Liturginen tanssi

Eepi "Stöge" Mattila

Tiedustelisin onko muita katolilaisia jotka olisivat kiinnostuneita kirkossamme harvinaisesta liturgisesta tanssista. Muissa maissa sitä kyllä näkee, paljon euroopassakin. Olisin perustamassa liturgisen tanssin harrastajaryhmää joka voisi kokoontua jossain pääkaupunkiseudun seurakunnassa tai sääntökunnan luona. voisimme lähteä liikkeelle henkilökohtaisesta harrastuksesta mutta tavoitteena olisi pidemmän päälle että voisimme tuoda liturgisen tanssin osaksi ainakin joitakin messuja. Liturgista tanssia on erityyppistä, eurooppalaiseen perinteeseen perustuvaa nykytanssia muistuttavaa tanssia, afrikkalaisperäistä sekä latinalaistyyppistä. Lisäksi Amerikassa on kehitelty liikuntalajeista kuten zumbasta ja pilateksesta vaikutteita saanutta nykylänsimaiselle naiselle (ja miksei miehellekin) sopivaa tanssia. Voisimme aloittaa viimeksimainitusta koska sitä voisi harrastaa ilman liturgisia vaatimuksia. Kiinnostuneet voisivat ilmoitella täällä, mitään sovittua minulla ei ole vielä esittää. Aihe on mielestäni arka edelleenkin hiippakunnassamme, koska se on vielä tuntematon ja konservatiiviset piirit hallitsevat messutoimintoja. Siksikin en halua julkaista oikeaa nimeäni täällä.

31

324

Vastaukset 31

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p. v. Münchhausen

Törmäsin kerran moiseen joitakin vuosia sitten Ruotsissa dominikaanien ja karmeliitta maalikoiden parissa. Olihan se hassu kokemus. Piirsin ne tanssikuviot vihkoon ylös. mm. Laudate Dominum oli ohjelmassa.

En tosin sano, että osallistun, mutta mielenkiinnon vuoksi voin joskus tulla käymään, jos siitä joskus jotain tulee.

• Tonni-Tonttu

Katkirkon piirissä meillä oli vähän tällaista toimintaa (siis tanssiharjoituksia) ja neokatkuliturgiaan tanssi kuuluu olennaisena osana (pääsiäisyön ilotanssi eismerkiksi muutenkin paljon tanssia ja laulua koska messussa paljon romanivaikutteita) mutta on loppunut kaikki kun ei enää tarvetta nykypiispan aikana vastustaa hierarkiaa. Sääli sinänsä koska tanssi on itsessään arvokas taidelaji. voisin hyvin katsoa srK:n päämessussa.

• katolinenkristitty

No, miksei me voitaisi tanssia kun kerran lauletaan ja soitetaankin.

Espanjassa, Kanarian saarilla ja Väli-ja Etelä-Amerikassa tanssitaan tiettyjen pyhien päivinä.

Olin todistamassa 2010 tammikussa Teneriffalla Buenavista del Nortessa San Antonion päivää. Kulkue joka sisältää soittajat ja tanssiryhmän tekee kierroksen kaupungilla ja tulee sisälle kirkkoon osana ristisaattoa. Messun jälkeen kulkueseen otetaan mukaan myös San Antonion patsas ja taas mennään soittaen ja tanssien.

Harmi, mulla ei ole juuri siitä tapahtumasta kuva-aineistoa, mutta oheisessa pätkässä vaatteet ovat hieman samanlaiset kuin Teneriffan kulkueessa.

http://www.youtube.com/watch?v=vRYu42lbpHM&feature=related

Tunnelma seuraavassa pätkässä on myöskin hyvä. Samantapainen, mutta paljon rauhallisempi kuin Teneriffalla.

http://www.youtube.com/watch?v=ifCLpeC3gf4&feature=related

Lisää latinomeininkiä kirkossa

http://www.youtube.com/watch?v=z1eq36t-hnw

Ja jotenkin tämä etelä-Amerikan musiikin rytmi on samantapaista kun Kanarialla, mutta silti Kanarian kulttuuri on selvästi espanjalaista. Siellä on kuitenkin paljon meksikolais- ja venezuelalaisvaikutteita verrattuna manner-Espanjaan.

http://www.youtube.com/watch?v=16s3kljZL-U

• katolinenkristitty

En tiedä, luulin olevani liberaali, mutta olisiko se vähän teennäistä polkaista pystyyn tällaisia tanssiperinteitä Suomeen? Ehkä jotain tanhuja...? : )

• Anonyymi00028
        UUSI

Jos Jumalanpalveluksesta kyse itse en voi sietää koska minulle Jumalanpalvelus edustaa rauhaa ja hiljaisuutta

• katolinenkristitty
    • katolinenkristitty

Mutta vakavasti puhuen, viestiketjun aloittajalla oli varmaankin mielessä jokin muu kuin etninen tanssi. Kuullostaa hyvältä, kunhan tanssin avulla päästään sisään itse asiaan eli liturgiaan eikä vain saada lisää tekosyitä pääasian unohtamiseen.

Tarkoitukseni siis ei ole kuullostaa negatiiviselta. Rohkeasti vain toimimaan!

• zumbamessuja vastaan

Tanssia on monenmoista ja ihan varmaan on hyvä ja terveellinen harrastus. Miksi ihmeessä se pitäisi sekoittaa liturgiaan? Käyn minäkin pilateksessa pitääkseni kehoni ja ryhtini paremmassa kunnossa, mutta eipä kyllä ole käynyt mielessänikään sotkea asiaa liturgiaan tai messuun.

Ei ole sen enempää uskonnon kuin liikunnankaan kannalta "kehitystä" sekoittaa näitä asioita keskenään. Sekoittelijat ovat yleensä niitä ihmisiä, jotka ovat yksinkertaisesti liian laiskoja opettelemaan mitään kunnolla.

• Keskittynyttä rukous

Olisiko kehollinen rukous mitenkään tähän asiaan liittyvää? Taiteilija Riitta Vainion vetämät kehollisen rukouksen "tuokiot" ovat todella tekstiin keskittäviä ja tekevät terveellistä oloa "temppelille" eli kehollemme. Tämän voisi tuoda jatkuvaksi toiminnaksi seurakunnissa - kun se kaiken lisäksi sopii jokaiselle (ei siis tarvitse olla välttämättä nuori ja notkea).

• Anonyymi00029
        UUSI

Niin voihan sitä vaikka päällään seisoa jos vaikka parmmin kuulis jumalan äänen...
        Mutta kirkoo ei mielestäni ole oikea paikka. Jossain pitää saada olla rauhassa ja kunnioittaa toinen toistaan hiljentymisessä.

• Kauravisio

Eikö todellakaan kukaan ymmärrä että se tanssi henki joka halutaan herättää kirkossa ei ole mikään oikea tahto palauttaa jotain perinteistä ja vanhaa. On vaan akkoja ja ukkoja ja kaikenlaisisa kinttutaiteilijoita jotka ei enää diskolattialle kelpaa, ja nyt vaan kirkossa persettän tahtoo heilauttaa.

Tämä on se hengen alkulähde ja perisynti:
      http://www.youtube.com/watch?v=lOsoNuKCEJY&feature=related

• zumbamessuja vastaan

Tulipa mieleeni, että Eurovisio- "laulukilpailu" taisi käynnistyä samoihin aikoihin kuin Vatikaani II. Vai erehdynkö? No, euroviisuista sentään tiedetään nykyään, että mistä siinä on kyse... ei siis musiikista.

• Antikristuksen aika?
        zumbamessuja vastaan kirjoitti:

Tulipa mieleeni, että Eurovisio- "laulukilpailu" taisi käynnistyä samoihin aikoihin kuin Vatikaani II. Vai erehdynkö? No, euroviisuista sentään tiedetään nykyään, että mistä siinä on kyse... ei siis musiikista.

Moni muukin saatanallinen asia alkoi samoihin aikoihin kuin Vatikaani II. Ei katolinen kirkko ollut tosiaan ainoa kulttuurivallankumouksen uhri. Mihinkähän tämä kaikki päättyy, kysyn vain. Elämmeköhän jo lopunaikoja.

• 4555520

Kauravisiolle suosittelen tutustumista kunigas Davidin Jumalan kunniaksi esittämään tanssiin. Siitä on kirjoitettu Raamatussa, siis ihan tässä tavallisessa käytössä olevassa Raamatussa.

• Mrs47

Aika kummalliselta se tuntuisi tuo tanssahtelu tai hurmoksellinen vääntelehtiminen. Mihin kohtaan messua se olisi ja mikä sen todellinen funktio olisi? jos uhrilahjat tuotaisiin alttarille kulkueessa tanssien... ei hitsi. Ehkä Afrikassa tuommoinen ei olisi outoa. Eikö tuollaista uskonnolliseen hypnoosiin hakevaa hötkyä voisi ajatella jossakin toisessa kontekstissa. Arabimaailmassa esim. nuoret miehet kerääntyvät muistelemaan marttyyreja ja hyppivät transsin vallassa ja takovat rintaansa sakraalidiskon pauhatessa. Dervissitouhuja taas voisi harrastaa esim. karismaatikkopappien johdolla. Eikö nykymessussa saa osallistua tarpeeksi?

• Pirjetta Marjava

Yksi kiinnostunut ilmoittautuu! Olen harjoittanut itse useita tanssilajeja vapaa-ajalla mm. kansalais- ja työväenopistopuitteissa, kansantansseja, napatanssia, zumbaa ja street dance'a ja olisin hyvin kiinnostunut tuomaan osaamistani kirkon hyväksi yhteiseen käyttöön. Mihin voi ottaa yhteyttä?

• Herra.47.
        Pirjetta Marjava kirjoitti:

Yksi kiinnostunut ilmoittautuu! Olen harjoittanut itse useita tanssilajeja vapaa-ajalla mm. kansalais- ja työväenopistopuitteissa, kansantansseja, napatanssia, zumbaa ja street dance'a ja olisin hyvin kiinnostunut tuomaan osaamistani kirkon hyväksi yhteiseen käyttöön. Mihin voi ottaa yhteyttä?

Kyllä iltakirkkokerhoon olet tervetullut tai sitten Seniori kerhoon. Ei siis pyhiin liturgisiin toimintoihin. Aaah unohtu tuo neokatekumenaali liike, niillähän on tanssia ja kaikkea sen sellaista. Ongelman on että se on vaan näennäisesti pyhän hengen johdattamaa sponttanisuutta. Kaiken takana on liikkeen karismaattinen johtaja Kiko Arkuello, joka jo tanssi tahdin ja tyylin tarkoin määrittänyt kaanoninsa mukaisesti.

PS

Sähkökitarat eivät ole sallittuja neokatekumenaali liikkeessä, mutta kyllä akustisia kitaroita jota käytettiin viimeksi 60-luvulla ja myös alkukirkon aikana. Paavalihan hallitsi tunnetusti melkein yhtä mestarillisesti akustista kitaraa kun Jeesus itse. Jeesus vaan joutu ongelmiin Salomon temppeli pappien kanssa kun sitä kitaraa tuli muualla soitettua kun temppelin portailla; kuulema jopa Temppelissä.

• Mrs47

Osaisitko vastata kysymykseen, miten integroisit tanssahtelun liturgiaan ja miten se olisi liturgisesti ja teologisesti perusteltua?
        Aivan! Palaan ketjun aloittajaan : "... jotka olisivat kiinnostuneita kirkossamme harvinaisesta liturgisesta tanssista." Se on harvinaista, koska se ei ole perusteltua liturgian kannalta.
        Toinen näkökulma on yhtenäisyyden varjeleminen. Suurin osa seurakuntaa todennäköisesti tuntisi myötähäpeää ja kokisi kiusaantuneisuutta jos muutama alkaisi alttarin edessä tanssahdella esim. Herran rukouksen aikana tai vaikka toisi uhrilahjat kulkueessa tanssahdellen. Ei tätä hajaannusta kannata suunnitella omista intresseistä käsin.

• Pirjetta Marjava
        Mrs47 kirjoitti:

Osaisitko vastata kysymykseen, miten integroisit tanssahtelun liturgiaan ja miten se olisi liturgisesti ja teologisesti perusteltua?
        Aivan! Palaan ketjun aloittajaan : "... jotka olisivat kiinnostuneita kirkossamme harvinaisesta liturgisesta tanssista." Se on harvinaista, koska se ei ole perusteltua liturgian kannalta.
        Toinen näkökulma on yhtenäisyyden varjeleminen. Suurin osa seurakuntaa todennäköisesti tuntisi myötähäpeää ja kokisi kiusaantuneisuutta jos muutama alkaisi alttarin edessä tanssahdella esim. Herran rukouksen aikana tai vaikka toisi uhrilahjat kulkueessa tanssahdellen. Ei tätä hajaannusta kannata suunnitella omista intresseistä käsin.

Mrs47 toi viestissään esiin asian jota ei ole tarpeeksi käsitelty täällä vielä nimitääin liturgisen tanssin paikan liturgiassa. Tanssi on liikettä ja siksi se kuuluu luonnollisena osana kulkueisiin ja erityisesti rauhantervehdykseen. Olen nähnyt ulkomailla joskus tanssitun rauhantervehdyksen mikä oli todella todella vaikuttavaa. Suomessa tanssi sopisi parhaiten uhrilahjakulkueeseen ja isämeidänrukoukseen /rauhantervehdykseen. Toisaalta tanssien voisi myös animoida evankeliumia ja muita lukukappaleita. En tunne lainkaan neokatekumenaaliliturgiaa mutta olen lukenut pääsiäisyön/sunnuntain ylösnousemusilotanssista netissä, osaisiko joku valistaa missä kohdassa liturgiaa se on ja miten se tapahtuu? Olen ymmärtänyt kyseessä olevan jonkinlaisen jonomuodostelmatanssin.

• Mrs47

Mrs47 toi viestissään esiin asian jota ei ole tarpeeksi käsitelty täällä vielä nimitääin liturgisen tanssin paikan liturgiassa. Tanssi on liikettä ja siksi se kuuluu luonnollisena osana kulkueisiin ja erityisesti rauhantervehdykseen. Olen nähnyt ulkomailla joskus tanssitun rauhantervehdyksen mikä oli todella todella vaikuttavaa. Suomessa tanssi sopisi parhaiten uhrilahjakulkueeseen ja isämeidänrukoukseen /rauhantervehdykseen. Toisaalta tanssien voisi myös animoida evankeliumia ja muita lukukappaleita. En tunne lainkaan neokatekumenaaliliturgiaa mutta olen lukenut pääsiäisyön/sunnuntain ylösnousemusilotanssista netissä, osaisiko joku valistaa missä kohdassa liturgiaa se on ja miten se tapahtuu? Olen ymmärtänyt kyseessä olevan jonkinlaisen jonomuodostelmatanssin.

Tuo on sitten aika jokaisen oma asia mikä tuntuu missäkin luonnolliselta. Tanssi on ilmaisultaan aivan toisenlaista, kuin kulkueessa kävely tai vieruskaverin kättely. Toisenlaista on myös ns. "liturginen tanssi" alttarin äärellä, jolla käsitettiin ennen liturgian viettäjien ja avustajien liikkumista kuorissa. Luostareissa on omaa liturgista dynamiikkaa. Joissakin se voinee olla melko ekspressiivistä, mutta harvemmin mitään tanssimiseen liittyvää.
        Ulkomailla voi nähdä kaikenlaista, esim. Afrikassa vaikka koptikristittyjen messuissa. Tällaisten vaikutteiden kokeilu täällä aivan toisenlaisessa kulttuurissa on vähän kummallista ja vähän epäkypsää toimintaa. Meillä ei ole liturgian suhteen mitään hävettävää, siihen ei tarvitse liimata mitään vierasta, eikä sitä tarvitse mitenkään koristella toisen kulttuurin vaikutteilla. Myönnän arvostavani liturgiaamme (varsinkin kun se on hyvää sellaista) juuri syystä, että se on dramaturgisesti hieno kokonaisuus ja tunnelmaltaan ehyt.
        En ole mitenkään "sellainen konservatiivi", mutta haluaisin säilyttää liturgiamme sellaisena kuin se on. Sen tekemiseen on käytetty valtavasti aikaa ja se on varsin perustellusti mietittyä. En alistaisi sitä millekään kokeilulle, vaikka jännää se voisi joskus ollakin. Tanssilla on kyllä oma paikkansa ja mielestäni se ei ole kirkossa.

• Anonyymi00030
        UUSI

ensin se ilmenee niin että joo iha kiva ja rukoillaan samalla mut sitte hetkenpäästä siellä trumpataan alasti...sellane on ihmine joka ei saa koskaa mistään enää kicksejä!

• Cammino Gerusalemme

miksi aina täällä pilkkataan neokatekumenaalit? sama asia on tv jossa pilkkaa italialaiset Dolmio-mainoksessa! meidän tie on tuotu suomeen jotta te suomalaiset voi löytää tie jumalan luo. me palvelemme kirkkoa suomessa, kiitos on tämä, on kummallista. katolinen kirkko on monipuolinen ja meidän tie on sopiva suomalaiselle. on monta sataa suomalaista jäsentä. ennen ei ollut kuin seurakunta elämä nyt on myös muu tie. voi sanoa että on oikea tie. on sopiva koska luemme raamattua kuten luterilainen kirkko tekee. on helppo suomalaiselle siksi.

• Mrs47

Tämä on hyvä kysymys! Ehkä ette ole oikein pystynyt vakuuttamaan meitä muita.

• Yrjöstä Asiaa

Jumalan luo on monta tietä. Yksi ei sovi kaikille. Minulle yleensä riittää messu sunnuntaina ilman erikoisuuksia. Kaikki muut uskonnolliset palvelut, retriitit, ripittäytymiset tms. saankin hiippakunnan ulkopuolelta.

Italiaa vastaan minulle ei ole mitään. Sieltä tulee pajon hyviä asioista. Silvio Berlusconi ei kuulu näihin. Tai ainakaan melkein mitään. ;)

Katsokaa tämä niin nauratte kuollaksenne. Ja älkää lopettako liian aikaisin.

http://www.youtube.com/watch?v=Chp_CIkIvqA&NR=1

• balsamiviinietikka

Ei kannata katsella telkkaria. Pahoittaa vain mielensä. Kuka mistäkin.
      Jos Dolmio-mainoksista, niin joutuu varmaan leikkaamaan elämästään enemmänkin kuin pelkän telkkarin katselun.

Miksi neokatekumenaalit samaistavat itsensä yksi yhteen italialaisiin? Tietääkseni Suomen neokatekumenaalit ovat asuneet a) useita vuosia Suomessa ja b) ainakin osa useita vuosia muuallakin kuin Italiassa. Eivät minusta ole oikein edustava otos italialaisista. Luultavasti maailmaa valloittamaan on lähtenyt se porukka, jolla olisi ollut sopeutumisvaikeuksia kotimaassaankin.

• 14+11
    • Halvo Kuusokki

tässä on kyse täydestä väärinkäsityksestä. linkissä mainituista munkeista on levitetty pahoja huhuja. he ovat uudistaneet luostariaan vatikaanin 2. kirkolliskokouksen ohjeiden mukaisesti (ks dekreetti sääntökuntaelämän uudistamisesta). ei ole väärin. ei luostareiden pidä enää konsiilin jälkeen olla suljettuja munkkimajoja vaan avoimia maailmalle jotta maailma voisi oppia munkkien elämästä. tässä on pyritty käymään avoin dialogi maailman kanssa. tämä on nimittäin vanhojen sääntökuntien ongelma. on iso ongelma että ollaan sulkeutuneita. miksi pitää tuomita rakkaus, kauniit autot ja kaikki? en ymmärrä. vatikaanin kirkolliskokouksen (II) konstitutio sacrosanta conzilio suosittaa hyvin selkeästi että messuun pitää tuoda elementit kuten tanssi. se velvoittaa myös suomea. kiitos konstitution meillä on uusi messu ja monta uutta riitusta ja tapaa viettää messu. ei ole vain yksi. on monta!

• Mrs47

Et ole tainnut tutustua konsiilin päätöksiin pyhästä liturgiasta?

• 14+11

Olen aina pitänyt itseäni liberaalina, mutta huomaan näin vanhemmiten että ehkä en kuitenkaan ole. Jotenkin vain tuo tanssi ei istu meikäläisen silmään messussa, etenkin kun tunnetusti polyteistisissa kulttuureissa sitä on harrastettu esim. intia. Siitä vaan tulee tällaiselle uudestaan itsensä löytäneelle konservatiiville kuva synkretismistä. Suljettuja munkkimajoja varmasti löytyy,mutta taitaa kuitenkin olla vähemmistössä. Monilla sääntökunnilla on ainakin italiassa on osa luostarista josta voi pyhiinvaeltaja vuokrata huoneen jne. Nojoo mutuahan tää on :P

• Vanha riittää

Älkää vain messuun tuoko mitään tanssia!

• Anonyymi00031
        UUSI

niimpä!!!! myötähäpeä on sekin tunnu jota ei haluaisi kokea!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olisko jo aika?

Voisitko jo viimein puhua tai avata edes yhteydet sen mahdollistamiseksi.
      Ikävä
      117
      1412
    2. Kuin moni sun

Perään on jäänyt itkemään?
      Ikävä
      100
      850
    3. Hyvä tietää

Onko jotain, mitä hänen olisi hyvä tietää?
      Ikävä
      57
      738
    4. Miten uimaportaat voivat maksaa 250 000 euroa?

Ei mitenkään, jokainen täysjärkinen sen tietää. Ei se ihme ettei verovarat riitä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2
      Maailman menoa
      123
      736
    5. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      91
      723
    6. Jussi kutsuisi eduskunnan koolle, jos joku pyytäisi

Eikös oppositio ole huudellut eduskuntaa koolle jo monta viikkoa? "– En ole saanut siihen liittyvää pyyntöä tai toivett
      Maailman menoa
      114
      696
    7. Rakas, ihana rakkain elämäni rakkaus

Minäkin tarvisin ne sanat sinulta. Tosin annat sen tunteen läsnäolollasi.. jos vain me vielä nähdään.. pelkään sitä maai
      Ikävä
      36
      663
    8. Hei gaggelibylly ootko valmis?

Tuun kohta hakee sut ratsullani miesprinsessa ❤️
      Ikävä
      77
      580
    9. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      49
      550
    10. Martinalle onnea

Kaunis Martina täyttää tänään 44 vuotta! Olkoon syntymäpäivä iloa ja onnea täynnä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      529
    Aihe