Nykydiissel talvella?

Erkki_75

Harkitsen parhaillaan elämäni ensimmäisen diissel-auton ostamista. Nuoruudestani 90-luvulla muistan kavereiden kauhutarinat diisseleistä talvikäytössä, mutta mites nykyään? Kohdeautossani on 3.0l v6 CRD kone ja kysymykseni kuuluu, miten se lämpenee talvella parilitraiseen bensakoneeseen verrattuna? Saako ikkunoiden sulamista startin jälkeen odotella kymmenenkin minuuttia -20C:ssa ellei ole muistanut laittaa lokilämmitintä ajoissa?

38

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettais jo...

      Mistähän näitä provoja tänne ilmestyy. Lie tällä pakkoneuroosi tai muu mielensairaus.

      • Erkki_75

        Tottapuhuen en ole palstaa koskaan lukenut eikä mielessänikään käynyt provoilu. Ihan vilpittömän kysymyksen esitin.


    • lopetti

      Minulla oli eka diisselini 3 vuotta.
      Kun oli Webasto kaukosäädöllä ja lämmitettävä tuulilasi, niin oli kaikista kaikkein lämpimin ja mukavin talviauto minulla ikinään.
      Webasto alkoi automaattisesti tuottaa lisälämpöä pari minuuttia käynnistämisen jälkeen vaikkei se ollut esilämmitysasennossa starttia varten.

      ''Mistähän näitä provoja ilmestyy tänne''?
      Ihan kuule lukijoilta ja kirjoittajilta. Kaikki ei ole 200 euron autoilla ajavia amispoikia. Heillekin voisi vaikka antaa asiallisia ohjeita muutakin kuin että lopettakaa jo.

      On nää maailman typerimpiä palstoja nimettöminä herjata melkein jokaista!
      Hyvää jatkoa!
      Provo, kuitenkin ajaa 5L v8 bensalla.......??????!!!!!!! Heh ja heihei!

    • mikä ongelma??

      >>Nuoruudestani 90-luvulla muistan kavereiden kauhutarinat diisseleistä talvikäytössä, mutta mites nykyään?

      • Erkki_75

        >>>Nuoruudestani 90-luvulla muistan kavereiden kauhutarinat diisseleistä talvikäytössä, mutta mites nykyään? Kerroppa mitä kauhutarinoita liittyi tuon ajan Diiseleihin?

        Yhden esimerkin muistan kun Rovaniemellä kärsittiin -45C pakkasista, niin useammalla tutulla jäätyi diisselit tankkiin. Käytännönläheisempiä esimerkkejä ovat omatkin koulumatkat naapureiden diisseleillä, jotka alkoivat lämpenemään vasta koulun pihan lähestyessä (vartin ajomatka).


      • osssss
        Erkki_75 kirjoitti:

        >>>Nuoruudestani 90-luvulla muistan kavereiden kauhutarinat diisseleistä talvikäytössä, mutta mites nykyään? Kerroppa mitä kauhutarinoita liittyi tuon ajan Diiseleihin?

        Yhden esimerkin muistan kun Rovaniemellä kärsittiin -45C pakkasista, niin useammalla tutulla jäätyi diisselit tankkiin. Käytännönläheisempiä esimerkkejä ovat omatkin koulumatkat naapureiden diisseleillä, jotka alkoivat lämpenemään vasta koulun pihan lähestyessä (vartin ajomatka).

        Issellä ollut jakajapumpulla kaksi 1,9tdi ja 2 pumppusuutinkonetta.Erittäin kylmiä jo -10 lähtien jos ei webastoa ole.Kaupunkiajossa ei lämpötila nouse hytissä juuri yhtään vaikka 20min ajoa.
        Ja tuo säteilylämmitin pitää olla ainakin 4h päällä jos ylipäätään mitään vaikuttaa hytin lämpiämiseen.Jos ei sisälämppäriäkään ole niin eihän tuulilasi kerkiä aueta kaupunkiajossa juuri ollenkaan ajomatkan ollessa vaikka 15min.
        Jos ei webastoa niin alavesiletkuun lämmitin ja sisälämppäri hyttiin.


      • oli se vaikeeta..
        Erkki_75 kirjoitti:

        >>>Nuoruudestani 90-luvulla muistan kavereiden kauhutarinat diisseleistä talvikäytössä, mutta mites nykyään? Kerroppa mitä kauhutarinoita liittyi tuon ajan Diiseleihin?

        Yhden esimerkin muistan kun Rovaniemellä kärsittiin -45C pakkasista, niin useammalla tutulla jäätyi diisselit tankkiin. Käytännönläheisempiä esimerkkejä ovat omatkin koulumatkat naapureiden diisseleillä, jotka alkoivat lämpenemään vasta koulun pihan lähestyessä (vartin ajomatka).

        Mulla oli aikoinaan vanha taksimersu..sitä ei saanut ssahaamalla milllään käynttiin jos yöllä oli ollut yksikin aste pakkasta. muuten pelas hyvin .


      • se riippuu...
        Erkki_75 kirjoitti:

        >>>Nuoruudestani 90-luvulla muistan kavereiden kauhutarinat diisseleistä talvikäytössä, mutta mites nykyään? Kerroppa mitä kauhutarinoita liittyi tuon ajan Diiseleihin?

        Yhden esimerkin muistan kun Rovaniemellä kärsittiin -45C pakkasista, niin useammalla tutulla jäätyi diisselit tankkiin. Käytännönläheisempiä esimerkkejä ovat omatkin koulumatkat naapureiden diisseleillä, jotka alkoivat lämpenemään vasta koulun pihan lähestyessä (vartin ajomatka).

        Mulla on kotana viileä talli ja töissä tolppa, autossa lisäksi eberi ja sisälämmitin .tietysti auton-nokka tukossa täysin, eikä ongelmia ole ollut.

        kerran jäi kovaan pakkaseen ulos, mutta ikkunat aukesivat 5-minuutin käytön jälkeen.


    • kokemuksesta...

      Varmaan aikaa seuranneena tiedätkin, miten ennen esikammio Dieselit lämpenivät normaalisti, mutta tämän päivän Dieselit eivät. Ovathan ne suorasuiku Dieselitä.

      Itse olen ajanut Diesel autolla lähes kolmekymmentä vuotta ja kertaakaan Diesel polttoaine ei ole jäätynyt tankkiin, koska se ei ole edes mahdollista. Eikä ole jähmettynyt edes suodattimeen.

      • 14+8

        Viime talvena kun Etelä-Suomessa siirryttiin liian myöhään talvidieseliin, jäi dieselautoja tien varteen satoja. Ei se diesel "jäädy" mutta jähmettyy. Pitää katsoa mitä tankkaa syksyisin, ettei tule onkelmia.

        Vaikka olis Webasto tms. niin sekään ei auta jos on väärää dieseliä koska jähmettynyt polttoaine ei tietenkään toimi webastossakaan..


      • 14+8 kirjoitti:

        Viime talvena kun Etelä-Suomessa siirryttiin liian myöhään talvidieseliin, jäi dieselautoja tien varteen satoja. Ei se diesel "jäädy" mutta jähmettyy. Pitää katsoa mitä tankkaa syksyisin, ettei tule onkelmia.

        Vaikka olis Webasto tms. niin sekään ei auta jos on väärää dieseliä koska jähmettynyt polttoaine ei tietenkään toimi webastossakaan..

        > Viime talvena kun Etelä-Suomessa siirryttiin liian myöhään talvidieseliin

        Ei siirrytty. Sen sijaan joillakuilla oli useamman viikon vanhaa tavaraa tankissa... Olisihan se voinut käydä itsellekin, jos olisi esimerkiksi ollut pidemmällä reissulla...

        Lämmitettävä naftasuodatin muuten estää nämä ongelmat aika hyvin.


      • DCI2L
        The_Rat kirjoitti:

        > Viime talvena kun Etelä-Suomessa siirryttiin liian myöhään talvidieseliin

        Ei siirrytty. Sen sijaan joillakuilla oli useamman viikon vanhaa tavaraa tankissa... Olisihan se voinut käydä itsellekin, jos olisi esimerkiksi ollut pidemmällä reissulla...

        Lämmitettävä naftasuodatin muuten estää nämä ongelmat aika hyvin.

        Kylläpä muuten siirryttiin. Käyn töissä Espoossa ja kotonani reilu puoli tuntia poispäin oli aamuisin jo vajaa -20 aamuisin, enkä löytänyt mistään talvilaatua vielä useisiin päiviin tämän jälkeen! Mitenkäs ihmeessä tuo nyt ei sitten ole liian myöhään?!!! Ja mulla muuten vanhenee noiden matkojen takia diesel tankissa yleensä max. 2 päivää. Että turpa umpeen kun ei tiedä yhtään mistä puhuu, kiitos.


      • aina ei oma vika
        DCI2L kirjoitti:

        Kylläpä muuten siirryttiin. Käyn töissä Espoossa ja kotonani reilu puoli tuntia poispäin oli aamuisin jo vajaa -20 aamuisin, enkä löytänyt mistään talvilaatua vielä useisiin päiviin tämän jälkeen! Mitenkäs ihmeessä tuo nyt ei sitten ole liian myöhään?!!! Ja mulla muuten vanhenee noiden matkojen takia diesel tankissa yleensä max. 2 päivää. Että turpa umpeen kun ei tiedä yhtään mistä puhuu, kiitos.

        Kyllä, samaa mieltä ollaan täällä! Minulla ei yleensä ole ollut mitään ongelmia dieselin kanssa, mutta viime syksynä koin vähän kauhun hetkiä, kun tuli tankattua kesälaatua tankki täyteen ja sitten tulivat kovat pakkaset vähän yllätyksenä. Tuosta bensa-asemien talvilaatuun siirtymisen myöhäisyydestä uutisoitiin yleisesti ja monille tosiaan sattuikin tielle jäämisiä.

        Varmaan myös monille teille, jotka ette koskaan uskoneet jäävänne dieselillä tien päälle :-) (vrt. The_Rat)


      • pekka-
        aina ei oma vika kirjoitti:

        Kyllä, samaa mieltä ollaan täällä! Minulla ei yleensä ole ollut mitään ongelmia dieselin kanssa, mutta viime syksynä koin vähän kauhun hetkiä, kun tuli tankattua kesälaatua tankki täyteen ja sitten tulivat kovat pakkaset vähän yllätyksenä. Tuosta bensa-asemien talvilaatuun siirtymisen myöhäisyydestä uutisoitiin yleisesti ja monille tosiaan sattuikin tielle jäämisiä.

        Varmaan myös monille teille, jotka ette koskaan uskoneet jäävänne dieselillä tien päälle :-) (vrt. The_Rat)

        Kymmenisen vuotta on nyt ollut dieseli, ei jole jäätynyt auto eikä kuski.
        Johtunee varmaan siitä, että asun muutaman kilometrin päässä etelärannikosta.

        Yleisempää autoissa lienee akun sippaaminen, se yllättää monet ensimmäisinä kylminä aamuina.


      • DCI2L
        pekka- kirjoitti:

        Kymmenisen vuotta on nyt ollut dieseli, ei jole jäätynyt auto eikä kuski.
        Johtunee varmaan siitä, että asun muutaman kilometrin päässä etelärannikosta.

        Yleisempää autoissa lienee akun sippaaminen, se yllättää monet ensimmäisinä kylminä aamuina.

        Sen verran selvennykseksi, että enpä ole dieselillä pulaan joutunut, muutama tiukka pakkasaamu meni kesälaadulla isohkossa autokatoksessa, jossa myös lämpimiä tiloja saman katon alla, lieventää hiukan pakaasta ja Webasto käynnistyi joka aamu, joten selvittiin se tankillinen loppuun ja saatiin sitten pienen haeskelun jälkeen talvilaatua parin päivän päästä. Mutta Polttoainenjakelijoilta PK seudulla aivan ala-arvoinen suoritus! Vakio asemani Espoossa (ST1) sai vasta parin viikon päästä talvilaadun. Vaihdoin asemaa, en ole käynyt enää, äänestän rahoillani.

        Onhan niitä kotikemistin kikkojakin kesädieselin pakkaskeston parantamiseksi, mutta käytän niitä vain viimeisenä keinona nykydieselmoottorien kanssa. Arktista laatuakin saa useinmiten jostain etelässäkin, sillä kyllä pärjää, kelissä kuin kelissä, takuu varmasti. Kyllä diesel oikealla polttoaineella pakkasvarmempi on kokemusteni mukaan kuin bensamoottori, lieneekö dieseleissä kiinnitetty asiaan paremmin huomiota, en tiedä, periaatteessa pitäisi olla huonompi.


    • lämmin on

      Talviautoilu muuttui huomattavasti mukavammaksi kun vaihdoin dieseliin. Eber oli siinä vakiovarusteena, sen saa kaukosäätimellä käyntiin, ei tarvii ennää sähköpiuhojen kanssa pelata eikä töpselipaikkaa etsiä.

      • töpselipaikka

        Et taida vielä olla talvea ajellut jos luulet ettei töpselipaikkaa nykydieselistin tarvitse tietää.


      • Eipä tarvi töpseliä
        töpselipaikka kirjoitti:

        Et taida vielä olla talvea ajellut jos luulet ettei töpselipaikkaa nykydieselistin tarvitse tietää.

        Mihin sitä töpselipaikkaa tarvii?

        Kolme talvea olen ajellut dieselillä ja töpseliä olen tarvinnut kerran, koska piti ladata akkua.

        Itsellä on 2 litrainen diesel jossa Eber vakiona. Hyvin on lämpö rittänyt, mutta pari kertaa olen käyttänyt akun tyhjäksi tuon Eberin kanssa, kun on ollut kovia pakkasia ja pätkäajoa ja turhia ylimääräisiä lämmityskertoja.

        Vaimon 1.6 litrainen bensamoottorilla varustettu auto kyllä lämpenee kylmästä liikkeille lähtiessä paremmin kuin tuo diesen Eberin avustamana.

        Omassa lämmitin on ajastuksella ja se ei kyllä oiken toimi liukuvien työaikojen kanssa, kaukosäätimestä starttaava olisi kätevämpi. Ehkä sitten seuraavaan sellainen.


      • Eipä tarvi töpseliä kirjoitti:

        Mihin sitä töpselipaikkaa tarvii?

        Kolme talvea olen ajellut dieselillä ja töpseliä olen tarvinnut kerran, koska piti ladata akkua.

        Itsellä on 2 litrainen diesel jossa Eber vakiona. Hyvin on lämpö rittänyt, mutta pari kertaa olen käyttänyt akun tyhjäksi tuon Eberin kanssa, kun on ollut kovia pakkasia ja pätkäajoa ja turhia ylimääräisiä lämmityskertoja.

        Vaimon 1.6 litrainen bensamoottorilla varustettu auto kyllä lämpenee kylmästä liikkeille lähtiessä paremmin kuin tuo diesen Eberin avustamana.

        Omassa lämmitin on ajastuksella ja se ei kyllä oiken toimi liukuvien työaikojen kanssa, kaukosäätimestä starttaava olisi kätevämpi. Ehkä sitten seuraavaan sellainen.

        Laitata kaukosäätö jälkikäteen. Ei maksa kauheita.


    • huh hellettä...

      en tiedä tuollaisen auton käytöstä, mutta käytännössä uudet autot lämpiävät melko huonosti ellei ole jotain kikkailtu. myös bensaversiot. päästöjen vähentämiseksi pakokaasuja kierrätetään jäähdytettyinä takaisin, saadaan palolämpötilaa alas, jolloin tietty lämpöä ei tule niin paljoa koneeseen.

      dieselissä usein joko "webasto" tai sitten lämmitysvastuksia, osa lämmittää ilmaa, osa konetta. esim tojoissa vakiona lisälämppäri, joissain bemareissa "älykäs laturi" tuuppaa sähköä koneeseen samalla kuormittaen konetta. molemmat lämpöisiä. joissain mersuissa taisi olla noin kilowatin lämmitysvastukset ilmaa lämmittämässä, joten lämmintä tulee heti. suoraruiskukoneet käynnistyvät hyvin (no, italiaanot ehkä ei, jos niissä on italialaista sähköä...). volkkarit ovat natsipakastin-nimensä ansainneet... toki saa webaston niihinkin, jolloin hyvin tarkenee.

      tietty pitää olla oikeanlaista dieseliä tankissa, sitä saa nimitäin -5, -15, -25, -28, -34, -44 asteen versioina. jos ajaa vähän, niin syksyllä kannattaa pitää tankkia puolityhjänä ja tarkkailla mitä tankkaa ja milloin... lämmitetty suodatin auttaa kivasti, joissain on lämmitetyt putketkin, siis pumppu palauttaa ylimääräisen (=lämmenneen) polttoaineen tankkiin asti, ja lämmitetty putki kulkee siis palautusputken sisällä. osa takseista ajaa kesädieselillä koko talven. lähtö lämpöisestä tallista, kone lämpöisenä koko ajan... kesäisemmillä laaduilla on enemmän energiaa litrassa, joten kulutus on pienempi. nesteellä on netissä mitä missäkin on saatavissa.

      itsellä viime talvena kylmän ajan tullessa piti vähäsen ajella ylimääräisiä, niin sai talvilaatua tankkiin. tosiaan muutama hyytyi matkalle viime talvena... tästä voi huomata, että käyntiin lähti jne, mutta sitten luultavasti suodatin tukkeutui.

    • wytbwb46

      Dieselikuskit ajataa talvella bussilla!!!!

      • 1.9 cdti

        Ei ole tarvinnut ajella bussilla kertaakaan, eikä palella dieselissä vaikkei mitään eberiä/webastoa ole autossa. Sähköinen lisälämmitin riittää vallan mainiosti.
        -30 ulkona ja flanellipaita päällä on riittävä, mutta auto ei olekaan Volkkari-konsernin tuote. Suomessa ei saisi myydä edes autoja jossa sivuikkunat ovat jäässä ed.lukemissa. Tulee ihan kupla ajat mieleen.


    • Ei Ei Ei Ei

      Voi taivas varjele sinua Diisseliautolta! Ovat niin ongelmaherkkiä kaikkine hiukaskiihdyttimineen, rensseleineen.

      Ennen vanhaan kun tiiselin löi tulille, niin sitä mentiin eikä meinattu.

      Nykyään noita Dieselkäyttöisiä hinausautojakin joudutaan hinailemaan.
      Diesel Suomessa = Katastrofi

    • 20110920

      Se riippuu merkistä ja siitä miten asia on hoidettu.
      VAG autot taitavat olla viileimpiä.
      Ainakin omassa BMW:ssä on sähkövastukset. Lämpö on riittänyt automaattiasennossa -20 C saakka sen jälkeen olen säätänyt lämpötilaa manuaalisesti.

      Ilmeisesti oma autosi on Chrysler 300C?
      Siinä on mersun (väyrynen) alusta ja kone, tosin en tiedä miten lämmitys on järjestetty. Alustan ja koneen osalta varmasti hyvä peli.

    • Ave1980

      Meillä pari talvea takana Dieselin kanssa ja tottahan se on että kone ei täyteen lämpöön lämpene yhtä nopeasti mitä bensa.

      Kauko-ohjattu lisälämmitin jonka voi hurauttaa päälle 10-30 minuuttia ennen lähtöä eikä tarvitse murehtia sitten kylmästä.

      Pienemmille pakkasille ja kun tietää koska lähtee aamuille asennutin öljypohjaan "pannun" ja sisälämppärin. Pari tuntia päällä kun pakkasta joku -15 niin ihan mukava lähteä.

      Tosin Webasto/Eberspächer systeemi kauko-ohjauksella on varuste josta dieselin kanssa en luopuisi. Pitää vaan muistaa että myös ajaa sitten sen että akku latautuu. Nyrkkisääntö että 20 minsaa päällä 20 minsaa ajoa.

    • On se niin helppoo

      Toimiihan se noinkin, mutta kyllä bensamiestä pakkaa naurattamaan!!

      • se parhaiten nauraa

        Töistä lähtiessä ei taida naurattaa kun työkaveri hilpaseen takki auki valmiiksi lämpimään diesel-autoon ja itse jäät katalysaattoripaskanhajuun skrapaamaan umpijäisiä ikkunoita.


      • Naurajalle
        se parhaiten nauraa kirjoitti:

        Töistä lähtiessä ei taida naurattaa kun työkaveri hilpaseen takki auki valmiiksi lämpimään diesel-autoon ja itse jäät katalysaattoripaskanhajuun skrapaamaan umpijäisiä ikkunoita.

        Keväällä oli keskustelua työpaikalla noista Webasto/Eberspächer - lämmittimistä, useammalla kun oli ollut niitten kanssa ongelmia. Yhdellä, siis yhdellä ainoalla, moisen laitoksen omistajalla, se oli toiminut ongelmitta koko viime talven. Otos oli useita kymmeniä.


      • 2.0dCi
        Naurajalle kirjoitti:

        Keväällä oli keskustelua työpaikalla noista Webasto/Eberspächer - lämmittimistä, useammalla kun oli ollut niitten kanssa ongelmia. Yhdellä, siis yhdellä ainoalla, moisen laitoksen omistajalla, se oli toiminut ongelmitta koko viime talven. Otos oli useita kymmeniä.

        Joo sama meidän duunissa, kymmenien otos. Useat bensa-autot seisoivat pihassa työpäivän päätteeksi. Moottorivaroitusvaloja, pakokaasujenkierrätysjärjestelmän valoja, eivät lähteneet minnekään, mersuja, bemareita, peugeottia jne. Tienvarsilla useita, huohottimet jäässä. Yksi Audi leikkasi kiinni 20 asteen pakkasella, uudehko 60tkm ajettu bensaturbo. Dieseleitä ei näkynyt tässä joukossa. Omanikin kulki kotiin joka ilta. Ja aamulla takaisin. Ja aina kesäkengissä ja takissa, webasto kun on hoidellut hommansa kaukosäädön avulla moitteetta, niin kuulemma muillakin. PS. jos ajelet bensalla, otapa pilkkihaalarit ja muut releet mukaan, mukavampi talvella odotella sitten hinausta.


    • Ave80

      Meillä toiminut täysin ongelmitta (2008 Avensis). Tosin ei käytetä joka aamu mutta joskus sitten ajossakin tarpeen vaatiessa tai kaupasta lähtiessä.

      Avessa se etu että saa itse päättää pitääkö päällä vai ei.

      • hyvä japsi

        Kertokaapa miksi jotkut dieselit tarvitsevat polttoainetoimisia lisälämmittimiä, mutta jotkut toiset eivät?

        Ostin pari vuotta sitten uuden dieselin ja se on ollut jopa lämpimämpi kuin edellinen bensa-autoni, jonka sekin oli vain vuosimallia 2003. Lämpöä dieselini alkaa puskemaan jo muutaman minuutin kuluttua liikkeelle lähdöstä ja ikkunat ovat pysyneet auki kovillakin pakkasilla.

        Olenko vain sattunut löytämään hyvän yksilön, kun en edes ymmärrä teidän juttujanne lisälämmittimien kanssa touhuiluista!


      • toyoooooooooota
        hyvä japsi kirjoitti:

        Kertokaapa miksi jotkut dieselit tarvitsevat polttoainetoimisia lisälämmittimiä, mutta jotkut toiset eivät?

        Ostin pari vuotta sitten uuden dieselin ja se on ollut jopa lämpimämpi kuin edellinen bensa-autoni, jonka sekin oli vain vuosimallia 2003. Lämpöä dieselini alkaa puskemaan jo muutaman minuutin kuluttua liikkeelle lähdöstä ja ikkunat ovat pysyneet auki kovillakin pakkasilla.

        Olenko vain sattunut löytämään hyvän yksilön, kun en edes ymmärrä teidän juttujanne lisälämmittimien kanssa touhuiluista!

        itellä oli -98 2.0 Td avensis joka lämpes noin 5-7km matkalla (moottori) normilämpöön ja tarkeni hyvin.... vaihdoin -07 2.2 d-4d aveen.... pettymys oli kun lämpeneminen vaatii saman aikaan eberin käytön.... kovalla pakkasella ilman eberiä kone ei lämpeä kuin kolmasosaan TD:h verrattuna...
        mutta kyllä eberin kanssa pärjää eikä kuluskaan lisäänny oleellisesti... :)
        Kokonaiskulutus on kuitenkin pienempi kuin Td:ssä...


    • 2.0T 250/370

      No niissä koneissa ja lämmitysjärjestelmissä on nyt vain eroja. Tuollainen hyvin lämpenevä kone on todennäköisesti hyötysuhteeltaan vähän huonompi kuin aivan uusimmat koneet ja ehkä lämmitysjärjestelmä osaa ottaa lämmön hieman paremmin talteen kuin keskimäärin. Ihan hyvä asia, mutta ei poista esilämmitksen tarvetta minnekään.

      Lisälämmittimen kanssa ei kylläkään tarvitse touhuilla, sen enempää kuin minkään auton toiminnon kanssa. Ja kyllä heti lämmin matkustamo, lämpimät pinnat, kirkkaat kuivat lasit jne. ovat jo turvallisuuden kannalta niin iso asia, puhumattakaan moottorin käyttöiästä ja päästöistä sekä kulutuksesta, ettei kai nyt tyhmimmällekään tarvitse perustella miksi. Ja pelkkä huikea mukavuuskin riittäisi minulle perusteeksi. Miksi ihmeessä sitten autoissa on lohkolämppärit varmaan 75 prosenttisesti ja sisälämppärikin hyvin monessa? Mitäs niiden kanssa "touhuillaan"? Polttoainen lämmitin on vain 10 kertaa tehokkaampi ja mukavampi versio sähkökäyttöisestä.

      Lohkolämppäri on ollut kaikissa autoissani, jo 4 vuosikymmenen aikana, mutta kun ensimmäisen polttoaine käyttöisen sain, ei enää muita minulle tule, bensa tai diesel, on se niin loistava peli. Jos joku niitä haukkuu, se on joku pihi, joka keksii kaikki mahdolliset tekosyyt perustella itselleen, miksi ei raaskinut ostaa, vaikka kuinka olisi halunnut. Kokemukseni mukaan polttoainekäyttöinen lämmitin on yksi harvimmin huolto vaativia osia ajoneuvossa. Itsellä ollut yksi käytössä esim. vuodesta 1993, on yhäkin, ja ainoa huoltotoimenpide on ollut pakoputken tukoksen avaaminen, kun peruutin sen hankea täyteen mökillä. Siihen riitti tunti sisätilassa. Lohkovastuksia multa on kärähtänyt sen sijaan pari kappaletta autoistani.

      • hyvä japsi

        OK, kiitos asiallisesta ja selventävästä vastauksesta.

        Miten paljon lisälämmitin lisää polttoaineen kulutusta, jos sitä käytetään ajon aikana? Joko sellaisen saa myös bensalla toimivana?


      • .
        hyvä japsi kirjoitti:

        OK, kiitos asiallisesta ja selventävästä vastauksesta.

        Miten paljon lisälämmitin lisää polttoaineen kulutusta, jos sitä käytetään ajon aikana? Joko sellaisen saa myös bensalla toimivana?

        Voiko höyryautoa sammuttaa talvella, vai jäätyykö kattilavesi ?


      • pekka-
        hyvä japsi kirjoitti:

        OK, kiitos asiallisesta ja selventävästä vastauksesta.

        Miten paljon lisälämmitin lisää polttoaineen kulutusta, jos sitä käytetään ajon aikana? Joko sellaisen saa myös bensalla toimivana?

        Webasto kuluttaa about 0.5 litraa tunnissa.


      • 2.0T 250/370
        hyvä japsi kirjoitti:

        OK, kiitos asiallisesta ja selventävästä vastauksesta.

        Miten paljon lisälämmitin lisää polttoaineen kulutusta, jos sitä käytetään ajon aikana? Joko sellaisen saa myös bensalla toimivana?

        Kulutus on lämmittimen tehosta riippuen tosiaan muutama desi tunnissa, lämmittimiä on kovasti eri tehoisia. Mutta tuo kulutus on omasta mielestäni merkityksetön, täytyy olla todella kova pakkanen, että sitä tarvitsisi ajaessa. Käyttö on ollut minulla 15-30 min ennen lähtöä, n. 5kW lämmitin hoitaa isommankin auton tuossa ajassa lämpimäksi niin moottorin, kuin sisätilankin osalta. Sen jälkeen ajossa lämmitintä ei enää tarvita. Kovilla pakkasilla pidän päällä vielä 10 min ajaessa, jolloin moottori lämpenee maksimiinsa, jonka jälkeen lämpö pysyy kyllä, ellei ole -30 tai enemmän, jolloin ajaessa voi tarvita lisälämmitintä, ainakin ajoittain. Ajoviima on erittäin merkittävä juttu, suosittelen selvittämään mahdollisuuden maskisuojaan talveksi, vähentää muitakin riskejä (mm. huohotin jäätymiset) merkittävästi. Kulutus ei joka tapauksessa meidän kilometreillä ole ollut millään lailla merkittävää.

        Lämmittimiä on saanut kaikilla mahdollisilla polttoaineilla toimivina niin kauan kuin minä muistan.


    • Kumma juttu

      Olen 15 vuotta Diisselöinyt ensin Toyotalla sitten VAG vehkeillä ,autojen kanssa ei ole ollut ongelmia ( talven tuomia )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3371
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2066
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1865
    4. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1861
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1778
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1420
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1367
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe