Tilitoimiston perustaminen

Tilitoimistonperusta

Olen merkonomi ja ajattelin tästä nyt sitten perustaa tilitoimiston koska olen erittäin yrittäjähenkinen.

Eli homma menee nyt näin: kertokaa minulle varteenotettavia vinkkejä mitä tulisi ottaa tilitoimistoa perustettaessa. Niin alalla olevat kuin muuten vain suomi24 yrittäjäpalstaa seuraavat kommentoijat. Ei haittaa vaikka tulee lokaa niskaan, mutta mielelläni kuulen nyt myös niitä hyviä kommentteja ja vinkkejä.

Alalla varmasti on tilaa? Mitä ala kaipaa? Miten homman saisi pyörimään liian suuria aloituskipuja?

22

7329

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin minä tein

Perustat yhtiöitä ilmaiseksi, niin tulevat sitten sulle asiakkaiksi.
      pari vuotta ja sulla on viittsenkymmnetä asiakasta.
      Ota toimitilat jostain erittäin halvasta paikasta, esim. jonkun asiakkaan luota.

TAI
      Saat asiakkaita kaappaamalla isoita, eli se normaali meininki, ensin isoon toimistoon työntekijäksi ja sitten perustat oman...

• Tilitoimistonperusta

Tilanne on sellainen että minulla ei ole itselläni tahtoa tehdä kirjanpitoa vaan palkata henkilö sitä tekemään asiakkaillemme.

Elikkä, miten toimin? Täytyy todennäköisesti tehdä kannattavuuslaskelma, sillä tarvitsen heti yli 30 hyvin maksavaa asiakasta.

• yfruilfhyujk

Meinasit siis ryhtyä johtajaksi heti kärkeen? Voi olla että olen vanhanaikainen, mutta minun mielestä pomon on osattava tehdä kaikki ne duurit mitä firmassa tehdään. Juoksupojasta johtajaksi malli tuottaa yritystä ja sen henkilökuntaa ymmärtäviä johtajia.

Vaikka itse nyt kirjanpitoa osaisitkin(mitä epäilen) niin osaatko sitä vielä parin vuoden päästä jos et itse ole lainkaan ns. iholla sen työn tekemisen suhteen?
        MIkä se sellainen tilitoimiston johtaja on joka ei itse ymmärrä omasta toimialastaan mitään? Tilitoimistotyö vaatii koko ajan tietojen päivittämistä, etkä pysty itseäsi päivittämään jos et edes tiedä mitä pitää päivittää.

Jo pelkästään se että täällä palstalla kyselet itsestään selvyyksiä, kertoo vain se että et ole lainkaan kypsä tilitoimiston vetäjäksi. Todennäköisesti et pystyisi edes vastaamaan asiakkaan yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiin. Tilitoimistoyrittäjän on ymmärrettävä yrityshallinnosta muutakin kuin sen onko debet ikkunan puolella vai ei.

Mene ensin töihin harjoittelijaksi johonkin toimistoon ja opettele työsi kunnolla. Pelkkä merkonomin paperi ei anna riittäviä vaimiuksia itsenäiseen toimiston pyörittämiseen.

• esko.

"Tilanne on sellainen että minulla ei ole itselläni tahtoa tehdä"

tilitoimisto on hyvä ja menestyvä ala, samoin mainostoimistot, yms.,
        mutta kyllä sinun pitäisi oikeastaan kaikki ymmärtää siitä alasta, yrittäjähenkisyys ei riitä.
        Miten menettelet kun joku jää sairauslomalle, tai äitiyslomalle, ite on usein silloin tehtävä 12-16 tunnin päivää ja osattava.

huomaa myös että yksi konkurssi, tai sopimusrikkomuksetkin pilaa melkolailla seuraavien yritysten perustamisen, koko loppuelämän.

• Tulitikku kirjanp.
        yfruilfhyujk kirjoitti:

Meinasit siis ryhtyä johtajaksi heti kärkeen? Voi olla että olen vanhanaikainen, mutta minun mielestä pomon on osattava tehdä kaikki ne duurit mitä firmassa tehdään. Juoksupojasta johtajaksi malli tuottaa yritystä ja sen henkilökuntaa ymmärtäviä johtajia.

Vaikka itse nyt kirjanpitoa osaisitkin(mitä epäilen) niin osaatko sitä vielä parin vuoden päästä jos et itse ole lainkaan ns. iholla sen työn tekemisen suhteen?
        MIkä se sellainen tilitoimiston johtaja on joka ei itse ymmärrä omasta toimialastaan mitään? Tilitoimistotyö vaatii koko ajan tietojen päivittämistä, etkä pysty itseäsi päivittämään jos et edes tiedä mitä pitää päivittää.

Jo pelkästään se että täällä palstalla kyselet itsestään selvyyksiä, kertoo vain se että et ole lainkaan kypsä tilitoimiston vetäjäksi. Todennäköisesti et pystyisi edes vastaamaan asiakkaan yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiin. Tilitoimistoyrittäjän on ymmärrettävä yrityshallinnosta muutakin kuin sen onko debet ikkunan puolella vai ei.

Mene ensin töihin harjoittelijaksi johonkin toimistoon ja opettele työsi kunnolla. Pelkkä merkonomin paperi ei anna riittäviä vaimiuksia itsenäiseen toimiston pyörittämiseen.

Ei johtajan tarvii osata mitään, onhan se nähty.
        Tilitoimistossa johtajaa ei tarvita kuin golffin peluussa,

• Tilitoimistonperusta

Kiitos kommenteista, mukava lukea toisenlaisia näkölkulmia omaan ideaan.

Miten olisi yhdistetty tili -ja mainostoimisto? Kaiken kattavat yrityspalvelut pienille yrityksille?

Ja toisaalta... voisin etsiä ammattitaitoisen, työhön alkuvaiheessa kykenevän vähemmistöosakkaan kenen kanssa lähtisin rakentemaan tilitoimistoalan yritystä. Itse kun en tarvitse yhtiöstä tuloa alkuvaiheessa lainkaan. Sairastapauksissa voisi käyttää henkilöstöpalvelun apua tai ylläpitää jonkinnäköistä sijaislistaa tai alihankintaverkostoa, Uskon että hyvällä työllä, osaavalla henkilöstöllä, aktiivisella markkinoinnilla ja totta kai omalla osaamisellani firmasta voisi saada menestyvänkin. Riskit sen verran minimiin ja järki päähän niin kai siinä konkurssin osaa välttää. Työ tekijäänsä opettaa vai miten se menikään?

• rsdyuj

Vituiksi menee tuolla asenteella ja tietotasolla sekä omat bisnekset että asiakasyritystesi bisnekset.
        Tilitoimisto on paikka jossa kysellään asiantuntijoilta, ei niin että tilitoimisto kyselee tietämättömyyttään.
        Pitäisi olla malttia ensin opetella homma. Sama pätee mihin tahansa yrittäjyyteen. Yrittäjän on oltava oman alansa ehdoton ammattilainen. Suoraan koulunpenkiltä vain harvoin tulee niin valmiita ihmisiä että niistä olisi asiantuntijatehtäviin heti koulun jälkeen.

• Tilitoimistonperusta

Asiantuntemus, kyllä vain! Jos palkkaa fiksumpia kuin itse on niin eikö se yleensä niin se menestys tule perässä. Mutta niin niin, ehkä haaveilen liikaa ja parempi mennä johonkin kursseille ensin ja tehdä töitä toisen kustannuksella ja vuoden päästä laittaa eurot likoon niin onnistumisen mahdollisuus on parempi.

Tilitoimiston perustaminen vaan on aikaa vievää touhua joten mitä aiemmin aloittaa niin sitä....

• tuyjkukyuk

>parempi mennä johonkin kursseille ensin ja tehdä töitä toisen kustannuksella ja vuoden päästä laittaa eurot likoon niin onnistumisen mahdollisuus on parempi.>

Vuodessa mainasit asiat oppia? Miten voit olla noin naivi?

Selvästikkään et ymmärrä tilitoimistotyön laaja-alaisuutta. Sinun on hallittava peruskirjanpidon lisäksi tukuittain erityiskysymyksiä, verolainsäädäntöä, alv säädökset, yhteisökauppa, konsernitilinpäätökset, ulkomaankauppa, palkkahallinto, sisäinen laskenta, KILAN lausunnot, rahoitus yms yms ja sen lisäksi sinun on osattava soveltaa niitä ja tietää kuinka esim viranomaiset suhtautuu eri asioihin.
        Vai meinasitko olla niitä miehiä jotka ottaa asiakkaakseen vain pieniä toiminimiä joiden kirjanpitoon nippa nappa ammattitaitosi riittäisi? Mitäs sitten jos se toimari alkaakin kasvamaan. Syntyy yhtiö, jolle syntyy ulkomaille tytäryhtiö ja vuoden päästä toinen ja kolmas? Heitätkö asiakkaan pihalle kun et enää osaa tehdä sen taloushallintoa vai teetkö vaan vaikka et osaisikaan?

• Tilitoimistonperusta

No joopa joo, tilitoimistojakin on moneen eri makuun. Kaikki eivät esim. hoida konsernitilinpäätöksiä yms, ulkomaankauppaa, rahoitusta, KILANIA, sisäistä laskentaa yms. Eli pienestä ja peruskirjanpidosta ja palkanlaskennasta liikkeelle ja kokemuksen ja ammattitaidon karttuessa uusia palveluita asiakkaille tarjolle.

Tunne aistivani positiivisuuden, yrittäjähenkisyyden puutetta ja suomalaiselle tutun liiallisen varovaisuuden höttöä, miksi näin?

• Hyvät lomarahat

Pieniä asiakkaista on, tosin 20 €/kk laskutuksella sun täytyy hankkia niitä 200 kpl, että saat palkkasi, jos saat 2 asiakasta kuukaudessa menee 100 kk = 8 vuotta jotta saisit maksettua palkkasi... millä rahoitat ajan ?

Niin kuin tuossa jo kerrottiin, menet johonkin isoon töihin, ylenet siellä tiiminvetäjäksi ja muutaman vuoden päästä laitat oman toimiston pystyyn kaappaamillasi asiakkailla.
        Sanot vain tekeväsi puoleen hintaan ensimmäisen vuoden.
        näin saat 50-60 asiakasta ja kuukausilaskutus 7000-8000 €, aikaa menee yhdeltä ihmiseltä n. 20 kokonaista (12 h) päivää..

• fyiluloi

>Tunne aistivani positiivisuuden, yrittäjähenkisyyden puutetta ja suomalaiselle tutun liiallisen varovaisuuden höttöä, miksi näin? >

Pelkkää realismia, sinulta se taitaa puuttua täysin.

Edustamallasi tietotasolla asiantuntijaorganisaation pyörittäminen on lähes kusetusta. Asiakasyrittäjät kuitenkin luottaa siihen että toimisto hoitaa heidän asiansa ammattitaidolla.

• 5 vuotta meni
        fyiluloi kirjoitti:

>Tunne aistivani positiivisuuden, yrittäjähenkisyyden puutetta ja suomalaiselle tutun liiallisen varovaisuuden höttöä, miksi näin? >

Pelkkää realismia, sinulta se taitaa puuttua täysin.

Edustamallasi tietotasolla asiantuntijaorganisaation pyörittäminen on lähes kusetusta. Asiakasyrittäjät kuitenkin luottaa siihen että toimisto hoitaa heidän asiansa ammattitaidolla.

Olen tilitoimistossa työssä, miltei päivittäin joudun tappelemaan
        - Käänteinen arvonlisäverovelvollisuus, metallikauppa, rakennusala
        - Verovalitukset, metsäverotus, kiinteistöverotus as.oy verotus, elinkeinoverotus
        - Yhtiösopimukset, - järjestykset, oy:n perustamiset, ym. yhtiömuodot, osakepääomien korotukset ja alentamiset, saattohoidot, konkurssit
        - Vakuutusasiat, 101 vakuutukset, ulkomaalaiset, tyel Yel, haltuunottovakuutus, vastuu ja yritysvakuutukset
        - Poistosuunnitelmat, lisäpoistot, arvonmääritykset
        - Tilaajavastuulaki ja Rala
        - Kirjanpidosta, tilikausien yhdistäminen, tilikauden katkaiseminen ennen tilikauden päättämistä, juokseva kirjanpito, tulosteet, tilinpäätökset.
        - Alkoholiluvat, omavalvontasuunnitelmat..
        - Työsuhdeasiat, palkanlaskenta, vuosi-ilmoitukset.
        - Katso tunnisteet ja valtuutuksien myöntäminen

Tuossa on osa, lisäksi työntekijöiden sairauspäivärahahakemukset, lomautukset, irtisanomiset, varoitukset

• hyväksytty tilimies

Onko sinulla kokemusta tilitoimistotyöstä tai onko sinulla muuten kokemusta yrityshällinnosta ja kuinka laaja-alaista kokemuksesi on?

Jos kokemusta ei ole ja pelkät merkonomin paperit taskussa, niin aloituskipuja ja takaiskuja tulee takuu varmasti.

Itse perustin tilitoimiston kuusi vuotta sitten. Minulla on myös merkonomin peruskoulutus jonka lisäksi kävin vielä nimen omaan kirjanpitotyöhön syventäviä/päivittäviä kursseja vuoden verran ennen perustamista.

Tämän lisäksi olen ollut yrittäjänä 16 vuotta sekä 10 vuotta kahden eri vieraan yhtiön hallituksen jäsenenä/puheenjohtajana joista toinen oli konserniyhtiö jossa liikevaihto 7 miljoonaa ja osakkaitakin 750.

Silti tälläkin kokemuksella eteen tuli jatkuvasti asioita jotka olivat vieraita ja joita ei ollut osannut ennakoida.

Älä lähde napit auki leikkimään asiakkaidesi talousasioilla ilman kunnollista kokemusta. KLT tutkinto on hyvä tietotasosi mittari, se kannattaa suorittaa. Ilman KLT tutkintoa et saa myöskään auktorisointia toimistollesi.

• Mika22

Jatkan tähän perään omat kommenttini. Työkokemusta alalta 20 vuotta.

Jos on monipuolista työkokemusta noin 10 vuotta ja kokemusta asioiden selvittelystä (mistä, keneltä, miten lisätietoa) ja käsitys oman tiedon rajoista, voi pärjätä alalla. Muuten tule sutta ja sekundaa sekä huonoa mainetta.

Jos haluaa olla pelkästään johtaja, niin toimiston koon pitää olla 10-20 henkilöä. Ja kaikilla kirjanpitäjillä täysi työkuorma.

Tiivistettynä: mene isoon tilitoimistoon töihin, ota mukisematta vastaan myös sotkuiset asiakkaat. Ja palataan asiaan 10 vuoden kuluttua.

• Kokemusta löytyy

Ensinnäkään yrittäjäksi ryhtyjän ei tarvitse osata yhtään mitään. Sen näkee siitä kun viet auton korjattavaksi, tilaat sähkömiehen, käyt hammaslääkärissä jne. Ainoa mitä tarvitaan on äärimmäinen röyhkeys ja laskun kirjoitustaito.
      n.20v sitten asiat olivatkin toisin.

• 36+1

Suomessa on yrittämisen vapaus olemassa, vaikka sitä ei näistäkään viesteistä uskoisi. Omasta takaa on oltava ainakin tavoitteitta, päättäväisyyttä, paksunahkaisuutta ja ideoita. Liikeidean ja persoonan lisäksi yrittäjä tarvitsee tietämystä yrityksen perustamisesta ja pyörittämisestä, mutta välttämätöntä ei ole sekään jos palkkaa toimitusjohtajan erikseen.

Jos itsellä ei ole toimialan osaamista, niin käytännössä se tarkoittaa yhteisyrittäjyyttä ja kuvittelisin että halukkaita on, kunhan vain onnistuu löytämään ne oikeat henkilöt. Potentiaalia voisi olla eritototen keski-ikäisten naisten joukossa. Sinänsä ala on mitä mainioin tämäntyyppiseen liikeideaan, koska tyypillisesti kirjanpitäjät itse ovat perusluonteeltaan enemmän johdettavia kuin johtajia ja kuitenkin monella alalla pitkään olleella voi olla haaveena päästä kiinni omaan yritykseen, mutta tarvittava uskallus ja organisointitaito puuttuu.
      Sellainen yritys menestyy jolla on tarjota jotain lisäarvoa, mutta jonkin uuden palvelumuodon kehittäminen sinänsä ei pitkälle kanna, jos sen tuottama hyöty ei ole todellinen asiakkaalle. Oikealla markkinapaikalla ei tarvita sitäkään.

• Igiliikkuja

Laitat vaan tilitoimiston pystyyn, mainostat, että teet kirjaukset 50 senttiä vienti niin saat hetkessä satoja asiakkaita.
        Vuoden päästä nosttn normihintaan 1 euro/vienti.
        Sitten myyt tilitoimistosi Pretaksille 200 th ja perustat heti uuden.
        Mistään muualta et tälläistä tuottoa saa....

• ..
        Igiliikkuja kirjoitti:

Laitat vaan tilitoimiston pystyyn, mainostat, että teet kirjaukset 50 senttiä vienti niin saat hetkessä satoja asiakkaita.
        Vuoden päästä nosttn normihintaan 1 euro/vienti.
        Sitten myyt tilitoimistosi Pretaksille 200 th ja perustat heti uuden.
        Mistään muualta et tälläistä tuottoa saa....

Olet velho jos hankit satoja suuria asiakkaita vuoden aikana.

• Kirjojen piteliä
        .. kirjoitti:

Olet velho jos hankit satoja suuria asiakkaita vuoden aikana.

Tyytymättomiä asiakkaita on uskomaton määrä helposti saa satoja asiakkaita vuodessa

• L&R

Paljonko markkinointiin pitäisi käyttää rahaa?

• etteew

Riittää pari sataa euroa kuussa ja kunhan jaksat soitella uusia asiakkaita ja samalla teet kirjanpidot asiakkaillesi joten kuten että eivät ihan suutu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8123
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6369
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3673
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      70
      2440
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2430
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      42
      2204
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2014
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      83