Rullapurje osatakilapaattiin?

Kake-vm50

Olen jäykkäpolvinen mahakas kohta eläkeikäinen yksinpurjehduksen aloittelija, ja turvallisuussyistä olen ajatellut rullapurjeen hommaamista osatakilaiseen pikku purtilooni (Scanper 22). Laiturissa näkee rullapurjeita vain toppirikisissä. Mitäs sanotte rullapurjeesta Scanperiin, arvoisat purjehdusexpertit?

Avusta kiitollinen
Kake

68

999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12

      Kilauta suoraan tai laita postia Niinirannalle http://www.aurasails.fi/
      niin saat tietää miten homma onnistuu. Näin syksyllä kannattaa vielä tehdä tilaus niin hintakin on kohdallaan.

      • skiglaaja.

        miten Niiniranta liittyy Auraseen?


      • 12
        skiglaaja. kirjoitti:

        miten Niiniranta liittyy Auraseen?

        Joo sattui pieni moka. Molempien palveluita olen käyttänyt ja palvelussa ei ole ollut valittamista. Viimeksi taisin tilata http://www.fi.northsails.com/


    • 12+11

      Voit unohtaa kryssit rullatulla keulapurjella, jos on kokemusta miten vene irtokeulapurjeilla nousee tuuleen ja kulkee.

      Lisäksi maha vain kasvaa, jos laittaa rullapurjeen. Olenkin spkesannut itselleni, että niin kauan kuin veneeni purjela kryssillä on alle 120 m2 ja purjehdin itämerellä, en hanki rullapurjeita edes yksinpurjehdukseen. Muuten lopetan koko köliveneilyn ja ryhdyn vaikkka sauvakävelemään ,jos ei purjeiden kanssa jaksa pulata.

      • 30

      • matala painoindeksi

        Olipa hupaisa mielipide! Nimimerkkisi (12 11) on arvatenkin ikäsi ja se ehkä selittää?
        Olet tietysti täysin oikeassa siinä, että pieneksi reivattu rullapurje on todella surkea kryssipurje. Mutta miten usein on tarve kryssiä reivatulla rullapurjeella? Ainakin itse vedän isoon ensin reivin (kun apparentti tuuli pysyy yli 20 solmussa), ennen kuin alan pienentää keulapurjetta. Jos tuulee kovaa, laitan välistaagiin kryssifokan (tai joskus harvoin myrskyfokan) ja vedän rullagenuan kokonaan sisään. Maksimi purjealani kryssillä on reilusti alle 120 m2. Siitä huolimatta mahani ei ole vielä kymmenien purjehdusvuosieni aikana ruvennut kasvamaan niinkuin uskottelit käyvän. Pikemmin päinvastoin, pysyy hoikkana kun seilaa paljon ja myös Itämerta kauemmaksi - vaikka seilaa rullagenualla ja myös yksin.

        Eikö nyt ollut kysymys pikkuveneestä? Siinä rullapurje ei tietenkään ole yhtä suuri helpotus kuin isommassa paatissa, mutta varmaankin rullafokka helpottaa purjeiden käsittelyä sen verran, että kynnys merelle lähtemisestä saattaa alentua - jos ennestään on mahakas ja kankea. Ehkäpä purjehduksen lisääminen vähentää liikakaloreiden saantia ja auttaa painon hallinnassa? Minäkin kannustan viestiketjun aloittajaa ottamaan yhteyttä purjeneulomoon ja kysymään sieltä.


      • voi teitin kanssa

      • voi teitin kanssa
        matala painoindeksi kirjoitti:

        Olipa hupaisa mielipide! Nimimerkkisi (12 11) on arvatenkin ikäsi ja se ehkä selittää?
        Olet tietysti täysin oikeassa siinä, että pieneksi reivattu rullapurje on todella surkea kryssipurje. Mutta miten usein on tarve kryssiä reivatulla rullapurjeella? Ainakin itse vedän isoon ensin reivin (kun apparentti tuuli pysyy yli 20 solmussa), ennen kuin alan pienentää keulapurjetta. Jos tuulee kovaa, laitan välistaagiin kryssifokan (tai joskus harvoin myrskyfokan) ja vedän rullagenuan kokonaan sisään. Maksimi purjealani kryssillä on reilusti alle 120 m2. Siitä huolimatta mahani ei ole vielä kymmenien purjehdusvuosieni aikana ruvennut kasvamaan niinkuin uskottelit käyvän. Pikemmin päinvastoin, pysyy hoikkana kun seilaa paljon ja myös Itämerta kauemmaksi - vaikka seilaa rullagenualla ja myös yksin.

        Eikö nyt ollut kysymys pikkuveneestä? Siinä rullapurje ei tietenkään ole yhtä suuri helpotus kuin isommassa paatissa, mutta varmaankin rullafokka helpottaa purjeiden käsittelyä sen verran, että kynnys merelle lähtemisestä saattaa alentua - jos ennestään on mahakas ja kankea. Ehkäpä purjehduksen lisääminen vähentää liikakaloreiden saantia ja auttaa painon hallinnassa? Minäkin kannustan viestiketjun aloittajaa ottamaan yhteyttä purjeneulomoon ja kysymään sieltä.

        Jollain 22 jalkaisella purjehditaan enimmäkseen rannikolla ja saaristoissa, jolloin hyvä kryssikyky lisää purjehdusta ja vähentää koneajoa. Joten pitkä esseesi ei istu aloittajan tapaukseen.


      • voi voi ...
        voi teitin kanssa kirjoitti:

        Jollain 22 jalkaisella purjehditaan enimmäkseen rannikolla ja saaristoissa, jolloin hyvä kryssikyky lisää purjehdusta ja vähentää koneajoa. Joten pitkä esseesi ei istu aloittajan tapaukseen.

        Mistä päättelet, että Scanper 22:n rullapurje tulisi vähentämään kipparinsa purjehtimista? Eikö kysymys ole ainoastaan siitä, että rullafokka toimii kryssipurjeena heikommin silloin jos sitä käytetään reivattuna? Jos seilaat perinteisillä pistoolihakapurjeilla "jotain 22-jalkaista", miten usein vaihdat keulapurjeita purjehduksen aikana? Entä miten usein luulet 50-kymppisen "mahakkaan ja kankean" tekevän purjeenvaihtoja Scanper 22:nsa etukannella? Olisi kiva kuulla aloittajan tähänastisista purjeiden vaihdoista ja Scanper 22:n keulapurjeiden määrästä.
        Sinun mielipteesi taitaa sopia aloittajan tapaukseen erityisen huonosti!


      • 11+18
        voi voi ... kirjoitti:

        Mistä päättelet, että Scanper 22:n rullapurje tulisi vähentämään kipparinsa purjehtimista? Eikö kysymys ole ainoastaan siitä, että rullafokka toimii kryssipurjeena heikommin silloin jos sitä käytetään reivattuna? Jos seilaat perinteisillä pistoolihakapurjeilla "jotain 22-jalkaista", miten usein vaihdat keulapurjeita purjehduksen aikana? Entä miten usein luulet 50-kymppisen "mahakkaan ja kankean" tekevän purjeenvaihtoja Scanper 22:nsa etukannella? Olisi kiva kuulla aloittajan tähänastisista purjeiden vaihdoista ja Scanper 22:n keulapurjeiden määrästä.
        Sinun mielipteesi taitaa sopia aloittajan tapaukseen erityisen huonosti!

        Nimenomaan rullattuna rullagenoa on kelvoton kryssipurje. Parempi kryssiä aamusella laitetulla liian isolla jennillä tai fokalla purjetta sopivasti keliin trimmaten. Melko harvoin tuuli muuttuu siten, että viitsii purjeita vaihtaa kesken purjehduspäivän.

        Kohta joku friikki tietenkin jatkaa, etttä entäs sitten jos purjehdit 22 jalkaisella atlantin yli 2 kk yötäpäivää, niin mites sitten vaihtelet niitä ammusella laitettuja purjeita;-)


      • rullaati rulla
        voi teitin kanssa kirjoitti:

        Kyse on genoaveneestä, eikä modernista fokkaveenestä, huom.

        No vaikkapa Louhessa on rullagenoa. En ymmarra tuota rullagenoan mollaamista. Eihan purjetta ole pakko reivata rullaammalla. Kyse on vain siita, miten purjetta sailytetaan. Yhta helppo rullapurje on ottaa alas kuin "irtopurjekin".


      • 457467
        rullaati rulla kirjoitti:

        No vaikkapa Louhessa on rullagenoa. En ymmarra tuota rullagenoan mollaamista. Eihan purjetta ole pakko reivata rullaammalla. Kyse on vain siita, miten purjetta sailytetaan. Yhta helppo rullapurje on ottaa alas kuin "irtopurjekin".

        Louhi varsinkin on pappojen suosima od kilpavene. Melgeskin on mittalukuskaboihin kypsyneiden papparaisten kilpavene. Kummatkin liittyvät melko vähän puheena olevaan scanper 22:een.

        Purje säilyy parhaiten kuivassa tilassa, ulkona rulla suojapussinkaan kanssa ei ole paras paikka säilyttää purjeita.


      • Kake-vm50
        rullaati rulla kirjoitti:

        No vaikkapa Louhessa on rullagenoa. En ymmarra tuota rullagenoan mollaamista. Eihan purjetta ole pakko reivata rullaammalla. Kyse on vain siita, miten purjetta sailytetaan. Yhta helppo rullapurje on ottaa alas kuin "irtopurjekin".

        Niin, mitenkähän se rullagenua otetaan irti? Saako sen pois mastoa kaatamatta? Entäs paikoilleen?


      • rullaati rulla
        11+18 kirjoitti:

        Nimenomaan rullattuna rullagenoa on kelvoton kryssipurje. Parempi kryssiä aamusella laitetulla liian isolla jennillä tai fokalla purjetta sopivasti keliin trimmaten. Melko harvoin tuuli muuttuu siten, että viitsii purjeita vaihtaa kesken purjehduspäivän.

        Kohta joku friikki tietenkin jatkaa, etttä entäs sitten jos purjehdit 22 jalkaisella atlantin yli 2 kk yötäpäivää, niin mites sitten vaihtelet niitä ammusella laitettuja purjeita;-)

        Miten tuo eroaa siita, etta ajaa liian isolla rullagenoalla tai fokalla (ei-reivattuna) sopivasti keliin trimmaten ? En nyt heti keksi mitaan trimmia, jota ei rullapurjeessa olisi, mutta joka "irtopurjeesta" loytyisi.
        Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella. Tai ainakin mukavammin. Siis, jos kuten 11 8, ei viitsi paivan aikana vaihtaa purjetta pienempaan.

        Rullapurjetta ei ole pakko reivata rullaamalla. Myos rullapurjeen saa alas ja sen voi vaihtaa pienempaan. Se, ettei hanki useampaa keulapurjetta ja tyytyy ajamaan rullatulla purjeella, on mahdollisuus, jota "irtopurjeen" kayttajalla ei ole. Sen sijaan rullapurjeen kayttaja voi halutessaan ostaa useamman keulapurjeen ja tehda vaihdot siina missa irtopurjeenkin kayttaja.

        Omassa veneessani on kannen alla oleva rulla. Olisi kiva kuulla, miten veneeni kryssiominaisuudet paranisivat jos poistaisin rullalaitteen kannen alta ja alkaisin sailyttamaan samaa purjetta satamassa ollessani kajuutassa.


      • pelastakaa ...
        Kake-vm50 kirjoitti:

        Niin, mitenkähän se rullagenua otetaan irti? Saako sen pois mastoa kaatamatta? Entäs paikoilleen?

        Unohda se alumiininen kökkö rullasysteemi, siitä ei ole kuin harmia veneen nostoissa.


      • rullat köyhille
        rullaati rulla kirjoitti:

        Miten tuo eroaa siita, etta ajaa liian isolla rullagenoalla tai fokalla (ei-reivattuna) sopivasti keliin trimmaten ? En nyt heti keksi mitaan trimmia, jota ei rullapurjeessa olisi, mutta joka "irtopurjeesta" loytyisi.
        Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella. Tai ainakin mukavammin. Siis, jos kuten 11 8, ei viitsi paivan aikana vaihtaa purjetta pienempaan.

        Rullapurjetta ei ole pakko reivata rullaamalla. Myos rullapurjeen saa alas ja sen voi vaihtaa pienempaan. Se, ettei hanki useampaa keulapurjetta ja tyytyy ajamaan rullatulla purjeella, on mahdollisuus, jota "irtopurjeen" kayttajalla ei ole. Sen sijaan rullapurjeen kayttaja voi halutessaan ostaa useamman keulapurjeen ja tehda vaihdot siina missa irtopurjeenkin kayttaja.

        Omassa veneessani on kannen alla oleva rulla. Olisi kiva kuulla, miten veneeni kryssiominaisuudet paranisivat jos poistaisin rullalaitteen kannen alta ja alkaisin sailyttamaan samaa purjetta satamassa ollessani kajuutassa.

        sun veneesi on poikeus, jos rulla on kannen alla.


        "Se, ettei hanki useampaa keulapurjetta ja tyytyy ajamaan rullatulla purjeella, on mahdollisuus, jota "irtopurjeen" kayttajalla ei ole."

        Häh, mikä estää purjehtimasta vaikka myrskyfokalla koko kauden. Jos keulapurjearsenaali koostuu pelkästä rullagenoasta, lomareissu ajetaan koneella purjeen revetessä. Irtopurjepurjehtia voi jatkaa lomaansa vaikka fokalla.


      • 55t5544
        rullaati rulla kirjoitti:

        Miten tuo eroaa siita, etta ajaa liian isolla rullagenoalla tai fokalla (ei-reivattuna) sopivasti keliin trimmaten ? En nyt heti keksi mitaan trimmia, jota ei rullapurjeessa olisi, mutta joka "irtopurjeesta" loytyisi.
        Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella. Tai ainakin mukavammin. Siis, jos kuten 11 8, ei viitsi paivan aikana vaihtaa purjetta pienempaan.

        Rullapurjetta ei ole pakko reivata rullaamalla. Myos rullapurjeen saa alas ja sen voi vaihtaa pienempaan. Se, ettei hanki useampaa keulapurjetta ja tyytyy ajamaan rullatulla purjeella, on mahdollisuus, jota "irtopurjeen" kayttajalla ei ole. Sen sijaan rullapurjeen kayttaja voi halutessaan ostaa useamman keulapurjeen ja tehda vaihdot siina missa irtopurjeenkin kayttaja.

        Omassa veneessani on kannen alla oleva rulla. Olisi kiva kuulla, miten veneeni kryssiominaisuudet paranisivat jos poistaisin rullalaitteen kannen alta ja alkaisin sailyttamaan samaa purjetta satamassa ollessani kajuutassa.

        "Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella."

        Sopii mennä skaboihin kokeilemaan kuinka käy. Ei varmasti pärjää kryssillä rullattu genoa vs kovaan tuuleen trimmattu iso genoa.


      • ===())="=)=)
        rullat köyhille kirjoitti:

        sun veneesi on poikeus, jos rulla on kannen alla.


        "Se, ettei hanki useampaa keulapurjetta ja tyytyy ajamaan rullatulla purjeella, on mahdollisuus, jota "irtopurjeen" kayttajalla ei ole."

        Häh, mikä estää purjehtimasta vaikka myrskyfokalla koko kauden. Jos keulapurjearsenaali koostuu pelkästä rullagenoasta, lomareissu ajetaan koneella purjeen revetessä. Irtopurjepurjehtia voi jatkaa lomaansa vaikka fokalla.

        "Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella."

        Ei tule ikinä kryssillä, rullatussa prujeessa on virtaukset aivan sekaisin ja tehot veks.

        http://www.wb-sails.fi/news/98_11_PerfectShape/Main.htm


      • Kake-vm50
        pelastakaa ... kirjoitti:

        Unohda se alumiininen kökkö rullasysteemi, siitä ei ole kuin harmia veneen nostoissa.

        No, minkälaista harmia siitä on?

        Onko siitä harmia myös veneen laskuissa, ja jos on, niin minkälaista?

        Kake


      • xx-yy-zz
        rullaati rulla kirjoitti:

        Miten tuo eroaa siita, etta ajaa liian isolla rullagenoalla tai fokalla (ei-reivattuna) sopivasti keliin trimmaten ? En nyt heti keksi mitaan trimmia, jota ei rullapurjeessa olisi, mutta joka "irtopurjeesta" loytyisi.
        Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella. Tai ainakin mukavammin. Siis, jos kuten 11 8, ei viitsi paivan aikana vaihtaa purjetta pienempaan.

        Rullapurjetta ei ole pakko reivata rullaamalla. Myos rullapurjeen saa alas ja sen voi vaihtaa pienempaan. Se, ettei hanki useampaa keulapurjetta ja tyytyy ajamaan rullatulla purjeella, on mahdollisuus, jota "irtopurjeen" kayttajalla ei ole. Sen sijaan rullapurjeen kayttaja voi halutessaan ostaa useamman keulapurjeen ja tehda vaihdot siina missa irtopurjeenkin kayttaja.

        Omassa veneessani on kannen alla oleva rulla. Olisi kiva kuulla, miten veneeni kryssiominaisuudet paranisivat jos poistaisin rullalaitteen kannen alta ja alkaisin sailyttamaan samaa purjetta satamassa ollessani kajuutassa.

        >>"Rullapurjetta ei ole pakko reivata rullaamalla. Myos rullapurjeen saa alas ja sen voi vaihtaa pienempaan."

        Totta, mutta rullapurjeen vaihtaminen on monta kertaa hankalampaa kuin hakasilla keulavaijerissa kiinni oleva irtopurje. Rullapurjeessa se osa purjeesta, joka ei ole enää/vielä keulaprofiilin urassa on täysin irrallaan ja levellään kannella. Irtopurje on koko ajan hakasistaan kiinni keulavaijerissa. Ainakin minun veneessäni on rullapurjeen laittaminen keulaprofiiliin sen verran hankala tehtävä ihan laiturissa, ettäen missään mimessä halua tehdä sitä kovassa tuulessa ja aallokossa. Enkä etenkään *yksinäni* - tämä juttuhan lähti liikkeelle yksinpurjehtija tarpeista.


      • sgsdf
        457467 kirjoitti:

        Louhi varsinkin on pappojen suosima od kilpavene. Melgeskin on mittalukuskaboihin kypsyneiden papparaisten kilpavene. Kummatkin liittyvät melko vähän puheena olevaan scanper 22:een.

        Purje säilyy parhaiten kuivassa tilassa, ulkona rulla suojapussinkaan kanssa ei ole paras paikka säilyttää purjeita.

        Eikö kejun aloittajakin ollut jonkin sortin papparainen ?


      • rullaati rulla
        Kake-vm50 kirjoitti:

        No, minkälaista harmia siitä on?

        Onko siitä harmia myös veneen laskuissa, ja jos on, niin minkälaista?

        Kake

        Mastoa laskettaessa on huolehdittava siitä, ettei keulaprofiili väänny mutkalle. Ei se niin vaikeaa ole. Esim. Harkenilla on pieniin veneisiin sopivia rullalaitteita:

        http://tradeonly.harken.com/pdf/00AL-FS-furling_product-brochure-LR.pdf


      • xx-yy-zz
        Kake-vm50 kirjoitti:

        No, minkälaista harmia siitä on?

        Onko siitä harmia myös veneen laskuissa, ja jos on, niin minkälaista?

        Kake

        Mastoa nostettaessa ja laskettaessa pitää rullapurjeen alumiinista profiilia varoa ja kannatella, ettei se pääse taittumaan, siis silloin kun sen alapää ei ole kiinni keulahelassa . Keulavaijeri sen sijaan saa siinä vaiheessa olla kutakuinkin millaisella mutkalla vain eikä vaadi erityistä huolenpitoa.


      • rullaati rulla
        Kake-vm50 kirjoitti:

        Niin, mitenkähän se rullagenua otetaan irti? Saako sen pois mastoa kaatamatta? Entäs paikoilleen?

        Rullalaitteessa keulastaakin päälle tulee alumiininen profiili jota köysirumpu pyörittää. Profiilissa on ura purjeelle, ja purje nostetaan nostimesta ihan kuten tavallinenkin purje.

        Kyllä rullalaite ja isonpurjeen lazy jackit (yhdistettynä hyvin laakeroituihin vaunuihin) ovat meille papparaisille oiva apu. Purjeet saa auki/ylös ja sisään/alas sitloorasta narusta vetämällä/päästämällä.


      • rullallallei
        rullaati rulla kirjoitti:

        No vaikkapa Louhessa on rullagenoa. En ymmarra tuota rullagenoan mollaamista. Eihan purjetta ole pakko reivata rullaammalla. Kyse on vain siita, miten purjetta sailytetaan. Yhta helppo rullapurje on ottaa alas kuin "irtopurjekin".

        Louhessa on perinteinen purje hakasilla. Rullalle purje sujahtaa hyvin vikkelästi, kun spinnu nousee ilman, että kenekään tarvitsee kipaista kannelle painamaan keulaa jarrutusasentoon. Luokkasääntö rajoittaa purjemateriaaleja, joten Louhet tosiaan säilyttävät purjeita rullalla jopa yön yli. Samoin kuutosissa käytetään nykyään paljon rullalaitetta samasta syystä ja niissähän on todellinen genoa. Purjeet ovat kuitenkin valtaosaltaan laminaattipurjeita, joten rannassa genoat lasketaan ja pannaan pussiin.


      • rullapurje atlantil
        rullaati rulla kirjoitti:

        Rullalaitteessa keulastaakin päälle tulee alumiininen profiili jota köysirumpu pyörittää. Profiilissa on ura purjeelle, ja purje nostetaan nostimesta ihan kuten tavallinenkin purje.

        Kyllä rullalaite ja isonpurjeen lazy jackit (yhdistettynä hyvin laakeroituihin vaunuihin) ovat meille papparaisille oiva apu. Purjeet saa auki/ylös ja sisään/alas sitloorasta narusta vetämällä/päästämällä.

        Ne alumiiniset profiilit ovat usein ovat niin pirun tiukkoja, purjeen nosto ja lasku on tuskaa verratuna muoviseen profiiliin tai hakasiin.


      • g54errss4
        rullallallei kirjoitti:

        Louhessa on perinteinen purje hakasilla. Rullalle purje sujahtaa hyvin vikkelästi, kun spinnu nousee ilman, että kenekään tarvitsee kipaista kannelle painamaan keulaa jarrutusasentoon. Luokkasääntö rajoittaa purjemateriaaleja, joten Louhet tosiaan säilyttävät purjeita rullalla jopa yön yli. Samoin kuutosissa käytetään nykyään paljon rullalaitetta samasta syystä ja niissähän on todellinen genoa. Purjeet ovat kuitenkin valtaosaltaan laminaattipurjeita, joten rannassa genoat lasketaan ja pannaan pussiin.

        Jonkun scanper 22 keula kantaa varmaan paremmin kuin louhen. Louhea modernimmilla kilpapursilla ei ole moisia stabiliteettipulmia.

        http://www.youtube.com/watch?v=Ii5MuFRactU&feature=related


      • 8+8
        xx-yy-zz kirjoitti:

        >>"Rullapurjetta ei ole pakko reivata rullaamalla. Myos rullapurjeen saa alas ja sen voi vaihtaa pienempaan."

        Totta, mutta rullapurjeen vaihtaminen on monta kertaa hankalampaa kuin hakasilla keulavaijerissa kiinni oleva irtopurje. Rullapurjeessa se osa purjeesta, joka ei ole enää/vielä keulaprofiilin urassa on täysin irrallaan ja levellään kannella. Irtopurje on koko ajan hakasistaan kiinni keulavaijerissa. Ainakin minun veneessäni on rullapurjeen laittaminen keulaprofiiliin sen verran hankala tehtävä ihan laiturissa, ettäen missään mimessä halua tehdä sitä kovassa tuulessa ja aallokossa. Enkä etenkään *yksinäni* - tämä juttuhan lähti liikkeelle yksinpurjehtija tarpeista.

        "Totta, mutta rullapurjeen vaihtaminen on monta kertaa hankalampaa kuin hakasilla keulavaijerissa kiinni oleva irtopurje"

        Jos on oikeat vehkeet, homma toimii yhtä helposti foilillakin. Vaijerin päässä oleva apusyöttöjä syöttää kauniisti liikkiä muoviseeen foiliin. Riittää että purje on purettu rullalta siten, että etuliikki on alle metrin päässä keulavantista.

        Hakasillakin oleva purje sidotaan usein kanteen tai kaitesiin, samoin tehdään alaslasketun foilipurjeen kanssa.

        http://www.norfoil.dk/


      • rullaati rulla
        55t5544 kirjoitti:

        "Sen sijaan kelin kovetessa jossain vaiheessa tulee varmasti raja, jonka jalkeen vene itse asiassa kulkee paremmin hieman rullatulla purjeella, kuin yli-isolla keulapurjeella."

        Sopii mennä skaboihin kokeilemaan kuinka käy. Ei varmasti pärjää kryssillä rullattu genoa vs kovaan tuuleen trimmattu iso genoa.

        Pakko myontaa, etta en ole kryssinyt taydella 150% genoalla vaikkapa 18 m/s tuulessa, mutta tuskin sekaan herkkua on. Sen vuoksi en kommentissani puhunut mitaan kryssimisesta, ja lisasin tuon siteeratun lauseen peraan "Tai ainakin mukavammin". Siita on omakohtaisia kokemuksia. Kisahommat siis erikseen.


      • rullat sucks
        rullaati rulla kirjoitti:

        Pakko myontaa, etta en ole kryssinyt taydella 150% genoalla vaikkapa 18 m/s tuulessa, mutta tuskin sekaan herkkua on. Sen vuoksi en kommentissani puhunut mitaan kryssimisesta, ja lisasin tuon siteeratun lauseen peraan "Tai ainakin mukavammin". Siita on omakohtaisia kokemuksia. Kisahommat siis erikseen.

        Jos 18 m/s tuulessa ei kryssitä, niin myötäisempiä tuulia voi mennä vaikka pelkällä isolla. Kulkee varmasti aivan riittävästi useampikin pursi.


      • rullallallei
        g54errss4 kirjoitti:

        Jonkun scanper 22 keula kantaa varmaan paremmin kuin louhen. Louhea modernimmilla kilpapursilla ei ole moisia stabiliteettipulmia.

        http://www.youtube.com/watch?v=Ii5MuFRactU&feature=related

        Ei se ole mikään stabiliteettipulma, se on vain venevauhdin ja manööverien sujumisen optimointia kilparadalla ja erityisesti radan kiperimmissä paikoissa kääntömerkeillä. Siellä pari sekuntia nopeampi suorituminen voi tietää useita sijoja. Siis niitä asioita, joiden olemassa olostakaan aloittajan ei tarvitse olla tietoinen.


      • rullat sucks
        rullallallei kirjoitti:

        Ei se ole mikään stabiliteettipulma, se on vain venevauhdin ja manööverien sujumisen optimointia kilparadalla ja erityisesti radan kiperimmissä paikoissa kääntömerkeillä. Siellä pari sekuntia nopeampi suorituminen voi tietää useita sijoja. Siis niitä asioita, joiden olemassa olostakaan aloittajan ei tarvitse olla tietoinen.

        "Ei se ole mikään stabiliteettipulma, se on vain venevauhdin ja manööverien sujumisen optimointia kilparadalla ja erityisesti radan kiperimmissä paikoissa kääntömerkeillä"

        Sitä varten veneissä on miehistöä, jotta manööverit sujuvat jouhevasti. First 30 on myös radoille ja kilpakäyttö firsteissa ei ole rullaa, pelkkä foili, kuten niin monessa ratakilpapurressa.


      • alkaa pikkuisen kyrs
        rullat sucks kirjoitti:

        Jos 18 m/s tuulessa ei kryssitä, niin myötäisempiä tuulia voi mennä vaikka pelkällä isolla. Kulkee varmasti aivan riittävästi useampikin pursi.

        Voi -ttu mikä aivoinvalidi siinä taas kirjoittelee. Aloittaja toi hyvin selvästi esiin usean perusteen, miksi hänelle ei etenkään yksinpurjehduksessa ole kovinkaan järkevä valinta sellainen purje, jonka käsittely edellyttää joka jumalan kerta keulakannelle menoa. Mutta sinä s-nan pölvästi vain jatkat länkyttämistäsi rullapurjetta vastaan.

        Vaikka sinun kupansyömissä herneenkokoisissa aivoissasi nähtävästi onkin jämähtäneenä ajatus, että nopeus on ainoa kriteeri purjeen hyvyydelle, niin kaikki eivät ajattele sillä tavoin. Itse asiassa pelkkä vilkaisu mihin tahansa satamaan paljastaa, että useimmat eivät ajattele sillä tavoin.


      • rullat suck
        alkaa pikkuisen kyrs kirjoitti:

        Voi -ttu mikä aivoinvalidi siinä taas kirjoittelee. Aloittaja toi hyvin selvästi esiin usean perusteen, miksi hänelle ei etenkään yksinpurjehduksessa ole kovinkaan järkevä valinta sellainen purje, jonka käsittely edellyttää joka jumalan kerta keulakannelle menoa. Mutta sinä s-nan pölvästi vain jatkat länkyttämistäsi rullapurjetta vastaan.

        Vaikka sinun kupansyömissä herneenkokoisissa aivoissasi nähtävästi onkin jämähtäneenä ajatus, että nopeus on ainoa kriteeri purjeen hyvyydelle, niin kaikki eivät ajattele sillä tavoin. Itse asiassa pelkkä vilkaisu mihin tahansa satamaan paljastaa, että useimmat eivät ajattele sillä tavoin.

        Rollaattoriveneilijään osui ja se upposi. Sitä se huono rullapurjeen aiheuttama heikko kunto teettää. Pää ei kestä asiallista keskustelua.


      • rullallallei
        rullat sucks kirjoitti:

        "Ei se ole mikään stabiliteettipulma, se on vain venevauhdin ja manööverien sujumisen optimointia kilparadalla ja erityisesti radan kiperimmissä paikoissa kääntömerkeillä"

        Sitä varten veneissä on miehistöä, jotta manööverit sujuvat jouhevasti. First 30 on myös radoille ja kilpakäyttö firsteissa ei ole rullaa, pelkkä foili, kuten niin monessa ratakilpapurressa.

        Nyt et tiedä, mistä puhut. En minäkään omaan ORC-veneeseen tietenkään rullaa huoli. Kuutosissa, Louhissa ja sen kaltaisissa kannen alla oleva rulla vain kuuluu nykyään parhaiden veneiden varustukseen. Kuutosissa on useita keulapurjeita alkaen siitä ykkösgenoasta, jossa LP on J 3 m, siis paljon enemmän kuin se tavallinen 150 %:nen. Etuliikin pituudesta joutuu tinkimään kymmenkunta senttiä, mutta kääntömerkkitilanteissa yksityyppiveneillä radalla saavutettava etu on haittaan nähden moninkertainen. Et ehkä tullut myöskään ajatelleeksi kapealle ja kaiteettomalle kannelle laskettavan purjeen käsitttelyä.


      • rullat sucks
        rullallallei kirjoitti:

        Nyt et tiedä, mistä puhut. En minäkään omaan ORC-veneeseen tietenkään rullaa huoli. Kuutosissa, Louhissa ja sen kaltaisissa kannen alla oleva rulla vain kuuluu nykyään parhaiden veneiden varustukseen. Kuutosissa on useita keulapurjeita alkaen siitä ykkösgenoasta, jossa LP on J 3 m, siis paljon enemmän kuin se tavallinen 150 %:nen. Etuliikin pituudesta joutuu tinkimään kymmenkunta senttiä, mutta kääntömerkkitilanteissa yksityyppiveneillä radalla saavutettava etu on haittaan nähden moninkertainen. Et ehkä tullut myöskään ajatelleeksi kapealle ja kaiteettomalle kannelle laskettavan purjeen käsitttelyä.

        Ite tiedät vielä vähemmän:

        "Et ehkä tullut myöskään ajatelleeksi kapealle ja kaiteettomalle kannelle laskettavan purjeen käsitttelyä. "

        Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että kaiteet voisi olla isommissa ratakilpapursissakin hyödylliset.


      • sucks sucks
        rullat sucks kirjoitti:

        Ite tiedät vielä vähemmän:

        "Et ehkä tullut myöskään ajatelleeksi kapealle ja kaiteettomalle kannelle laskettavan purjeen käsitttelyä. "

        Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että kaiteet voisi olla isommissa ratakilpapursissakin hyödylliset.

        Metriveneeseen kaiteet, tää oli kyllä huippu! Mitään noin älytöntä ei ole aikoihin nähtykään, oli kyse vitosesta tai twelvestä. Olis siinä ainakin naurun paikka muilla linjalle tullessa. Kerropa vielä, mikä on rullalaitteen haitta noissa klassikkoveneissä? Ratakisassa tuppaa olemaan hyödyllistä käyttää kaikki sallitut ja eduksi olevat systeemit.


      • äääääääiiiiitiiiiii
        sucks sucks kirjoitti:

        Metriveneeseen kaiteet, tää oli kyllä huippu! Mitään noin älytöntä ei ole aikoihin nähtykään, oli kyse vitosesta tai twelvestä. Olis siinä ainakin naurun paikka muilla linjalle tullessa. Kerropa vielä, mikä on rullalaitteen haitta noissa klassikkoveneissä? Ratakisassa tuppaa olemaan hyödyllistä käyttää kaikki sallitut ja eduksi olevat systeemit.

        Radalle voi tulla myös modernimmilla laiteilla kuin klassikoilla. Kieltämätä harmittaahan se klasikkoveneilijöitä, jos vene ei sovellu muuhun kuin ratapurjehdukseen tuusulanjärven kokoisilla vesialueilla.


      • nyt harmittaa
        äääääääiiiiitiiiiii kirjoitti:

        Radalle voi tulla myös modernimmilla laiteilla kuin klassikoilla. Kieltämätä harmittaahan se klasikkoveneilijöitä, jos vene ei sovellu muuhun kuin ratapurjehdukseen tuusulanjärven kokoisilla vesialueilla.

        Kun ei mitään tiedä, voi huudella mitä typeryyksiä hyvänsä. Rullasta hyötyy moderni vene yhtä hyvin, jos vain riki on sellainen, että keulapurje kannattaa laskea spinnulegillä.

        Mitäs OD-luokkia niitä onkaan, joilla purjehditaan Tuusulan järveä isommilla vesilaueilla. Onhan niitä X-35 ja X-41 ja noiden yhteenlaskettu lukumäärä Suomessa taitaa olla jopa enemmän kuin viisi.


    • 7+15

      No etpä ole kovin paljoa ympärillesi katsellut. Rullapurje menee osatakilaiseen ihan siinä missä toppirikiinkin, ei mitään eroa. Sinänsä noin pienessä veneessä rullapurje menee jo vähän vitsin puolelle, mutta ehkä se yksinpurjehduskäytössä on perusteltu ratkaisu.

    • Seppomartti

      Veneen koko ei ole yksinpurjehduksessa ylivoimainen este. Itse kävin Stavangerissa ja veljeni Riossa solona 27 jalkaisella. Atlantin yli kilpailuja järjestetään säännöllisesti pienemmilläkin veneillä. Vene on yleensä merikelpoisempi kuin sen miehistö. Rullapurjeeseen maksimi genoakoko ja kovan tuulen purjeet kutteri- eli väliharukseen. Se on soolopurjehtijalle käypä ratkaisu. Välistaagi irroitettavaksi ja purje hakasilla pysyvästi kiinni ja säilö kannelle pitkään purjepussiin. Helppo rullata genoa kokonaan pois ja nykäistä kovemman tuulen purje käyttöön. "douple head" rikaus ei taida noin pienellä onnistua mutta noit kokeilla esim 60 astetta apparenttia. Kauniilla ilmalla saat keilakannen tyhjäksi ja genoan luovilla käännetyksi. Isommassa veneessä (yli 12 m?) kaksi rullapurjetta voisi olla parempi.

      • qasaad

        Kerro Seppomartti millä 27-jalkaisella purjehditte veljesi kanssa. Albin Vega?


      • seppomartti
        qasaad kirjoitti:

        Kerro Seppomartti millä 27-jalkaisella purjehditte veljesi kanssa. Albin Vega?

        Veljellä Vancouver ja minulla Westerly. Emme koskaan purjehtineet samassa veneessä vaan eriksemme yksinpurjehduksia 70-80 luvuilla.


    • keep it simple

      "Atlantin yli kilpailuja järjestetään säännöllisesti pienemmilläkin veneillä. Vene on yleensä merikelpoisempi kuin sen miehistö."

      Suomalaisethan noihin skaboihin pienillä veneillä sankoin joukoin osallistuvat. Se mikä on atlantilla hyvä juttu, ei ole niin hyvä itämerellä.

    • seppomartti

      Oli edellä väite, että pienillä veneillä voi liikkua vain saaristossa ja rannan tuntumassa. Pääsee kyllä riittävän pitkällekin.

      • herätys

        Ei ollut sellaista väitettä, jos tarkkaan luet.


    • Kake-vm50

      Edellisistä päättelin, että ainakin joidenkin mielestä rullapurje pienessä Scanper-purtilossa voisi puolustaa paikkaansa, ainakin tällaiselle raihnaiselle yksinpurjehtivalle ikäkävylle (ikä just nyt 61 vuotta siis), jolla nyt jo muutenkin alkaa kaikki mennä vitsin puolelle, joten ei pieni lisä haittaa tee. Ihrakerroskin siinä voisi mukavasti ohentua, kun rullapurjeen kanssa rohkenisi paremmin harrastaa purjehdusliikuntaa. Vähän hankalasti käy käpyttely kiikkerällä kannella, kun ei siinä oikein ole kunnon hantaakeja. Polvileikkaukseen olen menossa sitten kun pääsen. Poika on kyllästynyt purjehtimaan Scanperillä, joten sanoin, että älä turhaan myy pois, minä rupean sillä urheilemaan aikani kuluksi. Muutaman kerran olen vain ollut pojan mukana vesillä. Mutta eiköhän se tästä.

      Kake

      • 444rt43456

        Scanper 22 pitäisi olla vakaa ja siinä on kaiteet:

        http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5235

        22 ft ja 1500kg on paljon massaa. Eli venettä vaihtamalla tuskin stabiliteettia satamassa tulee lisää. Jos veneessä on keulaluukku, niin sopivan kokoisen purjeen saa helposti keulapiikistä kannelle ennen purjehdusta. Säästä rullarahat vaikka satamaksuihin.


      • 15+9
        444rt43456 kirjoitti:

        Scanper 22 pitäisi olla vakaa ja siinä on kaiteet:

        http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5235

        22 ft ja 1500kg on paljon massaa. Eli venettä vaihtamalla tuskin stabiliteettia satamassa tulee lisää. Jos veneessä on keulaluukku, niin sopivan kokoisen purjeen saa helposti keulapiikistä kannelle ennen purjehdusta. Säästä rullarahat vaikka satamaksuihin.

        ...tai autopilottiin.


      • halpa KISS

        Tässä olis halpa "keep it simple"-ratkaisu. Scanperissa liki saman asian kuin rulla, ajaa alasvetoköysi. Koska purje kuitenkin on hakasilla, se pysyy laskettuna hyvin hallinnassa. Purjeen toppiin menevällä ja siitä keulassa olevan plokin kautta kulkevalla köydellä saat parilla kympillä lähes kaiken rullan toiminnallisuuden. Keula vain suunnilleen tuuleen ja vedät purjeen alas ja se laskostuu kannelle. Eikä sitä joka tarvitse viikata pois siitä kannelta, siihen voi hyvin teettää puomipeitteen tapaisen suojan. Ilman alasvetoköyttä purje ei keveitä kelejä lukuunottamatta tule kokonaan alas, puoliväliin tulee kyllä itsekseenkin.


      • Ex-scanperisti

        Morjens Kake

        Ajelin aikanaan Scanperilla toistakymmentä vuotta, myös yksin. Hyvä vene se on, eloisa ja looginen seilailla, muttei kuitenkaan turhan kiikkerä. Käytöksessä näkyy positiivisella tavalla suunnittelijan Peter Norlinin kädenjälki.

        Suosittelen lämpimästi purjehduksen aloittamista fokalla eikä genualla, mikäli veneessä fokka on. Se on 11- neliöisenä paljon helpompi käsiteltävä aloittelevalle yksinpurjehtijalle kuin 16-neliöinen genua. Fokka vaihtaa luovissa puolta lähes itsekseen, ja se tulee käsin vetämällä sisään ilman vinssaamista vielä keskituulissakin. Lisäksi vene nousee fokan kanssa tuuleen huomattavan hyvin, koska skuuttauspisteet ovat kannella (jos veneyksilössäsi on kiskot fokalle erikseen). Pinnankaan päälle fokka ei ala painamaan kuten genua, vaan lateraalitasapaino säilyy kovemmissakin puuskissa.

        Vauhdissa tietenkin fokka jonkin verran häviää genualle kevyemmissä keleissä,mutta jollet ole kisaamaan lähdössä, niin tokkopa tuolla suurta merkitystä on.

        Jos taas olet päättänyt kuitenkin genualla ajaa, niin suosittelen ilman muuta rullallista versiota. Reivaus on kätevää, ja tietenkin purjeen muu käsittely on helppoa. Yksinpurjehtijalle hankalat nostot ja laskut jäävät myös pois, ja purje säilyy kätevästi rullalla. Tuuleen vene ei tietenkään aivan niin hyvin rullagenualla nouse, mutta nykyisillä systeemeillä ero ei enää ole sunnuntaipurjehtijan kannalta dramaattinen. Ei rullia suotta matkaveneissä niin yleisesti käytetä, kyllä ne elämää helpottavat.

        Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!


      • Ex-scanperisti
        Ex-scanperisti kirjoitti:

        Morjens Kake

        Ajelin aikanaan Scanperilla toistakymmentä vuotta, myös yksin. Hyvä vene se on, eloisa ja looginen seilailla, muttei kuitenkaan turhan kiikkerä. Käytöksessä näkyy positiivisella tavalla suunnittelijan Peter Norlinin kädenjälki.

        Suosittelen lämpimästi purjehduksen aloittamista fokalla eikä genualla, mikäli veneessä fokka on. Se on 11- neliöisenä paljon helpompi käsiteltävä aloittelevalle yksinpurjehtijalle kuin 16-neliöinen genua. Fokka vaihtaa luovissa puolta lähes itsekseen, ja se tulee käsin vetämällä sisään ilman vinssaamista vielä keskituulissakin. Lisäksi vene nousee fokan kanssa tuuleen huomattavan hyvin, koska skuuttauspisteet ovat kannella (jos veneyksilössäsi on kiskot fokalle erikseen). Pinnankaan päälle fokka ei ala painamaan kuten genua, vaan lateraalitasapaino säilyy kovemmissakin puuskissa.

        Vauhdissa tietenkin fokka jonkin verran häviää genualle kevyemmissä keleissä,mutta jollet ole kisaamaan lähdössä, niin tokkopa tuolla suurta merkitystä on.

        Jos taas olet päättänyt kuitenkin genualla ajaa, niin suosittelen ilman muuta rullallista versiota. Reivaus on kätevää, ja tietenkin purjeen muu käsittely on helppoa. Yksinpurjehtijalle hankalat nostot ja laskut jäävät myös pois, ja purje säilyy kätevästi rullalla. Tuuleen vene ei tietenkään aivan niin hyvin rullagenualla nouse, mutta nykyisillä systeemeillä ero ei enää ole sunnuntaipurjehtijan kannalta dramaattinen. Ei rullia suotta matkaveneissä niin yleisesti käytetä, kyllä ne elämää helpottavat.

        Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin!

        Krhm, niin piti sanomani siis että fokan skuuttikiskot ovat ruffin katolla, kannellahan ne tapaavat olla kaikki skuuttauspisteet...


    • välikäsi

      Rullafokka tollaisessa 22jalkaisessa on ihan kiva kapine niin kuin rullat matkalaukussa. Homma on kevyempää ja keulapurje siististi kasassa yhdellä vetäisyllä. Tuon kokoisen purjeen vielä viikkaa yksinkin kasaan, joten rulla ei ole välttämätön. Jos keulapurje alkaa olla 30m2 tai yli on yksin viikkaaminen ongelma ja purjeesta tulee valtava mytty, jonka toinen pä on helposti meressä. Tästä syystä rullakeula kannattaa hankkia. Pari senttiä leveä keulaprofiili ei purjeen aerodynamiikkaa haittaa. Rullapurjeen vaihto on kyllä yksinpurjehtijalle jo aika temppu. Siinä tarvii niitä Veikko Huovisen välikäsiä...

      • antirullailija

        "Jos keulapurje alkaa olla 30m2 tai yli on yksin viikkaaminen ongelma ja purjeesta tulee valtava mytty, jonka toinen pä on helposti meressä"

        Tarpeeksi pitkä vene niin 30m2 genoan rullaaminen yksin onnistuu. Purjehduksen aikana ei yritetä edes miehistöjen kanssa rullailla purjeita kannella ja 30m2 mylar genoan kantaa lapsikin sisälle kajuuttaan.


      • lisäys
        antirullailija kirjoitti:

        "Jos keulapurje alkaa olla 30m2 tai yli on yksin viikkaaminen ongelma ja purjeesta tulee valtava mytty, jonka toinen pä on helposti meressä"

        Tarpeeksi pitkä vene niin 30m2 genoan rullaaminen yksin onnistuu. Purjehduksen aikana ei yritetä edes miehistöjen kanssa rullailla purjeita kannella ja 30m2 mylar genoan kantaa lapsikin sisälle kajuuttaan.

        ...autopilotti on yksipurjehtijalle hyödyllisempi välikäsi kuin rullalaite.


      • Kake-vm50
        lisäys kirjoitti:

        ...autopilotti on yksipurjehtijalle hyödyllisempi välikäsi kuin rullalaite.

        Joo, autopilottiakin olen kyllä harkinnut.

        Kake


      • C/R
        Kake-vm50 kirjoitti:

        Joo, autopilottiakin olen kyllä harkinnut.

        Kake

        Autopilotti kuluttaa sähköä melkoisesti. Riittääkö perämoottoriveneessä koneen antama lataus, vai miten olet ajatellut hoitaa akun/akkujen latauksen?


      • 4r444333
        C/R kirjoitti:

        Autopilotti kuluttaa sähköä melkoisesti. Riittääkö perämoottoriveneessä koneen antama lataus, vai miten olet ajatellut hoitaa akun/akkujen latauksen?

        Maasähköllä lataan akut. On dieselkon, jossa 40 ampperin laturi ja autopilotti. Pari 70-100 Ah akkua niin hyvin riittää lämppärillekin sähköä.

        Yhtä hyvin c/r:n kysymystä voisi jatkaa, että kai jääkapille riittää virtaa;-) Eihän pilseissä voi säilyttää nykyään enää mitään;-)


    • seppomartti

      Saattaa riittää jos aina saat laiturisähköä yöksi muttei riitä jos purjehtii myös yöllä. 100W aurinkopaneeli 150A laturi n.300Ah akkukapasiteettia. Jääkaappi autopilotti kulkuvalot ilman lämppäriä ja ilman PC:llä olevaa plotteria vaativat jatkuvassa purjehduksessa 0,5-1,0 tuntia latausta aamuin ja illoin.

      • t43wrdfy738

        Yksin 22 jalkaisella yöllä yli 50 vee huonokuntoinen, just joo. Ilman jääkaappia tulee toimeen ja silloin riittää 70 Ah akku pari kolme vuorokautta autopilotti lämppäri.

        Akkuvaarajan optimi teho on muuten noin 10% kapasitteetista, joten 150A laturilla pilaa 300Ah kapasiteetinkin nopeammin kuin optimaalisella latauksella.


    • seppomartti

      Insinöörit ovat keksineet elektroniikkaa säätelemään latauksen määrää. Ei ole mennyt pilalle vaikka joskus on joutunut ajamaan yli 40 tuntia yhteen soittoon

      • 3ee334566

        Seli seli, ei dieselkoneen laturi eikä myöskään auton koneen laturi lataa niin optimaalisesti kuin erillinen laturi optimiviralla, joka on 10 % kapasiteetista.


    • seppomartti

      Ja mistä se optimaalinen laturi saa virtansa rannattomalla merellä jos ei aurinkokennosta tai laturista, joissa molemmissa on erilliset lataussäätimet?

      • +ööååådss

        Lukuisat suomalaiset 22 -jalkaiset kelluvat pitikin maailman meriä ilman mahdollisuutta maasähköön;-)

        Mietitäänpä, jos optimilatausteho on 300Ah :lle on 30A, mitä järkeä on käyttää 150A laturia. Sitä järkeä, että akut saadaan pikaladattua, mutta käyttöikä vähenee pikalatauksessa.


      • pikalataus?
        +ööååådss kirjoitti:

        Lukuisat suomalaiset 22 -jalkaiset kelluvat pitikin maailman meriä ilman mahdollisuutta maasähköön;-)

        Mietitäänpä, jos optimilatausteho on 300Ah :lle on 30A, mitä järkeä on käyttää 150A laturia. Sitä järkeä, että akut saadaan pikaladattua, mutta käyttöikä vähenee pikalatauksessa.

        Vaikka olisi 500 A laturi, se ei työnnä akkuun 500 A. Se vain pystyy pitämään latausjännitteen oikeassa arvossaan sen hetkisestä kulutuksesta huolimatta. Riippuu sitten akun ominaisuuksista kuinka suuren virran se ottaa sisäänsä. Pikalataus edellyttää normaalista nostettua latausjännitettä.


    • Jippeseilari

      Purjeista sen verran että kannattaa tsekata www.sailandgo.fi. Edustaa Suomessa Puolalaista purjeneuloma. Kuulemma ihan laadukkaita ja edullisia.

    • Anonyymi

      Saltydogit taas vauhdissa, miten jaksatte jauhaa......menkää vaikka purjehtimaan..

      • Anonyymi

        Kauan sinäkin jaksoit saltydogeja seurata ja vieläpä purjehtimatta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe