Rantaosayleiskaavassa on kantatilaselvityksen tarkastelupäiväksi otettu 19.9.1969 vanhojen kiinteistöjen osalta. Kyseisenä päivänä kiinteistössä on ollut rakennuspaikka, joka on merkitty edelliseen kiinteistöön kohdistuneeseen halkomisen toimituspöytäkirjaan. Alueelle on tehty 2004 rantaosayleiskaava, jonka tekstiosassa on määritelmä, jonka mukaan kiinteistöön merkitään rakennuspaikka ja -oikeutta kun tietyt kriteerit pinta-alan ja rantaviivan pituuden osalta täyttyvät. Edellä mainitussa kiinteistössä ei ole tarpeeksi rantaviivaa kaavaehtojen täyttämiseksi, mutta siinä on 19.9.1969 merkitty rakennuspaikka. Voidaanko vanha merkitty rakennuspaikka poistaa kiinteistöstä uusien kaavasäädösten perusteella vai onko vanhan rakennuspaikan merkintä määräävämpi sääntö kaavoituksessa?
Vanhan rakennuspaikan poistaminen rantaosayleiskaavassa
20
2110
Vastaukset
- ??
Kuinka se oli merkitty rakennuspaikaksi 1969, jos mitään kaavaa ei ollut?
- yih iyuh piu hpiu hp
Eri asia. Ennen kaavaa ollut ikäänkuin "varauksia" rakennuksille. Kun kaavoitettu, sitten asiat uusiksi. Uusi on aina määräävä, periaatteessa.
Ap. Koita nyt ihmeessä ostaa naapureilta sen verran rantaa kuin puuttuu. Rantaa ei valmisteta enää. Aina voi hakea poikkeuslupaa, vedoten vanhaan merkintään sekin voi olla mahdollista. Tiedän tapauksen, että ei mennyt läpi kun yksi naapuri vastusti rakentamista, vaikka paikalla ollut ennen rakennus, riippuu vähän kaikesta.
Soita kuntaan. - kaavamuutosta
yih iyuh piu hpiu hp kirjoitti:
Eri asia. Ennen kaavaa ollut ikäänkuin "varauksia" rakennuksille. Kun kaavoitettu, sitten asiat uusiksi. Uusi on aina määräävä, periaatteessa.
Ap. Koita nyt ihmeessä ostaa naapureilta sen verran rantaa kuin puuttuu. Rantaa ei valmisteta enää. Aina voi hakea poikkeuslupaa, vedoten vanhaan merkintään sekin voi olla mahdollista. Tiedän tapauksen, että ei mennyt läpi kun yksi naapuri vastusti rakentamista, vaikka paikalla ollut ennen rakennus, riippuu vähän kaikesta.
Soita kuntaan.Ranta-alueilla tilannetta tarkastellaan vuoden 1969 tilarajojen mukaan, ja jos silloin tilalla oli riittävästi rakennuskelpoista rantaviivaa, noin 200 metriä taitaa olla yleisesti käytetty vaatimus rakennuspaikkaa kohti, rakennuspaikka pitäisi olla selviö uusissa kaavoissa. Vuoden 1969 tilarajojen ulkopuolelta rakennusoikeuden siirtäminen saattaa onnistua tai sitten yleensä ei, päätösvalta on kunnalla ja ELY-keskukset hyväksyy päätökset. Maanomistajia epätasa-arvoisesti kohtelevat poikkuslupa tai kaavoituspäätökset yleensä kaatuvat hallino-oikeudessa valitukseen. Mutta jos vuoden 1969 kantatilalla ei ollut noin 200 metriä rantaviivaa, tilanne saattaa olla hankala.
- kaavamaista sortoa
kaavamuutosta kirjoitti:
Ranta-alueilla tilannetta tarkastellaan vuoden 1969 tilarajojen mukaan, ja jos silloin tilalla oli riittävästi rakennuskelpoista rantaviivaa, noin 200 metriä taitaa olla yleisesti käytetty vaatimus rakennuspaikkaa kohti, rakennuspaikka pitäisi olla selviö uusissa kaavoissa. Vuoden 1969 tilarajojen ulkopuolelta rakennusoikeuden siirtäminen saattaa onnistua tai sitten yleensä ei, päätösvalta on kunnalla ja ELY-keskukset hyväksyy päätökset. Maanomistajia epätasa-arvoisesti kohtelevat poikkuslupa tai kaavoituspäätökset yleensä kaatuvat hallino-oikeudessa valitukseen. Mutta jos vuoden 1969 kantatilalla ei ollut noin 200 metriä rantaviivaa, tilanne saattaa olla hankala.
Nuo rantaviivan pituuden vaatimukset poikkeavat rantaosayleiskaava kohtaisesti. Joissain on vähimmäisvaatimus 40 metriä rakennuspaikkaa kohti joissain enemmän. Tuo 200 metriä on melko paljon ja ainakin uudet mökit rakentuvat kauas toisistaan.
- kaavamuutosta
kaavamaista sortoa kirjoitti:
Nuo rantaviivan pituuden vaatimukset poikkeavat rantaosayleiskaava kohtaisesti. Joissain on vähimmäisvaatimus 40 metriä rakennuspaikkaa kohti joissain enemmän. Tuo 200 metriä on melko paljon ja ainakin uudet mökit rakentuvat kauas toisistaan.
Kaavaan merkitään rakennuspaikan rantaviivaksi keskimäärin 40 - 60 metriä, ja vielä niin että 5 - 7 rakennuspaikkaa kiinni toisiinsa, tätä edellyttää lainsäädäntö. Näin saadaan pitkiä tyhjiä ranta-alueita jokamiehenoikeudella käytettäväksi "rivitalo"-tonttiketjujen väliin ja kaavassa metsätalousaluetta ilman mahdollisuutta rakentaa. Yksittäisiä rakennuspaikkoja ilman naapureita ei juurikaan kaavoituksella tehdä. Tyypillisesti 200 metriä rakennuskelpoista rantaviivaa kohti annetaan siis kantatilalle yksi rakennuspaikka, mutta rakennuspaikkoja ei siis sijoiteta 200 metrin välein vaan yleensä kiinni toisiinsa rantaviivan muoto huomioon ottaen tiettyjen kriteerien mukaan ettei esim. kapeaan salmeen sijoiteta ihan vastakkain.
- kaavamielivaltaa
kaavamuutosta kirjoitti:
Kaavaan merkitään rakennuspaikan rantaviivaksi keskimäärin 40 - 60 metriä, ja vielä niin että 5 - 7 rakennuspaikkaa kiinni toisiinsa, tätä edellyttää lainsäädäntö. Näin saadaan pitkiä tyhjiä ranta-alueita jokamiehenoikeudella käytettäväksi "rivitalo"-tonttiketjujen väliin ja kaavassa metsätalousaluetta ilman mahdollisuutta rakentaa. Yksittäisiä rakennuspaikkoja ilman naapureita ei juurikaan kaavoituksella tehdä. Tyypillisesti 200 metriä rakennuskelpoista rantaviivaa kohti annetaan siis kantatilalle yksi rakennuspaikka, mutta rakennuspaikkoja ei siis sijoiteta 200 metrin välein vaan yleensä kiinni toisiinsa rantaviivan muoto huomioon ottaen tiettyjen kriteerien mukaan ettei esim. kapeaan salmeen sijoiteta ihan vastakkain.
Aloittajalla kait tilanne, jossa "rivitalo" -tonttiketju ollut jo olemassa ennen kaavan voimaantuloa vanhoina rakennuspaikkoina, mutta uusien sääntöjen mukaan joiltakin rivissä olevilta kiinteistöiltä poistettu oikeudet, joita niillä ollut ennen kaavaa, koska kiinteistöllä nyt liian vähän rantaviivaa. Ei kovin oikeudenmukainen menetelmä, vaikka poikkeuslupamenettely on myöhemmin ehkä mahdollinen. Tosin rantaosayleiskaavassa nämä vanhat kiinteistöt, jotka eivät saa kaavassa rakennuspaikkaa merkitään maa- ja metsätalousmaaksi, jolloin niillä on myös kaavassa rantavyöhyke johon ei saa rakentaa edes poikkeusluvilla. Tämä vyöhyke on yleensä 150-200 metriä rannasta eli tekee yleensä koko kiinteistön rakennuskelvottomaksi. Ja näihin ei voi saada edes kaavamuutosta, vai onko joku koettanut hakea ja millä menestyksellä?
- kaavamuutosta
kaavamielivaltaa kirjoitti:
Aloittajalla kait tilanne, jossa "rivitalo" -tonttiketju ollut jo olemassa ennen kaavan voimaantuloa vanhoina rakennuspaikkoina, mutta uusien sääntöjen mukaan joiltakin rivissä olevilta kiinteistöiltä poistettu oikeudet, joita niillä ollut ennen kaavaa, koska kiinteistöllä nyt liian vähän rantaviivaa. Ei kovin oikeudenmukainen menetelmä, vaikka poikkeuslupamenettely on myöhemmin ehkä mahdollinen. Tosin rantaosayleiskaavassa nämä vanhat kiinteistöt, jotka eivät saa kaavassa rakennuspaikkaa merkitään maa- ja metsätalousmaaksi, jolloin niillä on myös kaavassa rantavyöhyke johon ei saa rakentaa edes poikkeusluvilla. Tämä vyöhyke on yleensä 150-200 metriä rannasta eli tekee yleensä koko kiinteistön rakennuskelvottomaksi. Ja näihin ei voi saada edes kaavamuutosta, vai onko joku koettanut hakea ja millä menestyksellä?
Vanhat rakennuspaikat on yleensä säilytetty uudessakin kaavassa vaikkeivat täytäkään enää uusia rannanpituus tai tontin minimipinta-ala määräyksiä. Monen kunnan rakennusjärjestyksessä sanotaan että raja-arvot koskevat uusia rakennuspaikkoja. Jos kaavoituksessa on unohtunut jokin vanha rakennuspaikka, kaavaa on muutettu kunnan kustannuksella ja rakennuspaikat lisätty kaavaan. Aloittajan tapauksessa on jotakin outoa, kannattaa selvittää huolellisesti puolueettoman asiantuntijan avulla.
- kaavaton
kaavamuutosta kirjoitti:
Vanhat rakennuspaikat on yleensä säilytetty uudessakin kaavassa vaikkeivat täytäkään enää uusia rannanpituus tai tontin minimipinta-ala määräyksiä. Monen kunnan rakennusjärjestyksessä sanotaan että raja-arvot koskevat uusia rakennuspaikkoja. Jos kaavoituksessa on unohtunut jokin vanha rakennuspaikka, kaavaa on muutettu kunnan kustannuksella ja rakennuspaikat lisätty kaavaan. Aloittajan tapauksessa on jotakin outoa, kannattaa selvittää huolellisesti puolueettoman asiantuntijan avulla.
On sellaisia rantaosayleiskaavoja, joissa on määritelty päivämäärä pp.kk.vvvv jota ennen muodostuneille kiinteistöille on lievemmät pinta-ala ja rannnan pituus vaatimukset kuin kyseisen pvm jälkeen muodostuneet eli kaavassa uudet rakennuspaikat. Jos kiinteistö ei täytä kokonaan edes näitä helpompia kriteerejä niin siihen ei muodostu rakennuspaikkaa ja se merkitään metsämaaksi. Eri kaavojen perusteluissa ja vaikutusselvityksissä on jopa saman kunnan sisällä eroja vanhojen rakennuspaikkojen suhteen, jossain sanotaan että vanhat rakennuspaikat säilytetään uudessa kaavassa jossain tuo on jätetty pois ja silloin todella se mitotus on niin kuin se luetaan. Näyttää tuossa olevan mainittu yhdessä kommentissa Raahen alue, missä on toimittu juuri näin. Se ketä tämä hyödyttää jää minulle epäselväksi.
- Laki Pykälä
Aikanaan Maanmittauslaitos hoiti niitä tehtäviä haja-asutusalueilla mitä nyt kunnat hallinnoivat. Kiinteistöjen halkomis- ja lohkomistoimitusten pöytäkirjoissa mainitaan jossakin pykälässä, että kyseinen kiinteistö täyttää sen aikaisen rakennuspaikan vaatimukset, joten se merkitään maanmittaustoimituksen jälkeen rakennuspaikaksi. Ei tällaisia vanhoja rakennuspaikkoja voida uudessa kaavassa poistaa vaan rakennuspaikka määräytyy niiden aikanaan voimassa olleiden lakien, asetusten ja säädösten mukaisesti, jolloin se merkitään myös uudessa kaavassa rakennuspaikaksi rakennusoikeuksineen.
- jo vain näin on
yih iyuh piu hpiu hp kirjoitti:
Eri asia. Ennen kaavaa ollut ikäänkuin "varauksia" rakennuksille. Kun kaavoitettu, sitten asiat uusiksi. Uusi on aina määräävä, periaatteessa.
Ap. Koita nyt ihmeessä ostaa naapureilta sen verran rantaa kuin puuttuu. Rantaa ei valmisteta enää. Aina voi hakea poikkeuslupaa, vedoten vanhaan merkintään sekin voi olla mahdollista. Tiedän tapauksen, että ei mennyt läpi kun yksi naapuri vastusti rakentamista, vaikka paikalla ollut ennen rakennus, riippuu vähän kaikesta.
Soita kuntaan.Jos tilalle on rakennettu asuinpäärakennus vaikka 1930-luvulla, niin tilalle on muodostunut tällöin rakennuspaikka. Tuo rakennuspaikka on merkittävä myöhemmin esim. osayleiskaavassa rakennuspaikkamerkinnällä, joka sillä on ollut rakennuksen valmistuttua.
- Uimataidoton
Kannattaa säilyttää se rakennuspaikka tontilla jos mahdollista. Voit sitä siihen vaatia koska rakennuspaikka "on olemassa"
- yhdenvertaisuuttako
Monessa paikassa ennen rantakaavan voimaantuloa alue on haja-asutusaluetta ja niissä rakennuspaikka määräytyy kunnan rakennusjärjestyksen ja MRL perusteella. Yleensä rakennusoikeutta on noin 6% kiinteistön pinta-alasta. On outoa mikäli rantaosayleiskaavassa tällainen oikeus voidaan poistaa, sillä jos rakennnusoikeutta ei ole kokonaan käytetty niin se rakentamatta jäänyt osuus menetetään kaavassa ja samalla kiinteistön arvo laskee melkoisesti. Varsinkin kun tällaisissa yhteyksissä alueelle kaavoitetaan kokonaan uusia kiinteistöjä rakennuspaikkoineen. Tähän varmaan voidaan kaavan valmistelun yhteydessä vaikuttaa, mutta ei ehkä enää kaavan tultua voimaan. Noille kaava-alueille on myös vaikea saada jälkeenpäin poikkeuslupia, kun kunnasta ilmoittavat, että kaikki kaavoitetun alueen rakennusoikeus on jo käytetty. Ja jos poikkeuslupa kunnalta heltiäisikin niin naapurit ja/tai ely-keskuksen ympäristöosasto viimeistään torppaavat asian.
- virkamiehet rules
Jeps. Ainakin Raahessa on useilta kesämökeiltä evätty rakennusoikeus uudehkon kaavan takia. Jotkut virkamiesten kaverit ovat saaneet poikkeuslupia mutta normikansa ei. Näillä tonteilla on jo olemassa rakennukset mutta uusia niitä ei saa, ei vaikka naapurit puoltaa hankkeita. Täysin mielivaltaista touhua. Vetoamien yhdenmukaisuuteen ei ole auttanut.
- - ? -
virkamiehet rules kirjoitti:
Jeps. Ainakin Raahessa on useilta kesämökeiltä evätty rakennusoikeus uudehkon kaavan takia. Jotkut virkamiesten kaverit ovat saaneet poikkeuslupia mutta normikansa ei. Näillä tonteilla on jo olemassa rakennukset mutta uusia niitä ei saa, ei vaikka naapurit puoltaa hankkeita. Täysin mielivaltaista touhua. Vetoamien yhdenmukaisuuteen ei ole auttanut.
"Näillä tonteilla on jo olemassa rakennukset mutta uusia niitä ei saa"
Tarkoitatko tällä, että näille vanhoille kesämökkikiinteistöille ei saa uuden kaavan mukaan rakentaa uusia rakennuksia vai
että niitä kiinteistöllä jo olevia vanhoja rakennuksia ei saa uusia eli korjata, remontoida, kunnostaa jne.?
- virkamiehet rules
Ei saa korvata uusilla samankaankokoisilla ilman tasonnostoa vaikka vanha rakennus on ollut siinä kymmeniä vuosia. Ellen väärin muista jopa korjaukset on kielletty.
- 1+1
"Ei saa korvata uusilla samankaankokoisilla ILMAN TASONNOSTOA vaikka vanha rakennus on ollut siinä kymmeniä vuosia. Ellen väärin muista jopa korjaukset on kielletty. "
Siis mikä nyt on oikeastaan tilanne? Siis jos rakennusten tasoa nostetaan, saa siis rakentaa? Eikö tuossa siis ole vain kyse velvoitteesta rakentaa uusi nykymääräysten mukaan eikä mistään sen kummallisemmasta? - virkamiehet rules
1+1 kirjoitti:
"Ei saa korvata uusilla samankaankokoisilla ILMAN TASONNOSTOA vaikka vanha rakennus on ollut siinä kymmeniä vuosia. Ellen väärin muista jopa korjaukset on kielletty. "
Siis mikä nyt on oikeastaan tilanne? Siis jos rakennusten tasoa nostetaan, saa siis rakentaa? Eikö tuossa siis ole vain kyse velvoitteesta rakentaa uusi nykymääräysten mukaan eikä mistään sen kummallisemmasta?Sori, ilmaisin huonosti. Tilanne on se, että ko. tonteille ei saa rakentaa uutta samantasoista ja -kokoista rakennusta. Eli periaatteessa nykyiset rakennukset pitää jättää ennalleen eikä niitä voi korvata uusilla samanlaisillakaan. Ovat kuitenkin suurin osa 40-50 vuotta vanhoja.
- lkhjkjs
Ettei tasonnosto (tekstistä, puheesta, mistä) viittaa rakennuksen korkeusasemaan?
- lkhjkjs
Homma täytyy hoitaa niin, että korjaa ja kunnostaa tai vaihtaa vanhat rakenne- ja rakennuksen osat uusiin ilman että purkaa missään vaiheessa koko rakennusta. Katossa ja ulkoverhouksessa on syytä käyttää samoja materiaaleja ja värejä kuin alkuperäisessä. Onhan se hieman työlästä jos rakennus on päässyt niin huonoon kuntoon että on käytännössä uudittava kokonaan. Sisätiloihin voi kyllä vaihtaa uudet keittiökaapit ja sen sellaiset varusteet.
- kaavamuutoshakemusta
Linkissä KKO:n päätös rantaosayleiskaava alueen vanhojen rakennuspaikkojen lohkomisesta, joissa on jo siis rakennus. Liittyy jotenkin myös tämän säikeen aiheeseen. Vanhan rakennuspaikan ei tuon mukaan tarvitse kaikilta osin olla uuden kaavan määräysten mukainen saadakseen rakennuspaikan ja -oikeuden. Kumpi sitten on merkittävämpi kaavan kannalta, vanhan kiinteistön rantaviivan pituus vai pinta-ala? Pinta-alalasta näköjään voidaan ainakin tinkiä.
http://www.kko.fi/tulostus/37957.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742902
- 642763
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171649- 241647
- 201590
- 191488
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249