Voiko Jumalan Sanaan vedoten uskoa siihen että Maria olisi ollut ihminen sekä synnitön ihminen?
Vastaukset 21
- a s d
Tuolla Hyviä uutisia sivulla on asiasta:
http://hyviauutisia.net/maria-ja-pyhat/ikuinen-neitsyt-uusi-eeva-liiton-arkki-perisynniton-ja-taivaaseen-otettu-maria/
"Yleisimmät vastalauseet perisynnitöntä sikiämistä vastaan ovat Paavalin lausahdus ”kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden” (Room. 3:23–24) ja Marian kiitosvirren kohta ”minun henkeni riemuitsee Jumalasta, Vapahtajastani” (Luuk. 1:47), sillä vain syntinen tarvitsee vapahtajaa.
Paavalin toteamuksen voi tulkita kolmella tavalla: 1) kaikki ihmiset ovat tehneet henkilökohtaista syntiä, 2) kaikki ihmiset ovat perisynnin alla, 3) kaikki ihmiset = kaikki, paitsi poikkeustapaukset, joiden erityiseen mainitsemiseen Paavalilla ei ollut asiayhteydessä syytä. Ensimmäinen tulkinta ei voi olla oikea, koska esimerkiksi ennen syntymäänsä tai vauvaiässä kuolleet lapset eivät ole voineet tehdä henkilökohtaista syntiä, sillä se vaatii tietoista ja vapaata pahan valintaa.
Toinen tulkinta on lauseen järkevyyden kannalta mahdollisempi, mutta Paavalin sanat eivät ole ”kaikki ovat perisynnin alla”, vaan ”kaikki ovat tehneet syntiä”, eikä perisynti ole jokaisen ihmisen teko, vaan armon ja pyhyyden puute, johon jokainen syntyy. Vaikka Paavali olisikin tarkoittanut perisyntiä, tunnemme kuitenkin Marian lisäksi toisenkin poikkeuksellisen ihmisen: Jeesus. Paavali ei sanonut ”paitsi Jeesus”, joten on täysin mahdollista, että lauseeseen sisältyy Mariankin poikkeavuus. Siispä päädymme kolmanteen tulkintaan, sillä kuten huomasimme, sääntöön on tosiaankin poikkeuksia, eikä niiden luetteleminen asiayhteydessä ollut tarpeellista. Ristiriita on vain näennäinen.
Mitä Marian kiitosvirteen tulee, Mariakin kyllä tarvitsi vapahtajaa. Hän vain sai erityisenä lahjana Jumalan armon ja vapahduksen ennen synnin alaiseksi tulemista ja ennen Kristuksen lunastustyötä eikä niiden jälkeen, kuten me muut. Mariahan kutsui Jumalaa Vapahtajakseen kiitosvirressään, jonka hän lausui Jeesuksen vielä ollessa hänen kohdussaan – Jumala oli vapahtanut hänet jo ennen Kristuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta, jo Marian sikiämisen hetkellä. Enkeli Gabriel tuntuu olevan samoilla linjoilla tervehtiessään Mariaa sanalla ”armoitettu” (Luuk. 1:28) jo kauan ennen kuin Jeesus hankki ihmiskunnalle armon lunastustyöllään.
Kreikan sana kecharitomene (armoitettu) on perfektimuoto, joka merkitsee täydellisesti loppuun suoritettua toimintaa, jolla on jatkuvia vaikutuksia nykyajassa. Latina ja sen jälkeen monet muut kielet, joista tällainen muoto puuttuu, ovat kääntäneet tervehdyksen sanoin ”täynnä armoa”. Kuinka Maria olisi voinut olla täynnä armoa tai täydellisesti armoitettu, jos hänessä olisi ollut pieninkin synnin tahra? Enkeli toisti vielä hetken kuluttua: ”Jumala on suonut sinulle armonsa”. (Luuk. 1:30) Jumala soi Marialle armonsa etukäteen, jotta hänestä tulisi arvollinen asuinsija ihmiseksi tulleelle, äärettömän puhtaalle, tahrattomalle ja täydelliselle Jumalalle. Maria on “naisista siunatuin” (Luuk. 1:42), siis jopa Eevaa siunatumpi, ja Eevahan oli perisynnitön."- pyh!
Väärää logiikkaa. Maria oli tasan samanlainen syntinen kuin me muutkin. Sitä paitsi Eeva teki syntiä, vaikka hänessä ei ollut perisyntiä.
hyvä asd, armo ja armoitettu ilmaisee ennenmuuta Jumalan mielenlaatua ja asennetta jotakin kohtaan, riippumatta kohteen hengellisestä laadusta tai tasosta, apostolit saivat armon olla Jumalan sanansaattajia, vaikka he kaikki jättivät Jeesuksen ja Pietari kielsi hänet, armoitettuna oleminen on lähtökohdiltaan nimenomaan Jumalan suosion kohteena olemista ILMAN kohteen omia ansioita, armoitettuna oleminen ei tarkoita synnittömyyttä, Jeesuksen äiti Maria oli aivan saman synnin alainen kuin koko ihmiskunta, vain syntinen tarvitsee vapahtajaa
Kaikki jotka ovat sikisseet luonnollisélla tavalla on syntisiä, niin myös Jeesuksen äiti Maria. Maria on hyvinkin esimerkillinen nainen, mutta se ei tee hänestä synnitöntä. "Mikä lihasta on syntynyt, on liha".
Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet"- Kyrie eleison
Tässä Emil osuu asian ytimeen napakasti.
"Mitä Marian kiitosvirteen tulee, Mariakin kyllä tarvitsi vapahtajaa. Hän vain sai erityisenä lahjana Jumalan armon ja vapahduksen ennen synnin alaiseksi tulemista ja ennen Kristuksen lunastustyötä eikä niiden jälkeen, kuten me muut."
Loistava ja armollinen asia! Psalmi 139 kertoo että Jumala tunsi jo meidät ennen kuin synnyimme maailmaan. Maria, rakas Jumalanäiti sai armon ja pelastuksen jo siinä vaiheessa kun hän oli "vain pilke Isänsä silmässä"!
Psalmi 139:13-16
Sinä olet luonut minut sisintäni myöten,
äitini kohdussa olet minut punonut
.
Minä olen ihme, suuri ihme,
ja kiitän sinua siitä.
Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
minä tiedän sen.
Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä,
muotoni kuin syvällä maan alla,
mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani,
sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
olivat kaikki päiväni jo luodut.- pyh!
Voi kuulostaa hienolta oivallukselta, mutta missään Raamattu ei niin opeta. Maria oli tasan syntinen kuten me muutkin. Rooman kirkko on tässä asiassa harhaoppinen.
- Rukoile puolestamme
Marian tarina on siinä mielessä hyvin rohkaiseva, että Maria todella oli tavallinen ihminen, silloin kun "hän ei ollut elänyt vielä päivääkään", mutta Jumala jo tunsi ja näki hänet.
Ja minkälaisen lempeän ja armollisen kohtelun tavallinen ihminen saikaan Jumalalta. Hän sai syntyä maailmaan synnin taakasta vapaana, hän fyysisesti kantaa Jumalan sanaa, seurata Jumalan pelastustyötä niin läheltä kuin se on ruumiissa elävälle ihmiselle mahdollista ja lopuksi hän pääsi Taivaan kotiin.
Marian tarina on ihmisen tarina. Mariassa on näkyvillä kaikki se armo, jonka Jumala tahtoo ihmiselle antaa, on tahtonut jo maailman luomisesta asti, mutta...tässä on ollut vähän mutkia matkassa. : ) - E.-.
Tietysti voi.
Jeesus on Jumala, Poika, jonka on ilmoitettu syntyneen Isästä iankaikkisuudessa. Hän on syntynyt myös Mariasta, joten hänellä näyttäisi olevan luonnottomasti kaksi äitiä, joista hän on syntynyt. Koska Jumala ei voi olla lesboliittojen kahden äidin kannattaja, täytyy Jumalan ja Marian olla sama entiteetti.
Jumalana Maria on synnitön, ja lisäksi hän on ihminen, koska Jeesuksessa Jumala tuli ihmiseksi, eli Mariakin Jumalana tuli Jeesuksessa ihmiseksi. - PPietari
Me katolilaiset uskomme, että Aatamin tottelemattomuus/synti ei tuonut pelkästään kuolemaa maailmaan vaan myös synnin: "...yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä..." (Room 5:19)
Aatamin synti on siis myös meidän jokaisen henkilökohtainen synti.
Katolisen teologian mukaan jokainen ihminen syntyy siis maailmaan syntisenä Aatamin synnin seurauksena. Aatamin synti oli tottelemattomuus Jumalaa kohtaan. Me kaikki olemme, kuten Aatami, tottelemattomia luonnoltamme, koska olemme syyllisä Aatamin syntiin, meissä on jo syntyessä synnin "tahra", luonnossamme vika, särö, olemme erossa Jumalasta ja vailla pyhittävää armoa. Kasteessa pesemme tämän tahran pois ja suhtemme Jumalaan palautuu ennalleen. Olemme takaisin armossa. Kannamme kuitenkin perisynnin seurauksen, ruumiillisen kuoleman, joka ei kuitenkaan ole ikuinen.
Ortodokseilla on eri näkemys perisynnistä (ensimmäisestä synnistä, kuten he asian ilmaisevat), ihmiset eivät synny maailmaan syntisinä vaan kantavat pelkästään Aatamin synnin _seuraukset_, kuoleman. Aatami ja Eeva ovat syyllisiä, emme me, me kannamme ainoastaan sen seuraukset.
Ortodoksien teologia on ristiriidassa Raamatun kanssa: "...yhden ihmisen tottelemattomuus teki _kaikista syntisiä_..." (Room 5:19)
Jos Maria ei olisi ollut vapaa perisynnistä, syyllisyydestä Aatamin syntiin, ei hän olisi ollut arvollinen olemaan Jumalan äiti. Sitäpaitsi Maria olisi välittänyt Jeesukselle perisynnin eli tottelemattomuuden Jumalaa kohtaan. Näinhän ei voi olla. Siis Marian täytyi olla puhdas perisynnistä.- pyh!
PIeleen meni. Jeesuksen ihmisyys EI tule Marialta lainkaan. Ihan väärää logiikkaa tuo päättelysi.
- Ylistäkää Mariaa
Kymmenessä käskyssä sanotaan "kunnioita isääsi ja äitiäsi" ja Jeesus toteutti koko lain.
Toki iankaikkinen Jumalan Poika, jonka kautta kaikki on luotu, kunnioitti äitiään niin, että varjeli tämän synniltä. Kaikkitietävä Jumala tiesi, että Maria tekee hänen tahtonsa toisin kuin Eeva, joten Jumala valmisti Marian Poikansa äidiksi jo ennen tämän syntymää.- Lakipykäliä
Room 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Luuk 1:6 Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastaNI;
Luuk 2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa. Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen -niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" - ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.
3 Moos 12:6 Mutta kun hänen puhdistuspäivänsä pojan tai tyttären jälkeen ovat kuluneet umpeen, vieköön hän vuoden vanhan karitsan polttouhriksi ja kyyhkysenpojan tai metsäkyyhkysen SYNTIuhriksi ilmestysmajan oven eteen papille. Ja tämä tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon hänelle sovituksen, niin hän on puhdas verenvuodostansa. Tämä on laki lapsensynnyttäjästä, olipa hän synnyttänyt poika-tai tyttölapsen. Mutta jos hän ei saa hankituksi lammasta, ottakoon kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa, toisen polttouhriksi ja toisen SYNTIuhriksi; ja pappi toimittakoon hänelle sovituksen, niin hän on puhdas." - Ylistäkää Mariaa
Lakipykäliä kirjoitti:
Room 3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
Luuk 1:6 Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa, ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastaNI;
Luuk 2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa. Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen -niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" - ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.
3 Moos 12:6 Mutta kun hänen puhdistuspäivänsä pojan tai tyttären jälkeen ovat kuluneet umpeen, vieköön hän vuoden vanhan karitsan polttouhriksi ja kyyhkysenpojan tai metsäkyyhkysen SYNTIuhriksi ilmestysmajan oven eteen papille. Ja tämä tuokoon ne Herran eteen ja toimittakoon hänelle sovituksen, niin hän on puhdas verenvuodostansa. Tämä on laki lapsensynnyttäjästä, olipa hän synnyttänyt poika-tai tyttölapsen. Mutta jos hän ei saa hankituksi lammasta, ottakoon kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa, toisen polttouhriksi ja toisen SYNTIuhriksi; ja pappi toimittakoon hänelle sovituksen, niin hän on puhdas."Jeesus Kristus, Jumalan Poika, syntyi Isästä iankaikkisuudessa ja hänen kauttaan on kaikki luotu.
Ajasta riippumaton ja kaikkitietävä Jumala itse armossaan puhdisti Marian tämän syntymässä kaikesta synnistä, jotta Maria synnyttäisi lihaksitulleen Jumalan maailmaan. Maria sai armon sikiämisensä hetkellä ,koska Jumala tiesi, että Maria tekee hänen tahtonsa. Näin Jeesus Kristus, Jumala, kunnioitti äitiään lain mukaisesti.
- Uskova mies
Luin juuri että paavi pyysi Mariaa avuksi tässä euroopan talous kriisissä. Joku aika sitten minulle sanottiin näillä foorumeilla että katolisessa kirkossa ei muka palvota Mariaa. Mitä tämä muuta on kuin Marian palvontaa?
- Kristuksen veli
Ei tuo ole palvomista. Minäkin voin pyytää ystävältäni apua, jotta hän rukoilisi puolestani, aivan kuten paavi pyysi Neitsyt Marian apua.
Avun ja esirukouksien pyytäminen ei ole palvomista. Joka muuta väittää on tietämätön tai valehtelija. - Näin me ortodoksit:
Kristuksen veli kirjoitti:
Ei tuo ole palvomista. Minäkin voin pyytää ystävältäni apua, jotta hän rukoilisi puolestani, aivan kuten paavi pyysi Neitsyt Marian apua.
Avun ja esirukouksien pyytäminen ei ole palvomista. Joka muuta väittää on tietämätön tai valehtelija."Oi kaikkein pyhin Valtiatar, puhtain Jumalansynnyttäjä Neitsyt, Herrani ja Jumalani Jeesuksen Kristuksen Äiti. Minä lankean eteesi ja rukoilen Sinua, kuninkaallinen Äiti: Ota rukoukseni vastaan ja kanna se kuningasten Kuninkaan ja kaikkien Herran, Sinun Poikasi ja meidän Jumalamme eteen. Ano anteeksianto kaikille synneilleni. Auta minua tekemään parannus elämässäni. Ja lähtiessäni tästä elämästä älä salli pahojen voimien pidättää minua, vaan hartaina rukouksillasi avaa minulle Jumalan valtakunnan ovet, että siellä, ylhäisessä Jerusalemissa, nauttisin paratiisin ravintoa, riemua ja kuvaamatonta kauneutta sekä jumalallisen kolminaisuusvalon kirkkautta ja enkelilaulun ihanuutta. Tee minut kaiken tämän ilon ja kunnian perilliseksi kaikkien pyhien yhteydessä, sillä kaikkivoimallisen Kuninkaan Äitinä Sinulle on kaikki mahdollista. Tässä ajassa ja erikoisesti tällä hetkellä kuule minua kaikkein pyhin Valtiatar, kun minä edessäsi seison, ja ota vastaan rukousveisuni, jonka Sinulle kannan.
Puhtahin korkein Valtiatar Jumalansynnyttäjä, jolle kaikki hyvä on mahdollista! Ota vastaan meiltä, kelvottomilta palvelijoiltasi, tämä lahja, joka yksin Sinulle kelpaa! Sinä sukupolvien joukosta olet valittu taivaan ja maan luontokappaleita korkeammaksi: Sinun kauttasi Voimien Herra oli kansamme, Sinun kauttasi me opimme tuntemaan Jumalan Pojan ja saamme osallistua Hänen pyhimmästä Ruumiistaan ja puhtaimmasta Verestään. Sen tähden autuas olet Sinä sukupolvien joukossa. Älä lakkaa rukoilemasta meidän, kelvottomain palvelijaisi puolesta, että vapautuisimme kaikista kiusauksista ja pahan hengen vaikutuksesta. Pyhien rukouksiesi kautta salli meidän tuomitsemattomasti vaeltaa elämämme loppuun asti niin, että pelastettuina Sinun puolustuksellasi ja avullasi kantaisimme kaikesta ylistystä, kiitosta, kunnioitusta ja palvelusta kolmiyhteiselle Jumalalle nyt, aina ja iankaikkisesta. Amen." - Ei Raamatusta
Näin me ortodoksit: kirjoitti:
"Oi kaikkein pyhin Valtiatar, puhtain Jumalansynnyttäjä Neitsyt, Herrani ja Jumalani Jeesuksen Kristuksen Äiti. Minä lankean eteesi ja rukoilen Sinua, kuninkaallinen Äiti: Ota rukoukseni vastaan ja kanna se kuningasten Kuninkaan ja kaikkien Herran, Sinun Poikasi ja meidän Jumalamme eteen. Ano anteeksianto kaikille synneilleni. Auta minua tekemään parannus elämässäni. Ja lähtiessäni tästä elämästä älä salli pahojen voimien pidättää minua, vaan hartaina rukouksillasi avaa minulle Jumalan valtakunnan ovet, että siellä, ylhäisessä Jerusalemissa, nauttisin paratiisin ravintoa, riemua ja kuvaamatonta kauneutta sekä jumalallisen kolminaisuusvalon kirkkautta ja enkelilaulun ihanuutta. Tee minut kaiken tämän ilon ja kunnian perilliseksi kaikkien pyhien yhteydessä, sillä kaikkivoimallisen Kuninkaan Äitinä Sinulle on kaikki mahdollista. Tässä ajassa ja erikoisesti tällä hetkellä kuule minua kaikkein pyhin Valtiatar, kun minä edessäsi seison, ja ota vastaan rukousveisuni, jonka Sinulle kannan.
Puhtahin korkein Valtiatar Jumalansynnyttäjä, jolle kaikki hyvä on mahdollista! Ota vastaan meiltä, kelvottomilta palvelijoiltasi, tämä lahja, joka yksin Sinulle kelpaa! Sinä sukupolvien joukosta olet valittu taivaan ja maan luontokappaleita korkeammaksi: Sinun kauttasi Voimien Herra oli kansamme, Sinun kauttasi me opimme tuntemaan Jumalan Pojan ja saamme osallistua Hänen pyhimmästä Ruumiistaan ja puhtaimmasta Verestään. Sen tähden autuas olet Sinä sukupolvien joukossa. Älä lakkaa rukoilemasta meidän, kelvottomain palvelijaisi puolesta, että vapautuisimme kaikista kiusauksista ja pahan hengen vaikutuksesta. Pyhien rukouksiesi kautta salli meidän tuomitsemattomasti vaeltaa elämämme loppuun asti niin, että pelastettuina Sinun puolustuksellasi ja avullasi kantaisimme kaikesta ylistystä, kiitosta, kunnioitusta ja palvelusta kolmiyhteiselle Jumalalle nyt, aina ja iankaikkisesta. Amen."Omasta mielestäni ja Raamattuun tukeutuen suorastaan oksettaa tuollainen teksti. Kuin suoraan saatanalta on tuollainen taivaan kuningattaren palvonta.
1 Tim 2:5 Sillä yksi on Jumala, YKSI myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, - Uskova mies
Ei Raamatusta kirjoitti:
Omasta mielestäni ja Raamattuun tukeutuen suorastaan oksettaa tuollainen teksti. Kuin suoraan saatanalta on tuollainen taivaan kuningattaren palvonta.
1 Tim 2:5 Sillä yksi on Jumala, YKSI myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,Ja vainajien puoleen kääntyminen on kauhistus Jumalalle.
5 Moos 18:
11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.
12 Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. - Half Woman
Se mitä Paavin olisi pitänyt tehdä on kutsua enkeleitä avuksi sen takia he täällä ovat auttamassa meitä. Eikä tarvitse kuin pyytää!!!
- Ja vielä
Ei Raamatusta kirjoitti:
Omasta mielestäni ja Raamattuun tukeutuen suorastaan oksettaa tuollainen teksti. Kuin suoraan saatanalta on tuollainen taivaan kuningattaren palvonta.
1 Tim 2:5 Sillä yksi on Jumala, YKSI myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,Ap.t. 4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa (esim. Mariassa); sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä (kuin Jeesus Kristus) ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.
- Half Woman
Jumala lähetti Poikansa maan päälle. Hänen Poikansa on osa Jumalaa. Jumala näyttäytyy Poikanaan, ja Jumala näyttäytyy Pyhänä Henkenä. Sielut jotka asuvat ihmisruumiissa, ovat osa Jumalan ruumista. Juuri ihmisten sielut ovat Jumalan lapsia, eivätkä heidän ruumiinsa. Jumala haluaa tehdä kaikkensa antaakseen hyvin tärkeän osan ihmisen kehityksestä toteutua. Ruumiista ja sielusta on tuleva yksi.
Jumala tietää jo hedelmöityshetkellä, kenestä tulee homo tai lesbo, että tämä on osa sitä, mitä Hän on luonut. Lainaukset otettu Lorna Byrnen kirjoista
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.301337- 70909
Miten yksi ihminen
Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,42843P*skimmat palstalaiset kautta aikojen äänestys
Nyt kaikki peliin, ilman parasta, ei ole p*skinta! Muistetaan mainita myös ne piileskelevät pirulaiset! 🤓187747Työttömiä suomalaisia ei saa töihin
Ei hakemuksen hakemusta suomalaisilta ammattilaisilta, Piti sitten filippiiniläisiä palkata. https://www.is.fi/talouss295688- 46661
- 92630
Olet lihonut kuin pullataikina
Olet lihonut kuin pullataikina. Et ole yhtä kaunis kuin aikaisemmin. Oletko ryyppäämässä käynnyt joka ilta?38608- 52546
Et siis halua
enää nähdä minua? Lupaan sitten pysyä pois. Ja jos vahingossa satutaan samaan paikkaan voit uskoa että en sitä tahallani47530