Olenko rasisti, koska en tunne yhteenkuuluvaisuuttaa ja isänmaallisuutta mustien, aasialaisten ja lähi-idän ihmisten kanssa Suomesta ja en pidä heitä suomalaisina, vaikka olisivat syntyneet täällä?
olenko rasisti?
7
66
Vastaukset
Tunne yhteenkuulumisesta jonkun toisen ihmisen kanssa voi olla eri ihmisillä rajattu hyvinkin eri kohtaan. Jokainen voi vapaasti tuntea yhteenkuuluvuutta kenen kanssa se tuntuu oikealta. Rajana voi olla eri maakunta, tai eri kaupunki, tai sukupuoli, tai ammatti, tai koulutus, tai mikä tahansa. Eihän silloin vielä ole kysymys rasismista. Suomalaisen identiteetin rajan voi jokainen ihminen tietenkin laittaa itse määrittelemäänsä kohtaan. Suomen kansalainen on kuitenkin suomalainen ja sille sinä et voi mitään. Jokaisen ihmisen kansalaisuus on kirjoitettu hänen passiinsa.
Siinä vaiheessa kun alat syrjimään jotakuta hänen ihonvärinsä tai rotunsa (?) vuoksi, syyllistyt rasismiin.- mieti tätä
"Sinä käsität jihadilla ainoastaan väkivallan, terrorismin ja sodan eli niin kutsutun aseellisen jihadin. Ne ovat niitä samoja elementtejä, joita nationalistit, islamfoobikot, islamkriitikot, anti-islamistit, anti-jihadistit ja siionistit kannattavat"
"Mutta sellainen inho, jota osoittaa satunnaista muslimia - tai romania kohtaan, on rasismia. Ihan yhtä väärin, kuin se teko, jonka vuoksi tuota tunnetta sälytetään syyttömien päälle."
"
Mutta syyllinen - koskaan - ei ole yksi kokonainen kansanryhmä"
Minusta se, että joku syyttää siionismia väkivaltaiseksi ja terroristiseksi on, sen määritelmän mukaan kuin sefumme esittelee, rasismia. Minusta Suomen kansalainen on kumminkin eri asia kuin suomalainen..eli ehkä sitten olen rasisti. Ei voi mitään. En vaan pysty pitämään heitä suomalaisina tai savolaisina, hämäläisinä, karjalaisina, lappilaisina, samelaisina..yms.. mutta missä se syrjinnän raja menee?
Pitääkö minun ruveta puhumaan heidän kanssaan tai hengailemaan heidän kanssaan, jos he haluavat, mutta itse en halua? Pitääkö minun hypotettisessa tilanteessa olla vain mielin kielin, jos he sanovat olevansa yhtä suomalaisia kuin minäkin ja sanon, että ette ole niin se on rasismia, ei mielipide?
Tai mennä jonnekkin silti missä heitä on, mutta jos en mene jonnekin sen takia, että heitä on siellä niin se on syrjintää, koska he ehkä haluavat olla kanssani, tutustua minuun ja viettää aikaa?
Jälkimmäistä kommenttia en oikein ymmärtänyt. Tuli mieleen sellainen jokin uskonnollinen juttu. ei varmaan ole koko ihmisryhmä, mutta miksi sitten nipputetaan kaikki samaan, nekin jotka puhuvat siitä ettei niputa ihmisiä samaan niin silti niputtavat. Esimerkiksi perussuomalaiset niputetaan kaikki samaan heidän taholta, jotka sanovat ettei ihmisiä saa niputtaa tai mikä vaan puolue. Eikö siinäkin ole isosta ryhmästä joka ajattelee samanlailla sitten vaikka kuten islaminuskoiset tai kristityt tai mitkä ikinä. Prostituoidut niputetaan samaksi, juopot samaksi.. Tuosta alemmasta ymmärsin, että ihan kuin noista olisi pidettävä noista islamista ja romanista, mutta pitääkö hän sitten kaikesta ja kaikista?- Eijaksakirjautua.
Tässä on nyt jonkinlainen sanojen merkitykseen liittyvä sekaannus tässä keskustelussa. Sanalla suomalainen tarkoitetaan kahta asiaa. Ensinnäkin Suomi nimisen maan kansalaista ja toiseksi henkilöä, joka on etniseltä alkuperältään tai lähtökohdiltaan sellainen, jonka miellämme suomalaiseksi. Tämä jälkimmäinen on määrittelyltään paljon epäselvempi ja paljon yksilön omista käsityksistä riippuva (esimerkkeinä Amerikan suomalaiset tai Ruotsin metsäsuomalaiset). Tavallimmin nykyään käytetään sanaa suomalainen tuossa ensimmäisessä merkityksessä, jolla tarkoitetaan siis tämän maan kansalaisia, mutta sanaa voi toki käyttää tuossa jälkimmäisessäkin merkityksessä. Silloin on hyvä tietenkin epäselvissä tapauksissa kertoa, mitä tarkoitaa. Sinä selkeästi tarkoitit tekstissäsi jonkinlaista etnistä ja kulttuurista taustaa sanalla suomalainen. Somali tai muualta muuttanut ei tietenkään täytä tätä määritelmää, mutta sitä se ei muuta, että myös muualta muuttanut voi olla suomalainen kansalaisuutta tarkoittavassa merkityksessä.
Sinun mahdolliseen rasistisuuteesi ei näillä tiedoin voi sanoa mitään. Jos ajattelisit, ettei muualta tulleilla ole samaa ihmisarvoa kuin sinulla, olisit rasisti. Jos taas ajattelisit, että kaikilla on sama ihmisarvo ja kaikilla Suomen kansalaisilla tulee olla samat oikeudet ja velvollisuudet riippumatta etnisestä alkuperästään, et olisi rasisti.
- mieti tätä
"Tuli mieleen sellainen jokin uskonnollinen juttu"
Sinä et tiedä mitä on siionismi? Tiedän.
Itse minulle suomalainen on valkoihoinen, suomalaisen nimen omaava Ruotsinkielinen nimi menee just just, mutta se on kumminkin ruotsalainen se nimi:) ja jonka sukuhistoria on suomalainen. En ymmärrä myös miksi tämänkaltainen ajatus synnyttää joissain ihme sellaista vihaa. Miksi näin ei saisi ikäänkuin ajatella.? Ihan kuin heidän ulkomaalaisten omissa kansalaisuuksissa olisi jotain vikaa.Tiedän, että kun mennään vaikka kuinka pitkälle niin päädymme Afrikkaan. Näin on tiedekirjat kertoneet.
Kyllä jokaisella ihmisellä on samanlainen ihmisarvo. Silti sanomati mielestäni meillä suomalaisilla pitäisi olla ensisijaiset oikeudet työpaikkoihimme, koulutuksiin yms. koska kaikkea ei riitä kaikille kumminkaan niin ei se ihmisten lisääntyminen muualta helpota asiaa, vaan pahentaa. Tiedän sen, että jokainen maa maailmassa ei ole täysin ulkomaalaikseton. Ja ihmisten kiertoa on aina ollut jossain määrin, mutta kun se on loppumatonta ja niin valtaisaa, jolloin ihmisten pakotetaan siihen mukautuvan niin se ei enää ole hyvä juttu. ei mailla vaan ole resursseja yksinkertaisesti pelastaa koko maailmaa..ongelmat vaan siirtyvät.
Minua ihmetyttää myös, että meille sanotaan Suomessa, että ymmärtäkää ja kunnioittakaa näiden pakolaisten ja maahanmuuttajien maan kulttuuria ja sitten kun menemme käymään ulkomailla niin sanotaan, että kunnioittakaa ja käyttäytkää sen kulttuurin mukaisesti. Jännä, että tätä ei usein odoteta tänne tulevilta ihmisiltä, vaan annetaan heidän ottaa valtaisa annos yhteiskunnasta, jotka ovat tänne tulleet ja sitä kautta yrittävät muuttaa yhteiskuntaa kaltaisekseen ja suomalaiset vaan niiaa heitä kohti. Pienin askelin ja annoksin tätä tapahtuu. Esim. musliminaisten omat uimavuorot ja sitten työpaikoissa niinsanottu positiivinen syrjintä. Itse sanaparikin on jo aivan outo ja silti hyväksyttävää, joten suomalaisia siis saa syrjiä.
Mutta en usko että nämä asiat koskaan lutviutuvat kohdalleen maapallolla, näitä tulee olemaan aina..niin kauan kun sotia on ja sotia tulee varmaan aina olemaan..mutta jotkin maat ovat sotineet jo vuosikymmeniä niin luulisi niissä jo jonkin stopin tulevan, mutta ei. ja tätä ihmisten pakkoyhdentämistä en ymmärrä sitten ollenkaan..se ei ole tie rauhaan..se on tie sotiin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873247
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332480- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361813- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450