Tarvin about parin tonnin verran tarvikkeita yrittyksen käyttöön jos perustan yrityksen. Jos olen saanut Y-tunnuksen niin voinko ostaa heti yrittykselle ilman alvia???
Vastaukset 6
- Yrittäjänainen
Kyllä yritys joutuu normaalisti maksamaan alvit tuotteista, vaikka Y-tunnus löytyisikin. Ostojen alvit kuitenkin vähennetään myynnin alveista, jolloin alv-maksut eivät kerraannu.
Esim. täältä voit lukea lisää arvonlisäverosta ja yrittämisestä:
http://yrityksenkirjanpito.blogspot.com/2010/06/arvonlisavero-yritys-laskuttaa.html - Reporankainen
Tai vaihtoehtoisesti voit ostaa ulkomailta, EU-alueella muihin maihin maksaessa yrityksenä et maksa ALV:tä. Toisinsanoen tarvitset y-tunnuksen (kansainvälisessä muodossa FI.....) ja saat ostaa muista EU-maista ilman arvonlisäveroa. Hinnathan ovat muualla paitsi halvempia jo sellaisenaankin, alvittomana vielä järjettömästi halvempia. Perustettaessa yritystä tuo ratkaisee varmasti paljon, ellet sitten halua kipata käteistä kaivoon suuria määriä. Suomalaisuuden tukeminen ei ole riittävä syy ostaa Suomesta. Eihän täällä banaanin kasvatustakaan tueta, koska kaikkea ei voi aina tästä maasta saada, paitsi pulskasti palkattu virkamieskoneisto ja kansanedustajat.
- kjljlkl
Tilattaessa yritykselle EUn sisällä, ei tarvitse alvia maksaa myyjälle, jos kuuluu alv-rekisteriin. Mutta ostot on ilmoitettava verottajalle ja jos ei ole myyntiä, mistä niitä vähentää, joutuu alvit maksamaan suomeen.
- baebä
Olipa vitsikästä!
- zxcvbnm,
Käytännössä kun yrityksen on perustanut, ei ole vielä tuloja joista voisi vähentää maksamansa alv:n, siis alv peritään tarvikkeista ostettaessa, mutta saat ne palautuksena verottajalta yrityksen käyttöön, kun olet tehnyt kuukausittaisen kausiveroilmoituksen. Alv palautus tulee yrityksen tilille suht nopeasti.
- gfuikj.löhiolö.
>>Alv palautus tulee yrityksen tilille suht nopeasti. >>
Yleensä näin onkin mutta verottajalla ei ole palautuksissa eräpäivää. Pisin palautusaika minkä minä tiedän on 9kk.
Verottaja voi myös jäädä panttaamaan palautusta jos haluavat lisäselvityksiä. Pyytävät yleensä aina jos palautettava summa on iso, muutamasta tonnista ylöspäin. Tällöin palautus saattaa venyä kuukaudellakin normaalista palautustahdista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100822
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361780- 73600
- 49590
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38589- 65575
- 30566
En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27522