sihteerin ammattitutkinto näyttö

millainen se on!

Siis millaista se on. Ja suorittaako tuota enää kukaan ellei ole jo työssä oleva.
Kannattaako edes omaehtoiseen koulutukseen hakeutua ja maksaa hirveitä kurssimaksuja, jos ei sitten töitä saakaan. Harjoittelupaikassa näyttö (jos edes harjoittelupaikkaa saa), siis mitä, pitääkö siinä sitten järjestää joku tilaisuus, hoitaa kokous, selvittää yrityksen toiminta ja taloustilanne näytön aikana. Ai ei, näytön aikana, vaan harjoittelun aikana ja työnantaja arvio - tietenkin tosi heikoksi, jos ei ole aiemmin kerran mitään tilaisuksia järjestellyt...

Enpä tiedä, en taida hakea. Etenkin kun kallista ja töistä ei tietoakaan ja toimistoalan ihmisiä tradenomeja myöten valmistuu tuhansia vuosittain....

10

2769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-opiskelija

      Aivan hyvin voi opiskellla sihteeriksi omaehtoisella koulutuksella, vaikka ei olisikaan töissä. Päiväraha riippuu siitä oletko liiton ( kassan) jäsen vai saatko rahaa Kelasta muutoin. Kassan jäsenenä tulot riippuvat entisestä palkasta (kuten päivärahaa maksaessa), opiskellessa saa lisäksi ns. ruokarahaa (9 € / pv); Kelasta saa täyttä päivärahaa ruokarahaa.
      Opiskelusta joutuu itse maksamaan, lisäksi on tutkintomaksu.

      Työharjoittelu ja opiskelu kestää kohtalaisen kauan, riippuu tietysti vähän entisistä opinnoista. Keskimääräinen opiskeluaika on vuoden paikkeilla.
      Ns. näyttötehtäviä on kymmenkunta, osa on hyvinkin helppoja (esim. asiakaspalvelu ja toimeentuleminen työkavereiden / erilaisten ihmisten kanssa...), mutta osa todella vaativia - voi mennä parikin kuukautta yhteen hommaan (esim. matkan järjestäminen) - tosin samalla tekee myös muitakin tehtäviä. Suomen kielen lisäksi on osattava ruotsia (pitää tenttiä) sekä englantia tai jotain muuta vierasta kieltä (esim. venäjää), sekin pitää tenttiä; käytännössä siis palvellaan joku asiakas / muutama asiakas vieraalla kielellä - tai sitten ope pitää suullisen tentin jos asia ei muuten onnistu.

      Ns. kokeet arvostellaan vai hyväksytty / hylätty periaatteella ammattitukinnoissa, ja mahdollinen "hylätty" pitää perustella. Se on aika harvinaista että ammattitukinnossa tulisi "hylätty" jostain tehtävästä - mutta on se mahdollista syystä tai toisesta. Yksi helpoimpia asioita oli tietokoneen A-kortti, tosin siinä on luettava tehtävät tosi tarkkaan - ja tehtävä niiden mukaan eikä vain sähellettävä ;) Jos on suorittanut tk:n A-kortin max 5 v sitten niin sitä ei tarvitse suorittaa sihteerin tutkintoa tehdessä.

      • lähipäivät?

        Eikö niitä suoritus-merkintöjä kerätä koulutuksen aikana lähipäivinä? Siis kun joku osa-alue on käsiteltävänä, siinä voi tulla tehtäviä tehtäväksi, joilla se suoritettu-merkintä saadaan todistukseen?

        Eihän kaikkea voi siellä parin kuukauden harjoittelun aikana suoritetuksi saada?


    • jätetään suosiolla.

      Ai se on noin. No, jos hakeutuu esim. johonkin talon huoltofirmaan harjoitteluun niin miten siellä mitään matkojen tai tilaisuuksien järjestelyitä tulee. Ei, ei.

      Sitten olin tässä sijaisena yhdessä paikassa, jossa ihminen, joka ei mitenkään tee työssään taloushallinnon tehtäviä, oli suorittamassa taloushallinnon näyttöä, ja siis mitä se nyt siinä, niin näyttötilanteessa sillä oli vaan jotain, että piti selvittää toimintaa ja esitellä jotain tunnuslukuja. Eipä tuo ihminen sitä tutkintoa suorittaessaan mitenkään esim. sen julkishallinnon laitoksen kirjanpitoa tai laskentatointa voinut hoitaa, ihan muita tehtäviä tehnyt siinä paikassa.

      Entä mikä se on se portfolio - eikö se ole osa sitä näyttöä.

    • sihteerikköö

      Meillä ainakin noissa näyttötilanteissa jos ei esim pystynyt juhlia/matkoja pystynyt järjestämään piti kirjoittaa pari A4:sta joka oli kuvitteellinen tilanne että järjestää esim matkan parille työntekijälle. Eli siinä kerrottiin mistä hotellin olisi varannut ja miten matkat järjestänyt yms.
      Kyllä se aika helposti se sihteerin ammattitutkinto tuli ainakin vielä pari vuotta sitten...

    • siht at

      Itse suoritin sihteerin ammattitutkinnon vajaa kaksi vuotta sitten. Koen että siitä on ollut paljon hyötyä. Esimerkiksi työtä hakiessa voi hakea vaativampia tehtäviä ja palkkatasokin on tuolloin erilainen kuin jos koulutusta ei olisi. Omalla kohdallani koulutusta suorittaessani olin monipuolisissa toimistotehtävissä ja sain suoritettua näytöt työssä. Käytännössä se tarkoittti sitä, että tein kunkin suoritusalueen käytännön tehtävän joka liittyi työhöni ja sen sitten esim. esimies kuittasi. Voisitko esim. hakea jotakin ko. tehtävää ja alussa kertoa suunnitelmistasi ja työnantaja mahdollisesti tukisi opiskeluasi. Hyödyttää varmasti myös työnantajaa. Noin vuosi sitten S&A:ssa (sihteeri- ja assistentti-ammattilehdessä) oli listattu sihteerityötä tekevien arvostetuimmat koulutukset. Niissä sihteerin ammattitutkinto oli aivan yläsijoilla. Mielestäni ei kannata liikaa murehtia sitä, että tradenomeja on paljon. Sihteerin ammattitutkintoa arvostetaan ja sen voi suorittaa hyvällä motivaatiolla kohtalaisen helposti ja lyhyessä ajassa.

      • jep jep....

        Aivan, työn ohessa se käykin näppärästi.

        Mutta jos hakeutuu omaehtoiseen koulutukseen, eikä ole työssä, ja harjoittelupaikankin saamisen kanssa on niin ja näin. Olettaisin, että silloin niitä suorituspisteitä saa kurssilla kunkin osa-alueen käsittelyn yhteydessä annetun tehtävän suorittamisella - enpä usko, että sellainen, joka ei aikaisemmin ole mitään assistentin tai sihteerin työtä tehnyt pääsee mitään markkinointitapahtumaa tai tuotelanseerausta toteuttamaan, tai sattuuko sitä nyt mitään messumatkojen järjestelyitäkään eteen.

        Ja kaiken lisäksi: Osa pääsee huipputehtäviin, osa jää sitten ihan vaan toimistosihteerin paikkoihin jotain myyntireskontraa hoitamaan jos niitä töitä saa.

        Lähtökohta kysymksessäkin oli tilanne, jossa ei ole työtä ja jossa ei ole niin sitä assistenttityötä edes tehty.


      • parveketuoli

        Ja mitenköhän tuokin arvostus näkyy käytännössä muualla? Esim. alanvaihtajana ei sihteerin ammattitutkinnolla pääse minnekään töihin. Alan työkokemusta on vaikea saada kasattua, kun ilman aikaisempaa työkokemusta tällaisella koulutuksella ei kelpaa tekemään oikein mitään.
        Tutkintoa ei ilmeisesti tunneta työelämässä tai luullaan, ettei sen tutkinnon suorittanut osaa mitään muuta kuin kirjoittaa asiakirjoja. Ja kun niitäkään nykyisin enää vähemmän kirjoitetaan, kuvittelee moni, ettei muuta osaamista edes ole.

        Sihteerin ammattitutkinto sijoittuu merkonomin ja tradenomin väliin. Silti ammattitutkinnon suorittaneen tutkintoa ei arvosteta, koska aina valitaan mieluummin merkonomi. Kuvitellaan kai, että merkonomi on jotenkin pätevämpi. Vaikka hyvin pitkälti samansisältöisiä nämä koulutukset ovat.
        Sama peli on taloushallinnon ammattitutkinnon kanssa. Ei silläkään mihinkään töihin pääse, jollei ole ennestään sen alan töitä tehnyt.
        Ammattitutkinnot ovat siitäkin kinkkisiä, ettei niitä suorittamalla saa mitään nimikettä kuten merkonomi tai tradenomi. Ei tiedä miksi itseään oikein nimittäisi, jos joku kysyisi. On kuin ei olisi oikein mikään, vaikka koulutus on valmis. Olisihan se työpaikkahaastattelussakin kiva sanoa jokin koulutuksellinen nimike, se voisi antaa lisää luottamusta osaamista kohtaan.
        Sihteerin ammattitutkinnon suorittanut voisi kai sanoa itseään sihteeriksi, mutta mikä on henkilö, joka on suorittanut taloushallinnon ammattitutkinnon?
        Opetushallitus keksii tällaisia erilaisia koulutuksia, joilla ei pääse mihinkään, joita ei kukaan tunne, ja joilla ei ole edes nimikettä.


    • ex-opiskelija

      Jatkanpa muutaman päivän takaista juttuani ;) Itse kävin sihteeriksi omaehtoisena opiskeluna - aloitin opinnot tammikuussa ja valmistuin jouluksi (eli meni about vuosi), ennestään olin merkonomi, mutta en ollut koskaan ollut sihteerin hommissa...

      Silloin alkuvuodesta "vain käkin koulussa", työharjoittelu alkoi toukokuussa kestäen valmistumiseen asti. Koulupäiviä oli samaan aikaan silloin sun tällöin - kesällä vain töitä. Itse sain sen harjoittelupaikan (kohtalaisen suuri firma) kohtuullisen helposti, mutta tunsin niitä ihmisiä ennestään muista syistä ja puhuin tulevasta työharjoittelusta jo tammikuussa..., mutta kyselin kyllä muutamia muitakin paikkoja... Itse asiassa olinkin parissa paikassa, tein asiakaspalveluenglannin ja muita asiakaspalvelutehtäviä siinä toisessa paikassa (kk:n harj.), ja ns. alkuperäisessä paikassa muut tehtävät - paitsi ruotsin ope "kuulusteli" - ja puheaiheet olivat vaihtelevia, kuten ne ns. oikeassakin asiakaspalvelutilanteessa olisi...

      Kirjoitin aiemmin matkan järjestämisestä - mutta se tehtävä oli siis tilaisuuden järjestäminen, mutta itselläni se siis oli matka bussivarauksineen ym. "hilavitkutuksineen". En ollut koskaan aiemmin tehnyt matkan järjestämistä, mutta läpi pääsin ;)

      Koulussa ollessa osa opiskeluun sisältyvistä kursseista oli vain päivän mittaisia, osa pari päivää ja osa pidempiä. Osa oli ns. pakollisia kursseja, osa ns. vapaaehtoisia; esim. otin venäjän oman mielenkiintoni vuoksi - onneksi sitä ei kuitenkaan tarvinnut tenttiä ;) Aika harvasta aineesta varsinaisesti kokeita oli, perusmatematiikasta oli koe - se arvosteltiin, mutta kohdallani "ihan sama mitä siitä tuli" koska todistukseen ei tullut yhtään arvosanaa - ja se perusmatikka oli pakko käydä ennen ammattimatematiikkaa. Itse "ahmaisin" kaikki mahdolliset matematiikan kurssit, vaikka vain osa oli pakollisia. Olen kuitenkin tykännyt matematiikasta jo ala-asteen ekalta lähtien ja lukiossa kirjoitin siitä parhaan yo-arvosanani... (meni hiemanaiheen vierestä toi tykkääminen yms ;) ). Matematiikka ei mielestäni ollut vaikeaa, kielet teetti itselleni enempi hommia. Lisäksi otin vähän kaikkea yleishyödyllistä - mutta osittain sihteerin ammattitutkintoon liittyvää - kuten ruoka-aineasioita ym. Nykyisin kun on esim. monenlaisia allergiaoita ym - ja ne on pystyttävä ottamaan huomioon tilatessa jotain seuruelounasta tms. Osassa kursseja oli ihan oikeasti tehtäviä (esim. kielet ja matematiikka), osassa riitti se että oli koulussa...

      Tähän ikään mennessä olen huomannut että opiskelusta on aina jotain hyötyä, ja koien myös sihteerikurssin hyödylliseksi, ei vain opiskelun / ammattiinvalmistumisen takia vaan myös sen takia että tutustuin uusiin ihmisiin - tälläisenä ulospäinsuuntautuvana persoonana ;)

      Nyt tuli aika pitkä kirjoitus, mutta eiköhän se ollut jo aika tyhjentävä oman kokemukseni puoleen ;)

    • variantti.

      Jaaha, netistä löytyy kyllä ammattitutkinnon perusteet eli siis ihan virallisesti se, mitä koulutuksessa on tarkoitus oppia tai käydä läpi.

      Vaihtelee ehkä tuo kurssin järjestämistapa. Olen kuullut sellaisesta sihteerin ammattitutkintoon ja näyttöön tähtäävästä kurssista, jossa oltiin koulussa viisi päivää viikossa 7 kk:n ajan. Koulussa käytiin ruotsia ja englantia - keskustelua ja jonkin verran kirjallisia töitä, perus kauppakirjeenvaihtoa ja bisnesstilanteita; siis mitään valinnaisia kieliä ei ollut. Äidinkielestä kielenhuoltoa ja kirjeenvaihtoa. Kokoustekniikka, kokouskutsut-pöytäkirjat, kokoushenkilöstön toiminta. Markkinointiviestinnästä sen verran, että raapaistua tuli (ei kai sitä lyhyellä kurssilla markkinointia voi niin opettakaan). Matkan järjestäminen, miten yrityksessä matkustamiset hoidetaan, liikematkan liput ja hotellit. Matkakorvausten laskeminen. Kirjanpitoa niukasti, kauppamatematiikkaa prosenttilaskut, korot, perusfunktioita. Palkanlaskennasta perusteet. Tietotekniikka - niin joko A- tai AB-koe tähtäimessä. Projektinhallinta. Ja vielä sokerina kaiken päällä: Yritystoiminta - eli siis joku yrityksen perustaminen ja liiketoimintasuunnitelma jne.

      Nämä siis kaikki käytiin koulussa ja suoritusmerkintä tuli kouluaikana. Opiskelijat keräsivät koko koulun ajan portfoliotaan - eli töitään kansioon ja tämä myös oli sitten näytössä tarkoitus esittää.

      7 kk:n jälkeen oli kolmen kuukauden harjoittelujakso jossakin yrityksessä ja näyttö siellä sitten - eli arvioitavana taisi sitten olla se itse oppien omaksuminen. Suoritusmerkinnät tulivat siis jo koulussa muuten.

      Sillä lailla. Se oli sellainen kurssi, teillä sitten erilaiset. Variaatioita riittää.

    • ex-opiskelija

      Meillä ei ollut mitään sellaista "sihteerikurssiporukkaa", joille olisi sitten pidetty jotain erityisiä tunteja tms. Lisäksi jokainen opiskeli omaan tahtiinsa, osa yhtä aikaa opiskelleista oli jo lopettelemassa opintojaan (samoilla kursseilla kanssani) kun itse olin vasta aloittelemassa opintoja... Meillä siis piti itse valita kurssitarjottimesta kurssit (osa siis pakollisia, osa vapaaehtoisia) ja samalla kurssilla (oppitunnilla) saattoi käkkiä hyvinkin monen eri alan porukkaa... Kurssien valitseminen riippui osittain siitäkin mitä osasi jo...

      Meillä oli äidinkielestä päivän kurssi kirjeenvaihtoa yms, mutta olin silloin kipeenä - ja tein sitten tehtävät etänä että sain suoritusmerkinnän ;)
      Kielissä (ruotsi ja englanti) oli aika paljon erilaisia juttuja - mitä nyt muutamaan päivään mahtui. Venäjä alkoi aakkosista...ja sitä oli joitakin päiviä.
      Kokousasioita oli muutama kerta, samoin markkinointia. Matkan järjestämistä ei neuvottu koulussa, sen opin töissä.
      Kirjanpidon tekemistä en opiskellut lainkaan (kirjanpidon "lukemista" päivän tai pari). Perusmatematiikassa oli esim. prosenttilaskut, yhtälöt, geometriaa ym.. Koin että perusmatikan kurssin käymisestä oli hyötyä, vaikka ne asiat ei kauheen vaikeita olleetkaan, mutta aiemmasta opiskelusta oli kuitenkin jo muutama vuosi... Ammattimatematiikan asiat "pomppi" vähän laidasta laitaan, mutta itse koin hyödylliseksi. Ammattimatematiikassa oli esim. ruokien ja hotellihintojen laskemista ym.
      Yritystoimintaa / liikesuunnitelmaa en opiskellut lainkaan sihteeritutkinnossa.

      Itselläni oli että piti kerätä töissä ollessa ns. työasioita kansioon (tuli kansiollinen) - ja tehdä pieni yhteenveto (tuli pari A4:sta) siitä miten tein eri asioita. Joka päivä piti pääpiirteittäin kirjoittaa ylös mitä oli tehnyt töissä.

      Viimeisenä päivänä - siis valmistumispäivänä - oli työnantajan ns. työkaverin open opiskelijan kokoontuminen työpaikalla ja siinä sitten ns. haasteltiin siitä että mitä on tullut tehtyä kurssin aikana, ope esitti muutaman täydentävän kysymyksen opiskelijalle (= minulle) muutamista työhön liittyvistä asioita jne.

      Mutta sihteeriopintoja voi tosiaan olla todella monenlaisia - toi oli oma kokemus ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe