12h päivät

roobek

ai, että kuinka ihanat 12h päivät.. heti perään 04.00 -> päivä ja taas sitten seuraava päivä 12h.. koskakohan nukahtaa rattiin..

105

1405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuku yöllä

      nii ei tartte ratissa torkkua.

    • fksfkd
    • Veikkaan että reilusti yli 9 tuntia niinkuin laki sallii; Vuorokausilevon saa kahden viikottaisen lepoajan välillä lyhentää enintään kolme kertaa vähintään 9 tunnin (=lyhennetty lepoaika) mittaiseksi. Lyhennystä ei tarvitse korvata vapaa-aikana.

    • Ala vaihdettu

      Ottaa sitten huomioon että siinä on mukana matkat kotiin ja taas takaisin sorvin ääreen. Normaali ihminen ja korostus sanalle normaali , nukkuu 8 tuntia joten tuskin sitä määrää jää ellei nuku työnantajan varikon läheisyyteen järjestämissä niinsanotuissa kanakopeissa. Mistään muusta vapaa-ajan harrastamisesta sitten puhumattakaan kun 9 tuntia työn päättymisestä alkaa uudestaan. No kärvistelkää kun ette parannuksia kunnolla vaadi.

    • duunarimpi

      3x12h on 36h. melkein viikko täyteen kolmessa päivässä. Itse teen 2vko jaksoon joko 3 3pv tai 2 5pv ja tunnit täynnnä. 8h päivillä vaihtaisin työnantajaa melko pikaisesti

    • Parempaa elämää

      Eihän niistä 12 tunnin päivistä työaikaa kartu 36 tuntia, kun pidetään taukoja välillä, näin saadaan kuljettaja sidottua työhönsä vaikka 100 tuntia/2 viikkoa ja työaikaa kuluu 80 tuntia.
      Akt:n on tehtävä jotain , muutakin kuin hymistelyä..

      • duunarimpi

        Mihin siinä AKT:yä kaivataan. Jos ei maksettava korvaus miellytä niin ei tee. Jos systeemi ei parane niin työpaikka vaihtuu.


      • ollaaasd

        Kyllä tauko pitää kuulua työaikaan, ei se siihen mitään vaikuta
        kokonaistyöaikaan. Takseilla on toisin, kun ei ole asiakasta niin ei kerry työtunteja eikä palkkaa yhtään.


      • duunarimpi
        ollaaasd kirjoitti:

        Kyllä tauko pitää kuulua työaikaan, ei se siihen mitään vaikuta
        kokonaistyöaikaan. Takseilla on toisin, kun ei ole asiakasta niin ei kerry työtunteja eikä palkkaa yhtään.

        apropoo, nehän onkin odotustunteja. palkka maksetaan mutta niitä ei lasketa normitunneiksi eli ylityökorvausten saantiin eivät vaikuta


    • Loppuun palanut

      Bussinkuljettajia vedätetään, taukoja ei lueta työaikaan näon saadaan kahteen viikkoon vaikka 100 tuntia ja työaikaa kuluu 80 tuntia, tämän takia älyttömiä 12 tunnin päiviä, jotka syövät ihmisen, mitään omaa aikaa ei jää.
      Ne jotka kehuvat pitkiä päiviä ja vähättelevät muiden väsymistä, ovat näitä herkkupoikia(pomojen sylikoiria), jotka eivät itse aja kuin normaaleja 7-8 tunnin vuoroja, pelkäävät, että jos muille tulisi helpotuksia se olisi heidän erikoisasemastaan pois.

    • Ei kai kukaan niitä pitkiä päiviä ole kehunut, on vain muutaman kerran kysytty että viisaammat voivat kertoa miten nuo kaikki ajot järjestetään nyt kun ns. ruuhkavuoroja ei enää ole Helbilläkään? Niitä kuskeja kun edelleen tarvitaan kaksinkertainen määrä aamu-ja iltaruuhkassa...

    • Ala vaihdettu

      On ne pystytty ennenkin järjestämään. Saattaa olla nykyään ehkä syynä sekin että siellä on nykyään järjestelemässä sellaisia tyyppejä jotka eivät oikein hallitse hommaa kuten edeltäjänsä.On hyvät tieto , -ym koneet mutta niiden käyttötaito rajoittuu enterin painamiseen ja perusteluihin että kone arpoo nykysarjat.

    • Niin, pystyttiin ne ennen järjestämään kun työehtosopimus salli ruuhkavuorot joita moni halusi ajaa... kuinka monta kertaa tämä pitää selittää? Akt.llä taas nuo pitkät päivät olleet jo iät ja ajat...

      • Ala vaihdettu

        Kyllä työehtosopimus sallisi inhimillisemmät työvuorot nykyäänkin. Siis sopimuksissahan on tietyt kohdat mitkä mahdollistavat pitkät ja epämukavat päivät , mutta nyt huomio etenkin ne ketkä eivät sopimuksista ja sopimisista mitään käsitä ja joskus pahaksi onneksi päässeet niitäkin peukaloimaan huonoin tuloksin : Sopimus ei kuitenkaan pakota kätyyämään äärirajoja joten ei se nähdäkseni ole mahdotonta järjestää ruuhkavuorojakaan niitä haluaville sekä yksimittaisia , jopa lyhyitäkin päiviä puolestaan sellaisia tarvitseville. Mutta kuten sanoin , ei ole tahtoa sen paremmin kuin älyäkään järjestellä niitä. Voi kuitenkin kaatua omille kengille moinen tohelointi pitemmällä tähtäimellä.


    • Alihintaan kaikki

      Kaikkien pitkien päivien poistaminen on toki mahdottomuus johtuen juuri tästä ruuhka-ajan piikistä jolloin kuljettajia tarvitaan enemmän. Mutta nyky-systeemilläkin voitaisi saada enemmän noin 8 tunnin päiviä. Itse ajan AKT:n talossa ja ongelmassa on muitakin syitä. Halutaan pitää sekä lyhyitä että pitkiä päiviä. Syy tähän on se, että vapaapäivätyön teettäminen on AKT:n tessissä erittäin kallista työnantajalle kun joutuu maksamaan vapaapäivätyökorvauksen 100% ja samalla jaksoylityöt ensimmäisiltä 12 tunnilta 50%. Työnantaja menetteleekin seuraavasti; se "myy" pitkän päivän työntekijälle jolla on työvuorolistassa lyhyt päivä ja lyhyen päivän saa vapaapäivällä oleva työntekijä. Tämä on ennenkaikkea raha kysymys. Se miten Helbin markkinahäirikköys vaikuttaa asiaan on myös yksi asia.

      • Ala vaihdettu

        Tälläkertaapa meni kaikkitietävä pomojenlellikki helbkuski hiljaiseksi.


      • Ala vaihdettu kirjoitti:

        Tälläkertaapa meni kaikkitietävä pomojenlellikki helbkuski hiljaiseksi.

        turhapa sinun umpiluuhun on yrittää mitään takoa ;) Mikään talo ei teetä ruuhkavuoroja niin paljon kuin helbillä ennen oli koska nyt jouduttaisiin 3-5 tunnin tauoista maksamaan täysi tuntipalkka.


      • Ala vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        turhapa sinun umpiluuhun on yrittää mitään takoa ;) Mikään talo ei teetä ruuhkavuoroja niin paljon kuin helbillä ennen oli koska nyt jouduttaisiin 3-5 tunnin tauoista maksamaan täysi tuntipalkka.

        Sinulla se vasta helbkuski lienee latva jo pahasti lahonsorttinen kun et asioita tajua vaikka paikanpäällä olet ja aitiopaikalla pomojen polvien päältä tilanteita pääset seurailemaan. Kyllä on valetta ettei Helbilläkään päiviä venytetä juuri noitten 3-5 tuntisten maksettujen taukojen avulla. Se oli suurin syy miksi juuri minäkin häippäsin sieltä ja lujaa tilaisuuden tultua. Tarkoitushakuisesti työnnettiin taukotunteja väliin ja vaikka niistä maksettiinkin , ei se pitemmän päälle vedellyt kun joka päivä oli ulottumaltaan pitkä päivä niiden taukojen kanssa. Putositko kärryiltä jos selitin monimutkaisesti , vai pitäisikö sanoa , polvelta? Ota asioista selvää laajemmin ennenkuin väität ettei mikään talo teetä ruuhkavuoroja niin paljon kuin Helbillä ennen. Muissa taloissa se on vielä hullumpaa ja Helbillä ennallaan. Niistä vain ei käytetä enää sanaa ruuhkavuoro.


      • Ala vaihdettu kirjoitti:

        Sinulla se vasta helbkuski lienee latva jo pahasti lahonsorttinen kun et asioita tajua vaikka paikanpäällä olet ja aitiopaikalla pomojen polvien päältä tilanteita pääset seurailemaan. Kyllä on valetta ettei Helbilläkään päiviä venytetä juuri noitten 3-5 tuntisten maksettujen taukojen avulla. Se oli suurin syy miksi juuri minäkin häippäsin sieltä ja lujaa tilaisuuden tultua. Tarkoitushakuisesti työnnettiin taukotunteja väliin ja vaikka niistä maksettiinkin , ei se pitemmän päälle vedellyt kun joka päivä oli ulottumaltaan pitkä päivä niiden taukojen kanssa. Putositko kärryiltä jos selitin monimutkaisesti , vai pitäisikö sanoa , polvelta? Ota asioista selvää laajemmin ennenkuin väität ettei mikään talo teetä ruuhkavuoroja niin paljon kuin Helbillä ennen. Muissa taloissa se on vielä hullumpaa ja Helbillä ennallaan. Niistä vain ei käytetä enää sanaa ruuhkavuoro.

        Ruuhkavuoro on sellainen missä on 3-5 tuntia YHTÄJAKSOISTA taukoa. Niitä ei ihan hirveästi ole. Totta on että useilla tauoilla päiviä venytetään mutta usein niissä myös työaika on 8-11 tuntia jolloin vastineeksi myös 5-6 tunnin päiviä. Eli kaikki päivät eivät edelleenkään ole pitkiä. Ja ainakin 4 vapaapäivää kahdessa viikossa jne... Ja samaa työtä tekemällä olen nykyisen hommani saanut, ei ole tarvinnut ketään mielistellä, tehnyt vain työni normaalisti ja ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan... kateellisille en voi sanoa kuin voi voi...


      • Ala vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Ruuhkavuoro on sellainen missä on 3-5 tuntia YHTÄJAKSOISTA taukoa. Niitä ei ihan hirveästi ole. Totta on että useilla tauoilla päiviä venytetään mutta usein niissä myös työaika on 8-11 tuntia jolloin vastineeksi myös 5-6 tunnin päiviä. Eli kaikki päivät eivät edelleenkään ole pitkiä. Ja ainakin 4 vapaapäivää kahdessa viikossa jne... Ja samaa työtä tekemällä olen nykyisen hommani saanut, ei ole tarvinnut ketään mielistellä, tehnyt vain työni normaalisti ja ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan... kateellisille en voi sanoa kuin voi voi...

        Oikealla polvella ja oikeaan aikaan , olisi uskottavampi ilmaisu. Kyllä ne lyhyet päivät olivat tosi harvassa ja tiukassa. Tuskin kukaan kateellinen on ja senverran on tässä jo ulkopuolisenakin tietoa että muutosta on tulossa ja tuolileikki alkanut jo. Porukka on jo tarpeeksi kypsynyt mielivaltaisiin työvuorojärjestelyihin. Mutta älä vaivaa latvaasi. Kyllä se sinullekin valkenee eikä kauaa menekään.


    • 18+14

      tommosia uhoojia oli jo 40-50-60 luvuilla oma isäni mukaan luettuna. hänelläkään ei ollu kuin yksi tapa edetä. jos olisi älynnyt hieman katsella sivuilleen , olisi kenties saattanut näkyä erilaisia vaihtoehtoja saman lopputuloksen aikaansaamiseksi. ei älynnyt..
      nykyään osalla porukasta on vain tuo sama vastakkainasettelu. antaja/ saaja( vaatija )
      sama näkyy työnjohdon ja työntoteuttajan välisissä suhteissa.
      on selvää. kun ei ei olla armeijassa ,eikä suoraan käskyjen alla , niin vaihtoehtoja on olemassa. jokainen voi valita niistä mieleisensä.
      sitten on olemassa tapa ,jolla voi vaikuttaa oman työnsa laatuun: = asiallinen suhtautuminen /käyttäytyminen ( ilman nuoleskelua ja polvella istumista ) keskusteleva kommunikaatio. johdon ja toiminnan välillä..
      omakohtaisia kokemuksia riittää kyllä.
      välillä joutui esittämään kireitäkin mielipiteitä, mutta aina johdon ja oman ajatuksen välillä löytyi molemmille sopiva kompromissi.
      pikkujohdossa on aina suurimmat/ äänekkäimmät ( korpraalit ) , mutta silti heidänkin kanssaan parjää ( kunhan osaa käyttää " virkatietä " ) ja jälleen ILMAN nuoleskelua .
      jokaisella on joku heikkous jonka ei ole syytä olla julkisuudessa. kiristäminenkin auttaa joskus , kunhan siitä ei tule tapa , silloin se menettää vaikutuksensa.
      mafia on kova sana ,kunhan sitä käyttä oikein. ja oikein käyttäminen EI OLE UHOOMISTA.
      nimim. tarpeeks, kauan seurannu läheltä ja kaukaa bussikuskien puuhia.

      • helbkuski

        Nyt tuli tännekin asia tekstiä!! Kiitos 18 14


      • Ala vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Nyt tuli tännekin asia tekstiä!! Kiitos 18 14

        18 14 antoi myös hyvän esimerkin isästänsä arvostellessaan hänen älyään. Ikävä todeta että isänsä , jonka nyt sotki tähän keskusteluun , olisi älytä myös aikoinaan vetää vehkeensä veke ette 18 14 olisi päässyt tänne teutaroimaan.


      • Ala vaihdettu kirjoitti:

        18 14 antoi myös hyvän esimerkin isästänsä arvostellessaan hänen älyään. Ikävä todeta että isänsä , jonka nyt sotki tähän keskusteluun , olisi älytä myös aikoinaan vetää vehkeensä veke ette 18 14 olisi päässyt tänne teutaroimaan.

        Kyllä on katkeraa... pysy nyt vaan siellä uudella alallasi, jooko?


      • Ala vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Kyllä on katkeraa... pysy nyt vaan siellä uudella alallasi, jooko?

        Älä s.tana kuvittele liikoja. Voin tehdä comebackinkin. Kunnes sisäinen puhdistus on siellä tehty...


      • Erne
        Ala vaihdettu kirjoitti:

        Älä s.tana kuvittele liikoja. Voin tehdä comebackinkin. Kunnes sisäinen puhdistus on siellä tehty...

        Se on jo alkanut...ja etenee ylöspäin joten well come back.


    • Nobina kuljettaja

      En tiedä onko tämä jo hiukan asian vierestä, mutta ainakin Pohjolan Kaupunki liikenteellä mielummin kutsutaan kuljettajia vapaalta 100 tunneille, kun lähdetään uusia kuljettajia palkkaamaan. Tämäkin käy silloin tälläin, mutta kun vapaata ja lepoaikaa on enää neljässä viikossa yhteensä 4 päivää, niin aika tiukalla osa porukasta on. Voin laittaa nimimerkiksi tällä kertaa vaikka Nobina kuljettaja, koska sama linja ilmeisesti kaikillä yhtiöillä.

    • kohtataastöihin

      Noniin joku nostikin täällä vanhan hyvä ketjun ylös. Itselläni seuraavasti Varhalla:

      To vapaa
      Pe vapaa
      La 17.26-00.15
      Su 10.17-20.55
      Ma 07.40-18.28
      Ti 05.09-11.07
      Ke 06.33-18.33
      To 07.06-18.50
      Pe 05.40-10.29
      La vapaa
      Su vapaa

      Tuommoinen 7 päivän putki pääsääntöisesti Rautatientorin lähtöjä. Ja tuon ohessa pitäisi viihdyttää naista, kahta lasta ja vielä harrastaa jotain? Ainoat "vapaa-ajat" jää siis Tiistaille ja Perjantaille, jotka menee 100% nukkuen, että olisi edes jotain mahiksia jaksaa. Ainiin ja saikkuakin on tullut jo kiitettävästi tämän vuoden puolella... Kohta vuosi talossa ja työ aiheuttanut erittäin pahan migreenin. Toivottavasti löytyisi uusi duunipaikka jostain ja pian.

    • Hätähuuto

      Jatkan vielä edelliseen... tietenkin alaa tuntemattomat ajattelevat, että eihän nuo tunnit mitään ihmeellisiä ole, mutta kun linja-autoa ajaa pääkaupunki seudulla (HSL) niin joutuu keskittymään 100% koko ajan ja se on se mikä rasittaa ja tekee työstä raskaan. Tietääkseni missään muussa joukkoliikenteen työtehtävässä ei vaadita näin suurta henkistä kestävyyttä kuin toimiminen linja-auton kuljettajattajana.
      Jos palstaa lukee joku joka alasta ymmärtää ja voi vaikuttaa, niin kannattaa kiinnittää huomiota, että hyvin harvoin kuljetttajat haluavat lisää palkkaa tai edes puhuvat rahasta, vaan lähes aina siitä että lepo-aikoja pitää pidentää. Tämä on sen takia, koska tuosta vaadittavasta 100% keskittymiskyvistä ei ole enää mitään jäljellä kun ajetaan viimeisiä lähtöjä. Tietenkin sitten kun pääkaupunkiseudulla tulee tapahtumaan se ensimmäinen "konginkangas" niin tulee joku parannus, mutta kun on toimittu lain mukaan, niin silloin syyllinen on kuljettaja tai mestari, mutta tuskin kukaan sen ylempää.
      Tämä on jo lähes hätähuuto, koska tälle asialle pitää tehdä jotakin!!.

    • Kelkasta putoaa.

      Puhut asiaa, mitään parannusta ei tullut työaikohin Akt:n puolellakaan, vaikka keräsivät listaa, jossa vaadittiin päväsidonnaisuuteen reilu lyhennys ja se sama pitkän päivän malli on Helbillekin apinoitu Akt:n puolelta.
      Kaupunkilikenteessä aivan käsittämättömiä päiviä, kun koko ajan oltava skarppina ja mietittävä miten pääsee vessaan ja kuinka kova ruuhka on nyt hämeentiellä, missä kunnossa kadut ovat.

      Liittojen olisi pistettävä tositoimet pysytyyn, silloin kun Akt hylkäsi päivän lyhennys vaatimuksen, olisi ollut "PIENI" työnseisaus paikallaan, mutta ei mitään, samaa rataa vaan, vaikka kuljettajaa kaatuu kuin raatteen tiellä..

    • Telipelle

      Kohtataastöihin/hätähuuto:

      Näin siinä sitten kävi, kun Helbin työntekijöiden mielipidettä kysymättä siirryttiin PTY-tessiin. Tämä nykyinen jaksotyöaika antaa työnantajalle lähes vapaat kädet tehdä näitä mielipuolisia ajosarjoja.

      He jotka olivat asiasta valtakunnansovitelijan kansliassa neuvottelemassa vetoavat siihen, ettei siellä enää mitään voitu neuvotella, vaan piti saada joku nopea kompromissi aikaan. Luottamusmiesten edut saatiin pysymään samoina kuin aikaisemminkin.
      Yhtään parempi vaihtoehto ei tietysti ollut työnantajan pakkoyritys siirtyä väkisin ilman neuvotteluja AKT:n työehtosopimukseen.


      Siirtyminen Pty-tessiin ei ole tuonut minkäänlaisia säästöjä.Lainaa yhtiölle onkin kertynyt jo 50 miljoonaa euroa ja pelkät korkomenot ovat mahtavat.
      Työssäjaksaminen on heikentynyt ja työnteko on tuskin (lähes) kenenkään mielestä kovin mielekästä.

      Aikaisemmin tiesit työvuororakenteen vuodeksi eteenpäin ja pisimmät päivät olivat alle 10 h. Myös ajamasi linjat olivat selvillä. Nyt saa jännityksellä odottaa mitä seuraava työvuorolista tuo tullessaan ja pitääkö jälleen opetella uusia linjoja.
      Nykyinen linja-autonkuljettajan työ sopii ainoastaan perheettömille ihmisille joilla ei ole harrastuksia, eikä minkäänlaisia kaverisuhteita. Koirakaan ei pysty odottamaan kotona kusematta 14 tuntia.

      Nyt ei voi kuin muistella vanhoja aikoja ja talokohtaista työsopimusta linjavaaleineen, sekä työaikoja ja ajosarjoja joiden kanssa pystyi vielä elämään suhteellisen normaalia elämää. Tähän tuskin enää on paluuta.
      Jos mahdollista, suositten alan vaihtoa. Itse ainakin yritän etsiä muita töitä.

    • dftgjhrfh

      Minulla oli viime viikolla neljä yli 11 tunnin päivää. Perjantaina sitten väsyneenä illalla kotiin ja maanantaina aamuyöstä takaisin töihin. Ja sama jatkuu.
      Alkaa tuntua ettei tässä ole enää mitään järkeä. Ei ehdi harrastaa mitään, tavata ketään.
      Sitten muutama viiden tunnin urakkapäivä kahteen viikkoon, ja loppupäivä menee levätessä. Urakkapäivä siksi, että ainakin meillä taukoja siihen viiteen tuntiin ei yleensä tule. Edes 15min auttaisi paljon, mutta ei.
      Ja sitten taas jatkuu pitkät päivät.
      Ajoaikojen lisäksi pitäisi muuttaa aikatauluja ettei tarvisi ajaa ylinopeutta ja ajaa keltaisia päin. Jos vaikka haluaa käydä vessassa myöhästymättä, tämä on hsl:n vika. Huijausta että keskimääräisistä ajoajoista tekevät, eivät voi olla suurin osa.
      Kesän jälkeen tämä mies vaihtaa alaa tai jään ansiosidonnaiselle 500 päivää.
      Terveys tässä menee.

    • tahtoo töihin

      Täällä on työnhaku ollut myös käynnissä, nimittäin bussikuskin puolisona. Mukava selittää jo heti työhaastattelussa että en voi ehkä hirveästi venyä työajoissa ihan joka päivä koska on huollettavia ja perheen pääasiallisen tienaajan työpäivät ovat menneet aivan ihmeellisiksi. Ennen pystyi olemaan varma ettei vuorot päällekkäin niin pahasti osu, nykyään mies voi olla poissa kirjaimellisesti yli puoli vuorokautta työmatkoineen. Koeajalla ollaan, mutta jos tämä ei onnistu niin lähetän firmalle henkilökohtaisen kiitoskirjeen. Sotkee kaikkien muidenkin elämän eikä pelkästään kuskien.

    • Mikki..

      Aivan sairasta hommaa, olen kuullut monen kuljettajan kertovan, että nukahtavat liikennevaloissa ja pitkän päivän loppuvaiheessa ei muisteta enään missä ajaa. Tämäkö on liikenneturvallisuutta,miten sallitaan vaativassa työssä noin pitkät päivät, ilmeisesti ihmisten kuljettamiseen ei vaadita mitään, pikakoulutuksella tehdään kuljettajia ja heillä mahdollisimman pitkät päivät, joka ei jaksa saneerataan pois alalta.
      Minä vaihdoin kaksi vuotta sitten alaa ja päivääkään en ole katunut, sitä tuntee itsensä hmiseksi, kun elämässä voi jotain suunnitellakin.

    • Matkustajana vaarass

      Eikö voida vaatia työsuojelupiiriltä asioihin korjausta. Vaatikaa yhtönne työsuojeluvaltuutetulta toimia, pitäishän niidenkin muuta tehdä kuin taskubiljardia pelata, eikö työntekijöiden jaksaminen ja turvallisuus ole mitään? Älyttömiä noi 10-12 tunnin päivät, kaupunkiliikenne on raskasta ajaa ja vaativaa, pitääkö tosiaan tapahtua Konginkannas kakkonen? Teillä on voimaa vaatikaa kunnolla, minäkään en halua pelätä bussin kyydissä ja nykyään usein pelkään, kun kuljettajat kaahaavat kuin viimeistä päivää ja kanttikivet paukkuu.

    • Överi.

      Eikö se ARTSI tee mitään? Akt on liittona täysin munaton, suositaan ja sallitaan vaan 12 tunnin päivät keskustaliikenteessä.

      • Ala Vaihdettu

        Nythän te vasta sen huomaatte , mutta se alkaa olla jo myöhäistä.


    • Bultokki Scania

      Kumma kun noihin 12 tunnin päiviin ei ole saatu helpotusta, onko tää Akt noin mitätön liitto.
      Bussinkuljettajan työ on vaativa työ, jatkuva kiire ja valppaana oltava, siis nukahdetaan jo rattiin ja ajetaan liikennevaloissa toisien perään, Haloo eikö rupee kellot soimaan?
      Pommejahan ne on liikenteessä!

      • diamond o`rossi

        Se AKT on isäntien ja elämäntapakuljettajien liitto joka nimenomaan mahdollistaa 12 tunnin , maantieliikenteessä jopa 14 tunnin ulottumat. Työnantajaliiton oksa.


      • REKKARAIMO
        diamond o`rossi kirjoitti:

        Se AKT on isäntien ja elämäntapakuljettajien liitto joka nimenomaan mahdollistaa 12 tunnin , maantieliikenteessä jopa 14 tunnin ulottumat. Työnantajaliiton oksa.

        jaaha täällä diamond itkee 12 tunnin päivistä. Voi mikä mammanpoika koko rossi on mä teen 18 tunnin ulottomilla rekka hommia. Mut eihän tuollaisista diamond rossin kaltaisista vellipöksyistä ole kuin pohjolan liikenteen vaatteiden väriä haukkumaan. No siinä hommassa ei ainakaan rasitu.


      • diamond o`rossi
        REKKARAIMO kirjoitti:

        jaaha täällä diamond itkee 12 tunnin päivistä. Voi mikä mammanpoika koko rossi on mä teen 18 tunnin ulottomilla rekka hommia. Mut eihän tuollaisista diamond rossin kaltaisista vellipöksyistä ole kuin pohjolan liikenteen vaatteiden väriä haukkumaan. No siinä hommassa ei ainakaan rasitu.

        Rekkavaimo onkin elämäntapakuljettaja. Ei osaa asuakaan kuin autonkopissa ja selkä valmiiksi kyttyrässä isännälle kumartamista varten. Viihdy siellä ja tee toistenkin puolesta ne sikapitkät päivät mutta ei pidä luulla että kaikki kuljettajat tarvitsevat yli 8 tunnin päiviä. Yhden isännän joka 60 luvulla YRITTI vaatia minua ajamaan öljyä 9 tuntia YHTENÄ päivänä , maksoi minulle paljon. Kiivastuin ja löin hammsrivistön nieluun saakka. Jouduin korvaamaan sen ruokasalinkaluston ja melko tyyriit oli taksat hammasteknikoilla ja varmaan nytkin olisi , mutta ethän sinä rekkavaimo uskalla sormeasi nostaa isäntäsi edessä vaan tyydyt kohtaloosi nöyrtyen ja se suotakoon sinulle kurahousu. Ennen oltiin miehet rautaa ja raimo vaimot pysyi pois rekoista.


    • YTK PARAS

      Niin että maksakaa vaan akt.n jäsenmaksut, kyllä ne toimitsijat tarvitsevat ryyppäämiseen rahaa muutahan ne ei osaakkaan.

      • lghjk

        Ryyppääminen on tärkeä osa neuvottelutaktiikkaa!


    • ATK ja JHL = vitsi

      kirjoittakaa jokainen kansanedustajallenne, että tasa-arvon nimissä on huolestuttavaa, ettei Westendissä asu yhtäkään somalia!

      Sellainen ei käy päinsä. Somaleille on lailla taattava yhtäläinen asumisen taso kuin hyvin toimeentulevilla suomalaisilla.

      Westendiläisille on myös taattava yhtäläiset tutustumismahdollisuudet somalien kulttuuriin kuin mitä jakomäkilaisilla jo on. Tämä ei toteudu, elleivät westendiläiset ja somalit kohtaa, elleivät he elä samassa piirissä.

      Rasistisesta työpaikkakulttuuristamme johtuen somaleilla ei ole töitä, eikä varaa muuttaa Westendiin. Westendiläinen ja somali eivät kohtaa, eivätkä tule ikinä kohtaamaankaan, ellei käytetä positiivistä syrjintää.

      Siksi tähän on saatava lakimuutos ja heti!
      On säädettävä laki, että Westendin merenrantaan on rakennettava isoja kaupungin vuokra-asuntoja, joissa 10-lapsisten somaliperheiden on lokoisaa asustella ja tavata westendiläisiä.

      Erityisesti tasavallan presidentti voisi näyttää meille vähemmän koulutetuille, rasismista kärsiville houkille, miten korkeakoulutetut eivät pelkää tutustua somaleihin. Presidentti voisi ottaa jonkun isohkon somaliperheen asumaan luokseen. Tai eiköhän presidentin lukaaliin tai naapuriin mahdu vaikka koko somalisuku.

      Kun johtajamme näyttävät meille rahvaalle mallia, miten somaleiden kanssa eletään, voi rasismikin vähentyä!

      Tai sitten saadaan vahvistus sille, minkä rahvas jo tiesikin.

      • Viisaat ja tyhmät

        "Eikö se ARTSI tee mitään? Akt on liittona täysin munaton, suositaan ja sallitaan vaan 12 tunnin päivät keskustaliikenteessä." - Herra Aijala on saanut haluttu asemansa, lämmin ja kodikas toimisto yläkerrassa pomojen seurassa, ei enää halua likaista kädensä työntekijän kanssa ;) Oma lehmä ojassa.


      • Ala Vaihdettu
        Viisaat ja tyhmät kirjoitti:

        "Eikö se ARTSI tee mitään? Akt on liittona täysin munaton, suositaan ja sallitaan vaan 12 tunnin päivät keskustaliikenteessä." - Herra Aijala on saanut haluttu asemansa, lämmin ja kodikas toimisto yläkerrassa pomojen seurassa, ei enää halua likaista kädensä työntekijän kanssa ;) Oma lehmä ojassa.

        Se onkin ollut pitkään hiljaa täällä , samaten helbkuski.
        Pelko perssiissä on...


      • näin on tehtävä

        Westendiin somaleita asumaan ja paljon jotta sulautuvat tehokkaasti yhteiskuntaan. Siellä on hyvä alkuun olla talvella myös sen vuoksi että kadut on tasaisesti aurattuja/hoidettuja toisin kuin muualla Espoossa, joten ei jalka tottumattomaltakaan lipsuisi niin helposti.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Se onkin ollut pitkään hiljaa täällä , samaten helbkuski.
        Pelko perssiissä on...

        Eipä ole minulla pienintäkään pelkoa, ei vaan ole ollut täällä yhtään järkevää juttua mihin olisi viitsinyt kommentoida...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Eipä ole minulla pienintäkään pelkoa, ei vaan ole ollut täällä yhtään järkevää juttua mihin olisi viitsinyt kommentoida...

        Tuskin syysi on viitsimisessäsi , vaan kun ei ole enää kehumista ja leuhkimista missään asiassa siellä.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Tuskin syysi on viitsimisessäsi , vaan kun ei ole enää kehumista ja leuhkimista missään asiassa siellä.

        Ei ole minun työ eikä työaika muuttunut mihinkään...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Ei ole minun työ eikä työaika muuttunut mihinkään...

        Katotaan...katotaan...


      • Entinen liittolainen
        Viisaat ja tyhmät kirjoitti:

        "Eikö se ARTSI tee mitään? Akt on liittona täysin munaton, suositaan ja sallitaan vaan 12 tunnin päivät keskustaliikenteessä." - Herra Aijala on saanut haluttu asemansa, lämmin ja kodikas toimisto yläkerrassa pomojen seurassa, ei enää halua likaista kädensä työntekijän kanssa ;) Oma lehmä ojassa.

        En kuulu AKT liittoon, mutta sen ymmärrän, ettei ole Artsin vika nämä 12h päivät.
        Itse olin lakossa, että saatiin PTY sopimus, joka toi tullessaan tämän mahdollisuuden työnantajaa laiiamaan 12h työpäiviä.
        Erosin kunnallisesta liitosta, kun huomasin, että mua on kusetettu, pääluottamusmies ei kertonut näistä pitkistä päivistä, jotka mahdollisti PTY-tess,minkä takia olin lakossa.


    • Kapitalisti

      Aivan turhaa valitusta ja jatkuvaa jupinaa tyhjästä! Helbin kuskit tunnetusti aivan patalaiskoja! Suoranainen ihme kun tommonen firma pysyy yleensä pystyssä!!
      Mutta sehän taitaakin olla KRIISIYHTIÖ,näin ainakin kaikki lehdet sitä kirjoittelee.

      • leenalinjuri

        mä ajan bussia työajalla 5-20 2 tunnin taukoa välissä ja ajan 6 pv kahdessa viikossa ja 8 pv vapaata. Ja vuositulot n. 60000 eu. Ja en valita kun helbbiläiset. Ja diamondrossi.


      • Totta mooses
        leenalinjuri kirjoitti:

        mä ajan bussia työajalla 5-20 2 tunnin taukoa välissä ja ajan 6 pv kahdessa viikossa ja 8 pv vapaata. Ja vuositulot n. 60000 eu. Ja en valita kun helbbiläiset. Ja diamondrossi.

        Mitenkäs on ajo-ja lepoaikalaki täytetty, eli uskoo ken haluaa...


      • diamond o`rossi
        leenalinjuri kirjoitti:

        mä ajan bussia työajalla 5-20 2 tunnin taukoa välissä ja ajan 6 pv kahdessa viikossa ja 8 pv vapaata. Ja vuositulot n. 60000 eu. Ja en valita kun helbbiläiset. Ja diamondrossi.

        Niin ja sä teet myös ne 8 vapaapäivääkin töitä ja silti tuossa 60000 on liikaa suurinpiirtein puolet.


    • Normipalkka

      Pienessä kännissä puhuttaessa kaikki kuskit tienaa vähintäin 60000€ ilman ylitöitä.

      • 120h/kk.

        ei lepo eikä työaikalakeja tarvi noudattaa vain pelkuri ja töppäileet työnantajat noudattavat lakeja. Ja saahan linja-autonkuljettajalle työnantaja maksaa ylipalkkaa jos haluaa. Mä ajan linja-autoa kans ja viimevuoden tulo oli 80000 euroa joten repikää siitä.


    • Nobina Kuljettaja

      Minulla oli Nobinalla vuositulot 30 tuhatta, en ajanut viikonloppuvuoroja, mutta älä puhu sontaa. Oikea palkka o 30-40 tuhannnen väliillä riippuu vuoroista, matalapalkka ala tämä on päivät pitkät, helpommalla pitäsi palkka saada ja vielä jotkut valehtee, niin että silmät ja korvat täynnä.

    • Klovissa ajo.

      Nobinalla 35 tuhatta , sisältää lomarahat, vuorotyölisät(jonkin verran pyhätöitä) Pieni palkka kun päivät tolkuttoman pitkiä ja vessaankin vaikea päästä.
      heti lähden poii kun muu duuni löytyy.

    • Aamusta iltaan aina!

      9h maanant. 10h tiistaina, 12 keskiv. 12 torstaina, 12 perjantaina la&su vapaa. Sama ensi viikolla. Viddu sendäs näitä työaikoja ja pituuksia!
      2n vikon tili paikkurikaupunkiliikennettä täynnä ja tehdyt tunnit VAIN noin 81. Eli 1 tunti ylitöitä. Sidonnaisia tuli mekosesti pohjapalkalla oleskeltua. Kuitenkin olen työssä aamuaikasesta iltapimeään!
      Aamulla lähdin/lähden ja illalla tuun, ei muuta ehdi kuin valmistautua uuteen savottaan. Kuntoilu jää hyvin pieneksi ja kevyeksi keppikävelyksi. Saunaankaan ei uskalla mennä. Pitäis käydä lenkillä ja syödäkin kotona mutta ei saa unta jos liikaa rehkin.
      Ei voi leffassakaan käydä eikä ehdi oikeen mitään tekemäänkään. Koko ajan se vaan on valmistautumista uuteen päivään. Maate mentävä viimeistään klo 21 koska herätys 03:20 alkaen. Kauimmin saan nukkua kun herätys on 05:15.
      Koko päivä näissä hommissa menee vaikka oon aamuvuorossa.
      Nukahtamislääkkeenä olen alkanut lääkärin määräyksestä käyttää Melatonia.
      Lääkäri ei ota kuuleviin korviinsa näitä tosi sairaita päivien pituuksia.
      Mikään ei auta ksoka kaikki menee työaikalakien mukaan. Voihan Vee sentään.

      Puhutaan mitä puhutaan mutta kyllä olisi jo saatava inhimilliset 8n tunnin kokonaistyöpäivät!

      • Totta mooses...

        Kerrotko mikä firma mukamas maksaa sidonnaisuuksia 29t jaksoon ?
        Nuo muut asiat vain on pelkkiä tekosyitä.


    • Hurjia tuntimääriä!

      Vuoden aikana 8 tunnin normaali työpäivää tekevä on 34 työpäivää vähemmän aikaa työssä kuin minä. Se on 7 viikon työtunnit vähemmän! Toisinpäin sanottuna olen 34 päivää eli 7 viikkoa kauemmin työssä.
      Kumpikin kuitenkin saa palkkansa samasta työmäärästä koska sidonnaisaikaa ei kuskeilla lasketa työtunteihin.

      Tässä tyyppiesimerkki kuskin työpäivien pituudesta:

      la ja su vapaat.
      Työ alkoi - päättyi tuli 2ssa viikossa tunteja 94.15
      Tiliin tuli työtunteja 79.50
      Sidonnaista pohjapalkaa 14h5min. Joka on melkein 2 normityöntekijän työpäivän pituus 2ssa viikossa.

      2ssa viikossa on tunteja yhteensä 336 jotka käytin seuraavasti:
      Työssä oloon 94.15
      Työmatkoihin (20x25 min) kului aikaa 8.20
      Työhön hassautui siis 2ssa viikossa 102.20 matkoineen.
      Nukkuma-aikaa 8h/vrk= 2ssa viikossa 112h
      Jollonka vapaa-aikaa jää VIELÄ 122 tuntia.

      Vuositasolla 11kk se on 2070 h.

      Vertailuksi 8 tuntia tekevällä noin 1800 tuntia.
      Olen vuoden aikana työmaalla työssä kiinni 270 tuntia kauemmin. Se on 34 vuorokautta 8tuntisia työpäiviä!!!

    • Ala Vaihdettu

      Kyllä ja sitten kun täällä on niitä jotka kehuuvat että ei se mitään haittaa ja ovat valmiita työnantajaa vielä enemmän mielistelläkseen tekemään ylitöitäkin niinä vähinä vapaatunteinaan ja minuuteillaan. Tarkoitan tunneilla ja minuuteilla sitä että eihän vapaa-ajasta voi noissa hommissa nykyään enää puhua.

    • Laskepa uudestaan

      Linja-autonkuljettaja ei tee 11kk/v töitä. Joka vuosi on vähintään 8 viikkoa vapaata.

    • Hyvä kun on työtä

      Tässä puhutaan nyt pitkistä työpäivistä. Siis siitä kun - kotoo lähdet työhön ja tuut työstä kotio - välisestä ajasta. Se on työpäivän pituus jota työmatkat vielä pidentävät.
      Meillä aamulla minä lähden melki aina 2-3 tuntia ennen kuin akka ja tulen kotiin yleensä iltasella 18 maissa. Akkani on ollut silloin jo pari tuntia kotona.

      Joka päivä mulle tulee häneen verraten 3-6 tuntia pidempi päivä. Kyllä se vuositasolla on mieletön määrä.

      Jos puhutaan että nämä päivittäiset 3-6 tuntia olisivat YLItöitä niin jaksaisiko monikaan aina tehtä pitkää päivää silläkään perusteella? Ainakin tilipussi olisi paljon paksumpi.
      Tuo tuntimäärä YLITÖINÄKIN tehtynäkin menee jo laittomuuksien puolelle. Miksi jotakin ammattiryhmälle jolla on koko ajan tarkkaavaisuutta vaativa työ, sallitaan tuollaiset pitkät työpäivät? EIKÖ SE MENE LAITTOMUUDEN PUOLELLE ainakin teoriassa?

      • Näin Mansessa

        Sen takia juuri tietyt tunnit, SIDONNAISET, joita ei lueta tehtyihin työtunteihin, kuten tamperelaisessa PAUNUn firmassa, pidentävät päivää rutosti.

        Jos nuo sidonnaistunnit olisivat TYÖtunteja menisi vuosittainen tuntimäärä LAITTOMAKSI koska työtunteja olisi liikaa. Nythän niitä ei lasketa työtunneiksi. Sidonnaistunneilla ei ole ylärajaa mutta niitä ei kannata paljoa teettää koska niistä maksetaan. Muutama tunti niitä voi työpäivän aikana ollakin.

        YLITYÖssäkin on määrätty tuntimäärä jota ei saa ylittää.

        Tuo kokonais tuntimäärä kun "työaika alkaa - työaika päättyy" on jo itsessään niin suuri, että hirvittää. Meillä on bussikuski se joka lähtee kotoo ensin ja tulee viimeisenä. Syynä pitkät 14 tuntisetkin työpäivät.
        Yötkin voi joutua olemaan jossakin hikisessä firman kimppakämpässä kuorsausseurueessa.

        Kyllä sitten taas vastaavasti vapaata saattaa olla 2-4 vrk johtuen juuri työtuntien täyttymisestä tilikauteen. Sidonnaisia ei huomioida työtunteihin.


    • Koiranturpa.

      NOIN SE MENEE, kuljettaja tekee muihin ihmisiin verraten vuodessa monta viikkoa enemmän työtä/työsidonnaisuutta. Omaa aikaa ei jää, puoliso ja lapset ihmettelee, miksi isä aina töissä ja isä ei jaksa. Hame päälle näille Kiharoille, sun muille lakkorikkureille ja pitkiä päiviä vähätteleville uunoille.

      • Ala Vaihdettu

        Tismalleen näin. On valitettavaa todeta että Kiharat ja kaikki vapaaehtoisesti orjiksi suorastaan haluavat pilaavat alan positiivisen kehityksen. Normaalitöissä ja ammateissa ei moinen tulisi kuulonkaan. Johtajatkin jo ymmärtävät sen että tyytyväinen työntekijä on menestyksen ja kehityksen avain firmalle.


    • AlkaaRiittää

      Vittu, mulla on 20 työpäivään 11 pitkää päivää.
      Onko tää nyt saatana normaalia?? Mitään ei voi tehdä normaalia.
      Sit väliin klo 4-5 alkavia minimipäiviä. Ja loppupäivä menee palautumiseen.
      Miksi ei voi tehdä 8tunnin päiviä, edes sinne päin?????
      Liitolle en maksa enää mitään, heidän kanta selvä.
      Kiusatkoon saatana toisiaan ja asunnot ilmaiseksi, varmaan nauraa tyhmille duunareille.
      Pidän kesälomat ja vaihdan alaa.
      Haistakaa vittu, eritoten käkkyrä ja helbkuski nimimerkit. Olette niin pohjasakkaa.

      • Mattimatkustaja

        Ei 8 tunnin päiviä voi tehdä. Bussikuskihan ei saa viihtyä työmaalla. Ottakoot lopputilin ja otetaan rajan takaa uusi kuski. Ja näillä rajantakaa tulleilla aika monella tyyli että aikataulussa pitää pysyä. Ajetaan ylinopeutta , pysäkkien ohi , ja pysäkillä suljetaan ovet niin ettei kaikki ehdi kyytiin tai kyytistä ulos. Tälläistä koheltamista koko bussiliikenne tänä päivänä hesassa. Ja puolet kuskeista vähintään alalle sopimattomia. Eivät osaa asiakaspalvelua esim. Eivät tiedä päätepysäkkiään minne ovat menossa. Ja rautatientorilta joku kysyi meneekös tämä auto hakaniemeen kuljettaja vastasi en tiedä! Aika huonot tiedot kuskeilla vai mitä ?


      • Ihan turhaan muita kuljettajia haukut, ei nuo pitkät päivät minun syytäni ole. Se että minä pääsen ehkä helpommalla, ei ole minun syytäni sekään...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Ihan turhaan muita kuljettajia haukut, ei nuo pitkät päivät minun syytäni ole. Se että minä pääsen ehkä helpommalla, ei ole minun syytäni sekään...

        Mitä sä sitten täällä ärsytät toisia tovereitasi jotka todella kovilla on. Luulisi olevan hiljaa ja leuhkimatta omilla helpoilla päivillään , sillä se jos mikä saa aikaan sen että pian sinunkin tapaukseesi puututaan koska kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti.
        Että kun tulevaisuudessa et ihan helpolla enää pääse , on se silkkaa omaa syytäsi sitten kyllä.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Mitä sä sitten täällä ärsytät toisia tovereitasi jotka todella kovilla on. Luulisi olevan hiljaa ja leuhkimatta omilla helpoilla päivillään , sillä se jos mikä saa aikaan sen että pian sinunkin tapaukseesi puututaan koska kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti.
        Että kun tulevaisuudessa et ihan helpolla enää pääse , on se silkkaa omaa syytäsi sitten kyllä.

        pelottavaa suorastaan....


    • Vanhempi L-A-Kuski.

      Totta puhut, on roisia kun porukka ahdistuu ja kaatuu noihin 10-12 tunnin päiviinsä ja joku suosikkina hyvän normaalin pituisen työvuoron saanut kehuu sillä ja mainostaa itseään.
      Käsittämättömiä noi kellon ympäri päivät, ajavat minutkin pois alalta se on väistämätön totuus, henki menee ja terveys.

      • Vaimoni ajaa juurikin noita mielestänne "aina pitkiä päiviä", todellisuudessa niitä oikeasti pitkiä on 2-3 päivää viikossa, loput 5-7 tuntisia. Ja ei ole vaimon jaksamisessa ollut ongelmia.... mutta ei siinä, valittakaa lisää, minä en enää tähän asiaan kommentoi...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        Vaimoni ajaa juurikin noita mielestänne "aina pitkiä päiviä", todellisuudessa niitä oikeasti pitkiä on 2-3 päivää viikossa, loput 5-7 tuntisia. Ja ei ole vaimon jaksamisessa ollut ongelmia.... mutta ei siinä, valittakaa lisää, minä en enää tähän asiaan kommentoi...

        Eipä sun ja kilpailevan yhtiön Kiharan kommentteja juuri ikävä tule.
        Mitä niihin päivien pituuksiin tulee , niin jossainvaiheessa koet itsekin sen pitkien päivien ihanuuden. Kuulostellaan kuka sitten valittaa.


      • Alaa vaihtaneenkin
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Eipä sun ja kilpailevan yhtiön Kiharan kommentteja juuri ikävä tule.
        Mitä niihin päivien pituuksiin tulee , niin jossainvaiheessa koet itsekin sen pitkien päivien ihanuuden. Kuulostellaan kuka sitten valittaa.

        pitäisi olla kommentoidessaan kuitenkin senverta sivistynyt ja ns. mies, ettei sorru mihinkään kosiskelevaan nimiväännöksiin. Kaikki kun eivät ole sun kanssa samaa mieltä ja mm.helbkuski ja Kähärä ovat oikeutettuja ilmaisemaan omat näkemyksensä ilman, että sinä tai oku hengenheimolainen ne torppaa vääriksi. Tosiasiallisesti ajateltuna noita pitkiä ja "tappavia" päiviä ei ole kenenkään sarjoissa liikaa, jos suinkin on normaali suorittaja kyseessä.

        Henkilökohtaisesti en ole nähnyt vielä kenenkään kaatuvan saati ahdistuneen kuten tuo "vanhempi L-A kuljettaja esittää työpäiviensä vuoksi. Olen kuitenkin ollut alalla jo 34 vuotta.(olen siis ilmeisesti minäkin vanhempi L-A kuljettaja)Ehkä niihin on jokin toinen syy, mutta niiden setviminen ei liene tämän palstan tarkoitus. Pitkiä päiviähän on tietty hyvä käyttää verukkeena, jos ei onnistu esim. sosiaalisessa elämässään tai osaa sitä edes järjestää itselleen.

        Palstaa tuntuu hallitsevan tai ainakin siihen pyrkivän muutaman (2-4) ikuista valittajaa, joille mikään ei ole hyvä ja mitä ilmeisemmin ovat asennoitumisillaan joutuneet tuohon "Longanheitto" spiraaliin ja syyllistävät siitä tahoja, joilla ei kuitenkaan ole mitään relevanttia osaa asiaan.


      • Ala Vaihdettu
        Alaa vaihtaneenkin kirjoitti:

        pitäisi olla kommentoidessaan kuitenkin senverta sivistynyt ja ns. mies, ettei sorru mihinkään kosiskelevaan nimiväännöksiin. Kaikki kun eivät ole sun kanssa samaa mieltä ja mm.helbkuski ja Kähärä ovat oikeutettuja ilmaisemaan omat näkemyksensä ilman, että sinä tai oku hengenheimolainen ne torppaa vääriksi. Tosiasiallisesti ajateltuna noita pitkiä ja "tappavia" päiviä ei ole kenenkään sarjoissa liikaa, jos suinkin on normaali suorittaja kyseessä.

        Henkilökohtaisesti en ole nähnyt vielä kenenkään kaatuvan saati ahdistuneen kuten tuo "vanhempi L-A kuljettaja esittää työpäiviensä vuoksi. Olen kuitenkin ollut alalla jo 34 vuotta.(olen siis ilmeisesti minäkin vanhempi L-A kuljettaja)Ehkä niihin on jokin toinen syy, mutta niiden setviminen ei liene tämän palstan tarkoitus. Pitkiä päiviähän on tietty hyvä käyttää verukkeena, jos ei onnistu esim. sosiaalisessa elämässään tai osaa sitä edes järjestää itselleen.

        Palstaa tuntuu hallitsevan tai ainakin siihen pyrkivän muutaman (2-4) ikuista valittajaa, joille mikään ei ole hyvä ja mitä ilmeisemmin ovat asennoitumisillaan joutuneet tuohon "Longanheitto" spiraaliin ja syyllistävät siitä tahoja, joilla ei kuitenkaan ole mitään relevanttia osaa asiaan.

        Tuosta tekstin sävystä ja letkautuksista kuten longanheitto, relevantti , 34 vuotta alalla ollut kirjoittaja , sekä pitkien päivien ja tappavan työtahdin kannattaja , taiktaakin olla eräs politiikassakin "longanheiton" kokenut jolla on mennyt jotkut treffit pieleen Itiksessä.


      • alaa vaihtanut
        Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Tuosta tekstin sävystä ja letkautuksista kuten longanheitto, relevantti , 34 vuotta alalla ollut kirjoittaja , sekä pitkien päivien ja tappavan työtahdin kannattaja , taiktaakin olla eräs politiikassakin "longanheiton" kokenut jolla on mennyt jotkut treffit pieleen Itiksessä.

        allekirjoitti kommentillaan edellisen tekstin täysin oikeaksi, vaikka ei sitä liene edes itse huomanut. Henkilökemiaongelmaisten todellinen ongelma on, etteivät he kykene todelliseen keskusteluun, sortumatta eritasoisiin herjauksiin tai selkeästi naiivistisiin ylilyönteihin.

        Se ettei kaikki tue selkeästi henkilön joka omien toimintojen kautta on hankkitunut vaikeuksiin tai kyvyttömyyteen työyhteisössä ja siten ansaitsemaan pysyvyyttä missään talossa on helppo siirtää ns. toisin ajattelevien halventamisen kautta omista virheistä pois ja siten luoda mielikuvia, että nämä toisin alan kokevat ovat jotenkin "lipojia" tai muutoin ns. yleisen ajattelun ulkopuolella, joka sinänsä on melkoisen fiktiivinen käsite ja siten täysin absurdi taso koko keskusteluun.

        Työhönsä oikein orientoitunut henkilö joka osaa, pärjää, että toeuttaa työtoiminnallisen tilansa työyhteisössään, säilyy ilman pelkoa "Longanheitosta". Vaikka kilpailutusta on ja siten Longan siirtymisiä tapahtuu, niin kuitenkin ne siirtyjät siirtyy ihan vaan omien toimintojensa ja asennoitumisiensa tuloksina.


    • Veoli Vantaa.

      Siis puolet viikon päivistä on pitkiä ne ovat raskaita ja sinun vaimosi on varmaan nuorempi kuin minä, minä olen 60 v ja ajanut 42 vuotta ammatikseni, josta linja-autoa 37 vuotta. Aivan kypsä olen sikapitkiin päiviin, vaikka 30 vuotta sitten jaksoin ajaa vieläkin pitempiä, mutta nyt en enään ja vituttaa koko ala.

      • OLGA

        Mua ei vituta eikä hatuta olen 67 v. Ja ajanut 45v. Pohjolanliikenteellä mikäs siinä hyväs talos on ajellessa. Vielä 5 v ajan sit loppuu.


    • Ei haittaa

      Siinävaiheessa kun dementia iskee niin ei vaivaa pitkät päivät. Kun ei muista onko töissä vai vapaalla niin on helppoa mennä vaan. Matkustajien turvallisuuden vuoksi eläkeläisillä pitäis vähitään olla rajoitettu työaika etteivät kerkiä saamaan niinpaljon tuhoa työaikana.

    • LAINKIERTOA?

      Elikkä jos tuossa tamperel. firmassa sidonnaistunnit laskettaisiin tehdyiksi työtunneiksi taikka ylityötunneiksi olisi homma laitonta? Tehtyjä työtunteja olisi liikaa vuositasolla?
      Nyt se selvisi! Siksi on sidonnaistunnit koska niillä voidaan kiertää LAKIA.!!!!


      Miksi ammattiliitto ei tee mitään tämän asian eteen?!?

      • erotako liitosta?

        Luottamusmiestä ei ainakaan meillä kiinnosta hoitaa mitään asiaa. Jossain piilesleleekin aina, niin ettei näekään sitä. Jos pääsee jostain asiasta sanomaan niin ylös kirjataan eikä sen jälkeen enää tapahdu mitään. Moisille "luottamusmiehille" ei viitsi enää edes asioista mainita kun ei tiedä meneekö samantien kielimään pomoille. Tässä aletaan vakavasti harkita eroamista liitosta.


    • 12x6

      Ei niitä kiinnosta. Parempi erota AKT:sta.

    • Kertokaa viisaat

      Mitä voi tehdä kun toinen osapuoli ei halua neuvotella kun toimii sopimusten mukaan.
      Pitäiskö luottausmiehen pakottaa työnantaja tekemään parempi sopimus kuin AKT on sopinut. Hyviä ehdotuksia kaivataan eikä turhia valituksia.

      • LAKKO!!!

        LAKKO. HETI. OIKEASTI.
        MUU EI AUTA.


    • kuski40

      http://www.tyosuojelu.fi/upload/ajolepoajat.pdf
      tossa lukee että viikossa saa olla vaan kaksi yli 10 työtunnin työpäivää. Mulle merkattu kolme yli 10 työtunnin päivää viikkoon, meneeks sääntöjen mukaan vai mites kuuluis mennä?

    • Kysyisin vähän

      Kyse on ajoajasta. Päivää pidentävät oleellisesti tunnin palkaton "ruokatunti" ja nämä sidonnaiset.
      Ruokatunnilla ja sidonnaisilla ei ajeta. 9 tuntia kun ajetaan ja päälle nämä ajamattomat tunnit niin kyllä päivällä pituutta riittää.....

      Iltavuorossa klo 22 jälkeen YÖTYÖLISÄ? Ompa outo nimike. Sellaista ei tilinauhassa ole ollut vaikka vuoro on päättynyt monesti 22 jälkeen noin klo 24 korvilla. Onko mua huijattu? Voinko saada takautuvasti ja kuinka pitkältä ajalta?

    • homma kusee

      Joo ajele siinä näitä ympäripyöreitä päiviä matkoineen päivineen ja sitten vapaa-ajalla pitää mennä harjoittelemaan linjoja eikä tietenkään ylitöinä vaan jollain peruspalkalla pelkästään. Kyllä olis liitolla töitä mutta mitään ei tapahdu, ei siis yhtään mitää vuodesta toiseen. Tuo jatkuva uusien linjojen harjoittelu on arkea ainakin pks.lla ja se vie loputkin mehut raskaan työn päälle. Eikö asiasta voi oikeasti tehdä sopimusta ja pelisääntöjä koko alalle? vai onko jätettävä nuoleskelu mahdollisuus joillekin nöyränä pomppia ja harjoitella omalla ajalla ilmaiseksi..

    • Sopimus tehty

      Linjahrjoittelu tehdään työaikana. Jos on niin vellihousu ettei osaa sanoa pomolle tätä niin ei voi mitään. Kai se liitonmiehen pitää käydä kohta pyyhkimässä persekin kun ei osata itse tehdä mitään.

    • Aba. hki.

      Niin kun näitä kärpäsiä on , jotka käy omalla ajallaan ja kun ilmoitat, että vaadit opettajan mukaan, niin pomo sanoo, että on ne muutkin käyneet omalla ajallaan.. Tämä on alan vitsaus, samoin kuin pitkät päivät, koko elämä pitäisi viettää työpaikalla ja jos et suostu niin nimi on listalla.. Käsittämätöntä tämä kuljettajien hyppyyttäminen eri linjoille, pitäsi osata ajaa 30 eri linjaa ja omalla ajalla opiskella. Miten ennen pärjättiin kun ajettiin samoja linjoja ja kuski tunsi reitin ja osasi neuvoa jopa asiakkaita..

    • Vellihousut hyppii

      Isot miehet valittaa kun eivät uskalla sanoa että harjoittelu tehdään työajalla. Minä en ole ajanut yhtään linjaa harjoittelematta enkä ole harjoitellut vapaa-ajalla. Heti rusahtaa paskat housuun kun pelätään että on seuraavien irtisanottavien joukossa.
      Ei pidä paikkansa että joutuu irtisanotuksi seuraavassa erässä jos tekee työnsä kunnolla.

      • Älä selitä

        Tämä on justiin sitä alan sisäistä eripuraa ja "kyllä minä osaan" meninikiä. V...tu miksi ei selviä asioita voida kirjoittaa sopimukseen, niin siellä on muutkin asiat!


    • Mitä valitat

      Kysy luottamusmieheltä niin saat vastauksen että asia on sopimuksissa. Linjaharjoittelu tehdään työaikana mutta jos se tapatuu "ylitöinä" siitä saa saman korvauksen kuin taukotunneilta. Työnantaja ei voi velvoittaa harjoittelua tapahtuvaksi vapaaaikana.

      • lyökö tyhjää?

        Mikä ylityö se sellaista on että että maksetaan taukotuntien mukaan? Ylityö on ylityötä josta kuuluu maksaa ylityökorvaukset vai kuka hölmö tekee peruspalkalla ylityötä muka.. Ja jos sellainen on sopimuksessa että pitää harjoitella linjoja ylitöinä ilman ylityökorvausta niin sehän on suoraan kuin orjien oppaasta..!


    • Ei lyö tyhjää

      Siis linjaharjoittelua ei ole pakko tehdä vapaa-aikana mutta jos välttämättä haluaa sen tehdä niin siitä saa saman palkan kun taukotunneista. Kukaan ei siis voi pakottaa linjaharjoitteluun vapaa-ajalla. Tänään viimeksi kävin vaihtamassa sarjat joita en osanut, eikä ollut mitään ongelmia.

      • Ala Vaihdettu

        Saitko siinä vaihtokaupassa myös pitää samat työajat , vai huononiko ja pitenikö päivä sen ansiosta kun kävit vaihtamassa ?


    • Vaihdettu

      Nyt sain yhtäpitkän päivän. Joskus on ollut vaan lyhkäsempiä päiviä jota jatketaan varallaoloajallla että tulee tunnit täyteen. Työnjohto saa syyttää vaan itseään jos ei tiedä perushommia. Työnjohdon yksi täkeimmistä tehtävistä on määrätä oikea mies oikeaan paikkaan eli on tiedettävä osaako kuljettaja annetut sarjat. Tämä ylivoimainen tehtävä on nyt siirrety kuljetajille.

    • Väsynyt

      Kuus vuotta mennyt viimeisestä viestistä eikä asiat ole muuttuneet mihinkään! Olis kyl kiva tehdä elämässä muutakin kuin töitä

    • elämänsisältö

      Työ vaatii. Oliko jotenkin uusi asia? Ja vapaalla sitten kotityöt.

      • Partajugi

        Lekurista saa lisävapaata ja vieläpä silloin kun itse katsoo sen aiheelliseksi.
        Mikäli pitkät päivät alkavat risoa, siihen saa lekurista lomaa kyllä.
        Muutkin eikä pelkästään hiukan homppelit kokoomuslaiset.


    • Karjuheinolasta

      Mahtaa tuntua eläkeukkeleista mahtavan hienolta saada olla duunissa tässä paahteessa ja pitkiä päiviä.
      Onneksi ei itse tartte kun osaan olla eläkkeellä nauttien vapaa-ajasta ja kauniista naisista täällä kesäisessä Heinolassa.
      Fillaristihomot nyt ainoa maisemanrumennus, mutta Helsinkiin verrattuna täällä niitä onneksi paljon vähemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe