Koska alkuperäinen kysymykseni poistettin. Esitän se uudestaan:
Ovatko uskovat ihmiset mielestänne aidosti tyhmenpää osaa kansasta.
Enemmistö kansasta olisi siis vajakimpaa kuin ateistinen vähemmistö. Kannatatteko ihmisen tasavertaisuutta, eli ymmärrätte enemmistön vai puhutteko vain seksuaalivähemmistöjen ja itsenne puolesta. Ymmärrättekö asemanne suurina aivojohtajina, joilla ei ole käytännössä mitään valtaa koko maapallolla.
Omantunnon kysymys ateisteille
36
292
Vastaukset
Tässä minun vastauksen (nyt ilman typoja)i:
No jos puhutaan ns. "Elävässä uskossa" olevista ääriuskovaisista, joita on siis huomattavasti vähemmän kuin uskonnottomia, niin onhan se kyllä aika surullista kun selvästi heikompilahjaisia ihmisiä viedään kuin sikaa narussa.
Suurin osa ihmisistä ei ole asioita juurikaan funtsinut ja se on lähinnä älyllistä laiskuutta. Ja toki ateistienkin joukosta löytyy typeryksiä.
En muuten käsitä, miksi tämä ketju poistettiin? Täysin palstalle kuuluvaa, asiallista keskustelua?!?!?Ateisteja on jo enemmän kuin juutalaisia. Ja kristinuskoisia ei ole kuin 2,1 miljardia 7 Miljardista. Ja niistäkin vain murto-osa näitä "todellisia kristittyjä".
Joten karkeasti sanottuna. Ateisteja ja varsinkin agnostikkoja taitaa olla jopa enemmän kuin "todellisia kristittyjä" siinä tapauksessa.
Eikä se että on ateisti tarkoita että olisi vielä mikään älykkö tai tiedemies.- R. Sitia
Tutkimustulosten perusteella ihmiset joilla on taipumus uskomiseen ovat ÄO:ltaa hieman jäljessä ei-uskonnollisista.
http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence
Tutkimustuloksia on karttunut tätä nykyä noin sadanvuoden ajalta ja yhteenvetoa näistä tukimuksista voi lukea vaikkapa täältä:
http://psychology.wikia.com/wiki/Religiosity_and_intelligence
Linkin takaa jälkimmäisestä löytyvää yhteenvetoa suomeksi jotakuinkin näin:
1. kuudestatoista tutkimuksesta opiskelijoiden älykkyyden ja uskonnollisuuden korrelaatiosta kaikki paitsi kolme totesi älykkyyden korreloivan negatiivisest uskonnollisuuden kanssa
2. viidessä tutkimuksessa havaittiin korkeita ÄO ja SAT tuloksia niillä jotka olivat vähemmän uskonnollisia kuin voimakkaasti uskonnollisissa opsikelijoissa
3. Kolmessa tutkimuksessa todettiin nerojen (ÄO 150 ) olevan huomattavasti vähemmän uskonnollisia kuin keskimääräinen (ÄO ~100) kansa
4. Seitsemän tutkimusta toteaa, että erinomaisesti menestyvät ihmiset ovat huomattavasti vähemmän uskonnollisia kuin heikommin menestyvät.
5. Kahdeksan vanhaa ja neljä uutta Gallup kyselyä paljastaa, että College alumneissa (ÄO ~115) ollaan huomattavasti vähemmän uskonnollisia kuin alempien koulutason suorittaneiden keskuudessa.
Lisää aiheesta myös täällä:
http://kspark.kaist.ac.kr/Jesus/Intelligence & religion.htm - 1000sanaa1otuus
"Ovatko uskovat ihmiset mielestänne aidosti tyhmenpää osaa kansasta."
Vaikka lause ei päättynytkään kysymysmerkkiin, oletan sun tarkoittavan tuota "kysymystä".
Lyhyt vastaus: Ei.
Pitkä vastaus: Uskoviin kuuluu koko uskovaisuuden spektri, vihahihhulifundiksista (esim. SamiA) maltillisiin uskoviin (enemmistö). Vaikka Sami Breivikit, vihahihhulit ja fundikset ovat älyltään alle teknisen jälkeenjäänneisyyden, niin nämä porukat ovat pelkkä äänekäs marginaaliporukka ja suurin osa uskovista ovat järkeviä ja suvaitsevaisia ihmisiä.
"Kannatatteko ihmisen tasavertaisuutta, eli ymmärrätte enemmistön vai puhutteko vain seksuaalivähemmistöjen ja itsenne puolesta."
Ahas, toinen kysymys. Tarkoititko tätä?
Itse kannatan kaikkien ihmisten tasavertaisuutta.
"Ymmärrättekö asemanne suurina aivojohtajina, joilla ei ole käytännössä mitään valtaa koko maapallolla."
Tuokin voidaan ymmärtää kysymykseksi, mutta en suoraan sanoen tajua mitä sillä yrität kysyä. - +++++++++++++++
Ei, uskovissa on todella tyhmiä ja todella viisaita ja kaikkea silti väliltä. He kyllä uskovat asioihin joissa ei ole mitään järkeä.
"Kannatatteko ihmisen tasavertaisuutta, eli ymmärrätte enemmistön vai puhutteko vain seksuaalivähemmistöjen ja itsenne puolesta."
Ei vaan niiden puolesta joilla tätä tasa-arvo ei toteudu.
" Ymmärrättekö asemanne suurina aivojohtajina, joilla ei ole käytännössä mitään valtaa koko maapallolla."
En tiedä tosta muuta jokaisen pitäisi olla huolissaan johtajista jotka eivät täysin elä tässä todellisuudessa. - miss ei kirj.
Ei yleensä, mutta kun puhutaan uskovaisista jotka väittävät evoluutiota valeeksi ja uskovat nooan arkkiin, palavaan puhuvaan pensaaseen, neitseestä syntymiseen, eevan syntymiseen aatamin kylkiluusta, aatamin syntymiseen tomusta, puhuvaan aasiin, kuolleista heräämiseen, veden päällä kävelemiseen niin silloin sanon näitä uskovaisia älyllisesti laiskoiksi. Huom. tarkoitan nyt älyllisesti laiskaa vain uskonasioissa. - ei voi kieltää
No kyllä semmoset fundamentalistit on aika ääliöitä.
Kari Enqvist on proffa ja uskonnoton.
T. Puolimatka on proffa ja kreationisti (kait?) ainakin kovasti uskovainen.
Meitä on joka lähtöön uskovissa, kuin uskonnottomissakin.
Itse en oleta normiälykkään ihmisen vakaumuksen johtuvan älystä tai sivistyksestä.
Kotitausta vaikuttaa aika paljon.- tuomas.akvinolainen
Puolimatkalla on korkein koskaan mitattu älykkyysosamäärä. Ja sen huomaa.
- Olly
Mistä tuollaisen faktan voi todentaa?
- A the ist
Löytäisikö tuomas lähdettä tälle väitteelle Puolimatkan ÄOsta? Ei millään pahalla, mutta jos lähde olet sinä yksin, on lähteen uskottavuusarvo alle nolla.
- tuomas.akvinolainen
Koita jos löytäisit Jeesuksen peräaukko karvoituksesta sen?? senkin saasta-. roikut jeesuksen kullissa kuin verenimijä TÄI!
- Siinä on..
Sori olen vhän UNO näden tietokoneidne kanssa lestadiolaisSaasta pershestä kun olen Jeesuss sen ituhipin hieätn ikkunasta ulos Jerikon pasuunojen väkivoimalla lähtee ukko niskaperseotteella iknunasta ulos!
- Siinä on..
Sillä ituhippi lestadiolais TÄIllä ei ole mitään asiaa kotiini nostan vielä kanteen raiskauksen yrityksestä knu Pyhä Henki yrittää väkipakolla sisälleni!
- A the ist
Kuten yltä voidaan lukea, myös meissä ateisteissa on täysiä idiootteja.
Minut on pelastettu! Pelastettu yhteen satukirjaan vetoavilta "etuoikeutetuilta" järkeni on pelastettu! Itsekunnioitukseni on pelastettu! Eläköön vapaa-ajattelijat! Toivottavasti papin porukoilla siellä "yläkerrassa" sytyttää pikapuoliin, etten vajaasta englannin kielitaidostani huolimatta ole KOIRANPENTU!
- 1213
Kun ateistit sanovat tyhmäksi, tarkoitus on herättää uskovan turhamaisuus, saada ihminen etsimään ihailua toisilta ihmisiltä ja kehuja siitä kuinka älykäs on kun nielee samat "faktat" kuin he ovat nielleet.
Uskovien ei pitäisi alentua sille tasolle. Todellinen älykkyys tulee esiin teoissa ja sanoissa. On ihan sama ja täysin turhaa, jos minä sanoisin itseäni älykkääksi, jos se ei näkyisi teoissa ja sanoissa. Jos älykkyys ei tule todellisuudessa esiin, ei siitä todistava tutkimus ole minkään arvoinen. Jos ateistit ovat älykkyyden korkein taso, miksi kukaan haluaisi olla älykäs?
Suosittelen kaikille viisauden etsimistä, koska älykkyys ilman viisautta on aika turhaa.
Suurimpia typeryyksiä tässä maailmassa on kuvitella, että eri tavoin ajattelevat ovat epä-älykkäitä. Ei ihmisten älykkyystasoissa ole mitään ratkaisevia eroja. Erot ovat siinä, mitä ihmiset pitävät hyvänä, mikä heitä kiinnostaa, miten paljon ovat valmiita näkemään vaivaa. Jos ateisti on mittari, silloin tietenkin kaikki epäateistit ovat huonompia, jos rikkaus on mittari, köyhät ovat huonompia jne. Miksi kukaan ottaisi ateistin mittariksi?
Jokainen joka kykenee ajattelemaan on älykäs.Onko siinä mitään älykästä, että sitoo itsensä noudattelemaan käskyjä ja kirjoituksia? Onhan lait laadittu sitä varten. Ne ovat sallivampia kuin uskonto. Jos ei kirjoituksia noudattele, alkaa hitonmoinen käskyttäminen ja kouluttaminen!
- 1213
safirella kirjoitti:
Onko siinä mitään älykästä, että sitoo itsensä noudattelemaan käskyjä ja kirjoituksia? Onhan lait laadittu sitä varten. Ne ovat sallivampia kuin uskonto. Jos ei kirjoituksia noudattele, alkaa hitonmoinen käskyttäminen ja kouluttaminen!
"Onko siinä mitään älykästä, että sitoo itsensä noudattelemaan käskyjä ja kirjoituksia?"
Riippunee miksi "sitoo itsensä noudattelemaan käskyjä ja kirjoituksia". Voisi myös kysyä, miksi sitoa itsensä uskomaan yhtään mitään mitä ateistit sanovat toisten älykkyydestä? Miksi sitoa itsensä muiden ihmisten mielipiteiden orjaksi?
Itse suosittelen hiukan ajattelemaan mitä tekee ja jokainen joka pystyy ajatella on älykäs, vaikka ei ajattelisi samoin kuin minä. En ole vielä koskaan tavannut henkilöä, joka ei kykenisi ajattelemaan.
Ajattelulle ei yleensä ole mitään fyysisiä rajoitteita. Henkisien rajoitteiden järkevyyttä voi olla viisasta välillä miettiä. 1213 kirjoitti:
"Onko siinä mitään älykästä, että sitoo itsensä noudattelemaan käskyjä ja kirjoituksia?"
Riippunee miksi "sitoo itsensä noudattelemaan käskyjä ja kirjoituksia". Voisi myös kysyä, miksi sitoa itsensä uskomaan yhtään mitään mitä ateistit sanovat toisten älykkyydestä? Miksi sitoa itsensä muiden ihmisten mielipiteiden orjaksi?
Itse suosittelen hiukan ajattelemaan mitä tekee ja jokainen joka pystyy ajatella on älykäs, vaikka ei ajattelisi samoin kuin minä. En ole vielä koskaan tavannut henkilöä, joka ei kykenisi ajattelemaan.
Ajattelulle ei yleensä ole mitään fyysisiä rajoitteita. Henkisien rajoitteiden järkevyyttä voi olla viisasta välillä miettiä.Olen huomannut, että uskonto rajoittaa henkisesti. Minua ei määrätä raamattu kädessä.
- 1213
safirella kirjoitti:
Olen huomannut, että uskonto rajoittaa henkisesti. Minua ei määrätä raamattu kädessä.
"Olen huomannut, että uskonto rajoittaa henkisesti."
:) Minun mielestäni ateismi rajoittaa henkisesti, koska ateistille on olemassa vain se mitä voidaan nähdä silmin.
"Minua ei määrätä raamattu kädessä. "
Ei, koska määrääjät eivät tunne Raamattua, eikä siten kukaan oikeasti määrää Raamattu kädessä, vaikka sattuisikin pitämään sitä kirjaa käsissä. Sinua ja suurinta osaa määrätään pelolla. Jos tuntisit Raamatun ja Jeesuksen, sinulla ei olisi pelkoa, Mutta sitä maailman hallitsijat eivät halua, koska heidän valtansa perustuu pelkoon.("Jos uskot Jumalaan, menetät jotain", "Jos et ole kuin me, olet tyhmä", "Jos et maksa ympäristöveroja, maailma tuhoutuu", "jos ei kiikuteta miljardeja maailman pankkiireille, maailma tuhoutuu", "jos tutkit raamattua ja mietit mitä se tarkoittaa, joudut helvettiin") Sairaita uhkauksia riittää vaikka kuinka, mutta pelolle ei kannattaisi antaa valtaa, koska se saa ihmiset tekemään paljon virheitä. Ikävä kyllä monet uskovatkin ovat valinneet pelon tien, vaikka Raamattu sanoo, että pelkurien paikka on sama kuin valehtelijoiden, tulijärvi. 1213 kirjoitti:
"Olen huomannut, että uskonto rajoittaa henkisesti."
:) Minun mielestäni ateismi rajoittaa henkisesti, koska ateistille on olemassa vain se mitä voidaan nähdä silmin.
"Minua ei määrätä raamattu kädessä. "
Ei, koska määrääjät eivät tunne Raamattua, eikä siten kukaan oikeasti määrää Raamattu kädessä, vaikka sattuisikin pitämään sitä kirjaa käsissä. Sinua ja suurinta osaa määrätään pelolla. Jos tuntisit Raamatun ja Jeesuksen, sinulla ei olisi pelkoa, Mutta sitä maailman hallitsijat eivät halua, koska heidän valtansa perustuu pelkoon.("Jos uskot Jumalaan, menetät jotain", "Jos et ole kuin me, olet tyhmä", "Jos et maksa ympäristöveroja, maailma tuhoutuu", "jos ei kiikuteta miljardeja maailman pankkiireille, maailma tuhoutuu", "jos tutkit raamattua ja mietit mitä se tarkoittaa, joudut helvettiin") Sairaita uhkauksia riittää vaikka kuinka, mutta pelolle ei kannattaisi antaa valtaa, koska se saa ihmiset tekemään paljon virheitä. Ikävä kyllä monet uskovatkin ovat valinneet pelon tien, vaikka Raamattu sanoo, että pelkurien paikka on sama kuin valehtelijoiden, tulijärvi.Mikä sieltä raamatusta ateisteilta on jäänyt ymmärtämättä?
"Mutta sitä maailman hallitsijat eivät halua, koska heidän valtansa perustuu pelkoon.("Jos uskot Jumalaan, menetät jotain", "Jos et ole kuin me, olet tyhmä", "Jos et maksa ympäristöveroja, maailma tuhoutuu", "jos ei kiikuteta miljardeja maailman pankkiireille, maailma tuhoutuu", "jos tutkit raamattua ja mietit mitä se tarkoittaa, joudut helvettiin") Sairaita uhkauksia riittää vaikka kuinka"
Mitenkä nämä lauseet liittyvät ateisteihin?
"Raamattu sanoo, että pelkurien paikka on sama kuin valehtelijoiden, tulijärvi."
Eikö tätä kutsuta uhkailuksi?- 1213
A.Mikkonen kirjoitti:
Mikä sieltä raamatusta ateisteilta on jäänyt ymmärtämättä?
"Mutta sitä maailman hallitsijat eivät halua, koska heidän valtansa perustuu pelkoon.("Jos uskot Jumalaan, menetät jotain", "Jos et ole kuin me, olet tyhmä", "Jos et maksa ympäristöveroja, maailma tuhoutuu", "jos ei kiikuteta miljardeja maailman pankkiireille, maailma tuhoutuu", "jos tutkit raamattua ja mietit mitä se tarkoittaa, joudut helvettiin") Sairaita uhkauksia riittää vaikka kuinka"
Mitenkä nämä lauseet liittyvät ateisteihin?
"Raamattu sanoo, että pelkurien paikka on sama kuin valehtelijoiden, tulijärvi."
Eikö tätä kutsuta uhkailuksi?"Mikä sieltä raamatusta ateisteilta on jäänyt ymmärtämättä?"
Totuus. (Valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä
enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat Joh. 3:19)
"Mitenkä nämä lauseet liittyvät ateisteihin?"
Se liittyy siihen, miten ateisteja hallitaan ja miten ihmisiä yleensä pyritään hallitsemaan. Raamatulla ei voi hallita, koska Raamattu on pelon vastainen.
"Eikö tätä kutsuta uhkailuksi?"
Ei, koska tuo on sama kuin sanoisi, poltat kätesi, jos laitat sen kuumalle liedelle. Ei kukaan järkevä pelkää kuumia liesiä. Järkevä ihminen kuitenkin varoo tekemästä niin, koska tietää, että se on ikävä juttu.
Pelko on huono asia, koska se saa ihmiset tekemään tyhmyyksiä, siksi ei pitäisi pelätä.
- A the ist
Määrittele viisaus.
- chris_hitchens
Jossain oli hauska määritelmä: Älykäs ihminen selviää näppärästi tilanteista, joihin viisas ei joudu.
Fundamentalistiuskovaiset voivat olla valtavan älykkäitä, ateistit kerrassaan tyhmiä ja toisinpäin. Minusta tuohon alkuperäiseen kysymykseen juuri noin asetettuna ei voi vastata. Minä ajattelen tästä asiasta samaan malliin kuin nimimerkit 26.9.2011 ja ikiateisti 6.10.2011 00:44.
Uskovaisia ja ateisteja on tosiaan joka lähtöön, on älykkäitä ja vähemmän älykkäitä siitä riippumatta mikä on suhtautuminen uskonnollisiin kysymyksiin, näkisin näin.Yksilön ominaisuuksilla ja tasavertaisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään, sillä tasavertaisuus tarkoittaa nimenomaan sitä että kaikkia kohdellaan tasavertaisesti yksilön ominaisuuksista huolimatta.
Tämä koskee niin filosofisia, poliittisia kuin uskonnollisia näkökantoja, sitä kuinka älykäs joku on taikka kuinka nopeasti joku juoksee 100 metriä.
Samoin tämä koskee sitä mikä jonkun seksuaalinen identiteetti on, mistä jälkiruaasta sattuu pitämään ja mista musiikkilajista sattuu nauttimaan.
Missä tämän suhteen sen sijaan tehdään poikkeuksia on niissä tapauksissa joissa joku on kykenemätön toimimaan yhteiskunnassa tasavertaisesti.
Tämä tarkoittaa lähinnä sairauksia, vammoja taikka perinnöllisiä sairauksia jolloin kyseisille henkilöille voidaan antaa etuuksia joiden tarkoitus on taata verrattaen yhtenevät mahdollisuudet osana yhteiskuntaa kuin henkilöille jotka edellisistä eivät kärsi.
Tämä jo pelkästään siksi että kyseessä on inhimillisen elämän takaaminen.
Toinen poikkeus ovat sellaiset henkilöt jotka toimillaan pyrkivät estämään tasavertaisen elinympäristön toteutumisen yhteiskunnassa, estämällä jotakuta toteuttamasta näitä vapauksia.
Tällaisissa tapauksissa yhteskunnallisesti katsotaan ettei kyseinen henkilö ole yhteiskunta kelpoinen ja vakavimmissa tapauksissa tästä rangaistaan mm: vankeudella.
Joten minä tiedän tasan tarkkaan mistä minä puhun silloin kun esitän tasavertaisuutta. Minä puhun asioista, oikeuksista ja vapauksista joiden tulisi koskea kaikkia, etniseen, taloudelliseen, uskonnolliseen, filosofiseen, poliittiseen taikka maantieteelliseen seikkaan katsomatta.- Olly
"Tällaisissa tapauksissa yhteskunnallisesti katsotaan ettei kyseinen henkilö ole yhteiskunta kelpoinen ja vakavimmissa tapauksissa tästä rangaistaan mm: vankeudella."
Moni yhteiskunta tuntee ankarampiakin rangaistuksia esim. pettämisestä. - aivo-brain
Ateistina vastaan seuraavaa. On totta että erityisesti ne uskovat jotka pitävät uskon asioista paljon ääntä, eivät usein vaikuta erityisen älykkäille kaikki. Uskovissa on kuitenkin yhtä lailla älykkäitä ihmisiä kuin ateisteissakin. Ei kaikki ateistitkaan ole erityisen älykkäitä.
Enemmän kuin älykkyyttä toisin esille ihmisen inhimillisiä tarpeita. Monella uskovalla on suurempi tarve auktoriteetille ja jollekin asialle joka tuo lohtua. Silloin erityisen älykäskin ihminen voi olla uskova ja uskoa epäloogisiin uskonnollisiin kertomuksiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6162320Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,271156- 1091128
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki8992- 91893
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101875Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?91777Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759- 64731
- 66587