Miksi Jeesus teloitettiin?

Hengenmies

Vastaus löytyy mm. Matt. 26:65,66. Jeesus teloitettiin jumalanpilkasta. Tämän jälkeen mm. Paavali keksi sovitusajatuksen jälkiviisaasti: Jumala olikin kaiken takana ja vaati Poikansa uhraamista ihmiskunnan syntien takia. Roomalaiskirjeessään Paavali esittää ristiriitaisia ja hänelle itselleenkin vaikeaselkoisia tulkintoja asiasta.

139

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EL.a k.IM

Hengenmies

Mitä sä fariseus siellä kyselet tyhmiä?

Kuka niistä kolmesta siellä ristillä on Herrasi?

Vastaa tohon, niin mä voin kertoo, miksi Jeesus kuoli.

• EL.a .K.IM

Hengenmies

Ja ihan vinkkinä.

Se ei ole se keskimmäinen.

• Itse en ole niin varma siitä, että Jeesus teloitettiin jumalanpilkasta. Kun ajattelee kristillisen kirkon alkumetrejä, on mahdollista evankelistat vyöryttuvät syyn Jeesuksen teloituksesta juutalaisille, jotta ne olisivat kelvanneet myös roomalaisille. Uskon, että todellisuudessa roomalaiset teloittivat Jeesuksen, koska hänen julistuksen Jumalan valtakunnasta alkoi tuntua liian vaaralliselta. Vaikka Jeesus puhuikin Jumalan valtakunnasta väkivallattomana, oli roomalaisilla kokemusta monista juutalaisista, jotka halusivat saada Jumalan valtakunnan voimaa väkivalloin. Uskon roomalaisten teloittaneen, koska he halusivat estää uudet mellakat.

Jeesuksen seuraajien antamat selitykset Jeesuksen kuolemaan lähtevät enemmän uskon kuin historialliselta pohjalta. Heille, sitten, kun alkujärkytyksestä oli toivuttu, Jeesuksen kuolema näyttäytyi Jumalan tekona ihmisten hyväksi. Tästä uskon tulkinnasta myös me täällä palstalla kinastelemme. Itse ole sitä mieltä, että me kinastelemme sellaisesta asiasta, josta ei voi löytää yhtä totuutta. Olen kyllä huomannut, että monet ovat asiasta eri mieltä.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• Mithra

Minä olen ihan varma, että mitään jeesusta ei ole koskaan ollutkaan.

• EL. a.K. IM
        Mithra kirjoitti:

No okei.

;)

Mä avitan vähän.

Jeesuksen piti kuolla, että Kain sais elää.

Koska Jumala oli niin määrännyt.

Ei se ole oleellista kuka ne naulat löi.

• mies kalliost

Kerronko sulle pappi, mitä mieltä oon. Sä et ole mikään pappi. Kuhan selität vaan. Paljoko ne maksaa sulle palkkaa noista sun sepustuksista.

• hopotihoi.jaa
        Mithra kirjoitti:

ootellaan vaan. Kyl tuo hannes kohta senkin ilmottaa. jesse oli pelkkä myytti.

• EL.a k.IM

Hannu Lehdeskoski

Ikävää, mutta totta.

`Minä olen tullut täyttämään sanan.`.

`Korkeinta vastaankin hän pahaa puhuu.`.

Se oli paska reissu, mut tulihan tehtyä.

Mutta se Danielin kirjan korkeimmasta puhuminen ei ollut korkeimmasta korkein.

Ei Jeesus Isäänsä hylkäisi.

Se viittas siihen erämaa juttuun, jolloin Jeesus laitettiin P. er. K-uleen kiusattavaksi.

• Mithra kirjoitti:

Mithra sanoi :

http://p1.foorumi.info/kultaomeniahopeamaljassa/viewtopic.php?t=740

PUBLIUS CORNELIUS TACITUS
        (n. 55 – 120 jKr.) oli roomalainen senaattori ja historioitsija. Häntä pidetään Rooman merkittävimpänä historioitsijana ja eräänä huomattavimmista roomalaisista kirjailijoista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tacitus

Hän kirjoittaa annaaleissaan Kristuksesta ja Hänen teloituksestaan seuraavasti :

ANNAALIT 15,44,2–5
        15,44,2 Mutta eivät inhimilliset varotoimet eivätkä keisarin runsaat lahjoitukset tai jumalten lepyttelyt poistaneet huonoa mainetta, niin ettei olisi uskottu tulipalon olleen sytytetty käskystä.1 Päästäkseen tästä huhusta eroon Nero valheellisesti syytti ja erityisillä kidutuksilla rankaisi niitä häpeällisten tekojensa takia vihattuja ihmisiä, joita kansa kutsui kristityiksi.

15,44,3 Nimitys on saanut alkunsa Kristuksesta, joka oli Tiberiuksen hallituskaudella teloitettu prokuraattori Pontius Pilatuksen toimesta.2 Hetkeksi tukahdutettu turmiollinen taikausko levisi kuitenkin uudestaan — eikä ainoastaan Juudeaan, josta paha oli peräisin, vaan myös Rooman kaupunkiin, jonne kaikki hillitön ja häpeällinen kaikkialta virtaa ja saavuttaa siellä suosiota.

15,44,4 Niinpä ensin pidätettiin ne, jotka tunnustivat,3 ja heidän ilmiantonsa perusteella tuomittiin sitten suunnaton joukko muitakin, ei niinkään syytettyinä tulipalosta kuin vihasta ihmiskuntaa vastaan. Ja kuolevien kustannuksella pilailtiin, niin että he eläinten vuotiin puettuina menehtyivät koirien raateluun tai ristiinnaulittuina ja päivän päätyttyä tuleen sytytettyinä paloivat yövaloina.

15,44,5 Nero käytti omaa puutarhaansa tämän näytännön toteuttamiseen ja pani toimeen myös kilpa-ajot. Itse hän kilpa-ajajan asuun pukeutuneena liikkui yleisön joukossa tai seisoi vaunuissa. Tästä syystä, vaikka kyseessä olivatkin äärimmäisiä rangaistuksia ansaitsevat rikolliset,4 heitä kohtaan alettiin tuntea sääliä, sillä heitä ei surmattu yleisen edun vaan yhden ihmisen julmuuden tähden.

Tacituksen teoksista ovat kadonneet ne teokset, jotka käsittelevät vuosia 29-32 eli juuri ne kirjat,jotka olisivat käsitelleet Jeesuksen kuulustelua ja kuolemantuomiota.

Kokooma-asiakirjaan :
        http://p1.foorumi.info/kultaomeniahopeamaljassa/viewtopic.php?p=2511#2511

• Hengenmies

Monet eksegeetit ovat todella sitä mieltä että roomalaiset olivat teloittamisen takana ja tapahtumat pantiin juutalaisten syyksi myöhemmin, niin kuin Matteus ja Markus kertovat. Eikä Jeesus aivan väkivallatonkaan ollut jos muistamme tapausta temppelissä missä hän riehui ruoskalla ja kaatoi pöytiä. Entäs helvettiuhkailut?

Opetuslapset olivat Jeesuksen teloittamisen jälkeen aivan tuuliajolla. Heidän mestarinsa kuolema tuli täysin yllätyksenä ja pyytämättä. He olivat odottaneet Jumalan valtakunnan tulemista, jossa heilläkin olisi kunniapaikat, mutta se ei tullutkaan. Tarvittiin selityksiä ja Paavali sen keksikin sovitusajatuksesta. Luukkaalle koko barbaarinen ajatus sovituskuolemasta ei näytä kuuluneen hänen henkilökohtaiseen uskoonsa.

Haluaisin kysyä sinulta, koska olet eksegeetti, erästä toista asiaa. Mikä on se arvoituksellinen "minä" josta Paavali puhuu Room. 7. luvussa. Puhuuko hän uskovan normaalitilasta vai ihmisestä ennen uskoontuloa?

• s.
        Hengenmies kirjoitti:

Monet eksegeetit ovat todella sitä mieltä että roomalaiset olivat teloittamisen takana ja tapahtumat pantiin juutalaisten syyksi myöhemmin, niin kuin Matteus ja Markus kertovat. Eikä Jeesus aivan väkivallatonkaan ollut jos muistamme tapausta temppelissä missä hän riehui ruoskalla ja kaatoi pöytiä. Entäs helvettiuhkailut?

Opetuslapset olivat Jeesuksen teloittamisen jälkeen aivan tuuliajolla. Heidän mestarinsa kuolema tuli täysin yllätyksenä ja pyytämättä. He olivat odottaneet Jumalan valtakunnan tulemista, jossa heilläkin olisi kunniapaikat, mutta se ei tullutkaan. Tarvittiin selityksiä ja Paavali sen keksikin sovitusajatuksesta. Luukkaalle koko barbaarinen ajatus sovituskuolemasta ei näytä kuuluneen hänen henkilökohtaiseen uskoonsa.

Haluaisin kysyä sinulta, koska olet eksegeetti, erästä toista asiaa. Mikä on se arvoituksellinen "minä" josta Paavali puhuu Room. 7. luvussa. Puhuuko hän uskovan normaalitilasta vai ihmisestä ennen uskoontuloa?

Te hengenheimolaisetkin olette eri mieltä. Lehdeskoski väittää sovitusajatuksen keksityn vasta noin vuonna 1000, ja sinä väität Paavalin keksineen sen.
        Selvittäkääpäs nyt keskenänne, kumman näkemys on enemmän raamatunmukainen. Seuraan kiinnostuneena.

Tuolla on muuten uusi avaus asiasta, jonka jätätte molemmat pois laskuista, nimittäin helluntain tapahtumista.

• ra-rautalankanen
        Hengenmies kirjoitti:

Minun täytyy nyt varmaan kyllä olla hiukan otettu hengenmies. Keskustelun avaukseni sovituksesta taisi kolahtaa kuitenkin sen verran, että sinun täytyi aloittaa oikein vastaketju ;)
        No keskustelu ei ole koskaan pahasta.

• Hengenmies
        Hengenmies kirjoitti:

Jeesukselle itselleenkin hänen joutumisensa ristille näyttää tulleen yllätyksenä. Siihen viittaa hänen huutonsa ristillä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?!

Luuk. 4. luvussa hän esittää ohjelmanjulistuksensa, eikä siinä mainita mitään siitä että hän tulee kuolemaan ristillä ihmiskunnan syntien sovittamiseksi.

Myös näiden asioiden näkeminen on hyvin tärkeää mikäli haluaa olla rehellinen raamatunlukija.

• rautalangasta
        Hengenmies kirjoitti:

Jeesukselle itselleenkin hänen joutumisensa ristille näyttää tulleen yllätyksenä. Siihen viittaa hänen huutonsa ristillä: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?!

Luuk. 4. luvussa hän esittää ohjelmanjulistuksensa, eikä siinä mainita mitään siitä että hän tulee kuolemaan ristillä ihmiskunnan syntien sovittamiseksi.

Myös näiden asioiden näkeminen on hyvin tärkeää mikäli haluaa olla rehellinen raamatunlukija.

No kuten olen jo edellisessä ketjussa sanonut.
        Kun me kerran seisomme Jumalamme edessä, niin minä aion turvata tulevaisuuteni Hänen valmistamaansa pelastukseen.
        Toivottavasti sinä selviät jollakin tavoin omilla teoillasi.
        Ehkä olet sen verran parempi ihminen kuin minä, että läpäiset seulan.
        Lue tarkkaan Jeesuksen sanat, sillä seula on aika tiukka.

Tosin jos aiot elämäsi uhrata suorastaan Hänen vastustamiseensa, niin varo vaan ettei käy kuin Saulille muinoin ja rämähdät maahan naamallesi.
        Mutta silloinhan sinulla on mahdollisuus vaikkapa Paavalin kenkiin.

• s.
        Hengenmies kirjoitti:

Miksi sivuutat Luukkaan kuvaamat Jeesuksen ehtoollisen-asettamis-sanat?

Ristillä huusi ihminen-Jeesus.

• Hengenmies kirjoitti:

Hengenmies sanoi :
        _________
        Koko psalmi 22 on kärsivän vapahtajan keskustelua Jumalansa kanssa.
        Vielä kuolemansa hetkellä Jeesus sohaisi kansaa ja fariseuksia tuolla
        huudahduksellaan.Tuo luku 22 pitää lukea kokonaan.

Psalmit :
        22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
        22:19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa
        Sinuako varten kaikki pitäisi olla osoittamissasi paikoissa?
        Hengenmies :-)

Ehtoollisen asetussanoissa Jeesus kertoo selkeästi mitä tulee tapahtumaan.

Luukas :
        22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan

Siis ruumis joka annetaan ja veri joka vuodatetaan.
        Siinä "Hengen"miehelle "ohjelmajulistus."

• ...........
        pertsa2012 kirjoitti:

Mithra sanoi :

(n. 55 – 120 jKr.) oli roomalainen senaattori ja historioitsija. Häntä pidetään Rooman merkittävimpänä historioitsijana ja eräänä huomattavimmista roomalaisista kirjailijoista.

Hän kirjoittaa annaaleissaan Kristuksesta ja Hänen teloituksestaan seuraavasti :

ANNAALIT 15,44,2–5
        15,44,2 Mutta eivät inhimilliset varotoimet eivätkä keisarin runsaat lahjoitukset tai jumalten lepyttelyt poistaneet huonoa mainetta, niin ettei olisi uskottu tulipalon olleen sytytetty käskystä.1 Päästäkseen tästä huhusta eroon Nero valheellisesti syytti ja erityisillä kidutuksilla rankaisi niitä häpeällisten tekojensa takia vihattuja ihmisiä, joita kansa kutsui kristityiksi.

15,44,3 Nimitys on saanut alkunsa Kristuksesta, joka oli Tiberiuksen hallituskaudella teloitettu prokuraattori Pontius Pilatuksen toimesta.2 Hetkeksi tukahdutettu turmiollinen taikausko levisi kuitenkin uudestaan — eikä ainoastaan Juudeaan, josta paha oli peräisin, vaan myös Rooman kaupunkiin, jonne kaikki hillitön ja häpeällinen kaikkialta virtaa ja saavuttaa siellä suosiota.

15,44,4 Niinpä ensin pidätettiin ne, jotka tunnustivat,3 ja heidän ilmiantonsa perusteella tuomittiin sitten suunnaton joukko muitakin, ei niinkään syytettyinä tulipalosta kuin vihasta ihmiskuntaa vastaan. Ja kuolevien kustannuksella pilailtiin, niin että he eläinten vuotiin puettuina menehtyivät koirien raateluun tai ristiinnaulittuina ja päivän päätyttyä tuleen sytytettyinä paloivat yövaloina.

15,44,5 Nero käytti omaa puutarhaansa tämän näytännön toteuttamiseen ja pani toimeen myös kilpa-ajot. Itse hän kilpa-ajajan asuun pukeutuneena liikkui yleisön joukossa tai seisoi vaunuissa. Tästä syystä, vaikka kyseessä olivatkin äärimmäisiä rangaistuksia ansaitsevat rikolliset,4 heitä kohtaan alettiin tuntea sääliä, sillä heitä ei surmattu yleisen edun vaan yhden ihmisen julmuuden tähden.

Tacituksen teoksista ovat kadonneet ne teokset, jotka käsittelevät vuosia 29-32 eli juuri ne kirjat,jotka olisivat käsitelleet Jeesuksen kuulustelua ja kuolemantuomiota.

Kokooma-asiakirjaan :

Tacituksen kirjoitukset (nekään) eivät ole aikalaisen silminnäkijä kuvaus vaan suullista perintöä koottuna yli 100 vuotta Jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeen.

Vaikka Roomalaiset historioitsijat kirjasivat jo ajanlaskumme alussa kaikki tapahtumat tarkoin ylös eivät he mainitse Jeesuksesta sanaakaan joka on outoa.

Putoa on myös se, ettei Jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeisiä hyvin erikoisia tapahtumia ole lainkaan kirjattu ylös.

• ........... kirjoitti:

Tacituksen kirjoitukset (nekään) eivät ole aikalaisen silminnäkijä kuvaus vaan suullista perintöä koottuna yli 100 vuotta Jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeen.

Vaikka Roomalaiset historioitsijat kirjasivat jo ajanlaskumme alussa kaikki tapahtumat tarkoin ylös eivät he mainitse Jeesuksesta sanaakaan joka on outoa.

Putoa on myös se, ettei Jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeisiä hyvin erikoisia tapahtumia ole lainkaan kirjattu ylös.

............... sanoi :

Flavius Josephus
        37–100 jKr.
        Ensimmäisen vuosisadan merkittävin juutalainen historioitsija. Hänen yksi tunnetuimmista teoksistaan on 21-osainen juutalaisten historiaa käsittelevä Antiquities (Juutalaisten muinaisajat), jonka hän sai valmiiksi vuosien 93 ja 94 välillä. Tästä teoksesta löytyy kaksi selvää viittausta Jeesukseen.
        Merkittävin maininta on katkelma, jota kutsutaan nimellä Testimonium Flavianum:

»Niihin aikoihin siellä eli Jeesus, viisas ihminen, jos häntä voi nimittää ihmiseksi. Sillä hän oli henkilö, joka teki yllättäviä sankaritekoja ja oli sellaisten ihmisten opettaja, jotka iloiten ottivat vastaan totuuden. Hän voitti puolelleen monia juutalaisia ja monia kreikkalaisia. Hän oli Kristus. Kun Pilatus, kuultuaan että häntä syyttivät keskuudessamme korkeimmassa asemassa olevat miehet, oli tuominnut hänet ristiinnaulittavaksi, ne, jotka olivat ensin oppineet rakastamaan häntä, eivät luopuneet kiintymyksestään häntä kohtaan. Kolmantena päivänä hän ilmestyi heille herättynä takaisin henkiin, sillä Jumalan profeetat olivat profetoineet tämän ja lukemattomia muita hämmästyttäviä asioita hänestä. Ja kristittyjen heimo, jota hänen mukaansa sillä nimellä kutsutaan, ei tähän päivään mennessä ole kadonnut.»
        (Josephus: Antiquities 18.63-64.)

Tuota Josefuksen kirjoitusta on kyseenalaistettu perusteilla ,jotka kuitenkin ovat enemmän tai vähemmän arvailuja.En ala tässä esittelemään puolesta ja vastaan kannanottoja - niihin voivat kiinnostuneet perehtyä googlettamalla.
        ************************************************************************************
        1971 Professori Schlomo Pines Jerusalemin Heprealaisesta Yliopistosta julkaisi tutkimuksen arabiankielisestä käsikirjoituksesta, johon sisältyi myös tämä Josefuksen maininta Jeesuksesta.Kyseisen käsikirjoituksen on tehnyt 1000-luvulla vaikuttanut Hieropoliin piispa Agapius.

Tähän aikaan eli viisas mies nimeltä Jeesus. Hänen käytöksensä oli hyvä ja hänen tiedettiin olevan hyveellinen. Monet ihmiset juutalaisista ja muista kansoista tulivat hänen opetuslapsikseen. Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan ristiinnaulitsemalla. Mutta ne, joista oli tullut hänen opetuslapsiaan eivät hylänneet opetuslapseuttaan. He kertoivat hänen ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisen jälkeen ja olevan elossa, minkä mukaan hän ehkä oli Messias, jota koskien profeetat ovat ennustaneet ihmeitä.

Professori David Flusserin mukaan tämän arabiankielisen version luotettavuuden puolesta puhuu se, että siitä on ilmeisesti poistettu kohta, jonka mukaan juutalaiset ovat syypäitä Jeesuksen kuolemaan. Kristityt tuskin olisivat poistaneet kyseistä kohtaa. Useat sekä kristityt että juutalaiset tutkijat ovat päätyneet siihen johtopäätökseen, että tämä Josefuksen maininta Jeesuksesta tästä on pääsääntöisesti aito, joskin siihen kuuluu myös muutamia interpolaatioita, eli myöhempiä lisäyksiä.16 Ilmeisesti arabiankielisessä versiossa ei ole näitä kristittyjen tekemiä lisäyksiä ja sitä voidaan pitää siltä osin luotettavana.

Kokooma-asiakirjaan :

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

Hengenmies sanoi :
        _________
        Koko psalmi 22 on kärsivän vapahtajan keskustelua Jumalansa kanssa.
        Vielä kuolemansa hetkellä Jeesus sohaisi kansaa ja fariseuksia tuolla
        huudahduksellaan.Tuo luku 22 pitää lukea kokonaan.

Psalmit :
        22:2 Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
        22:19 he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa
        Sinuako varten kaikki pitäisi olla osoittamissasi paikoissa?
        Hengenmies :-)

Ehtoollisen asetussanoissa Jeesus kertoo selkeästi mitä tulee tapahtumaan.

Luukas :
        22:19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
        22:20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan

Siis ruumis joka annetaan ja veri joka vuodatetaan.
        Siinä "Hengen"miehelle "ohjelmajulistus."

Luukkaan kaksoisteos on UT:n laajin. Etkö sinä yhtään ihmettele että ainoastaan ehtoolisen asetussanojen yhteydessä Luukas muistaa Paavalilta kuulemansa merkityksen ja liittää sen tekstiin ikäänkuin asiayhteyteen kuulumattomana lisänä? Luukkaasta ei saa sovitusopin kannattajaa vaikka kuinka yrittäisi. Lue kokonaan Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot ja huomaa ettei sellaista oppia niistä löydy.

• Hengenmies
        rautalangasta kirjoitti:

No kuten olen jo edellisessä ketjussa sanonut.
        Kun me kerran seisomme Jumalamme edessä, niin minä aion turvata tulevaisuuteni Hänen valmistamaansa pelastukseen.
        Toivottavasti sinä selviät jollakin tavoin omilla teoillasi.
        Ehkä olet sen verran parempi ihminen kuin minä, että läpäiset seulan.
        Lue tarkkaan Jeesuksen sanat, sillä seula on aika tiukka.

Tosin jos aiot elämäsi uhrata suorastaan Hänen vastustamiseensa, niin varo vaan ettei käy kuin Saulille muinoin ja rämähdät maahan naamallesi.
        Mutta silloinhan sinulla on mahdollisuus vaikkapa Paavalin kenkiin.

Rautalangasta
        Lue Matt. 25 ja sieltä viimeinen tuomio. Tekojen mukaan sinutkin tuomitaan.

• dikduk
        pertsa2012 kirjoitti:

............... sanoi :

Flavius Josephus
        37–100 jKr.
        Ensimmäisen vuosisadan merkittävin juutalainen historioitsija. Hänen yksi tunnetuimmista teoksistaan on 21-osainen juutalaisten historiaa käsittelevä Antiquities (Juutalaisten muinaisajat), jonka hän sai valmiiksi vuosien 93 ja 94 välillä. Tästä teoksesta löytyy kaksi selvää viittausta Jeesukseen.
        Merkittävin maininta on katkelma, jota kutsutaan nimellä Testimonium Flavianum:

»Niihin aikoihin siellä eli Jeesus, viisas ihminen, jos häntä voi nimittää ihmiseksi. Sillä hän oli henkilö, joka teki yllättäviä sankaritekoja ja oli sellaisten ihmisten opettaja, jotka iloiten ottivat vastaan totuuden. Hän voitti puolelleen monia juutalaisia ja monia kreikkalaisia. Hän oli Kristus. Kun Pilatus, kuultuaan että häntä syyttivät keskuudessamme korkeimmassa asemassa olevat miehet, oli tuominnut hänet ristiinnaulittavaksi, ne, jotka olivat ensin oppineet rakastamaan häntä, eivät luopuneet kiintymyksestään häntä kohtaan. Kolmantena päivänä hän ilmestyi heille herättynä takaisin henkiin, sillä Jumalan profeetat olivat profetoineet tämän ja lukemattomia muita hämmästyttäviä asioita hänestä. Ja kristittyjen heimo, jota hänen mukaansa sillä nimellä kutsutaan, ei tähän päivään mennessä ole kadonnut.»
        (Josephus: Antiquities 18.63-64.)

Tuota Josefuksen kirjoitusta on kyseenalaistettu perusteilla ,jotka kuitenkin ovat enemmän tai vähemmän arvailuja.En ala tässä esittelemään puolesta ja vastaan kannanottoja - niihin voivat kiinnostuneet perehtyä googlettamalla.
        ************************************************************************************
        1971 Professori Schlomo Pines Jerusalemin Heprealaisesta Yliopistosta julkaisi tutkimuksen arabiankielisestä käsikirjoituksesta, johon sisältyi myös tämä Josefuksen maininta Jeesuksesta.Kyseisen käsikirjoituksen on tehnyt 1000-luvulla vaikuttanut Hieropoliin piispa Agapius.

Tähän aikaan eli viisas mies nimeltä Jeesus. Hänen käytöksensä oli hyvä ja hänen tiedettiin olevan hyveellinen. Monet ihmiset juutalaisista ja muista kansoista tulivat hänen opetuslapsikseen. Pilatus tuomitsi hänet kuolemaan ristiinnaulitsemalla. Mutta ne, joista oli tullut hänen opetuslapsiaan eivät hylänneet opetuslapseuttaan. He kertoivat hänen ilmestyneen heille kolme päivää ristiinnaulitsemisen jälkeen ja olevan elossa, minkä mukaan hän ehkä oli Messias, jota koskien profeetat ovat ennustaneet ihmeitä.

Professori David Flusserin mukaan tämän arabiankielisen version luotettavuuden puolesta puhuu se, että siitä on ilmeisesti poistettu kohta, jonka mukaan juutalaiset ovat syypäitä Jeesuksen kuolemaan. Kristityt tuskin olisivat poistaneet kyseistä kohtaa. Useat sekä kristityt että juutalaiset tutkijat ovat päätyneet siihen johtopäätökseen, että tämä Josefuksen maininta Jeesuksesta tästä on pääsääntöisesti aito, joskin siihen kuuluu myös muutamia interpolaatioita, eli myöhempiä lisäyksiä.16 Ilmeisesti arabiankielisessä versiossa ei ole näitä kristittyjen tekemiä lisäyksiä ja sitä voidaan pitää siltä osin luotettavana.

Kokooma-asiakirjaan :

tarkennusta Josefukseen, 18.63-64 on interpolaatio ja siitä mikä ehkä on ollut alkuperäinen muoto lisää tässä, mutta siis Pinesinkin löytämä on interpolaatio.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,905859,00.html
        http://religiousstudies.uncc.edu/people/jtabor/josephus-jesus.html

• Hengenmies kirjoitti:

Luukkaan kaksoisteos on UT:n laajin. Etkö sinä yhtään ihmettele että ainoastaan ehtoolisen asetussanojen yhteydessä Luukas muistaa Paavalilta kuulemansa merkityksen ja liittää sen tekstiin ikäänkuin asiayhteyteen kuulumattomana lisänä? Luukkaasta ei saa sovitusopin kannattajaa vaikka kuinka yrittäisi. Lue kokonaan Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot ja huomaa ettei sellaista oppia niistä löydy.

Hengenmies sanoi :
        Etkö sinä yhtään ihmettele että ainoastaan ehtoolisen asetussanojen yhteydessä Luukas muistaa Paavalilta kuulemansa merkityksen ja liittää sen tekstiin ikäänkuin asiayhteyteen kuulumattomana lisänä?

• juutas.
        pertsa2012 kirjoitti:

Mithra sanoi :

ANNAALIT 15,44,2–5

Kokooma-asiakirjaan :

Parahin Pertsa,

Huomannet että:

a) Tacitus ei elänyt Jeesuksen oletettuna elinaikana, vaan on syntynyt pari vuosikymmentä Jeesuksen oletettua kuolemaa myöhemmin.
        b) Tacitus ei kerro mitään Jeesuksen elämästä, vaan hän kertoo Roomassa olleesta kristittyjen lahkosta ja lahkon nimen alkuperästä. Tokihan näitä kristittyjä siellä oli evankelioimassa, joten tiedossa oli myös ketä lahko piti esikuvanaan. Mutta tuon esikuvan todellisuudestahan Tacituksen kirjoitukset eivät mitään todista, vaan hän vain referoi evankeliumien kertomusta teloitetusta messiaasta..

Se, että kadonneissa kirjoituksissa olisi voitu käsitellä Jeesusta tarkemmin, todistaa vielä vähemmän mistään. Jos niissä olisi Jeesuksesta tarkemmin kerrottu, luulisi tässä myöhemmässä kirjoituksessa olevan jotain viittauksia niihn, mutta kuitenkin tässä Kristus mainitaan vain ohimennen ja uutena asiana.

• dikduk kirjoitti:

tarkennusta Josefukseen, 18.63-64 on interpolaatio ja siitä mikä ehkä on ollut alkuperäinen muoto lisää tässä, mutta siis Pinesinkin löytämä on interpolaatio.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,905859,00.html
        http://religiousstudies.uncc.edu/people/jtabor/josephus-jesus.html

dikduk sanoi :

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

Hengenmies sanoi :
        Etkö sinä yhtään ihmettele että ainoastaan ehtoolisen asetussanojen yhteydessä Luukas muistaa Paavalilta kuulemansa merkityksen ja liittää sen tekstiin ikäänkuin asiayhteyteen kuulumattomana lisänä?

"Mitenkä paljon olisit halunnut Luukkaan iskevän tarinaa tuosta sovituksesta?" Onko se sinun mielestäsi pelkkä tarina?

Jos sovitusajatus olisi ollut Luukkaalle se tärkein asia kristinuskossa ja Jeesuksen elämässä ja kuolemassa olisin odottanut hänen kertovan siitä useammin kuin yhden kerran, seikkaperäisemmin ja laajemmin. Onhan hänen teoksensa Uuden testamentin laajin. Vertaa esim Paavalin teksteihin. Ero on selvä. Siinä onkin miettimisen paikka mikä oli Luukkaalle se tärkein pointti.

• juutas. kirjoitti:

Parahin Pertsa,

Huomannet että:

a) Tacitus ei elänyt Jeesuksen oletettuna elinaikana, vaan on syntynyt pari vuosikymmentä Jeesuksen oletettua kuolemaa myöhemmin.
        b) Tacitus ei kerro mitään Jeesuksen elämästä, vaan hän kertoo Roomassa olleesta kristittyjen lahkosta ja lahkon nimen alkuperästä. Tokihan näitä kristittyjä siellä oli evankelioimassa, joten tiedossa oli myös ketä lahko piti esikuvanaan. Mutta tuon esikuvan todellisuudestahan Tacituksen kirjoitukset eivät mitään todista, vaan hän vain referoi evankeliumien kertomusta teloitetusta messiaasta..

Se, että kadonneissa kirjoituksissa olisi voitu käsitellä Jeesusta tarkemmin, todistaa vielä vähemmän mistään. Jos niissä olisi Jeesuksesta tarkemmin kerrottu, luulisi tässä myöhemmässä kirjoituksessa olevan jotain viittauksia niihn, mutta kuitenkin tässä Kristus mainitaan vain ohimennen ja uutena asiana.

juutas sanoi :
        Tulee mieleen Kekkonen ja nykyisin syntyvät lapset jos ajatellaan esimerkiksi Josefuksen tekstejä.

Hän mainitsee Kristuksen.

15,44,3 Nimitys on saanut alkunsa Kristuksesta, joka oli Tiberiuksen hallituskaudella teloitettu prokuraattori Pontius Pilatuksen toimesta.2 Hetkeksi tukahdutettu turmiollinen taikausko levisi kuitenkin uudestaan — eikä ainoastaan Juudeaan, josta paha oli peräisin, vaan myös Rooman kaupunkiin, jonne kaikki hillitön ja häpeällinen kaikkialta virtaa ja saavuttaa siellä suosiota
        Jeesuksen kuolemaan liittyvistä asioista päivän pimenemisestä maanjäristyksestä ja niin edelleen.

Tuossa ote kirjasta :
        Kaikesta Kristukselle tapahtuneesta on Pilatus ,itse jo sisäiseltä vakaumukseltaan kristittynä , ilmoittanut silloiselle keisari Tiberiukselle -
        jotta myös keisarit voisivat uskoa Kristukseen , joko siksi , että maailma ei välttämättä tarvitse keisareita , tai siksi , että myös keisarit voisivat olla
        kristittyjä.

Tuossa on tähän mennessä keräämäni aineisto asiasta :

Minut kaikki lukemani on vakuuttanut "erinäisistä" asioista.

• Hengenmies kirjoitti:

"Mitenkä paljon olisit halunnut Luukkaan iskevän tarinaa tuosta sovituksesta?" Onko se sinun mielestäsi pelkkä tarina?

Jos sovitusajatus olisi ollut Luukkaalle se tärkein asia kristinuskossa ja Jeesuksen elämässä ja kuolemassa olisin odottanut hänen kertovan siitä useammin kuin yhden kerran, seikkaperäisemmin ja laajemmin. Onhan hänen teoksensa Uuden testamentin laajin. Vertaa esim Paavalin teksteihin. Ero on selvä. Siinä onkin miettimisen paikka mikä oli Luukkaalle se tärkein pointti.

Hengenmies sanoi :
        Jos sovitusajatus olisi ollut Luukkaalle se tärkein asia kristinuskossa ja Jeesuksen elämässä ja kuolemassa olisin odottanut hänen kertovan siitä useammin kuin yhden kerran, seikkaperäisemmin ja laajemmin.

• mieti tätä
        s. kirjoitti:

Te hengenheimolaisetkin olette eri mieltä. Lehdeskoski väittää sovitusajatuksen keksityn vasta noin vuonna 1000, ja sinä väität Paavalin keksineen sen.
        Selvittäkääpäs nyt keskenänne, kumman näkemys on enemmän raamatunmukainen. Seuraan kiinnostuneena.

Tuolla on muuten uusi avaus asiasta, jonka jätätte molemmat pois laskuista, nimittäin helluntain tapahtumista.

Huomautus katsomosta tähän kohtaan:

"s.
        26.9.2011 09:13

Selvittäkääpäs nyt keskenänne, kumman näkemys on enemmän raamatunmukainen. Seuraan kiinnostuneena."

Olisi varmaan kaikkein paras, että selvitäisitte mikä näkemys on TOTUUDENMUKAINEN.

• s.
        mieti tätä kirjoitti:

Huomautus katsomosta tähän kohtaan:

"s.
        26.9.2011 09:13

Selvittäkääpäs nyt keskenänne, kumman näkemys on enemmän raamatunmukainen. Seuraan kiinnostuneena."

Olisi varmaan kaikkein paras, että selvitäisitte mikä näkemys on TOTUUDENMUKAINEN.

Et hiffannut.
        Raamattuahan heidän tulee tutkia ja siitä väitellä, siis Paavalista. "Keksikö" hän kristinuskon vai eikö "keksinyt".

• s.
        s. kirjoitti:

Et hiffannut.
        Raamattuahan heidän tulee tutkia ja siitä väitellä, siis Paavalista. "Keksikö" hän kristinuskon vai eikö "keksinyt".

Korjaan.
        "Keksikö" hän sovitusopin...

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

Hengenmies sanoi :
        Jos sovitusajatus olisi ollut Luukkaalle se tärkein asia kristinuskossa ja Jeesuksen elämässä ja kuolemassa olisin odottanut hänen kertovan siitä useammin kuin yhden kerran, seikkaperäisemmin ja laajemmin.

Kirjoitit: "Tekstit ovat Pyhän Hengen käsialaa - kyllä hän hommansa on osannut."

Eli siihen on luottaminen. Luukkaalla itsellään ei siis ole Pyhän Hengenkään mukaan sovitusoppia. Näin olen asian selkeästi ymmärtänytkin.

• Hengenmies kirjoitti:

Kirjoitit: "Tekstit ovat Pyhän Hengen käsialaa - kyllä hän hommansa on osannut."

Eli siihen on luottaminen. Luukkaalla itsellään ei siis ole Pyhän Hengenkään mukaan sovitusoppia. Näin olen asian selkeästi ymmärtänytkin.

Hengenmies

Luukas :

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

Hengenmies

Luukas :

Nämä kaksi jaettako ovat sinulle koko Luukkaan sanoma ja julistus? On näköjään totta se, että fundamentalisti valikoi sen tarkkaan mitä hän sieltä Raamatustaan haluaa löytää.

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

Hengenmies

Luukas :

Jatkoa:

Ks. esim. miten Lk käsittelee
        kohtaa Mark 10.45 omassa versiossaan Luuk 22.27. Mutta lue tarkkaan ja ajattele, vaikka en usko että sinä kovin syvllisiin ajatuksiin pystyt. Mutta koeta edes.

Markus on vanhin evankeliumi jota myöhemmät kirjoittaja paljon hyödynsivät ja lainasivat mm. Luukas. Mutta mihin Luukas on unohtanut sovitusopin? Hän on radikaalisti muuttanut Markuksen ajatusta.

Nämä ovat aika selviä asioita teologiaa vähänkin opiskelleille, mutta jostain syystä muutamille tämän palstan lukijoille täyttä hebreaa.

Jos et jaksa lukea kokonaan Luukkaan kaksoisteosta, lue jälkimmäinen eli Apostolien teot. Mitä huomaat? Sen, että koko sovitusoppi loistaa poissaolollaan.

Ai, että rasittavaako? Tieto voi tosiaan joillekin lisätä tuskaa, mutta onneksi ei kaikille.

• Hengenmies kirjoitti:

Hengenmies, vastaan kysymykseesi, vaikka se meneekin vähän ohi aiheen. Koska en itse tunne asiaa kovinhyvin etsin tietoa muualta. Kari Kuula selittää tekstiä Paavali kirjassaan seuraavasti: luvussa 7 Paavali pyrkii selittämään, miksi ihmisen on vapauduttava laista voidakseen palvella Jumalaa. Paavalin mukaan ihmisen pelastusminen edellyttää, sttä Kristus saa todella uudistaa ihmisen, niin että hän on Jumalan edessä vanhurskas.

Paavali kuvaa "minän" heikkona, jotta lukija ymmärtäisi, ettei laki tuokaan elämää vaan synnin ja kuoleman. Seitsemännen luvun kysymys on kuka pelastaisi ihmisen tästä kuoleman ruumiista ja kahdeksas luku vastaa; silloin kun ihminen siirtyy Kristuksen ja Hengen valtapiiriin, hän vapautuu synnin ja kuoleman vallasta, niin että hän voi elää Jumalan tahdon mukaan.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

• Ev. lut.
        pertsa2012 kirjoitti:

Hengenmies

Luukas :

Lohduttaakseni sinua minä voin kertoa että Paavali, Augustinus ja Martti Luther olivat vankkoja sovitusopin kannattajia.

• Hengenmies
        s. kirjoitti:

Miksi sivuutat Luukkaan kuvaamat Jeesuksen ehtoollisen-asettamis-sanat?

Ristillä huusi ihminen-Jeesus.

En ohita, mutta onko oikein tehdä kahdesta jakeesta koko Luukkaan kertomuksen pääasia, kun koko hänen teoksensa käsittää n. sata sivua tiivistä tekstiä? Luukas ei näytä kovin kiinnostuneelta kyseiseen asiaan vaikka tiesi varmaan siitä. Joku nykyajan fundamentalisti varmaan olisi väittänyt ettei Luukas ollut uskossa ensinkään vaan pelkästään asioiden muistiinmerkitsijä niinkuin hän itsekin mainitsee.

• Hengenmies kirjoitti:

Jatkoa:

Ks. esim. miten Lk käsittelee
        kohtaa Mark 10.45 omassa versiossaan Luuk 22.27. Mutta lue tarkkaan ja ajattele, vaikka en usko että sinä kovin syvllisiin ajatuksiin pystyt. Mutta koeta edes.

Markus on vanhin evankeliumi jota myöhemmät kirjoittaja paljon hyödynsivät ja lainasivat mm. Luukas. Mutta mihin Luukas on unohtanut sovitusopin? Hän on radikaalisti muuttanut Markuksen ajatusta.

Nämä ovat aika selviä asioita teologiaa vähänkin opiskelleille, mutta jostain syystä muutamille tämän palstan lukijoille täyttä hebreaa.

Jos et jaksa lukea kokonaan Luukkaan kaksoisteosta, lue jälkimmäinen eli Apostolien teot. Mitä huomaat? Sen, että koko sovitusoppi loistaa poissaolollaan.

Ai, että rasittavaako? Tieto voi tosiaan joillekin lisätä tuskaa, mutta onneksi ei kaikille.

hengenmies

Luukas :
        1:30 Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.
        1:31 Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
        1:32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
        1:33 ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.
        2:11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

hengenmies

Luukas :
        1:30 Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.
        1:31 Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.
        1:32 Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen,
        1:33 ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.
        2:11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa

Miten tämä liittyy käsittelemäämme aiheeseen eli sovitusoppiin? Ei mitenkään.

• Hengenmies
        pertsa2012 kirjoitti:

hengenmies

Luukas :

Jatkoa
        Vastauksestasi huomaa että oma uskomuksesi vääristää Raamatun kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Haluat nähdä sovitusoppejasi sielläkin missä niitä ei ole.

• s.
        Hengenmies kirjoitti:

En ohita, mutta onko oikein tehdä kahdesta jakeesta koko Luukkaan kertomuksen pääasia, kun koko hänen teoksensa käsittää n. sata sivua tiivistä tekstiä? Luukas ei näytä kovin kiinnostuneelta kyseiseen asiaan vaikka tiesi varmaan siitä. Joku nykyajan fundamentalisti varmaan olisi väittänyt ettei Luukas ollut uskossa ensinkään vaan pelkästään asioiden muistiinmerkitsijä niinkuin hän itsekin mainitsee.

On marttoja ja marioita. Luukas oli ilmeisesti martta.

Eri asia olisi, jos Luukas kirjoittaisi sovitusoppia kumoavasti, mutta hän päinvastoin tunnustaa sen.

• Hengenmies kirjoitti:

Jatkoa
        Vastauksestasi huomaa että oma uskomuksesi vääristää Raamatun kokonaisvaltaista ymmärtämistä. Haluat nähdä sovitusoppejasi sielläkin missä niitä ei ole.

HENGENMIES

2:11 teille on tänä päivänä syntynyt VAPAHTAJA, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa

• Shrink
        pertsa2012 kirjoitti:

HENGENMIES

2:11 teille on tänä päivänä syntynyt VAPAHTAJA, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa

Pertsa, olen huvittuneena seurannut näiden "näpertelijöiden" kouhkaamista siitä, mitä kaikkea Raamatusta löytyy/ ei löydy ???

Ensinnä tulee mieleen, että kaikki apostolit olivat yhdessä koko Jeesuksen toiminnan ajan, sekä myös pitkiä aikoja Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen...
        Eikö ole aika luonnollista, että he puhuivat keskenään kaikesta tapahtuneesta, sekä myös siitä, kuka kirjoittaa mitäkin ?
        Mielestäni tämä selittää pitkälti sen, kuka apostoleista on kirjoittanut mitäkin, varmaan kaikkien kirjoitukset olivat myös heidän kaikkien nähtävillä ja he olivat selvillä siitä, kuka kirjoittaa mitä kirjoittaa, ettei tule saman toistoa....,eikö ?
        Kaikki apostolit olivat myös ihmisiä eri yhteiskuntaluokista, lääkäreitä, kalastajia, tullimiehiä jne....

Minusta on todella naivia kirjoittaa, ettei Luukas kirjoita jostain, mistä muut kirjoittavat, vaan he täydentävät toistensa kertomuksia, mitä Pyhä Henki heille kirjoitettavaksi antoi...
        -tuo olisi mielestäni loogista...
        Näin heidän kertomuksensa tekevät Raamatusta kokonaisuuden, ei tässä mitään ruudinkeksijää tarvita, kun tuon osaa logiikalla perustella...

Näinhän se on aina todistajien kertomuksessa nykyisinkin, mikäli on suurempi määrä silminnäkijöitä, heiltä kuulee hyvin erilaisia kertomuksia asiasta........

Jeesus on ylösnoussut ja tulee sieltä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, kuten uskontunnustuksessa sanotaan, minä uskon Isään Jumalaan kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta j.n.e........

Aamen........

• Hengenmies
        Shrink kirjoitti:

Pertsa, olen huvittuneena seurannut näiden "näpertelijöiden" kouhkaamista siitä, mitä kaikkea Raamatusta löytyy/ ei löydy ???

Ensinnä tulee mieleen, että kaikki apostolit olivat yhdessä koko Jeesuksen toiminnan ajan, sekä myös pitkiä aikoja Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen...
        Eikö ole aika luonnollista, että he puhuivat keskenään kaikesta tapahtuneesta, sekä myös siitä, kuka kirjoittaa mitäkin ?
        Mielestäni tämä selittää pitkälti sen, kuka apostoleista on kirjoittanut mitäkin, varmaan kaikkien kirjoitukset olivat myös heidän kaikkien nähtävillä ja he olivat selvillä siitä, kuka kirjoittaa mitä kirjoittaa, ettei tule saman toistoa....,eikö ?
        Kaikki apostolit olivat myös ihmisiä eri yhteiskuntaluokista, lääkäreitä, kalastajia, tullimiehiä jne....

Minusta on todella naivia kirjoittaa, ettei Luukas kirjoita jostain, mistä muut kirjoittavat, vaan he täydentävät toistensa kertomuksia, mitä Pyhä Henki heille kirjoitettavaksi antoi...
        Näin heidän kertomuksensa tekevät Raamatusta kokonaisuuden, ei tässä mitään ruudinkeksijää tarvita, kun tuon osaa logiikalla perustella...

Näinhän se on aina todistajien kertomuksessa nykyisinkin, mikäli on suurempi määrä silminnäkijöitä, heiltä kuulee hyvin erilaisia kertomuksia asiasta........

Jeesus on ylösnoussut ja tulee sieltä tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, kuten uskontunnustuksessa sanotaan, minä uskon Isään Jumalaan kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan luojaan ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta j.n.e........

Aamen........

Uusi testamentti ei kerro mitään apostolien keskinäisestä sopimuksesta mitä kukin kirjoitti ja mitä ei. Evankeliumit syntyivät kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen eivätkä kirjoittajat olleet itse tapahtumien todistajia vaan kirjoittivat mitä olivat perimätietona kuulleet lisäten omia painotuksiaan tekstiin. Heillä oli todennäköisesti käytössään myös ns. Q -lähde eli Jeesuksen puheiden kokoelma joka sittemmin on kadonnut. Näin syntyi kristittyjen Uusi testamentti.

• Hengenmies kirjoitti:

Uusi testamentti ei kerro mitään apostolien keskinäisestä sopimuksesta mitä kukin kirjoitti ja mitä ei. Evankeliumit syntyivät kymmeniä vuosia Jeesuksen kuoleman jälkeen eivätkä kirjoittajat olleet itse tapahtumien todistajia vaan kirjoittivat mitä olivat perimätietona kuulleet lisäten omia painotuksiaan tekstiin. Heillä oli todennäköisesti käytössään myös ns. Q -lähde eli Jeesuksen puheiden kokoelma joka sittemmin on kadonnut. Näin syntyi kristittyjen Uusi testamentti.

Nyt kyllä "Shrink" hieman huvittaa. Vai oikein täydentävät toisiaan, salli mun nauraa. Kuinka Matteus kirjoittaa Jeesuksen perheen matkanneen Egyptiin Herodesta karkuun, mutta Luukas kertoo perheen menneen Jeesuksen syntymän jälkeen Jerusalemiin?

Ja Jeesuksen poismenon jälkeen Markus kertoo opetuslasten lähteneen saarnaamaan kaikkialle. Luukas on sitä mieltä, että he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa. Nuo ovat ilmiselviä ristiriitoja, jotka eivät täydennä, vaan sekoittavat.

• Shrink kirjoitti:

Aamen........

Shrink sanoi :

Minulla alkaa olla Shrink sellainen olo ,että viimeistään parin vuoden sisällä tapahtuu jotakin traagista,mutta
        todennäköisesti jo paljon aiemmin.

Oletko sinä vielä tehnyt niitä vankilalähetin hommia tai vastaavia?

Ja mitähän sinne piisparintamalle kuuluu onko kulisseissa tapahtumassa jotakin - muistat kai kun aihetta kerran vähän sivusimme.

Miten ne papit jaksavat siellä kirkon järjestöissä kun heitä potkitaan jatkuvasti päähän vai potkitaanko?

• helsinkijokkeri kirjoitti:

Nyt kyllä "Shrink" hieman huvittaa. Vai oikein täydentävät toisiaan, salli mun nauraa. Kuinka Matteus kirjoittaa Jeesuksen perheen matkanneen Egyptiin Herodesta karkuun, mutta Luukas kertoo perheen menneen Jeesuksen syntymän jälkeen Jerusalemiin?

Ja Jeesuksen poismenon jälkeen Markus kertoo opetuslasten lähteneen saarnaamaan kaikkialle. Luukas on sitä mieltä, että he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa. Nuo ovat ilmiselviä ristiriitoja, jotka eivät täydennä, vaan sekoittavat.

jokkeri
        ________
        Tuo aina ne jakeet näkyville mistä olet puhumassa.

• EL. a. K.IM,
        Hengenmies kirjoitti:

Näinhän se menee

Se oli P.e r. ke.le, kun laittoi sanoja Paavalin suuhun.

Hauvveli oli Paavalin matkassa sen reissuilla.

• pertsa2012 kirjoitti:

jokkeri
        ________
        Tuo aina ne jakeet näkyville mistä olet puhumassa.

Eiköhän nuo nyt oo selvää, että Jeesuksen syntymän jälkeiset asiat ovat alussa, ja Jeesuksen taivaaseen menon jälkeinen asia ihan siinä lopussa. Siis evankeliumeissa. Jos olisi vain yksi evankeliumi, Johannes, niin eipä tiedettäisi helwetistä mitään. Sellaista.

• EL.a . k;:IM
        Hengenmies kirjoitti:

Hengenmies

Ei se ihan yllärinä tullut se ristille meno.

Siit oli jutskaa siellä Getsemanessa.

Se Jumalani, miksi hylkäsit minut siel ristillä liittyy Hauvveliin.

• helsinkijokkeri kirjoitti:

Eiköhän nuo nyt oo selvää, että Jeesuksen syntymän jälkeiset asiat ovat alussa, ja Jeesuksen taivaaseen menon jälkeinen asia ihan siinä lopussa. Siis evankeliumeissa. Jos olisi vain yksi evankeliumi, Johannes, niin eipä tiedettäisi helwetistä mitään. Sellaista.

jokkeri sanoi :
        Jos olisi vain yksi evankeliumi, Johannes, niin eipä tiedettäisi helwetistä mitään. Sellaista.
        5:29 ??
        Se selviää kun luet hiukan Raamattua muiltakin kohdin.
        _______

Pelastustakin tarjotaan :

Apostolien teot:
        2:21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'
        _______
        Johannes :
        5:26 Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä.
        5:27 Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.
        5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
        5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen

• Shrink
        pertsa2012 kirjoitti:

Shrink sanoi :

Minulla alkaa olla Shrink sellainen olo ,että viimeistään parin vuoden sisällä tapahtuu jotakin traagista,mutta
        todennäköisesti jo paljon aiemmin.

Oletko sinä vielä tehnyt niitä vankilalähetin hommia tai vastaavia?

Ja mitähän sinne piisparintamalle kuuluu onko kulisseissa tapahtumassa jotakin - muistat kai kun aihetta kerran vähän sivusimme.

Miten ne papit jaksavat siellä kirkon järjestöissä kun heitä potkitaan jatkuvasti päähän vai potkitaanko?

Pertsa, kuten olen aijemmin sanonut, olet hyvällä paikalla, julistat selvää evankeliumin sanomaa, sekä pidät sitä esillä....
        Ei pappeja suorastaan potkita, mutta ihmeen kyräilevää toiminta ilmeisemmin kuitenkin on konservatiivejä kohtaan...

Monet tuttavani eivät käy ehtoollisella, kun ei voi tietää, onko jakajana mies pappi, vai "eedeniin luikerrellut"....
        Muttä ei hätää, ehtoollisen voin nauttia Luther- säätiön messussa...
        Tämänkin takia kirkot ammottavat välillä tyhjyyttään, en ymmärrä, miksei tähän kukaan puutu ?

En ole tehnyt vankilalähetin hommia nyt, mutta ehkä vielä kuitenkin sinne palaan.....

Katsotaan rauhassa sitä piisparintamaa.............

• Shrink kirjoitti:

Pertsa, kuten olen aijemmin sanonut, olet hyvällä paikalla, julistat selvää evankeliumin sanomaa, sekä pidät sitä esillä....
        Ei pappeja suorastaan potkita, mutta ihmeen kyräilevää toiminta ilmeisemmin kuitenkin on konservatiivejä kohtaan...

Monet tuttavani eivät käy ehtoollisella, kun ei voi tietää, onko jakajana mies pappi, vai "eedeniin luikerrellut"....
        Muttä ei hätää, ehtoollisen voin nauttia Luther- säätiön messussa...
        Tämänkin takia kirkot ammottavat välillä tyhjyyttään, en ymmärrä, miksei tähän kukaan puutu ?

En ole tehnyt vankilalähetin hommia nyt, mutta ehkä vielä kuitenkin sinne palaan.....

Katsotaan rauhassa sitä piisparintamaa.............

Shrink sanoi :

Papittaret / papit poistavat tekstejä ja siirtävät niitä muualle enkä minä ole yksin valittamassa.He ovat tähän asti väittäneet "moderoinnin" olevan
        siirretty suomi24 ylläpidolle ,mutta vastikään Rovasti Taneli - Pappi
        kertoi papiston täällä poistavan tekstejä sheriffin ominaisuudessa.
        No sehän tietysti lukee myös aloitusnäkymän oikeassa laidassa.
        Taneli osoitti rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä.

Tietyt porukat väijyvät vain että saisivat minut bannattua tai sanoistani kiinni.
        Bannaamisesta ei nyt niin ihmeellistä hyötyä heille kuitenkaan olisi.

Jatketaan Shrink.

• Shrink
        pertsa2012 kirjoitti:

Shrink sanoi :

Papittaret / papit poistavat tekstejä ja siirtävät niitä muualle enkä minä ole yksin valittamassa.He ovat tähän asti väittäneet "moderoinnin" olevan
        siirretty suomi24 ylläpidolle ,mutta vastikään Rovasti Taneli - Pappi
        kertoi papiston täällä poistavan tekstejä sheriffin ominaisuudessa.
        No sehän tietysti lukee myös aloitusnäkymän oikeassa laidassa.
        Taneli osoitti rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä.

Tietyt porukat väijyvät vain että saisivat minut bannattua tai sanoistani kiinni.
        Bannaamisesta ei nyt niin ihmeellistä hyötyä heille kuitenkaan olisi.

Jatketaan Shrink.

Olen huomannut, enkä aktiivisesti enää vastaile suoli-24 sivuilla, kun tää on niin tätä, mitä se sitten lieneekään ?

- minunkin viestejä poistetaan surutta, vaikka esitän vain omaa mielipidettäni, toki Raamattuun nojaten ?

Jeesus on tullut, että meillä olisi yltäkylläisyys ja elämä iankaikkisuudessa ja se on paljon, sitä kannattaa vaalia..............

-Pertsa, jatketaan.................

• Shrink
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Hengenmies, vastaan kysymykseesi, vaikka se meneekin vähän ohi aiheen. Koska en itse tunne asiaa kovinhyvin etsin tietoa muualta. Kari Kuula selittää tekstiä Paavali kirjassaan seuraavasti: luvussa 7 Paavali pyrkii selittämään, miksi ihmisen on vapauduttava laista voidakseen palvella Jumalaa. Paavalin mukaan ihmisen pelastusminen edellyttää, sttä Kristus saa todella uudistaa ihmisen, niin että hän on Jumalan edessä vanhurskas.

Paavali kuvaa "minän" heikkona, jotta lukija ymmärtäisi, ettei laki tuokaan elämää vaan synnin ja kuoleman. Seitsemännen luvun kysymys on kuka pelastaisi ihmisen tästä kuoleman ruumiista ja kahdeksas luku vastaa; silloin kun ihminen siirtyy Kristuksen ja Hengen valtapiiriin, hän vapautuu synnin ja kuoleman vallasta, niin että hän voi elää Jumalan tahdon mukaan.

Hannu Lehdeskoski
        Pastori

Onko tämä Kuula, jota niin mainostat sinulle jokin jumalan korvike ?

Hänen tulkintojaan epäilee moni kristitty TT, eikä pidä niitä muina, kuin harhaoppisen ihmisen tulkintoina ???

- mitä muuten itse ajat "opeillasi takaa"................?

• Hengenmies

Niinkuin dikduk on tällä palstalla osoittanut Raamatun kertomukset Jeesuksen teloittamiseen johtaneista syistä eivät liene historiallisia tapahtumia, vaan ne ovat jälkikäteen väsättyjä kertomuksia. Näiden kertomusten mukaan juutalaiset syyttivät Jeesusta Jumalan pilkkaamisesta josta seuraus oli kuolemantuomio.

Kertomukset kuvaavat sitä mitä nämä kristityt silloin halusivat uskoa, ja tämä Raamatun vaikutushistoria on johtanut juutalaisuuden ja kristinuskon erojen kärjistymiseen ja jopa keskinäiseen syyttelyyn. Myös natsi-Saksan ideologia otti voimaa Raamatun teksteistä missä Jeesus sanoo juutalaisista että nämä ovat isästä Perkeleestä.

• Uskon kauneus

Onneksi Jeesusta ei hirtetty. Muuten meillä olisi nykyään hirsipuunusko ja uskovat kävisivät rukoilemassa kirkoissa ja pyhäköissä, joiden seinällä roikkusi iso hirsipuu hirttosilmukkoineen ja omassa kaulassaan uskovat kantaisivat pientä kaunista hirttosilmukkaa uskonsa kauneutta korostaakseen. Kotona seinällä heillä olisi kiva taulu tai hirttofiksi, jossa olisi nätisti sommiteltu hirsipuu ja siinä hirtetty roikkumassa.

• Bää vaan

Uskon kauneus

:)

Joo. Sehän olis ihan brutaalia :)

Mutta homman kauneus on siinä, että tää on suunniteltu ennalta.

Ihmisen Poika ei mene ristille enään.

Availee vaan kansioita kirjoituksista :)

Miksi?

No, koska mä voin.

• Juu, Pertsan linkeissä aiemmin oli esitetty että Jeesus oli, mutta hänelle ei myönnetty arvonimeä "jumala", toisin kuin usealle muulle siihen aikaan. Olen itse pitänyt Jeesusta jonkinlaisena hörhönä, kuten huomaa, ettei hänen puheensa ole toteutuneet millään lailla.

Ei maailmanloppua siihen maailman aikaan, (Paavalikin luuli niin), ei ihmiset tee niitä mitä Jeesukse sanotaan tehneen, sanoi olevansa JUmalan poika. Kovin kuulostaa kylähullun jutuilta, eipä ihme ettei hänestä kirjoitettu silloin, kun hän vielä eli.

Nämä ovat mun mielipiteitä Jeesuksesta lukemani kirjoitusten perusteella sekä seuraamalla häneen uskovien touhuja. Yhtä paljon toteutuisi jonkun muun kylähullun puheet, että hänen puheisiin uskovat kävelisivät vaikka järven päällä.

• Hengenmies

helsinkijokkeri

Siinä raamatunkohdassa, jossa omaiset etsivät Jeesusta, mainitaan että tämä oli "out of mind" eli mieleltään sekavassa tilassa, toisinsanoen hullu.

• dikduk

Ei kuitenkaan evankeliumien itsensä perusteella ole löytynyt mitään missä Jeesus olisi juutalaisen lain mukaan syyllistynyt jumalanpilkkaan.

Mellakka temppelissä pääsiäisaikaan uhkasi rauhaa ts Rooman hallintoa sekä temppelin omaa toimintaa eli papistoa ja myös ehkä niitä joilla jo oli oma kapina suunnitteilla mutta toisena ajankohtana.Tosin jälkimmäiset olisivat poistaneet häiritsevän tekijän pois tieltä itse ja huomaamatta.Jeesus olisi vain kadonnut.

On suuri vahinko että mikään muu tuon aikainen juutalainen ryhmittymä ei ollut Jeesuksesta niin kiinnostunut että olisi maininnut tapatumista kirjoituksissaan. Jeesus on voinut olla tunnettu lähinnä vain oman oppilasryhmänsä parissa, kulkevista saarnaajista ja opettajista ei tuohon aikaan ollut pulaa.

• Balttis

Onneksi Mooseksen sanat koskevat myös sinua, joka olet Feikkijuutalainen:

>> Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta: häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta. >> Ja tässähän on kyseessä nimeomaan Jumalan ainokainen Poika, ihmiseksi syntyneenä: - Hän jonka sinä kiellät jatkettuna rikoksena, joka on talmudismille ominainen viharikos.

Onneksi sinä et dikduk edusta juutalaista- etkä Israeli kansaa, eli Jaakovin lapsia, - joten Kristusta vastustavan höpinäsi voi jättää omaan arvoonsa.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

>> Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta: häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta. >> Ja tässähän on kyseessä nimeomaan Jumalan ainokainen Poika, ihmiseksi syntyneenä: - Hän jonka sinä kiellät jatkettuna rikoksena, joka on talmudismille ominainen viharikos.

Onneksi sinä et dikduk edusta juutalaista- etkä Israeli kansaa, eli Jaakovin lapsia, - joten Kristusta vastustavan höpinäsi voi jättää omaan arvoonsa.

En olekaan täällä edustamassa ketään muita kuin itseäni vaikka suuri osa juutalaisista on vapaamielisiä ja maallistuneita ja ajattelee lähi-idästä samoin kuin suurin osa Israelin puolueista: Palestiinan valtion pitää lopulta syntyä ja siten saada oikeudenmukainen rauha alueelle. Kellään ei ole oikeutta sortaa ketään, kukaan ei toista parempi.

Sinulla ei ole mitään saumaa sanoa miten kenenkin pitää olla juutalainen yhtä vähän kuin minä voin määritellä miten pitää olla kristitty .

"Hän jonka sinä kiellät jatkettuna rikoksena, joka on talmudismille ominainen viharikos." talmudismille jolla kutsut juutalaisuutta ei ole ominaista viha eikä rikos, ne ovat kiellettyjä.
        Jeesus kuuluu vain kristinuskoon, meidän muiden olimmepa juutalaisia, hinduja muslimeja tai mitä hyvänsä, ei tarvitse uskoa mitä kristinusko opettaa .Pysyminen omassaan ei ole viharikos kristinuskoa kohtaan yhtä vähän kuin kristittynä oleminen olisi viharikos muita uskontoja kohtaan.

Mooseksesta: laki kertoo että Mooses ihminen ja jopa tappaja, messias tulee olemaan hänen kaltaisensa eli ihminen vikoineen päivineen.Ketään ihmistä ei saa palvoa ja Jahve on ainoa Jumala:"Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä" Syytätkö Jesajaakin valehtelusta

• Hengenmies

Dikduk
        Kirjoitit: "Ei kuitenkaan evankeliumien itsensä perusteella ole löytynyt mitään missä Jeesus olisi juutalaisen lain mukaan syyllistynyt jumalanpilkkaan."

Lue Matt. 26:64-66 ja Mark. 14:61-66. Jumalanpilkkasyytös oli vahva.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

En olekaan täällä edustamassa ketään muita kuin itseäni vaikka suuri osa juutalaisista on vapaamielisiä ja maallistuneita ja ajattelee lähi-idästä samoin kuin suurin osa Israelin puolueista: Palestiinan valtion pitää lopulta syntyä ja siten saada oikeudenmukainen rauha alueelle. Kellään ei ole oikeutta sortaa ketään, kukaan ei toista parempi.

Sinulla ei ole mitään saumaa sanoa miten kenenkin pitää olla juutalainen yhtä vähän kuin minä voin määritellä miten pitää olla kristitty .

"Hän jonka sinä kiellät jatkettuna rikoksena, joka on talmudismille ominainen viharikos." talmudismille jolla kutsut juutalaisuutta ei ole ominaista viha eikä rikos, ne ovat kiellettyjä.
        Jeesus kuuluu vain kristinuskoon, meidän muiden olimmepa juutalaisia, hinduja muslimeja tai mitä hyvänsä, ei tarvitse uskoa mitä kristinusko opettaa .Pysyminen omassaan ei ole viharikos kristinuskoa kohtaan yhtä vähän kuin kristittynä oleminen olisi viharikos muita uskontoja kohtaan.

Mooseksesta: laki kertoo että Mooses ihminen ja jopa tappaja, messias tulee olemaan hänen kaltaisensa eli ihminen vikoineen päivineen.Ketään ihmistä ei saa palvoa ja Jahve on ainoa Jumala:"Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä" Syytätkö Jesajaakin valehtelusta

"Vanhinten perinnäissääntöjen puolesta kiivailevat kirjanoppinneet ja Juudan hengellinen johtajisto, suoritti perinteilleen uskonollisena myös Stefanuksen kirvittämisen, - aitofarisealaiseen tapaan - murhaajaisälleen uskollisena omavaltaisena toimena, sekä käynnistivät laajat kristittyjen vainot, tukahduttaakseen dymaamisen kritinuskon, - tappaen myös Jerusalemin juutalaisen seurakunnan johtajan, Jaakovin eli Kristuksen veljen. Näin he osoittivat teoillaan olevansa murhaajia alutsta asti, kuten myös Josefus heistä kirjoittaa mm: Juutalaisodan historiassaan.

Sinun messiaasi on kansllinen uskonnollispoliittinen Fyrer, joka ei ole edes ensimmäinen, mutta toki viiminen erehdyksenne.

• dikduk
        Hengenmies kirjoitti:

Dikduk
        Kirjoitit: "Ei kuitenkaan evankeliumien itsensä perusteella ole löytynyt mitään missä Jeesus olisi juutalaisen lain mukaan syyllistynyt jumalanpilkkaan."

Molemmissa esitetään kristillistä teologiaa, ei messiaan uskottu olevan Jumala vaan Jahven valitsema ihminen, vasta kristinusko loi opin Jeesuksen jumalallisuudesta ja kristinusko alkoi opettaa että messias, jona Jeesusta myös pidettiin, olisikin Jumala.
        Messiaskandidaateja oli tuohon aikaankin useita eikä ketään siksi syytetty jumalan pilkasta.Sen kuka on messias näkee vasta työn tuloksesta, ketään ei siis julisteta messiaaksi eikä ketään kielletä yrittämästäkään muutenhan koko messias jäisi tulematta.

Ylipappi ei olisi tehnyt tällaista kysymystä: "... Silloin ylipappi teki hänelle uuden kysymyksen: "Oletko Messias, ylistetyn Jumalan poika?"

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

"Vanhinten perinnäissääntöjen puolesta kiivailevat kirjanoppinneet ja Juudan hengellinen johtajisto, suoritti perinteilleen uskonollisena myös Stefanuksen kirvittämisen, - aitofarisealaiseen tapaan - murhaajaisälleen uskollisena omavaltaisena toimena, sekä käynnistivät laajat kristittyjen vainot, tukahduttaakseen dymaamisen kritinuskon, - tappaen myös Jerusalemin juutalaisen seurakunnan johtajan, Jaakovin eli Kristuksen veljen. Näin he osoittivat teoillaan olevansa murhaajia alutsta asti, kuten myös Josefus heistä kirjoittaa mm: Juutalaisodan historiassaan.

Sinun messiaasi on kansllinen uskonnollispoliittinen Fyrer, joka ei ole edes ensimmäinen, mutta toki viiminen erehdyksenne.

Minun messiaani on tismalleen sellainen minkä VT sanoo, aito ja alkuperäinen.Ei uusi jumala eikä ketään vihaava .

"Sinun messiaasi on kansllinen uskonnollispoliittinen Fyrer, joka ei ole edes ensimmäinen, mutta toki viiminen erehdyksenne."

Fyrer ? Ketkä tappoivat ja keitä fyhrerin kannattajina ?

• juutas.
        dikduk kirjoitti:

Molemmissa esitetään kristillistä teologiaa, ei messiaan uskottu olevan Jumala vaan Jahven valitsema ihminen, vasta kristinusko loi opin Jeesuksen jumalallisuudesta ja kristinusko alkoi opettaa että messias, jona Jeesusta myös pidettiin, olisikin Jumala.
        Messiaskandidaateja oli tuohon aikaankin useita eikä ketään siksi syytetty jumalan pilkasta.Sen kuka on messias näkee vasta työn tuloksesta, ketään ei siis julisteta messiaaksi eikä ketään kielletä yrittämästäkään muutenhan koko messias jäisi tulematta.

Ylipappi ei olisi tehnyt tällaista kysymystä: "... Silloin ylipappi teki hänelle uuden kysymyksen: "Oletko Messias, ylistetyn Jumalan poika?"

"Ylipappi ei olisi tehnyt tällaista kysymystä: "... Silloin ylipappi teki hänelle uuden kysymyksen: "Oletko Messias, ylistetyn Jumalan poika?" "

- Hyvä pointti. Juutalaisuudessahan ei Jumalalla mitään poikia ole (paitsi Mooseksen kirjan ihmisnaisiin yhtyneet ja jättiläisjälkeläisiä tuottaneet Jumalten pojat, mutta se taisi ollai jo mennyttä aikaa) joten ylipapin kysymys itsessään olisi jo lähennellyt jumalanpilkkaa. Sellaista kysymystä ylipappi tosiaan tuskin olisi esittänyt.

• Hengenmies
        dikduk kirjoitti:

dikduk
        Olet siis sitä mieltä että antamani raamatunkohdat eivät ole historiallisia tapahtumia, vaan kristittyjen keksimiä väittämiä, jotka antavat väärää tietoa myös juutalaisuudesta?

Kysymykseksi jää: miksi Jeesus teloitettiin? Oliko kyseessä pelkästään roomalaisten rangaistus koska Jeesus katsottiin levottomuutta herättäväksi kiihkoilijaksi? Tätä mieltä näyttää olevan myös pastori Lehdeskoski, mikäli olen ymmärtänyt häntä oikein.

• Älä luikertele
        dikduk kirjoitti:

Käytät varsin yleisesti sanontaa "juutalaisuudessa" - vaikka et välttämättä ole edes juutalainen lihanmukaan...

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Minun messiaani on tismalleen sellainen minkä VT sanoo, aito ja alkuperäinen.Ei uusi jumala eikä ketään vihaava .

"Sinun messiaasi on kansllinen uskonnollispoliittinen Fyrer, joka ei ole edes ensimmäinen, mutta toki viiminen erehdyksenne."

Fyrer ? Ketkä tappoivat ja keitä fyhrerin kannattajina ?

Hitler sairasti messiasyndroomaan CIA:n profiloitsijoiden mukaan, ja sellaista kansallismessiastahan tekin nyt odottelette.

• Itsepäinen Aasi -->
        dikduk kirjoitti:

Tuon ajan odostusen mukaan: Matt.1:4-6; odotettiin Messiasta, joka oli syntyvä Juudan Betlemeissä, kuten tapahtuikin, ja kyseessä ei eli mikään tavallinen kuolevainen, sillä Miika sanoo Hänen alkuperänsä olevan muinaisuudessa, iankaikkisista ajoista asiti: Miika 5:1.

Tämä Messiaskuningas ratsasti jo kerran Jerusalemiin: Sak.9:9; eikä siitä mihikään päästä, vaikka väittäisit kuinka profeetan taas erehtyvän, mutta itse olevasi oikassa.

• dikduk
        Hengenmies kirjoitti:

dikduk
        Olet siis sitä mieltä että antamani raamatunkohdat eivät ole historiallisia tapahtumia, vaan kristittyjen keksimiä väittämiä, jotka antavat väärää tietoa myös juutalaisuudesta?

Kysymykseksi jää: miksi Jeesus teloitettiin? Oliko kyseessä pelkästään roomalaisten rangaistus koska Jeesus katsottiin levottomuutta herättäväksi kiihkoilijaksi? Tätä mieltä näyttää olevan myös pastori Lehdeskoski, mikäli olen ymmärtänyt häntä oikein.

"Olet siis sitä mieltä että antamani raamatunkohdat eivät ole historiallisia tapahtumia, vaan kristittyjen keksimiä väittämiä, jotka antavat väärää tietoa myös juutalaisuudesta? "
        Tämä on mielipiteeni koska messias juutalaisuudessa sen kirjoitusten mukaan on ihminen,vasta kristinusko muutti koko messiasajatuksen eikä ylipappi edes tuntenut uutta ajattelua kun ei sitä tuolloin ollut edes Jeesuksen seuraajillakaan, saati että olisi ollut samaa mieltä.

Rooman edustaja päätti ja hän pelkäsi levottomuuksia etenkin pääsiäisen aikana jolloin tuhansia pyhiinvaeltajia oli kerääntynyt paikalle. Papit eivät varmaan myöskään olleet pitäneet siitä hässäkästä jonka Jeesus aiheutti, mutta kummankaan syyt eivät olleet uskonnolliset.Itse en tiedä tapauksia joissa roomalaiset olisivat ristiinnaulinneet muitakaan uskonnollisista syistä, kyllä syy aina oli kapina tai joku rikos Roomaa ja sen valtaa vastaan.

• Hengenmies
        dikduk kirjoitti:

"Olet siis sitä mieltä että antamani raamatunkohdat eivät ole historiallisia tapahtumia, vaan kristittyjen keksimiä väittämiä, jotka antavat väärää tietoa myös juutalaisuudesta? "
        Tämä on mielipiteeni koska messias juutalaisuudessa sen kirjoitusten mukaan on ihminen,vasta kristinusko muutti koko messiasajatuksen eikä ylipappi edes tuntenut uutta ajattelua kun ei sitä tuolloin ollut edes Jeesuksen seuraajillakaan, saati että olisi ollut samaa mieltä.

Rooman edustaja päätti ja hän pelkäsi levottomuuksia etenkin pääsiäisen aikana jolloin tuhansia pyhiinvaeltajia oli kerääntynyt paikalle. Papit eivät varmaan myöskään olleet pitäneet siitä hässäkästä jonka Jeesus aiheutti, mutta kummankaan syyt eivät olleet uskonnolliset.Itse en tiedä tapauksia joissa roomalaiset olisivat ristiinnaulinneet muitakaan uskonnollisista syistä, kyllä syy aina oli kapina tai joku rikos Roomaa ja sen valtaa vastaan.

dikduk

Olisi mukava tietää kertooko UT mitään totta juutalaisuudesta sinun mielestäsi, ja onko kertomukset vain välienselvittelyä juutalaisuuteen josta halutaan tehdä pesäeroa improvisoimalla asiota totuuden kustannuksella. Juutalaisuus ei ole ollut nykyisten kristittyjenkin tutkijoiden mukaan sellainen pelkkä lakiuskonto, jossa ei armoa tunnettu, niin kuin kristittyjen parissa on annettu usein ymmärtää.

• dikduk
        Itsepäinen Aasi --> kirjoitti:

Tuon ajan odostusen mukaan: Matt.1:4-6; odotettiin Messiasta, joka oli syntyvä Juudan Betlemeissä, kuten tapahtuikin, ja kyseessä ei eli mikään tavallinen kuolevainen, sillä Miika sanoo Hänen alkuperänsä olevan muinaisuudessa, iankaikkisista ajoista asiti: Miika 5:1.

Tämä Messiaskuningas ratsasti jo kerran Jerusalemiin: Sak.9:9; eikä siitä mihikään päästä, vaikka väittäisit kuinka profeetan taas erehtyvän, mutta itse olevasi oikassa.

Koska messias on ihminen niin hän tietysti syntyy jossain, mutta missä, sitä ei kukaan tiedä ja messiaan tehtävä on toinen kuin aasilla ratsastaminen, sen kai jokainen ymmärtää. Kukaan ei ole toteuttanut sitä mitä messiaalta odotetaan, ja teot ovat pääasia , ei messiaan henkilö.
        Kuka muuten on joskus odottanut että messias syntyy Betlehemissä tai ratsastelee aasilla? Ei kukaan. Jeesusta edeltäneet ja jälkeen tulleet messaiakandidaatit olivat syntyneet missä kukin eivätkä hölskytelleet kahdella aasilla Jerusalemiin, UT:han ymmärsi tuonkin kohdan väärin jopa kahdella eri tavalla.

• dikduk
        Hengenmies kirjoitti:

dikduk

Olisi mukava tietää kertooko UT mitään totta juutalaisuudesta sinun mielestäsi, ja onko kertomukset vain välienselvittelyä juutalaisuuteen josta halutaan tehdä pesäeroa improvisoimalla asiota totuuden kustannuksella. Juutalaisuus ei ole ollut nykyisten kristittyjenkin tutkijoiden mukaan sellainen pelkkä lakiuskonto, jossa ei armoa tunnettu, niin kuin kristittyjen parissa on annettu usein ymmärtää.

minusta ei juurikaan kerro , UT:n tarkoituskin oli osoittaa että uudella uskonnolla oli tilaus ja että vanha oli niin huono että joutikin pois. Vaikka ei sitten suostunutkaan lähtemään, mikä on ollut kristityille hyvin vaikeasti selitettävä asia.

• dikduk kirjoitti:

dikduk sanoi :
        Mooseksesta: laki kertoo että Mooses ihminen ja jopa tappaja, messias tulee olemaan hänen kaltaisensa eli
        _________
        INRI

• Balttis dikdukille
        dikduk kirjoitti:

Koska messias on ihminen niin hän tietysti syntyy jossain, mutta missä, sitä ei kukaan tiedä ja messiaan tehtävä on toinen kuin aasilla ratsastaminen, sen kai jokainen ymmärtää. Kukaan ei ole toteuttanut sitä mitä messiaalta odotetaan, ja teot ovat pääasia , ei messiaan henkilö.
        Kuka muuten on joskus odottanut että messias syntyy Betlehemissä tai ratsastelee aasilla? Ei kukaan. Jeesusta edeltäneet ja jälkeen tulleet messaiakandidaatit olivat syntyneet missä kukin eivätkä hölskytelleet kahdella aasilla Jerusalemiin, UT:han ymmärsi tuonkin kohdan väärin jopa kahdella eri tavalla.

Itseasissa sinä et kiistä vain UT:n historiallista luotettavuutta, sen kuvatessa Uuden liiton voimaanastumista, Messiaan ratsastettua "hoosianna" kaikuessa Jerusalemiin, ristinnaulittavana kuningaspappina Melkisedekin järjestyksen mukaan, vaan kiistät myös Tooran ja profeettojen arviot Messiaan syntymäpaikasta koska nämä kirjoitukset eivät sovi sinun saddukealais-talmudistiseen maailmankuvaasi; ja tässä menet pidemmälle ateismissasi kuin Jeesuksen Kristuksen aikaiset fariseukset ja kirjanoppineet, jotka sentään tunsivat missä Messisas, juutalaisten kuniinkaana: kautta tulevana hallitsijana oli syntyvä: Matt.2:1-6.

Olet kuin rabiestautinen koira, ja revit kaiken mikä todistaa Laissa ja Profeetoissakin, Jeesuksen Nasaretilaisen olevan ikuinen messiaskuningas, ja Jumalan asettama Daavidin huoneen hallitsija. Tämä johtuu tietysti siitä että: kaltaistesi parissa messias koetaan kielteisesti, - sillä talmudistit ovat myös Koorahin kapinassaan pyrkineet syrjäyttämään Jumalan aionsyntyisen Pojan, - anastaakseen tapettuaan Hänet, Hänen paikkansa - valheillaan.

• heh heh ...
        Balttis kirjoitti:

Kollektiivisesti "kristityt" näyttävät juutalaisia kumartavan, yksilötasolla "harhaoppia" ei voida näköjään hyväksyä vaan alkaa parjaaminen. Huvittavaa.

"Onneksi sinä et dikduk edusta juutalaista- etkä Israeli kansaa..."

Millainen on mielikuvasi juutalaisuutta tunnustavista juutalaiskansan edustajista? Sellainenko, että sillä olisi jotakin tekemistä sinun Kristuksesi kanssa?

• dikduk
        Balttis dikdukille kirjoitti:

Itseasissa sinä et kiistä vain UT:n historiallista luotettavuutta, sen kuvatessa Uuden liiton voimaanastumista, Messiaan ratsastettua "hoosianna" kaikuessa Jerusalemiin, ristinnaulittavana kuningaspappina Melkisedekin järjestyksen mukaan, vaan kiistät myös Tooran ja profeettojen arviot Messiaan syntymäpaikasta koska nämä kirjoitukset eivät sovi sinun saddukealais-talmudistiseen maailmankuvaasi; ja tässä menet pidemmälle ateismissasi kuin Jeesuksen Kristuksen aikaiset fariseukset ja kirjanoppineet, jotka sentään tunsivat missä Messisas, juutalaisten kuniinkaana: kautta tulevana hallitsijana oli syntyvä: Matt.2:1-6.

Olet kuin rabiestautinen koira, ja revit kaiken mikä todistaa Laissa ja Profeetoissakin, Jeesuksen Nasaretilaisen olevan ikuinen messiaskuningas, ja Jumalan asettama Daavidin huoneen hallitsija. Tämä johtuu tietysti siitä että: kaltaistesi parissa messias koetaan kielteisesti, - sillä talmudistit ovat myös Koorahin kapinassaan pyrkineet syrjäyttämään Jumalan aionsyntyisen Pojan, - anastaakseen tapettuaan Hänet, Hänen paikkansa - valheillaan.

"rabiestautinen koira"? Ylläpito voisi jo miettiä poistoa, puhuttelet minua niin törkeästi. Olen asiallisesti perustellut kantani, Jeesus ei ollut juutalaisten odottama eikä profeettojen kuvaama messias, kukaan ei ole täyttänyt sitä mitä profeetat lupaavat .

Jeesus ehkä ratsasti Jerusalemiin, hoosiannasta en tiedä, kansahan muutaman päivän kuluttua ei ollut kiinnostunut hänestä tai hänen kohtalostaan, ei protestoinut hänen puolestaan eikä liittynyt hänen liikkeeseensä. Äkkiä hylätty kuningas...
        Kukaan ei ole koskaan odottanut messiasta jostain tietystä paikkaa . Kumassako laki kristittyjen mielestä nyt on , ohi, kuten Paavali sanoo vai sydämissä niin että sitä ilman opettamistakin noudatetaan ja miksiköhän sinäkin kovasti yrität opettaa minua tai asuuko Israel turvassa ilman että sitä kukaan häiritsee, onko maa täynnä Jahven tuntemusta?

• dikduk
        heh heh ... kirjoitti:

Kollektiivisesti "kristityt" näyttävät juutalaisia kumartavan, yksilötasolla "harhaoppia" ei voida näköjään hyväksyä vaan alkaa parjaaminen. Huvittavaa.

"Onneksi sinä et dikduk edusta juutalaista- etkä Israeli kansaa..."

Millainen on mielikuvasi juutalaisuutta tunnustavista juutalaiskansan edustajista? Sellainenko, että sillä olisi jotakin tekemistä sinun Kristuksesi kanssa?

Hyvä kysymys, vastausta tuskin saamme. Olisi mukava kuulla millainen on oikea, aito kantakirjajuutalainen, joka ei ole talmudisti eikä fariseus, jotka aina valehtelevat ja ovat rikollisia, eikä vesikauhuisen koiran kaltainen . Kaikkea tuota mitä minä olen .
        Ei se kollektivinenkaan ystävyys ole aitoa ystävyyttä, lopullinen tarkoitus on että kaikki juutalaiset kääntyvät kristityiksi, ei siinä skenariossa ole sijaa juutalaisille juutalaisina eikä juutalaisuudelle uskontona. .

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Hitler sairasti messiasyndroomaan CIA:n profiloitsijoiden mukaan, ja sellaista kansallismessiastahan tekin nyt odottelette.

Balttikselle: Profeetat olivat sitten ihan väärässä kun puhuivat Jahven voitelemasta ihmisestä joka tuo rauhan maan päälle ja etenkin Israelille .Nimenomaan juutalaisesta, hyvin kansallisesta.

Muistaakseni sinä olet väittänyt että Jeesus tulee takaisin ja alkaa hallita Israelia sen kuninkaana Jerusalemista käsin. Miksi ihmeessä?

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Balttikselle: Profeetat olivat sitten ihan väärässä kun puhuivat Jahven voitelemasta ihmisestä joka tuo rauhan maan päälle ja etenkin Israelille .Nimenomaan juutalaisesta, hyvin kansallisesta.

Muistaakseni sinä olet väittänyt että Jeesus tulee takaisin ja alkaa hallita Israelia sen kuninkaana Jerusalemista käsin. Miksi ihmeessä?

Messias eli Kristus on nimeomaan Daavidin Herra, kuten olen sinulle osoittanut: Psalmissa 110; Daavidi nimeomaan kutsuu Häntä kuolemattomaksi Herrakseen, eikä kyse tässä psalmissa ole todollakaan kuolevaisesta ihmisestä, ja siksi Jeesus ottti myös asian esiin, kysymyksessään farisuksille: oikaisten lihan mukaisia yksipuolisia käsityksiä.Matt:22:41-46.

Jeesus tuli kärsivänä nöyränä kuninkaana aivan kuten Sakarja ennusti:9:9 ja Hän tulee lupauksensa mukaisesti takaisin myös Kunnian kuninkaan, kuten Hänen paluunsa Öljyvuorella, seuraavan suuren lähi-idän sodan ollessa käynnissä, ja Hän tulee kansana avuski, kaikkien pyhiensä kanssa, kuten ilmoitettu on ja tämä Herran tulemuksen suuri ja julkinen päivä päättää myös nykyisen pahan maaimanajan, ja rauhanaika alkaa siitä hetkestä maan päällä, Lehtimajajuhalla: lue Sak.14-luku joka kuvaa tämän toisen tulemuksen hetken tarkasti.

Silloin vasta Herran nimikin on "echad" eli yksi, ja Herra on koko maan kuningas: 14:9.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

"rabiestautinen koira"? Ylläpito voisi jo miettiä poistoa, puhuttelet minua niin törkeästi. Olen asiallisesti perustellut kantani, Jeesus ei ollut juutalaisten odottama eikä profeettojen kuvaama messias, kukaan ei ole täyttänyt sitä mitä profeetat lupaavat .

Jeesus ehkä ratsasti Jerusalemiin, hoosiannasta en tiedä, kansahan muutaman päivän kuluttua ei ollut kiinnostunut hänestä tai hänen kohtalostaan, ei protestoinut hänen puolestaan eikä liittynyt hänen liikkeeseensä. Äkkiä hylätty kuningas...
        Kukaan ei ole koskaan odottanut messiasta jostain tietystä paikkaa . Kumassako laki kristittyjen mielestä nyt on , ohi, kuten Paavali sanoo vai sydämissä niin että sitä ilman opettamistakin noudatetaan ja miksiköhän sinäkin kovasti yrität opettaa minua tai asuuko Israel turvassa ilman että sitä kukaan häiritsee, onko maa täynnä Jahven tuntemusta?

Rabiestautinen koira kuvaa menettelytapaasi ja suhdettasi mm. Herraan ja profeetttoihin, - enkä väitä että olet rabiestautinen koira, vaan että pyrit repimään heidän sanomansa kappaleiksi kuin rabiestautinen koira. En keksinyt mitään kuvaavampaa tapaa ilmaista sitä miten väität olevasi oikeassa, samaan hengenvetoon kuin väität Jumalan profeettain ja profeettain Hengen erehtyneen.

Tällaista kuvataan UT:ssa siksi pyhäksi, jota ei tulisi antaa "koirille", ja minun parannellun versioni kuvakielen mukaan, ei varsinkaan vesikauhuisille koirille.

• EL. ak.IM
        Balttis kirjoitti:

Balttis

Didukilla on ihan hyvii jutskii.

Israelia edustaa Jeesus.

• EL.a . K.IM
        Hengenmies kirjoitti:

Dikduk

Hengenmies

Ei kai Jeesus ollut Mooseksen lain alla.

Tai muunkaan lain alla.

• heh heh ...
        Balttis dikdukille kirjoitti:

Jotakin olet omaksunut sinäkin Lutherilta. Hänen puheissaan nimittäin koira ja juutalainen olivat usein samassa lauseessa.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Messias eli Kristus on nimeomaan Daavidin Herra, kuten olen sinulle osoittanut: Psalmissa 110; Daavidi nimeomaan kutsuu Häntä kuolemattomaksi Herrakseen, eikä kyse tässä psalmissa ole todollakaan kuolevaisesta ihmisestä, ja siksi Jeesus ottti myös asian esiin, kysymyksessään farisuksille: oikaisten lihan mukaisia yksipuolisia käsityksiä.Matt:22:41-46.

Jeesus tuli kärsivänä nöyränä kuninkaana aivan kuten Sakarja ennusti:9:9 ja Hän tulee lupauksensa mukaisesti takaisin myös Kunnian kuninkaan, kuten Hänen paluunsa Öljyvuorella, seuraavan suuren lähi-idän sodan ollessa käynnissä, ja Hän tulee kansana avuski, kaikkien pyhiensä kanssa, kuten ilmoitettu on ja tämä Herran tulemuksen suuri ja julkinen päivä päättää myös nykyisen pahan maaimanajan, ja rauhanaika alkaa siitä hetkestä maan päällä, Lehtimajajuhalla: lue Sak.14-luku joka kuvaa tämän toisen tulemuksen hetken tarkasti.

Silloin vasta Herran nimikin on "echad" eli yksi, ja Herra on koko maan kuningas: 14:9.

psalmiin 110 olen vastannut pari päivää sitten toisessa ketjussa, katso sieltä.
        Messiaan tehtävä profeettojen mukaan ei ole olla käyhä tai nöyrä -mitä Jeesus ei muuten ollut - vaan tuoda konkreettinen muutos maailmaan. Sellaista ei ole näkynyt.
        Echad:tuonkin olet ymmärtänyt väärin ei Jahven nimi muutu luvuksi yksi vaan "Sinä päivänä Jahve on oleva koko maanpiirin kuningas. Hän on oleva yksi ja ainoa Jumala ja hänen nimensä ainoa, jota avuksi huudetaan "

• EL.a . K.IM
        dikduk kirjoitti:

dikduk

Joo, mä oon.

• dikduk kirjoitti:

Balttis mesoo aivan turhaan. Mä oon arvostanut dikdukia jo aiemmin, ja nyt kun selvisi hänen taustansa, ymmärrän häntä vielä paremmin. Balttis, oot alakynnessä, ja turvaudut jo alatyyliin.

Mutta se pistää silmään, että dikduk odottaa uskontonsa perusteella Messiasta, joka ei koskaan näytä saapuvan. Balttis odottaa Jeesusta takaisin, kuten muutkin kaltaisensa, mutta ei Jeesus näytä koskaan palaavan. Eli kaiken järjen mukaan te odotatte turhaan. Mutta ei odottaminen kiellettyä ole, vaikuttaa vaan vähän hoopolta. Onhan sentään kulunut jo tuhansia ja tuhansia vuosia.

• Balttis

Väiteesi on täysin tuulesta temmattu: "Katso Jumlan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" - sanoi jo Johannes Kastaja - tämä asian tuntien: 1 Moos.22:8; Jes.53-luku.

• ;;

Trollia ei kannata ruokkia.

• Baltis, tuossa esille ottamassasi Mooseksessa Aabraham valehtelee pojalleen, jonka oli aikonut tappaa, kun oli jo veitsikin kädessä valmiina.

Jesaja 53 kertoo jostakin muusta kuin Jeesuksesta, koska siinä on niin paljon asioita, joita ei saa sovitettua Jeesukseen millään. Tai kyllä, jos aletaan taas väännellä sanoja tarkoittamaan jotain aivan muuta! Jossakin on pakko olla henkilö, johon kerrotut asiat sopivat ilman epäilystäkään. Ei vain tiedetä missä.

Jeesuksen tuomio oli kuitenkin maallinen, vaikka täyttä selvyyttä syystä ei ole. Jotain hän nyt oli kuitenkin tehnyt, kun noin rankka tuomio tuli. Epäilisin vallanpitäjien pelkoa, kun hän luultavasti esitti olevansa ylempi ja parempi kuin muut. Ja siitähän joskus seuraa vallankaappaus, kun kannattajia tulee tarpeeksi.

• EL.a . KI.M

Balttis

Se karitsa on periaatteessa sama VT:ssä ja UT:ssa.

Mutta UT:n mukaan ei tarvis enään hengailla siellä ristillä.

• Balttis

Sanottavasi on sinun oletuksesi, ja tämä Aabrahamin lupaus 1 Moos.22:8:ssa, oli profetia riippumatta siitä mitä Aabraham itse tuona hetkenä ajatteli - ja tiedämme varmasti vain sen mitä hän lupasi. Tässa voidaan nähdä samankaltaisenkin profetionnin toteutuminen kuin Kaifaan ollessa ylimmäisenä pappina, hän ei sanonut itsestään niitä sanoja jotka totoutuivat Jumalan Karitsan, - Hänen ainosyntyisen Poikansa kuolemassa: "parempi on että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu".

Juuri tämä rakastavan Isänsydämenhän Jumala paljastaa tässä Aabrahamin koetuksessa 1 Moos.22-luku, hänelle ja meillekin eli sen että: Jumala itse antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä": Joh.3:16.

Tämä uhrikaritsa oli siis TULEVANA, sen iankaikkisen lupausten liiton voimallinen uhri, johon kaikkien meidän Aabrahamin lapsien lapsioikeus perustuu: "Kansojen Paljouden isässä", ja hänen tulevassa, ja tulleessa siemenessään joka on KRISTUS ELI MESSIAS.

• Balttis

Tämän uhrin antanut pappi oli kuningas, ja se annettiin Melkisedekin (Vanhurskauden kuninkaan = messias ) toimesta, ja tämä on ikuisen elämän liitto, eikä suinkaan kuolevaisten ihmisten asettama liitto, uhreineen kuten Leeviläisten ja Aaronin pappeuteen perustuma liitto. Tämä liitto on korkeampiarvoisempi voimallinen liitto, Karitsan sovitusveren voimassa: ja tämä Jumalan Kritsa on Jumalan ainokainen viaton Poika TAIVAASTA, maahan tulleena - niinkuin "nisujyvä joka kuollessaan, antaa elämän" - niille jotka Häneen uskovat.

• dikduk

Eihän Jeesus ollut edes Abrahamin siementä,jos tarkkoja ollaan juutalainen isälinja puuttui Jeesukselta, sitä ei poika äidiltä saa. Toisekseen akedah ei ole profetia vaan kertomus siitä miten ihmisuhrit kiellettiin ja juutalaisuuden ydin on tämä "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä" ei ole isäjumalaa ja poikajumalaa, on vain Jahve.
        Kenenkään muunuskoisen ei tietenkään tarvitse noin uskoa, mutta jos uskoo että Jahven lisäksi on muitakin jumalia, silloin pitää käyttää lähteenä muiden uskontojen kirjoituksia, niiden jotka sellaista opettavat.

• Hajoo
        dikduk kirjoitti:

Eihän Jeesus ollut edes Abrahamin siementä,jos tarkkoja ollaan juutalainen isälinja puuttui Jeesukselta, sitä ei poika äidiltä saa. Toisekseen akedah ei ole profetia vaan kertomus siitä miten ihmisuhrit kiellettiin ja juutalaisuuden ydin on tämä "Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä" ei ole isäjumalaa ja poikajumalaa, on vain Jahve.
        Kenenkään muunuskoisen ei tietenkään tarvitse noin uskoa, mutta jos uskoo että Jahven lisäksi on muitakin jumalia, silloin pitää käyttää lähteenä muiden uskontojen kirjoituksia, niiden jotka sellaista opettavat.

Happane koriisi.

• dikduk
        Hajoo kirjoitti:

Happane koriisi.

Kuka oli Jeesuksen juutalainen isä jolta hän sai y-kromosomilinjansa? Eivät faktat muutu minun haukkumisestani, jos mielestäsi olen asiassa väärässä, osoita se.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Kuka oli Jeesuksen juutalainen isä jolta hän sai y-kromosomilinjansa? Eivät faktat muutu minun haukkumisestani, jos mielestäsi olen asiassa väärässä, osoita se.

Esitähän sinä aitojuutalaiset kantakirjasi - niin jatketaan sitten keskustelua toisessa linkissä vaikka siitä kuka on todella juutalainen.

• EL. a. K.IM

Balttis

Mussukka :)

Se hukkumisjuttu viittaa siihen punaisen meren avaamiseen.

Mutta ei siellä erämaassa kannata poukkoilla turhan kauaa.

Elkää oikoko Jumalan suoria reittejä.

• dikduk

Nyt on puhe henkilöstä jota palvot jumalana ja jonka väität olevan Abrahamin isälinjaa. Ei ole kyse minusta. Olen juutalainen, mutta jos et sitä usko, ei se minua häiritse eikä asia siitä muutu.
      Aina kun et osaa vastata- eli lähes aina - siirrät keskustelun minuun .Koita vastata kysymykseen mistä Jeesus sai Abrahamin eli israelilaisen y-linjan.UT:n mukaan ei hänellä sitä voinut olla.

• Balttis

Et muuten itse lainkaan kommentoi yleensä niitä jatkuvana ketjuna eteesi laittamiani Jumalan sanan kohtia, jotka osottavat sinun esittämäsi visiot vääriksi.

Ja tämä siksi että et pysty kumoamaan Jumalan sanaa, ihmisopeillasi.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Et muuten itse lainkaan kommentoi yleensä niitä jatkuvana ketjuna eteesi laittamiani Jumalan sanan kohtia, jotka osottavat sinun esittämäsi visiot vääriksi.

Ja tämä siksi että et pysty kumoamaan Jumalan sanaa, ihmisopeillasi.

Olen useimmat kommentoinut moneenkin kertaan, ja, puhun messiaasta täysin VT:n pohjalta en omasta päästä .

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Olen useimmat kommentoinut moneenkin kertaan, ja, puhun messiaasta täysin VT:n pohjalta en omasta päästä .

Ethän sinä edes tunne Messiasta, ja väität ettei hän ole vielä tullut: Sak.9:9 - tai vielä tuleva kunnian kuninkaana: Sak.14:9.

Hänhän on sinulle joku juutalinen henkilö, jonka ilmestymistä vasta odottelet.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Ethän sinä edes tunne Messiasta, ja väität ettei hän ole vielä tullut: Sak.9:9 - tai vielä tuleva kunnian kuninkaana: Sak.14:9.

Hänhän on sinulle joku juutalinen henkilö, jonka ilmestymistä vasta odottelet.

Ei messias olekaan tullut. Ethän sinäkään nimittelisi minua jos olisi tullut, Israel eläisi rauhassa, holokaustia ei olisi tapahtunut jne jne jne Messias ON
        juutalainen henkilö, sehän on koko jutun perusta ja daavidin sukuiset miehet ovat henkilöitä.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Ei messias olekaan tullut. Ethän sinäkään nimittelisi minua jos olisi tullut, Israel eläisi rauhassa, holokaustia ei olisi tapahtunut jne jne jne Messias ON
        juutalainen henkilö, sehän on koko jutun perusta ja daavidin sukuiset miehet ovat henkilöitä.

Älä unta näe, tottakai Messia on tullut, ja ottanut itselleen Juudan valtikan: 1 Moos.49:10; juutalaisten katoamattomana kuninkaana, muutenhan JHWH olisi vallehdellut Daavidille, mitä hän ei suinkaan tehnyt:

Psal.89: 35-38; >> "Minä en liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on huuliltani lähtenyt. Minä olen kerran vannonut PYHYYTENI KAUTTA, ja totisesti, Minä en Daavidille valehtele: ja hänen jälkeläisensä pysyvät iankaikkisesti, ja hänen valtaistuimensa on Minun edessäni niinkuin aurinko, SE PYSYY LUJANA IANKAIKKISESTI niinkuin kuu. Ja todistaja pilvissä on uskollinen."

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Messia polveutuu Daavidin suvusta, eli syntyy Daavidin sukuun, vaikka Hänen Isänsä onkin Jumala, - ja tämähän ei näytä menevän sinulle jakeluun millään: Psalmi 2:7; eli Messiaspsalmi.

• EL. a. k:IM

dikduk

Bambiino.

Se Y kromosomi juttu on vaikea selittää sanoin.

Joshua ei ollut Jumala, kun tallusteli UT:ssä.

Vasta sen naulaamisen jälkeen sitta po peppan Jumalan viereen.

Ja hallitseva sieltä maailmaa.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Messia polveutuu Daavidin suvusta, eli syntyy Daavidin sukuun, vaikka Hänen Isänsä onkin Jumala, - ja tämähän ei näytä menevän sinulle jakeluun millään: Psalmi 2:7; eli Messiaspsalmi.

Ei mene, koska daavidin sukuun ei synnytä ilman ihmisisää joka kuuluu tuohon sukuun.
        Toisella tapaa ilmaistuna: Daavidin sukuun Ei kuulu ketään jumalia kuten ei mihinkään muuhunkaan ihmissukuun.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Älä unta näe, tottakai Messia on tullut, ja ottanut itselleen Juudan valtikan: 1 Moos.49:10; juutalaisten katoamattomana kuninkaana, muutenhan JHWH olisi vallehdellut Daavidille, mitä hän ei suinkaan tehnyt:

Psal.89: 35-38; >> "Minä en liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on huuliltani lähtenyt. Minä olen kerran vannonut PYHYYTENI KAUTTA, ja totisesti, Minä en Daavidille valehtele: ja hänen jälkeläisensä pysyvät iankaikkisesti, ja hänen valtaistuimensa on Minun edessäni niinkuin aurinko, SE PYSYY LUJANA IANKAIKKISESTI niinkuin kuu. Ja todistaja pilvissä on uskollinen."

Sama psalmi kertoo että kuninkuus on jo mennyt:"Kuitenkin sinä vihastuit voideltuusi, hylkäsit ja jätit hänet.
        39 Sinä teit tyhjäksi liiton, jonka olit tehnyt palvelijasi kanssa, ja paiskasit maahan hänen kruununsa. 40 Sinä revit rajoilta hänen varustuksensa, raunioitit hänen linnoituksensa. 41 Nyt kaikki ohikulkijat ryöstävät häntä, naapurit tekevät hänestä pilkkaa. 42 Sinä vahvistit hänen vastustajiaan, annoit hänen vihollisilleen aihetta riemuun. 43 Sinä käänsit hänen miekkansa häntä itseään vastaan, et tukenut häntä taistelussa.
        44 Sinä teit lopun hänen loistostaan, suistit maahan hänen valtaistuimensa.
        45 Sinä riistit häneltä nuoruuden päivät, kiedoit hänet häpeän viittaan.
        46 Herra, kuinka kauan? Kätkeydytkö sinä ainiaaksi? Kuinka kauan vihasi leimuaa kuin tuli?
        47 Muista, Herra, kuinka lyhyt on ihmiselämä, kuinka mitättömiksi olet luonut Aadamin lapset 48 Onko ketään, joka ei kerran kuolisi, joka välttyisi joutumasta tuonelan kouriin? (sela) 49 Herra, missä on uskollisuutesi, missä ovat lupauksesi, jotka kerran Daavidille annoit valalla vannoen? 50 Älä unohda, Herra, kuinka palvelijoitasi häväistään! Kansojen pilkka raastaa sydäntäni. 51 Herra, katso kuinka vihollisesi herjaavat! He pilkkaavat voideltusi kohtaloa. 52 Ylistetty olkoon Herra ikuisesti! Aamen, Aamen "

• EL.a . K. IM
        dikduk kirjoitti:

Ei mene, koska daavidin sukuun ei synnytä ilman ihmisisää joka kuuluu tuohon sukuun.
        Toisella tapaa ilmaistuna: Daavidin sukuun Ei kuulu ketään jumalia kuten ei mihinkään muuhunkaan ihmissukuun.

dikduk

JUMALA TEKEE DAAVIDIN JÄLKELÄISEN VAIKKA KIVESTÄ.

• EL.a .k.IM
        dikduk kirjoitti:

dikduk

Luehan pupu se Hesekielin kasi ja ysi luku.

Siinä on syy Holocaustiin.

• Balttis

Jes.9:5,6, >> Poika on meille (siis myös aitojuutalaisille ja Daavidin suvulle annettu), jonka hateilla on herraus ja Hänen nimensä on: Ihmeellinen Neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; >> Mutta sinulle se pysyy vieraana valtakuntana, jonka kuningasta et tunne vaikka Hänen tulemuksensa on monessa kohdin profeetoissa ennustettu: Jer.30:7-9: Hes.37:22-28.

Sinä poloinen, panet tämän sijasta toivosi poliittiseen suhmurointiin, ja maalliseen messiaaseen, jonka on vain uusi uskonnollispoliittinen antimessias, - tosin viimeinen sallainen ennen aidon tulemusta: Sak.14-luvun mukaisesti.

• dikduk

Aitojuutalaisen isän ja aitojuutalaisen nuoren naisen poika, joka syntyi syroefraimilaisen sodan aikaan ja ennen kuin poika oppi hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, Resinin ja Pekahin valtakunnat sortuivat. Jes 7:14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: nuori nainen tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. 15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. 16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi. "
      Ei synny siinä synny uutta jumalaa "Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
      Jes 43:10"Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä"

Jer 30:7 8 "Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen vieraan ikeen sinun niskastasi, Jaakob, ja katkaisen sinun valjaasi. Silloin israelilaisten ei tarvitse enää palvella muukalaisia" vaan he saavat palvella Herraa, Jumalaansa, ja Daavidia, jonka minä annan heille kuninkaaksi.
      10 -- Älä pelkää, palvelijani Jaakob, älä kauhistu, Israel, sanoo Herra. Minä pelastan sinut kaukaisesta maasta, tuon jälkeläisesi pois sieltä, missä he ovat olleet vankeina. Jaakob palaa takaisin ja elää rauhassa, huolta vailla, kun kukaan ei häntä enää uhkaa " maanpako päättyi, vankeina israelilaiset ovat olleet vain Assyriassa. Juuda ei tuolloin vielä ollut tuhoutunut.

Hesekiel kertoo samaa ,paluu ja yhtenäinen kansa :22 Siinä maassa, Israelin vuorilla, minä teen heistä yhden kansan. Heillä kaikilla on oleva hallitsijanaan yhteinen kuningas, enää he eivät elä kahtena kansana eivätkä kahden kuninkaan alaisina. He eivät enää myöskään saastuta itseään epäjumalillaan ja iljettävillä patsaillaan eivätkä paljoilla rikkomuksillaan. Minä pyyhin pois heidän syntinsä ja rikkomuksensa, minä puhdistan heidät, ja heistä tulee minun kansani ja minä olen heidän Jumalansa.
      24 "Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, heillä kaikilla on yksi ja sama paimen. He noudattavat minun käskyjäni, he seuraavat minun säädöksiäni ja elävät niiden mukaan.
      Epäjumalien palvelu päättyi eksiilin jälkeen, juutalainen uskonto oli jo monoteistinen, Davidin sukuista "aitojuutalaista " hallitsijaa yritettiin saada valtaan ,mutta Persia esti restoraation.
      Hesekielin mukaan hallitsijan olisi papistolle alamainen ja hallitsijan valta muutenkin rajattu:"Ruhtinas ei liioin saa väkivalloin ottaa itselleen alamaistensa perintömaata, hän ei saa häätää ketään tämän omalta maalta. Hänen tulee antaa pojilleen perintöosat omasta alueestaan, ettei kukaan minun kansastani joutuisi lähtemään perintömaaltaan" Hes.46:18
      Profeetat puhuvat nimenomaan maallisesta messiaasta, ihmisestä joka toimii maanpäällä maallisissa asioissa, maallisten ihmisten hyväksi maallisissa ongelmissa. Niin maallinen messias on, että tiedetään mitä siemenlinjaa hän on, kuka hänet siittää:joku Daavidin sukuun kuuluva mies.

• Balttis

PS. Mainitsemasi valtakunnut tuhoutuivat, paljon ennen kun Immanuel poika oli oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän... eikä tässä ole mitään ajoituksellista vaikeutta.

Jakeessa Jes.7:16; ei sanota että: poika tekisi mitää ennen näiden liitolaisten maan kukistumista, vaan juuri päinvastoin, kun edelleen näytät käsittävän. Tässä ei sanota Immanuelin erottelukyvyn edeltävä autiotumista ja valtioden tuhoutumista, VAAN ON NIMENOMAAN NIIDEN AUTIOTUMISEN JÄLKEINEN TAHPAHTUMA; ELI: "ennenkuin poika on oppinut ... tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta kauhistut. (sanat kohdistettu Aahaalle.)

• EL.a .k:IM

dikduk

Se siittämis hommeli on aika helppoa, jos on huevos.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

PS. Mainitsemasi valtakunnut tuhoutuivat, paljon ennen kun Immanuel poika oli oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän... eikä tässä ole mitään ajoituksellista vaikeutta.

Jakeessa Jes.7:16; ei sanota että: poika tekisi mitää ennen näiden liitolaisten maan kukistumista, vaan juuri päinvastoin, kun edelleen näytät käsittävän. Tässä ei sanota Immanuelin erottelukyvyn edeltävä autiotumista ja valtioden tuhoutumista, VAAN ON NIMENOMAAN NIIDEN AUTIOTUMISEN JÄLKEINEN TAHPAHTUMA; ELI: "ennenkuin poika on oppinut ... tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta kauhistut. (sanat kohdistettu Aahaalle.)

Niin poika on kasvamassa Aahaan nähden ja viholliset katoavat ennen kuin poika alkaa erottaa pahan hyvästä eli poika on silloin vielä pieni, niin pian on uhka ohi. Mikä ongelma?
        Lainasin Jesajaa itseään:"15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. 16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi"

• EL.a . K.IM
        dikduk kirjoitti:

Niin poika on kasvamassa Aahaan nähden ja viholliset katoavat ennen kuin poika alkaa erottaa pahan hyvästä eli poika on silloin vielä pieni, niin pian on uhka ohi. Mikä ongelma?
        Lainasin Jesajaa itseään:"15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän. 16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi"

dikduk

Sähän et osaa käyttäyttyä.

Et sä ansaitse maitoa, ja hunajaa.

• Balttis

Noillako sepustuksilla ja ajoituksillasi kuvittelet kiistäväsi, - ilman osoitettavaa Immanuelia, - sen historiallisen tosiasian että Immanuel syntyi, Juudan Beetlahemissä, juutalisten todellisena katoamattomana kuninkaana, kuten Uusi testametti eli Uuden liiton voimaanastumista kuvaavat kirjoitukset asoista todistavat.

Koko Ihana maa, Israeli maa on Immanuelin eli Jeeuksen Kristuksen, juutalaisten kuninkaan oma, samoinkuin sen pääkaupunki (Je) Saalem, jonka katoamaton kuningas Hän on: sillä juuri hän on Daavidin Herra Hengessä näkemä Messias, ja Jumalan voideltu, se Daavid jonka valtakunta on kuin taivasten päivät:

Psal.89: 21-28; >> Minä ole löytänyt Daavidin, palvelijani, OLEN VOIDELLUT HÄNET ÖLJYLLÄNI. Minun käteni on lujasti tukeva häntä, minun käsivarteni on häntä vahvistava. Ei vihollinen yllätä häntä, eikä vääryyden mies häntä sorra; vaan minä hävitän hänen ahdistajansa hänen edestänsä ja lyön vihamiehensä maahan. Minun uskollisuuteni ja armoni on hänen kanssansa, ja MINUN NIMESSÄNI (JHWH PELASTA = JESHUA) kohoaa hänen sarvensa (voiman vertauskuva). Minä asetan hänen kätensä vallitsemaan merta ja virtoja hänen oikean kätensä. Hän KUTSUU MINUA: "SINÄ OLET MINUN ISÄNI, sinä minun Jumalani ja pelastukseni kallio. Ja minä asetan hänet esikoisekisi, MAAN KUNIKAITA KORKEAMMAKSI.

• EL.a . K.IM

Balttis

Se on se suolapatsas jutska.

Kun Enkelit tulivat pelastamaan, niin yksi mimmi tsiigas taaksensa, vaikka ei olisi saanut.

Mut Rebekha on ihan turvassa.

• dikduk

Jerusalem ei ole messiaan kaupunki vaan Jahven ,Daavid ei vielä nähnyt hengessä messiasta jota ajatusta ei vielä ollut edes syntynyt, Daavid uskoi joutuvansa palvomaan uuden asuinpaikkansa jumalia jahven asemesta ja hänen vaimonsa kotijumalat pelastivat kerran Daavidin hengen ,Israelin uskonto oli henoteistinen tuohon aikaan.Tuolta ajalta ei ole kirjoituksia VT:ssä. .

Aloitat psalmin 89 jakeista 21-28, jatkan jakeesta 29: Minä annan hänen sukunsa säilyä iäti, annan hänen valtaistuimensa pysyä niin kauan kuin taivas kaartuu maan yllä. 30 " Jos hänen jälkeläisensä hylkäävät minun lakini eivätkä vaella niin kuin oikeuteni vaatii,
        31 jos he halveksivat minun säädöksiäni eivätkä pidä minun käskyjäni,
        32 niin minä rankaisen heitä heidän rikoksistaan, kuritan heitä heidän syntiensä tähden.
        33 Mutta armoani minä en ota heiltä pois, minun uskollisuuteni ei horju.
        34 Minä en riko liittoani, en muuta sitä, minkä olen luvannut, voidellulla on jälkeläisiä, maallinen suku ei muuten säily.
        Lopussa psalmin 89 runoilija suree sitä että davidilainen dynastia kuitenkin on päättynyt 89:39-42 "Kuitenkin sinä vihastuit voideltuusi, hylkäsit ja jätit hänet. Sinä teit tyhjäksi liiton, jonka olit tehnyt palvelijasi kanssa, ja paiskasit maahan hänen kruununsa. 40 Sinä revit rajoilta hänen varustuksensa, raunioitit hänen linnoituksensa.
        41 Nyt kaikki ohikulkijat ryöstävät häntä, naapurit tekevät hänestä pilkkaa. 42 Sinä vahvistit hänen vastustajiaan, annoit hänen vihollisilleen aihetta riemuun" et näköjään lue mitään kokonaan

Ps 132:11-12
        "Herra on vannonut Daavidille valan, antanut lupauksen, jota hän ei peruuta: "Oman jälkeläisesi minä asetan valtaistuimellesi.
        12 JOS poikasi pitävät minun liittoni ja säädökset, jotka heille opetan, myös heidän poikansa istuvat valtaistuimellasi aikojen loppuun saakka."
        Eivät ilmeisesti pitäneet...
        Jahvella ei ole poikaa tai sitten laki ja profeetat valehtelevat, kuninkaat olivat Jahven "poikia" siinä mielessä että heitä pidettiin hänen valitseminaan ja voiteleminaan.
        Daavid poikineen olivat maallisia kuninkaita, toiset hyviä toiset, vähemmän hyviä ja toiset hyvin huonoja .Suku kuitenkin hallitsi 400 vuotta, mikä on pitkä aikaa ja teki siitä kansallisuskonnollisesti hyvin merkittävän.

Kaiki juutalaiset ovat Jahven lapsia ja häntä kutsutaan rukouksissa isäksi Jes 64:8 "Mutta olethan sinä, Jahve, meidän isämme! Me olemme savea, sinä saven valaja, kaikki me olemme sinun kättesi tekoa. "
        Missä siinä joku herätetään, koko ajan on puhe yhden miehen suvusta ja jälkeläistä alenevassa polvessa, lopulta menee kruunukin.

• Balltis
        dikduk kirjoitti:

Jerusalem ei ole messiaan kaupunki vaan Jahven ,Daavid ei vielä nähnyt hengessä messiasta jota ajatusta ei vielä ollut edes syntynyt, Daavid uskoi joutuvansa palvomaan uuden asuinpaikkansa jumalia jahven asemesta ja hänen vaimonsa kotijumalat pelastivat kerran Daavidin hengen ,Israelin uskonto oli henoteistinen tuohon aikaan.Tuolta ajalta ei ole kirjoituksia VT:ssä. .

Aloitat psalmin 89 jakeista 21-28, jatkan jakeesta 29: Minä annan hänen sukunsa säilyä iäti, annan hänen valtaistuimensa pysyä niin kauan kuin taivas kaartuu maan yllä. 30 " Jos hänen jälkeläisensä hylkäävät minun lakini eivätkä vaella niin kuin oikeuteni vaatii,
        32 niin minä rankaisen heitä heidän rikoksistaan, kuritan heitä heidän syntiensä tähden.
        34 Minä en riko liittoani, en muuta sitä, minkä olen luvannut, voidellulla on jälkeläisiä, maallinen suku ei muuten säily.
        Lopussa psalmin 89 runoilija suree sitä että davidilainen dynastia kuitenkin on päättynyt 89:39-42 "Kuitenkin sinä vihastuit voideltuusi, hylkäsit ja jätit hänet. Sinä teit tyhjäksi liiton, jonka olit tehnyt palvelijasi kanssa, ja paiskasit maahan hänen kruununsa. 40 Sinä revit rajoilta hänen varustuksensa, raunioitit hänen linnoituksensa.
        41 Nyt kaikki ohikulkijat ryöstävät häntä, naapurit tekevät hänestä pilkkaa. 42 Sinä vahvistit hänen vastustajiaan, annoit hänen vihollisilleen aihetta riemuun" et näköjään lue mitään kokonaan

"Herra on vannonut Daavidille valan, antanut lupauksen, jota hän ei peruuta: "Oman jälkeläisesi minä asetan valtaistuimellesi.
        12 JOS poikasi pitävät minun liittoni ja säädökset, jotka heille opetan, myös heidän poikansa istuvat valtaistuimellasi aikojen loppuun saakka."
        Jahvella ei ole poikaa tai sitten laki ja profeetat valehtelevat, kuninkaat olivat Jahven "poikia" siinä mielessä että heitä pidettiin hänen valitseminaan ja voiteleminaan.
        Daavid poikineen olivat maallisia kuninkaita, toiset hyviä toiset, vähemmän hyviä ja toiset hyvin huonoja .Suku kuitenkin hallitsi 400 vuotta, mikä on pitkä aikaa ja teki siitä kansallisuskonnollisesti hyvin merkittävän.

Kaiki juutalaiset ovat Jahven lapsia ja häntä kutsutaan rukouksissa isäksi Jes 64:8 "Mutta olethan sinä, Jahve, meidän isämme! Me olemme savea, sinä saven valaja, kaikki me olemme sinun kättesi tekoa. "
        Missä siinä joku herätetään, koko ajan on puhe yhden miehen suvusta ja jälkeläistä alenevassa polvessa, lopulta menee kruunukin.

Kaikki Jumalan lupauksen toteutuvat hänen asetettua kaiken perilliseksi Poikansa, joka pitään myös Daavidin huoneen ja valtaistuimen lupauksrineen lujana. Itsenäisen Juudan valtakunnan loppu oli sen tuho vuonna 70:ntä. Silloin päättyivät myös turhaksikäyneet rituaalit temppelin tuhoon.

Jerasalem on kuitenkin edelleen Jeesuksen Krituksen kaupunki, ja Hän tulee osoittamaan sen kaikille, ainvan niinkuin Sakarja aiheesta ennustaa.

• dikduk
        Balltis kirjoitti:

Kaikki Jumalan lupauksen toteutuvat hänen asetettua kaiken perilliseksi Poikansa, joka pitään myös Daavidin huoneen ja valtaistuimen lupauksrineen lujana. Itsenäisen Juudan valtakunnan loppu oli sen tuho vuonna 70:ntä. Silloin päättyivät myös turhaksikäyneet rituaalit temppelin tuhoon.

Jerasalem on kuitenkin edelleen Jeesuksen Krituksen kaupunki, ja Hän tulee osoittamaan sen kaikille, ainvan niinkuin Sakarja aiheesta ennustaa.

Jahvella ei ole poikaa.
        Nyt unohdit kokonaan käsitellä psalmia 89 jonka lopussa Daavidin huone menettää kuninkuuden.Sanoit että voideltu oli Jeesus mutta voidellullehan kävi näin:"Kuitenkin sinä vihastuit voideltuusi, hylkäsit ja jätit hänet".

• EL.a . K.IM
        dikduk kirjoitti:

Jahvella ei ole poikaa.
        Nyt unohdit kokonaan käsitellä psalmia 89 jonka lopussa Daavidin huone menettää kuninkuuden.Sanoit että voideltu oli Jeesus mutta voidellullehan kävi näin:"Kuitenkin sinä vihastuit voideltuusi, hylkäsit ja jätit hänet".

dikduk

Sä et karvahattu edes tajua, mitä voideltu tarkoittaa.

• EL.a . K.IM
        dikduk kirjoitti:

dikduk

Miten sä jankkaat jotain Jahven nimeä.

Jos sellainen on olemassa, niin mä vedän sitä pataan.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Jahvella ei ole poikaa.

Eikös tämä Voideltu, nimenomaan Isän vihastuessa Poikaansa, Hänen ottaessan päälleen meidän syntyimme - ollut pimeyden hetkessä Golgatalla: "synniksi tehtynä, viaton vääräin puolesta hylätty" ja huusihan Hän Poika Isälle ristilltä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani - vai kuinka? Kun luet itse luvun loppuun voit kaikensta havaita, että Hän: Jumalan Poika (Jes.9:5,6.) joka pitää Daavidin huoneen vahvana, niin että kun: "Israelin heimoa on seulottu kansain seassa, Herra pystyttää jälleen Daavidin sortuneen majan": Aamos 9-luku.

Mutta se suuri kysymys olikin: "Kuinka kauan sinä, Herra, itsesi yhäti kätket? Kuinka kauan sinun vihasi palaa?... Ja: Kuka on se mies, joka jää eloon eikä kuoloa näe, joka pelastaa sielunsa tuonelan kädestä?"

Ja Hänhän on ylösnoussut, kuoleman kukistanut Herramme Jeesus Kristus, joka on El Shaddai, Kaikkivaltias: JHWH Elohim, joka on echad eli yksi Jumala, joka on, joka oli ja joka tuleva on, ja:

>> Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja Minä elän; ja Minä olin kuollut, ja katso, Minä elän aina ja iankaikkisesti, ja Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Jahvella ei ole poikaa.

Eikö: 2 Sam.7:13-17; mutta sinä suollat selvää paskaa.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Eikös tämä Voideltu, nimenomaan Isän vihastuessa Poikaansa, Hänen ottaessan päälleen meidän syntyimme - ollut pimeyden hetkessä Golgatalla: "synniksi tehtynä, viaton vääräin puolesta hylätty" ja huusihan Hän Poika Isälle ristilltä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani - vai kuinka? Kun luet itse luvun loppuun voit kaikensta havaita, että Hän: Jumalan Poika (Jes.9:5,6.) joka pitää Daavidin huoneen vahvana, niin että kun: "Israelin heimoa on seulottu kansain seassa, Herra pystyttää jälleen Daavidin sortuneen majan": Aamos 9-luku.

Mutta se suuri kysymys olikin: "Kuinka kauan sinä, Herra, itsesi yhäti kätket? Kuinka kauan sinun vihasi palaa?... Ja: Kuka on se mies, joka jää eloon eikä kuoloa näe, joka pelastaa sielunsa tuonelan kädestä?"

Ja Hänhän on ylösnoussut, kuoleman kukistanut Herramme Jeesus Kristus, joka on El Shaddai, Kaikkivaltias: JHWH Elohim, joka on echad eli yksi Jumala, joka on, joka oli ja joka tuleva on, ja:

>> Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja Minä elän; ja Minä olin kuollut, ja katso, Minä elän aina ja iankaikkisesti, ja Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.

Ei Daavidin sukua tapettu,psalmi puhuu suvusta ja sitä koskevasta Daavidille annetusta lupauksesta ja miten sen kävi .
        Ps 89 Minä olen löytänyt palvelijani Daavidin ja voidellut hänet pyhällä öljylläni Hän sanoo minulle: 'Sinä olet minun isäni, olet Jumalani, turvakallioni.' 27 Minä otan hänet esikoisekseni, nostan kuninkaista korkeimmaksi
        Minä annan hänen sukunsa säilyä iäti, annan hänen valtaistuimensa pysyä niin kauan kuin taivas kaartuu maan yllä. Jos hänen jälkeläisensä (alkutekstissä poikansa) hylkäävät minun lakini eivätkä vaella niin kuin oikeuteni vaatii ..."Jeesus poikineen ei ole hallinnut koskaan .

Ps.132 "Jahve on vannonut Daavidille valan, antanut lupauksen, jota hän ei peruuta: "Oman jälkeläisesi minä asetan valtaistuimellesi.
        eivät pitäneet ja valtaistuin meni.
        Ota VT:stä kohtia summittaisesti irti yhteydestään ja ilmoitat että ne koskevat Jeesusta vaikka on aivan selvää että ne puhuvat aivan muusta.Näin myös Sak. 14: 9 Jahve on oleva koko maan kuningas. Sinä päivänä on Jahve oleva yksi ja hänen nimensä yksi" ei siinä puhuta Jeesuksesta , Jahve on kuningas. Ei siitä ole ollut VT:n mukaan mitään epäilyksiäkään missään vaiheessa. Maallisena kuningashuoneena Daavidin suku oli erityisasemassa, mutta Jahve oli varsinainen "kuningas".
        En myöskään ymmärrä miksi yleensä laitat kristinuskossa uskotun Jumalan pojan tulemaan maanpäälle ja asettumaan asumaan Jerusalemiin ja alkavan siellä kuninkaana hallita Israelia .Ei tuollaista ole varmaan edes Uudessa Testamentissa.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Eikö: 2 Sam.7:13-17; mutta sinä suollat selvää paskaa.

2:Sam 7:8- SANO siis minun palvelijalleni DAAVIDILLE : Näin sanoo Herra Sebaot: Minä olen ottanut sinut laitumelta, lammasten jäljestä, kansani Israelin ruhtinaaksi9 Ja minä olen ollut sinun kanssasi kaikkialla, missä sinä vaelsit, ja olen hävittänyt kaikki vihollisesi sinun tieltäsi. Ja minä teen sinulle suuren nimen, suurimpien nimien vertaisen maan päällä10 Ja minä valmistan sijan kansalleni Israelille ja istutan sen niin, että se asuu paikallansa eikä enää ole levoton, eivätkä vääryyden tekijät sitä enää sorra niinkuin ennen11 siitä ajasta saakka, jolloin minä asetin tuomareita kansalleni Israelille; minä annan sinun päästä rauhaan kaikista vihollisistasi. Ja Herra ilmoittaa sinulle, että Herra on tekevä sinulle huoneen12 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, KOROTAN MINÄ SINUN SEURAAJAKSESI SINUN JÄLKELÄISESI JOKA LÄHTEE SINUN RUUMIISTASI ; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa HÄN ON RAKENTAVA TALON MINUN NIMELLENI , ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi14 Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään; mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi16 Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva." On puhe Salomosta , Daaviidin jälkeläiset eivät muutu Jahven pojiksi Jumala oli kuninkaiden valitsija ja siksi "isä".

Vala edellytti tätä Ps.132 "Jahve on vannonut Daavidille valan, antanut lupauksen, jota hän ei peruuta: "Oman jälkeläisesi minä asetan valtaistuimellesi.
        12 JOS poikasi pitävät minun liittoni ja säädökset, jotka heille opetan, myös heidän poikansa istuvat valtaistuimellasi aikojen loppuun saakka".

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

2:Sam 7:8- SANO siis minun palvelijalleni DAAVIDILLE : Näin sanoo Herra Sebaot: Minä olen ottanut sinut laitumelta, lammasten jäljestä, kansani Israelin ruhtinaaksi9 Ja minä olen ollut sinun kanssasi kaikkialla, missä sinä vaelsit, ja olen hävittänyt kaikki vihollisesi sinun tieltäsi. Ja minä teen sinulle suuren nimen, suurimpien nimien vertaisen maan päällä10 Ja minä valmistan sijan kansalleni Israelille ja istutan sen niin, että se asuu paikallansa eikä enää ole levoton, eivätkä vääryyden tekijät sitä enää sorra niinkuin ennen11 siitä ajasta saakka, jolloin minä asetin tuomareita kansalleni Israelille; minä annan sinun päästä rauhaan kaikista vihollisistasi. Ja Herra ilmoittaa sinulle, että Herra on tekevä sinulle huoneen12 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, KOROTAN MINÄ SINUN SEURAAJAKSESI SINUN JÄLKELÄISESI JOKA LÄHTEE SINUN RUUMIISTASI ; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa HÄN ON RAKENTAVA TALON MINUN NIMELLENI , ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi14 Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään; mutta minun armoni ei poistu hänestä, niinkuin minä poistin sen Saulista, jonka minä poistin sinun tieltäsi16 Ja sinun sukusi ja kuninkuutesi pysyvät sinun edessäsi iäti, ja sinun valtaistuimesi on oleva iäti vahva." On puhe Salomosta , Daaviidin jälkeläiset eivät muutu Jahven pojiksi Jumala oli kuninkaiden valitsija ja siksi "isä".

Vala edellytti tätä Ps.132 "Jahve on vannonut Daavidille valan, antanut lupauksen, jota hän ei peruuta: "Oman jälkeläisesi minä asetan valtaistuimellesi.
        12 JOS poikasi pitävät minun liittoni ja säädökset, jotka heille opetan, myös heidän poikansa istuvat valtaistuimellasi aikojen loppuun saakka".

Jakeessa kaksitoista viitaan Salomoon, eikä suinkaan Jumalan Poikaan, jonka kanssa tehty liitto on purkamaton ja iankaikkinen liitto 2 Sam.7:13-16; eikä siis ehdollinen liitto kuten se jota kuolavainen kuningas Salomo kuolevaisena kunikaana edusti tuhoutuvine valtakuntineen, hänen kanssaan tehtydyn ehdollisen liitton liiton mukaisesti, kuten Herran sanat Salomolle osoittavat: 1 Kun.9:2-9.

Se valtakunta jonka Immanuelin syntymä ja ristiinaulitseminen, sekä kuolleistanouseminen vahvisti, on ikuinen ja sen voima perustuu siis Daavidin Herran, kuningaspapin Melkisedekin toimiin ikuisena pappiskunikaana: Immanuelin maan ja Jerusalemin hallitsijana: Jes.7:14; 9:1-6.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Lisäksi väittämäsi "ettei Jumala ole kenkään Isä, eikä hänellä ole poikaa" on pelkästään 2. Samuelin kirjan 7:14:sta jakeen perusteella osoitettavissa pötypuheeksi, kuten kaikki muukin soopa jota kirjoituksia tuntematon mielesi suoltaa sanoiksi.

Jopa Jeesuksen ajan fariseukset ja kirjanoppineet tunsivat kirjoituksia vielä sinua paremmin, eli tätä tarkoitin sanalla "dakeneroituminen" kohdallasi.

• dikduk
        Balttis kirjoitti:

Lisäksi väittämäsi "ettei Jumala ole kenkään Isä, eikä hänellä ole poikaa" on pelkästään 2. Samuelin kirjan 7:14:sta jakeen perusteella osoitettavissa pötypuheeksi, kuten kaikki muukin soopa jota kirjoituksia tuntematon mielesi suoltaa sanoiksi.

Jopa Jeesuksen ajan fariseukset ja kirjanoppineet tunsivat kirjoituksia vielä sinua paremmin, eli tätä tarkoitin sanalla "dakeneroituminen" kohdallasi.

Jahve on isä luojana, ei muuten. Davidin ruumiista lähti Salomo eikä jumala "Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, KOROTAN MINÄ SINUN SEURAAJAKSESI SINUN JÄLKELÄISESI JOKA LÄHTEE SINUN RUUMIISTASI "
        Kyllä fariseukset muut kirjanoppineet tunsivat oman uskontonsa myös sen monoteismin, esim tämän " Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa ".

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

Jahve on isä luojana, ei muuten. Davidin ruumiista lähti Salomo eikä jumala "Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, KOROTAN MINÄ SINUN SEURAAJAKSESI SINUN JÄLKELÄISESI JOKA LÄHTEE SINUN RUUMIISTASI "
        Kyllä fariseukset muut kirjanoppineet tunsivat oman uskontonsa myös sen monoteismin, esim tämän " Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa ".

Katsohan mitä Daavid itse puhuu tämän ilmoituksen saatuaan Herralle:

2 Sam.7:17-19; >> Aivan näillä sanoilla ja tämä NÄYN mukaan Naatan puhui Daavidille. Niin kuningas Daavid meni ja asettui Herran eteen ja sanoi: "Mikä olen minä, Herra, Herra, ja mikä on minun SUKUNI, että olet saattanyt minut tähän asti? Mutta tämäkin on ollut vähän silmissäsi, Herra, Herra, ja niin olet sinä puhunut palvelijasi SUVULLE MYÖSKIN KAUKAISISTA ASIOISTA (eikä siis Salomosta) NÄIN OPETTAEN IHMISTEN TAVALLA, Herra, Herra.

Kun otamme vielä esiin tämän asian rinnaikkaiskohdan 1 Aik.17:17:sta, voimme muodostaa käsityksen siitä on tämän Jumalan lupauksen toteutumisen tättymys se Salomon valtakunta johon viittasit, vai Daavidin suvusta esiinouseva, hallitsija jonka valtakunnan kirjoitettiin olevan ikuinen ja kukistumaton.

>> Mutta tämäkin on ollut vähän sinun silmissäsi, Jumala, ja niin SINÄ OLET PUHNUT PALVELIJASI SUVULLE MYÖSKIN KAUKAISISTA ASIOISTA JA OLET NÄHNYT MINUT NOUSEVINA IHMISPOLVINA, Herra, Herra. > Kerron Jahven päätöksestä. Sanoi minulle: "Sinä olet Minun Poikani, tänä päivänä sinut synnytin.

• Balttis
        dikduk kirjoitti:

A Hebrew - English Bible: 2 Sam.7:12; >> I will se up thy seed after thee, that shall proceed out of thy body (bowels), and I will establish HIS KINGDOM.

• mieti tätä
        EL.a . K.IM kirjoitti:

dikduk

Miten sä jankkaat jotain Jahven nimeä.

Jos sellainen on olemassa, niin mä vedän sitä pataan.

Siinä toinen tohelo. Istutteko useinkin iltaa yhdessä, sinä ja Balttis?

• Balttis

Unohdat kokonaan Melkisedekin; (Je) Saalemin kuninkaan: 1 Moos.14:18-20; Psalmi 110; ja Hebrealaiskijeen ja siellä erityisesti luvun seitsemän ja jakeet: 1-8.

Melkisedek on Saalemin kuningas, ja tämä on varhaisin historiallinen tieto ja maininta Jerusalemista, ja mehän teidämme että Jeesus on ylipappi nimenomaan Melkisedekin järjestyksen mukaan ikuisesti, JHWH:n Hänestä vannoman valan sanan mukaisesti. Hän on juutalaisten ja Jerusalemin pappiskungas, mitä Hänen nimensäkin mirkitsee; siis "Vanhurskauden Kuningas ja vielä Rauhan kuningas eli Saalemin kuningas.

• Lunastus, Uuden testamentin eksegetiikan tohtorin Vesa Ollilaisen kirjoittama kirja, antaa lisävaloa esittämääsi tärkeään kysymykseen. Palataan asiaan, jos aihetta ilmenee.

• Kerrassaan outoa

Äärimmäisen mielenkiintoinen tilanne tämä liberaaliteologian voimakas tunkeutuminen kirkkoon. Tavallaan, kun ajattelee kuinka nopeasti tässä asiat ovat muuttuneet. Itselleni on aina jäänyt arvoitukseksi ihmisen kirkkoon töihin meno, jos on alkanut kovasti epäilemään teologisessa. Tässä on kuitenkin se, että seurakuntalainen voi uskoa vaikka puutarhatonttuun, kun hän maksaa kirkolle rahaa, mutta tämä outo ongelma papeista, jotka tulevat kirkkoon töihin ja nostavat palkkaa. Ja minkä takia tämä on mennyt näin helposti läpi, näin helppo ansaan meno.

Itsekin olen lukenut paljon teologisen teoksia ja tätä muoti-ilmiötä, ettei tässä ole mitään perää, mutta ei kyllä ole mennyt läpi. Siinä on täytynyt tapahtua jotain, ettei spiritualiteettia ole ymmärretty vahvistaa, eli siis koska pappi on lukenut vain toimitustavoista ja muista, ilmeisesti ei enää pysty lukemaan Raamattua niin, että uskoisi siihen. Esim. itse pidän Uutta Testamenttia erittäin sisäisesti loogisena teoksena. Erittäin selkeätä ja omituisesti kirjoitettuja tekstejä, jotka pitävät keskenäänkin paikkansa, vaikka ne on kirjoitettu toisistaan tietämättä. Nimenomaan parhaimmat tekstit siellä on ja kiitos Jumalalle niistä.

Aikanaan ihmettelin, miten loppu tulee, kun vielä voidaan lukea Raamattua, mutta tavallaan se tehtiinkin sitten näin, Raamattu kyllä on, mutta sieltä voi joku löytää jopa, ettei Kristus ole sovittanut syntejämme. Mitä virkaa tällä sitten olisi? Jos lähdetään siitä, että Jumala on antanut poikansa syntiemme sovitukseksi, niin eikö voi myös ajatella, että ei Jumala sillä tavalla kieroutunut ole, että nyt yhtäkkiä saammekin tietää, mitä hänellä oli ilmoitettavanaan. Hän olisi siis melkein 2000 vuotta pitänyt kristittyjä pimennossa itsestään. Outoa huumorintajua. Ja jos ei Hän ihmisistä välittäisi ja pitäisi meitä epätietoisuudessa, luulen kyllä, että Hän rakasti poikaansa sen verran, ettei tällaista uhrausta turhaan tehtäisi ja piti huolen siitä, ketkä ihmiset sinne syntyvät ja toimittavat näitä asioita. Ei tässä siis ole kyse vain siitä, että tämä tulkinta "sattui voittamaan".

Enkä muutenkaan ymmärrä, mitä liberaaliteologialla ajetaan takaa. Tässähän kirkko tekee itsensä tarpeettomaksi. Ihmisessä oleva sisään asetettu hämärä käsite siitä, että Jumala on olemassa, tulee aina olemaan ilman mitään kirkkojakin. Kyse on vain siitä, minkälainen Jumala. Nyt liberaaliteologia on tavallaan pyrkimässä siihen, että jos joku ajattelee ja tulkitsee Raamatusta löytyvän Jumalan olevan 8-päinen lohikäärme, tämäkin tulkinta on ihan paikallaan.

Mikä ihme on saanut teidät niin vakuuttuneeksi, että teidän pitää olla siellä töissä? Sen takia tämä onkin mielenkiintoista. Tämä sisältö aiotaan nyt muuttaa, mutta muutos onkin huijausta ja muuttajat luulevat olevansa tilanteessa, jossa Kristus muutti juutalaisuskon kristinuskoksi. Kuitenkaan Jumala ei ole ilmoittanut mistään kolmannesta liitosta, vaan Kristus sanoi, ettei mitään muuta merkkiä tulla antamaan. Ihminen on todellakin astumassa Jumalan paikalle.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4368
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      148
      3139
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2458
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      48
      2370
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2025
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1606
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1602
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      153
      1445
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe