"Että syntyisi uskon kuuliaisuus"

Semper.Fidelis

Evankeliumin sanoma Pyhässä Hengessä asettaa jokaisen ihmisen ota-tai-jätä -tilanteeseen, kun ollaan ratkaisun paikalla:

1) otammeko vastaan sanoman koko sydämellä,
2) vai torjummeko sanoman osittain tai kokonaan.

Palstalla ei paljoakaan esiinny kannatusta sille valinnalle ja päätökselle, joka merkitsee sydämen kuuliaisuutta Jumalan tahdolle. Herramme Jeesus EI peitellyt valinnan vakavuutta:

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!',
pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee
minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt.7:21

"Niin Jeesus sanoi hänelle: 'Rakasta Herraa,
sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja
kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky." Matt.22:37,38

Helluntaiherätyksessä opin pääpaino lepää armon varassa. Uskon kuuliaisuus tuomitaan lakihenkisyydeksi, jonka "kiroista" ilon ja ylistyshengen sammuttajana on päästävä vapaaksi.

Kannattaa rauhassa tutkia Jumalan sanaa ja ottaa selville, kumpaan suuntaan Herra tosiasiassa kutsuu seuraajiaan:
- uskon kuuliaisuuteen ja Hänen tahtonsa tekemiseen,
- vai näennäiseen uskoon ja ylistysarmon kekkereihin.

24

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ved.2

Aivan. Tästä on juuri kysymys. Sydämen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan (sisällyttäisin tuohon synnin tunnustuksen, anteeksiannon jne..). Korostaisin vielä sydämestä lähtevää kuuliaisuutta.
      Kuuliaisuus on parempi, kuin uhri.

En itsekään usko ylistysarmon kekkereihin:)
      Mutta Sananlaskuista löytyy sydämen tilan pohdiskeluun mielenkiintoisia näkökohtia kammion eri tiloista.
      San. 20: 27, mm. Ihmisen henki on Herran lamppu: se tutkistelee sydämen kammiot kaikki.
      Tämän pitäisi kertoa siitä, että ihmisen henki kykenee tutkimaan sydämen tilan täydellisesti?? Edellyttäen tietysti, että Herran lamppu on valaisemassa.

Sydämen kammiosta löytyi vielä jatkoan Semperin kirjoitukseen:...ja rakasta lähimmäistän niin kuin itseäsi. Tultiin siis kaksoiskäskyyn, mistä rtiippuvat laki ja profeetat.

Tiedä vielä minkälaiseen hengen yhteyteen tässä Semperin kanssa pääsee!

Siunausta ja aurinkoista syyspäivää.

• greeeeen

Niin, minusta on aina ollut ihmeellistä, miten Semper korostaa uskovan ihmisen sisältä löytyvää saastaa, kun juuri se ihmisen sisimmän puhtaushan on tärkeintä, vai mitä? Kristus tuskin asuu syntiä täynnä olevassa sisimmässä...

Semperin opissa ihminen ei mene uskontiellään sinne, mistä Raamattu puhuu, vaan jää loppuun saakka painimaan omien mielihalujensa ja lihansa saastan kanssa.

Semper:

>>Katsoessaan uskovien sisäistä ja salaista ihmistä, Jumala näkee ERITTÄIN paljon sellaista, mikä EI SUINKAAN ole lumivalkoista.>Meissä on PALJON poispantavaa, joka on Pyhän Jumalan kirkkauden edessä syntiä. Sitä poispantavaa meissä riittää viimeiseen hengenvetoomme saakka.

• "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi"

Kun tuon vielä joku purkaisi ja kertoisi selvästi mitä tuo tarkoittaa?

Vai onko se pelkkä hokema?

• näinpä tästä asiasta
        pakis__ kirjoitti:

"rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi"

Kun tuon vielä joku purkaisi ja kertoisi selvästi mitä tuo tarkoittaa?

Vai onko se pelkkä hokema?

"onko se pelkkä hokema? "

Ei se ole pelkkä hokema, vaan Jeesuksen opetus.
        Voihan niistäkin tosin tehdä pelkkiä hokemia olemalla käytännössä toteuttamatta niitä eli olematta kuuliainen Herran käskylle. (Viitt. aloitukseen)

Minun mielestäni se tarkoittaa sitä, että tee toiselle niin kuin toivot itsellesi tehtävän äläkä kohtele toista niin kuin et toivoisi itseäsi kohdeltavan. Pulmana on, että ihminen ei aina pysähdy ajattelemaan, miten toivoisi itseään kohdeltavan.

Olen usein miettinyt tuota kehotusta ja mieleeni on noussut sellainenkin ajatus, että jos ihminen ei rakasta itseään, hän ei voi rakastaa ketään muutakaan. Jos itseään vihaava, välinpitämätön ihminen "rakastaa" lähimmäistään samalla tavoin kuin itseään, hän todellisuudessa vihaa myös lähimmäistään ja / tai on välinpitämätön häntä kohtaan.
        Tämä ei sulje pois vihantunteita eikä kehota kätkemään niitä, vaan ne tulisi tuoda esiin sopivalla ajalla ja sopivalla tavalla. Kyllähän ihminen vihastua saa, mutta vihata ei saisi.
        Leppymätön viha ei ole hyväksi ihmiselle itselleen. Se lamaannuttaa ja katkeroittaa. Vihan hedelmät ovat karvaita.

Jeesus menee opetuksessaan lähimmäisen rakastamisesta paljon pitemmälle kuin ennen häntä opettaneet. Paitsi tuo yllä oleva käsky rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään löytyy Hänen opetuksistaan lisäksi tämäkin:

Matt.5:
        43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

• näinpä tästä asiasta kirjoitti:

"onko se pelkkä hokema? "

Ei se ole pelkkä hokema, vaan Jeesuksen opetus.
        Voihan niistäkin tosin tehdä pelkkiä hokemia olemalla käytännössä toteuttamatta niitä eli olematta kuuliainen Herran käskylle. (Viitt. aloitukseen)

Minun mielestäni se tarkoittaa sitä, että tee toiselle niin kuin toivot itsellesi tehtävän äläkä kohtele toista niin kuin et toivoisi itseäsi kohdeltavan. Pulmana on, että ihminen ei aina pysähdy ajattelemaan, miten toivoisi itseään kohdeltavan.

Olen usein miettinyt tuota kehotusta ja mieleeni on noussut sellainenkin ajatus, että jos ihminen ei rakasta itseään, hän ei voi rakastaa ketään muutakaan. Jos itseään vihaava, välinpitämätön ihminen "rakastaa" lähimmäistään samalla tavoin kuin itseään, hän todellisuudessa vihaa myös lähimmäistään ja / tai on välinpitämätön häntä kohtaan.
        Tämä ei sulje pois vihantunteita eikä kehota kätkemään niitä, vaan ne tulisi tuoda esiin sopivalla ajalla ja sopivalla tavalla. Kyllähän ihminen vihastua saa, mutta vihata ei saisi.
        Leppymätön viha ei ole hyväksi ihmiselle itselleen. Se lamaannuttaa ja katkeroittaa. Vihan hedelmät ovat karvaita.

Jeesus menee opetuksessaan lähimmäisen rakastamisesta paljon pitemmälle kuin ennen häntä opettaneet. Paitsi tuo yllä oleva käsky rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään löytyy Hänen opetuksistaan lisäksi tämäkin:

Matt.5:
        43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
        44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

"Minun mielestäni se tarkoittaa sitä, että tee toiselle niin kuin toivot itsellesi tehtävän äläkä kohtele toista niin kuin et toivoisi itseäsi kohdeltavan."

jos minä en esimerkiksi halua kuulla Jumalasta mitään, niin minun haluani eivät uskovat kuuntele vaan jatkavat vain Jumalastaan kertomista. Niin eikö tuo ole juuri tuon " rakasta jne" kehotuksen rikkomista?

• näinpä tästä asiasta
        pakis__ kirjoitti:

"Minun mielestäni se tarkoittaa sitä, että tee toiselle niin kuin toivot itsellesi tehtävän äläkä kohtele toista niin kuin et toivoisi itseäsi kohdeltavan."

jos minä en esimerkiksi halua kuulla Jumalasta mitään, niin minun haluani eivät uskovat kuuntele vaan jatkavat vain Jumalastaan kertomista. Niin eikö tuo ole juuri tuon " rakasta jne" kehotuksen rikkomista?

>> jos minä en esimerkiksi halua kuulla Jumalasta mitään, niin minun haluani eivät uskovat kuuntele vaan jatkavat vain Jumalastaan kertomista. Niin eikö tuo ole juuri tuon " rakasta jne" kehotuksen rikkomista?

• >>En itsekään usko ylistysarmon kekkereihin:)

• näinpä tästä asiasta

Minusta uskon kuuliaisuutta ja Jumalan ylistämistä ei pidä asettaa vastakkain.

Ylistäminen on soveliasta, mutta ylistämisen tapoja voi asiallisesti kritisoida ja erityisesti motiivia on syytä tarkkailla.
        Motiivi paljastuu palvonnan seurauksista. Oikeista motiiveista syntyvä "Jumalan teko" eli usko, joka vaikuttaa kuuliaisuutta, tuottaa myös hyviä hedelmiä; oikeita Hengen hedelmiä, joista Paavali kirjoittaa galatalaisille.
        Gal.5:22
        Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

"Ylistyskekkereistä" en osaa sanoa muuta kuin että itse en kovin hyvin viihdy tilaisuuksissa, joissa korvia huumaavan musiikin säestyksellä toistetaan paria kolmea lausetta. Jumalaa voi ylistää hiljaisestikin ilman meteliä ja vaikka sisimmässään ilman ääneen lausuttuja sanoja. Ratkaisevaa on asenne, josta motiivi ylistämiseen syntyy.

Joku voi tietysti sanoa, että kyllähän Raamatustakin löytyy ylistyksen pauhua ja Daavidkin jopa tanssi Herran arkin edessä. Nykyisen melko laajalle levinneen ylistysbuumin puolustukseksi ei yksittäisistä Raamatun kohdista mielestäni ole. Yleensä Raamatussa eri yhteyksissä sanotaan vain ihmisten ylistäneen Jumalaa. Jeesuskin sanoi yksinkertaisesti ylistävänsä Isää. Luukkaan mukaan hän samalla riemuitsi Pyhässä Hengessä, mutta tuskin hän osoitti riemuaan kovin kovaäänisesti ja sanatkin ovat ihan selvää puhetta Jumalalle.

Matt. 11:25
        Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

Luuk. 10:21
        Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

Kommentoin vielä aloitusviestissäsi olevaa kohtaa:
        >>Helluntaiherätyksessä opin pääpaino lepää armon varassa. Uskon kuuliaisuus tuomitaan lakihenkisyydeksi

• tode*
        näinpä tästä asiasta kirjoitti:

Ylistäminen on soveliasta, mutta ylistämisen tapoja voi asiallisesti kritisoida ja erityisesti motiivia on syytä tarkkailla.
        Motiivi paljastuu palvonnan seurauksista. Oikeista motiiveista syntyvä "Jumalan teko" eli usko, joka vaikuttaa kuuliaisuutta, tuottaa myös hyviä hedelmiä; oikeita Hengen hedelmiä, joista Paavali kirjoittaa galatalaisille.
        Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

"Ylistyskekkereistä" en osaa sanoa muuta kuin että itse en kovin hyvin viihdy tilaisuuksissa, joissa korvia huumaavan musiikin säestyksellä toistetaan paria kolmea lausetta. Jumalaa voi ylistää hiljaisestikin ilman meteliä ja vaikka sisimmässään ilman ääneen lausuttuja sanoja. Ratkaisevaa on asenne, josta motiivi ylistämiseen syntyy.

Joku voi tietysti sanoa, että kyllähän Raamatustakin löytyy ylistyksen pauhua ja Daavidkin jopa tanssi Herran arkin edessä. Nykyisen melko laajalle levinneen ylistysbuumin puolustukseksi ei yksittäisistä Raamatun kohdista mielestäni ole. Yleensä Raamatussa eri yhteyksissä sanotaan vain ihmisten ylistäneen Jumalaa. Jeesuskin sanoi yksinkertaisesti ylistävänsä Isää. Luukkaan mukaan hän samalla riemuitsi Pyhässä Hengessä, mutta tuskin hän osoitti riemuaan kovin kovaäänisesti ja sanatkin ovat ihan selvää puhetta Jumalalle.

Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

>>Helluntaiherätyksessä opin pääpaino lepää armon varassa. Uskon kuuliaisuus tuomitaan lakihenkisyydeksi

ihan samoja ajatuksia nousi mieleeni avausta lukiessani, ja eipä niitä tarvitse toistella, kun olet ne jo tuossa tuonut esille todella selkeästi. Kiitos!

• tode* kirjoitti:

ihan samoja ajatuksia nousi mieleeni avausta lukiessani, ja eipä niitä tarvitse toistella, kun olet ne jo tuossa tuonut esille todella selkeästi. Kiitos!

No vaikka aloitus oli pikkuisen provoa niin sen linja oli todella HYVÄ KOSKA ILMAN JUMALAN NÄKYVÄT TEOT IHMISISSÄ EI KUKAAN PELASTUU.. JA JOKU MAINITSI RAKKAUDEN KAKSOISKÄSKYT JOSSA NÄ TEOT ILMENEE JA TULE NÄKYVIIN NIIN ETTÄ OLEMME ESIMERKKILLISIÄ...

• näinpä tästä asiasta kirjoitti:

JUMALAN PELASTUSSUUNNITELMAN YLISTYS
        Ef.1:3-14
        >>>
        1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        1:5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
        1:6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
        1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.

1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
        1:9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä -
        1:10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.

1:11 Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
        1:12 että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.

1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        1:14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
        --
        Jakeet 3-14 on ylistyksen ja palvonnan kieltä, joka saattaa liittyä sen ajan Jumalanpalvelusliturgiaan.
        Sen kieli on harkittua, hiottua ja hyvin muotoiltua.
        Se kieli on aivan erilaista, kuin meidän hätäisesti kokoillut rukouksemme ja ylistyksemme.
        Vai mitä?

Jumalanpalvelusliturgiassamme on paljon kiitosta, ylistystä ja palvontaa.
        Vai mitä sanotte seuraavasta:
        "Pyhä, pyhä, pyhä Herra Jumala kaikkivaltias!
        Täydet ovat taivaat ja maa sinun herrauttasi.
        Hoosianna korkeudessa!
        Kiitetty olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.
        Hoosianna korkeudessa!"
        ---
        "Hänelle, kuninkaitten kuninkaalle, joka rakastaa meitä ja on päästänyt meidät synneistämme verellään,
        olkoon ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen."
        ---
        Tai usein laulettu kolminaisuutta ylistävä virsi 126:
        "Me kiitämme sinua, me sinua rukoilemme, me ylistämme ja kunnioitamme sinua.
        Me sinua kiitämme sinun suuren kunniasi tähden.
        Oi Herra Jumala, taivaallinen kuningas,
        Isä kaikkivaltias Jumala!
        Oi Herra, kaikkein korkeimman ainoa Poika, Jeesus Kristus.
        Oi Herra Jumala, Jumalan karitsa, Isän Poika,
        joka pois otat maailman synnit, armahda meitä!
        Sinä yksin olet pyhä,
        sinä yksin olet korkein,
        Jeesus Kristus, Pyhän Hengen kanssa.

• Tapio522 kirjoitti:

>>>
        1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
        1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        1:5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
        1:6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
        1:7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.

1:8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
        1:9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä -
        1:10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.

1:11 Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan,
        1:12 että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.

1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        1:14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
        --
        Jakeet 3-14 on ylistyksen ja palvonnan kieltä, joka saattaa liittyä sen ajan Jumalanpalvelusliturgiaan.
        Se kieli on aivan erilaista, kuin meidän hätäisesti kokoillut rukouksemme ja ylistyksemme.
        Vai mitä?

Hoosianna korkeudessa!
        Hoosianna korkeudessa!"
        ---
        "Hänelle, kuninkaitten kuninkaalle, joka rakastaa meitä ja on päästänyt meidät synneistämme verellään,
        ---
        Sinä yksin olet pyhä,
        sinä yksin olet korkein,

En millään tavalla vastusta tai väheksy Jumalan ylistämistä, kaukana siitä. Sensijaan haluan vakavasti varoittaa siitä sielullisesta ja teennäisestä ylistysmaniasta, joka on viime vuosina saanut tukevaa jalansijaa melkein kaikissa kristillisissä piireissä.

Toistan, ylistäminen on raamatullista ja puhdasta, kun se lähtee aidosti kiitollisesta sydämestä. Keinotekoisesti ja suggestiivisin menetelmin tuotettu 'ylistys' on pahimmillaan pimeyden voimien manaamista esiin, sanottakoon asia aivan suoraan.

Kirkollinen ylistysmuoto sellaisena kuin sitä on totuttu kirkoissa perinteisesti kuulemaan on siinä mielessä vaaratonta, ettei sillä saada mitään muuta aikaan kuin ehkä kirkkoväen torkahtamista. Myönteinen pointti siinä on se, mikä päivätorkuilla muutenkin on.

Mitään hengellistä, uskonnollista tmv. vaikutusta virsimäisillä ylistysliturgioilla tuskin on havaittu, vai mitä itse arvelet Tapio?

• Tapio522 kirjoitti:

>>>

--
        Vai mitä?

Hoosianna korkeudessa!
        Hoosianna korkeudessa!"
        ---
        ---
        Sinä yksin olet pyhä,
        sinä yksin olet korkein,

Tapio522, kirjoitin yllä kirkollisesta perinneliturgisesta ylistyksestä vähemmän mairittelevasti. Tarkoitin nimenomaan sitä liturgista ja liki kuolettavan kaavamaista meininkiä, jolla kirkko on uuvuttanut ainakin minua ja luulenpa, että monia muitakin.

Papin ja seurakunnan harjoittama vuoroylistys saattaa saada jonkun hartaan uskonnollisen mielen 'kananlihalle' - se on mahdollista. Silti aitoa Jumalan Hengen vaikutusta siinä seremoniassa harvemmin esiintyy. Niin itse olen asiaa ajatellut, mutta voinhan olla väärässä.

Tämä on kuitenkin oleellista: Jumalan Henki vaikuttaa kaikkialla, missä Sanaa saarnataan. Kirkot ovat juuri sellaisia paikkoja.

Terveisin SF

• Ved.2
        näinpä tästä asiasta kirjoitti:

"Näinpä tästä asiasta". Eräs ylistysmotiivien osoittimina olen havainnut joiden uskovien ylistysharrastuksesta sellaisen piirteen, että heidän tahraton Jumalanpalveluksensa on kait ajan puutteen vuoksi muuttunut pelkäksin ylistystanssiksi. Mutta köyhälle ja kurjalle ei olekaan sitten jäänyt aikaa.

Sillä tahraton ja vilpitön Jumalan palvelus on käydä katsomassa köyhiä, orpoja sairaita yksinäisiä heidän ahdistuksessaan. Mielestäni kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta ollaan ajassa siirrytty lähinnä oman egonsa palvelemiseen; käyden zumbaamistyyppisissä missioissa.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Tapio522, kirjoitin yllä kirkollisesta perinneliturgisesta ylistyksestä vähemmän mairittelevasti. Tarkoitin nimenomaan sitä liturgista ja liki kuolettavan kaavamaista meininkiä, jolla kirkko on uuvuttanut ainakin minua ja luulenpa, että monia muitakin.

Papin ja seurakunnan harjoittama vuoroylistys saattaa saada jonkun hartaan uskonnollisen mielen 'kananlihalle' - se on mahdollista. Silti aitoa Jumalan Hengen vaikutusta siinä seremoniassa harvemmin esiintyy. Niin itse olen asiaa ajatellut, mutta voinhan olla väärässä.

Tämä on kuitenkin oleellista: Jumalan Henki vaikuttaa kaikkialla, missä Sanaa saarnataan. Kirkot ovat juuri sellaisia paikkoja.

Terveisin SF

SF: "Papin ja seurakunnan harjoittama vuoroylistys saattaa saada jonkun hartaan uskonnollisen mielen 'kananlihalle' - se on mahdollista. Silti aitoa Jumalan Hengen vaikutusta siinä seremoniassa harvemmin esiintyy. Niin itse olen asiaa ajatellut, mutta voinhan olla väärässä".

• Tapio522
        Semper.Fidelis kirjoitti:

En millään tavalla vastusta tai väheksy Jumalan ylistämistä, kaukana siitä. Sensijaan haluan vakavasti varoittaa siitä sielullisesta ja teennäisestä ylistysmaniasta, joka on viime vuosina saanut tukevaa jalansijaa melkein kaikissa kristillisissä piireissä.

Toistan, ylistäminen on raamatullista ja puhdasta, kun se lähtee aidosti kiitollisesta sydämestä. Keinotekoisesti ja suggestiivisin menetelmin tuotettu 'ylistys' on pahimmillaan pimeyden voimien manaamista esiin, sanottakoon asia aivan suoraan.

Kirkollinen ylistysmuoto sellaisena kuin sitä on totuttu kirkoissa perinteisesti kuulemaan on siinä mielessä vaaratonta, ettei sillä saada mitään muuta aikaan kuin ehkä kirkkoväen torkahtamista. Myönteinen pointti siinä on se, mikä päivätorkuilla muutenkin on.

Mitään hengellistä, uskonnollista tmv. vaikutusta virsimäisillä ylistysliturgioilla tuskin on havaittu, vai mitä itse arvelet Tapio?

SF:"Mitään hengellistä, uskonnollista tmv. vaikutusta virsimäisillä ylistysliturgioilla tuskin on havaittu, vai mitä itse arvelet Tapio"?

• Nimimerkki 'näinpä tästä asiasta' kirjoittaa hyvin ylistämisestä: >>Ylistäminen on soveliasta, mutta ylistämisen tapoja voi asiallisesti kritisoida ja erityisesti motiivia on syytä tarkkailla.>Kuuliaisuus ei tule meille kuin manulle illallinen. Ei se tullut Jeesuksellekaan, koska hänkin, vaikka oli Poika, oppi kuuliaisuuden kärsimisensä kautta. (Hepr. 5:8)

• tode*

tuskinpa läheskään kaikki seurakunnissa tapahtuvista musisoivista ylistyshetkistä on hakemalla haettua psykedeelisyyttä tai pyrkimystä itsesuggestioon.
        Eiköhän kyseessä ole useinkin taitamattomuus ko. toiminnassa, ja se vanha tuttu erimielisyys siitä, mikä on Jumalan, ja ennenkaikkea minun mieleistäni musiikkia.

• Ved.2
        tode* kirjoitti:

tuskinpa läheskään kaikki seurakunnissa tapahtuvista musisoivista ylistyshetkistä on hakemalla haettua psykedeelisyyttä tai pyrkimystä itsesuggestioon.
        Eiköhän kyseessä ole useinkin taitamattomuus ko. toiminnassa, ja se vanha tuttu erimielisyys siitä, mikä on Jumalan, ja ennenkaikkea minun mieleistäni musiikkia.

Varmaan kineettisessä ruumiin kielessä ja musiikissa ylipäätään oleellisinta on se, missä hengessä produktiot on luotu.
        Ps.150 antaa ymmärtää, että ylistäkää ainakin kaikilla soittimilla, missä henki on! Mutta ruumiinkielestä en nyt löydä Raamatunpaikkoja.
        Mutta tiedän, että Semper viittaa mm. erittäin vaarallisiin lavashown tapahtumiin, missä todella suggeroidaan jopa miljoonia Jumalaa etsiviän sieluja. Mm. Hinnin "Hit the floor"- tyyppinen meininki.

Tanssityyppinen ylistys on siinämielessä vaarallista, että hallitsemattomien ruumiissa se voi saada sielun piilevät voimat liikkeelle. kuvainnollisesti ilmaisten liike lähtee lantion pohjasta, missä mm. noitauskontojen kundaliini sijaitsee, tarkalleen kolmannessa nikamassa alhaalta lukien. Primitiivikansathan lankeavat juuri loveen hurmostanssin kautta. Näin tanssisukuun ammatikseenkin kuuluvana, olen oppinut erottamaan uskovien taitamatonta tanssiylistyskieltä. Toki olen seurannut myös lähes viatonta israelilaisten tanssiylistysta. Siis tanssi ei ole syntiä, mutta sitäkin voidaan käyttää huomaamatta sielun kiihotuksen välineenä. Joskus ylistystanssi voi mennä lambadaksi, koska lantion kiihottava liike muistuttaa eroottista, vaikkapa Lopezin On The Floor (kts. youtube) tyyliä. Usassa käydessäni babtistiseurakunnan ylistysjumalanpalveluksessa meno ei poikennut diskotanssin huumasta. Ehkä he kykenivät paremmin pitämään Jumalansa mielessä. Kulttuurierotkin varmaan vaikuttaa. Mutta itse en kokenut muuta kuin hurmahenkeä,. ja sen olen oppinut sentään erottamaan, kauttaaltaan.

Parhaiten Jumalan Hengen erottaa, kun istuu rauhassa levollisesti ja keskittyy Jumalan Hengen ilmestymiseen nöyrin miellin sydän puhdistettuna Jumalan sanalla ja rakkauden kautta vaikuttavalla uskolla syntinsä tunnustaen.

• Ved.2
        Ved.2 kirjoitti:

Varmaan kineettisessä ruumiin kielessä ja musiikissa ylipäätään oleellisinta on se, missä hengessä produktiot on luotu.
        Ps.150 antaa ymmärtää, että ylistäkää ainakin kaikilla soittimilla, missä henki on! Mutta ruumiinkielestä en nyt löydä Raamatunpaikkoja.
        Mutta tiedän, että Semper viittaa mm. erittäin vaarallisiin lavashown tapahtumiin, missä todella suggeroidaan jopa miljoonia Jumalaa etsiviän sieluja. Mm. Hinnin "Hit the floor"- tyyppinen meininki.

Tanssityyppinen ylistys on siinämielessä vaarallista, että hallitsemattomien ruumiissa se voi saada sielun piilevät voimat liikkeelle. kuvainnollisesti ilmaisten liike lähtee lantion pohjasta, missä mm. noitauskontojen kundaliini sijaitsee, tarkalleen kolmannessa nikamassa alhaalta lukien. Primitiivikansathan lankeavat juuri loveen hurmostanssin kautta. Näin tanssisukuun ammatikseenkin kuuluvana, olen oppinut erottamaan uskovien taitamatonta tanssiylistyskieltä. Toki olen seurannut myös lähes viatonta israelilaisten tanssiylistysta. Siis tanssi ei ole syntiä, mutta sitäkin voidaan käyttää huomaamatta sielun kiihotuksen välineenä. Joskus ylistystanssi voi mennä lambadaksi, koska lantion kiihottava liike muistuttaa eroottista, vaikkapa Lopezin On The Floor (kts. youtube) tyyliä. Usassa käydessäni babtistiseurakunnan ylistysjumalanpalveluksessa meno ei poikennut diskotanssin huumasta. Ehkä he kykenivät paremmin pitämään Jumalansa mielessä. Kulttuurierotkin varmaan vaikuttaa. Mutta itse en kokenut muuta kuin hurmahenkeä,. ja sen olen oppinut sentään erottamaan, kauttaaltaan.

Parhaiten Jumalan Hengen erottaa, kun istuu rauhassa levollisesti ja keskittyy Jumalan Hengen ilmestymiseen nöyrin miellin sydän puhdistettuna Jumalan sanalla ja rakkauden kautta vaikuttavalla uskolla syntinsä tunnustaen.

Lisäisin vielä, että kyllä Raamatusta löytyy ilmauisuja, mm." heidän hahmonsa todistaa heitä vastaan", voidaan tulkita että hahmon liike itseasiassa saattaa paremmiin paljastaa tanssijan motiivin. Budhalaisessa tanssissahan on miljoonia eri liikkeitä heidän miljoonien jumaliensa kunniaksi esitetty. Itämaisissa, primitiivikansoilla ja länsimaisilla tanssikulttuureilla on uskonnollisessa mielessä paljon mielenkiintoisia yhteyksiä. Klassinen baletti saattaa poiketa taas neutraalisti muusta.

• tode*
        Ved.2 kirjoitti:

"Mutta tiedän, että Semper viittaa mm. erittäin vaarallisiin lavashown tapahtumiin, missä todella suggeroidaan jopa miljoonia Jumalaa etsiviän sieluja. Mm. Hinnin "Hit the floor"- tyyppinen meininki."

Ollaankohan tässä ihan eri aaltopituudella. Minun huomioni mukaan tavallinen suomalainen körttisävytteinen helluntaikansa yltää harvoin yllä mainittuihin atmosfääreihin.

Minusta useimmiten "erittäin vaarallinen lavashow" on paremminkin lavan toisella puolella, yleisössä, jossa me kankikaikkoset istumme hiljaa vanhoja aikoja muistellen ja nuorta väkeä arvostellen.

• Ved.2
        tode* kirjoitti:

"Mutta tiedän, että Semper viittaa mm. erittäin vaarallisiin lavashown tapahtumiin, missä todella suggeroidaan jopa miljoonia Jumalaa etsiviän sieluja. Mm. Hinnin "Hit the floor"- tyyppinen meininki."

Ollaankohan tässä ihan eri aaltopituudella. Minun huomioni mukaan tavallinen suomalainen körttisävytteinen helluntaikansa yltää harvoin yllä mainittuihin atmosfääreihin.

Minusta useimmiten "erittäin vaarallinen lavashow" on paremminkin lavan toisella puolella, yleisössä, jossa me kankikaikkoset istumme hiljaa vanhoja aikoja muistellen ja nuorta väkeä arvostellen.

Kävin tässä kerran eräässä kotikokouksessa, missä kokoontui juuri noita "kankikaikkosia". Luulin, että siellä pikemminkin olisi istuttu körttiasennossa raamatunsanaa tutkien ja korkeintaan jokin alle ylistyksen ulottuva Herran kunnioituksen virsi olisi se kolme kiintiötä laulettu nuotinvierestä. Mutta annas olla; koko nitroporukka hillui suurimman osan tamburiinien ja helistimien kanssa. Pyhän sanan ja rukouksen henki oli tipotiessään. En yleistä tätä, mutta ihmeissään olen tästä nykymenosta.

Kyllähän se tämä luopumus kaikilla eri koreografeilla höystettynä on se pääpointti. Pitäisi varmaan tutustua nuorempiin? jospa sieltä löytyisi raittiimpaa hengellisyyttä?

• näinpä tästä asiasta

SF

>>"Näinpä tästä asiasta" (teapot?)

• osta ja myy

" että syntyisi uskon kuuliaisuus..."

eiköhä tuota samaa ajatellut Stalin, Hitler, Mao Tse Tung, Mussolini. ?? sillä uskolliset ja kuuliaiset palkitaan etuoikeuksilla ja saavat " kermaporukan " oikeuksia ja heitä on sitten helpompi hallita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      373
      1574
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1503
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      363
      1467
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      48
      1211
    5. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      63
      1170
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      36
      1039
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      252
      1008
    8. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      908
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      877
    10. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      875
    Aihe