Jehovalaisten lapsi eskarissa, voi elämän kevät :(

yxäiti

Meidän lapsen eskariryhmässä on ollut tapana pienesti juhlistaa jokaisen synttäreitä. Eskariope antaa kortin ja lapsi itse tuo jotain pientä herkkua, esim. jäätelöä tai keksejä joita porukalla nautitaan.

Sanomattakin selvää, ettei tämän jehovalaislapsen synttäreitä saa sanallakaan mainita, mutta onko tämä enää millään tavalla oikein?
Lapsi rukka ei saa edes osallistua muiden lasten juhliin. Hän on sillä aikaa eskariapulaisen kanssa eri huoneessa kun toiset syövät jäätelöä tms.

Kysynkin, miten jehovalaiset ylipäätään voivat koskaan juhlia mitään? Saattaahan se olla vahingossa jonkun syntymäpäivä?

14

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juhlia usein ;)

      Mein tuttu jt-perhe ostelee toisilleen lahjoja usein.
      Ihan spontaanisti muksutkin antavat lahjoja ja kortteja läheisilleen.
      Eivät tarvitse mitään tiettyä päivämäärää juhlinnan aiheeksi......

      Ihan naapurillekin voi antaa kortin ja sanoa syyksi:
      Kun sä oot niin kiva ;)

      Lelupäivä tarhassa on kiva, kun voi tuoda kotoa oman mieluisen lelun tai kirjan ja kertoa siitä kavereille....

    • >>Sanomattakin selvää, ettei tämän jehovalaislapsen synttäreitä saa sanallakaan mainita, mutta onko tämä enää millään tavalla oikein?

      Monitulkintainen kysymys. Onhan se oikein että ihmiset saavat kieltäytyä viettämästä synttäreitä tai juhlimasta jotain jonka eivät näe myötäilevän omatuntoaan.

      >>Kysynkin, miten jehovalaiset ylipäätään voivat koskaan juhlia mitään? Saattaahan se olla vahingossa jonkun syntymäpäivä?

      Jehovantodistajat eivät olekaan tunnettuja juhlien viettäjiä. He tarkistavat yleensä aika tarkkaan, mihin juhliin osallistuvat ja mikä on juhlan tausta.

      Sitten on kokonaan se asia, että jehovantodistajien omatunto menee aina sen mukaan, mitä heidän uskonnollinen järjestönsä vartiotorni-seura milloinkin sattuu sanelemaan. Sama 'omatunto' istutetaan sitten jehovantodistajien lapsiinkin heti kun he ymmärtävät vähänkään asian päälle.

      Irvokkaan asiasta tekee se, että jt:t todella kuvittelevat että kyse on heidän omasta omatunnosta ja vakaumuksesta. Siitäkin huolimatta että vakaumuksensa on aina tasan se mitä vt-seura sanelee. He ovat ikäänkuin ulkoistaneet omatuntonsa uskonnolliselle järjestölleen.

      Lasten kohdalla kyse on vielä astetta irvokkaammasta harhasta. Vanhemmat indoktrinoivat lastensa mieliin vt-seuran opit sekä sen kehittelemän omatunnon ja kuvittelevat että kyse on lapsen omista valinnoista.

      • hyvä syy

        Ihan naapurillekin voi antaa kortin-milloin vain ;D-
        ja sanoa syyksi:

        Kun sä oot niin kiva ;)


      • olet o.k ;)

      • 7+9

        Nimenomaan näin, että todistajat ovat ulkoistaneet omantuntonsa seuralle. He eivät itse kuuntele omaatuntoaan ja sisintään lainkaan vaan menevät sokeasti seuran ohjeiden mukaan. Esimerkiksi karttamisessa varmasti todistaja kokee omantunnon tuskia kun hän karttaa vaikka oma erotettua perheenjäsentään mutta uskottelee itselleen että se on oikein koska seura niin haluaa.

        Lapsien kohdalla on ikävää että eristäminen alkaa jo silloin. Synttäreissäkään ei paljon pahaa ole.


      • katuojasta poimittu
        7+9 kirjoitti:

        Nimenomaan näin, että todistajat ovat ulkoistaneet omantuntonsa seuralle. He eivät itse kuuntele omaatuntoaan ja sisintään lainkaan vaan menevät sokeasti seuran ohjeiden mukaan. Esimerkiksi karttamisessa varmasti todistaja kokee omantunnon tuskia kun hän karttaa vaikka oma erotettua perheenjäsentään mutta uskottelee itselleen että se on oikein koska seura niin haluaa.

        Lapsien kohdalla on ikävää että eristäminen alkaa jo silloin. Synttäreissäkään ei paljon pahaa ole.

        Ehkä sinusta tuntuu, että juhlapäivien alkuperällä ei juuri ole tekemistä niiden nykyisen vieton kanssa. Onko alkuperällä merkitystä?
        Kyllä on. Oletetaanpa esimerkiksi, että näet katuojassa makeisen.
        Poimisitko sen sieltä suuhusi?

        Et varmastikaan, sillä se on likainen.
        Suositut juhlatkin voivat tuon makeisen tavoin näyttää hyvältä,
        mutta ne ovat peräisin epäpuhtaasta ympäristöstä.
        Voidaksemme asennoitua tosi palvonnan puolelle meillä täytyy olla samanlainen näkökanta kuin profeetta Jesajalla, joka kehotti tosi palvojia: ”Älkää koskeko mihinkään epäpuhtaaseen.” (Jesaja 52:11.)

        http://www.watchtower.org/images/bh/158.jpg


      • katuojasta poimittu kirjoitti:

        Ehkä sinusta tuntuu, että juhlapäivien alkuperällä ei juuri ole tekemistä niiden nykyisen vieton kanssa. Onko alkuperällä merkitystä?
        Kyllä on. Oletetaanpa esimerkiksi, että näet katuojassa makeisen.
        Poimisitko sen sieltä suuhusi?

        Et varmastikaan, sillä se on likainen.
        Suositut juhlatkin voivat tuon makeisen tavoin näyttää hyvältä,
        mutta ne ovat peräisin epäpuhtaasta ympäristöstä.
        Voidaksemme asennoitua tosi palvonnan puolelle meillä täytyy olla samanlainen näkökanta kuin profeetta Jesajalla, joka kehotti tosi palvojia: ”Älkää koskeko mihinkään epäpuhtaaseen.” (Jesaja 52:11.)

        http://www.watchtower.org/images/bh/158.jpg

        Jos en tietäisi että vt-seura kykenee näin naiiviin argumentointiin, en uskoisi että pätkä on sen - tai minkään muunkaan aikuisille tarkoitetun julkaisun - käsialaa.


    • juhlia ja juhlia

      Yritäpä olla vain suvaitsevainen ja kunnioita jokaisen omaa vakaumusta.

    • 72

      Väitteet, että nimipäivien, syntymäpäivien, juhlapyhien vietto, kuten esim. joulu, olisivat Raamatun vastaisia, ovat helppo todistaa vääräksi tutkimalla jakeita Apt. 17:25; Room. 14:5,6; Kol. 2:16, 20.

    • kirjodet

      "72"Mikään ei estä Sinua juhlimasta.Vapaasti voit viettää mitä sitten juhlia haluatkin juhlia.Älä nyt "ressaa"mieltäsi kaikenmaailman juhla-asioilla.

    • tehkäämme samoin

      Raamattuhan suorastaan kehoittta synttärien viettoon...
      Jeesuskin itki ilosta kun Ystävänsä Johannes Kastaja pääsi synttärien kohokohdaksi...
      kuttua kerrotaan vieläkin ympäri maailman ;)

    • Jesaja 52:11

      Samanlainen näkökanta kuin profeetta Jesajalla,.....
      joka kehotti tosi palvojia:



      ”Älkää koskeko mihinkään epäpuhtaaseen.” (Jesaja 52:11.)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1050
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      928
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      590
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      46
      486
    Aihe