EN HALUA MIESLÄÄKÄRIÄ/KÄTILÖÄ!

pelottaa-...

Osaako kukaan sanoa saako naistenklinikalla vaikuttaa siihen että tuleeko sieltä mies vai nais kätilö? Jos on mies niin voinko kieltäytyä ja vaatia naista? Syynä tähän on muutaman vuoden takainen raiskaus.......

15

2785

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+14

Otan osaa, lähinnä huolettaa että oletko ollut terapiassa tuon tapauksen jälkeen? Kannattaa soittaa etukäteen ja pyytää merkintä tuosta toiveesta papereihisi.

• ..

No jos työvuorot ovat sellaiset että kohdallasi on mieskätilö niin näin sitten on. Toiveita toki voi esittää, mutta se miten se sitten käytännösstä toimii kun synnytyksen aika on, se onkin sitten jo toinen juttu.

• .

...sama koskee lääkäriä.

• panda~

Ei varmaan voi vaikuttaa. Synnytykseen tulee se joka on vuorossa, ei voi tietääkseni vaikuttaa. Itse en olisi halunnut mieskätilöä, ja onneksipa sattuikin olemaan nainen. Yksi lääkäri oli mies, mutta hän kävi vain laittamas epiduraalipuudutus "letkun" paikalleen, ei osallistunut synnytykseen muuten millään lailla.
      Kaikkiin raskauden ajan lääk.tarkastuksiin vaadin naislääkäriä (jos oli siis tiedossa sisätutkimuksia) ja naisen sainkin.
      Sen jo tiesin etukäteen etten synnytykseen voisi vaatia enkä edes ottanut asiaa esille. Onneksi sattui olemaan nainen vuorossa.

• alkup.

En ole terapiassa käynyt, oikeudenkäynti ja hovioikeudenkäynti olivat niin rankkoja kokemuksia kun piti siellä puhua, että en sen jälkeen asiasta halua puhua enää yhtään, vaikka jonkun mielestä olis parempi puhua mutta mulla se oikeasti vaan pahentaa oloa, parhaiten voin kun blokkaan koko asian mielestäni. Pitää sitten vaan sormet ja varpaat ristissä toivoa että ei olisi miestä sillon työvuorossa, kiitos kaikille vastauksista! Sellasta vielä että kun nyt pääkaupunkiseudulla on tosiaan 3 mahdollista synnytyssairaalaa niin voikohan kun lähtö sairaalaan tulee, kysyä puhelimessa menomatkalla kaikista sairaaloista että onko mahdollisuus saada naiskätilö ja lääkäri?

• melkein ammattilaine

En tiedä juuri naistenklinikan tilannetta, mutta ihan noin synkkä tilanne ei ole. Eli lääkäriä tai kätilöä ei saa valita, mutta toiveet huomioidaan, koska synnytyksen sujumisen kannalta luottamus henkilökuntaan on ensiarvoisen tärkeää.

Kuitenkaan kenenkään (ei sinun, ei syntyvän lapsen, ei muiden synnyttäjien tai muiden vauvojen tai ylipäätään kenenkään potilaan) henkeä tai terveyttä ei vaaranneta tällaisten toiveiden takia. Eli hätätilanteessa tulee se ammattilainen joka saadaan nopeiten paikalle ja joka pystyy parhaiten auttamaan ja toisaalta, jos "sinulle mieluinen" ammattilainen on varattuna tulee sinua auttamaan se joka on vapaana (tai kiireettömissä asioissa joudut odottamaan).

Sinulla on selkeä syy toiveellesi, joten sinun toiveesi menee perustelemattomien toiveiden edelle. Kerro tilanteestasi heti synnyttämään tullessa tai mielummin keskustele asiasta jo etukäteen terveydenhoitajan kanssa ja pyydä vaikka lähete pelkopolille synnytyksen suunnittelua varten (sinun tilanteessa lähete on ihan aiheellinen). Synnytyksen suunnittelun aikana kätilö voi kertoa miten eri tilanteissa toimitaan ja tilanteesi tiedetään heti kun tulet sairaalaan, joten voit keskittyä synnytykseen, sen sijaan että alkaisit vaatia ja perustella kätilö/lääkäri toiveita. Samalla voidaan sopia, että synnytykseesi ei tule opiskelijoita (ainakaan miespuolisia).

Kätilöistä naisia on todella suuri osa ja heitä on kussakin vuorossa niin monta, että pitäisi olla todella epätavallinen tilanne, ettei naiskätilöä järjestyisi synnytystäsi hoitamaan. Sen sijaan kunkin alan erikoislääkäreitä ei ole yleensä vuorossa montaakaan, joten heidän osalta toivetta ei voida taata. Toisaalta, jos synnytys menee normaalisti ja et halua voimakkaita puudutuksia niin lääkäri ei paikalla käy.

Tsemppiä synnytykseen.

ps. Raiskauksen traumat kannattaa käsitellä terapiassa vaikka vaikealta tuntuukin, sillä yleensä ne vuosien myötä pullahtavat kuitenkin tavalla tai toisella esiin ja mitä pidempään tapahtumasta on kulunut niin sitä hankalammaksi toipuminen menee.

• djhsfjasfldk

Minä sanoin kans miehelle rakenneultraan mennessä että miestä en halua kopeloimaan. ja kuinkas kävikään siellä oli lääkäriharjoittelija joka oli mies. siinä ensiks tietenki kokenut kätilö tarkisti tilanteen ja kysyi sitten asiallisesti että saako harjoittelijakin kokeilla ja todeta. kauan en ehtiny miettimään mut jos jokainen nainen sanois että älä koske tai ei halua niin eihän siinä käytännön oppeja sais kukaan. jos ensi kerralla saan valita niin antaa tulla vaan. paljon hellemmin kokeili se harjoittelija ku se kovakouranen täti!

• esh.

Ei voi soitella synnytyslaitokselle mennessä synnyttämään sairaaloita läpi ja valita sitten sen mukaan onko vuorossa nais-vai miespuolinen henkilökunta.

Sinun pitää hyvissä ajoin _ennen_ synnytystä ottaa asia esille neuvolassa ja tulevan syn.sairaalan kanssa

• alkup.

Nii ja sitten kun asiasta neuvolassa mainitsee niin seuraavakshan tietysti on jotkut sosiaalityöntekijät ovella että miten se nyt pärjää vauvan kanssa kun ei edes lääkärin edessä osaa olla normaalisti ja tollasta joutunu käymään läpi.. Ja se mua nyt ei vähempää vois liikuttaa onko joku kovakouranen vai hellä käsistään, en mä sinne mitään nautintoa ole menossa hakemaankaan.

No mutta hyvä jos kerran kuulemma suuri osa kätilöistä olis naisia, olen tosiaan valmis olemaan vaikka sitten ilman niitä puudutuksia kunhan olen henkisesti kunnossa ja kykenevä keskittymään vaan synnytykseen ilman pelkoa. Tuon tapahtuman jälkeen kärsin muutenkin paniikkikohtauksista joten ei varmasti olisi vauvallekaan hyväksi jos siinä iskisi kohtaus päälle.

• kyllähän nyt

epiduraalin voi ottaa vaikkei mieskätilöä halua.Se puudute laitetaan selkään eikä alapäähän eikä se puudutteen laittaja alapäätä katso.

• +

Epiduraalin laittaa anestesialääkäri ja sitä ei tosiaan laiteta alapäähän vaan selkään...

• alkup.

No mäkin vähän ajattelin, luulin sitten että lääkäri joutuu tyyliin tarkistamaan kohdunsuun tilanteen tai vastaavaa ennen kun sen saa laittaa, mutta ihanaa jos näin ei ole. Toivottavasti menis nyt kaikki hyvin:)

• äippä76

Kätilöä saa vaihtaa, jos näin haluaa. Tarkistin tämän kätilönä työskentelevältä sukulaiseltani. Se on tietty eri asia, että kuka kehtaa sanoa kätilölle - "En halua sinua kätilökseni vaan toisen". =/ Jyväskylässä on mieskätilö ja arvelin jo etukäteen vierastavani ajatusta "mies kätilönä" tosipaikan tullen. No, onneksi vuorolleni sattui naiskätilö. Eihän nuo naiskätilötkään ole aina niin mukavia, ja ajattelin että sekin menee vahtoon jos kohdalleni satttuu henkilö jonka kanssa "kemiat" ei kohtaa. Kaksi synnytystä kun on jo takana niin tiedän ettäkätilöissä on suuria eroja.

• tuleva äippä

montako mieskätilöä on jyväskylässä?

• äippä76

Jyväskylässä on tietääkseni ainakin yksi mieskätilö, tai ainakin oli vuosi sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe