Olen ostamassa asuntoa Pajamäestä. Jossain vaiheessa ihastuin jotenkin irrationaalisesti alueeseen, ja nyt sitten kävi niin, että sinne olen tosiaan ajautumassa. Tässä vaiheessa on toki myöhäistä kysyä, kun ostotarjoukseni on hyväksytty, mutta mitä mieltä palstaa lukevat pajamäkeläiset ja muut, joilla jokin perusteltu mielipide paikasta on, olette Smedjebackasta? Alueella itsessään ei tuntuisi olevan juurikaan muuta kuin ihan peruspalvelut - ruokakauppa, pubi ja apteekki, mitä sitä ihminen muutakaan, ja lenkkipolut näyttivät olevan ja ravirata kanssa - mutta miten se ympäröivä seutu? En tullut ajatelleeksikaan esimerkiksi kirjastoa. Sellainen näyttäisi olevan, mutta onko se mistään kotoisin, vai pitääkö käydä keskustassa tai Espoon puolella niissä asioissa? Tajusin myös, että postitoimistoja ei tienoolla pörrätessäni juurikaan näkynyt.
Miten näppärästi oikeasti pääsee esimerkiksi keskustaan?
Pajamäki
8
4181
Vastaukset
- viihdyt varmaan
Muuttasin välittömästi vuosaaresta, joka on "jumalan" hylkäämää gettoa. Toki vuosaari oli aikoinaan hyvä mesta, kunnes invaasio alkoi.
Pajamäki on todella lux alue, luontoa on ja rauhaakin. SIlti hyvät yhteydet julkisilla. Parkkis juttu on toki pikku pulma, kuten vanhemmissä mestoissa on. En tiedä onko paikallinen kauppa tallella, mutta onhan siinä lähellä muitakin. Jos sattuu golffista tykkäämään, niin TALI on ihan vieressä, jossa toki tennarit yms. kentät.- Matinkyläläinen
Parkkis ei ole onneksi ongelma - olen aina ollut sitä mieltä, ettei sinkku tarvitse kaupungissa autoa. Tosin tulevassa muutossa tulee pieniä käytännön ongelmia taas.
Siwa siellä tosiaan on, mutta hieman harmittaa, ettei sitten oikein muuta. Ymmärrän vanhojen ihmisten tarpeet, mutta silti ottaisin sen suureellisesti marketiksi nimetyn apteekin tilalle pikkuisen pizzerian ja vaikka videovuokraamon. Toisaalta sitten taas olen joitakin vuosia asunut erittäin ruuhkaisella paikalla, asunnossa jonka ikkunat antavat suoraan kaikuvalle kadulle, ja mieluummin otan hiljaisemman paikan tässä vaiheessa, kunhan ei eristyksiin joudu "menosta". - Anonyymi
Täytyy kyllä ihmetellä miksi mielesi tekee pieneen pajamäkeen joka on ikivanhoja asuntoja täynnä oleva huonoilla palveluilla ja yhteyksillä varustettu hyvin pieni alue jossa asunnot on ylihinnoiteltu kun vuosaaressa on paljon ihania merenrantaa kulkevia polkuja esim Uutela
Kalvik. Kyllä siellä on aivan mahtavia paikkoja.
- ncvbvfhfugthjbkfljdk
Onkohan Pajamäkeen rakennettu yhtään uutta taloa sitten 60-luvun eli alue on se, mikä on eikä siitä muuksi kehity. Pajamäkeläisten onneksi siihen viereen on noussut Valimon alue, mutta eivät sielläkään palvelut mitenkään häikäise. Liikenneyhteydet ovat kohtuulliset, bussi 14 vie Töölön kautta Eiraan ja 59 itäsuuntaan ja Pitäjänmäentiellähän on melkoinen bussiralli keskustaan ja muuallekin; lähin juna-asema on Pitäjänmäki, mutta sinne on sen verran matkaa, ettei monikaan viitsi kävellä. Tuo pubi, olikohan se Vanha Paja on lähinnä muutaman paikallisen kylä/juoppohullun päivystyspaikka. Liikuntamahdollisuudet on ihan hyvät, mutta tarvitsee sitä ihminen muutakin; aikamoinen pussinperä on tuo Pajamäki, mutta toivottavasti viihdyt
- Matinkyläläinen
Arvasin ettei se pubi ole sen kummempi, vaikka pitää kai itse käydä ennemmin tai myöhemmin toteamassa. Koeajoin julkisilla viikonloppuna Pajamäkeen, harmillista kyllä että junalle tuntuisi olevan matkaa, ainakin nyt kun ei vielä tunne oikopolkuja eikä kehtaa oikaista pihojen poikki.
Sellainen pelko tässä myös tuli mieleen, että jos alue on mikä on eikä muuksi kehity, niin kai siinä voi olla riski, että ne vähätkin palvelut sieltä häipyvät, ja mitään ei tule tilalle koska "ei täällä mitään tarvita".
- Pian Pajamäkeen
Hei,
Minulla "sama" tilanne. Piakkoin on edessä muutto Pajamäkeen. On todella rauhallinen alue ja mm. loistavat lenkkeilymahdollisuudet. Asukkaita on yli 1800 kertoo wikipedia, että kuitenkaan en uskoisi Siwan ihan heti häipyvän... Pitäjänmäen tien pysäkiltä pääsee keskustaan nopeammin kuin bussilla nro 14. Jos asuu siis lähellä Pitäjänmäentietä... Itse muutan sinne kaukaisimpaan kolkkaan, joten sieltä saa tovin kävellä :) Minä olen asunut Länsi-Helsingissä yli 7 vuotta, mutta ei ole tullut montaa kertaa käytyä Pajamäessä. Olen kuitenkin kuullut alueesta vain hyvää. Ja joillakin ranking-listoilla oli turvallisuuden ja rauhallisuuden suhteen erittäin hyvillä sijoilla :) kun itsekin asiaa googlettelin hiljattain. Kirjastoauto käy Pajamäentiellä. Kirjastoautoon saa tilata mitä kirjoja ym. vaan tahtoo, eikä varaus maksa mitään... Ed.mainittujen lisäksi näytti olevan joku kampaamo-hoitola ja seurakuntakoti...- Matinkyläläinen
Minunkin tuleva osoite on siellä Pajamäen kaukaisimmassa kolkassa, päättyvän tien melkein päässä. Toisaalta mukava, että autojen melua sinne tuskin kantautuu - tällä hetkellä asun paikassa, jossa ihan parvekkeen alla menee vilkasliikenteinen katu, ja vaikka voisin vähän karsastaa liiallista rauhallisuutta, niin läpikulkuliikenteettömyyden otan erittäin mielelläni vastaan. Olisi toisaalta kyllä kiva, jos jokerilinjan pysäkki ja junaseisake olisi vaikka sata-parisataa metriä lähempänä mutta silti metsän takana, mutta en nyt valita kuitenkaan...
- Flea
Hei,
osaisiko joku kertoa minkä verran koiria Pajamäessä on? Paljon, vähän? Ja nyt en tarkoita erityisemmin niitä vanhoja mummoja pikkuisten räksyjensä kanssa, vaikka toki heihinkin voi tutustua.
Itse olen 14-vuotias tyttö ja arvatenkin omistan koiran. Muutamme todennäköisesti pian Pajamäkeen, siksi kiinnostaa koirakanta tällä alueella. Onko mahdollista tutustua uusiin koiranomistajiin ja saada uusia koirakavereita? Onko "koiraporukka" Pajamäessä ylipäätään sellaista mukavaa, asuuko siellä edes koiria? Jos jollain koiranomistajalla olisi kokemuksia Pajamäestä asuinalueena, niin olisi mahtavaa!
Lisäksi kiinnostaa lenkkimaastot. Tiedän, siinä on Talin metsät sun muut ihan vieressä, mikä onkin upeaa - metsälenkit ovat ihania. Mutta entäpä muuta? Onko ihan itse Pajamäessä mahdollista kävellä koiran kanssa, niitä paria tietä mitä siellä on? Lyhyet pikalenkit voi varmasti tehdä niillä parilla tiellä, mutta onko aina pakko lähteä metsään jos haluaa tehdä pidemmän lenkin?
Toivottavasti joku nyt ymmärsi pointin, vaikea selittää ajatuksia selkeästi sanoilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822