Lääkärit antaa ristiriitaista tieto,että rajatila ja persoonallisuuden häiriö(asosiaalinen ym.)olisi sama asia.Onko näin?Minulla on joskus diagnostisoitu sekamuotoinen persoonallisuuden häiriö ja lääkäri sanoi,että tämä ei ole rajatila.
Onko rajatapaus ja luonnehäiriö sama?
16
1790
Vastaukset
- Jaska
Mikä oikein on sekamuotoinen persoonallisuus häiriö?
- Anna
...rajatila ja epävakaa persoonallisuushäiriö ovat sama asia. Rajatila olisi siis vanhentunut nimitys. Sekamuotoinen ei siis ole sama kuin epävakaa, näin uskon lääkärisi tarkoittaneen....
http://www.kakspy.com/kakspy/kirj_kn_9.html
Tuolta löytyy lisätietoja ainaskin. Tsemppiä! - Inha ihminen
Luulen minäkin että se rajatila-sana on vain vanhentunut käsite.
Sekamuotoinen persoonallisuushäiriö (joka minullekin on lätkäisty dg:ksi) on sellainen tila, että siinä on piirteitä useammasta eri persoonallisuushäiriöstä. Voi olla esim. eristäytyvän tai vaativan (=täydellisyyttä tavoittelevan) ihmisen piirteitä. Sekamuotoisuus ei tarkoita sitä että on pahempi keissi kuin että jos on vain yhtä sorttia luonteenlaatua, se vain tarkoittaa sitä että ei pystytä määrittelemään että tämä ihminen tässä olisi PELKÄSTÄÄN esim. epäsosiaalinen.
Pari linkkiä noin äkkiseltään löydettynä:
http://www.kandidaattikustannus.fi/TF/ch16/ch16_04s.html
http://www.svision.net/luokitus/F20.htm- monttu auki
Siis että kaikkien noiden persoonallisuushäiriö-luokitusten lisäksi on vielä SEKAMUOTOINEN PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ, jossa on "piirteitä useammasta eri persoonallisuushäiriöstä"???
Jos tuollaisenkin diagnoosin todella voi saada, kuka sitten enää on turvassa näiltä diagnooseilta? Ben Furmanin ajatukset, jotka äskettäin tällä palstalla leimattiin moraalittomiksi, saavat entistäkin olennaisemman merkityksen. - tosiaan
monttu auki kirjoitti:
Siis että kaikkien noiden persoonallisuushäiriö-luokitusten lisäksi on vielä SEKAMUOTOINEN PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ, jossa on "piirteitä useammasta eri persoonallisuushäiriöstä"???
Jos tuollaisenkin diagnoosin todella voi saada, kuka sitten enää on turvassa näiltä diagnooseilta? Ben Furmanin ajatukset, jotka äskettäin tällä palstalla leimattiin moraalittomiksi, saavat entistäkin olennaisemman merkityksen.Se, että maailmassa on paljon diagnooseja, josta ésim. sinä et ole tietoinen, ei tee niistä millään tavalla arveluttavia. Lääkärit antavat diagnooseja ja diagnoosit perustuvat tutkimuksiin ja haastatteluihn. Ben Furmanin puheet ovat edellä olevan keskustelun valossa yhä arveluttavampia, koska hän ruokkii ihmisten irrationaalisia pelkoja siitä, ettei kukaan ole turvassa pahantahtoisten(?) lääkäreiden diagnooseilta. Se, että joku voi saada jonkun diagnoosin ei tarkoita sitä, että kuka vaan voi saada minkä tahansa diagnoosin.
- Inha ihminen
monttu auki kirjoitti:
Jos tuollaisenkin diagnoosin todella voi saada, kuka sitten enää on turvassa näiltä diagnooseilta? Ben Furmanin ajatukset, jotka äskettäin tällä palstalla leimattiin moraalittomiksi, saavat entistäkin olennaisemman merkityksen.Otetaan kuka tahansa ihminen. Hänen luonteessaan on erilaisia piirteitä. Voi olla että hän joissakin tilanteissa on ujohko, toisissa taas rohkeampi. Voiko häntä silloin sanoa tuosta noin vaan ujoksi tai rohkeaksi, koska hän ei ole yksinomaan kumpaakaan?
Luonnehäiriöt noudattavat samaa kaavaa kuin yleensäkin luonteenpiirteet. Joihinkin ihmisiin on paiskattu vain yhtä sorttia, toisissa voi olla montaa laatua.
Siitä en ole varma millainen diagnoosi latinaksi ja numerolla varustettuna tuollainen "sekamuotoinen pers.häiriö" on, tai onko sellaista koodia edes. Itselleni on läntätty eräs tietty, vaikka en tunnista välttämättä itsessäni nimenomaan niitä kaikkia piirteitä joita kyseiseen koodiin liittyy. - monttu auki
tosiaan kirjoitti:
Se, että maailmassa on paljon diagnooseja, josta ésim. sinä et ole tietoinen, ei tee niistä millään tavalla arveluttavia. Lääkärit antavat diagnooseja ja diagnoosit perustuvat tutkimuksiin ja haastatteluihn. Ben Furmanin puheet ovat edellä olevan keskustelun valossa yhä arveluttavampia, koska hän ruokkii ihmisten irrationaalisia pelkoja siitä, ettei kukaan ole turvassa pahantahtoisten(?) lääkäreiden diagnooseilta. Se, että joku voi saada jonkun diagnoosin ei tarkoita sitä, että kuka vaan voi saada minkä tahansa diagnoosin.
Onko se pelko irrationaalinen, että kuka tahansa voi saada psykiatrisen diagnoosin? Kuinka niin?
- monttu auki
Inha ihminen kirjoitti:
Otetaan kuka tahansa ihminen. Hänen luonteessaan on erilaisia piirteitä. Voi olla että hän joissakin tilanteissa on ujohko, toisissa taas rohkeampi. Voiko häntä silloin sanoa tuosta noin vaan ujoksi tai rohkeaksi, koska hän ei ole yksinomaan kumpaakaan?
Luonnehäiriöt noudattavat samaa kaavaa kuin yleensäkin luonteenpiirteet. Joihinkin ihmisiin on paiskattu vain yhtä sorttia, toisissa voi olla montaa laatua.
Siitä en ole varma millainen diagnoosi latinaksi ja numerolla varustettuna tuollainen "sekamuotoinen pers.häiriö" on, tai onko sellaista koodia edes. Itselleni on läntätty eräs tietty, vaikka en tunnista välttämättä itsessäni nimenomaan niitä kaikkia piirteitä joita kyseiseen koodiin liittyy.aikaisemmassa viestissä sanonut, että sinulle on annettu diagnoosiksi sekamuotoinen p.häiriö? Vai oletko saanut molemmat, sekamuotoisen ja sen jonkin tietyn?
Ihmettelyni lähti siitä havainnosta, että useimmissa ihmisissä on piirteitä monestakin eri persoonallisuushäiriöstä. Kauhistelen jo sitä, että ihmisille yleensä annetaan näitä leimoja, vaikka jonkin tietyn häiriötyypin kaikki kriteerit täyttyisivät. Se että kaikkien kriteerien ei edes tarvitse täyttyä, tekee diagnosointikäytännöistä entistä kyseenalaisempia. Jos kriteerejä poimitaan sieltä täältä, millä perusteella "sekamuotoisesti häiriintynyt" on edes sairas? - varmasti
monttu auki kirjoitti:
Onko se pelko irrationaalinen, että kuka tahansa voi saada psykiatrisen diagnoosin? Kuinka niin?
Psykiatrien diagnoosit eivät ole sellaisia, että niitä jaellaan kelle tahansa.
- Inha ihminen
monttu auki kirjoitti:
aikaisemmassa viestissä sanonut, että sinulle on annettu diagnoosiksi sekamuotoinen p.häiriö? Vai oletko saanut molemmat, sekamuotoisen ja sen jonkin tietyn?
Ihmettelyni lähti siitä havainnosta, että useimmissa ihmisissä on piirteitä monestakin eri persoonallisuushäiriöstä. Kauhistelen jo sitä, että ihmisille yleensä annetaan näitä leimoja, vaikka jonkin tietyn häiriötyypin kaikki kriteerit täyttyisivät. Se että kaikkien kriteerien ei edes tarvitse täyttyä, tekee diagnosointikäytännöistä entistä kyseenalaisempia. Jos kriteerejä poimitaan sieltä täältä, millä perusteella "sekamuotoisesti häiriintynyt" on edes sairas?Kuulin vain terapeutiltani ohimennen että papereissani seisoo että minulla on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö; ilmeisesti sellaisella ei ole koodia. Ainakin netistä löytyvän tiedon perusteella koodia löytyy tietyille tiloille, joista mikään ei sinällään täysin vastaa minun "häiriötäni". Se koodi mikä minulle on läntätty on eräs tietty, johon liittyviä kaikkia piirteitä en itse itsessäni tunnista.
Aivan varmasti suurimmalle osalle ihmisistä voisi löytää jonkun sopivan diagnoosin! Se on sitten vaan eri asia että suostuvatko kaikki ihmiset hakeutumaan sinne missä niitä jaellaan. Jokuhan voi olla läheistensä mielestä vaikka itse piru, mutta koska onnistuu jotenkin välttelemään lääkäreitä, ei ikinä tule diagnosoiduksi. Sitten taas joku, joka on tavallista pidempään masentunut esim. menetettyään läheisen ihmisen, saa dg:n, tässä siis masennus-dg:n. Onko se OIKEIN, en minä tiedä.
Ainakin olen sitä mieltä että ne jotka eivät koskaan ole käyneet terapeutin tai lääkärin juttusilla eivät yhtään voi ylpistellä dg:n saaneiden edessä että hepä ovatkin vallan ok. Täysin terve ei liene meistä kenkään...
Toisaalta sitä voi olla vaikka kuinka "sairas" ja silti keikkua elämänsyrjässä tukevasti kiinni. Ajatellaan vaikka taiteilijoita. Ei heillä yleensä järin kivaa ole... - ei jaeta kaikille
Inha ihminen kirjoitti:
Kuulin vain terapeutiltani ohimennen että papereissani seisoo että minulla on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö; ilmeisesti sellaisella ei ole koodia. Ainakin netistä löytyvän tiedon perusteella koodia löytyy tietyille tiloille, joista mikään ei sinällään täysin vastaa minun "häiriötäni". Se koodi mikä minulle on läntätty on eräs tietty, johon liittyviä kaikkia piirteitä en itse itsessäni tunnista.
Aivan varmasti suurimmalle osalle ihmisistä voisi löytää jonkun sopivan diagnoosin! Se on sitten vaan eri asia että suostuvatko kaikki ihmiset hakeutumaan sinne missä niitä jaellaan. Jokuhan voi olla läheistensä mielestä vaikka itse piru, mutta koska onnistuu jotenkin välttelemään lääkäreitä, ei ikinä tule diagnosoiduksi. Sitten taas joku, joka on tavallista pidempään masentunut esim. menetettyään läheisen ihmisen, saa dg:n, tässä siis masennus-dg:n. Onko se OIKEIN, en minä tiedä.
Ainakin olen sitä mieltä että ne jotka eivät koskaan ole käyneet terapeutin tai lääkärin juttusilla eivät yhtään voi ylpistellä dg:n saaneiden edessä että hepä ovatkin vallan ok. Täysin terve ei liene meistä kenkään...
Toisaalta sitä voi olla vaikka kuinka "sairas" ja silti keikkua elämänsyrjässä tukevasti kiinni. Ajatellaan vaikka taiteilijoita. Ei heillä yleensä järin kivaa ole...Diagnooseja ei todellakaan jaeta kenelle tahansa. On turhaa höpinää väittää sellaista ja spekuloida että vain ei tutkittu ihminen on vailla diagnoosia.
- Karen
Inha ihminen kirjoitti:
Kuulin vain terapeutiltani ohimennen että papereissani seisoo että minulla on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö; ilmeisesti sellaisella ei ole koodia. Ainakin netistä löytyvän tiedon perusteella koodia löytyy tietyille tiloille, joista mikään ei sinällään täysin vastaa minun "häiriötäni". Se koodi mikä minulle on läntätty on eräs tietty, johon liittyviä kaikkia piirteitä en itse itsessäni tunnista.
Toisaalta sitä voi olla vaikka kuinka "sairas" ja silti keikkua elämänsyrjässä tukevasti kiinni. Ajatellaan vaikka taiteilijoita. Ei heillä yleensä järin kivaa ole...Vanhassa oli 301.8X uudessa tautiluokituksessa on kans mutta en muista mikä.
- Niko
Rajatila ja persoonallisuushäiriö ovat eri asia käsittääkseni. Rajatilaa kuulee käytettävän yhä vieläkin ammatti-ihmisten suusta.
- hmmhmm
http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1400331/psykologi-15-prosenttia-suomalaisista-persoonallisuushairioisia
siis onko tuon sivun mukaan persoonallisuushäiriö sama kuin narsisti?
Hirveää kuitenkin ajatella että ihmiset pistetään tiettyihin laatikoihin ja olet sitten se mitä siinä laatikossa lukee, esim itselläni on samankaltaisia oireita kuin persoonallisuushäiriöisellä mutta sillä ertotuksella että osaan tuntea esim rakkaus vaikka monet sanovat että persoonallisuushäiriöiset eivät siihen kykene kuin lapsen tasolla ja sekin että haluan auttaa muita ihmisiä ja välitän heistä ihan aidosti.- Pertti Luukkonen
Persoonallisuushäiriö on yleistermi, jossa on sitten rajatila tai epävakaa,
narsistinen, huomionhaluinen ym. ym.
- Pertti Luukkonen
Borderline personality disorder , BPD (yhdysvaltalainen DSM-IV-TR) eli rajatilapersoonallisuushäiriö on (suunnilleen) sama kuin kuin eurooppalaisen tautiluokituksen (ICD-10) "epävakaa persoonallisuus, rajatilatyyppi".
Rajatilalla voidaan tarjoittaa myös persoonallisuuden rajatila-o r g a n i s a a t i o t a,
jolloin kyseessä ei ole tautiluokituksen rajatila tai epävakaa.
http://psykopatologia.keskustelu.info/viewtopic.php?f=10&t=4557
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046