Milloin olette ottaneet pennun? Kuinka pitkä loma töistä teidän mielestä pitää olla pennun tullessa?
Kuinka opetit pennun yksinoloon?
Minulla ollut aiemminkin koiria mutta aiemmin ollut porukkaa kotona ollessani töissä joten pääsin helpommin alkuun. Nyt pentu olisi ihan yksin. Eli vinkkejä kaivataan..että toimisin oikein pennun kannalta..toki aion hakea Kaimion oppaat ja muutkin kun perheenlisäystä kerran tulee ;) Aina voi oppia lisää.
mikä on paras aika ottaa koiranpentu
30
6714
Vastaukset
- canis.familiaris
Kevät pentu on luonnollisesti helpoin sisäsiisteyden osalta.
Pennun kotiin hakuun ja totuttamiseen riittää viikonloppu. Pentu nukkuu aika paljon ja näin myös oppii olemaan itsenäisesti ilman seuraa.
Jos otat pennun "loma aikaan" niin saat helposti koirasta perän vinkujan, kun on luonnollisesti oppinut, että joku aina lähellä. Mitä nopeammin opetat talon vrk rytmin sen paremmin sopeutuminen onnistuu.
Tapakasvatus alkaa heti, eli lähdetään hakemaan rajoja (mitä saa tehdä ja mitä ei) leikin varjolla, mutta riittävän päättäväisesti. Kannattaa hyödyntää pennun halu oppia uutta ja uudessa paikassa.- ..
Ei muuta lisättävää tuohon kuin vain se, että ehkä kuitenkin olisi hyvä, jos on pitempi loma sen sisäsiisteyden kannalta. Pentu kun ei pysty pidättelemään pitkiä aikoja, niin mitä enemmän itse on alussa sen kanssa, sen useammin on mahdollista käyttää sitä ulkona päivän aikana, ja sen nopeammin se oppii tekemään asiansa ulos. Sitten taas yksinoloa voi harjoitella niin, että jättää pennun välillä vaikka yksin toiseen huoneeseen, tai lähtee itse kotoa muutamaksi tunniksi, eli ei kuitenkaan nysvää pentu kyljessä koko aikaa. Ja se on myös tärkeää, ettei pistä pystyyn mitään esitystä ja tee suurta numeroa menemisistään ja tulemisistaan, vaan kun on lähdettävä niin ei muuta, kuin ovesta ulos ilman sen suurempia "lähtörituaaleja" ja sama juttu kotiin tullessa.
- burninghearts
canis.familiaris: Jos otat pennun "loma aikaan" niin saat helposti koirasta perän vinkujan, kun on luonnollisesti oppinut, että joku aina lähellä.
- eräs vaan
burninghearts kirjoitti:
canis.familiaris: Jos otat pennun "loma aikaan" niin saat helposti koirasta perän vinkujan, kun on luonnollisesti oppinut, että joku aina lähellä.
JOS OTAT PENNUN KESÄLOMALLA JA OLET ESIM. KUUKAUDEN VAIN MÖKILLÄ PENNUN KANSSA, NIIN KUN PALAATTE IHMISTEN ILMOILLE, ONGELMIA ON TULOSSA. PENTUA PITÄÄ SOSIAALISTAA KAIKIN TAVOIN, MÖRKÖIKÄ TULEE..........välillä pitää mökiltä mennä ihmisten ilmoille..
- burninghearts
eräs vaan kirjoitti:
JOS OTAT PENNUN KESÄLOMALLA JA OLET ESIM. KUUKAUDEN VAIN MÖKILLÄ PENNUN KANSSA, NIIN KUN PALAATTE IHMISTEN ILMOILLE, ONGELMIA ON TULOSSA. PENTUA PITÄÄ SOSIAALISTAA KAIKIN TAVOIN, MÖRKÖIKÄ TULEE..........välillä pitää mökiltä mennä ihmisten ilmoille..
eräs vaan: Ja mitenköhän tuo sun kommenttis liittyy minuun mitenkään???
- bgtyhn
..toki aion hakea Kaimion oppaat ja muutkin kun perheenlisäystä kerran tulee ;) Älä lue kaimion kirjoja niillä pilataan vain hyvä koira.
- berttuska30
bgtyhn Miksi sanot noin..mikä vika sinusta Kaimion kirjoissa on?
Canis familiaris..tuo voi tosiaan olla hyvä vaihtoehto. Miten olet sitten arjessa tehnyt oletko rajannut pienempään tilaan kun olet lähtenyt töihin? Ja kuinka pitkään alussa ollut yksin yhteenpötköön? Onko vielä jotain lisävinkkiä :)
Omat aiemmat olleet vanhempia pentuja tarhaoloista eli eivät enään niin nukkuvia. Minkäikäinen pentu olisi paras iältään?
Hieman pelottaa ettei tule vain eroahdisteinen,että kasvattaisin oikein heti alussa. Miten eroahdisteisuus tulee ja mistä johtuu? Onko joillakin roduilla enemmän taipumusta?- bgtyhn
bgtyhn Miksi sanot noin..mikä vika sinusta Kaimion kirjoissa on?
Ohjeet ovat liian pikkutarkkoja koira on viksumpi kuin kaimio luulee!!
Jos itse saisin valita,niin aina siihen aikaan vuodesta,kun on suht lämpimät kelit vielä.
Ihan itseä ajatellen,kuin myös pentua.Mukavampi opettaa sisäsiistiksi.Itse myös haluaisin ajoittaa lomiksi,jolloin paras opettaa tavoille ylipäätään ja aikaa sisäsiistiksi ja muutenkin touhuta rääpäleen kanssa :)
Ei lomapennusta liimautujaa tule,sen enempää kuin jos kotona on suht kokoajan tai vähemmän,kun muistetaan se huomioida.Eli opetetaan se koira myös yksinoloon,kuin myös siihen,ettei sitä iilimadoksi haluta.
Minusta eroahdistus on lähinnä sitä,että koiraa ei ole opetettu olemaan yksin ja ns.riippuvaisten rotujen kanssa ei ole riittävästi huomioitu rotuominaisuutta.- bertuska30
Selventäisitkö mitä ajattelet..eli mitä tarkoitat sanomalla ns.riippuvaisten rotuja mitä ne on? Ja mitä rotuominaisuuksia niillä ja miten ne kuuluu ottaa.. :)
- canis.familiaris
bertuska30 kirjoitti:
Selventäisitkö mitä ajattelet..eli mitä tarkoitat sanomalla ns.riippuvaisten rotuja mitä ne on? Ja mitä rotuominaisuuksia niillä ja miten ne kuuluu ottaa.. :)
mist mää mittä tierä, ku on sormi paketis ja ei oikke pysty kirjottaa
- hölökyn kölökyn kani
canis.familiaris kirjoitti:
mist mää mittä tierä, ku on sormi paketis ja ei oikke pysty kirjottaa
vaekka niin polttelis piästä kirjottammaan...
bertuska30 kirjoitti:
"Riippuvaisilla" tarkoitan rotuja,jotka hyvin mielellään seuraavat koko ajan omistajaansa.Eli toisin kuin itsenäisemmän rodut.Eli kannattaa ottaa se huomioon,koska joillekkin siitä voi muodostua stressiä myös,joka saattaa edesauttaa jollain sitä eroahdistusta.
- isoisoäiti
On kaksi ihan eri asiaa jättää pentu yksin kuin koirakaverin kanssa.
Molemmissa on omat riskinsä,pienempi silloin kun jätetään yksin.Sekin mihin aikaan vuodesta pennun ottaa on ihan itse päätettävissä,viikon yhdessäolo riittää mainiosti,viikonloppukin on riittävä.Mielestäni pennun on parasta tottua heti oloihin ja elämisen rytmiin missä se joutuu ikänsä olemaan.Tuohon aluerajaukseen asunnossa sanoisin etteä keittiö on jo riittävän iso paikka pienelle pennulle sen ollessa yksin,on hölmöyttä antaa sen hoheltaa jokapaikassa missä vaaroja on tarjolla esm.sähköjohtoja nakerrettavaksi,ne opetellaan sitten kun yhdessä kotona ollaan.
Sisäsiistiksi lomankaan aikana et pikkupentua saa opetettua,ajatellen jo pidätyskykyä.Kyllä sitä aikaa on siihenkin opetukseen tarpeeksi työajan ulkopuolellakin.
Niin monet pennut tällä periaatteella kasvattanut ,enkä omista yhtään sisälle pissailijaa,enkä perään parkujaa.- bertuska30
Minulla on niin epäsäännölliset työajat, välillä olen normaalin työpäivän poissa ja toisinaan sittten pidemmän etätyöjakson(puolivuotta) kotosalla..ehkä kannattaa ottaa pentu työn ajaksi että oppii yksinoloon?
Eli silloin menisi kesän puolelle...?
Lisää hölmöjä kysymyksiä..Aion tehdä pihalle tarhan ja voiko pennun jättää osapäiväksi tarhaankin vai miten kannattaa tarhaankin opettaa? Ei tule silti olemaan tarhakoira..vaan sisäkoira. Kuinka paljon voi pikkupentu olla päivittäin tarhassa?
Oliko jollain mielipidettä tai uusinta tutkimustulosta eroahdistuksesta? Mikä sen aiheuttaa ja onko rotuja joilla siihen on taipumusta? - --------
bertuska30 kirjoitti:
Minulla on niin epäsäännölliset työajat, välillä olen normaalin työpäivän poissa ja toisinaan sittten pidemmän etätyöjakson(puolivuotta) kotosalla..ehkä kannattaa ottaa pentu työn ajaksi että oppii yksinoloon?
Lisää hölmöjä kysymyksiä..Aion tehdä pihalle tarhan ja voiko pennun jättää osapäiväksi tarhaankin vai miten kannattaa tarhaankin opettaa? Ei tule silti olemaan tarhakoira..vaan sisäkoira. Kuinka paljon voi pikkupentu olla päivittäin tarhassa?
Oliko jollain mielipidettä tai uusinta tutkimustulosta eroahdistuksesta? Mikä sen aiheuttaa ja onko rotuja joilla siihen on taipumusta?Minä kyllä sinuna ottaisin koiran silloin, kun on etätyö -jakso. Se on itsesi kannalta paras vaihtoehto, kun olet kotona ja voit siinä sivussa pentua kouluttaa sisäsiistiksi ja muutenkin. Kyllä se yksin oppii olemaan silläkin, että välillä muutamiksi tunneiksi pistät sen eri huoneeseen tai lähdet päivittäin kotoa vähäksi aikaa.
Ei koirat katso kelloa, ja nukkuvat yleensä suurimman osan ajasta, kun ihminen on pois. Ei se koira siis tiedä sinun takaisin tullessa, olitko pois 2 vai 8 tuntia. Ihan turhaa varautua tuohon ero-ahdistukseen ennenkuin koiraa edes on olemassa.
Tuskin se rodustakaan yms. on kiinni, että onko taipumusta, vaan pikemmin koiran luonteesta. Jos on herkkä ja ehkä pelokas koira, se saattaa olla taipuvainen tuohon. Jos hössötät liikaa menemistesi ja tulemistesi kanssa, ja hermoilet ja olet ahdistunut, niin silloin koira saatta oppia ulisemaan perääsi, kun luulee että nyt on jotain pahaa tapahtumassa, kun tuota omistajaa niin ahdistaa. Rohkean pennun kohdalla ei varmaan ole vaaraa, ellei sitten itse aseta koiraa joksikin "kuninkaaksi" ja koira räksyttää vihaisena, kun ihminen on lähdössä, ja se ei salli sitä. Ihminen sitten selittää itse että "se on ero-ahdistusta".
Sinä olet jo luonut itsellesi ongelman, ennen kuin sinulla edes koiraa on! Ei sitä voi etukäteen tietää miten se pentu reagoi siihen, että se jää yksin, mutta jos se huonosti reagoi, niin kyllä sen saa siitä opetettua pois vaikka ammattitaitoisen kouluttajan avulla, jos ei itse onnistu. bertuska30 kirjoitti:
Oliko jollain mielipidettä tai uusinta tutkimustulosta eroahdistuksesta? Mikä sen aiheuttaa ja onko rotuja joilla siihen on taipumusta?"Ehkä kannattaa ottaa..." Makuasia.Itse olen pyrkinyt taas lomien ajaksi.
Samoin pyrin pentueeni tekemään myös,että on pennuillekkin enempi heti aikaa.Olen myös alkanut jo täällä opettamaan pikkuhiljaa sisäsiisteyttä,koska mitä enemmän siihen pääsee panostamaan,niin sen parempi mahdollisuus oppia nopeammin.Ihan kuin kaikessa muussakin,mitä enemmän oikeita suorituksia,sen nopeampi ja helpompi oppia ;).
Jos oikein muistan,niin tuohon tarhassa pitämiseen on säädökset.En muista vaan mitä ovat.Olisko ainakin joku ikäraja...Kannattaa ottaa selvän.
Kannattaa myös sitten harkita,minkä rodun ottaa.Kaikki ei sinne sovellu mm.säänkestävyyden vuoksi ym.
Minun mielipiteeni on samansorttia kuin c.f jo kirjoitti eroahdistuksesta.
Ja siihen vaan lisäisin,että liimautuvia kannattaa opettaa myös siihen,että voivat olla rauhassa,eikä joka askelta tarvi vahtia ja seurata.
Ja sitten muistaa,että kaikki kannattaa opettaa hyvin.Mitä paremmin,sen varmemmaksi käytös tulee.Ei kannata olettaa mitään oppivan itsestään,eikä päästää virhekäytöstä muodostumaan.Silloin vaan joutuu virheitä korjaamaan.
Tuosta toisen kanssa jättämisestä sen verran,että joo,riski on pienempi silloin,kun vanhempi on fiksusti.Mutta jos se ei osaa,niin hyvin todennäköisesti nuorempi oppii myös sen käytöksen.Että voipi sitten olla käsissä useampikin "eroahdistuskoira"...- bertuska30
-------- kirjoitti:
Minä kyllä sinuna ottaisin koiran silloin, kun on etätyö -jakso. Se on itsesi kannalta paras vaihtoehto, kun olet kotona ja voit siinä sivussa pentua kouluttaa sisäsiistiksi ja muutenkin. Kyllä se yksin oppii olemaan silläkin, että välillä muutamiksi tunneiksi pistät sen eri huoneeseen tai lähdet päivittäin kotoa vähäksi aikaa.
Ei koirat katso kelloa, ja nukkuvat yleensä suurimman osan ajasta, kun ihminen on pois. Ei se koira siis tiedä sinun takaisin tullessa, olitko pois 2 vai 8 tuntia. Ihan turhaa varautua tuohon ero-ahdistukseen ennenkuin koiraa edes on olemassa.
Tuskin se rodustakaan yms. on kiinni, että onko taipumusta, vaan pikemmin koiran luonteesta. Jos on herkkä ja ehkä pelokas koira, se saattaa olla taipuvainen tuohon. Jos hössötät liikaa menemistesi ja tulemistesi kanssa, ja hermoilet ja olet ahdistunut, niin silloin koira saatta oppia ulisemaan perääsi, kun luulee että nyt on jotain pahaa tapahtumassa, kun tuota omistajaa niin ahdistaa. Rohkean pennun kohdalla ei varmaan ole vaaraa, ellei sitten itse aseta koiraa joksikin "kuninkaaksi" ja koira räksyttää vihaisena, kun ihminen on lähdössä, ja se ei salli sitä. Ihminen sitten selittää itse että "se on ero-ahdistusta".
Sinä olet jo luonut itsellesi ongelman, ennen kuin sinulla edes koiraa on! Ei sitä voi etukäteen tietää miten se pentu reagoi siihen, että se jää yksin, mutta jos se huonosti reagoi, niin kyllä sen saa siitä opetettua pois vaikka ammattitaitoisen kouluttajan avulla, jos ei itse onnistu.Pelkoni on hieman aiheellinen sillä nämä kaksi aiempaani sama rotu otettiin hyvin samanlaisiin oloihin eri aikaan toinen ei eroahdisteinen ja toinen kärsi hieman eroahdistuksesta..oli itsenäinen rotu mutta seurallinen ja hyvin vilkas oikea työkoira väsymätön puurtaja.
Osin syy voi olla että tuli vanhempana pentuna aikoinaan..joten alussa ei sitä ollut treenattu ja oli ollut koirakavereita.
Eroahdistus oli lievä eikä joutunut pitkiä aikoja olemaan yksin(etätyö) mutta stressasi joka kerta vaikka en huomioinnut lähtiessä enkä tullessa ja lenkkeilytin että aktivoin muutenkin..Sillä oli jännä piirre juhlissa myös eli kun joku lähti se tuli aina kertomaan minulle tilanteesta..yh yh tee jotain. Se oli minusta kummallista koska sen rotupiirre ei ollut lauman kokoaminen enkä reagoinut tietenkään tuohon viestiin.
Aivan lopussa eroahdistus loppui liekö tullut dementia siltä osin.
Koirallani oli myös epilepsia joka ehkä altisti myös eroahdistukselle..olen huomannut että heikossa tilassa ollessaan koirat hakeutuu lauman turviin..mitä mieltä?
tämäon syy miksi haluan että teen oikein asiat tältä osin. - ---------------
bertuska30 kirjoitti:
Pelkoni on hieman aiheellinen sillä nämä kaksi aiempaani sama rotu otettiin hyvin samanlaisiin oloihin eri aikaan toinen ei eroahdisteinen ja toinen kärsi hieman eroahdistuksesta..oli itsenäinen rotu mutta seurallinen ja hyvin vilkas oikea työkoira väsymätön puurtaja.
Osin syy voi olla että tuli vanhempana pentuna aikoinaan..joten alussa ei sitä ollut treenattu ja oli ollut koirakavereita.
Eroahdistus oli lievä eikä joutunut pitkiä aikoja olemaan yksin(etätyö) mutta stressasi joka kerta vaikka en huomioinnut lähtiessä enkä tullessa ja lenkkeilytin että aktivoin muutenkin..Sillä oli jännä piirre juhlissa myös eli kun joku lähti se tuli aina kertomaan minulle tilanteesta..yh yh tee jotain. Se oli minusta kummallista koska sen rotupiirre ei ollut lauman kokoaminen enkä reagoinut tietenkään tuohon viestiin.
Aivan lopussa eroahdistus loppui liekö tullut dementia siltä osin.
Koirallani oli myös epilepsia joka ehkä altisti myös eroahdistukselle..olen huomannut että heikossa tilassa ollessaan koirat hakeutuu lauman turviin..mitä mieltä?
tämäon syy miksi haluan että teen oikein asiat tältä osin.Ihan hyvä tietysti miettiä jo etukäteen tuoltakin kannalta, mutta ei sitä pysty ennen kuin koko koiraa edes on, tietämään miten se reagoi. Sulla on jo kahdesta samaan rotuun kuuluvasta kokemusta, ja toisella eroahdistusta oli ja toisella ei -eli kai siis yksilökohtaista. Voi hyvinkin olla että ns. heikko pentu olisi taipuvaisempi tuohon.
Minusta itsestä tuntuisi omalta kannalta helpommalta ottaa koira silloin, kun sen kanssa on mahdollista olla kotona. Yksin oloa voisi harjoitella niin, että lähtee eri huoneeseen ja pidentää aikaa, tai laittaa pennun vain "päikkäreille" toiseen huoneeseen, niin jo siinäkin se oppii yksin oloa, ja sen reaktiot näkee, että alkaako huudella perään vai ei...
Loppupeleissä jokainen tietysti päättää itse omalta kohdaltaan missä vaiheessa koiran ottaa, ja mikä itsestä parhaimmalle tuntuu. Kaikilla tosin ei ole mahdollisuutta edes harkita tuolta kannalta, jos ei ole mahdollisuutta tehdä etätöitä. - bertuska30
--------------- kirjoitti:
Ihan hyvä tietysti miettiä jo etukäteen tuoltakin kannalta, mutta ei sitä pysty ennen kuin koko koiraa edes on, tietämään miten se reagoi. Sulla on jo kahdesta samaan rotuun kuuluvasta kokemusta, ja toisella eroahdistusta oli ja toisella ei -eli kai siis yksilökohtaista. Voi hyvinkin olla että ns. heikko pentu olisi taipuvaisempi tuohon.
Minusta itsestä tuntuisi omalta kannalta helpommalta ottaa koira silloin, kun sen kanssa on mahdollista olla kotona. Yksin oloa voisi harjoitella niin, että lähtee eri huoneeseen ja pidentää aikaa, tai laittaa pennun vain "päikkäreille" toiseen huoneeseen, niin jo siinäkin se oppii yksin oloa, ja sen reaktiot näkee, että alkaako huudella perään vai ei...
Loppupeleissä jokainen tietysti päättää itse omalta kohdaltaan missä vaiheessa koiran ottaa, ja mikä itsestä parhaimmalle tuntuu. Kaikilla tosin ei ole mahdollisuutta edes harkita tuolta kannalta, jos ei ole mahdollisuutta tehdä etätöitä.kiitos vastauksista..siirrän koiran oton hyvään ajankohtaan eli tuonne etäjaksolle ensi vuoteen ja treenailen pikkuhiljaa. :)
Hieman vielä suruaikaa edellisestä etten ota nyt tälle jaksolle. Olen sitten valmiimpi uuden perheenjäsenen tullessa ja suurimmat kiireet jääneet taakse töiden osalta. :) - gruelsky
bertuska30 kirjoitti:
Oliko jollain mielipidettä tai uusinta tutkimustulosta eroahdistuksesta? Mikä sen aiheuttaa ja onko rotuja joilla siihen on taipumusta?Ensimmäiseksi koiraa ei tulisi missään tilanteessa antaa olla kokoa päivää suljetussa häkissä vaan ihan koiran oman hyvinvointinsa takia olla vapaana huoneistossa (isossa aitauksessa tai tarhassa voi pitääkin päivänkin kunhan vettä on aina tarjolla riittävästi). Rotukoirat ainakin joita lukuiset kennelit kasvattavat siellä pentukoirat ovat ihan omassa pihaaitauksessa päivän saavat ruuan sinne ja niillä aina vettä (siis kesällä näin) ja sitten yöksi ottavat ne sisälle eli en ainakaan näkisiä mitää minimi ikää(kun koiran pentu luovutus iässä se ollut joka aitauksessa montakin viikkoa niiden muiden pentujen kanssa päivällä. luovutusikä pennuilla 8-12viikkoa riipuen rotusta) sille milloin sitä pentu voi alkaa pitää tarhassa kun ne on pentuna olleet aitauksessa pihalla joskin siellä ollut se 8-15 muuta koiran pentua kaverina.
Koiran voi opettaa helposti häkkii nukkumaan tai pieneen tarhaaitaukseen. seuraavalla tavalla
1. Huom. ehdottoman tärkeää häkissä/aitauksessa on AINA VETTÄ tarjolla. Pane sinne koiran peti tai makuualusta ja sinne myös välillä koiran päivittäin ruoka. Kun koira tuohonnut (lue rieuhunut itsensä väsyksii ja nukkumaan meno aika päiväuni aika) huokuttele koira häkkii / aitaukseen täytetyillä puruleilla tai muilla herkuilla mutta jätä häkin ovi raolleen ja sitten pitää muistaa että annat aina kaikki herkut ja muut kivat jutut sinne häkkiin
2. kun koira alkaa mennä mielellää häkkii ala sulkemaan häkki / aitauksen oven vähäksi aikaa kerrallaan. Varmista että häkissä jotain kivaa jyrsittävää muuta tälkäistä.
-ongelma tapaukset---
1. SItten jos koira EI todellakaan tykkää olla häkissä edes syömässä edes normi ruokaa niin että sen huomaan se vihaa häkkiä tällöin. Suositten ostamaan jotain herkkua (koiranmakkarat, maksalaatikko kuiva sekoitus = todella hyvää) ja pistämällä sen sinne häkkiin joka kerta ruokinta aina häkissä. sitten suljet häkin oven niin että koira ei todellakaan pääse syömään sitä vaan jää häkin / aitauksen ulkopuolelle.
2kun koira sitten selvästi yrittää päästä häkkiin avaa häkin/aitauksen ovi mutta älä missää tapauksessa sulje sitä.
3. Tätä toistetaan niin pitkään koiran oppii rakastamaan häkissä ole se tykkää olla siellä pureskelemassa luita, syömässä herkkua, tällöin häkin voi sulkea hetketkeksi. ja sitten pikkuhiljaal opetetaan niin se häkin onkin kiinni välillä. - bertuska30
gruelsky kirjoitti:
Ensimmäiseksi koiraa ei tulisi missään tilanteessa antaa olla kokoa päivää suljetussa häkissä vaan ihan koiran oman hyvinvointinsa takia olla vapaana huoneistossa (isossa aitauksessa tai tarhassa voi pitääkin päivänkin kunhan vettä on aina tarjolla riittävästi). Rotukoirat ainakin joita lukuiset kennelit kasvattavat siellä pentukoirat ovat ihan omassa pihaaitauksessa päivän saavat ruuan sinne ja niillä aina vettä (siis kesällä näin) ja sitten yöksi ottavat ne sisälle eli en ainakaan näkisiä mitää minimi ikää(kun koiran pentu luovutus iässä se ollut joka aitauksessa montakin viikkoa niiden muiden pentujen kanssa päivällä. luovutusikä pennuilla 8-12viikkoa riipuen rotusta) sille milloin sitä pentu voi alkaa pitää tarhassa kun ne on pentuna olleet aitauksessa pihalla joskin siellä ollut se 8-15 muuta koiran pentua kaverina.
Koiran voi opettaa helposti häkkii nukkumaan tai pieneen tarhaaitaukseen. seuraavalla tavalla
1. Huom. ehdottoman tärkeää häkissä/aitauksessa on AINA VETTÄ tarjolla. Pane sinne koiran peti tai makuualusta ja sinne myös välillä koiran päivittäin ruoka. Kun koira tuohonnut (lue rieuhunut itsensä väsyksii ja nukkumaan meno aika päiväuni aika) huokuttele koira häkkii / aitaukseen täytetyillä puruleilla tai muilla herkuilla mutta jätä häkin ovi raolleen ja sitten pitää muistaa että annat aina kaikki herkut ja muut kivat jutut sinne häkkiin
2. kun koira alkaa mennä mielellää häkkii ala sulkemaan häkki / aitauksen oven vähäksi aikaa kerrallaan. Varmista että häkissä jotain kivaa jyrsittävää muuta tälkäistä.
-ongelma tapaukset---
1. SItten jos koira EI todellakaan tykkää olla häkissä edes syömässä edes normi ruokaa niin että sen huomaan se vihaa häkkiä tällöin. Suositten ostamaan jotain herkkua (koiranmakkarat, maksalaatikko kuiva sekoitus = todella hyvää) ja pistämällä sen sinne häkkiin joka kerta ruokinta aina häkissä. sitten suljet häkin oven niin että koira ei todellakaan pääse syömään sitä vaan jää häkin / aitauksen ulkopuolelle.
2kun koira sitten selvästi yrittää päästä häkkiin avaa häkin/aitauksen ovi mutta älä missää tapauksessa sulje sitä.
3. Tätä toistetaan niin pitkään koiran oppii rakastamaan häkissä ole se tykkää olla siellä pureskelemassa luita, syömässä herkkua, tällöin häkin voi sulkea hetketkeksi. ja sitten pikkuhiljaal opetetaan niin se häkin onkin kiinni välillä."Ensimmäiseksi koiraa ei tulisi missään tilanteessa antaa olla kokoa päivää suljetussa häkissä vaan ihan koiran oman hyvinvointinsa takia olla vapaana huoneistossa (isossa aitauksessa tai tarhassa voi pitääkin päivänkin kunhan vettä on aina tarjolla riittävästi). "
Korjaan hieman ..En ole ajatellut häkkiin laittaa vaan pidän kodinhoitohuoneessa sisätiloissa kun olen poissa.
Häkillä tarkoitin ulkotarhaa..sillä haluaisin että tottuisi myös siälläkin olemaan..jos vaikka olisi päivät siellä aikuisena kun olen töissä..tuntuisi jotenkin kivemmalta paikalta kuin sisätilat jossa tylsempää. Ulkona hajuja ja seurattavaa. Toki pentu siellä ei kai voi olla kuin hetkittäin aluksi. Etätyöjaksona tuo ulkototutus sujuisi myös helpommin..mutta pitääköhän miun oikein aatella joku päivärytmi silloinkin..hm..hitsi jotenkin hankalaa. ;)
Miksi sinusta pitäisi käyttää sisähäkkiä? Ajattelin laittaa vain normaalin petipaikan koiralle kodinhoitohuoneeseen. ja toisen paikan olkkariin josta voi enemmän seurailla muiden puuhia.
Tuli mieleen että onko noita ukkoskasetteja myynnissä eläinliikkeissä että saisin myös totutettua ääniin pikkuhiljaa..ettei tule ukkosen pelkoinen ja rakettipelkoinen vaan saan assosisoitua äänet mukavaan ja normaaliin olotilaan? - canis.familiaris
bertuska30 kirjoitti:
"Ensimmäiseksi koiraa ei tulisi missään tilanteessa antaa olla kokoa päivää suljetussa häkissä vaan ihan koiran oman hyvinvointinsa takia olla vapaana huoneistossa (isossa aitauksessa tai tarhassa voi pitääkin päivänkin kunhan vettä on aina tarjolla riittävästi). "
Korjaan hieman ..En ole ajatellut häkkiin laittaa vaan pidän kodinhoitohuoneessa sisätiloissa kun olen poissa.
Häkillä tarkoitin ulkotarhaa..sillä haluaisin että tottuisi myös siälläkin olemaan..jos vaikka olisi päivät siellä aikuisena kun olen töissä..tuntuisi jotenkin kivemmalta paikalta kuin sisätilat jossa tylsempää. Ulkona hajuja ja seurattavaa. Toki pentu siellä ei kai voi olla kuin hetkittäin aluksi. Etätyöjaksona tuo ulkototutus sujuisi myös helpommin..mutta pitääköhän miun oikein aatella joku päivärytmi silloinkin..hm..hitsi jotenkin hankalaa. ;)
Miksi sinusta pitäisi käyttää sisähäkkiä? Ajattelin laittaa vain normaalin petipaikan koiralle kodinhoitohuoneeseen. ja toisen paikan olkkariin josta voi enemmän seurailla muiden puuhia.
Tuli mieleen että onko noita ukkoskasetteja myynnissä eläinliikkeissä että saisin myös totutettua ääniin pikkuhiljaa..ettei tule ukkosen pelkoinen ja rakettipelkoinen vaan saan assosisoitua äänet mukavaan ja normaaliin olotilaan?"En ole ajatellut häkkiin laittaa vaan pidän kodinhoitohuoneessa sisätiloissa kun olen poissa".. "ja toisen paikan olkkariin josta voi enemmän seurailla muiden puuhia"...Hyvä. Tämä riittää aluksi hyvin.
"Tuli mieleen että onko noita ukkoskasetteja"...Olennaisinta on se miten sinä käyttäydyt missäkin tilanteessa. Koira peilaa omistajaansa käytöksessä. Ei kannata varmistella ja murehtia etukäteen vaan ottaa tilanteet haltuun yksi toisen jälkeen ja osoittaa rauhallisuutta ja itsevarmuutta niissä sekä olla esimerkiksi koiralle.
Tuo ukkoskasetti on tuubaa. Ukkosilmalla ilmapaineella on myös se suurin vaikutus koiraan.
Ylisuojelevaisuudella saa aikaan levottomuutta ja tätä ihmisen aiheuttamaa eroahdistusta. Kun menet töihin/ asioille unohda koira ja kohtaa se kun tulet. Lähde olman hössötystä rutiinilla jne.. - burninghearts
gruelsky kirjoitti:
Ensimmäiseksi koiraa ei tulisi missään tilanteessa antaa olla kokoa päivää suljetussa häkissä vaan ihan koiran oman hyvinvointinsa takia olla vapaana huoneistossa (isossa aitauksessa tai tarhassa voi pitääkin päivänkin kunhan vettä on aina tarjolla riittävästi). Rotukoirat ainakin joita lukuiset kennelit kasvattavat siellä pentukoirat ovat ihan omassa pihaaitauksessa päivän saavat ruuan sinne ja niillä aina vettä (siis kesällä näin) ja sitten yöksi ottavat ne sisälle eli en ainakaan näkisiä mitää minimi ikää(kun koiran pentu luovutus iässä se ollut joka aitauksessa montakin viikkoa niiden muiden pentujen kanssa päivällä. luovutusikä pennuilla 8-12viikkoa riipuen rotusta) sille milloin sitä pentu voi alkaa pitää tarhassa kun ne on pentuna olleet aitauksessa pihalla joskin siellä ollut se 8-15 muuta koiran pentua kaverina.
-ongelma tapaukset---
3. Tätä toistetaan niin pitkään koiran oppii rakastamaan häkissä ole se tykkää olla siellä pureskelemassa luita, syömässä herkkua, tällöin häkin voi sulkea hetketkeksi. ja sitten pikkuhiljaal opetetaan niin se häkin onkin kiinni välillä.gruelsky: Koiran (tai minkä tahansa muun eläimen)häkittämien on eläinsuojelulaissa KIELLETTY!
Ote SEYN:n (Suomen eläinsuojeluyhdistys) sivuilta
Eläimen säilyttäminen sen pitopaikaksi soveltumattomassa tilassa
Kissaa tai koiraa taikka muuta eläintä saadaan pitää sen kuljetukseen tarkoitetussa laatikossa tai häkissä taikka muussa vastaavassa pienikokoisessa säilytystilassa vain, jos eläimen kuljettaminen, sairaus tai muu tilapäinen ja hyväksyttävä syy sitä vaatii
Löytyy siis täältä:
http://www.sey.fi/elainsuojelu/ala_hakita/miksi_ei/mita_laissa_sanotaan
- canis.familiaris
Näppäilin yhdellä sormella pitkän liuskan ja sössin sen painamalla peruuta.
Lyhyesti.
Eroahdistus on ihmisen päässä. Se on täysin ihmisen koiralle aiheuttama tila. Vääränlaista huomiota ja väärässä suhteessa kurin kanssa.
Tasapainoinen koira syntyy siitä, kun kuri ja huolenpito on tasapainossa.
Hyödynnä pennun halu oppia asioita. Älä sokaistu pennun näöstä. Ohjaa määrätietoisesti koiraa leikin varjolla ja nosta tuota tasoa sen kehityksen mukaan. Ole päämäärätietoinen ja tarkista väliajoin pennun kehityksen suuntaa ja taipumuksia ja regoi niihin. Tue/kannusta jos tarvitsee sitä ja hillitse, jotain taipumusta, jos se tapa ei ole toivottava.
Ohjaa ja opasta. Ole selkeä kaikessa mitä aijot tai vaadit. Älä oleta koiralta mitään. Ole tarvittava turva ja esimerkki koiralle, mutta älä riistä siltä itsenäisyyttä tai tee itsestäsi sille riippuvaista tai korvaamatonta. Huomioi kasvatuksessa, että elämään voi tulla myös muutoksia, johon koira ei kuulu.
Seuraa ensin pennun luonnetta ja jos rohkea luonne ohjaa sitä oikeisiin asioihin ja jos herkkä/arka tue ja kannusta niissä missä sitä tarvitsee.
Tee asiat ajatuksella. Älä reagoi heti ovikelloihin, posteihin ja kun niin mieti miten. (esim.kun tulee vieraita) Älä tee vieraista koiralle iloista tapahtumaa, sillä se kostautuu helposti. (koira ei ole huomion keskipiste ei edes pentuna)
Työsi tuloksen näet aina realiaikaisesti edessäsi ja se on hyvä juttu, koska seuraamalla koiraa, kaikki on korjattavissa, jos tarpeeseen ajoissa puuttuu.
Muista, että et laita koiralle tekosyitä.: Tämä on tälläinen luonne ja on taipumusta siihen ja tähään.. sillä on murkkuikä jne..Koira on juuri sellainen, milaiseksi se on kasvatettu.
Etukäteen on hyvä selvittää itselle, että minkälaisissa rajoissa koira saa touhuta ja käyttäytyä. Eli mietit minkälaista käytöstä arvostat. Tapakasvatus tapahtuu juuri näiden rajojen sisällä. Puututaan rajakäytöksiin tarvittavan voimakkaasti ja kannustetaan kaikessa mikä on toivotun suuntaista.
Itse annan pennun mennä ja leikkiä, kun se tapahtuu asetetuiden rajojen puitteissa. Opeta EI riittävän hyvin, eli keskeytetään se mikä pitää ilman kompromissiä. Opeta hyvä ja voimakas kontakti, hihnakävely riittävän aikaisin jne..
Pääasia on että tiedostat, mikä on oikein ja mikä ei (koiran ja ympäristön paras)...Siitä se lähtee
"Lisää hölmöjä kysymyksiä."..en sellaisia ole. Ihan sama miten teet, kun tiedostat vain, että koira tulee sinun arkeesi ja sopeutat sen siihen, ei toisin päin....Tee hyvä pohjatyö ensimmäisen vuoden aikana, niin nautit siitä vuosia ja koirakin saa olla se mikä on...
Sekalaista selitystä kokemuksen rintaäänellä....=D- canis.familiaris
Se tärkein. Luota itseesi ja ratkaisuihisi, niin se poistaa mahdollista epävarmuutta. Ole koiralle luotettava. Tämä pitää ansaita teoilla, ei olemalla kiva.
Kun tämä on tehty luottaa koira sinuun ja ratkaisuihisi jatkossa. Määrätietoiset otteet ja kuri on yhtä tärkeitä asioita, jotka tuo koiralle turvallisuuden tunnetta. Ei räkytä eikä räyhää, kun tietää että omistaja hoitaa ja turvaa. - bertuska30
canis.familiaris kirjoitti:
Se tärkein. Luota itseesi ja ratkaisuihisi, niin se poistaa mahdollista epävarmuutta. Ole koiralle luotettava. Tämä pitää ansaita teoilla, ei olemalla kiva.
Kun tämä on tehty luottaa koira sinuun ja ratkaisuihisi jatkossa. Määrätietoiset otteet ja kuri on yhtä tärkeitä asioita, jotka tuo koiralle turvallisuuden tunnetta. Ei räkytä eikä räyhää, kun tietää että omistaja hoitaa ja turvaa.Luulen että muulta osin osaan hyvin kouluttaa mutta tuo lievä eroahdistus kakkoskoirallamme hiukan pelottaa etten vain uusi uudelle samaa. Jossain on tullut virhe siinä asiassa.
Muuten koirat meillä olleet hyvin luottavaisia arviooni mitä tulee muiden koirien tapaamisiin ja koulutuksiin. Ja olen aina jämpti ollut jotten stressaa turhaan niitä . Eli olen ollut hyvin tyytyväinen koiriini..koirani käyttäytyneet aina hyvin vaikkei olekaan ihan se helpoin rotu. Ei rähinöineet, ei räksyttäneet, ottaneet rotunsa mukaisesti käskytykset hyvin(pieni viive toisinaan ja kulkeutuminen hieman liian etäälle vapaanaollessa eli on tarvinnut olla ajatus aina koirien edellä vaikkei koskaan jättäneet itsepäinen itsenäinen utelias rotu ;) tuloksena avoluokan toko)
mutta kiitos asiallisista vastauksista kaikille..oli mukava kuulla asian tiimoilta kokemuksianne. Ja hyvää syksyä. Otan vinkeistänne vaarin.
- isoisoäiti
Tuolta aikaisemmasta viestistäni joku nyt ymmärsi väärin,kyseessä koiran rajat,tarkoitin nimenomaan pikkupennun rajoitettua tilankäyttöä silloin kun ketään ei ole kotona,sanoin että keittiö riittää siksi aikaa.
Tuosta tarhassa pitämisestä en lakia tiedä,mutta oma järki voisi olla sellainen laki.Niin kauan kun pennulla on siellä touhuttavaa ja leikit meneillään on mielestäni sopiva aika.Nukkumapaikkana en sitä pitäisi,enkä silloinkaan jättäisi koiraa tarhaan kun ei olla itse kotona
Meillä jo ennen luovutusikää pennut kirmaa tarhassa aikuisten kanssa,voitte uskoa että sellaisen hyppelyn jälkeen pienille uni ja ruoka maittaa. - gruelsky
Itse sanoisin kyllä kanssa silloin kun se on lakisäätöinen kesäloma on paras hetki ottaa koiran pentu, mutta koiran pennun opetus alkaan noin 2sekunttia sen jälkeen astutte omaan kotiis. Jos ensimmäistä koiraa ottamassa kannattaa ehdottomasti lukea vähintään 1 kirja koiran pennuista ja koulutuksesta ja erityisesti kannatta kiinnittää huomiota siihen että se kannanattaa opettaa olemaan yksin siellä eli voi aloittaa silleen kuten kirjassa sanotaan hyvin lyhyistä yksinolo ajoista muutamasta minuuttia esim. roskat roskikseen. ja sitten pidentää aikaa tähtäimänenä olisi se että kun se työsitten loman jälkeen alkaa koira osaa olla yksin siellä eikä vinku ja aloita konserttia (ulisee, haukku tai vinkuu). Naapurit eivät tälläisestä tykkää siitä tulee tietenkin hyvin helposti kirjallinen varoitus ja toistuvastt kun tapahtuu se häätö talosta ja sitten ei ole kivaa.
Ja sitten toinen vinkki kannattaa mielummin antaa koiralla paljon laillista purtavaa eli puruluita, koiran leluja ym. erityisesti vauvalelut on hyviä, kaupoista kannattaa kysyä myyjältä: mistä lyötyisi sellaisia tuotteta mitkä sopii karvaisilla pikkuvauvoille joilla on todella terävät hampaat hirveää tuhovimma, tällöin saa kaikkein kestävimmät näintä yleensä vauvojen lelut on sellasia ne kestää (ja yleensä valmistettu myrkyttömistä materiaaleista)
itselläni on noin 20 vuotta vanha vauvan pallo joka kestänyt jo 4 koiraa eikä ole vieläkään tuhoutunut kaikki koiran lelut esim koiran kaupasta ovat lähes poikkeuksetta tuhouneet myös "täyskuminen pallo suuniteltu kestämään" luki siinä elinikä tällä pallolla oli todellisuudessa noin 5 minuttia sit siinä oli reikä heitin roskiin, ainoa asia mikä kestää varmasti on narupätkä eli se on sellainen vaikka luun muotoinen molemmissä päässä solmu tämmöinen kestää tai sitten narun pätkistä tehty patukka) kun pennulla riittävästi laillista purtavaa silloin se ei tuhoa sitä laitonta materiaalia(laiton materiaalia kaikki mitä ET halua menettää).
Tietenkin jos jätät epähiemiossa ne 100-500 euroa täysin käyttämättä hienot juhla/työ/arki tai/ja liikuntakengät siihen eteiseen ja poistut vessaan ne sitten entiset kengät voi taada tämän 100% varmuudella jos ota terrierin pennun tällöin pentua ei tule rangaista vaikka se jäisi itseteossa kiinni voit kieltää asiaasta sanomalla ei näin tms. ja antaa jokin laillinen tuote tilalle esim puruluu ja sitten heittää ne kengät roskiksee mutta tässä tilanteessa se ei ole koiran vika vaan oma vikasi, pentu ei ymmärrä vielä sitä ei saa syödä sitten yleensä pentujen hampaita kutittaa aikapaljon mistä johtuu se että purra kaikein rikki varsinkin terrierit ).
En suosittelu myöskään että vieraat jättävät kenkiä niin että koiran pentu pääsee niitä nakertavaa pyytäisin kaikkia vieraita laittamaan kengät kaappiin tai sitten eteisen ovi kiinni(jos on sellainen eteinen on väliovi), jos pentu syö vieraiden kengät tai vahingoittaa jotain muiden omaisuutta olet tietenkin korvausvastuussa niistä mikä ei tietenkään ole kivaa)
ja kengät ja sähköjohdot kannattaa laittaa piiloon tai niin että pentu ei pääse fyysisesti käsiksi tai pois seinästä silloin kun ei käytä sitä tällöin ei synny sellaista tapahtumaa että koiran pentu löytyy kuolleena kun tulet takaisin kun syönyt esimerkiksi tv sähköjohdon (ei siitä välttämättä tulee tappavaa virtaa kun sen puree poikki mutta se aina mahdollista kuitenkin)
Kannattaa lukea on vähintään yksi kirja. varsinkin jos ensimmäinen koira tulossa. Yksi hyvä kirja minkä itse luin: 100 toimivaa vinkkiä: kouluta koiraasi (kirjoittanut sarah fisher & marie miller, Gummerus julkaistu 2009, isbn 978-951-20-7886-8) Muitakin on varmasti on, kannattaa kysellä kirjakaupasta tai jos ei ole haluaa ostaa omaksi sitten varaa kirjastosta.
Jos hankit rotukoiran sait todennäköisesti siitä paperit jolloinka yleensä siltä kasvattajalta saa myös vinkkejä ja hoitoohjeet ensimmäisille viikoilla/kuukausille myös eläinlääkäri voi kertoa lisää tietoa kannattaa aina kysyä niiltä kun sinnekin joudut sen koiran viemään rokotuksiin muutamien viikkojen/kuukauden sisällä jos haluaa jotain lisätietoja. - eräs vaan
vähintäin 2 vkon loma on oltava. olisi hyvä jos esim. perheen äiti olisi 2 vkoa ja perheen isi toiset 2 vkoa, niin olisi aikaa opetella yksin jäämistä, siäsiisteyttä ja ym. sosiaalisia taitoja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907