Alkoholistin yhteys narsismiin.

Kohti aurinkoa

Jos ihmisellä on jonkin asteinen ongelma alkoholin kanssa, ni voiko sitä kautta ilmetä narsistisia piirteitä vaikka ihminen ei olisi normaalisti narsisti??
Ex:ni joi jokapäivä muutaman siiderin ja krapulassa korjaava-drinkki oli aina tarpeen.
Aina, kun hän sai ravintolassa juomansa eteen tai oli jo juonut pari, ni silloin alkoi minun loukkaaminen, itsensä kehuminen ja valehtelu!!
Piilottaako alkoholisti narsismin tavoin omaa pahaaoloaan toiseen vai onko pohjalla aina puhdasta narsismia?? Mä olin kumminkin se kuka ei juonut niin paljoa kuin hän!

23

2415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tempunoireet

      Tuo pitää ihan paikkansa alkoholi, huumeet tekevät ihmisessä narsismia vastaava persoonahäiriötä.
      Siitä lähtee se tunne että narsismi olisi uleistynyt..

    • jkfglk

      Kyllä, alkoholisteilla on narsistista käyttäytymistä, koska yrittävät vähätellä ja peitelä ongelmaansa. Alkoholi vaikuttaa myös käyttäytymiseen.

      Myös esim. masentuneella on narsistista käyttäytymistä.

      Ei siis lainkaan yksinkertainen kysymys.

    • henna...

      Mielestäni asia menee näin, että alkoholisti käyttäytyy narsistisesti ja itsekkäästi, koska alkoholi menee kaiken edelle hänen elämässään. Suurin osa alkoholisteista ei ole kuitenkaan narsistisesti persoonallisuushäiriöisiä tästä huolimatta. Minusta tuntuu että alkoholisti pikemminkin piilottaa omaa pahaaoloaan (ja viinanhimoaan) juomalla mutta narsisti toteuttaa humalassa estottomammin omaa narsismiaan. Usein alkoholistit ovat jotenkin reppanoita ja heissä näkyy myös se, että heillä on omatunto olemassa, se ei vain tule niin esiin, koska alkoholisti toimii itsekkäästi toteuttaaakseen juomistaan. Alkoholisti, joka on myös narsisti, saattaa olla hyvin vaarallinen ihminen, narsistinen loukkaus (se voi olla myös täysin narsistin kuvittelema loukkaus) silloin kun hän on humalassa, saattaa olla tuhoisa kun narsisti humalassa ollessaan kostaa kokemansa loukkauksen. Narsistille on ominaista että hänellä on addiktioita, esim. päihderiippuvuus. Narsisti voi olla myös peli- tai seksiaddiksi mutta ei päihderiippuvuutta, vaan hän saattaa olla raivoraitis ja mennä siinäkin äärimmäisyyksiin. On tietysti olemassa alkoholisteja, joilla on "vain" narsistisia piirteitä. Mutta nph ja alkoholismi ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

      • henna...

        Siis ei piilota viinanhimoaan juomalla, mutta "toteuttaa" sitä.


      • henna... kirjoitti:

        Siis ei piilota viinanhimoaan juomalla, mutta "toteuttaa" sitä.

        Henna

        Sinun kykysi uhrina ymmärtää muita uhreja, ja kykysi osoittaa empatiaa, ja kykysi tuntea huolenpitoa kanssakirjoittajista...on aivan SUUNNATONTA.


    • xcch

      Kaikki juovat alkoholistit on narsisteja, mutta kaikki narsistit ei ole alkoholisteja.

      Alkoholistit yleensä pääsee narsismistaan kun raitistuu, paitsi jos on narsistinen luonnehäiriö, sellaiset ei yleensä taida raitistua.

      Kannattaa välttää psykologeja ja A-klinikkaa, ne ei ymmärrä mitään. Toimivat kuten tällä palstalla jotkut, syyllistävät tyhmyttään puolison..Todelliset asiantuntijat löytyy tuolta..

      http://www.apuaalkoholismiin.fi/henkilokunta

    • Kohti aurinkoa

      Silmäni vain aukesi eräänä iltana, kun olimme tyttöystäväni minun luona istumassa iltaa ja laitoin hänelle ruokaa. Hän oli jo kotona juonut muutaman siiderin ja tuli minun luokseni pari siideriä mukanaan. Söimme ja hän nautti siiderinsä rauhassa. Meille tuli riitaa menneisyyden jutuista ja hän jäi kiinni valehtelusta. (Olin tutkinut hänen puhelimensa, jossa valhe paljastui) Hän suuttui siitä niin paljon, että kävi kimppuuni. Löi, puri, heitti juomat päälleni ja haukkui kaikilla mahdollisilla haukkumasanoilla!!
      Seuraavana päivänä hän jo soitti, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut!!

      • A

        (Olin tutkinut hänen puhelimensa, jossa valhe paljastui) Hän suuttui siitä niin paljon, että kävi kimppuuni.

        Rikoit lakia ja lainkuuliainen ystävättäresi luonnollisesti suuttui moiselle rikolliselle. Reipas tyttö. Sinä sait ansiosi mukaan.


      • veijo k
        A kirjoitti:

        (Olin tutkinut hänen puhelimensa, jossa valhe paljastui) Hän suuttui siitä niin paljon, että kävi kimppuuni.

        Rikoit lakia ja lainkuuliainen ystävättäresi luonnollisesti suuttui moiselle rikolliselle. Reipas tyttö. Sinä sait ansiosi mukaan.

        (Olin tutkinut hänen puhelimensa, jossa valhe paljastui) Hän suuttui siitä niin paljon, että kävi kimppuuni.

        Tuo on pakollista narsistien kanssa, jos aikoo saada totuuden selville. Et ole mikään rikollinen, ainakaan enempää kuin se joka hyökkäsi kimppuusi, löi ja puri. Oikein sille valehtelijalle, että sait totuuden selville.


      • A
        veijo k kirjoitti:

        (Olin tutkinut hänen puhelimensa, jossa valhe paljastui) Hän suuttui siitä niin paljon, että kävi kimppuuni.

        Tuo on pakollista narsistien kanssa, jos aikoo saada totuuden selville. Et ole mikään rikollinen, ainakaan enempää kuin se joka hyökkäsi kimppuusi, löi ja puri. Oikein sille valehtelijalle, että sait totuuden selville.

        > Tuo on pakollista

        So do they all say ...


      • xxxfffxxxxx
        veijo k kirjoitti:

        (Olin tutkinut hänen puhelimensa, jossa valhe paljastui) Hän suuttui siitä niin paljon, että kävi kimppuuni.

        Tuo on pakollista narsistien kanssa, jos aikoo saada totuuden selville. Et ole mikään rikollinen, ainakaan enempää kuin se joka hyökkäsi kimppuusi, löi ja puri. Oikein sille valehtelijalle, että sait totuuden selville.

        Koska narsisti on häikäilemätön ja valehtelija, pärjätäkseen sellaisen kanssa joutuu toimimaan vastoin itseään ja periaatteitaan. Sen vuoksi narsistista kannattaakin hankkiutua eroon, koska normaaleilla ihmissuhdesäännöillä ja oikeudentunnolla ei selviä hänen kanssaan vaan joutuu narsistin pilkkanaan pitämäksi ja huijaamaksi.


      • A
        xxxfffxxxxx kirjoitti:

        Koska narsisti on häikäilemätön ja valehtelija, pärjätäkseen sellaisen kanssa joutuu toimimaan vastoin itseään ja periaatteitaan. Sen vuoksi narsistista kannattaakin hankkiutua eroon, koska normaaleilla ihmissuhdesäännöillä ja oikeudentunnolla ei selviä hänen kanssaan vaan joutuu narsistin pilkkanaan pitämäksi ja huijaamaksi.

        > pärjätäkseen sellaisen kanssa joutuu toimimaan vastoin itseään ja periaatteitaan.

        Mistähän periaatteista on kysymys?


    • xcch

      "Seuraavana päivänä hän jo soitti, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut!!"

      Tuo antaa viitteitä että on jo aika kokenu ja paatunut, Ilmeisesti et ollut ensimmäinen uhri, toivottavasti annoit loparit..

      • A

        > "Seuraavana päivänä hän jo soitti, niinkuin mitään ei olisi tapahtunut!!"

        Pitkävihaisuus olisi narsistista. Kuulostaa reippaalta tytöltä.


    • Kohti aurinkoa

      Näin mäki olen ajatellut, että en tule olemaan ensimmäinen, enkä viimeinen uhri tässä tilanteessa!!
      Mä en kerennyt antamaan lopareita, vaan hän lopetti suhteen ilmoittamalla, että ei kestänyt mustasukkaisuuttani, vangitsemista ja että minulla ei ole yliopistokoulutusta...
      Fiilikset on tosi surkeat, koska olin näköjään pahasti koukussa häneen. Irtautumiseen menee vissiin vielä hetki!!!

    • xcch

      "Irtautumiseen menee vissiin vielä hetki!!!"

      Pitäs varoa, voi vielä tulla lusmuilemaan läheisyyteesi ja jopa yrittää jotain..
      Voit silloin kertoa että sinulle ei edelleenkään ole yliopistokoulutusta. :)

      • M.B.

        Kaikille on yliopistokoulutus. Ei se ole kuin hakea se :)


      • A
        M.B. kirjoitti:

        Kaikille on yliopistokoulutus. Ei se ole kuin hakea se :)

        Eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa :)


      • M.B.
        A kirjoitti:

        Eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa :)

        Ei. Ei yläikärajoja :)


      • A

    • M.B.

      :DDD

      Oli hyvä!! Heti ensisekunnilla huomasi kompastuvansa omiin odotuksiinsa, jotka ottivat ennakoivan muotonsa kirjoittamasi tekstin perusteella.

    • Anonyymi

      Äiti. Kännissä kaikki on aina muiden syy, isäkin juo tai muuten vaan kaikkien olemus vituttaa niin paljon että on pakko sanoa kaikki ääneen. Tahalleen provosoi ja haastaa riitaa vaikkei mitään syytä sille olekkaan. Jos sanot tarpeeksi vastaan hän alkaa uhkailla väkivallalla , joskus jopa toteuttanut uhkauksensa. Haukkuu isää, sisaruksia, tuttuja ja minua. (Kerran haukkui läskiksi lehmäksi kun kävin hyvin kamalaa aikaa masennuksen kanssa teini-ikäisenä ja söin suruuni) Parhain tapa kestää häntä on aina ollut vaan se, että pitää turpansa kiinni. Jos kukaan ei ole kuuntelemassa hänen riidan haastoaan, hän huutaa yksikseen. Joskus jopa tunteja putkeen. Olen myös todistanut valituskirjeitä meuhkaamisesta.

      Ei ole mitään hajua onko hän oikeasti narsistinen persoona, todenäköisesti on, mutta se ei näy selvinpäin. Selvinpäin on super ihana, huumorintajuinen, looginen ja ahkera.

    • Anonyymi

      ????..???,,,...,,????

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe