Hoitovirhe tapahtunut TAYS tutkimuksissa....

parviainen.hanna

Hei kaikki, liityin palstalle koska olen kokenut väryyttä paljon vuosien varrella on ollut erittäin paljon ongelmia saada F64.0 diagnoosia.... olen ystävällinen ja mukava nais ihminen simmässäni vaan jonain päivänä tämä yhteiskunta voi hyväksyä mut omana itsenäni.... (Pitkä tositarina varoitus) Asun Valtimolla pohjois karjalassa ja olen 24v pian js täysin varmasti transsukupuolinen ja elänyt naisen roolissa noin 2 vuotta myös hormoneillakin yli vuoden ja yritin hakeutua trans tutkimuksiin jo monta kertaa noin vuoden ajan koskaan en saanut lähetettä.... aina vaan käskettiin mielenterveys toimistoon ja sitten menin Kuopioon yksityiselle en saanut lähetettä. Olen myös ollut mielisairaalassa koska trans asiat aiheutti masennuksen kun kukaan ei lähetettä suostunut kirjoittamaan en saanut sieltä myöskään lähetettä.... sitten sain lähetteen HUS transpolille joka hylättiin koska lähete oli niin kehnosti kirjoitettu.... näyttelin miestä menneinä vuosina ja pilasi kaiken koska olin niin huono siinä ja tämä psykiatri Nurmeksessa mielen terveys toimistossa käytti sitä hyväksi myös ei edes kirjoittanut mitään trans asioista lähetteeseen ja jouduin ottamaan yhteyden potilasasiamieheen että edes sain hänet kirjoittamaan sen lähetteen. Nyt on sellainen tilanne että sain TAYSiin lähetteen 2010 toukokuun aikaan Helsingistä asti hakemalla, oli noin 10 päivä. Sitten meni pitkään että oli ensimmäinen käynti TAYSissä. Meni hyvin kaikki käynnit oli ihan ok mutta Aino Mattila ei mua ymmärrä esim jos vihaan kasvojani ja sosiaalinen itseilmaisu on vaikeaa, ei ole mun syytä ei kaikki trans ihmiset ole täysin samanlaisia.... sanoin että nämä ei ole mun kasvot ne tuntuvat jonkun muun kasvoilta hän vaan sanoo ne on sun kasvot ja ei välitä miten mä näen asiat... tai millainen minä kuva minulla on... ja melkein hylkäsi mut heti siinä keskustelussa ja myös määräsi minut kiristämällä että pakko mennä mielen terveystoimistoon Nurmekseen tai me emme hoida sinua... olin tosi peloisani ja oli pakko suostua. Mielen terveystoimisto ei mun kasvoja tai kehoa voi korjata se on ihan kummallista että sinne piti mennä. Tutukimus kesti 10 pitkää kuukautta TAYSissä ja tuli tieto että nyt diagnoosin aika on ja soitamme Nurmeksen mielenterveystoimistoon, sinne menin vastaamaan puhelimeen ja sanoivat että *teille ei voi asettaa trans diagnoosia koska kehitys kasvunne on liian vaiheessa ja sukupuoli identiteetti on hakusessa että on muka psykoottista oireilua? siis mitä?) mä en oo millään tavalla psykottinen jos vihaan kasvojani ja ääntäni ja olen melkein 24 vuotias myös lapsellisuus ei ole syy ettei voi saada diagnoosia, sanoin että hoitovirhe on tapahtunut ja nyt mun elämä on pilalla hän sanoo odota 1-2 vuotta tule uudestaan sinun pitää kasvaa aikuisemmaksi ja vahvistaa identiteetti. (yhtään keskustelua tai kysymystä en ole vastannut epäilevästi olin täysin varma aina että oon nainen/tyttö --en koskaan *muuta mieltäni*-- tiedän kuka olen.... tässä on tarina ja nyt yhteiskunta on mut hylännyt mulla on vaan vanhemmat ja ystävät jäljellä enää on syy itkeä ja surra tuntea vääryyttä ja yksinäisyyttä....

106

4450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjfhjdfhgh

      Valitettavasti selostuksesi perusteella näyttäisi ettei mitään hoitovirhettä ole tapahtunut. Transtutkimuksista todellakin ohjataan mielenterveyspuolelle jos todetaan siihen tarvetta. Olet ilmeisesti jo ennen lähetteen saantia ja transtutkimuksissa esiintynyt ja puhunut siihen malliin että lääkärit eivät ole voineet muuta kuin ohjata mielenterveyspuolelle. Kunhan pääset tasapainoiseen tilaan itsesi kanssa ja olosi vakautuu, transtutkimuksiin voidaan ottaa uudestaan ja mikäli olet henkisesti hyvässä tasapainossa, saat F64.0 diagnoosin. Tutkimusten läpäiseminen on helppoa ja nopeaa jos on tasapainoinen ja henkisesti vahva ihminen sekä kokee vakaan sukupuolikokemuksen. Luultavasti nykytilassasi tutkimukset olisivat päättyneet viimeistään psykologin tutkimukseen. Epäilen että kertomuksesi että vihaat kasvojasi ja että ne ovat jonkun muun kasvot, on saanut psykiatrin epäilemään mahdollista skitsofreniaa.

      Uskon että koet todellakin olevasi nainen, mutta lääkärit ovat näköjään havainneet henkistä tasapainottomuutta eivätkä uskalla tässä vaiheessa päästää transhoitoihin koska ne voivat pahimmillaan johtaa psykoosiin.

      • siis mitä ihm...

        Jos tuo tarina on totta niin hoitovirhe on todellakin tapahtunut, älä nyt puhu lööperiä. En minä näe tuossa mitään mielenterveysongelmaa edes rivien välistä. Taasko tässä päädytään tähän kasvo-ongelmaan? On fakta että kasvot voivat olla VAHVA DYSFORIAN MERKKI monelle transsukupuoliselle ja aivan samalla tavalla kuin genitaalidissonanssissa myös kasvoissa voi tuntua tuolta, etteivät ne kuulu itselle ja tai että ne ovat jonkun muun.

        Tämä pitäisi olla itsestäänselvä asia, vähintäänkin transsukupuolisille itselleen jos ei tutkimushenkilökunnalle. On naurettavaa että resurssipulan varjolla KEHDATAAN vaikeuttaa tällä tavoin ihmisten prosessia tai yrittää antaa heille täysin absurdeja tekosyitä ja kannustuksia siitä miten "muillakin naisilla on sellaiset&tällaiset piirteet". Täyttä Peeeeeeetä se on. Resurssipula on totta kai ongelma, mutta jos tämä tarina on totta niin vähän muitakin ongelmia näyttää olevan: pahoja asenneongelmia. No onhan niitä, kyllähän se tiedetään.

        Luulin Mattilan sentään olevan fiksu, mutta jos tarina pitää paikkansa tällaisenaan...


      • En nyt spekuloi
        siis mitä ihm... kirjoitti:

        Jos tuo tarina on totta niin hoitovirhe on todellakin tapahtunut, älä nyt puhu lööperiä. En minä näe tuossa mitään mielenterveysongelmaa edes rivien välistä. Taasko tässä päädytään tähän kasvo-ongelmaan? On fakta että kasvot voivat olla VAHVA DYSFORIAN MERKKI monelle transsukupuoliselle ja aivan samalla tavalla kuin genitaalidissonanssissa myös kasvoissa voi tuntua tuolta, etteivät ne kuulu itselle ja tai että ne ovat jonkun muun.

        Tämä pitäisi olla itsestäänselvä asia, vähintäänkin transsukupuolisille itselleen jos ei tutkimushenkilökunnalle. On naurettavaa että resurssipulan varjolla KEHDATAAN vaikeuttaa tällä tavoin ihmisten prosessia tai yrittää antaa heille täysin absurdeja tekosyitä ja kannustuksia siitä miten "muillakin naisilla on sellaiset&tällaiset piirteet". Täyttä Peeeeeeetä se on. Resurssipula on totta kai ongelma, mutta jos tämä tarina on totta niin vähän muitakin ongelmia näyttää olevan: pahoja asenneongelmia. No onhan niitä, kyllähän se tiedetään.

        Luulin Mattilan sentään olevan fiksu, mutta jos tarina pitää paikkansa tällaisenaan...

        miten aloittajalle on käynyt ja miksi, mutta omasta kokemuksesta voi kertoa ettei kasvodysforia sinänsä ole mikään ongelma mainitun lääkärin kanssa. Mulla luki papereissa "dysforia kohdistuu erityisesti päähän ja kasvoihin" tjsp., ei se asia aiheuttanut mitään ylimääräistä syynäämistä.


      • jhljhljhgklg

        Nii-in. Tutkimuksissa ihannetapaushan on Sylvester Stallonen kokoinen 100% psyykkisesti terve transvestiittimies, joka haluaa leikkauttaa itselleen emättimen ja saada naisen nimen. Mistään muusta ei tarvitse huolehtia, vaikka onkin edelleen ruumiillisesti 95% mies. Jos moisesta kehtaisi masentua ja ahdistua, kyseessä olisi tietenkin joku psykopatologinen ilmiö. Eihän tavallistakaan naista varmaan haittaisi, jos piikitettäisiin testosteronilla vuosikymmenien ajan. Ei mitään aihetta masennukseen tai ahdistukseen!


      • Anonyymi
        jhljhljhgklg kirjoitti:

        Nii-in. Tutkimuksissa ihannetapaushan on Sylvester Stallonen kokoinen 100% psyykkisesti terve transvestiittimies, joka haluaa leikkauttaa itselleen emättimen ja saada naisen nimen. Mistään muusta ei tarvitse huolehtia, vaikka onkin edelleen ruumiillisesti 95% mies. Jos moisesta kehtaisi masentua ja ahdistua, kyseessä olisi tietenkin joku psykopatologinen ilmiö. Eihän tavallistakaan naista varmaan haittaisi, jos piikitettäisiin testosteronilla vuosikymmenien ajan. Ei mitään aihetta masennukseen tai ahdistukseen!

        Aihetta?
        Kuka meistä voi tietää miten hän tuntee oman itsensä , joten turha sanoa ettei ole mitään aihetta, sillä ei kukaan itse päätä että nyt ollaan masennuksessa, se tulee ihmisille ilman päättämistä , joten tovin mukaan hän saa oikeaa apua siihen miten tuntee , ja me joilla ei ole näitä asioita omassa elämässämme emme voi tietää ja ymmärtää toisen tuskaa .
        Joten toivotaan että hän löytää avun elämän tilanteeseensa , täältä sitä ymmärrystä on turha hakea ,
        Sillä alan ihmiset eivät ole koskaan edes vilkaissut näitä sivuja


    • parviainen.hanna

      No olo vaan sitten sitä mieltä.... mulla ei oo ystäviä ei sukulaisten tukea ja ei tämänkään paikan tukea sitten? mä oon tosi väärinymmärretty ihminen en mitenkään *epätasapainossa* kyllä ole.......

    • parviainen.hanna

      Sori kirjoitusvirheitä on muutama ja hyvähän se on että edes uskot että oon nainen toisin kun tämä yhteiskunta uskoo toistaiseksi....

    • Niimpä niin

      Tuo on juuri se päälimmäinen pointti miksi esim. minä hyvällä toden-näköisyydellä jätän kaikki hoidot väliin. Homppeli tyypit menevät paremmin läpi kuin todellinen ts/inter ihminen ja sitten jäädään poraamaan jostain psykottisuudesta tai jostain muusta kun hormoonihoito on jo aloitettu ja ns. isyys viety. Jostain syystä minäkin olen kelvannut tämän kaltaisena armeijaan ja kunniakirjan ja hyvillä arvesteluilla kotiutunut joskin heti kun aloitti oman elämän niin olin psykoottinen, eikä inter-sukupuolisuustutkimustuloksiakaan haluta minulle antaa. Sanovat vain, että tule tänne tutkimuksiin niin me laitamme ja innolla odotan sitä hetkeä kun taas ei laitetakkaan. Hyvä sarja ulkopuolisia ahdistelijoita minunkin elämässä ja mihinkäs se muka niillä tituilla muuttuu? Tuskin enää tässä vaiheessa miksikään.

      • Sellaista se

        Noita höpinöitä ei kannata ottaa todesta! Vai että homppelityypit menee paremmin läpi, johan oli väite. Olenko minä jokin homppelityyppi kun pääsin hoitoprosessin läpi melkoisen nopeasti. Eli osoittaako se että olen hetero nainen että olen homppelityyppi.

        Mutta onhan se hienoa selittää jollakin tavalla miksi ei lähde transtukimuksiin kun pää ei kestä tutkimuksia ja hoitoprosessia. Armeija on tullut käytyä läpi hyvin arvosanoin kuten moni muukin transnainen on tehnyt. Mutta psykoottiseksi ei ole koskaan väitetty ja transtutkimusten yhteydessä todettu ettei ole mitään psyykkisiä sairauksia.

        Potilas saa aina kopiot tutkimus- ja hoitokertomuksistaan, mikäli on sellaissa käynyt. Omat arvuuttelut eivät kerro mitään.

        Miksi ei muuttuisi? Jos on todellakin transsukupuolinen, esimerkiksi ikä ei ole este tutkimuksille ja hoidoille.

        Mutta sinähän vaan selittelet etkä pysty ottamaan ratkaisevaa askelta.


      • hgkfgkdf

        Tämä on sitä KARMAA. Ne naiset, joita sinä haukut homoiksi miehiksi, saavat haluamansa hoidot ja elävät elämänsä onnellisesti, ruumillisesti naisina. Sinä taas olet jumissa kuin paska junttilan tuvan seinässä karvoinesi ja "nakkisämpylöinesi" päivinesi, jolloin sinua itseäsi pidetään ulkoisesti homona miehenä joka on päästänsä pipi. Ihan oikein tuollaiselle homottelijalle!


      • Niimpä niin
        Sellaista se kirjoitti:

        Noita höpinöitä ei kannata ottaa todesta! Vai että homppelityypit menee paremmin läpi, johan oli väite. Olenko minä jokin homppelityyppi kun pääsin hoitoprosessin läpi melkoisen nopeasti. Eli osoittaako se että olen hetero nainen että olen homppelityyppi.

        Mutta onhan se hienoa selittää jollakin tavalla miksi ei lähde transtukimuksiin kun pää ei kestä tutkimuksia ja hoitoprosessia. Armeija on tullut käytyä läpi hyvin arvosanoin kuten moni muukin transnainen on tehnyt. Mutta psykoottiseksi ei ole koskaan väitetty ja transtutkimusten yhteydessä todettu ettei ole mitään psyykkisiä sairauksia.

        Potilas saa aina kopiot tutkimus- ja hoitokertomuksistaan, mikäli on sellaissa käynyt. Omat arvuuttelut eivät kerro mitään.

        Miksi ei muuttuisi? Jos on todellakin transsukupuolinen, esimerkiksi ikä ei ole este tutkimuksille ja hoidoille.

        Mutta sinähän vaan selittelet etkä pysty ottamaan ratkaisevaa askelta.

        Joidenkin tulkintojen mukaan trans-sukupuolisuus saatettaisiin tulkita jonkinlaiseksi intersukupuolisuudeksi ja onhan intersukupuolisuudestakin olemassa erinlaisia tiloja. Kaikki siis ei ole samasta muotista. Pointti siis oli se, että ne joilla ei ole käytännössä mitään intersukupuolisuuteen viittaavaa meneekin hoitojärjestelmästä paremmin läpi. Tämä on ainakin minun käsitykeni asiasta. Samalla voidaan kummastella sitä, että ympäristö saa olla niin sairas ja kykenemätön yhtään mihinkaan kuin haluaa, mutta jos olet ts/inter ihimen, niin olet vähintäänkin mielenterveystoimiston vakioasiakas. Päässähän se vika jälleen oli.

        Se mitä nyt minun olemassaoloon tulee, niin jostain syystä olen viettänyt ihan hyvää ja tervettä aikaa miehenä, mutta heti kun hame vilahtaa jossakin, niin ambulanssit ja poliisit jonottavat oven takana. Ympäristö on aivan merkittävässä roolissa sinun hyvinvoinnissasi. Eihän se ihminen voi kovin hyvin voida jos kurkussasi on kiinni vanhat "koulukaverit", entiset työnantajat, sairaat sukulaiset ja muut pösilöt, jotka niin tarkasti tietää mitä he minulta haluavat ja vaativat, mutta itse osaavat hädintuskin henkilöauton käynnistää.

        Juttu tiivistyy siis siihen, että jos inter-tyyppinen ihminen voi huonosti, niin hän voi huonosti siksi, että on sitä ja psykoottisen merkinnän saa 20-vuotta vanhan koulutodistuksen mukaan. Ne samat ihmiset kun vaatii sinulle pöpilää nostaakin maljaa seuraavana päivänä Haloselle. Minä en jaksa uskoa mihinkään ihmeparantumiseen. Käytännössä ottaen päin vastoin. Ne samat ihmiset kun sinua arvostelee ja elämääsi sabotoi, niin tulee sukupuolen korjauksen jälkeen vain askelta lähemmäs. Jos jotakin menetettävää on, niin se on jo menetetty.


      • ............
        Niimpä niin kirjoitti:

        Joidenkin tulkintojen mukaan trans-sukupuolisuus saatettaisiin tulkita jonkinlaiseksi intersukupuolisuudeksi ja onhan intersukupuolisuudestakin olemassa erinlaisia tiloja. Kaikki siis ei ole samasta muotista. Pointti siis oli se, että ne joilla ei ole käytännössä mitään intersukupuolisuuteen viittaavaa meneekin hoitojärjestelmästä paremmin läpi. Tämä on ainakin minun käsitykeni asiasta. Samalla voidaan kummastella sitä, että ympäristö saa olla niin sairas ja kykenemätön yhtään mihinkaan kuin haluaa, mutta jos olet ts/inter ihimen, niin olet vähintäänkin mielenterveystoimiston vakioasiakas. Päässähän se vika jälleen oli.

        Se mitä nyt minun olemassaoloon tulee, niin jostain syystä olen viettänyt ihan hyvää ja tervettä aikaa miehenä, mutta heti kun hame vilahtaa jossakin, niin ambulanssit ja poliisit jonottavat oven takana. Ympäristö on aivan merkittävässä roolissa sinun hyvinvoinnissasi. Eihän se ihminen voi kovin hyvin voida jos kurkussasi on kiinni vanhat "koulukaverit", entiset työnantajat, sairaat sukulaiset ja muut pösilöt, jotka niin tarkasti tietää mitä he minulta haluavat ja vaativat, mutta itse osaavat hädintuskin henkilöauton käynnistää.

        Juttu tiivistyy siis siihen, että jos inter-tyyppinen ihminen voi huonosti, niin hän voi huonosti siksi, että on sitä ja psykoottisen merkinnän saa 20-vuotta vanhan koulutodistuksen mukaan. Ne samat ihmiset kun vaatii sinulle pöpilää nostaakin maljaa seuraavana päivänä Haloselle. Minä en jaksa uskoa mihinkään ihmeparantumiseen. Käytännössä ottaen päin vastoin. Ne samat ihmiset kun sinua arvostelee ja elämääsi sabotoi, niin tulee sukupuolen korjauksen jälkeen vain askelta lähemmäs. Jos jotakin menetettävää on, niin se on jo menetetty.

        "Pointti siis oli se, että ne joilla ei ole käytännössä mitään intersukupuolisuuteen viittaavaa meneekin hoitojärjestelmästä paremmin läpi."

        Tuohan on juuri päinvastoin! Jos on transsukupuolinen, joutuu odottelemaan täysi-ikäisyyteen saakka ennen kuin on mahdollisuuksia saada hoitoja. Vielä pari vuotta sitten tutkimuksiinkaan ei päässyt kuin vasta 18 vuotiaana. Nyt sentään tutkimuksiin otetaan jo alle 18 vuotiaitakin. Jos on intersukupuolinen, ei edes kysytä haluatko hoitoja vaan ne tehdään väkisin jo vauvana tai lapsena. Lievästä intersukupuolisuudesta kärsivillä (esimerkiksi mosaikismi) se ei ole ollut esteenä transtukimuksissa ja -hoidoissa.

        "Samalla voidaan kummastella sitä, että ympäristö saa olla niin sairas ja kykenemätön yhtään mihinkaan kuin haluaa, mutta jos olet ts/inter ihimen, niin olet vähintäänkin mielenterveystoimiston vakioasiakas. Päässähän se vika jälleen oli."

        Jos olet mielenterveystoimiston vakioasiakas, transtutkimuksista läpi pääseminen voi olla ongelma. Diagnoosin saaneet ovat todettu psyykkisesti terveiksi, joten päässä ei ole vikaa.

        "Ympäristö on aivan merkittävässä roolissa sinun hyvinvoinnissasi. Eihän se ihminen voi kovin hyvin voida jos kurkussasi on kiinni vanhat "koulukaverit", entiset työnantajat, sairaat sukulaiset ja muut pösilöt, jotka niin tarkasti tietää mitä he minulta haluavat ja vaativat, mutta itse osaavat hädintuskin henkilöauton käynnistää."

        Liikut todella oudossa ympäristössä jos tuollaiset ihmiset ovat kiusanasi koko ajan. Tai sitten itsessä on jotain vikaa jos luulet heidän olevan "kurkussa kiinni". Minulla juuri ympäristö ja sosiaaliset yhteydet ovat tälläkin hetkellä tärkeässä asemassa eläessäni uudessa sukupuolessa.

        "Juttu tiivistyy siis siihen, että jos inter-tyyppinen ihminen voi huonosti, niin hän voi huonosti siksi, että on sitä ja psykoottisen merkinnän saa 20-vuotta vanhan koulutodistuksen mukaan."

        En ymmärrä mitä tarkoitat inter-tyyppisellä ihmisellä. Intersukupuolisuus on aika selvä diagnostinen tila joka tunnetaan melko hyvin suomalaisessakin lääketieteessä ja siihen annetaan tarvittavat hoidot jo lapsena. Mielestäni tuollainen luulo että psykoottisuus diagnosoitaisiin 20 vuotta vanhasta koulutodistuksesta, on melkoista vainoharhaisuutta.

        "Ne samat ihmiset kun sinua arvostelee ja elämääsi sabotoi, niin tulee sukupuolen korjauksen jälkeen vain askelta lähemmäs. Jos jotakin menetettävää on, niin se on jo menetetty."

        Jaa, enpä tiedä, itsehän pystyy valitsemaan ystävänsä ja ne henkilöt joiden kanssa haluaa olla tekemisissä. Omalta kohdaltani voin kertoa että olen kadonnut maailmasta ns. hyvänpäiväntutuilta koska he eivät enää tunnista minua.
        Jos luovuttaa, menettää kaiken.


      • Niimpä niin
        ............ kirjoitti:

        "Pointti siis oli se, että ne joilla ei ole käytännössä mitään intersukupuolisuuteen viittaavaa meneekin hoitojärjestelmästä paremmin läpi."

        Tuohan on juuri päinvastoin! Jos on transsukupuolinen, joutuu odottelemaan täysi-ikäisyyteen saakka ennen kuin on mahdollisuuksia saada hoitoja. Vielä pari vuotta sitten tutkimuksiinkaan ei päässyt kuin vasta 18 vuotiaana. Nyt sentään tutkimuksiin otetaan jo alle 18 vuotiaitakin. Jos on intersukupuolinen, ei edes kysytä haluatko hoitoja vaan ne tehdään väkisin jo vauvana tai lapsena. Lievästä intersukupuolisuudesta kärsivillä (esimerkiksi mosaikismi) se ei ole ollut esteenä transtukimuksissa ja -hoidoissa.

        "Samalla voidaan kummastella sitä, että ympäristö saa olla niin sairas ja kykenemätön yhtään mihinkaan kuin haluaa, mutta jos olet ts/inter ihimen, niin olet vähintäänkin mielenterveystoimiston vakioasiakas. Päässähän se vika jälleen oli."

        Jos olet mielenterveystoimiston vakioasiakas, transtutkimuksista läpi pääseminen voi olla ongelma. Diagnoosin saaneet ovat todettu psyykkisesti terveiksi, joten päässä ei ole vikaa.

        "Ympäristö on aivan merkittävässä roolissa sinun hyvinvoinnissasi. Eihän se ihminen voi kovin hyvin voida jos kurkussasi on kiinni vanhat "koulukaverit", entiset työnantajat, sairaat sukulaiset ja muut pösilöt, jotka niin tarkasti tietää mitä he minulta haluavat ja vaativat, mutta itse osaavat hädintuskin henkilöauton käynnistää."

        Liikut todella oudossa ympäristössä jos tuollaiset ihmiset ovat kiusanasi koko ajan. Tai sitten itsessä on jotain vikaa jos luulet heidän olevan "kurkussa kiinni". Minulla juuri ympäristö ja sosiaaliset yhteydet ovat tälläkin hetkellä tärkeässä asemassa eläessäni uudessa sukupuolessa.

        "Juttu tiivistyy siis siihen, että jos inter-tyyppinen ihminen voi huonosti, niin hän voi huonosti siksi, että on sitä ja psykoottisen merkinnän saa 20-vuotta vanhan koulutodistuksen mukaan."

        En ymmärrä mitä tarkoitat inter-tyyppisellä ihmisellä. Intersukupuolisuus on aika selvä diagnostinen tila joka tunnetaan melko hyvin suomalaisessakin lääketieteessä ja siihen annetaan tarvittavat hoidot jo lapsena. Mielestäni tuollainen luulo että psykoottisuus diagnosoitaisiin 20 vuotta vanhasta koulutodistuksesta, on melkoista vainoharhaisuutta.

        "Ne samat ihmiset kun sinua arvostelee ja elämääsi sabotoi, niin tulee sukupuolen korjauksen jälkeen vain askelta lähemmäs. Jos jotakin menetettävää on, niin se on jo menetetty."

        Jaa, enpä tiedä, itsehän pystyy valitsemaan ystävänsä ja ne henkilöt joiden kanssa haluaa olla tekemisissä. Omalta kohdaltani voin kertoa että olen kadonnut maailmasta ns. hyvänpäiväntutuilta koska he eivät enää tunnista minua.
        Jos luovuttaa, menettää kaiken.

        "Jos on intersukupuolinen, ei edes kysytä haluatko hoitoja vaan ne tehdään väkisin jo vauvana tai lapsena."

        - En ole alan expertti, mutta en usko lain antavan mahdollisuutta tähän. Setan ja Trasekin mukaan kaikki sulupuolen korjaukset kulkevat samaa hoitokanavaa pitkin kuin trans-sukupuolisilla.

        "Diagnoosin saaneet ovat todettu psyykkisesti terveiksi, joten päässä ei ole vikaa."

        - F 64.0 trans-sukupuolisuus on psykiatrian diagnoosi.

        "En ymmärrä mitä tarkoitat inter-tyyppisellä ihmisellä. Intersukupuolisuus on aika selvä diagnostinen tila joka tunnetaan melko hyvin suomalaisessakin lääketieteessä ja siihen annetaan tarvittavat hoidot jo lapsena."

        - Se selviää pian. Lähete intersukupuolisuuden tutkimista varten on lähtenyt. Mikäli sitä ei tutkita taikka tutkimustulosta pantataan, niin minä ainakin jään mielummin vainoharhaiseksi kun annan jonkin heikkoälyisen leikkiä kehollani. Kuten todettu, niin trans-sukupuolisuus on psykkinen tila, eli identiteetti on jotakin muuta. Intersukupuolisuus on fyysinen tila.

        "20 vuotta vanhasta koulutodistuksesta, on melkoista vainoharhaisuutta."

        - Jotakin kummaa luokkaretkeä minä ainakin olen tässä käynyt 10 viimeistä vuotta ja työnantajat joidenka kanssa en ole ollut tekemisissä 12-vuoteen jostain syystä edelleen osoittaa mielenkiintoa minua kohtaan vaikka se TYÖSUHDE ON LOPPU.

        "Jos luovuttaa, menettää kaiken. "

        - Minä olen jo menettänyt kaiken. Olen joskus ihan miehenkin ominaisuudessa voinut hyvin. Nämä huonon päivän tutut joita en sattuneesta syystä ole ollut halukas näkemään 10-vuoteen on ottanutkin projektikseen viedä minun sukupuolen korjausta. Missä olen ja mitä sanon ja mitä teen ja joko minulla on titut vai eikö ole. Tästä saa jälleen sen käsityksen, että minun henkilökohtaisten asioiden jollakin tavalla kuuluisi muille ja että jonkin pöntön putkinäköisyydellä tätä elämää elettäisiin. Viinmeksi kun olin kiinnostunut taiteesta, niin minun olisi pitänyt olla heidän homeisessa kesämökissä ja nyt kun olen kiinnostunut taiteesta, niin en tee heidän mielestä muuta kuin tuijotan tietokoneen ruutua ja minun pitäisi olla heidän homeisessa kesämökissä. Toivottavasti se on nyt mennyt perille, että olen tästä kirjosta nyt ihan mitä vaan, niin tutkimukset on meneillään lakien ja sääntöjen määrämällä tavalla, enkä voi tehdä mitään nopeuttaakseni niitä, enkä todellakaan aijo olle heidän homeisessa mökissä taikka mennä takaisin sille työnantajalle jonka kanssa TYÖSUHDE ON JO LOPPU.


      • ............
        Niimpä niin kirjoitti:

        "Jos on intersukupuolinen, ei edes kysytä haluatko hoitoja vaan ne tehdään väkisin jo vauvana tai lapsena."

        - En ole alan expertti, mutta en usko lain antavan mahdollisuutta tähän. Setan ja Trasekin mukaan kaikki sulupuolen korjaukset kulkevat samaa hoitokanavaa pitkin kuin trans-sukupuolisilla.

        "Diagnoosin saaneet ovat todettu psyykkisesti terveiksi, joten päässä ei ole vikaa."

        - F 64.0 trans-sukupuolisuus on psykiatrian diagnoosi.

        "En ymmärrä mitä tarkoitat inter-tyyppisellä ihmisellä. Intersukupuolisuus on aika selvä diagnostinen tila joka tunnetaan melko hyvin suomalaisessakin lääketieteessä ja siihen annetaan tarvittavat hoidot jo lapsena."

        - Se selviää pian. Lähete intersukupuolisuuden tutkimista varten on lähtenyt. Mikäli sitä ei tutkita taikka tutkimustulosta pantataan, niin minä ainakin jään mielummin vainoharhaiseksi kun annan jonkin heikkoälyisen leikkiä kehollani. Kuten todettu, niin trans-sukupuolisuus on psykkinen tila, eli identiteetti on jotakin muuta. Intersukupuolisuus on fyysinen tila.

        "20 vuotta vanhasta koulutodistuksesta, on melkoista vainoharhaisuutta."

        - Jotakin kummaa luokkaretkeä minä ainakin olen tässä käynyt 10 viimeistä vuotta ja työnantajat joidenka kanssa en ole ollut tekemisissä 12-vuoteen jostain syystä edelleen osoittaa mielenkiintoa minua kohtaan vaikka se TYÖSUHDE ON LOPPU.

        "Jos luovuttaa, menettää kaiken. "

        - Minä olen jo menettänyt kaiken. Olen joskus ihan miehenkin ominaisuudessa voinut hyvin. Nämä huonon päivän tutut joita en sattuneesta syystä ole ollut halukas näkemään 10-vuoteen on ottanutkin projektikseen viedä minun sukupuolen korjausta. Missä olen ja mitä sanon ja mitä teen ja joko minulla on titut vai eikö ole. Tästä saa jälleen sen käsityksen, että minun henkilökohtaisten asioiden jollakin tavalla kuuluisi muille ja että jonkin pöntön putkinäköisyydellä tätä elämää elettäisiin. Viinmeksi kun olin kiinnostunut taiteesta, niin minun olisi pitänyt olla heidän homeisessa kesämökissä ja nyt kun olen kiinnostunut taiteesta, niin en tee heidän mielestä muuta kuin tuijotan tietokoneen ruutua ja minun pitäisi olla heidän homeisessa kesämökissä. Toivottavasti se on nyt mennyt perille, että olen tästä kirjosta nyt ihan mitä vaan, niin tutkimukset on meneillään lakien ja sääntöjen määrämällä tavalla, enkä voi tehdä mitään nopeuttaakseni niitä, enkä todellakaan aijo olle heidän homeisessa mökissä taikka mennä takaisin sille työnantajalle jonka kanssa TYÖSUHDE ON JO LOPPU.

        "- En ole alan expertti, mutta en usko lain antavan mahdollisuutta tähän. Setan ja Trasekin mukaan kaikki sulupuolen korjaukset kulkevat samaa hoitokanavaa pitkin kuin trans-sukupuolisilla."

        Varsinkin Trasek kyseisen potilasryhmän edunvalvojana tukee oululaista lastenkirurgia joka on jo vuosia pyrkinyt estämään pienten vauvojen jopa silpomiseksi laskettavat intersukupuolisuushoidot. Kyseisen lääkärin kanta on että vain hengenvaaralliset intersukupuolisuuden tilat tulee hoitaa heti syntymän jälkeen, mutta muilla versioilla ei ole mitään kiirettä. Helsingissä Lastenlinnassa ollaan erittäin aktiivisia tekemään heidän mielestään tarpeelliset leikkaukset jo muutaman viikon ikäisille vauvoille. Laki ei koske mitenkään intersukupuolisten hoitoja, he ovat täysin lääkärien armoilla.
        Transsukupuolisten hoidot on määritelty laissa ja asetuksessa vuodelta 2003, mutta se ei koske intersukupuolisia eikä transgendereitä.

        "- F 64.0 trans-sukupuolisuus on psykiatrian diagnoosi."

        Toistan edelleen: Diagnoosin saaneet ovat todettu psyykkisesti terveiksi, joten päässä ei ole vikaa. Tutkimuksen tekee psykologi ja antaa lausunnon ettei tutkittavalla ole psyykkisiä sairauksia. Diagnoosin siirtoa järkevämpään kategoriaan valmistellaan.


      • Niimpä niin
        ............ kirjoitti:

        "- En ole alan expertti, mutta en usko lain antavan mahdollisuutta tähän. Setan ja Trasekin mukaan kaikki sulupuolen korjaukset kulkevat samaa hoitokanavaa pitkin kuin trans-sukupuolisilla."

        Varsinkin Trasek kyseisen potilasryhmän edunvalvojana tukee oululaista lastenkirurgia joka on jo vuosia pyrkinyt estämään pienten vauvojen jopa silpomiseksi laskettavat intersukupuolisuushoidot. Kyseisen lääkärin kanta on että vain hengenvaaralliset intersukupuolisuuden tilat tulee hoitaa heti syntymän jälkeen, mutta muilla versioilla ei ole mitään kiirettä. Helsingissä Lastenlinnassa ollaan erittäin aktiivisia tekemään heidän mielestään tarpeelliset leikkaukset jo muutaman viikon ikäisille vauvoille. Laki ei koske mitenkään intersukupuolisten hoitoja, he ovat täysin lääkärien armoilla.
        Transsukupuolisten hoidot on määritelty laissa ja asetuksessa vuodelta 2003, mutta se ei koske intersukupuolisia eikä transgendereitä.

        "- F 64.0 trans-sukupuolisuus on psykiatrian diagnoosi."

        Toistan edelleen: Diagnoosin saaneet ovat todettu psyykkisesti terveiksi, joten päässä ei ole vikaa. Tutkimuksen tekee psykologi ja antaa lausunnon ettei tutkittavalla ole psyykkisiä sairauksia. Diagnoosin siirtoa järkevämpään kategoriaan valmistellaan.

        Tras-sukupuolisuus on on itsessään psyykkinen sairaus ja se on eri asia suostutaanko antamaan sukupuolenkorjaukseen tähtääviä hoitoja jos on jotakin muuta tämän lisäksi. Minulle itselleni on jo tässä vaiheessa saman tekevää onko munat housuissa vai ei ja innolla katselen noita muita niin terveitä, jotka niin terveesti kaikkea tervettä tässä maailmassa tekee.


      • 8768787631
        Niimpä niin kirjoitti:

        Tras-sukupuolisuus on on itsessään psyykkinen sairaus ja se on eri asia suostutaanko antamaan sukupuolenkorjaukseen tähtääviä hoitoja jos on jotakin muuta tämän lisäksi. Minulle itselleni on jo tässä vaiheessa saman tekevää onko munat housuissa vai ei ja innolla katselen noita muita niin terveitä, jotka niin terveesti kaikkea tervettä tässä maailmassa tekee.

        Tuo on SINUN tulkintasi, lääketiede on taipuvaisempi neurologiseen sairauteen.


      • höpönlöpöä
        Niimpä niin kirjoitti:

        Tras-sukupuolisuus on on itsessään psyykkinen sairaus ja se on eri asia suostutaanko antamaan sukupuolenkorjaukseen tähtääviä hoitoja jos on jotakin muuta tämän lisäksi. Minulle itselleni on jo tässä vaiheessa saman tekevää onko munat housuissa vai ei ja innolla katselen noita muita niin terveitä, jotka niin terveesti kaikkea tervettä tässä maailmassa tekee.

        Transsukupuolisuus ei ole psyykkinen sairaus, vaan perin alkeellinen psykiatrian diagnoosipaketti, jonka taustalla oleva tila on monisyinen ja jonka fyysis-neurologisista puolista on jatkuvasti lisää näyttöä. Tila tulee jatkossa ennen pitkää siirtymään pois psykiatrisista diagnooseista johonkin muualle.

        Kun tämä tapahtuu, kuten on jo esimerkiksi Ranskassa tapahtunut, pidätkö sitä vieläkin psyykkisenä sairautena?


      • klhgkhgkg
        Niimpä niin kirjoitti:

        Tras-sukupuolisuus on on itsessään psyykkinen sairaus ja se on eri asia suostutaanko antamaan sukupuolenkorjaukseen tähtääviä hoitoja jos on jotakin muuta tämän lisäksi. Minulle itselleni on jo tässä vaiheessa saman tekevää onko munat housuissa vai ei ja innolla katselen noita muita niin terveitä, jotka niin terveesti kaikkea tervettä tässä maailmassa tekee.

        Transsukupuolisuus ei ole psyykkinen sairaus, vaikka kuinka haluaisit siitä sellaista vääntää. Se on kehitysbiologinen poikkeus. Jos henkilöllä on traumaattisesta elämänkokemuksesta tms. polveutuva aidosti psykopatologinen tarve transitioitua, silloin ei ole kyse transsukupuolisuudesta.


      • muttiamuttia
        klhgkhgkg kirjoitti:

        Transsukupuolisuus ei ole psyykkinen sairaus, vaikka kuinka haluaisit siitä sellaista vääntää. Se on kehitysbiologinen poikkeus. Jos henkilöllä on traumaattisesta elämänkokemuksesta tms. polveutuva aidosti psykopatologinen tarve transitioitua, silloin ei ole kyse transsukupuolisuudesta.

        Paitsi että tuo "kehitysbiologinen poikkeus" tuskin on kaikilla aivan täysin samanlainen, sekä halut, kykeneväisyydet ja triggerit transitioitumiseen (ja siihen miten edes transitioidutaan, millaiseen kehoon ja millaiseen rooliin, millaiseen identiteettiin) ovat sellaisia jotka voivat määräytyä tai estyä elämän aikana koettujen ja eteentulleiden asioiden johdosta. Samoin ihmisen biologia ja neurologia voi kehittyä elämän aikana. Kehitysbiologia on ihan ok argumentti ja todella yksi vahva puoli ilmiötä, muttei se ole "transsukupuolisuuden" ainoa tekijä, eikä siitä pidä todellakaan lähteä hakemaan mitään millä pystyttäisiin rankkaamaan aidot epäaidoista, se tule olemaan mahdollista koska ilmiö on oikeasti monimutkaisempi. Niinikään "traumaattisesta elämänkokemuksesta tms. polveutuva aidosti psykopatologinen tarve transitioitua" on todella vaikea asia määrittää, eikä katujistakaan pysty antamaan mitään selkeää 1:1 kuvaa, sillä katujienkin tarinat ovat hyvin erilaisia ja osalla ongelma on voinut olla esimerkiksi vain yhdessä tai parissa väärässä valinnassa transitioitumisen suhteen johon on voinut tulla paineita muualta (esim. genitaalileikkaukseen meneminen vaikka ei olisi sitä tarvinnut, tai joku muu).


      • Niimpä niin
        klhgkhgkg kirjoitti:

        Transsukupuolisuus ei ole psyykkinen sairaus, vaikka kuinka haluaisit siitä sellaista vääntää. Se on kehitysbiologinen poikkeus. Jos henkilöllä on traumaattisesta elämänkokemuksesta tms. polveutuva aidosti psykopatologinen tarve transitioitua, silloin ei ole kyse transsukupuolisuudesta.

        Ei tässä ole kysymys minusta vaan hoitokoneistosta, joka on määritellyt sen psykiatriseksi sairaudeksi. Mikäli puhuisimme kehitysbiologisesta poikkeaamasta, niin meidän tuskin tarvitsisi jousta lanttumaakarilla vakuutetelmassa, että olemme riittävän terveitä saadaksemme hoidot. Mikäli sinä minusta puhut, niin olen aina ollut sitä mitä olen, enkä tälle teidän kaikkitietävälle ja osaavalle yhteiskunnalle ole kelvannut., Siinäpähän magneettikuvaatte, riistätte vapautta pöpilässä ja imette verta ja ronikitte omiin sairaisiin tarpeisiinne, mutta välit minuun on poikki ja hyvällä toden-näköisyydellä mulkuset pysyy housuissa ja ne kepulaiset jotka minusta niin kiinnostuneita ovat, niin hotakoot tosiaan.


      • Niimpä niin
        8768787631 kirjoitti:

        Tuo on SINUN tulkintasi, lääketiede on taipuvaisempi neurologiseen sairauteen.

        Tiedän kyllä itse mitä päässäni ja kehossani tapahtuu. Se mitä tulee alkup. kirjoittajaan, niin mielestäni aivan tasapainoisen naisen kirjoittamaan juttua. Ei välttämättä uskoisi, että koskaan mies olisi ollutkaan. Tästä olen siis tehnyt johtopäätöksen, että nämä miehismäiset trans-sukupuoliset menee hoidoista paremmin läpi kuin intersukupuolisuus tyyppiset. Joissakin teksteissä oli todella puhuttu siitä miten intersukupuolisuudesta on olemasssa monenlaista versiota ja miksi ei sitten niin, että ns. aivot ovat eriparia muun kropan kanssa. Muutumia muita ns. "tiittilinjalla" pyörivää tyyppiä jotka tiedän, niin heillä saattaa olla täysin naisen jalkaterät taikka piehenköt rinnat. Näissä tulee ensimmäisenä mieleen jonkinasteinen intersukupuolisuus. Vanhakantaisissa hoitojärjestelmissä kun esim. kromosonit vielä tutkittiin, niin hännenykseksi löydettiin joitain intersukupuolisia / kromosonipoikkeaamia. Tämä jälleen kertoo siitä, ettei ketään oikeastaan edes kiinnosta kunhan vakuuttelee tahtoansa riittävän pitkään. Tämä siis todella ikävää jälleen kunj oukossa on todella puhtaasti naisidentiteetin taikka fysiikan omaavia, jotka joutuvat pahimillaan odottamaan hoitojaan muita huomattavasti pidempään.


      • lkpjhj
        Niimpä niin kirjoitti:

        Tiedän kyllä itse mitä päässäni ja kehossani tapahtuu. Se mitä tulee alkup. kirjoittajaan, niin mielestäni aivan tasapainoisen naisen kirjoittamaan juttua. Ei välttämättä uskoisi, että koskaan mies olisi ollutkaan. Tästä olen siis tehnyt johtopäätöksen, että nämä miehismäiset trans-sukupuoliset menee hoidoista paremmin läpi kuin intersukupuolisuus tyyppiset. Joissakin teksteissä oli todella puhuttu siitä miten intersukupuolisuudesta on olemasssa monenlaista versiota ja miksi ei sitten niin, että ns. aivot ovat eriparia muun kropan kanssa. Muutumia muita ns. "tiittilinjalla" pyörivää tyyppiä jotka tiedän, niin heillä saattaa olla täysin naisen jalkaterät taikka piehenköt rinnat. Näissä tulee ensimmäisenä mieleen jonkinasteinen intersukupuolisuus. Vanhakantaisissa hoitojärjestelmissä kun esim. kromosonit vielä tutkittiin, niin hännenykseksi löydettiin joitain intersukupuolisia / kromosonipoikkeaamia. Tämä jälleen kertoo siitä, ettei ketään oikeastaan edes kiinnosta kunhan vakuuttelee tahtoansa riittävän pitkään. Tämä siis todella ikävää jälleen kunj oukossa on todella puhtaasti naisidentiteetin taikka fysiikan omaavia, jotka joutuvat pahimillaan odottamaan hoitojaan muita huomattavasti pidempään.

        "Tästä olen siis tehnyt johtopäätöksen, että nämä miehismäiset trans-sukupuoliset menee hoidoista paremmin läpi kuin intersukupuolisuus tyyppiset."

        Kaikki intersukupuoliset eivät ole naisen näköisiä. Tunnen intersukupuolisia jotka ovat täysin miehen näköisiä ja elävät miehen roolissa. Kannattaa lukea artikkeli Transtukipisteen nettisivulta, sieltä havaitsee että osa intersukupuolisuuden tiloista tuottaa miehen näköisiä ihmisiä.

        "Joissakin teksteissä oli todella puhuttu siitä miten intersukupuolisuudesta on olemasssa monenlaista versiota ja miksi ei sitten niin, että ns. aivot ovat eriparia muun kropan kanssa."

        Intersukupuolisuudesta on todellakin useita somaattisia versioita. Tuo esittämäsi eriparisuus on transsukupuolisuutta.

        "Muutumia muita ns. "tiittilinjalla" pyörivää tyyppiä jotka tiedän, niin heillä saattaa olla täysin naisen jalkaterät taikka piehenköt rinnat. Näissä tulee ensimmäisenä mieleen jonkinasteinen intersukupuolisuus."

        Tuollaisia fyysisiä eroja löytyy molemmilta sukupuolilta ilman että kyseessä on mikään sukupuolisuuden ristiriita. Monella varsinkin lihavalla miehellä on paljon suuremmat rinnat kuin hoikalla naisella, johtuen siitä että rasvakudos kehittää estrogeenia miehelläkin. Joku henkilö jolla on jonkinasteista sukupuoliristiriittaa, pyrkii etsimään vartalostaan tällaisia merkkejä tuekseen, mutta intersukupuolisuutta se ei ole ellei taustalta löydy kyseisiä somaattisia muutoksia.

        "Tämä siis todella ikävää jälleen kunj oukossa on todella puhtaasti naisidentiteetin taikka fysiikan omaavia, jotka joutuvat pahimillaan odottamaan hoitojaan muita huomattavasti pidempään."

        Silloin kun sukupuoliristiriita on selvä ja identiteetti on koettu jo useamman vuoden vakaasti vastakkaiseksi, hoitoja ei tarvitse odotella lain ja asetuksen määrittämää aikaa pidempään. Siellä mainittua 6 kk rajaa joudutaan noudattamaan ennen kuin voidaan antaa diagnoosi ja aloittamaan hoidot. Lisäksi tulee jonotusaika tutkimusten alkuun ja se vaihtelee paljon tutkimusyksikköjen välillä. Jos tutkimusperiodi venähtää tuosta 6 kuukaudesta, taustalla on todennäköisesti jotain epävarmuutta identiteetissä. Tutkimusruuhkan vuoksi tällaisia tapauksia ei roikoteta liian pitkään tutkimuksissa viemässä resursseja, vaan tutkimukset keskeytetään ja niitä voidaan jatkaa myöhemmin kun identiteetti on vahvistunut tai mahdolliset psyykkiset häiriöt saatu hoidettua.


      • kjjhgjskh
        Niimpä niin kirjoitti:

        Ei tässä ole kysymys minusta vaan hoitokoneistosta, joka on määritellyt sen psykiatriseksi sairaudeksi. Mikäli puhuisimme kehitysbiologisesta poikkeaamasta, niin meidän tuskin tarvitsisi jousta lanttumaakarilla vakuutetelmassa, että olemme riittävän terveitä saadaksemme hoidot. Mikäli sinä minusta puhut, niin olen aina ollut sitä mitä olen, enkä tälle teidän kaikkitietävälle ja osaavalle yhteiskunnalle ole kelvannut., Siinäpähän magneettikuvaatte, riistätte vapautta pöpilässä ja imette verta ja ronikitte omiin sairaisiin tarpeisiinne, mutta välit minuun on poikki ja hyvällä toden-näköisyydellä mulkuset pysyy housuissa ja ne kepulaiset jotka minusta niin kiinnostuneita ovat, niin hotakoot tosiaan.

        Ainakaan tuollaisella asenteella et todellakaan pääsisi kättelyä pidemmälle tutkimuksissa, jos nyt edes kukaan lääkäri suostuisi kirjoittamaan lähetettäkään. Tuollainen päämäärätön puoluepolitiikan syyttely omista vaikeuksistaan osoittaa henkistä epätasapainoa. Todennäköisesti on ollut paras vaihtoehto että olet luopunut suunnitelmistasi kuten Rantsukin, sukupuolenkorjaus voisi ajaa pahimmillaan psykoosiin tuollaiselta taustalta.


      • Niimpä niin
        kjjhgjskh kirjoitti:

        Ainakaan tuollaisella asenteella et todellakaan pääsisi kättelyä pidemmälle tutkimuksissa, jos nyt edes kukaan lääkäri suostuisi kirjoittamaan lähetettäkään. Tuollainen päämäärätön puoluepolitiikan syyttely omista vaikeuksistaan osoittaa henkistä epätasapainoa. Todennäköisesti on ollut paras vaihtoehto että olet luopunut suunnitelmistasi kuten Rantsukin, sukupuolenkorjaus voisi ajaa pahimmillaan psykoosiin tuollaiselta taustalta.

        Sinun asenteesi jälleen kertoo sen miten ulkopuolisilla nähtävästi on enemmän indressejä minun sukupuoltani kohtaan kuin minulla itselläni. Se jos jokin on väärä lähtökohta hoidoille.


      • kjjhgjskh
        Niimpä niin kirjoitti:

        Sinun asenteesi jälleen kertoo sen miten ulkopuolisilla nähtävästi on enemmän indressejä minun sukupuoltani kohtaan kuin minulla itselläni. Se jos jokin on väärä lähtökohta hoidoille.

        Minulla ei ole mitään intressejä sukupuoltasi kohtaan. Luettuani muitakin kirjoittamiasi viestejä, totesin vain että on ilmeisesti paras vaihtoehto että tyydyt nykyiseen sukupuolenilmaisuusi jos koet sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Muiden syyttely omista päätöksistä ei ole paikallaan.


      • Niimpä niin
        kjjhgjskh kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään intressejä sukupuoltasi kohtaan. Luettuani muitakin kirjoittamiasi viestejä, totesin vain että on ilmeisesti paras vaihtoehto että tyydyt nykyiseen sukupuolenilmaisuusi jos koet sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Muiden syyttely omista päätöksistä ei ole paikallaan.

        Kyllä se muiden syyttely on paikallaan varsinkin kun ominaisuuteni on yleisessä tiedossa ja silti erinäisiä "väärinkäsityksiä" tulee päivittääin. Se mitä alkup. kirjoittajan juttuun tulee, niin nähtävästi yrittävät hidastaa jne.. tuota toimintaa, mutta jälleen kerran hieman sama asia kuin Marco Bjurströn steppailisi punaisilla tossuilla. Jos kerta ihmisen sielu on punainen, niin ei sininen sitä osaa ajaa. Edelleen meillä siis pitäisi olla kaikki asiat niin kuin mies sen on käsittänyt, niin sitten ne on hyvin. Se oikeastaan mitä olen jäänyt sukupuolen korjauksissa ihmetteemään on todella tuo, että jos olet esim. inter ja miehen ominaisuudessa, niin saat melko rauhassa olla sitä, mutta jos harkitset sukupuolen korjausta, niin kaikki sanomiset ja tekemiset syynätään jollakin suurennuslasilla läpi. Källä teidän sukupuolen korjaukset on kuin Saloran telkkarit aikoinaan. Sadasta valmistuneesta 60 on viallista ja 40 paikattu tuotannon aikana ja joka tapauksessa 30 syttyy palamaan.


      • pöllö86578
        Niimpä niin kirjoitti:

        Tiedän kyllä itse mitä päässäni ja kehossani tapahtuu. Se mitä tulee alkup. kirjoittajaan, niin mielestäni aivan tasapainoisen naisen kirjoittamaan juttua. Ei välttämättä uskoisi, että koskaan mies olisi ollutkaan. Tästä olen siis tehnyt johtopäätöksen, että nämä miehismäiset trans-sukupuoliset menee hoidoista paremmin läpi kuin intersukupuolisuus tyyppiset. Joissakin teksteissä oli todella puhuttu siitä miten intersukupuolisuudesta on olemasssa monenlaista versiota ja miksi ei sitten niin, että ns. aivot ovat eriparia muun kropan kanssa. Muutumia muita ns. "tiittilinjalla" pyörivää tyyppiä jotka tiedän, niin heillä saattaa olla täysin naisen jalkaterät taikka piehenköt rinnat. Näissä tulee ensimmäisenä mieleen jonkinasteinen intersukupuolisuus. Vanhakantaisissa hoitojärjestelmissä kun esim. kromosonit vielä tutkittiin, niin hännenykseksi löydettiin joitain intersukupuolisia / kromosonipoikkeaamia. Tämä jälleen kertoo siitä, ettei ketään oikeastaan edes kiinnosta kunhan vakuuttelee tahtoansa riittävän pitkään. Tämä siis todella ikävää jälleen kunj oukossa on todella puhtaasti naisidentiteetin taikka fysiikan omaavia, jotka joutuvat pahimillaan odottamaan hoitojaan muita huomattavasti pidempään.

        "Muutumia muita ns. "tiittilinjalla" pyörivää tyyppiä jotka tiedän, niin heillä saattaa olla täysin naisen jalkaterät taikka piehenköt rinnat."

        Perustele. Mistä tietää, että "jalkaterät on täysin naisen". Ja miestissejähän nyt on monellakin miehellä, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Vähän aikaa sitten näin kotivideon juhannuksesta, ja siinä laiturilla istuvilla miehillä joka ainoalla oli miestissit. Naurettiin sitä kavereiden kanssa.


      • glkgidlfngldkg

        Niinpä! Onhan näitä hei. Mitä sitä genitaalileikkauksiakaan myöntämään hulluille? Eikö nyt koko hoitojärjestelmä puihin ja pois, vai mitä. On se hullujen hommaa, ei pitäisi antaa.

        Vai eikö sittenkään näin?

        Sinäkö olit muuten se apotemnofiliavääntäjä viime kevättalvelta?


      • jhkjhljh

        Miten on "trannychaer", jos sinulla alkaisi rinnat kasvaa, sairastuisitko apotemnofiliaan? Normaalilla psyykkisesti terveellä miehellähän ei ole mitään ongelmaa naismaisten rintojen kanssa.


      • Ok-talossani
        jhkjhljh kirjoitti:

        Miten on "trannychaer", jos sinulla alkaisi rinnat kasvaa, sairastuisitko apotemnofiliaan? Normaalilla psyykkisesti terveellä miehellähän ei ole mitään ongelmaa naismaisten rintojen kanssa.

        Minä olen kuuskakkonen nainen, mutta munistani en luovu. Tykkään kaikesta miehisestä noin muutenkin. Alkoa ja muita päihteitä käytän runsaasti ja naisten vaatteita. Harrastuksiini kuuluu nettikirjoittelu.


      • Onkohan täällä
        Ok-talossani kirjoitti:

        Minä olen kuuskakkonen nainen, mutta munistani en luovu. Tykkään kaikesta miehisestä noin muutenkin. Alkoa ja muita päihteitä käytän runsaasti ja naisten vaatteita. Harrastuksiini kuuluu nettikirjoittelu.

        sinun lisäksesi montakin juoppos kuuskakkosta? Yhden tiedän, mutta hän on täysin raitis. Yleensä kai naiset käyttävät naisten vaatteita?


      • cissit suinaa
        Onkohan täällä kirjoitti:

        sinun lisäksesi montakin juoppos kuuskakkosta? Yhden tiedän, mutta hän on täysin raitis. Yleensä kai naiset käyttävät naisten vaatteita?

        Täysin raitis juoppo??


      • jhkjhljh kirjoitti:

        Miten on "trannychaer", jos sinulla alkaisi rinnat kasvaa, sairastuisitko apotemnofiliaan? Normaalilla psyykkisesti terveellä miehellähän ei ole mitään ongelmaa naismaisten rintojen kanssa.

        Ennyt tarkoittanut kyseenalaistaa koko hoitojärjestelmää parilla linkillä... herneet takaisin lautaselle! :D

        Pistin nuo linkit ihan yleissivistyksen kannalta, en usko, että moiset dysforiat on täysin tuttuja kaikille tämänkään palstan lukijoille. Itselle tulee myös mieleen, että osaako psykologitkaan välttämättä asettaa niitä oikeaan asiayhteyteen?

        ps. Niiin ja kun viimeksi luin ruumiinjäsen-dysforiasta uutisissa, niin muistaakseni tuossa yhteydessä psykologi mainitsi tähänkin dysforiaan lääkkeeksi leikkaushoitoa. :)


      • Kolmois-S
        trannychaser kirjoitti:

        Ennyt tarkoittanut kyseenalaistaa koko hoitojärjestelmää parilla linkillä... herneet takaisin lautaselle! :D

        Pistin nuo linkit ihan yleissivistyksen kannalta, en usko, että moiset dysforiat on täysin tuttuja kaikille tämänkään palstan lukijoille. Itselle tulee myös mieleen, että osaako psykologitkaan välttämättä asettaa niitä oikeaan asiayhteyteen?

        ps. Niiin ja kun viimeksi luin ruumiinjäsen-dysforiasta uutisissa, niin muistaakseni tuossa yhteydessä psykologi mainitsi tähänkin dysforiaan lääkkeeksi leikkaushoitoa. :)

        Et usko? Tuo on kaikkein yleisimpiin kuuluva trolli. Ota selvää asioista!


      • Olet siis juoppo ja
        cissit suinaa kirjoitti:

        Täysin raitis juoppo??

        kuvittelet itsesi raittiiksi? Ei mene sinullakaan cissi hyvin. Muistaakseni sekoilit siinäkin aiheessa, että tuleeko alkoholista vai viinasta juovuksiin. Hakeudu jo hoitoihin sillä tilasi taitaa olla entistä pahempi.


      • Anonyymi
        Onkohan täällä kirjoitti:

        sinun lisäksesi montakin juoppos kuuskakkosta? Yhden tiedän, mutta hän on täysin raitis. Yleensä kai naiset käyttävät naisten vaatteita?

        Naisille ne on vaan vaatteita, miehille ja tiiteille naisten vaatteita.


    • parviainen.hanna

      Näköjän noi mun viestit täällä viivästivät vähän ja näkyvät myöhemmin? No ei se haittaa kai... ja kyllä se vaan niin on että oon tosi ihmeissäni kun mut noin hylättiin... tuntuu ihan epätodelta koko tilanne tällä hetkellä mä oon tehny kaikkeni näiden tutkimusten eteen istunut autossa yhteensä 60 tuntia.... ja olisin istunut siellä vaikka kuinka pitkään että saan apua..... siellä kun olin keskusteluisa niin koko ajan oli raha ja resurssipula keskustelun aiheena ja aino mattija oli outo persoona ei tuntunut ystävälliseltä myös oli hänellä outo negatiivinen asenne transitiota ja hoitojen vaikutusta kohtaaan se oli mun mielestä kummallista ja kyllä mä itkin niiden keskustelujen jälkeen kun autossa istuin takaisin Valtimolle sen 6 tunnin matkan loukattuna.... myös kun pyysin heiltä vähentämn *poikanimen käyttöä* oliko sekin *psykoottista*? ei he kuunnelleet mua siinäkän asiassa. Ja suuret kiitokset kaikkille jotka haluavat tukea mua olette hyviä ihmisiä. Matkat olivat 12 tuntia kaikille käynneille (meno ja tulo) ja yhteensä 10 kuukautta meni kaikkiaan..... mäkin olen ihminen en mikään seko.

      • khjnhgjkh

        Olen tavannut Aino Mattilan muissa yhteyksissä aika usein (omat tutkimukseni teki toinen Tampereen lääkäri) enkä ole saanut Mattilasta tuollaista mielikuvaa. Hän on varmasti Suomessa parhaiten transsukupuolisuuden ja sen diagnostiikan tunteva henkilö. Kyllä minä ainakin luotan hänen arviointikykyynsä ja jos hän on todennut ettei tällä hetkellä ole edellytyksiä transtutkimuksiin ja ohjaa muuhun hoitoon, uskon että hän on tosissaan ja tarvetta on. Eihän sinua ole hylätty, kunhan saat elämäsi oikeille raiteille paikallishoidoissa, voit hakeutua uudelleen transtukimuksiin ja edetä menestyksellisesti diagnoosiin. Kaikki tutkimuksiin hakeutuvat eivät saa transdiagnoosia, hylkäysprosentti on aika suuri. Moni joutuu yrittämään uudelleen jonkun vuoden kuluttua.

        Tampereella on todellakin paha resurssipula ja jonotusaika tutkimuksiin maksimissaan. Ei siis ihme jos sellaiset henkilöt jotka eivät ole vielä valmiita etenemään transhoitoihin, ohjataan muualle hoitoon. Rahapulaan taas vaikuttaa oman sairaanhoitopiirisi määrärahat. Jos siellä on niukasti käytettävissä rahaa, niitä ei mielellään käytetä epävarmojen tutkittavien tutkimuksiin.


      • parviainen.hanna
        khjnhgjkh kirjoitti:

        Olen tavannut Aino Mattilan muissa yhteyksissä aika usein (omat tutkimukseni teki toinen Tampereen lääkäri) enkä ole saanut Mattilasta tuollaista mielikuvaa. Hän on varmasti Suomessa parhaiten transsukupuolisuuden ja sen diagnostiikan tunteva henkilö. Kyllä minä ainakin luotan hänen arviointikykyynsä ja jos hän on todennut ettei tällä hetkellä ole edellytyksiä transtutkimuksiin ja ohjaa muuhun hoitoon, uskon että hän on tosissaan ja tarvetta on. Eihän sinua ole hylätty, kunhan saat elämäsi oikeille raiteille paikallishoidoissa, voit hakeutua uudelleen transtukimuksiin ja edetä menestyksellisesti diagnoosiin. Kaikki tutkimuksiin hakeutuvat eivät saa transdiagnoosia, hylkäysprosentti on aika suuri. Moni joutuu yrittämään uudelleen jonkun vuoden kuluttua.

        Tampereella on todellakin paha resurssipula ja jonotusaika tutkimuksiin maksimissaan. Ei siis ihme jos sellaiset henkilöt jotka eivät ole vielä valmiita etenemään transhoitoihin, ohjataan muualle hoitoon. Rahapulaan taas vaikuttaa oman sairaanhoitopiirisi määrärahat. Jos siellä on niukasti käytettävissä rahaa, niitä ei mielellään käytetä epävarmojen tutkittavien tutkimuksiin.

        epävarmojen.... en ole kyllä epävarma sanonut olevani yhtään kertaa kenellekkään.... kun kaikki trans ihmiset ei ole stereotyyppejä eikä koe trans kokemusta täysin samalla tavalla, voi joskus tapahtua virhe ja näin on nyt käynyt ja en mä voi koskaan muuta mieltä olla tästä.


      • 11+15
        parviainen.hanna kirjoitti:

        epävarmojen.... en ole kyllä epävarma sanonut olevani yhtään kertaa kenellekkään.... kun kaikki trans ihmiset ei ole stereotyyppejä eikä koe trans kokemusta täysin samalla tavalla, voi joskus tapahtua virhe ja näin on nyt käynyt ja en mä voi koskaan muuta mieltä olla tästä.

        Jotkut ottavat kiltisti vastaan "sakkokierrokset" ja yrittävät uudelleen muutaman vuoden kuluttua onnistuneesti.


      • parviainen.hanna
        11+15 kirjoitti:

        Jotkut ottavat kiltisti vastaan "sakkokierrokset" ja yrittävät uudelleen muutaman vuoden kuluttua onnistuneesti.

        Niin no voin mä tietysti mennä ulkomaille...... ei musta kukaan välitä olis mukava kun oikeudenmukaisuutta joskus tapahtuisi..... ja otan yhteyden kyllä kaikkiin esim SETA ja yksityiset en mä voi vaan hyväksyä tällaista vääryyttä et voi ymmärtää miten pahalta se musta tuntuu.


      • ...................
        parviainen.hanna kirjoitti:

        Niin no voin mä tietysti mennä ulkomaille...... ei musta kukaan välitä olis mukava kun oikeudenmukaisuutta joskus tapahtuisi..... ja otan yhteyden kyllä kaikkiin esim SETA ja yksityiset en mä voi vaan hyväksyä tällaista vääryyttä et voi ymmärtää miten pahalta se musta tuntuu.

        Mikäli koet että on tapahtunut hoitovirhe, oikea osoite tilanteen korjaamiseksi on ottaa yhteyttä TAYS:n potilasasiamieheen. Hän antaa tietoja ja neuvoo miten voi tehdä valituksen kokemastasi hoitovirheestä. Setalla ei ole mitään mahdollisuuksia käsitellä tällaista asiaa. Potilasjärjestöistä voi saada neuvontaa mutta valitukset ylemmälle taholle on tehtävä itse. Valittaminen täällä ei edistä asiaasi mitenkään, joten otapa yhteyttä potilasasiamieheen.
        Tässä linkki http://www.tays.fi/default.aspx?contentid=1122&contentlan=1


    • Niimpä niin
    • parviainen.hanna

      Tietääkö kukaan jos voisin mennä HUS tutkimiksiin uudestaan? Mut kiellettiin menemästä sinne kerran sanoivat että odota 1 vuosi. (lähete oli niin kehno ja huonolta psykiatrilta pikku kylästä joka ei tiennyt mitään)
      luin just että mut kiellettiin menemästä HUSiin helmikuu 2010 eli kyllä mun pitäis sinne saada jo mennä, en tiedä... kyllä niiden pitäisi antaa mun mennä HUS tutkimuksiin nyt. Antoivat he mun mennä TAYSiin vaikka olin kielletty menemästä HUSiin aikaisemmin. Mä olen valmis yrittämään vaikka alusta uudestaan tutkimukset jos ei muu auta siellä HUSissa.... en haluaisi ulkomaille mennä diagnosoitavaksi.... tuntuu aikä hölmöltä kun on niin huono onni tässä diagnosoinnissa ja myös tuntuu hankalalta jos ihmiset ei tiedä kehen luottaa.

      • lkjljhfkgjhsk

        Jonotustilanne on tällä hetkellä TAYS:n tutkimusyksikössä lähes toivoton. Tutkittavia on paljon ja tutkimuksia tehdään sivutoimisesti, joten on vaikeuksia pysyä hoitotakuun puitteissa.

        HYKS:n tutkimusyksikkö tekee yksinomaan transtutkimuksia ja hoitojen seurantaa joten jonoa ei käytännössä ole. Aikaa kuluu ilmeisesti vain lähetteen käsittelyyn ja ensimmäisen tutkimusajan sopimiseen. Vaikka asut noinkin kaukana, julkisilla kulkuyhteyksillä pääsy Helsinkiin lienee helpompaa kuin Tampereelle, joten tätä voinee käyttää perusteena HYKS:iin hakeutumiselle.

        Lähetteen tutkimuksiin voi kirjoittaa yleislääkärikin ja se onkin suositeltavaa koska psykiatri voi yrittää hoitaa tutkittavaa itse tai esittää omia kannanottojaan lähetteen hakijasta. Useissa terveyskeskuksissa lähetteen hakijat ohjataan oman mielenterveyspuolen tutkintaan, mutta sitä ei tarvitse hyväksyä. Varminta on hakea lähete yksityislääkäriltä.

        Ulkomailla transtutkimuksia tehdään ilmeisesti samoin kuin Suomessakin, eli pitää asua maassa. Joutuisit siis muuttamaan ulkomaille jotta pääsisit siellä tukimuksiin. Joissakin maissa laki tutkimuksista ja hoidoista on tiukempi kuin Suomessa, siinä mielessä täällä on liberaalimpi laki. Joissakin maissa esimerkiksi uusi sukupuoli vahvistetaan vasta kun kaikki genitaalien korjausleikkauksetkin on tehty.


      • parviainen.hanna
        lkjljhfkgjhsk kirjoitti:

        Jonotustilanne on tällä hetkellä TAYS:n tutkimusyksikössä lähes toivoton. Tutkittavia on paljon ja tutkimuksia tehdään sivutoimisesti, joten on vaikeuksia pysyä hoitotakuun puitteissa.

        HYKS:n tutkimusyksikkö tekee yksinomaan transtutkimuksia ja hoitojen seurantaa joten jonoa ei käytännössä ole. Aikaa kuluu ilmeisesti vain lähetteen käsittelyyn ja ensimmäisen tutkimusajan sopimiseen. Vaikka asut noinkin kaukana, julkisilla kulkuyhteyksillä pääsy Helsinkiin lienee helpompaa kuin Tampereelle, joten tätä voinee käyttää perusteena HYKS:iin hakeutumiselle.

        Lähetteen tutkimuksiin voi kirjoittaa yleislääkärikin ja se onkin suositeltavaa koska psykiatri voi yrittää hoitaa tutkittavaa itse tai esittää omia kannanottojaan lähetteen hakijasta. Useissa terveyskeskuksissa lähetteen hakijat ohjataan oman mielenterveyspuolen tutkintaan, mutta sitä ei tarvitse hyväksyä. Varminta on hakea lähete yksityislääkäriltä.

        Ulkomailla transtutkimuksia tehdään ilmeisesti samoin kuin Suomessakin, eli pitää asua maassa. Joutuisit siis muuttamaan ulkomaille jotta pääsisit siellä tukimuksiin. Joissakin maissa laki tutkimuksista ja hoidoista on tiukempi kuin Suomessa, siinä mielessä täällä on liberaalimpi laki. Joissakin maissa esimerkiksi uusi sukupuoli vahvistetaan vasta kun kaikki genitaalien korjausleikkauksetkin on tehty.

        Kiitos kun kerroit ja kyllä mä menen sinne HYKS:iin pian ja haluan olla täysin valmis kaikin mahdollisin keinoin niinkuin viimeksi TAYS:issä. Lähetteen myös haen kauempaa en koskaan suosittele muitakaan hakemaan sitä pienestä kylästä ja jostain mielenterveystoimistosta muuten menee piloille muillakin asiat niinkun mulla meni.


    • "Nirsku"

      En muuten kirjoittaisi jonnekin missä on aivan liian moni sellainen taho lukemassa joiden en tahtoisi lukevan mitään mitä kirjoitan, mutta tän ketjun luettuani alkoi ärsyttämään niin paljon et joku muukin on saanut samanlaista ryöpytystä niskaan, niin aivan pakko kirjoittaa.

      Toi ketjun aloittajan kertoma tilanne ja siihen liittyvät ongelmat kuulostaa jotenkin tutulta vaikka eroaakin jonkinverran omasta tilanteesta. Kuitenkin hoitojen keskeyttämisellä uhkailua sun muuta sai jossain vaiheessa kuulla paljonkin, ja suurin syy sille oli se etten tanssinut erään tietyn tahon toiveiden, ja sukupuoliroolikäsitysten mukaisesti mukaisesti. Kovasti sai myös kuulla väitettä ettei esimerkiksi transsukupuolisuudella ja masennuksella ole mukamas mitään tekemistä keskenään, ja väitteitä siitä ettei nykyinen yhteiskunta kaiken sosiaalisen painostuksen ja tietynlaisten sukupuolimääritelmien kanssa mukamas aiheuttaisi henkisiä oireita jo silläkin että lapsesta asti käytännössä jaotellaan kaikessa aina väärään muottiin. Myöskin "ei-niin-tavanomaiset" harrastukset (anime, videopelit, historia, muinaisuskonnot) ja yleinen epäsosiaalisuus ihmisten kanssa oli melkein yhdelle testejä teettävälle henkilölle melkeinpä liikaa.

      Normaalisti kokeilen pysyä uusista ihmisistä erossa parhaan taitoni mukaan mut ketjun aloittaja vaikuttaisi sellaiselta henkilöltä että nyt on kyllä pakko kysyä että miten ketjun aloittajaan voisi saada jotenkin yhteyttä mikäli häntä kiinnostaisi jutella tosta asiasta tai muuten vaan kaikenlaisesta enemmänkin?
      Saattais olla aika mainiota tutustua jollain tavalla sellaiseen joka ainakaan ei vähättele sitä mitä toinen kokee ongelmallisena, eikä vain ehdottele että pitäisi mukamas jotenkin ihmeellisesti vain piristyä.

      Olen siis about saman ikäinen (eli tuskin ainakaan sen ikäinen että mun maailmankuva ja suhtautuminen asioihin olisi menneeltä ajalta) enkä edes kovin kaukaa kun pohjois-karjalasta myöskin, ja mulla siis F64 diagnoosi (ja ties mitä muuta tietoihin on heitetty lisäksi) on ollut jo jonkin aikaa mutta krooninen rahanpuute viivästyttää osittain hoitojen etenemistä.
      Mahdollisen trollivaaran vuoks en mainitse ton enempää, mutta kuulemma mun kirjoitustyylin, omituiset lauserakenteet ja mokailut pilkun käytön suhteen pystyy kyllä tunnistamaan jos sattuu lukemaan jotain sellaista foorumia jonne oon kirjoittanut jotain.

      • Kolmois-S

        " "ei-niin-tavanomaiset" harrastukset (anime, videopelit, historia, muinaisuskonnot)"

        Mikähän noissa on "ei-niin-tavanomaista", höh?

        "ja yleinen epäsosiaalisuus ihmisten kanssa"

        Minä olin epäsosiaalinen vain tutkimuksissa.


      • "Nirsku"
        Kolmois-S kirjoitti:

        " "ei-niin-tavanomaiset" harrastukset (anime, videopelit, historia, muinaisuskonnot)"

        Mikähän noissa on "ei-niin-tavanomaista", höh?

        "ja yleinen epäsosiaalisuus ihmisten kanssa"

        Minä olin epäsosiaalinen vain tutkimuksissa.

        Tossa vaiheessa kun aloitin "puolivuotisen tutkimuksen" paikalla oli sellainen pääjehu joka antoi kyllä hyvin selvästi sen kuvan että hänen mukaansa jokainen trans nainen olisikin vain mies joka yrittäisi pyrkiä saavuttamaan nimenomaan vastakkaiset sosiaaliset sukupuoliroolikäsitteet. Ei ole ihmekään että tollaisen koki todella loukkaavaksi, samoin kuin sen että ainakin yksi taho yritti etsiä kaikenmaailman syitä ties mistä alkaen suhteesta vanhempiin, eikä mitenkään tajunnut että äärimmäinen varauksellisuus ja varovaisuus ihmisten suhteen saattaisi johtua siitäkin että lähes kaikki ihmissuhteet oli vuosikausia mennyt pieleen juuri sen vuoksi että ympäristö nyt vain sattuu pitämään oletuksia absoluuttisina totuuksina, ja kohtelemaan sinua sen mukaisesti.

        Sitten jos kerroit miten tietyt esimerkiksi murrosikäisenä tapahtuneet asiat saivat vain lähinnä toivomaan että kaikki loppuu, tai mahdollisesti jaksoit vielä luottaa siihen että jokin asia tulee vielä korjaamaan ne, niin tuli päälle vain lähinnä kritiikkiä siitä miten siitä ei saisi olla liian ahdistunut koska "se on vain normaalia kehitystä", tuon fraasin kuulin kahteenkin kertaan suoraan päin naamaa.

        Sitten on vielä tämäkin ongelma että osa ei mene tuonne saadakseen elämäänsä sellaiseksi millainen sen pitäisi olla, vaan siksi että toisena vaihtoehtona kaiken kestämisen jälkeen olisi itsemurha. Tuota seikkaa tunnutaan pitävän niin suurena ongelmana, ja oletetaan että henkilöllä voisi olla muuten asiat ja sosiaalinen elämä järjestyksessä, miten sellaisella voi olla sosiaalinen elämä ja asiat kunnossa joka on yrittänyt monia kertoja tuhota ruumistaan ennemmin kuin kestää sitä, ja jolla ei oikeastaan ole ollut edes kunnollista lapsuutta.

        Kaikki vähäiset muistotkin ovat vain hämäriä painajaisia siitä miten on aina pakotettu toimimaan juuri muuten kuin toimisi ja miten sinua ei ole koskaan lapsena oikeastaan edes pidetty olemassaolevana, ainakaan sellaisena mitä "minä" on. Koko elämä siihen asti on ollut vain toimimista sen mukaan millaisena ympäristö virheellisesti on tahtonut sinua pitää, eikä ympäristöstäkään löydy mukamas mitään vikaa.

        Aiempien muistojen kanssa kai pitäisi olla sujut mutta miten ihmeessä voi olla sujut sellaisen kanssa joka on ollut vain jatkuvaa henkistä väkivaltaa jolle yhteiskunta antaa vielä siunauksensa. Vaikkei maailmassa olisikaan oikeudenmukaisuutta niin osa joutuu kantamaan kuitenkin niin pitkään sellaista henkistä taakkaa, ettei sen aiheuttanutta epäoikeudenmukaisuutta voi koskaan hyväksyä, olla mitenkään sujut sen kanssa.


      • asufdytfd

        Yleensä hoitovaiheessa ei tehdä enää keskeytyksiä hoitotaholla, ellei potilas halua itse keskeyttää jossain vaiheessa tai siirtää jotain hoitovaihtoehtoa myöhäisempään aikaan. Ainoa tilanne jossa ehkä hoitotaho voisi keskeyttää hoidot on silloin jos epäillään että SRS aiheuttaa psykoosin.

        Yleisintä lienee että keskeytyksiä ja lykkäyksiä tulee helposti tutkimusvaiheessa jotta ei tehtäisi mitään peruuttamattomia hoitopäätöksiä väärin perustein.

        Mainitsit hoitojen esteeksi kroonisen rahapulan. Tuon ei pitäisi olla kovin suuri este, hoidot eivät sinällään ole kovin suuri rahanmeno ja jakautuu usealle vuodelle. Jos rahapussi on totaalisen tyhjä, sossusta saa ilmeisesti apua tällaisiin terveydellisiin kuluihin, kannattaa kysellä ettei hoidot venähädä turhaan. Hoitojen edetessä mm. lääkekulut pienenevät hyvin pieneksi erityiskorvattavuuden avulla.


      • 659iykmhgk
        asufdytfd kirjoitti:

        Yleensä hoitovaiheessa ei tehdä enää keskeytyksiä hoitotaholla, ellei potilas halua itse keskeyttää jossain vaiheessa tai siirtää jotain hoitovaihtoehtoa myöhäisempään aikaan. Ainoa tilanne jossa ehkä hoitotaho voisi keskeyttää hoidot on silloin jos epäillään että SRS aiheuttaa psykoosin.

        Yleisintä lienee että keskeytyksiä ja lykkäyksiä tulee helposti tutkimusvaiheessa jotta ei tehtäisi mitään peruuttamattomia hoitopäätöksiä väärin perustein.

        Mainitsit hoitojen esteeksi kroonisen rahapulan. Tuon ei pitäisi olla kovin suuri este, hoidot eivät sinällään ole kovin suuri rahanmeno ja jakautuu usealle vuodelle. Jos rahapussi on totaalisen tyhjä, sossusta saa ilmeisesti apua tällaisiin terveydellisiin kuluihin, kannattaa kysellä ettei hoidot venähädä turhaan. Hoitojen edetessä mm. lääkekulut pienenevät hyvin pieneksi erityiskorvattavuuden avulla.

        Mistä tiedät, millaisen määrän rahaa kirjoittaja tarvitsee hoitoihinsa? Mistä tiedät, mitä kehollisia sukupuoliongelmia hänellä on? Rahaa voi hyvinkin mennä 50,000€ ellei ole hyviä lähtökohtia (= ei ole lapsi). Se on tietenkin eri asia sitten, jos on tyytyväinen transun ulkonäköön.


      • 18+17=100
        "Nirsku" kirjoitti:

        Tossa vaiheessa kun aloitin "puolivuotisen tutkimuksen" paikalla oli sellainen pääjehu joka antoi kyllä hyvin selvästi sen kuvan että hänen mukaansa jokainen trans nainen olisikin vain mies joka yrittäisi pyrkiä saavuttamaan nimenomaan vastakkaiset sosiaaliset sukupuoliroolikäsitteet. Ei ole ihmekään että tollaisen koki todella loukkaavaksi, samoin kuin sen että ainakin yksi taho yritti etsiä kaikenmaailman syitä ties mistä alkaen suhteesta vanhempiin, eikä mitenkään tajunnut että äärimmäinen varauksellisuus ja varovaisuus ihmisten suhteen saattaisi johtua siitäkin että lähes kaikki ihmissuhteet oli vuosikausia mennyt pieleen juuri sen vuoksi että ympäristö nyt vain sattuu pitämään oletuksia absoluuttisina totuuksina, ja kohtelemaan sinua sen mukaisesti.

        Sitten jos kerroit miten tietyt esimerkiksi murrosikäisenä tapahtuneet asiat saivat vain lähinnä toivomaan että kaikki loppuu, tai mahdollisesti jaksoit vielä luottaa siihen että jokin asia tulee vielä korjaamaan ne, niin tuli päälle vain lähinnä kritiikkiä siitä miten siitä ei saisi olla liian ahdistunut koska "se on vain normaalia kehitystä", tuon fraasin kuulin kahteenkin kertaan suoraan päin naamaa.

        Sitten on vielä tämäkin ongelma että osa ei mene tuonne saadakseen elämäänsä sellaiseksi millainen sen pitäisi olla, vaan siksi että toisena vaihtoehtona kaiken kestämisen jälkeen olisi itsemurha. Tuota seikkaa tunnutaan pitävän niin suurena ongelmana, ja oletetaan että henkilöllä voisi olla muuten asiat ja sosiaalinen elämä järjestyksessä, miten sellaisella voi olla sosiaalinen elämä ja asiat kunnossa joka on yrittänyt monia kertoja tuhota ruumistaan ennemmin kuin kestää sitä, ja jolla ei oikeastaan ole ollut edes kunnollista lapsuutta.

        Kaikki vähäiset muistotkin ovat vain hämäriä painajaisia siitä miten on aina pakotettu toimimaan juuri muuten kuin toimisi ja miten sinua ei ole koskaan lapsena oikeastaan edes pidetty olemassaolevana, ainakaan sellaisena mitä "minä" on. Koko elämä siihen asti on ollut vain toimimista sen mukaan millaisena ympäristö virheellisesti on tahtonut sinua pitää, eikä ympäristöstäkään löydy mukamas mitään vikaa.

        Aiempien muistojen kanssa kai pitäisi olla sujut mutta miten ihmeessä voi olla sujut sellaisen kanssa joka on ollut vain jatkuvaa henkistä väkivaltaa jolle yhteiskunta antaa vielä siunauksensa. Vaikkei maailmassa olisikaan oikeudenmukaisuutta niin osa joutuu kantamaan kuitenkin niin pitkään sellaista henkistä taakkaa, ettei sen aiheuttanutta epäoikeudenmukaisuutta voi koskaan hyväksyä, olla mitenkään sujut sen kanssa.

        "...paikalla oli sellainen pääjehu joka antoi kyllä hyvin selvästi sen kuvan että hänen mukaansa jokainen trans nainen olisikin vain mies joka yrittäisi pyrkiä saavuttamaan nimenomaan vastakkaiset sosiaaliset sukupuoliroolikäsitteet."

        Kysessä oli varmaankin Kaipainen. Hän oli täysin epäpätevä tehtäväänsä.


      • Sivustakatsoja123
        659iykmhgk kirjoitti:

        Mistä tiedät, millaisen määrän rahaa kirjoittaja tarvitsee hoitoihinsa? Mistä tiedät, mitä kehollisia sukupuoliongelmia hänellä on? Rahaa voi hyvinkin mennä 50,000€ ellei ole hyviä lähtökohtia (= ei ole lapsi). Se on tietenkin eri asia sitten, jos on tyytyväinen transun ulkonäköön.

        Kun hoidot on aloitettu ei fyysinen ulkonäkö muutu viikossa tai ihmisestä tule automaattisesti transun näköistä. Voit ottaa vuoden hormoneja eikä rinnat ole välttämättä sinä aikana ehtineet kasvaa "miehellä hyväksyttävää kokoa" suuremmiksi.
        Tänä aikana kun hormoneja ottaa mahdolliseen tissileikkaukseen, kasvojen plastiikkakirurgiaan yms. voi odotellessa säästää. Puhumattakaan siitä, että jos haluat yleisen puolen plastiikkakirurgille jonot ovat ainakin TAYSissa taivaissa. Transhoidoissa mikään ei tapahdu tässä heti nyt, enemmänkin päinvastoin.


      • realismiarealismia
        Sivustakatsoja123 kirjoitti:

        Kun hoidot on aloitettu ei fyysinen ulkonäkö muutu viikossa tai ihmisestä tule automaattisesti transun näköistä. Voit ottaa vuoden hormoneja eikä rinnat ole välttämättä sinä aikana ehtineet kasvaa "miehellä hyväksyttävää kokoa" suuremmiksi.
        Tänä aikana kun hormoneja ottaa mahdolliseen tissileikkaukseen, kasvojen plastiikkakirurgiaan yms. voi odotellessa säästää. Puhumattakaan siitä, että jos haluat yleisen puolen plastiikkakirurgille jonot ovat ainakin TAYSissa taivaissa. Transhoidoissa mikään ei tapahdu tässä heti nyt, enemmänkin päinvastoin.

        Säästää miten?

        Jos on nuori, on hyvin mahdollisesti vielä opiskelija, silloin ei säästellä, työtäkään ei opintotuilla voi tehdä sen vertaa että siitä jotenkin ansaitsisi, on ansaitsemisrajat. Jos tekee täyspäiväisesti töitä, se on luultavimmin nuorena jotain 1000e/kk duunia jolla ei myöskään säästellä kun asumiskulut otetaan pois. Silloin ei myöskään opiskella täyspäiväisesti, paitsi jos on superihminen tai valmis polttamaan itsensä täysin piippuun kun on kaikki muutkin prosessin stressit päällä. Muutenkin opiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet todella pahasti johtuen juuri loppuunpalamisista.

        Jos lähtee Suomessa prosessiin, siellä halutaan saman tien se RLT, tai ainakin odotetaan että diagnosin jälkeen vähintään vuoden sisällä alkaa hormonihoito, muutetaan nimi ja aloitetaan RLT. Eli mitä, sittenkö haetaan töitä kun ollaan siinä välivaiheessa että hormonit eivät ole auttaneet pätkääkään ja ulkonäkö on mitä on, nimi on muutettu ja yritetään elää sosiaalisesti naisena. Toiset menettää prosessiin mentäessä työnsä jos sellainen sattuu jo lemaan, äläkä ala väittämään että ei voi erottaa ja oikeuteen, todellisuus ei monesti vain mene niin vaikka kuinka haluaisi. Jotkut ovat töissä ja saavat pitää sen ja ovat onnekkaita. Jotkut joutuvat itse lopettamaan työt koska elämäntilanne ja paineet eri tahoilta käyvät liian raskaiksi ja siihen ylimenovaiheeseen tarvitsee oikeasti paussin. Olen nähnyt kaikkia näitä tapauksia ja vaikka kuinka paljon ongelmia, onneksi silti myös jotain onnistuneita tapauksia.

        Jos on nuori, pitäisikö ensin hankkia ammatti ja tehdä 10v. töitä että voi sitten lähteä prosessiin ja saman tien pääsisi niihin kaikkiin toimenpiteisiin mitä hoitoprosessista ei saa? Eli pitäisi 10v. sinnitellä siinä samassa paineessa mitä on jo vähintään sen 18 vuotta joutunut kärsimään muutenkin.

        Miten ihmeessä siis säästetään? Kaikki eivät ole lähdössä prosessiin yli kolmekymppisinä tai nelikymppisinä ja uran, lainavalmiudet ja säästöjä hankkineena. Nuori ikä ei silti ole mikään tae sille että hoitojärjestelmän antamat hoidot olisivat riittäviä, vaikka sitä utopiaa paljon viljelläänkin.

        Onko ihmekään että prosessi tuottaa vaikeuksissa olevia ihmisiä, vaikka kuinka hyvät olisi aikomukset? Aivan liian usein saatavat hoidot eivät vain ole riittäviä ja odotukset ovat liian korkeita henkilökunnan puolesta.


      • realismiarealismia kirjoitti:

        Säästää miten?

        Jos on nuori, on hyvin mahdollisesti vielä opiskelija, silloin ei säästellä, työtäkään ei opintotuilla voi tehdä sen vertaa että siitä jotenkin ansaitsisi, on ansaitsemisrajat. Jos tekee täyspäiväisesti töitä, se on luultavimmin nuorena jotain 1000e/kk duunia jolla ei myöskään säästellä kun asumiskulut otetaan pois. Silloin ei myöskään opiskella täyspäiväisesti, paitsi jos on superihminen tai valmis polttamaan itsensä täysin piippuun kun on kaikki muutkin prosessin stressit päällä. Muutenkin opiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet todella pahasti johtuen juuri loppuunpalamisista.

        Jos lähtee Suomessa prosessiin, siellä halutaan saman tien se RLT, tai ainakin odotetaan että diagnosin jälkeen vähintään vuoden sisällä alkaa hormonihoito, muutetaan nimi ja aloitetaan RLT. Eli mitä, sittenkö haetaan töitä kun ollaan siinä välivaiheessa että hormonit eivät ole auttaneet pätkääkään ja ulkonäkö on mitä on, nimi on muutettu ja yritetään elää sosiaalisesti naisena. Toiset menettää prosessiin mentäessä työnsä jos sellainen sattuu jo lemaan, äläkä ala väittämään että ei voi erottaa ja oikeuteen, todellisuus ei monesti vain mene niin vaikka kuinka haluaisi. Jotkut ovat töissä ja saavat pitää sen ja ovat onnekkaita. Jotkut joutuvat itse lopettamaan työt koska elämäntilanne ja paineet eri tahoilta käyvät liian raskaiksi ja siihen ylimenovaiheeseen tarvitsee oikeasti paussin. Olen nähnyt kaikkia näitä tapauksia ja vaikka kuinka paljon ongelmia, onneksi silti myös jotain onnistuneita tapauksia.

        Jos on nuori, pitäisikö ensin hankkia ammatti ja tehdä 10v. töitä että voi sitten lähteä prosessiin ja saman tien pääsisi niihin kaikkiin toimenpiteisiin mitä hoitoprosessista ei saa? Eli pitäisi 10v. sinnitellä siinä samassa paineessa mitä on jo vähintään sen 18 vuotta joutunut kärsimään muutenkin.

        Miten ihmeessä siis säästetään? Kaikki eivät ole lähdössä prosessiin yli kolmekymppisinä tai nelikymppisinä ja uran, lainavalmiudet ja säästöjä hankkineena. Nuori ikä ei silti ole mikään tae sille että hoitojärjestelmän antamat hoidot olisivat riittäviä, vaikka sitä utopiaa paljon viljelläänkin.

        Onko ihmekään että prosessi tuottaa vaikeuksissa olevia ihmisiä, vaikka kuinka hyvät olisi aikomukset? Aivan liian usein saatavat hoidot eivät vain ole riittäviä ja odotukset ovat liian korkeita henkilökunnan puolesta.

        Nuorelle, jolla ei ole hirveästi suojaverkkoja, on kaikista tärkeintä työkyvyn(tai opiskelun) ylläpitäminen. Kaikki hommat ovat niin paljon helpompia kun on rahaa. Tarvittaessa pitää vaan purra hammasta ja sinnitellä väärässä sukupuolessa. Myöskin vanhempiin ja kotiväkeen kannattaa yrittää pitää ainakin jonkinlaiset välit, vaikka ne vittuiluisivatkin sinulle. Ihan nyt vain sen vuoksi, että he voivat ehkä auttaa sinua rahallisesti tai muuten kun on tarve.

        Minusta helpointa on aloittaa HRT ja katsella sitten mitä tapahtuu. Jos läpimenee kohtuullisesti, niin hienoa, ei mitään ongelmaa sitten, ei muuta kuin eteenpäin prosessissa. Jos kuitenkaan ei mene läpi niin hyvin kuin haluisi, niin ei kannata väkisin vaihtaa nimeään, sukupuoltaan tai pakottaa itseään olemaan tässä uudessa sukupuolessa. Vaarallisinta on 'juuttua' välivaiheeseen sukupuolten välille, niin ettei käy naisesta eikä miehestäkään.

        Ei aivan läpimenevälle on eduksi, jos hän pystyy sukkuloimaan eri sukupuolten välillä omien tarpeidensa mukaan. Näin pääsee helpommin töihin jne... Jos HRT kasvattaa rinnat ja haluaa silti esiintyä miehenä, niin ne voi kyllä ideaalisiteellä piilottaa. Tässä välivaiheessakin voi tehdä transitioon kuuluvia asioita kuten vaikka parranpoistoa ja aataminomenan viilausta.

        Jos ei ole aivan läpimenevä ja on kuitenkin onnistunut pysymään töissä, niin itsensä parantelu kannattaa aloittaa niistä piirteistä jotka näkyvät muille, eli naamavärkistä. Töissä olevat pystyvät säästeliäästi elämällä säästämään aika nopeasti paljon rahaa ja rahoja voi sitten käyttää FFS:ään Suomessa tai vaikkapa Thaimaassa. Kasvoilla on suurin vaikutus läpimenevyyteen ja ne helpottavat töissä pysymistä. Tissit eivät näy päällepäin ja ne pystyy kyllä itselleen hankkimaan toppauksilla, joten silikoonien hankkimisen voi jättäää myöhemmäksi.


      • klgjkhfhj
        trannychaser kirjoitti:

        Nuorelle, jolla ei ole hirveästi suojaverkkoja, on kaikista tärkeintä työkyvyn(tai opiskelun) ylläpitäminen. Kaikki hommat ovat niin paljon helpompia kun on rahaa. Tarvittaessa pitää vaan purra hammasta ja sinnitellä väärässä sukupuolessa. Myöskin vanhempiin ja kotiväkeen kannattaa yrittää pitää ainakin jonkinlaiset välit, vaikka ne vittuiluisivatkin sinulle. Ihan nyt vain sen vuoksi, että he voivat ehkä auttaa sinua rahallisesti tai muuten kun on tarve.

        Minusta helpointa on aloittaa HRT ja katsella sitten mitä tapahtuu. Jos läpimenee kohtuullisesti, niin hienoa, ei mitään ongelmaa sitten, ei muuta kuin eteenpäin prosessissa. Jos kuitenkaan ei mene läpi niin hyvin kuin haluisi, niin ei kannata väkisin vaihtaa nimeään, sukupuoltaan tai pakottaa itseään olemaan tässä uudessa sukupuolessa. Vaarallisinta on 'juuttua' välivaiheeseen sukupuolten välille, niin ettei käy naisesta eikä miehestäkään.

        Ei aivan läpimenevälle on eduksi, jos hän pystyy sukkuloimaan eri sukupuolten välillä omien tarpeidensa mukaan. Näin pääsee helpommin töihin jne... Jos HRT kasvattaa rinnat ja haluaa silti esiintyä miehenä, niin ne voi kyllä ideaalisiteellä piilottaa. Tässä välivaiheessakin voi tehdä transitioon kuuluvia asioita kuten vaikka parranpoistoa ja aataminomenan viilausta.

        Jos ei ole aivan läpimenevä ja on kuitenkin onnistunut pysymään töissä, niin itsensä parantelu kannattaa aloittaa niistä piirteistä jotka näkyvät muille, eli naamavärkistä. Töissä olevat pystyvät säästeliäästi elämällä säästämään aika nopeasti paljon rahaa ja rahoja voi sitten käyttää FFS:ään Suomessa tai vaikkapa Thaimaassa. Kasvoilla on suurin vaikutus läpimenevyyteen ja ne helpottavat töissä pysymistä. Tissit eivät näy päällepäin ja ne pystyy kyllä itselleen hankkimaan toppauksilla, joten silikoonien hankkimisen voi jättäää myöhemmäksi.

        Varsinkin nuorella on hyvät mahdollisuudet siirtyä RLT:n alkaessa oikeaan fyysiseen olomuotoon vaikka hormonit ei olisi vielä vaikuttanut yhtään. Transmiehille asia ei ole kummempi, moni onkin jo elänyt poikana/miehenä vuosia ennen prosessin aloittamista. Transnainenkin pystyy pelkästään kosmeettisin keinoin muuttamaan ulkonäköään riittävän naiselliseksi jotta henkkareiden naisnimeä ei ihmetellä ja muut ihmiset voivat arvioida enintään miehiseksi naiseksi. Pitää olla melkoisen kirveellä veistetty naama tai todella suuri aataminomena jos ei mene kohtuullisesti läpi oikealla pukeutumisella ja huolellisella (asiallisella) meikkauksella. Aika usein ne ongelmat ovat omassa päässä, ei uskota että on riittävän läpimenevä arkioloihin. Eikä jokaisesta transnaisesta tarvitse tehdä sievää ja kaunista, riittää kun sulautuu muiden naisten joukkoon. FFS:ää tarvitsse loppujen lopuksi harva.


      • ........
        trannychaser kirjoitti:

        Nuorelle, jolla ei ole hirveästi suojaverkkoja, on kaikista tärkeintä työkyvyn(tai opiskelun) ylläpitäminen. Kaikki hommat ovat niin paljon helpompia kun on rahaa. Tarvittaessa pitää vaan purra hammasta ja sinnitellä väärässä sukupuolessa. Myöskin vanhempiin ja kotiväkeen kannattaa yrittää pitää ainakin jonkinlaiset välit, vaikka ne vittuiluisivatkin sinulle. Ihan nyt vain sen vuoksi, että he voivat ehkä auttaa sinua rahallisesti tai muuten kun on tarve.

        Minusta helpointa on aloittaa HRT ja katsella sitten mitä tapahtuu. Jos läpimenee kohtuullisesti, niin hienoa, ei mitään ongelmaa sitten, ei muuta kuin eteenpäin prosessissa. Jos kuitenkaan ei mene läpi niin hyvin kuin haluisi, niin ei kannata väkisin vaihtaa nimeään, sukupuoltaan tai pakottaa itseään olemaan tässä uudessa sukupuolessa. Vaarallisinta on 'juuttua' välivaiheeseen sukupuolten välille, niin ettei käy naisesta eikä miehestäkään.

        Ei aivan läpimenevälle on eduksi, jos hän pystyy sukkuloimaan eri sukupuolten välillä omien tarpeidensa mukaan. Näin pääsee helpommin töihin jne... Jos HRT kasvattaa rinnat ja haluaa silti esiintyä miehenä, niin ne voi kyllä ideaalisiteellä piilottaa. Tässä välivaiheessakin voi tehdä transitioon kuuluvia asioita kuten vaikka parranpoistoa ja aataminomenan viilausta.

        Jos ei ole aivan läpimenevä ja on kuitenkin onnistunut pysymään töissä, niin itsensä parantelu kannattaa aloittaa niistä piirteistä jotka näkyvät muille, eli naamavärkistä. Töissä olevat pystyvät säästeliäästi elämällä säästämään aika nopeasti paljon rahaa ja rahoja voi sitten käyttää FFS:ään Suomessa tai vaikkapa Thaimaassa. Kasvoilla on suurin vaikutus läpimenevyyteen ja ne helpottavat töissä pysymistä. Tissit eivät näy päällepäin ja ne pystyy kyllä itselleen hankkimaan toppauksilla, joten silikoonien hankkimisen voi jättäää myöhemmäksi.

        Itse olen juuttunut välivaiheeseen. Ei ole koulutusta eikä työtä, eikä halua hankkia kumpaakaan. Kun en kestänyt enää ja hajosin, päätin kertoa asiasta ja lähteä prosessiin. Hyvin meni aluksi, mutta vuoden parin mittaan tuli selväksi, että tarvitaan kirurgiaa hoitojen loppuun saattamiseksi. Luulin, että trans-poliklinikka järjestäisi tarvitut hoidot kuten FFS:n ja karvojen poiston. Ei järjestänyt. Isä tukee henkisesti, sillä rahallisesti hän ei pysty vaikka haluaisi. Ei ole enää mitään halua rakentaa elämää, eikä mikään psyko-hevonpaska ole tässä toistaiseksi auttanut. Isä sanoo pelkäävänsä löytävän minut kuolleena joka kerta, kun palaa töistä kotiin. Ei ole rahaa, ei voi mitään.


      • ..........
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Varsinkin nuorella on hyvät mahdollisuudet siirtyä RLT:n alkaessa oikeaan fyysiseen olomuotoon vaikka hormonit ei olisi vielä vaikuttanut yhtään. Transmiehille asia ei ole kummempi, moni onkin jo elänyt poikana/miehenä vuosia ennen prosessin aloittamista. Transnainenkin pystyy pelkästään kosmeettisin keinoin muuttamaan ulkonäköään riittävän naiselliseksi jotta henkkareiden naisnimeä ei ihmetellä ja muut ihmiset voivat arvioida enintään miehiseksi naiseksi. Pitää olla melkoisen kirveellä veistetty naama tai todella suuri aataminomena jos ei mene kohtuullisesti läpi oikealla pukeutumisella ja huolellisella (asiallisella) meikkauksella. Aika usein ne ongelmat ovat omassa päässä, ei uskota että on riittävän läpimenevä arkioloihin. Eikä jokaisesta transnaisesta tarvitse tehdä sievää ja kaunista, riittää kun sulautuu muiden naisten joukkoon. FFS:ää tarvitsse loppujen lopuksi harva.

        "Aika usein ne ongelmat ovat omassa päässä, ei uskota että on riittävän läpimenevä arkioloihin."

        Mikä v!tun kriteeri se läpimenevyys on? Jos on trans, niin sitten pitää olla täysin OK jos muistuttaa etäisesti yhtäkään maapallon 3 miljardista naisesta - tai lähinnä yhtä niistä maapallon 3 miljoonasta jykevästä naisesta?

        "Aika usein ne ongelmat ovat omassa päässä"

        Ongelma on murrosiässä, ei päässä, koska ilman murrosikää ongelmaakaan ei olisi. Syy-seuraus-logiikka ei ole monimutkaista tajuttavaksi.

        "Eikä jokaisesta transnaisesta tarvitse tehdä sievää ja kaunista, riittää kun sulautuu muiden naisten joukkoon."

        Ai sinulle riittää vai? Kiva, että olet tyytyväinen miehekkään naiselliseen ulkonäköösi. Tosi hienoa. Sinulla ei kuitenkaan ole _mitään_ sanottavaa siitä, mikä riittää jollekin _toiselle_. Oletko miettinyt, että ehkä kaikkia tyttöjä ei kiinnosta edes pientä vähää elää sinun olomuodossasi, vaikka kuinka paljon olisivat yhtä trans kuin sinä.


      • klgjkhfhj
        .......... kirjoitti:

        "Aika usein ne ongelmat ovat omassa päässä, ei uskota että on riittävän läpimenevä arkioloihin."

        Mikä v!tun kriteeri se läpimenevyys on? Jos on trans, niin sitten pitää olla täysin OK jos muistuttaa etäisesti yhtäkään maapallon 3 miljardista naisesta - tai lähinnä yhtä niistä maapallon 3 miljoonasta jykevästä naisesta?

        "Aika usein ne ongelmat ovat omassa päässä"

        Ongelma on murrosiässä, ei päässä, koska ilman murrosikää ongelmaakaan ei olisi. Syy-seuraus-logiikka ei ole monimutkaista tajuttavaksi.

        "Eikä jokaisesta transnaisesta tarvitse tehdä sievää ja kaunista, riittää kun sulautuu muiden naisten joukkoon."

        Ai sinulle riittää vai? Kiva, että olet tyytyväinen miehekkään naiselliseen ulkonäköösi. Tosi hienoa. Sinulla ei kuitenkaan ole _mitään_ sanottavaa siitä, mikä riittää jollekin _toiselle_. Oletko miettinyt, että ehkä kaikkia tyttöjä ei kiinnosta edes pientä vähää elää sinun olomuodossasi, vaikka kuinka paljon olisivat yhtä trans kuin sinä.

        Näköjään et tunne minua - onneksi - etkä ole ilmeisesti koskaan nähnytkään. Minä kyllä selvisin naisena jo ennen kuin hormonit olivat tehonneet täysillä. Olin nainen jo silloin vaikka piirteissä olikin vielä jotain miehistäkin, hormonit on poistanut loputkin. Olin jo ennen hormoneja riittävän läpimenevä ja myöhemmin siitä ei ollut mitään epäilyksiä. Mitään täysin OK:ta en etsinytkään, osasin ajatella realistisesti. Riitti kun sulauduin muiden naisten joukkoon, minun ei tarvitse olla kaikista kaunein vaikka siltäkin osin päihitän aika suuren osan CIS-naisista.

        Olet liikaa lehdistön lumoissa että jokaisen tytön ja naisen tulee olla kaunis ja lumoava. Moni nuori nainen on valmis viiltämään ranteensa auki kun ei täytä näitä vaatimuksia. Kun sitten transnainen yrittää päästä samalle viivalle, tilanne räjähtää käsiin. Ei kannata odottaa liikoja, riittää kun on samanlainen kuin muutkin naiset, sen enempää ei tarvita.

        Minä en ole ollut enää vuosiin trans, naisena olen elänyt jo kauan eikä kukaan epäile sitä. Enkä tarvinnut siihen FFS:ää eikä mitään erityisiä hoitoja, se mitä hoitojärjestelmä tarjosi, riitti.


      • klgjkhfhj
        ........ kirjoitti:

        Itse olen juuttunut välivaiheeseen. Ei ole koulutusta eikä työtä, eikä halua hankkia kumpaakaan. Kun en kestänyt enää ja hajosin, päätin kertoa asiasta ja lähteä prosessiin. Hyvin meni aluksi, mutta vuoden parin mittaan tuli selväksi, että tarvitaan kirurgiaa hoitojen loppuun saattamiseksi. Luulin, että trans-poliklinikka järjestäisi tarvitut hoidot kuten FFS:n ja karvojen poiston. Ei järjestänyt. Isä tukee henkisesti, sillä rahallisesti hän ei pysty vaikka haluaisi. Ei ole enää mitään halua rakentaa elämää, eikä mikään psyko-hevonpaska ole tässä toistaiseksi auttanut. Isä sanoo pelkäävänsä löytävän minut kuolleena joka kerta, kun palaa töistä kotiin. Ei ole rahaa, ei voi mitään.

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.


      • Suomessa ei rintoja
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.

        suurenneta olivat ne sitten miten pienet tahansa. Sanotaan vain, että on niitä todella pienirintaisia luomunaisiakin.


      • ...........
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.

        Ihmisillä on erilaiset tarpeet. Trans-ihmiset eivät todellakaan ole samasta muotista, eikä trans-hoitojakaan pidä missään nimessä soveltaa samalla tavalla jokaiseen. Kun jo väärään kehoon syntymisen vuoksi olemme erilainen, valtaväestön tarpeista poikkeavat, verrattain ainutlaatuiset tarpeet omaava marginaalivähemmistö, miksi helvetissä pitäisi alkaa teeskentelemään että olemme keskenämme samanlaisia, tai olisimme tyytyväisiä samaan hoitopakettiin?

        Joku on tyytyväinen ulkonäköönsä huomattavista väärän sukupuolen kehityksistä huolimatta.
        Toiselle on elämän ja kuoleman kysymys poistaa kaikki murrosiän vauriot.
        Kolmas tarvitsee vain naisellistavan nenäleikkauksen poistaakseen ahdistuksensa.
        Neljännellä on jo valmiiksi hyvät lähtökohdat, ettei ehkä tarvitse hormoneitakaan.

        Jos kyseenalaistaa yhden henkilön hoitotarpeet, voi saman tien kyseenalaistaa toisen henkilön transsukupuolisuuden sillä, ettei hänellä ole niitä tarpeita. Saman tien voi alkaa jauhamaan kaikenlaista hevonpaskaa. Se ei kuitenkaan helpota kenenkään oloa, vaan pelkästään ihmisten tarpeiden huomioiminen ja hoitojen järjestäminen auttaa.


      • .............
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.

        Ymmärsit nyt väärin. Tilani paheni entisestään siksi, koska hoidot jätettiin puolitiehen. Jos ne olisi viety loppuun, ahdistukseni olisi helpottunut, enkä kenties olisi vajonnut näin syvälle toivottomuuteen, elämänhaluttomuuteen ja toimintakyvyttömyyteen. Minulla oli hoitojen alkupuolella vielä jonkun verran yritystä ja sosiaalisia ympyröitä, mutta turhautuminen loputtomaan keskeneräisyyteen vei minulta nekin. Täysin korjattuna olisin pysynyt elämässä mukana, olisin pystynyt opiskelemaan ja hakemaan töitä. Nyt ei enää kiinnosta mikään.


      • jhgwgsd
        Suomessa ei rintoja kirjoitti:

        suurenneta olivat ne sitten miten pienet tahansa. Sanotaan vain, että on niitä todella pienirintaisia luomunaisiakin.

        Suurennetaan - tietoa on!


      • ..........
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.

        Kiitos (jälki)viisaudestasi. Menen oitis ajassa taaksepäin 18-vuotiaaksi ja hakeudun siihen vertaistukiryhmään, jota ei vielä ole perustettukaan omalle paikkakunnalleni.


      • klgjkhfhj

        En viitsisi väitellä tuollaisen agressiivisen k***pään kanssa mutta oikaisen tämän kerran vääriä luulojasi. Sen jälkeen saat sauhuta täällä niin paljon kuin sielu sietää jos se helpottaa oloasi (pitäähän se turhautuminen jotenkin saada purettua).

        "Siis sinä olet se sama idiootti, jolle itselleen sattui sopivat geenit ettei murrosikä ollut voimakas, ja täällä sinä jatkuvasti sönkötät muille siitä, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ei ole yhtä onnekas kuin sinä?"

        En ole koskaan väittänyt täällä tuollaista, luulet minua joksikin toiseksi. Minulla oli aivan normaali pojan murrosikä ja elin täysin miehen näköisenä prosessin käynnistykseen saakka. Partaakin pukkasi kuin piikkilankaa. Kenelläkään ei ollut mitään epäilyksiä ettenkö olisi ollut miehinen mies. Jopa itsekin epäilin voiko tuollaisesta äijästä ikinä tulla naisen näköinen. Tulipa vaan.

        "Sinä olet HARVINAISUUS harvinaisuuden seassa."

        Enpä sanoisi noin. Moni muukin on pystynyt elämään naisena jo ennen kuin hormonit ovat tehneet suuria muutoksia ulkonäköön. Harvinaisuuksia ovat he jotka eivät voi aloittaa naisen elämää kuin vasta monen vuoden hormonihoidon tai jopa kasvoleikkausten jälkeen. Jopa hekin tuttavapiirissäni jotka ovat käyneet FFS:ssä ovat pystyneet elämään naisena jo ennen leikkaustaan, halusivat kuitenkin parantaa vielä tilannetta.

        "Oletko nähnyt ketään muuta transnaista kuin itsesi?"

        Kyllä olen, kymmeniä ja tapaan muita edelleenkin aina silloin tällöin, en ole erakoitunut.

        "Entä oletko nähnyt naispuolisia ikätovereitasi? Minä olen."

        Mikä pösilö kysymys tuo oli? Näen heitä kun astun kotiovesta ulos. Liikun myös paljon muiden naisten, oman ikäistenikin, seurassa koska olen sosiaalinen ihminen.

        "Sinä tuskin olet, kun mielikuvituksesi tuntuu laukkaavan ja todella lujaa, kun kuvittelet meikkauksen ratkaisevan perustavanlaatuisen fyysisen ongelman."

        Mielikuvitus ei laukkaa vaan kerroin omista kokemuksistani. Kokeilepa itse ja mene ammattimeikkaajalle ja pyydät meikkauksen. Voit yllättyä myönteisesti. Minä olen käyttänyt tuota keinoa alkuvaiheessa, ehkäpä siitä johtui tuo että pystyin muuntautumaan jo kosmeetteisesti kun olin saanut hyvän opetuksen. Kuten mainitsin edellisessä vastauksessani että voimakkaat miehiset piirteet todellakin vaativat muutakin kuin meikkiä, mutta osan niistä häivyttää hormonihoito, osan hoitojärjestelmästä saatavat hoidot (mm. aataminomenan poisto) joitakin joutuu teettämään omalla kustannuksella.

        "En ole lehdistön lumoissa, vaan inhoan mitä keholleni tapahtui murrosikäni aikana. Se kehitys on peruttava, eikä kyse ole mistään psyykkisestä ongelmasta. V!tun Kiva jos sinä et läpikäynyt murrosikää ollenkaan, tai se oli todella heikko kohdallasi."

        Niin inhosin minäkin ja inhoan osaa vieläkin. Kuten tuolla edellä kerroinkin, murrosikäni oli aivan normaali ja olen kateellinen heille jolla muutokset ovat olleet vähäisemmät tai ovat päässeet transhoitoihin nuorena kun iän tuomat muutokset eivät ole vielä pilanneet täysin kroppaa.

        "Minun tekisi kovasti mieli pistää naamasi sellaiseen kuntoon, että varmasti alat ottaa ulkonäköongelmat vakavasti, etkä enää ikinä kyseenalaista kenenkään todellisia tarpeita."

        Tuollaiset agressiiviset purkaukset osoittavat että sinulla on jotain vikaa psyykessäsi. Osasit kirjoittaa anonyyminä joten jäljillesi pääsy on vaikeaa vaikka kyseessä onkin kirjoitus jonka vuoksi voisin hyvinkin tehdä ilmiannon poliisille uhkailun vuoksi.


      • 4+1
        .......... kirjoitti:

        Kiitos (jälki)viisaudestasi. Menen oitis ajassa taaksepäin 18-vuotiaaksi ja hakeudun siihen vertaistukiryhmään, jota ei vielä ole perustettukaan omalle paikkakunnalleni.

        Et siis saa matkustaa toiselle paikkakunnalle tai soittaa esimerkiksi Transtukipisteen henkilökunnalle.


      • .........
        4+1 kirjoitti:

        Et siis saa matkustaa toiselle paikkakunnalle tai soittaa esimerkiksi Transtukipisteen henkilökunnalle.

        En voi matkustaa toiselle paikkakunnalle. Lähin paikkakunta, jossa on toimiva vertaistukiryhmä, sijaitsee aivan liian kaukana.

        Vaikka tietäisin jostain vertaistukiryhmästä täällä, masentuneena harvoin tulee käyneeksi missään. En minä silloin edes osannut ajatella että johonkin vertaistukeen voisi hakeutua.

        Sitä paitsi mikä ihmeen pelastus se vertaistuki edes olisi? Sieltäkö saisi laserit ja naamaleikkaukset?


      • .........
        klgjkhfhj kirjoitti:

        En viitsisi väitellä tuollaisen agressiivisen k***pään kanssa mutta oikaisen tämän kerran vääriä luulojasi. Sen jälkeen saat sauhuta täällä niin paljon kuin sielu sietää jos se helpottaa oloasi (pitäähän se turhautuminen jotenkin saada purettua).

        "Siis sinä olet se sama idiootti, jolle itselleen sattui sopivat geenit ettei murrosikä ollut voimakas, ja täällä sinä jatkuvasti sönkötät muille siitä, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ei ole yhtä onnekas kuin sinä?"

        En ole koskaan väittänyt täällä tuollaista, luulet minua joksikin toiseksi. Minulla oli aivan normaali pojan murrosikä ja elin täysin miehen näköisenä prosessin käynnistykseen saakka. Partaakin pukkasi kuin piikkilankaa. Kenelläkään ei ollut mitään epäilyksiä ettenkö olisi ollut miehinen mies. Jopa itsekin epäilin voiko tuollaisesta äijästä ikinä tulla naisen näköinen. Tulipa vaan.

        "Sinä olet HARVINAISUUS harvinaisuuden seassa."

        Enpä sanoisi noin. Moni muukin on pystynyt elämään naisena jo ennen kuin hormonit ovat tehneet suuria muutoksia ulkonäköön. Harvinaisuuksia ovat he jotka eivät voi aloittaa naisen elämää kuin vasta monen vuoden hormonihoidon tai jopa kasvoleikkausten jälkeen. Jopa hekin tuttavapiirissäni jotka ovat käyneet FFS:ssä ovat pystyneet elämään naisena jo ennen leikkaustaan, halusivat kuitenkin parantaa vielä tilannetta.

        "Oletko nähnyt ketään muuta transnaista kuin itsesi?"

        Kyllä olen, kymmeniä ja tapaan muita edelleenkin aina silloin tällöin, en ole erakoitunut.

        "Entä oletko nähnyt naispuolisia ikätovereitasi? Minä olen."

        Mikä pösilö kysymys tuo oli? Näen heitä kun astun kotiovesta ulos. Liikun myös paljon muiden naisten, oman ikäistenikin, seurassa koska olen sosiaalinen ihminen.

        "Sinä tuskin olet, kun mielikuvituksesi tuntuu laukkaavan ja todella lujaa, kun kuvittelet meikkauksen ratkaisevan perustavanlaatuisen fyysisen ongelman."

        Mielikuvitus ei laukkaa vaan kerroin omista kokemuksistani. Kokeilepa itse ja mene ammattimeikkaajalle ja pyydät meikkauksen. Voit yllättyä myönteisesti. Minä olen käyttänyt tuota keinoa alkuvaiheessa, ehkäpä siitä johtui tuo että pystyin muuntautumaan jo kosmeetteisesti kun olin saanut hyvän opetuksen. Kuten mainitsin edellisessä vastauksessani että voimakkaat miehiset piirteet todellakin vaativat muutakin kuin meikkiä, mutta osan niistä häivyttää hormonihoito, osan hoitojärjestelmästä saatavat hoidot (mm. aataminomenan poisto) joitakin joutuu teettämään omalla kustannuksella.

        "En ole lehdistön lumoissa, vaan inhoan mitä keholleni tapahtui murrosikäni aikana. Se kehitys on peruttava, eikä kyse ole mistään psyykkisestä ongelmasta. V!tun Kiva jos sinä et läpikäynyt murrosikää ollenkaan, tai se oli todella heikko kohdallasi."

        Niin inhosin minäkin ja inhoan osaa vieläkin. Kuten tuolla edellä kerroinkin, murrosikäni oli aivan normaali ja olen kateellinen heille jolla muutokset ovat olleet vähäisemmät tai ovat päässeet transhoitoihin nuorena kun iän tuomat muutokset eivät ole vielä pilanneet täysin kroppaa.

        "Minun tekisi kovasti mieli pistää naamasi sellaiseen kuntoon, että varmasti alat ottaa ulkonäköongelmat vakavasti, etkä enää ikinä kyseenalaista kenenkään todellisia tarpeita."

        Tuollaiset agressiiviset purkaukset osoittavat että sinulla on jotain vikaa psyykessäsi. Osasit kirjoittaa anonyyminä joten jäljillesi pääsy on vaikeaa vaikka kyseessä onkin kirjoitus jonka vuoksi voisin hyvinkin tehdä ilmiannon poliisille uhkailun vuoksi.

        "En viitsisi väitellä tuollaisen agressiivisen k***pään kanssa mutta oikaisen tämän kerran vääriä luulojasi."

        "Tuollaiset agressiiviset purkaukset osoittavat että sinulla on jotain vikaa psyykessäsi."

        Huomasit että voit suututtaa ihmisen, ja pidät sitä jonain psyykeongelmana? Väität että transihmisten ulkonäköongelmat johtuvat jostain lehdistön lumoista. Voiko vakavaa ongelmaa enää törkeämmin vähätellä? On transnaisia, ketkä ovat tappaneet itsensä näistä syistä.

        "Jopa hekin tuttavapiirissäni jotka ovat käyneet FFS:ssä ovat pystyneet elämään naisena jo ennen leikkaustaan, halusivat kuitenkin parantaa vielä tilannetta."

        Sinä ja sinun transkaverisi eivät mitenkään edusta minua tai minun tarpeitani, eivätkä etenkään niitä itsemurhan uhreja. Joillekin on oikeasti traumaattinen kokemus olla keskeneräisessä tilassa liian kauan.

        "Osasit kirjoittaa anonyyminä joten jäljillesi pääsy on vaikeaa vaikka kyseessä onkin kirjoitus jonka vuoksi voisin hyvinkin tehdä ilmiannon poliisille uhkailun vuoksi."

        Palstalla palstan mukaan, viidakon laki. En minä jaksa täällä asiallisesti käyttäytyä, enkä ole pitkään jaksanut, kun eivät muutkaan käyttäydy. Kaikenlaisille trolleille ja asiattomille kirjoituksille ei kuitenkaan tehdä yhtään mitään. Helposti täällä turhautuu. Ilmoita saman tien koko Suomi24-palsta poliisille. Siinähän olisi poliisille tekemistä.

        "En ole koskaan väittänyt täällä tuollaista, luulet minua joksikin toiseksi."

        Samanlaiset argumentit oli hänellä. Kun itsellä menee hyvin siinä tietyssä olomuodossa tai tilanteessa, niin ilmeisesti ei voi muillakaan olla ongelmia. Kuvitellaan, että kaikki transnaiset omaavat samasta muotista kopioidun naisellisen sukupuoli-identiteetin, jolloin ulkomuodoksi kelpaa ihan mikä tahansa kategoriasta "nainen".

        "Kuten mainitsin edellisessä vastauksessani että voimakkaat miehiset piirteet todellakin vaativat muutakin kuin meikkiä, mutta osan niistä häivyttää hormonihoito, osan hoitojärjestelmästä saatavat hoidot (mm. aataminomenan poisto) joitakin joutuu teettämään omalla kustannuksella."

        Niin joutuu, mutta entä jos ei pysty? Ei se siitä sen kummemmin parane, kuten ei koko sukupuoliristiriitakaan siinä tapauksessa, että eläisimme 1970-luvulla ja transitio olisi mahdotonta.

        On joidenkin mielestä jotenkin triviaalista haluta olla tietynlainen nainen, jos sellaisen naisellisuuden saavuttaminen maksaa verorahoja - vaikka se haluttu ulkomuoto olisi ollutkin luonnollisen kehityksen lopputulos, jos hoidot olisi järkevästi aloitettu lapsuusaikana. Siis sinä aikana, kun sairaus puhkesi ja lääke seisoi kaiken aikaa hyllyllä, mutta kontrollipakkomielteinen yhteiskuntajärjestelmä ei sitä antanut.

        On täysin OK kaataa viinaa naamariin ja kuolla siitä, ostaa muita myrkkyjä joilla voisi viedä itseltään tai toiselta hengen, tai jopa hankkia "alkuperäisen sukupuolen mukaisia" steroideja ilman sen kummempaa psykoanalyysia tai byrokratiaa, koska se on "normaalia". Jopa alkoholisteille tarjotaan sympatiaa, hoitoja, kalliita maksansiirtoja sun muita, mutta sukupuolirajojen ylittäminen ei ole "normaalia" joten kaikki "ylimääräiset hoidot" ovat "kosmeettisia" eivätkä "tarpeellisia", vaikka ihmisestä tulisi onnellisempi ja tuottavampi niiden avulla.

        Jotta lääkäri edes voisi antaa reseptiä hormoneihin, pitää olla 18v ja käydä läpi kaiken maailman tutkimukset, joihin on nykyään uskomattomat jonot. Koska yhteiskunta haluaa kontrolloida tätä väkisin, on myös yhteiskunnan velvollisuus hoitaa kaikki hoidettavissa olevat fyysiset ongelmat, jotka voidaan katsoa murrosiän aiheuttamiksi, ihan sama kuinka paljon joutuvat penniä venyttämään.


      • 1+9
        ......... kirjoitti:

        En voi matkustaa toiselle paikkakunnalle. Lähin paikkakunta, jossa on toimiva vertaistukiryhmä, sijaitsee aivan liian kaukana.

        Vaikka tietäisin jostain vertaistukiryhmästä täällä, masentuneena harvoin tulee käyneeksi missään. En minä silloin edes osannut ajatella että johonkin vertaistukeen voisi hakeutua.

        Sitä paitsi mikä ihmeen pelastus se vertaistuki edes olisi? Sieltäkö saisi laserit ja naamaleikkaukset?

        Saisi tietää mitä saa ja mistä ja mihin on oikeutettu.


      • epäkohtia riittää
        jhgwgsd kirjoitti:

        Suurennetaan - tietoa on!

        Niin on, todisteitakin. Nämä ovat hyvin harvoja poikkeustapauksia, jotka ovat ennen saaneet keploteltua itselleen rinnat jollain tavalla, luultavasti siten että on tullut fiksu lääkäri vastaan tai sitten tosiaan hormonihoidot eivät ole kasvattaneet rintoja ja nännejäkään yhtään. Nyt on jo pitkään hoettu juuri tuota yllämainittua hoitotahojen puolesta ja että rintaa ei saisi olla kehittynyt yhtään.

        Voi olla että HYKSin ja TAYSin välillä on tässä eroa ja toisessa on tiukempaa kuin toisessa, mutta se taas tarkoittaa epätasa-arvoista hoitotilannetta joka pitäisi ehdottomasti puhkaista. On tietenkin ikävää jos niiltä onnekkailta suosituiltakin tällöin lähtisi se mahdollisuus, mutta pitemmän päälle on tärkeämpää että hoidot tasapuolistetaan eikä tehdä niitä mielivaltaisesti kuten tällä hetkellä ja menneisyydessä Suomessa on tilanne. Esimekiksi laserhoitoja on voinut Suomessa saada kotikunnasta riippuen eri määriä, samoin ääniterapiaa, jne.


      • toinen kirjoittaja
        1+9 kirjoitti:

        Saisi tietää mitä saa ja mistä ja mihin on oikeutettu.

        Mitähän hyötyä tuosta on käytännön kannalta? Siis tieto on tärkeää monessa mielessä, mutta siitä on taktikoinnissa apua vain tiettyyn pisteeseen asti. Joissain asioissa on seinä pystyssä Suomessa, eikä taktikoinnista ole välttämättä mitään apua. Minä ainakin kerron realistisesti jok'ikiselle Suomessa saatavista mahdollisuuksista ja ne ovat todellakin epätäydelliset eikä mikään maailman taktikointi hoitojärjestelmän suhteen auta kaikissa asioissa.


      • katsotaas nyt
        trannychaser kirjoitti:

        Nuorelle, jolla ei ole hirveästi suojaverkkoja, on kaikista tärkeintä työkyvyn(tai opiskelun) ylläpitäminen. Kaikki hommat ovat niin paljon helpompia kun on rahaa. Tarvittaessa pitää vaan purra hammasta ja sinnitellä väärässä sukupuolessa. Myöskin vanhempiin ja kotiväkeen kannattaa yrittää pitää ainakin jonkinlaiset välit, vaikka ne vittuiluisivatkin sinulle. Ihan nyt vain sen vuoksi, että he voivat ehkä auttaa sinua rahallisesti tai muuten kun on tarve.

        Minusta helpointa on aloittaa HRT ja katsella sitten mitä tapahtuu. Jos läpimenee kohtuullisesti, niin hienoa, ei mitään ongelmaa sitten, ei muuta kuin eteenpäin prosessissa. Jos kuitenkaan ei mene läpi niin hyvin kuin haluisi, niin ei kannata väkisin vaihtaa nimeään, sukupuoltaan tai pakottaa itseään olemaan tässä uudessa sukupuolessa. Vaarallisinta on 'juuttua' välivaiheeseen sukupuolten välille, niin ettei käy naisesta eikä miehestäkään.

        Ei aivan läpimenevälle on eduksi, jos hän pystyy sukkuloimaan eri sukupuolten välillä omien tarpeidensa mukaan. Näin pääsee helpommin töihin jne... Jos HRT kasvattaa rinnat ja haluaa silti esiintyä miehenä, niin ne voi kyllä ideaalisiteellä piilottaa. Tässä välivaiheessakin voi tehdä transitioon kuuluvia asioita kuten vaikka parranpoistoa ja aataminomenan viilausta.

        Jos ei ole aivan läpimenevä ja on kuitenkin onnistunut pysymään töissä, niin itsensä parantelu kannattaa aloittaa niistä piirteistä jotka näkyvät muille, eli naamavärkistä. Töissä olevat pystyvät säästeliäästi elämällä säästämään aika nopeasti paljon rahaa ja rahoja voi sitten käyttää FFS:ään Suomessa tai vaikkapa Thaimaassa. Kasvoilla on suurin vaikutus läpimenevyyteen ja ne helpottavat töissä pysymistä. Tissit eivät näy päällepäin ja ne pystyy kyllä itselleen hankkimaan toppauksilla, joten silikoonien hankkimisen voi jättäää myöhemmäksi.

        trannychaserille:

        Ymmärrettävä viesti, mutta siinä on ongelmia. Yksi on se, että kaikki eivät kykene tuohon hampaiden yhteen puremiseen ja sinnittelyyn jossain kakkasukupuolessa että saa rahaa töistä. Toisekseen edelleenkin jos on nuori, on jokseenkin sattumankauppaa onnistuuko saamaan minkälaista tulonlähdettä että voi säästää asumiskustannusten ja muun elämän ohessa (ellei halua ruveta täysin askeetiksi erakoksi ja duuninarkomaaniksi, joka helposti lisää mielialaongelmiin painavuutta). On harvinaista, että jo teini-ikäisenä olisi osannut tai kyennyt suunnittelemaan tulevaisuuden niin että heti täysi-ikäisenä pääsee tahkoamaan rahaa siten että vaikka FFS-rahojen saamiseen menisi vain pari vuotta. Todennäköisimmin nuorelta menisi enemmän. Onko fiksua neuvoa nuorta tai ylipäätään ketään sinnittelemään ja lykkäämään transitiota 5 vuotta tai enemmän, että pääsee sitten heti koko paketin kanssa läträämään? Se 5 vuotta voi olla kohtalokasta aikaa, liian pitkä aika. Yleensä siinä vaiheessa kun ihminen tajuaa tarpeen prosessiin on jo liikaa lastia psyykellä että voi tuosta vaan sinnitellä reippaasti monta vuotta ongelmitta. Toisekseen ei ole minusta kovin ihmisarvoista edes ehdottaa ihmiselle että eläpä nyt siinä vielä joitakin vuosia epäihmisenä kiirastulessa, ei todellakaan.

        Sitten, mitä tulee suomalaiseen prosessiin, täällä joustetaan jonkin verran, mutta ei täällä yhtä letkeästi mennä kuin vaikka USA:ssa. Kun Suomessa saa diagnoosin, sitä todellakin odotetaan että asioita alkaa tapahtumaan vuoden sisällä, aivan maksimissaan parin vuoden sisällä. Suomessa ajetaan ihmisiä välitiloihin naurettavalla RLT:llä ja toisaalta byrokratiajonohelvetillä, mutta tämä on kyllä ongelma muuallakin ja aiheesta on tehty paljon katkeransurullisia vitsejä.

        Kaiken kaikkiaan mikään mitä esitit ei toimi puolustuksena sille, että Suomessa ja monesti muuallakaan ei yksinkertaisesti tarjota monien tapauksessa riittäviä hoitoja. Ehkä sitä perustellaan pohjimmiltaan resurssipulalla, mutta se kuorrutetaan naurettavilla tekosyillä "kaikista naisista" ja aseenteellisella selityksellä "kosmeettisista" kirurgioista ja vääristyneistä ulkonäköihanteista. Samaten sukupuolimerkkejä painotetaan selkeästi ideologisista syistä tärkeysjärjestykseen ja SRS nostetaan korkeimmalle ja "tarpeellisimmalle" jalustalle, joka on kultastandardi kaikelle transsukupuolisuudellel. Pahintahan on se, että tämän ovat omaksuneet jotkut TS:tkin kuten tuolta ylempää on nähtävissä, eikä osata suhteuttaa asioita alkuunkaan ja olla yleistämättä omaa onnistumistaan tai epäonnistumistaan muihin. Kyllä minäkin tiedän naisia jotka ovat täysin onnistuneet pelkkien hormonien avulla ja jopa heitäkin jotka ovat kyenneet aloittamaan elämään naisina toimivasti jo ennen prosessia meikkien avulla, mutta ei nämä tapaukset herranjestas ole yleistettävissä ja käytettävissä jonain ohjenuorana saati sitten puolustuksena sen puolesta että mitään kasvokirurgiaa ei tarvita tai mitään. Mitä sillä, että esimerkiksi 30% on tällä tavoin kykeneväisiä, on tekemistä sen kanssa että vaikka 50% ei ole ja 20% on siinä ja siinä. Emme aivan varmasti puhu mistään 100% tai edes 80% lukemista. Puhumme siitä että iso osa TS-naisista ei ollenkaan yksiselitteisesti kuulu siihen mutkattomaan joukkoon, vaikka joku osa kuuluisikin.

        By the way, se että mainitsit FFS:n ottamisesta Suomessa säästetyllä rahalla paljastaa sinusta sen verran, että et taida tietää tästä aiheesta oikeasti juuri mitään. Jokainen joka tietää ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.


      • adamantiumlankaa
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.

        "Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. "

        Hoitojärjestelmää ei pidä suunnitella miksikään kompromissiksi ja mistä ihmeestä tiedät kuinka iso osa transsukupuolisista naisista (jätetään ne miehet pois tästä kun heitä ei aiemminkaan käsitelty) on saavuttanut minkäkinlaisen elämän ja mitä se "ihan hyvä" edes yksilöllisesti oikeasti tarkoittaa. Monet tyytyy siihen tilanteeseen minkä saavuttavat siksi koska kokevat etteivät voi saavuttaa enempää, ellei sitten monien vuosien tai vuosikymmenien saatossa omin voimin.

        "Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. "

        Tämä on joko emävale tai luulottelusi, tai jos on totta niin on todella epäoikeudenmukainen ja aivan täysin naurettava kohta. Kuka ihme muka arvioi kenelle FFS on todella tarpeellinen (taiteilijako?), missä ihmeen vaiheessa tutkivat psykiatrit ja hoitajat saavuttavat pätevyyden arvioida ihmisten naamaa ja läpimenevyyttä? Käyvätkö he FFS-kurssin, jossa oppivat tunnistamaan fyysis-antropologisesti ihmisten kasvonluustoja ja sukupuolittuneita piirteitä ja estetiikkakurssin jossa oppivat arvioimaan piirteiden estetiikkaa ja samalla vielä kosmetologikussin, stylistikurssin ja kaiken maailman pukeutumisopintoja? Nyt täysin puhdas totuus: eivät saa, eivätkä opiskele missään, sekä se olisi heiltä täysin mielivaltaista puuhaa muutenkin, jossa heidän sanomisensa olisivat todennäköisesti jatkuvasti ristiriidassa ihmisen kokeman elämän kanssa. Todellisuus on se, että jo nyt tutkimushenkilökunnan sanomiset ja kannustamiset ovat monesti ristiriidassa eletyn todellisuuden kanssa.

        Niinikään tuo tarpeellisuuden arviointi jättää laskuista sen, että jollekin naama voi olla samalla tavoin merkittävä dissonanssin kohde kuin genitaalit, riippumatta siitä arvioidaanko se millaiseksi. Se kasvo on vain väärin sukupuolittunut sillä yksilöllä, kuten genitaalitkin. Ei genitaaleja saa eikä voi priorisoida joksikin transsukupuolisuuden huipentumaksi ja tärkeimmäksi ilmentymäksi.

        "Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla."

        Tämä käsiteltiinkin jo, mutta myös tämä käytäntö on aivan väärällään vuotavia reikiä. Mainitsematta tuolla muualla jäi se, että ei se pieni kasvu välttämättä ole mitenkään verrattavissa "muiden naisten pienempiin rintoihin", sillä tilastollisesti luusto- ja raamieroja on varmasti muiden naisten keskiarvojen ja TS-naisten keskiarvojen välillä. Tilastollisesti on varmasti eri asia verrata hyvin pieniä TS-naisten rintoja hyvin pieniin muiden naisten rintoihin, jos sukupuolipiirteitä ja sukupuoleksi tulkitsemista ajatellaan.

        "Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa."

        Niin, nyt kun mainitsit niin epäkohtia on myös tuo, että kaikille tarjottavat laserit eivät riitä tummaan partaan ja miksi ihmeessä vaalealle karvalle ei tarjota samalla tavoin järjestelmän puolesta hoitoja? Parta voi olla tiheästi kasvavaa, mutta vaaleaa. Hienoa, toisille parin tuhannen euron omakustanteet kun muut saavat järjestelmän puolesta.


      • adamantiumlankaa
        klgjkhfhj kirjoitti:

        Ennen tuohon tilaan ajautumista olisi kannattanut osallistua vertaistukeen, tulevaisuus olisi ollut realistinen eikä vain haaveita. Korjausprosessi ei ole mikään ihmetemppu jolla elämä paranee kertalaakilla. Moni todellakin luulee että kaikki paranee sillä kun sukupuoli muuttuu, mutta todellisuus onkin toinen. Elämä uudessakin sukupuolessa on samaa paskartelua eikä se siitä muutu. Opiskelua tai työntekoa tarvitaan sen jälkeenkin, eikä se ole sen kummempaa kuin ennen korjaustakaan. Ehkäpä opiskelulinja tai ammatti voidaan valita juuri sellaiselta alalta joka soveltuu uudelle sukupuolelle kun ennen siihen ei pystynyt.

        Suomalainen hoitojärjestelmä on suunniteltu kompromissiksi ja saadut hoidot auttaa suurinta osaa transsukupuolisista elämään ihan hyvää elämää uudessa sukupuolessaan. Joissakin tapauksissa voidaan antaa poikkeaviakin hoitoja jos ne todetaan henkilölle todella tarpeelliseksi. Kyllä Suomessakin tehdään hoitojärjestelmän puolella joitakin FFS-toimenpiteitä, mikäli ne katsotaan todella tarpeelliseksi. Samoin rintoja suurennetaan jos ne eivät todellakaan kasva hormoneilla. Partahan poistetaan rutiininomaisesti transnaisilta, joskin vaaleille laserkäsittely ei tehoa. Muu vartalon karvoitus heikkenee hormonihoidossa ja useimmiten riittää itse tehty epilointi ja sen jälkeen karvankasvu ei ole enää häiritsevää.

        Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa.

        jatkoa...


        "Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla "

        Vaikka tätä näkee joskus, se ei kuitenkaan ole kovin yleistä ja enemmän FFS:ää halutaan oikean tarpeellisuuden vuoksi. Tuota osa teistä kyllä haluaa hokea ikäänkuin se olisi jotenkin yleistä. Minä taas luulen, että teillä on hieman illuusiota asiasta. Jos itse on ruma tai keskinkertainen läpimenevä nainen, tuntuu siltä että niitä joiden piirteiden itse katsoo olevan omia piirteitään sirommat tai kauniimmat helposti arvioi sitä myötä myös läpimenomittarilla. Se ei mene kuitenkaan niin. Ihminen voi olla ns. transkaunis, joka tarkoittaa sitä että se henkilö tosiaan on aika nätti, tietyssä mielessä varmasti nätimpi kuin iso osa rumista ja keskinkertaisista naisista, mutta silti valitettavasti hänet tunnistetaan "transuksi", koska piirteet ovat jollain tavalla liian miehiset. Miehisyys, kuten aiemmin olemme täällä rautalangasta vääntäneet, ei tarkoita vain jykeviä tai tietynlaisia piirteitä, vaan miehiset piirteet voivat olla myös siroja ja kauniita. Nuo eivät ole yhteydessä toisiinsa suoraan, valitettavasti. Jos tällainen transkaunis henkilö menee FFS:n, hänestä voi tulla kaunis ja läpimenevä naisena, mutta hänestä voi yllättävää kyllä tulla myös vähän keskinkertaisemman näköinen mutta läpimenevä. Näitä ei voi aina ennustaa. Silti se tarve on oikeasti olemassa ja täytyy kyetä tekemään ero läpimenevyyden ja kauniiden piirteiden välille.

        "ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa."

        Niin on, mutta se ei liity mitenkään tähän aiheeseen eikä millään tavalla puolusta sitä epäkohtaa mikä liittyy puutteellisuuksiin hoitojärjestelmässä.


      • iuygdt76ghdsa
        toinen kirjoittaja kirjoitti:

        Mitähän hyötyä tuosta on käytännön kannalta? Siis tieto on tärkeää monessa mielessä, mutta siitä on taktikoinnissa apua vain tiettyyn pisteeseen asti. Joissain asioissa on seinä pystyssä Suomessa, eikä taktikoinnista ole välttämättä mitään apua. Minä ainakin kerron realistisesti jok'ikiselle Suomessa saatavista mahdollisuuksista ja ne ovat todellakin epätäydelliset eikä mikään maailman taktikointi hoitojärjestelmän suhteen auta kaikissa asioissa.

        Käytännön hyöty on siinä että ainakin tietää mitä on saatavissa suomalaisesta julkisen puolen hoidoista ja miten ne ovat hyödyttäneet muita ja mitä on tarvittu lisää. Tieto auttaa siinäkin ettei odotukset ole liian suuret, vertaistuessa aikaisemmin prosessissa olleiden kertomukset pudottavat liian suuret odotuksen maan pinnalle. Tätä "hiljaista" ja suljettua tietoa ei saa jos nyhjää vain kotona, netissä ei kerrota kaikkea lurkkijoiden vuoksi, niistä kerrotaan vain henkilökohtaisissa tapaamisissa. Järjestöjen kautta on saatavissa myös tukitoimintaa, esimerkiksi tukihenkilön prosessin ongelmavaiheisiin.


      • ewfd6
        adamantiumlankaa kirjoitti:

        jatkoa...


        "Toisaalta joskus tuntuu ristiriitaiselta että joku vaatii julkisen puolen hoitoja saavuttaakseen jopa paremman ulkonäön kuin yleensä naisilla "

        Vaikka tätä näkee joskus, se ei kuitenkaan ole kovin yleistä ja enemmän FFS:ää halutaan oikean tarpeellisuuden vuoksi. Tuota osa teistä kyllä haluaa hokea ikäänkuin se olisi jotenkin yleistä. Minä taas luulen, että teillä on hieman illuusiota asiasta. Jos itse on ruma tai keskinkertainen läpimenevä nainen, tuntuu siltä että niitä joiden piirteiden itse katsoo olevan omia piirteitään sirommat tai kauniimmat helposti arvioi sitä myötä myös läpimenomittarilla. Se ei mene kuitenkaan niin. Ihminen voi olla ns. transkaunis, joka tarkoittaa sitä että se henkilö tosiaan on aika nätti, tietyssä mielessä varmasti nätimpi kuin iso osa rumista ja keskinkertaisista naisista, mutta silti valitettavasti hänet tunnistetaan "transuksi", koska piirteet ovat jollain tavalla liian miehiset. Miehisyys, kuten aiemmin olemme täällä rautalangasta vääntäneet, ei tarkoita vain jykeviä tai tietynlaisia piirteitä, vaan miehiset piirteet voivat olla myös siroja ja kauniita. Nuo eivät ole yhteydessä toisiinsa suoraan, valitettavasti. Jos tällainen transkaunis henkilö menee FFS:n, hänestä voi tulla kaunis ja läpimenevä naisena, mutta hänestä voi yllättävää kyllä tulla myös vähän keskinkertaisemman näköinen mutta läpimenevä. Näitä ei voi aina ennustaa. Silti se tarve on oikeasti olemassa ja täytyy kyetä tekemään ero läpimenevyyden ja kauniiden piirteiden välille.

        "ja sitten on transtaustaisia naisia jotka elävät vielä korjausprosessin päätyttyäkin tyytyväisenä melko androgyynisessä roolissa."

        Niin on, mutta se ei liity mitenkään tähän aiheeseen eikä millään tavalla puolusta sitä epäkohtaa mikä liittyy puutteellisuuksiin hoitojärjestelmässä.

        Vastauksena molempiin viesteihin. Jos hoidoissa koetaan epäoikeudenmukaisuutta, niistä on tehtävä virallisia valituksia. Täällä valittaminen ei auta asiaa yhtään eteenpäin. Esimerkiksi parranpoltto on tiettävästi saatu hoitotoimenpiteeksi valittamalla Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Viranomaiset (mm. Eduskunnan oikeusasiamies ja Tasa-arvovaltuutettu) ovat pyytäneet tekemään epäkohdista valituksia ja ovat tarttuneet asiaan kiitettävän tarmokkaasti sekä saaneet aikaan korjauksia. Valitukset on tehtävä henkilökohtaisesti, järjestöillä ei ole oikeutta ajaa asiaa ryhmänä. Järjestöt kyllä neuvottelevat aktiivisesti ministeriöiden ja viranomaisten kanssa havaituista epäkohdista pyrkiäkseen ajamaan trans- ja intersukupuolisten asiaa eteenpäin.


      • g2vgrccr
        katsotaas nyt kirjoitti:

        trannychaserille:

        Ymmärrettävä viesti, mutta siinä on ongelmia. Yksi on se, että kaikki eivät kykene tuohon hampaiden yhteen puremiseen ja sinnittelyyn jossain kakkasukupuolessa että saa rahaa töistä. Toisekseen edelleenkin jos on nuori, on jokseenkin sattumankauppaa onnistuuko saamaan minkälaista tulonlähdettä että voi säästää asumiskustannusten ja muun elämän ohessa (ellei halua ruveta täysin askeetiksi erakoksi ja duuninarkomaaniksi, joka helposti lisää mielialaongelmiin painavuutta). On harvinaista, että jo teini-ikäisenä olisi osannut tai kyennyt suunnittelemaan tulevaisuuden niin että heti täysi-ikäisenä pääsee tahkoamaan rahaa siten että vaikka FFS-rahojen saamiseen menisi vain pari vuotta. Todennäköisimmin nuorelta menisi enemmän. Onko fiksua neuvoa nuorta tai ylipäätään ketään sinnittelemään ja lykkäämään transitiota 5 vuotta tai enemmän, että pääsee sitten heti koko paketin kanssa läträämään? Se 5 vuotta voi olla kohtalokasta aikaa, liian pitkä aika. Yleensä siinä vaiheessa kun ihminen tajuaa tarpeen prosessiin on jo liikaa lastia psyykellä että voi tuosta vaan sinnitellä reippaasti monta vuotta ongelmitta. Toisekseen ei ole minusta kovin ihmisarvoista edes ehdottaa ihmiselle että eläpä nyt siinä vielä joitakin vuosia epäihmisenä kiirastulessa, ei todellakaan.

        Sitten, mitä tulee suomalaiseen prosessiin, täällä joustetaan jonkin verran, mutta ei täällä yhtä letkeästi mennä kuin vaikka USA:ssa. Kun Suomessa saa diagnoosin, sitä todellakin odotetaan että asioita alkaa tapahtumaan vuoden sisällä, aivan maksimissaan parin vuoden sisällä. Suomessa ajetaan ihmisiä välitiloihin naurettavalla RLT:llä ja toisaalta byrokratiajonohelvetillä, mutta tämä on kyllä ongelma muuallakin ja aiheesta on tehty paljon katkeransurullisia vitsejä.

        Kaiken kaikkiaan mikään mitä esitit ei toimi puolustuksena sille, että Suomessa ja monesti muuallakaan ei yksinkertaisesti tarjota monien tapauksessa riittäviä hoitoja. Ehkä sitä perustellaan pohjimmiltaan resurssipulalla, mutta se kuorrutetaan naurettavilla tekosyillä "kaikista naisista" ja aseenteellisella selityksellä "kosmeettisista" kirurgioista ja vääristyneistä ulkonäköihanteista. Samaten sukupuolimerkkejä painotetaan selkeästi ideologisista syistä tärkeysjärjestykseen ja SRS nostetaan korkeimmalle ja "tarpeellisimmalle" jalustalle, joka on kultastandardi kaikelle transsukupuolisuudellel. Pahintahan on se, että tämän ovat omaksuneet jotkut TS:tkin kuten tuolta ylempää on nähtävissä, eikä osata suhteuttaa asioita alkuunkaan ja olla yleistämättä omaa onnistumistaan tai epäonnistumistaan muihin. Kyllä minäkin tiedän naisia jotka ovat täysin onnistuneet pelkkien hormonien avulla ja jopa heitäkin jotka ovat kyenneet aloittamaan elämään naisina toimivasti jo ennen prosessia meikkien avulla, mutta ei nämä tapaukset herranjestas ole yleistettävissä ja käytettävissä jonain ohjenuorana saati sitten puolustuksena sen puolesta että mitään kasvokirurgiaa ei tarvita tai mitään. Mitä sillä, että esimerkiksi 30% on tällä tavoin kykeneväisiä, on tekemistä sen kanssa että vaikka 50% ei ole ja 20% on siinä ja siinä. Emme aivan varmasti puhu mistään 100% tai edes 80% lukemista. Puhumme siitä että iso osa TS-naisista ei ollenkaan yksiselitteisesti kuulu siihen mutkattomaan joukkoon, vaikka joku osa kuuluisikin.

        By the way, se että mainitsit FFS:n ottamisesta Suomessa säästetyllä rahalla paljastaa sinusta sen verran, että et taida tietää tästä aiheesta oikeasti juuri mitään. Jokainen joka tietää ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.

        Tilanne Suomessa nuorten osalta on ottanut suuren askeleen eteenpäin vajaan parin viime vuoden aikana. Nyt ala-ikäisetkin hyväksytään tutkimuksiin ja hoitojenkin osalta viranomaiset ovat vilkuttaneet vihreää valoa. Ainakin blokkaushoitoihin on valmiudet kun niille tulee tarvetta.


      • katsotaas nyt kirjoitti:

        trannychaserille:

        Ymmärrettävä viesti, mutta siinä on ongelmia. Yksi on se, että kaikki eivät kykene tuohon hampaiden yhteen puremiseen ja sinnittelyyn jossain kakkasukupuolessa että saa rahaa töistä. Toisekseen edelleenkin jos on nuori, on jokseenkin sattumankauppaa onnistuuko saamaan minkälaista tulonlähdettä että voi säästää asumiskustannusten ja muun elämän ohessa (ellei halua ruveta täysin askeetiksi erakoksi ja duuninarkomaaniksi, joka helposti lisää mielialaongelmiin painavuutta). On harvinaista, että jo teini-ikäisenä olisi osannut tai kyennyt suunnittelemaan tulevaisuuden niin että heti täysi-ikäisenä pääsee tahkoamaan rahaa siten että vaikka FFS-rahojen saamiseen menisi vain pari vuotta. Todennäköisimmin nuorelta menisi enemmän. Onko fiksua neuvoa nuorta tai ylipäätään ketään sinnittelemään ja lykkäämään transitiota 5 vuotta tai enemmän, että pääsee sitten heti koko paketin kanssa läträämään? Se 5 vuotta voi olla kohtalokasta aikaa, liian pitkä aika. Yleensä siinä vaiheessa kun ihminen tajuaa tarpeen prosessiin on jo liikaa lastia psyykellä että voi tuosta vaan sinnitellä reippaasti monta vuotta ongelmitta. Toisekseen ei ole minusta kovin ihmisarvoista edes ehdottaa ihmiselle että eläpä nyt siinä vielä joitakin vuosia epäihmisenä kiirastulessa, ei todellakaan.

        Sitten, mitä tulee suomalaiseen prosessiin, täällä joustetaan jonkin verran, mutta ei täällä yhtä letkeästi mennä kuin vaikka USA:ssa. Kun Suomessa saa diagnoosin, sitä todellakin odotetaan että asioita alkaa tapahtumaan vuoden sisällä, aivan maksimissaan parin vuoden sisällä. Suomessa ajetaan ihmisiä välitiloihin naurettavalla RLT:llä ja toisaalta byrokratiajonohelvetillä, mutta tämä on kyllä ongelma muuallakin ja aiheesta on tehty paljon katkeransurullisia vitsejä.

        Kaiken kaikkiaan mikään mitä esitit ei toimi puolustuksena sille, että Suomessa ja monesti muuallakaan ei yksinkertaisesti tarjota monien tapauksessa riittäviä hoitoja. Ehkä sitä perustellaan pohjimmiltaan resurssipulalla, mutta se kuorrutetaan naurettavilla tekosyillä "kaikista naisista" ja aseenteellisella selityksellä "kosmeettisista" kirurgioista ja vääristyneistä ulkonäköihanteista. Samaten sukupuolimerkkejä painotetaan selkeästi ideologisista syistä tärkeysjärjestykseen ja SRS nostetaan korkeimmalle ja "tarpeellisimmalle" jalustalle, joka on kultastandardi kaikelle transsukupuolisuudellel. Pahintahan on se, että tämän ovat omaksuneet jotkut TS:tkin kuten tuolta ylempää on nähtävissä, eikä osata suhteuttaa asioita alkuunkaan ja olla yleistämättä omaa onnistumistaan tai epäonnistumistaan muihin. Kyllä minäkin tiedän naisia jotka ovat täysin onnistuneet pelkkien hormonien avulla ja jopa heitäkin jotka ovat kyenneet aloittamaan elämään naisina toimivasti jo ennen prosessia meikkien avulla, mutta ei nämä tapaukset herranjestas ole yleistettävissä ja käytettävissä jonain ohjenuorana saati sitten puolustuksena sen puolesta että mitään kasvokirurgiaa ei tarvita tai mitään. Mitä sillä, että esimerkiksi 30% on tällä tavoin kykeneväisiä, on tekemistä sen kanssa että vaikka 50% ei ole ja 20% on siinä ja siinä. Emme aivan varmasti puhu mistään 100% tai edes 80% lukemista. Puhumme siitä että iso osa TS-naisista ei ollenkaan yksiselitteisesti kuulu siihen mutkattomaan joukkoon, vaikka joku osa kuuluisikin.

        By the way, se että mainitsit FFS:n ottamisesta Suomessa säästetyllä rahalla paljastaa sinusta sen verran, että et taida tietää tästä aiheesta oikeasti juuri mitään. Jokainen joka tietää ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.

        Minun viestini oli suunnattu niille, jotka eivät tunne olevansa aivan läpimeneviä. Transition aloittamista en edes pyytänyt lykkäämään, kyllä hormoneita kannattaa alkaa popsimaan heti kun niitä saa. Kuitenkin kannattaa ottaa rauhallisesti, eikä varsinkaan kiirehtiä prosessia sen vuoksi, että hoitojärjestelmä niin tahtoo. On tärkeää pystyä pitämään vaihtoehdot auki, niin ettei aja itseään umpikujaan. Duuninarkomaniakin voi olla ihan hyvästä, koska silloin asiat ainakin etenevät ja se on parempi vaihtoehto sille, että on masentunut ja ei käy töissä. Suunnitelmallisuus on aina hyvästä.

        En myöskään puolustellut nykyistä hoitojärjestelmää. Jokaisen transitio on hänen oma asiansa, jossa pitää pyrkiä toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja ottamaan hoitojärjestelmän viat huomioon. On sitten asia erikseen olla parantamassa ja kehittämässä itse hoitojärjestelmää.

        FFS leikkauksiin kukaan ei Suomessa kai varsinaisesti ole erikoistunut. Jos kokee tarvitsevansa vain vähän leikkausapua(kuten vaikka sen nenäleikkauksen), niin semmoinenhan on mahdollista saada Suomestakin. Tietysti jos oikeasti tarvii kunnon setin niin Thaimaa kai on ainut vaihtoehto ja tietysti huomattavasti halvempi Suomeen verrattuna.


      • pönttö makaa näin
        ewfd6 kirjoitti:

        Vastauksena molempiin viesteihin. Jos hoidoissa koetaan epäoikeudenmukaisuutta, niistä on tehtävä virallisia valituksia. Täällä valittaminen ei auta asiaa yhtään eteenpäin. Esimerkiksi parranpoltto on tiettävästi saatu hoitotoimenpiteeksi valittamalla Eduskunnan oikeusasiamiehelle. Viranomaiset (mm. Eduskunnan oikeusasiamies ja Tasa-arvovaltuutettu) ovat pyytäneet tekemään epäkohdista valituksia ja ovat tarttuneet asiaan kiitettävän tarmokkaasti sekä saaneet aikaan korjauksia. Valitukset on tehtävä henkilökohtaisesti, järjestöillä ei ole oikeutta ajaa asiaa ryhmänä. Järjestöt kyllä neuvottelevat aktiivisesti ministeriöiden ja viranomaisten kanssa havaituista epäkohdista pyrkiäkseen ajamaan trans- ja intersukupuolisten asiaa eteenpäin.

        Olet aivan oikeassa. Mikset muuten itse sitten noita epäkohtia aja? Ne ovat kuitenkin hyvin selkeitä. Tarvitsisiko niiden koskea juuri sinua jotta voisit ajaa niitä?

        Oikeastaan tuosta näkökulmasta on turhempaa huomautella siitä että epäkohdat ei korjaannu jos ei niiden eteen tee työtä, kuin kirjoittaa eri yhteisöissä kannanottoja näiden epäkohtien esiin tuomiseksi sen sijaan tai lisäksi että vain hiljaisessa yksinäisyydessä tekisi yksin jonkun pienen valituksen. On pakko nostaa asioita ihmisten tietoisuuteen että tarpeeksi monet ymmärtävät ottaa kantaa, perätä parempaa järjestelmää ja ajaa asiaa eri tavoin eteenpäin.

        Se olet tässä nyt sinä, jonka pitäisi toteuttaa sitä mitä saarnaa, eli ajaa näitä asioita. Kuten kaikkien muidenkin, jotka tälläkin foorumilla vuosi toisensa jälkeen aina hokee tuota "täällä valittaminen ei auta mitään". Practice what you preach. Silti tietoisuuden levittämisen merkitys ei häviä mihinkään. Selkeästi näitä rautalankoja täytyy jatkuvasti vääntää uudestaan ja uudestaan kun lukee noita samoja "mielipiteitä" ja asenteita kuukausi ja vuosi toisensa perään.


      • erherhrhtrshsh
        iuygdt76ghdsa kirjoitti:

        Käytännön hyöty on siinä että ainakin tietää mitä on saatavissa suomalaisesta julkisen puolen hoidoista ja miten ne ovat hyödyttäneet muita ja mitä on tarvittu lisää. Tieto auttaa siinäkin ettei odotukset ole liian suuret, vertaistuessa aikaisemmin prosessissa olleiden kertomukset pudottavat liian suuret odotuksen maan pinnalle. Tätä "hiljaista" ja suljettua tietoa ei saa jos nyhjää vain kotona, netissä ei kerrota kaikkea lurkkijoiden vuoksi, niistä kerrotaan vain henkilökohtaisissa tapaamisissa. Järjestöjen kautta on saatavissa myös tukitoimintaa, esimerkiksi tukihenkilön prosessin ongelmavaiheisiin.

        Tuo on hyödyllistä, kyllä. Mutta käytännössä se koskee enemmän sosiaalista elämää, ei fyysisiä hoitoja. On totta kai hyvä tietää mihin kaikkeen on mahdollista päästä hoidoissa, mutta kuten sanottua, realismi ei poista yhtään mihinkään sitä faktaa että hoidot ovat vajavaiset ja vaikeuksia voi tulla siitä johtuen. On se hyvä kertoa ihmisille, mutta se ei vielä riitä, eikä lievitä mitään. Millään prosessin ongelmavaiheiden sosiaalisilla tukemisilla ei lopulta ole kovin paljoa painoarvoa, jos se fyysinen ongelma säilyy edelleen ratkaisemattomana.

        Tuki, verkostot ja kaikki ovat hienoja ja tarpeellisia asioita, mutta tässä väännetään nyt siitä ettei puheilla silti taiota niitä tarvittavia hoitoja, eikä poisteta niiden tarvetta. Muutenhan mitään hoitoja ei edes tarvittaisi.


      • superihmisiä
        trannychaser kirjoitti:

        Minun viestini oli suunnattu niille, jotka eivät tunne olevansa aivan läpimeneviä. Transition aloittamista en edes pyytänyt lykkäämään, kyllä hormoneita kannattaa alkaa popsimaan heti kun niitä saa. Kuitenkin kannattaa ottaa rauhallisesti, eikä varsinkaan kiirehtiä prosessia sen vuoksi, että hoitojärjestelmä niin tahtoo. On tärkeää pystyä pitämään vaihtoehdot auki, niin ettei aja itseään umpikujaan. Duuninarkomaniakin voi olla ihan hyvästä, koska silloin asiat ainakin etenevät ja se on parempi vaihtoehto sille, että on masentunut ja ei käy töissä. Suunnitelmallisuus on aina hyvästä.

        En myöskään puolustellut nykyistä hoitojärjestelmää. Jokaisen transitio on hänen oma asiansa, jossa pitää pyrkiä toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja ottamaan hoitojärjestelmän viat huomioon. On sitten asia erikseen olla parantamassa ja kehittämässä itse hoitojärjestelmää.

        FFS leikkauksiin kukaan ei Suomessa kai varsinaisesti ole erikoistunut. Jos kokee tarvitsevansa vain vähän leikkausapua(kuten vaikka sen nenäleikkauksen), niin semmoinenhan on mahdollista saada Suomestakin. Tietysti jos oikeasti tarvii kunnon setin niin Thaimaa kai on ainut vaihtoehto ja tietysti huomattavasti halvempi Suomeen verrattuna.

        "Kuitenkin kannattaa ottaa rauhallisesti, eikä varsinkaan kiirehtiä prosessia sen vuoksi, että hoitojärjestelmä niin tahtoo. On tärkeää pystyä pitämään vaihtoehdot auki, niin ettei aja itseään umpikujaan. "

        Tämä on minusta vain niin paljon helpommin sanottu kuin tehty hyvin. Eikä se yksinkertaisesti vain onnistu monilta jo kertyneiden painolastien vuoksi. Eikä se läheskään aina onnistu vaikka kykenisi yrittämäänkin. Työpaikka tarpeeksi nopea ansaitseminen ei ole mikään tuosta vaan juttu, etenkään nuorella iällä alle parikymppisenä. Eikä monelle ole vielä 20-30 vuotiaanakaan. Hoitojärjestelmäkin on useasti mielivaltainen ja aiheuttaa toisille enemmän vaikeuksia kuin toisille.

        Duunarinarkomania saattaa sitten olla toisille hyvästä, toisilla lisätä vain henkisiä vaikeuksia ja synnyttää tai voimistaa mielenterveysongelmia. Nämä eivät ole sellaisia asioita mitä voi vain kevyesti kasata itselleen. Ihmiset ovat niin täysin erilaisia ja erilaisista lähtökohdista.


      • ewfd6
        pönttö makaa näin kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa. Mikset muuten itse sitten noita epäkohtia aja? Ne ovat kuitenkin hyvin selkeitä. Tarvitsisiko niiden koskea juuri sinua jotta voisit ajaa niitä?

        Oikeastaan tuosta näkökulmasta on turhempaa huomautella siitä että epäkohdat ei korjaannu jos ei niiden eteen tee työtä, kuin kirjoittaa eri yhteisöissä kannanottoja näiden epäkohtien esiin tuomiseksi sen sijaan tai lisäksi että vain hiljaisessa yksinäisyydessä tekisi yksin jonkun pienen valituksen. On pakko nostaa asioita ihmisten tietoisuuteen että tarpeeksi monet ymmärtävät ottaa kantaa, perätä parempaa järjestelmää ja ajaa asiaa eri tavoin eteenpäin.

        Se olet tässä nyt sinä, jonka pitäisi toteuttaa sitä mitä saarnaa, eli ajaa näitä asioita. Kuten kaikkien muidenkin, jotka tälläkin foorumilla vuosi toisensa jälkeen aina hokee tuota "täällä valittaminen ei auta mitään". Practice what you preach. Silti tietoisuuden levittämisen merkitys ei häviä mihinkään. Selkeästi näitä rautalankoja täytyy jatkuvasti vääntää uudestaan ja uudestaan kun lukee noita samoja "mielipiteitä" ja asenteita kuukausi ja vuosi toisensa perään.

        Minä ajan noita asioita vaikka ne eivät koskekaan minua. En valita ongelmista täällä vaan hoidan toisten kanssa asioita eteenpäin muidenkin puolesta viranomaisten ja hoitohenkilökunnan kanssa. Mutta muutama ihminen ei pysty hoitamaan kaikkea, tarvitaan muitakin jotka uskaltavat pistämään itsensä kiinni vaikka naama joskus vilahtaisikin julkisuudessa. Toteutan sitä mistä saarnaan, mutta tuloksia ei tule hetkessä, siihen kuluu vuosia. Eräitä suuria askelia joissa on minunkin peukalonjälkeni, on mm. erityiskorvattavuuden saaminen ilman ikärajaa ja nuorten tukimusten alkaminen aktiivisesti. Kyllähän tämänkin palstan viestit ovat joltakin osalta vaikuttanut mitä asioita otetaan käsittelyyn, mutta anonyymien kirjoittajien kirjoituksia ei aina voi ottaa täysin todesta. Mutta jos otatte omalla nimellänne yhteyttä järjestöihin, teitä kuunnellaan ja ongelmat otetaan käsittelyyn.


      • niin siis kun
        ewfd6 kirjoitti:

        Minä ajan noita asioita vaikka ne eivät koskekaan minua. En valita ongelmista täällä vaan hoidan toisten kanssa asioita eteenpäin muidenkin puolesta viranomaisten ja hoitohenkilökunnan kanssa. Mutta muutama ihminen ei pysty hoitamaan kaikkea, tarvitaan muitakin jotka uskaltavat pistämään itsensä kiinni vaikka naama joskus vilahtaisikin julkisuudessa. Toteutan sitä mistä saarnaan, mutta tuloksia ei tule hetkessä, siihen kuluu vuosia. Eräitä suuria askelia joissa on minunkin peukalonjälkeni, on mm. erityiskorvattavuuden saaminen ilman ikärajaa ja nuorten tukimusten alkaminen aktiivisesti. Kyllähän tämänkin palstan viestit ovat joltakin osalta vaikuttanut mitä asioita otetaan käsittelyyn, mutta anonyymien kirjoittajien kirjoituksia ei aina voi ottaa täysin todesta. Mutta jos otatte omalla nimellänne yhteyttä järjestöihin, teitä kuunnellaan ja ongelmat otetaan käsittelyyn.

        Keskustelupalstojen tarkoitus ei olekaan olla suoria yhteyksiä järjestöihin, vaan yhteisöjen sisällä puida asioita ja nostaa ihmisten tietoisuutta, tuen antamisen lisäksi tietenkin. Ne ovat tiedonjakamisessa samaten tehokkaampia kuin järjestöt. Tämä ei ole kuitenkaan järjestöjen vähättelyä, vaan faktojen käsittelyä.

        En ymmärrä mistä aina vedät tai vedätte tuon negatiivisen asenteen, että palstoille kirjoitteleminen olisi valittamista. Se ei ole järin hyvä tapa nähdä asioita, varsinkaan jos satut vielä olemaan niitä ihmisiä jotka järjestöissä oikeasti asioiden kanssa on tekemisissä. Nyt pieni tarkastus siihen ajatusmaailmaan, kiitos.


      • ghjgfjhjhgfj
        niin siis kun kirjoitti:

        Keskustelupalstojen tarkoitus ei olekaan olla suoria yhteyksiä järjestöihin, vaan yhteisöjen sisällä puida asioita ja nostaa ihmisten tietoisuutta, tuen antamisen lisäksi tietenkin. Ne ovat tiedonjakamisessa samaten tehokkaampia kuin järjestöt. Tämä ei ole kuitenkaan järjestöjen vähättelyä, vaan faktojen käsittelyä.

        En ymmärrä mistä aina vedät tai vedätte tuon negatiivisen asenteen, että palstoille kirjoitteleminen olisi valittamista. Se ei ole järin hyvä tapa nähdä asioita, varsinkaan jos satut vielä olemaan niitä ihmisiä jotka järjestöissä oikeasti asioiden kanssa on tekemisissä. Nyt pieni tarkastus siihen ajatusmaailmaan, kiitos.

        Minä yritän transpolin psykiatrin ja Trasekin tukemana saada FFS:n kustannettua itselleni. Jos onnistun, annan Trasekille tiedot tapauksestani jolloin sitä voi käyttää ennakkotapauksena.


      • jljhlhghj
        trannychaser kirjoitti:

        Minun viestini oli suunnattu niille, jotka eivät tunne olevansa aivan läpimeneviä. Transition aloittamista en edes pyytänyt lykkäämään, kyllä hormoneita kannattaa alkaa popsimaan heti kun niitä saa. Kuitenkin kannattaa ottaa rauhallisesti, eikä varsinkaan kiirehtiä prosessia sen vuoksi, että hoitojärjestelmä niin tahtoo. On tärkeää pystyä pitämään vaihtoehdot auki, niin ettei aja itseään umpikujaan. Duuninarkomaniakin voi olla ihan hyvästä, koska silloin asiat ainakin etenevät ja se on parempi vaihtoehto sille, että on masentunut ja ei käy töissä. Suunnitelmallisuus on aina hyvästä.

        En myöskään puolustellut nykyistä hoitojärjestelmää. Jokaisen transitio on hänen oma asiansa, jossa pitää pyrkiä toimimaan mahdollisimman tehokkaasti ja ottamaan hoitojärjestelmän viat huomioon. On sitten asia erikseen olla parantamassa ja kehittämässä itse hoitojärjestelmää.

        FFS leikkauksiin kukaan ei Suomessa kai varsinaisesti ole erikoistunut. Jos kokee tarvitsevansa vain vähän leikkausapua(kuten vaikka sen nenäleikkauksen), niin semmoinenhan on mahdollista saada Suomestakin. Tietysti jos oikeasti tarvii kunnon setin niin Thaimaa kai on ainut vaihtoehto ja tietysti huomattavasti halvempi Suomeen verrattuna.

        Thaimaa on sangen huono vaihtoehto FFS:lle, sillä kirurgit siellä ovat paremmin soveltuneet thaimaalaisten kasvojen muokkaukseen. Euroopasta ja Yhdysvalloista löytyy parempia vaihtoehtoja.


      • 7+13
        niin siis kun kirjoitti:

        Keskustelupalstojen tarkoitus ei olekaan olla suoria yhteyksiä järjestöihin, vaan yhteisöjen sisällä puida asioita ja nostaa ihmisten tietoisuutta, tuen antamisen lisäksi tietenkin. Ne ovat tiedonjakamisessa samaten tehokkaampia kuin järjestöt. Tämä ei ole kuitenkaan järjestöjen vähättelyä, vaan faktojen käsittelyä.

        En ymmärrä mistä aina vedät tai vedätte tuon negatiivisen asenteen, että palstoille kirjoitteleminen olisi valittamista. Se ei ole järin hyvä tapa nähdä asioita, varsinkaan jos satut vielä olemaan niitä ihmisiä jotka järjestöissä oikeasti asioiden kanssa on tekemisissä. Nyt pieni tarkastus siihen ajatusmaailmaan, kiitos.

        Jos valittaa keskustelupalstalla se on valittamista. Keskustelu on eri asia.


      • 17+5
        jljhlhghj kirjoitti:

        Thaimaa on sangen huono vaihtoehto FFS:lle, sillä kirurgit siellä ovat paremmin soveltuneet thaimaalaisten kasvojen muokkaukseen. Euroopasta ja Yhdysvalloista löytyy parempia vaihtoehtoja.

        Mutta hinta on monikertainen ja thaikkuhintojenkin maksaminen on joillekin liikaa.


      • Miksi ette ala
        katsotaas nyt kirjoitti:

        trannychaserille:

        Ymmärrettävä viesti, mutta siinä on ongelmia. Yksi on se, että kaikki eivät kykene tuohon hampaiden yhteen puremiseen ja sinnittelyyn jossain kakkasukupuolessa että saa rahaa töistä. Toisekseen edelleenkin jos on nuori, on jokseenkin sattumankauppaa onnistuuko saamaan minkälaista tulonlähdettä että voi säästää asumiskustannusten ja muun elämän ohessa (ellei halua ruveta täysin askeetiksi erakoksi ja duuninarkomaaniksi, joka helposti lisää mielialaongelmiin painavuutta). On harvinaista, että jo teini-ikäisenä olisi osannut tai kyennyt suunnittelemaan tulevaisuuden niin että heti täysi-ikäisenä pääsee tahkoamaan rahaa siten että vaikka FFS-rahojen saamiseen menisi vain pari vuotta. Todennäköisimmin nuorelta menisi enemmän. Onko fiksua neuvoa nuorta tai ylipäätään ketään sinnittelemään ja lykkäämään transitiota 5 vuotta tai enemmän, että pääsee sitten heti koko paketin kanssa läträämään? Se 5 vuotta voi olla kohtalokasta aikaa, liian pitkä aika. Yleensä siinä vaiheessa kun ihminen tajuaa tarpeen prosessiin on jo liikaa lastia psyykellä että voi tuosta vaan sinnitellä reippaasti monta vuotta ongelmitta. Toisekseen ei ole minusta kovin ihmisarvoista edes ehdottaa ihmiselle että eläpä nyt siinä vielä joitakin vuosia epäihmisenä kiirastulessa, ei todellakaan.

        Sitten, mitä tulee suomalaiseen prosessiin, täällä joustetaan jonkin verran, mutta ei täällä yhtä letkeästi mennä kuin vaikka USA:ssa. Kun Suomessa saa diagnoosin, sitä todellakin odotetaan että asioita alkaa tapahtumaan vuoden sisällä, aivan maksimissaan parin vuoden sisällä. Suomessa ajetaan ihmisiä välitiloihin naurettavalla RLT:llä ja toisaalta byrokratiajonohelvetillä, mutta tämä on kyllä ongelma muuallakin ja aiheesta on tehty paljon katkeransurullisia vitsejä.

        Kaiken kaikkiaan mikään mitä esitit ei toimi puolustuksena sille, että Suomessa ja monesti muuallakaan ei yksinkertaisesti tarjota monien tapauksessa riittäviä hoitoja. Ehkä sitä perustellaan pohjimmiltaan resurssipulalla, mutta se kuorrutetaan naurettavilla tekosyillä "kaikista naisista" ja aseenteellisella selityksellä "kosmeettisista" kirurgioista ja vääristyneistä ulkonäköihanteista. Samaten sukupuolimerkkejä painotetaan selkeästi ideologisista syistä tärkeysjärjestykseen ja SRS nostetaan korkeimmalle ja "tarpeellisimmalle" jalustalle, joka on kultastandardi kaikelle transsukupuolisuudellel. Pahintahan on se, että tämän ovat omaksuneet jotkut TS:tkin kuten tuolta ylempää on nähtävissä, eikä osata suhteuttaa asioita alkuunkaan ja olla yleistämättä omaa onnistumistaan tai epäonnistumistaan muihin. Kyllä minäkin tiedän naisia jotka ovat täysin onnistuneet pelkkien hormonien avulla ja jopa heitäkin jotka ovat kyenneet aloittamaan elämään naisina toimivasti jo ennen prosessia meikkien avulla, mutta ei nämä tapaukset herranjestas ole yleistettävissä ja käytettävissä jonain ohjenuorana saati sitten puolustuksena sen puolesta että mitään kasvokirurgiaa ei tarvita tai mitään. Mitä sillä, että esimerkiksi 30% on tällä tavoin kykeneväisiä, on tekemistä sen kanssa että vaikka 50% ei ole ja 20% on siinä ja siinä. Emme aivan varmasti puhu mistään 100% tai edes 80% lukemista. Puhumme siitä että iso osa TS-naisista ei ollenkaan yksiselitteisesti kuulu siihen mutkattomaan joukkoon, vaikka joku osa kuuluisikin.

        By the way, se että mainitsit FFS:n ottamisesta Suomessa säästetyllä rahalla paljastaa sinusta sen verran, että et taida tietää tästä aiheesta oikeasti juuri mitään. Jokainen joka tietää ymmärtää mitä tämä tarkoittaa.

        kirjailijoiksi, kun kerran tyhjänpäiväisiä romaaneja kirjoitatte?


      • vali vali
        7+13 kirjoitti:

        Jos valittaa keskustelupalstalla se on valittamista. Keskustelu on eri asia.

        Jos sinä tulkitset nämä kaikki viestit valittamiseksi keskustelun sijasta, niin todellakin kannattaisi tarkistaa hetki sitä asioiden näkemistä. Pikemminkin se on niin, että kun täällä ottaa aiheita esille ja niitä puidaan, tulee aina jostain pari ihmeellistä henkilöä suoltamaan samoja asenteellisia "muut naiset, kosmeettisia korjauksia, vertaistuella ratkeaa kaikki, olisitte fiksumpia tai vaan parempia ihmisiä, tekisitte jotain ja ette valittaisi vaan, jne jne jne" -höpölöpöjä mitä tässäkin keskustelussa on taas saatu nähdä.


      • Anonyymi
        klgjkhfhj kirjoitti:

        En viitsisi väitellä tuollaisen agressiivisen k***pään kanssa mutta oikaisen tämän kerran vääriä luulojasi. Sen jälkeen saat sauhuta täällä niin paljon kuin sielu sietää jos se helpottaa oloasi (pitäähän se turhautuminen jotenkin saada purettua).

        "Siis sinä olet se sama idiootti, jolle itselleen sattui sopivat geenit ettei murrosikä ollut voimakas, ja täällä sinä jatkuvasti sönkötät muille siitä, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ei ole yhtä onnekas kuin sinä?"

        En ole koskaan väittänyt täällä tuollaista, luulet minua joksikin toiseksi. Minulla oli aivan normaali pojan murrosikä ja elin täysin miehen näköisenä prosessin käynnistykseen saakka. Partaakin pukkasi kuin piikkilankaa. Kenelläkään ei ollut mitään epäilyksiä ettenkö olisi ollut miehinen mies. Jopa itsekin epäilin voiko tuollaisesta äijästä ikinä tulla naisen näköinen. Tulipa vaan.

        "Sinä olet HARVINAISUUS harvinaisuuden seassa."

        Enpä sanoisi noin. Moni muukin on pystynyt elämään naisena jo ennen kuin hormonit ovat tehneet suuria muutoksia ulkonäköön. Harvinaisuuksia ovat he jotka eivät voi aloittaa naisen elämää kuin vasta monen vuoden hormonihoidon tai jopa kasvoleikkausten jälkeen. Jopa hekin tuttavapiirissäni jotka ovat käyneet FFS:ssä ovat pystyneet elämään naisena jo ennen leikkaustaan, halusivat kuitenkin parantaa vielä tilannetta.

        "Oletko nähnyt ketään muuta transnaista kuin itsesi?"

        Kyllä olen, kymmeniä ja tapaan muita edelleenkin aina silloin tällöin, en ole erakoitunut.

        "Entä oletko nähnyt naispuolisia ikätovereitasi? Minä olen."

        Mikä pösilö kysymys tuo oli? Näen heitä kun astun kotiovesta ulos. Liikun myös paljon muiden naisten, oman ikäistenikin, seurassa koska olen sosiaalinen ihminen.

        "Sinä tuskin olet, kun mielikuvituksesi tuntuu laukkaavan ja todella lujaa, kun kuvittelet meikkauksen ratkaisevan perustavanlaatuisen fyysisen ongelman."

        Mielikuvitus ei laukkaa vaan kerroin omista kokemuksistani. Kokeilepa itse ja mene ammattimeikkaajalle ja pyydät meikkauksen. Voit yllättyä myönteisesti. Minä olen käyttänyt tuota keinoa alkuvaiheessa, ehkäpä siitä johtui tuo että pystyin muuntautumaan jo kosmeetteisesti kun olin saanut hyvän opetuksen. Kuten mainitsin edellisessä vastauksessani että voimakkaat miehiset piirteet todellakin vaativat muutakin kuin meikkiä, mutta osan niistä häivyttää hormonihoito, osan hoitojärjestelmästä saatavat hoidot (mm. aataminomenan poisto) joitakin joutuu teettämään omalla kustannuksella.

        "En ole lehdistön lumoissa, vaan inhoan mitä keholleni tapahtui murrosikäni aikana. Se kehitys on peruttava, eikä kyse ole mistään psyykkisestä ongelmasta. V!tun Kiva jos sinä et läpikäynyt murrosikää ollenkaan, tai se oli todella heikko kohdallasi."

        Niin inhosin minäkin ja inhoan osaa vieläkin. Kuten tuolla edellä kerroinkin, murrosikäni oli aivan normaali ja olen kateellinen heille jolla muutokset ovat olleet vähäisemmät tai ovat päässeet transhoitoihin nuorena kun iän tuomat muutokset eivät ole vielä pilanneet täysin kroppaa.

        "Minun tekisi kovasti mieli pistää naamasi sellaiseen kuntoon, että varmasti alat ottaa ulkonäköongelmat vakavasti, etkä enää ikinä kyseenalaista kenenkään todellisia tarpeita."

        Tuollaiset agressiiviset purkaukset osoittavat että sinulla on jotain vikaa psyykessäsi. Osasit kirjoittaa anonyyminä joten jäljillesi pääsy on vaikeaa vaikka kyseessä onkin kirjoitus jonka vuoksi voisin hyvinkin tehdä ilmiannon poliisille uhkailun vuoksi.

        Ilmianto uhkailusta, joka kohdistuu anonyymiin henkilöön ei nyt varsinaisesti täytä rikoksen tunnusmerkkejä.


    • Mirsku

      Kun täällä osa kirjoittaa ihan omilla nimillään tai ainakin sellaisilla nimimerkeillä joiden takana olevat persoonat pystyy löytämään pienellä netin nuuskimisella, niin heitän itsekin nimimerkin mitä käytän kaikkialla muutenkin. (Eipähän ainakaan piilouduta varjoihin) Eli olen siis tämä muutaman aiemman postauksen "Nirsku".

      Ainakin omalla kohdalla olen ollut muuten tyytyväinen hormoneihin siinä määrin mikä on mahdollista ja mikä ei, ainakin ne ovat edes jollain tasolla piristäneet henkisesti (osittain siksikin että tietää ainakin yhden "vääryyden olevan nyt korjattu"). Enää ei näe myöskään joka yö painajaisia esimerkiksi kouluajoista. Mutta siltikin sellaisia vaurioita mitä ei enää ole mahdollista korjata joutuu katselemaan loppuikänsä, ja aina ne muistuttavat myöskin siitä henkisestä tuskasta mitä on joutunut kokemaan.

      Sossusta avustuksen saamisen kanssa tulee aina tämä ikuinen ongelma että mitkä asiat toinen osapuoli tahtoo määritellä ehdottomiksi ja mitkä ei, useimmiten vastaan tule juuri vähättelyä siitä miten "tuo ja tuohan on aivan pikkuasia" tai "yrittäisit vain olla ajattelematta sitä". Kun törmää tarpeeksi moneen päätökseen jotka olisivat itselle aivan kriittisiä mutta jonkin muun mielestä pikkuasioita ja siksi hylättyjä, ei siinä hirveästi luottamus tiettyihin tahoihin ainakaan kasva. Käytännössä siis voi olla ongelma joka vaikeuttaa elämistä kohtuuttomasti, mutta koska toinen ei käsitä sen laajuutta tai pysty mitenkään samaistumaan tarpeeseen, ei minkäänlaista myönnytystä tai sympatiaa heru.

      Sit mullekin on sanottu ainakin se kymmenen kertaa että ehdottomasti pitäis mennä puhumaan jollekin paikalliselle taholle ahdistuskohtauksista jotka on jatkuneet niin kauan kuin muistan, tai parhaillaan hankkia vahvat mielialalääkkeet. Tossa on vaan se hauska että minkälainen terapia tai mielialalääkitys vois auttaa ongelmaan joka johtuu tietyistä fyysisistä seikoista joille ei tehdä mitään, itse siis lähinnä koen että kun ongelmaa ei haluta myöntää, tai sille olisi kallista tehdä jotain niin mielellään se yritettäis "lakaista maton alle" jollain muulla keinolla. Sitten on tämäkin että miten ihmeessä pienemmällä paikkakunnalla edes löydät sellaisen "jolle puhua" joka pystyisi ymmärtämään asian ilman että sitä tarvitsis vääntää rautalangasta, transsukupuolisuus on kuitenkin sen verran harvinainen asia ettei asiaan joko suoraan tai epäsuoraan liittyviä asioita tunnu tajuavan edes "asiantuntijatkaan" eikä ongelmaa helpota se miten ahdistuksen voimakkuus vaihtelee henkilöidenkin välillä.

      Jos sukupuolen korjaukseen pääsee vasta siinä vaiheessa kun on jo "kävelevä itsemurhariski" ja vuosia mukana ollut vakava masennus, itsetuhoisuus, ja ahdistuskohtaukset on jo jättäneet jälkensä niin siltikin hoidoissa vielä viivytellään, ihan kuin kyseessä olisi muka jokin asia jolla ei olis kiire.

      Sitten jos on osittain tyytymätön siihen miten osa hoidoista viime hetkellä on riittämättömiä niin siitä saa varmasti kuulla valitusta, aivan kuin liian monesta ikävästä muistuttavien fyysisten vaurioiden aiheuttama ahdistus muka sillä katoaisi ja kaikki muuttuisikin pelkäksi auringonpaisteeksi. Hauskinta tossa on vielä se miten monelta taholta saa syyllistämistä osakseen, ihan kuin se olis jotenkin oma vika ettei hoitoihin päässyt tarpeeksi nuorena, ja murrosiässä tulleet vauriot kokee jatkuvasti ahdistavana. Kyse siis ei ole siitä että ahdistaisi jotenkin se mitä ympärillä olevat ihmiset on mieltä asioista, vaan nimenomaan se mitkä asiat vartalossaan tietää olevan väärien hormonien aiheuttamia vaurioita.

      Sillä taas meneekö yhteiskunnan silmissä mihinkin kategoriaan tai onko "normaali omakotitalon omistava veronmaksaja" ei ole mulle mitään väliä, olen heittänyt yhteiskunnan sukupuolijaottelun ja mukamas niin ehdottomat "roolit" kaivoon jo aikoja sitten, ja toimin täsmälleen sen mukaan mikä nyt vaan sattuu olemaan luontevinta persoonallisuuden mukaan. Mulle siis ei haittaa vaikka ympäristö pitäisikin kummallisena androgyyninä, mutta tietyt väärien hormonien aiheuttamat vauriot häiritsee, sillä vaikka välillä tuntuisin olevan joku ihan oma eliölajinsa niin sitä en ainakaan ole minkä mukaan virheellinen hetu on joskus vauvana lätkäisty.

    • transsuh87

      Vanha viestiketju, mutta kirjoittelen silti tänne, koska itselläni vähän samankaltainen tilanne. Olen siis juossut tuolla TAYS:issä kohta 1,5 vuotta, mutta nyt ei päästetä psykologisiin tutkimuksiin, koska edellytetään jotakin elämänhallintakurssia, joissa olen juossut viimeiset vuodet muutenkin ja sanonut, että niistä ei ole minulle mitään hyötyä. Toisin sanoen valmentava työote, joka on hieman harhaanjohtava termi. Työstä siinä ei kyse ole.

      Olen siis persoonallisuushäiriöinen (narsismia enimmäkseen, ei sekään oikeuta diagnoosin eväämistä), mutta se ei kursseilla mihinkään muutu. Neurologiset tukimukset on tehty aijemminkin, joissa Asperger, että vahva AD/HD kriteeristö täyttyy. Suositus oli metyylifenidaatit (vaikea aistiyliherkkyys kuulon osalta, sekä päinvastainen vuorokausirytmi). Metyjä ei alotettu koskaan ja metsästelen niitä edelleen, nyt ne kuitenkin TAYS:ssä edellyttää tuota valmentavaa työotetta, eli esim. tuo elämänhallintakurssi mihin olen pienellä paikkakunnalla jonossa (ja en tiedä miten kauan joudun sitä taas venaamaan!).

      Viimeksi lääkäriä nähnyt kesällä TAYS:ssä, ja nyt hän ei kuulemma voi kirjottaa neurologisiin tutkimuksiin lähetettä, ennen kuin olen käynyt em. kurssilla kerran ja ilmoitan siitä TAYS:siin. Vaikka ovat tietoisia, että vastaavilla kursseilla on vuosien varrella käyty miljoonat kerrat.

      Mitään vikaa ei ole päässä, paitsi B-luokan persoonallisuushäiriö, joka ei lähe millään kurssilla pois, vaan kulkee hautaan asti mukana. Se, että joku ihminen on temperamenttinen ja uskaltaa käyttää ääntään ja nauraa, toisin kuin tavan suomalaiset. Eli sun pitäs kuulua ts. johonkin harmaaseen massaan, että nää jutut luiskahtas nopeempaa etiä päin. Ite oon 27v, ja 25v hain lähetteen lääkäriltä terveyskeskuksesta laki- ja asetus paperin avulla, jossa ei ollut mitään ongelmia, vaikka terveyskeskuslääkäri olikin hieman ihmeissään, kun kukaan ei ollut pyytänyt ennen lähetettä transupolille. xD

      Noista hormoneista haluaisin kysyä. Mulle kesäl TAYS:sin lekuri sano, että osa tulee tänne jo ennen diagnoosia "hormonihoidossa", jonka ovat itse aloittaneet. Mul alkaa itel olla neuvot vähis ja muutenki aatellut, et muutan tästä pyllynreijästä nimeltä Suomi pois. Eli mistä saan tilattua antiandroi ja estroi TURVALLISESTI. Osaan ite kyl maksa-arvoni mittauttaa.

      Mulla kanssa ongelmat sijoittuu suurimmaks osaks kasvoihin, jossa erittäin vahva ja tumma parta, joka jää näkyviin jo höyläämisen jälkeen. Eli meikit päällä olen huvittava näky kylillä. Oisin ihanteellinen kohde laserille, mutta kun hommat ei nyt TAYS:sis etene ollenkaan. Olisin kiitollinen jos noista hormonimestoista osais joku niitä hyödyntävä vinkata, kun täällä ei kerta trans-ihmisellä ole itsellään minkäänlaista itsemääräämisoikeutta ja tietoutta omasta itsestään, vaan muut ihmiset saavat päättää puolestasi oletko transsu ja hidastuttavat tutkimusprosessia naurettavilla tekosyillä, kuten omassa tapauksessani. Ryhmistä, joista en hyödy mitään.

      Muuten mulla on vahvempi psyyke, ku kymmenellä normaalilla finskillä yhteensä.

      - Sonja

      • 9858956y87458gg3tetq

        Pitää vaan todeta että nämä transtutkimuksia tekevät joutuvat kestämään melkoisia sekopäitä. Tästä edellisestäkin tuli mieleen että kun on saatu jo melkoinen määrä F-diagnooseja niin sitten kokeillaan vielä saisko F 64:n.


      • sanos muuta
        9858956y87458gg3tetq kirjoitti:

        Pitää vaan todeta että nämä transtutkimuksia tekevät joutuvat kestämään melkoisia sekopäitä. Tästä edellisestäkin tuli mieleen että kun on saatu jo melkoinen määrä F-diagnooseja niin sitten kokeillaan vielä saisko F 64:n.

        "Olen siis persoonallisuushäiriöinen (narsismia enimmäkseen"

        "Muuten mulla on vahvempi psyyke, ku kymmenellä normaalilla finskillä yhteensä."

        No niinpä.


      • transsuh87
        sanos muuta kirjoitti:

        "Olen siis persoonallisuushäiriöinen (narsismia enimmäkseen"

        "Muuten mulla on vahvempi psyyke, ku kymmenellä normaalilla finskillä yhteensä."

        No niinpä.

        Anteeksi, että olin rehellinen.

        Kaikilla tulee narsismi sanasta mieleen se kaikista pahin manipuloija ja dominoija, jota vain suinkin voi kuvitella. Meitä on erilaisia, kuten vaikkapa transsutkin ovat kaikki yksilöitä.

        Mitä ylempänä oleva numerosarja-nimimerkki suolsi persoonallisuushäiriöisistä ja "sekopäiden" kestämisestä, niin todennäköisesti suurimmalta osalta transsuista löytyy jokin B-luokan persoonallisuushäiriö.

        Sekopäisyys ja persoonallisuushäiriö on sitten ihan eri asioita.

        Olisiko jollakin nyt heittää niistä hormonien TURVALLISESTA tilaamisesta vinkkiä, koska oma englannin kielen taitoni on surkea jostakin syystä.

        Käsittääkseni ne ovat legaaleja joissakin EU-maissa.

        Olisin kiitollinen, jos joku pystyisi jeesaamaan tuossa asiassa, ilman että ruvetaan vinoilemaan toissijaisista asioista, jotka vain viestissäni toin esille lähinnä sen takia, että minusta syntyy lukijalle jonkinlainen kuva, eikä pelkkä kahden lauseen sepustus.

        Kiitos.

        - Sonja


      • lkjhl
        transsuh87 kirjoitti:

        Anteeksi, että olin rehellinen.

        Kaikilla tulee narsismi sanasta mieleen se kaikista pahin manipuloija ja dominoija, jota vain suinkin voi kuvitella. Meitä on erilaisia, kuten vaikkapa transsutkin ovat kaikki yksilöitä.

        Mitä ylempänä oleva numerosarja-nimimerkki suolsi persoonallisuushäiriöisistä ja "sekopäiden" kestämisestä, niin todennäköisesti suurimmalta osalta transsuista löytyy jokin B-luokan persoonallisuushäiriö.

        Sekopäisyys ja persoonallisuushäiriö on sitten ihan eri asioita.

        Olisiko jollakin nyt heittää niistä hormonien TURVALLISESTA tilaamisesta vinkkiä, koska oma englannin kielen taitoni on surkea jostakin syystä.

        Käsittääkseni ne ovat legaaleja joissakin EU-maissa.

        Olisin kiitollinen, jos joku pystyisi jeesaamaan tuossa asiassa, ilman että ruvetaan vinoilemaan toissijaisista asioista, jotka vain viestissäni toin esille lähinnä sen takia, että minusta syntyy lukijalle jonkinlainen kuva, eikä pelkkä kahden lauseen sepustus.

        Kiitos.

        - Sonja

        Voi olla että täällä kirjoittavista transsukupuolisista joillakin on persoonallisuushäiriöitä (tekstityylistä päätellen), mutta sitä ei voi missään nimessä yleistää kaikkiin transsukupuolisiin. Suurin osa transsukupuolisista on aivan tavallisia ihmisiä, kokevat vain olevansa toista sukupuolta. Tämä joukko seilaa vauhdilla tutkimus- ja hoitoprosessin läpi koska hoitohenkilökunnan ei tarvitse puuttua muihin häiriöihin.

        Hormoonien hankinnasta senverran että turvallisesti voi niitä ostaa vain laillisella reseptillä suomalaisesta apteekista. Eräät lääkärit suostuvat kirjoittamaan mahdollisesti kertareseptejä ainakin transtutkimuksissa oleville. Nimiä en pysty sanomaan koska en saanut niitä itsekään vaan olen käynyt prosessin läpi normaalijärjestyksessä (ensimmäiset hormoonit polilta).

        Ulkomailta tilaaminen ilman reseptiä on erittäin epavarmaa ja tulee kalliiksi. Suurella todennäköisyydellä pillerit jää tullipostiin koska seurantaa on kiristetty ja tulli tuntee yleisimmät lähettäjät. Kun reseptilääke jää tulliin eikä ole esittää laillista reseptiä, menettää pillerien hinnan toimittajalle, pillerit hävitetään ja ostajalle annetaan sakot.
        Jos joku lähetys sattuu livahtamaan läpi tullipostista, hormoonien laadusta ei ole mitään takeita. Parhaimmillaan ne voivat olla tammankusesta eristettyä tai vaikuttamatonta placeboa, pahimmillaan myrkyllisiä tuotteita.

        Laillisesti lääkkeitä voi tuoda ulkomailta kun matkustat sinne itse ostamaan lääkkeet (tarvitaan mahdollisesti ostomaassa kirjoitettu resepti). Tarkemmat ohjeet saat tästä linkistä http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/matkailijat_muuttajat/laakkeet/henkkoht_tuonti/index.jsp


      • transsuh87
        lkjhl kirjoitti:

        Voi olla että täällä kirjoittavista transsukupuolisista joillakin on persoonallisuushäiriöitä (tekstityylistä päätellen), mutta sitä ei voi missään nimessä yleistää kaikkiin transsukupuolisiin. Suurin osa transsukupuolisista on aivan tavallisia ihmisiä, kokevat vain olevansa toista sukupuolta. Tämä joukko seilaa vauhdilla tutkimus- ja hoitoprosessin läpi koska hoitohenkilökunnan ei tarvitse puuttua muihin häiriöihin.

        Hormoonien hankinnasta senverran että turvallisesti voi niitä ostaa vain laillisella reseptillä suomalaisesta apteekista. Eräät lääkärit suostuvat kirjoittamaan mahdollisesti kertareseptejä ainakin transtutkimuksissa oleville. Nimiä en pysty sanomaan koska en saanut niitä itsekään vaan olen käynyt prosessin läpi normaalijärjestyksessä (ensimmäiset hormoonit polilta).

        Ulkomailta tilaaminen ilman reseptiä on erittäin epavarmaa ja tulee kalliiksi. Suurella todennäköisyydellä pillerit jää tullipostiin koska seurantaa on kiristetty ja tulli tuntee yleisimmät lähettäjät. Kun reseptilääke jää tulliin eikä ole esittää laillista reseptiä, menettää pillerien hinnan toimittajalle, pillerit hävitetään ja ostajalle annetaan sakot.
        Jos joku lähetys sattuu livahtamaan läpi tullipostista, hormoonien laadusta ei ole mitään takeita. Parhaimmillaan ne voivat olla tammankusesta eristettyä tai vaikuttamatonta placeboa, pahimmillaan myrkyllisiä tuotteita.

        Laillisesti lääkkeitä voi tuoda ulkomailta kun matkustat sinne itse ostamaan lääkkeet (tarvitaan mahdollisesti ostomaassa kirjoitettu resepti). Tarkemmat ohjeet saat tästä linkistä http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/matkailijat_muuttajat/laakkeet/henkkoht_tuonti/index.jsp

        Eli ilman diagnoosia tässä sitten varmaan jäädään. Kai sitä pitää muuttaa johonkin sivistysmaahan. Kyllä sen englannin oppii, kun perustaito on hallussa.

        Minä en rupea tätä turhaa lässytystä kuuntelemaan, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä ja olen sen heille rautalangasta vääntänyt. Tietävät kuitenkin, että olen transsu.

        Masennuksista ym. toitotetaan yleisellä tasolla, mutta sitä minulle ei ole edes koskaan ollut itselläni.

        Tullijutut tiedän, kiitos kuitenkin vaivannäöstä.

        Minua ei hormonien vaarallisuus kiinnosta, koska tiedän mikä olen ja minulla on vain yksi elämä, eikä tällainen turhanpäiväinen jahkailu selvien asioiden edessä hyödytä ketään. Se ei pelaa, joka pelkää.

        Maailman ensimmäiset transsuthan ne vasta tujuja myrkkyjä söikin. :)

        - Sonja


      • transsuh87
        transsuh87 kirjoitti:

        Eli ilman diagnoosia tässä sitten varmaan jäädään. Kai sitä pitää muuttaa johonkin sivistysmaahan. Kyllä sen englannin oppii, kun perustaito on hallussa.

        Minä en rupea tätä turhaa lässytystä kuuntelemaan, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä ja olen sen heille rautalangasta vääntänyt. Tietävät kuitenkin, että olen transsu.

        Masennuksista ym. toitotetaan yleisellä tasolla, mutta sitä minulle ei ole edes koskaan ollut itselläni.

        Tullijutut tiedän, kiitos kuitenkin vaivannäöstä.

        Minua ei hormonien vaarallisuus kiinnosta, koska tiedän mikä olen ja minulla on vain yksi elämä, eikä tällainen turhanpäiväinen jahkailu selvien asioiden edessä hyödytä ketään. Se ei pelaa, joka pelkää.

        Maailman ensimmäiset transsuthan ne vasta tujuja myrkkyjä söikin. :)

        - Sonja

        Ja mikä aiheuttaa persoonallisuushäiriöt monelle transsukupuoliselle, on juuri se lapsuuden vuorovaikutus leikkikaverien, vanhempien ja oman kehon ja ennenkaikkea omien aivojen kanssa.

        Muistan itsekin, kun olisin halunnut mekon, mutten uskaltanut sitä sanoa. Olin tuolloin viisi vuotias. Puolustusmekanismina, jostakin tulee sitten narsissi ja toisesta krysanteeni. Ihmisen aivot ovat monimutkaiset.

        Olen valvonut vuorokauden, joten menen nyt nukkumaan. Siksi tekstit voivat myös olla epäselviä.

        Päiviä.

        - Sonja


      • Poltat siltoja
        transsuh87 kirjoitti:

        Eli ilman diagnoosia tässä sitten varmaan jäädään. Kai sitä pitää muuttaa johonkin sivistysmaahan. Kyllä sen englannin oppii, kun perustaito on hallussa.

        Minä en rupea tätä turhaa lässytystä kuuntelemaan, koska siitä ei ole minulle mitään hyötyä ja olen sen heille rautalangasta vääntänyt. Tietävät kuitenkin, että olen transsu.

        Masennuksista ym. toitotetaan yleisellä tasolla, mutta sitä minulle ei ole edes koskaan ollut itselläni.

        Tullijutut tiedän, kiitos kuitenkin vaivannäöstä.

        Minua ei hormonien vaarallisuus kiinnosta, koska tiedän mikä olen ja minulla on vain yksi elämä, eikä tällainen turhanpäiväinen jahkailu selvien asioiden edessä hyödytä ketään. Se ei pelaa, joka pelkää.

        Maailman ensimmäiset transsuthan ne vasta tujuja myrkkyjä söikin. :)

        - Sonja

        Tyylisi on todellakin sellainen ja tuo transsuttelukin osoittaa ettei sinua oteta tutkimuksissa vakavasti. Kannattaisi harkita. Samat tukimusperusteet on muuallakin ellet sitten matkusta Brasiliaan ja käy nurkkapuoskarilla leikkauksissa.


    • YstäväRypysuolta

      Miten sinulla Hanna nyt menee ?
      Onko asiasi edistynyt

    • Transjätkä

      Pakko sanoa kyllä että mulla on TAYSista ihan samallaisia kokemuksia (paitsi että olen transmies eli naisesta mieheksi). Sain lähetteen tosin helpommin mutta sain sen tossa 2016 niin kai niitä tavallaan saa helpommin? Sitten ne ihan yhtäkkiä 5 käynnin jälkeen päätti että oon vaan hämmentynyt ilman selityksia ja YLÄTTYI kun sain sitten ahdistuskohtauksen siinä tilanteessa ja aloin itkemään. Kysy vielä että mikä aiheuttaa tämmösen reaktion ja sano että oletti että olisin ok asian kanssa. Siitä päivästä lähtien (se oli 2017 toukokuussa) mun mielenterveys on tippunu ja oon aika varma että oon kohta vähintään laitoshoidossa kun olo pahenee päivä päivältä.

      Ne käski oikeesti odottamaan 2 vuotta ja hain uutta lähetettäkin siinä kohtaa ku heräsin havahdukseen kun tuijotin mun unilääke purkkia vähän turhan pitkään miettien kuolemaa. Kerroin lääkärille että en vaan usko että kestän niitä kahta vuotta odottelua hengissä millään ja hänen mielestään silti ei voi lähettää uutta lähetettä kun ne käski odottamaan. Eikun sitten kohti hautaa sen lääkärin mukaan siis.

    • Nikomarcuss

      Niin, miten Hannalla menee? Minulla osasta papereista on jollain ihmeen tavalla poistettu hurjasti viittauksia sukupuoliristiriitaan, ym. vaikka ne olen 100% varmuudella tuonut esille ja puhunut kaikesta dysforiasta ja sukupuoliristiriidan kokemuksesta. Psyykkisesti terveeksi todettu eikä minulla ole ollut taipumusta neuroottisuuteen mutta johan sekin kuumottaa takaraivossa.
      Vai onko nykyään resurssipula niin valtava että lausuntoja väärennellään... alan kuulostaa jo eräältä toiselta hapattajalta ja epäilijältä. kenelläkään muulla tällaista outoa kokemusta? Voiko potilasasiamies auttaa jos lausuntoja on ns. "väärennetty"?

      • OutoaTaiSittenEiHeiHei

        Voi voi kannattaa ehkä ensin tutkituttaa pää uudelleen.

        Henkilökunta tekee vain työtään, ne ovat kiinnostuneita ainoastaan henkilön soveltuvuudesta hoitoihin. Turha tulla marisemaan jos sinua arvioineet koulutetut ja asiansa osaavat ammattilaiset eivät ole kirjoittaneet mitä sinä olet kuvitellut sanoneesi. Tuktumukset tehdään kyllä tarkasti ja ammattitaitoisen henkilöstön voimin.

        En ymmärrä myökään tuollaista omituista päähänpistoa mikä idea olisi väärentää lausuntoja resurssipulan takia?

        Turha vaivautua potilasasiamiehelle, hän kännyttää tuollaisen selvästi skitsofreenisen tapauksen heti ovella.


      • ytruyfuygiu

        Nykyisin esimerkiksi omakantaan ei enää kirjata asioita niin tarkasti kuin aiemmin. Alussa sinne kirjattiin tutkimus- ja hoitotoimenpiteet samanlaisina kuin sisäisissä raporteissa. Psykiatrian puolella on rajoituksia.

        Tarkimmat tutkimustulokset voi lukea vain lääkärien ja hoitajien laatimista papereista. En tiedä mikä on nykyinen käytäntö psykiatrian poliklinikoilla, mutta omana aikani papereita sai kesken tutkimusten lukea vain henkilökunnan läsnäollessa. Kopiot tutkimusraporteista sain vasta kun koko prosessi oli päättynyt transtutkimusyksikössä.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe