Olen nelikymppinen mies ja tällä hetkellä suoritan rakennusalan perustutkintoa työvoimapoliittisena koulutuksena.
Takana on nyt 5 viikon teoriajakso 8 viikon työssä oppimisjakso, jonka olen suorittanut eräässä suuressa rakennusliikkeessä - työt olivat kerrostalotyömaalla uudiskohteessa tehtäviä avustavia töitä, tavaransiirtoa ym.
Tätä koulutusta käydään 8 viikon osioissa ja se on lähes tai kokonaan ns. työssäoppimista, eli pitäisi päästä ammattimiehen mukaan ja oppia siinä ohessa tekemään ko. työ ja antaa siitä sitten näyttö.
Näitä näyttöjä täytyy antaa 2 pakollista osiota ja vähintään 4 valinnaista osiota ja on suunniteltu että tällainen koulutus kestäisi noin vuoden jona aikana kaikki osiot saisi kasaan.
Tuolla ekalla jaksolla olin siis pelkkä apumies, enkä saanut mahdollisuutta osallistua ammattitöihin ja antaa näyttöä - siis eka 8 viikon osio meni " hukkaan".
Nyt näyttää siltä että sama meno jatkuu, siis olen pelkkä tavaransiirtäjä, enkä tule saamaan taaskaan oppimis/näyttömahdollisuutta koska
tässä suuressa rakennusliikkeessä työt näyttää tekevän aliurakoitsijat ja siellä ei juurikaan ole mestarin lisäksi kun muutama omamies joten tuskin tulee minulla olemaan mitään oppimis mahdollisuuksia.
Tämä koulutus kestää aina 8 viikkoa kerrallaan ja sen voi keskeyttää aina tämän 8 viikon jakson loputtua kunhan ilmoittaa ettei enää jatka ja ajattelinkin että jos en pääse oppimaan ammattitöitä niin keskeytän koulutuksen.
Onko muilla kokemusta rakennusalan työvoimapoliittisesta koulutuksesta?
Aikuiskoulutus, huuhaatako?
57
1877
Vastaukset
- %%%
Kannattais varmaan kysyä vaikka aikuiskoulutus-palstalta. Voin filosofoida sen verran, että jos haluat asiaa pohtia niin voisit vaikka pohtia mikä mahtaa olla työnantajan motivaatio tässä. Maksaako työkkäri heille rahaa? Saavatko he joksikin aikaa halvan apumiehen? Kouluttavatko he sinusta ammattimiehen itselleen? Olen käsittänyt, että näytöt näyttötutkintojärjestelmässä annetaa koululle, mutta ilmeisesti olen käsittänyt tämänkin väärin. Jos työnantaja antaa sinulle jonkun todistusken osaamisesta niin onhan sekin puoli voittoa. Tietysti olisi hyvä myös osata.
- Feikkikoulutusta
Aikuiskoulutus on tällä hetkellä vain harvojen kouluttajien bisnestä, sekä työnantajien mahdollisuus orjatyövoiman käyttöön.
- Huomio...
Katsokaapa tosiaan, miten harvoille firmoille koulutukset ympäri maata on menneet. Miten jonkin firman kannattaa järjestää koulutuksia ympäri maata? Eikö löydy muka paikallista osaamista?
- Lahjomaton suomi
Lisäisin tuohon vielä, että miten valtion ja kuntien päättävät virkamiehet ja poliitikot henkilökohtaisesti hyötyvät tiettyjen firmojen suosimisesta vai tapahtuuko suosinta ilman omanvoiton pyyntöä, ikäänkuin hartaassa mielessä ja halleluuja halulla?
- loppuun koulutettu
Humpuukia ja silkkaa hyväksikäyttöä ovat olleet poikkeuksetta kaikki työkkärin määräämät erinäiset työvoimapoliittiset toimenpiteet. Ei niistä sinulle itselle ole mitään iloa. Et työllisty. Töitä saat kyllä tehdä palkatta.
- Nönnönnöö
Jotkut opettajat yrittää saada mahdollisimman pitkät työharjoitteluajat, jotta pääsevät itse helpommalla, ja koulu saa enemmän rahaa. Myös työhönottaja hyötyy, kun on joku paiskimassa hommia ilmaiseksi.
- PETOSJYTKY HAISEE
Suomen kansa täällä vapaamatkustajaeliittiä elättää ja meni vielä niitten retkuun vaaleissa äänestäessään Tuplakokoomuksen, eli Petosjytkyn oppositioon löhöämään ja aukomaan suutaan , kuin kala kuivalla maalla.
- Etäpäiviä..
Etäpäiviä teetetään, niin että suurin osa porukasta on kotona tekemässä tehtäviä. Tästä ei enää makseta työttömälle ylläpitokorvausta. Kouluttaja on ratkaissuta asian osaltaan niin, että itse kutsuu yhden työttömän henk. koht. keskusteluun ja saa täten itse kontaktiopetuksesta paljon paremman liksan, vaikka duunia päivälle ei välttämättä tule tuntiakaan.
- retkkuun vedetty
PETOSJYTKY HAISEE kirjoitti:
Suomen kansa täällä vapaamatkustajaeliittiä elättää ja meni vielä niitten retkuun vaaleissa äänestäessään Tuplakokoomuksen, eli Petosjytkyn oppositioon löhöämään ja aukomaan suutaan , kuin kala kuivalla maalla.
Sosdemit pilanneet tämänkin asian . Mitä ne vielä kerkeekin mokaamaan.
- ElättäjäPorvari
Harjoittelija tai Virolainen.
Niin kauan kuin niitä riittää vaihdan Volvoni joka vuosi uuteen.
Hirvittää ajatellakkin että joutuisi PALKKAAKIN maksamaan !
Jollekkin AY sosialisti änkyrälle.
Kok Rules.
Ps. ja menkää sossupummit töihin !- Loiseliitti haisee
Äitis sinut on elättänyt, taitaa vielä viiskymppisenäkin vaihtaa sulle vaipat. Kaiken ilmaiseksi saanut, joka ei ole päivääkään töitä tehnyt räksyttää köyhille.
Ja ps. Pummeja ovat ne veropakolais-suursijoittajaloiset, joiden puolue Petosjytky on. - Sinäkö rikollinen?
Jos sinulle on taloudellista hyötyä harjoittelijasta, kilpailuetua suhteessa muihin alanharjoittelijoihin, sinulle ei pitäsi antaa harjoittelijaa! Tilanne on laiton!
- Aikuis-ope
No nyt aikuiskouluttajana sanoisin, että sinun on keskusteltava asiasta kouluttajasi kanssa. Hän on velvollinen käymään harjoitteluosiolla työmaallasi ja sopimaan yhdessä työnantajan edustajan ja sinun kanssasi palaverissa, mitä harjoitteluosioosi kuuluu. Sekä sopimaan näyttöjen järjestämisestä. On teitenkin myös selvää että jos ala on kokonaan uusi, niin ensimmäinen harjoitteluosio meenee työmaatutustumisen piikkiin. Ensimmäisellä harjoitteluosiolla myös tarkkaillaan työmaalla viihtymistä ja erityisesti työaikojen noudattamista. Kun jopa puolet työvoimapoliittissti koulutettavista on motivoitumatonta kurssilta kurssille vaeltavaa joukkoa, niin kouluttajat keskittyvät mielellään varsinaisen aineksen sparraamiseen ja muut sitten vasemmalla kädellä. Yleensä ne vasemman käden koulutettavat onkin sitten niitä suolapaloja, joita ei tyydytä mikään. Valitusta riittää, mutta peilin edessä seisoessa ei löydy mitään vikaa. Yleensä huvi päättyykin keskeytykseen, ellei tule potkuja. Mutta miltä se näyttää se keskeytys C.V:ssä? Se näyttää just siltä että tyyppiin ei voi luottaa, kun homma jää kesken. Ei sellaista kukaan palkkaa kunnon duuneihin. Perustutkinto vaatii suorittajaltaan lusikan käteen ottamista ja nöyrää asennetta. Se on näytön paikka. Jos osaa olla nöyrä ja osoittaa ahkerudellaan haluavansa tehdä töitä, niin kyllä se huomataan ja töitä löytyy jopa harjoittelupaikasta. Kokemusta vaaditaan ja harjoittelupaikan saaminen antaa mahdollisuuden kokemuksen hankkimiseen. Se on kuin laittaisi rahaa tulevaisuutta varten pankkitililleen jemmaan.
- Peruspohatta
Tuo on totta. Ja kun seuraavissa vaaleissa tule Soinilaisten megajytky, niin opiskelu- ja työhaluttomat vasemmisto-ay-luuserit saa suoraan työvoimapoliittiselta kurssilta avolava kuorma-auto kuljetuksen syrjäalueiden metsänhoidollisiin töihin, eli risusavottaan toimentulotukiaan vastaan. Nuo metsät omistaa hyvätuloinen etelän eliittiporukka kuten minä.
Olkaa siis lusereita. Sitä minä toivon. - ceevee.
Ihan järkevää tekstiä aikuis-ope mutta ite tottunut oma-aloitteisuuteen kuin lähteä heti kantelemaan opelle.
Kai sitä saa olla apupoika loppuikänsä jos ei saa turpaansa auki enkä tarkoita piruilua vaan ihan asiallista juttua.
Aloittajan kannattaisi mennä mestarin puheille ja sanoa suoraan että tavaroiden siirtämisen ohella pitäis oppia jotain uuttakin ja painottaa omaa tilannettaan mikä on ongelmana ja sen jälkeen ilmoitattaa opelle mihin ratkaisuun päästiin ja ihan ilman palavereita.
Ylinöyrää asennetta en suosittele varsinkaan raksalla.
Oma C.V kunnossa. - aikuis-ope
ceevee. kirjoitti:
Ihan järkevää tekstiä aikuis-ope mutta ite tottunut oma-aloitteisuuteen kuin lähteä heti kantelemaan opelle.
Kai sitä saa olla apupoika loppuikänsä jos ei saa turpaansa auki enkä tarkoita piruilua vaan ihan asiallista juttua.
Aloittajan kannattaisi mennä mestarin puheille ja sanoa suoraan että tavaroiden siirtämisen ohella pitäis oppia jotain uuttakin ja painottaa omaa tilannettaan mikä on ongelmana ja sen jälkeen ilmoitattaa opelle mihin ratkaisuun päästiin ja ihan ilman palavereita.
Ylinöyrää asennetta en suosittele varsinkaan raksalla.
Oma C.V kunnossa.Ei kysymys ole kantelusta. Toki on hyvä olla oma-aloitteinen. Kouluttajan velvollisuus on käydä harjoittelupaikan mestarin kanssa läpi näyttötutkintoharjoitteluun kuuluvat asiat, varsinkin jos ne ei ole ennestään tuttuja ja siinä on myös opiskelija mukana. Palaverissa käydään myös mm. läpi asiat joita tulevaan näyttötutkintoon sisältyy. Näin palaverissa on usein mukana myös opiskelija-harjoittelijan työn ohjaaja, eli ns. työmaa "kymppi", joka toimii myös käytännössä usein yhtenä näyttötutkinnon arvioijana.
Se ei käy päinsa että opiskelijaa käytetään ilmaistyövoimana ainoastaan toissijaisiin töihin. Jos harjoittelusuhde työnantajan taholta haiskahtaa sellaiselta, on syytä harkita harjoittelupaikan vaihtoa. - huonoja kokemuksia
aikuis-ope kirjoitti:
Ei kysymys ole kantelusta. Toki on hyvä olla oma-aloitteinen. Kouluttajan velvollisuus on käydä harjoittelupaikan mestarin kanssa läpi näyttötutkintoharjoitteluun kuuluvat asiat, varsinkin jos ne ei ole ennestään tuttuja ja siinä on myös opiskelija mukana. Palaverissa käydään myös mm. läpi asiat joita tulevaan näyttötutkintoon sisältyy. Näin palaverissa on usein mukana myös opiskelija-harjoittelijan työn ohjaaja, eli ns. työmaa "kymppi", joka toimii myös käytännössä usein yhtenä näyttötutkinnon arvioijana.
Se ei käy päinsa että opiskelijaa käytetään ilmaistyövoimana ainoastaan toissijaisiin töihin. Jos harjoittelusuhde työnantajan taholta haiskahtaa sellaiselta, on syytä harkita harjoittelupaikan vaihtoa.Pelkkä harkinta ei riitä! Niin on myös tapahduttava!
Kysymys kuuluu, että kuinka usein näin oikeasti tapahtuu?
Kuinka paljon oikeasti välitetään siitä työttömästä?
- Onneksi Vasemmisto
Suomen Perustuslakiin on kirjattu kunnollinen toimeentulo ja perusturva jokaiselle Suomen kansalaiselle. Missä se viipyy ?
Kyllä teitä on huijattu, äärioikeiston kaksi Kokoomusta, eli Petosjytky teki sen. - Peruspohatta!
No mitäs teki vasemmisto-petkutus? Vakuudet Kreikkalainoille!!! Vain 20%:lle lainapääomasta ja pers*mäisin ehdoin!! Mikä k*setus.
Vasemmisto-sosialismi-propagandan loppu on seuraavat eduskuntavaalit!!!- noloa..
Hinku oli hallitukseen kova ja se tyssäsi vasemmiston orastavan nousun.
- trai trai trallallaa
Yleensä huuhaille huuhaa koulutusta, niin veroja maksava keskiluokka ei huolestu kun työttömyystilastot siivoutuu.
Fiksuille parempaaa yliopistokoulutusta. Niin se maailma pyörii Eskoset. - just say NO!
Hyvä tapa on että jos et saa ammattiisi liittyvää työtä vaan joudut b-luokan duuneja tekemään niin alat vähentämään töitäsi etkä enään kanna mitään vaan sanot suoraan pomolle että;jos ei tule oikeita töitä en enään kanna prujujasi hetkeäkään!
Pahin skenaario on kenkää ja karenssia mutta soppahuollosta saat tällöin täysin samat manit mitä kelasta saat eli - 0 !- nähty on.
Jos työkkäri katsoo (ja ihan varmasti katsoo) että olet saanut kenkää omasta syystäsi ja laittaa sen perusteella sulle karenssia... Soppahuolto vähentää automaattisesti -20% toimeentulotuen perusosasta. Sulle tehdään sossun ja työkkärin kanssa ns.aktivointisuunnitelma (vaaditaan suostumus erilaisiin kyykytyksiin) johon yleensä kirjataan joku työllisyystoimenpide (ts.palkaton orjatyö) jos erehdyt antamaan suostumuksesi mutta kieltäydyt orjatöistä karenssi pitenee ja soppahuolto vähentää rahoista -40%.
Mielummin kannattaa hommata työpaikka, ei tollasta kyykyytystä ja kiristämistä kenenkään hermot kestä.
- adff5678
Tuohon "kelkkaan" kun hyppäät et koskaan näe oikeita töitä. Puhun 7 vuoden kokemuksesta. Aivan täyttä p**** ja työttömän k***sta. Vaikka saisit jotenkin "kurssin" suoritettua niin ei sitä työmarkkinoilla arvosteta.
Eli töitä ei edelleenkään löydy mutta yllättäen sinulle tarjotaan uusia "kursseja".- Hyvä jätkän käikäle
Sää oletkin niitä kurssilta kurssille kiertäjiä joiden työhistoria on täynnä korkeintaan 3kk kestäneitä koeaikatyöllistymisiä. Mee peilin eteen ja sano et toi tyyppi on täyttä p**kaa ja k*setusta. Niin se on!
- mk
Aikoinaan lomautettuna ollessa meinasi työkkäri laittaa ihan huuhaa kurssille niin sanoin että minun ammattitaitoni paranee jos löytyy autocad kurssi joka vataa koulutustani ja yritti pompottaa jollekkin työnhakukurssille ja kerroin että olen elämäni aikani ollut ha hakenut työpaikkaa itse jas enhomman osaan niin loppui pompotus. Ainoastaan sellaisia kurseeja kannattaa käydä mistä on hyötyä ja harjoittelu sellaiseen paikkaan mistä voi töitä irrota.
- prosentit pielessä
Onko tuollaisia paikkoja?
Itse olin kurssilla, mitä mainostettiin, että 80 %:ia vähintään työllistyy.
Ja kuinka kävi? Kurssin jätti kesken yksi. Yksi sai työpaikan, mikä ei mitenkään liittynyt kurssiin, olisi sen saanut ilman kurssiakin. Myös hän jätti kurssin kesken. Yksi sai puolen vuoden ilmaisen harjoittelun jälkeen jatkopestin kolmeksi kuukaudeksi. Muut 22 marssivat viimeisen päivän jälkeen ilmoittautumaan työnhakijoiksi. - kusetuskoulutusta
prosentit pielessä kirjoitti:
Onko tuollaisia paikkoja?
Itse olin kurssilla, mitä mainostettiin, että 80 %:ia vähintään työllistyy.
Ja kuinka kävi? Kurssin jätti kesken yksi. Yksi sai työpaikan, mikä ei mitenkään liittynyt kurssiin, olisi sen saanut ilman kurssiakin. Myös hän jätti kurssin kesken. Yksi sai puolen vuoden ilmaisen harjoittelun jälkeen jatkopestin kolmeksi kuukaudeksi. Muut 22 marssivat viimeisen päivän jälkeen ilmoittautumaan työnhakijoiksi.Koko kurssien idea on tuottaa pelkkiä ilmaisia työharjoittelijoita ja rikastuttaa huuhaakonsultteja.
- iso on bisnes
kusetuskoulutusta kirjoitti:
Koko kurssien idea on tuottaa pelkkiä ilmaisia työharjoittelijoita ja rikastuttaa huuhaakonsultteja.
Työttömät työllistää hurjasti isopalkkaisia huuha-kouluttajia, ammattiymmärtäjiä, sossu- ja kelavirkailijoita,..
- sisuaa
olen ammatin vaihtaja jouduin terveydellisistä syistä vaihtamaan alaa 2v aikuis opistossa ,todellakin joutuu itse tietoo etsimään ja opettelemaan ja kun on uusi ala ei osaa todellakaan opetella mitä pitäis,omalle alalle kunjatkoa opiskelin joskus niin oli helppoa kun tiesi mitä tarvii opetella.kyllä aikuis opettajat pääsee helpolla,sisulla olen käynyt tätä koulua,moni on lopettanut kun ei saanut opetusta,
- OLETTE UHREJA !
OLETTE KAIKKI TYÖNANATAJIEN HYVÄKSIKÄYTÖN UHREJA !
TÄMÄ LAITON TOIMINTA ALKOI "ARMONVUONNA 2005"
http://www.adressit.com/kirje_yklle
MIKSI EI JÄRJESTETÄ OPPISOPIMUS KOULUTUKSIA ????
JOISSA SAA PALKKAA JA JOISSA ON AY-LIIKEEN SUOJAA !!!!- Arvokas työtön!
MIKSI EI JÄRJESTETÄ OPPISOPIMUS KOULUTUKSIA ????
JOISSA SAA PALKKAA JA JOISSA ON AY-LIIKEEN SUOJAA !!!!
Tuo on kyllä h3lvetin hyvä kysymys.
Veikkaan että sitä viisastakin viisaampi ihminen on päättänyt ettei se onnistu. Siinähä saattaisi joku jopa työllistyä. Mitäs sitten tehdään kun työttömyys tyrehtyisi? Mamujen ja pakolaisten tänne raahaamiseltakin (työvoimapulan paikkaajina)putoasi pohja pois.
- Hrajta
98 % huuhaata ja pienen sisäpiirin rahastuskeino. Valitettavan kallista, turhauttavaa ja hyödytöntä "koulutettavalle". Sitä vaan eivät noista asioista "päättävät" ja "järjestävät" tunnusta. Tehokkaampaa olisi heittää n. 10 miljoonaa nuotioon. Ongelmaksi muodostuisikin se massiivinen turhakkeita pyörittävä organisaatio ja heidän "sidosryhmänsä". Turha on työnantajien valitella työvoimapulaa, kun vaativat lautapojaltakin vuosien "opiskelun". Naurettavaa on tämä "työllisyyskouluttaminen" täällä suomessa. Missään muualla ei nähtävästi ole näin osaamatonta työvoimaa, joilta ei edes lattian lakaisu onnistu ilman vuosien kurssitusta ja "työssäoppimista" näyttöineen ;)
- Aikuis-Ope
Sopikaa työnantajan kanssa oppisopimuspaikasta ja ottaka yhteys asianomaisen koulutussuunnan oppilaitokseen, joka tekee oppisopimuksen. Niin yksinkertaista se on. Mutta älä luulekaan ettetkö joutuisi koulun penkille teoriaan. Oppisoimuskoulutus on myös pidempi kuin laitoskoulutus.
Ne jotka haluaa -löytää tien. Ne jotka ei halua inisee juuri tällä palstalla. Tähän loppui open neuvot. - Oppisoppari 2001
Kokemusta on. Olin myös itse oppisopimuskoulutuksessa isossa rakennusalan yrityksessä. Ns. "ammattimiehet" tekivät urakalla eikä heillä ollut aikaa opettaa noviisia. Opettajaa ei kiinnostanut opettaminen, oli jatkuvasti myöhässä ja välillä jopa kännissä (omnia Espoo) ja kun jotain opiskeltiin niin ne olivat nopeat kalvosulkeiset. Käytännön töitä ei tunneilla juurikaan tehty.
No nykyään kun katselee rakennusalan ahrinkoa ja sitä kuinka virolaiset vievät työpaikat niin eipä paljoakaan kaduta, että sain sellaiset läpihuutopaperit, joilla voi pahan hädän tullen pyyhkäistä takalistonsa. Tosiasiassa koko koulutus oli aivan yhdentekevä, jos sitä edes koulutukseksi voi sanoa. Pääsinpähän tutustumaan miltä rakennustyömaalla näyttää ja pyörittelemään peukaloita. Välillä pääsi, kuten jo sanoitkin, kantamaan rakennusjätteitä roskalavalle ja ojentelemaan "ammattimiehille" vasaraa! Nykyään taitavat nuokin ammattilaiset olla kortistossa kun itämafia tekee työt! - TKA -79
aikuiskoulutus onkin ilmeisesti niille joilla on kokemusta aiemmasta vastaavasta työstä/kokemuksesta ja muutenkin enempi ainesta alalle ja lahjoja.
- -
Työkkärin aikuiskursseista, työvoimakoulutuksista jne ei hyödy kuin niitten järjästäjät näin ainakin sähköpuolen kursseista voin sanoa alueena Pohjois -Karjala
- vaadi selvitys
Kysy asiaa suoraan täältä http://www.oph.fi/
Osa kouluttajista on pelkkiä huijareita. - ei ole nimimerkkiä
kansankielellä kyseiset kurssit jotka on tarkoitettu työttömille
ovat valitettavasti
HÖLYNPÖLYKURSSEJA
(nm. kokemusta on) - sluibaillaan...
Olen opiskellut 3 uutta ammattia näillä työvoimapoliittisilla kursseilla 2 "oikean" koulun lisäksi ja käynyt 5 muuta lyhyttä koulutusta/kurssia lisäksi, joten alkaahan nuita kertyä jo. Tällä hetkellä 1 ammatti lisää tulossa kesän 2012 nurkilla. Mukavaa ja leppostahan tuo opiskelu on, kun saa ansiosidonnaisella opiskella ja sitä olen tehnyt vuodesta 2002 lähtien, välillä kävin töissä että ansiosidonnaisen päivät nollautu. Nykyään vaan päivät kuluu vaikka opiskelisikin, mutta käy töissä 8kk aina välillä niin taas saa opiskella 2v rauhassa.
Ei siellä työharjoittelussa tarvi töitä tehdä jos ei halua vaan koulu järjestää vaikka koululla "töitä" jos paikka ei miellytä tai ei saa harjoittelupaikkaa. Turha siellä ansiosidonnaisella, työttömyys-tai kelanpäivärahalla on rehkiä firman hyväksi, kun eivät ne kuitenkaan palkkaa näiltä koulutuksilta vaikka kuin hyvin tekis työt. - Työn orjana ollut
Jos lopetat, saatat saada karenssia ! Vaikka tämä onkin orjatyötä(kielletty sana), niin eikö ole mukava aina aamuisin jonnekin lähteä?
- Tämä on niin väärin
Työnteko palkitaan kunnon palkalla. Kunnon palkka on korvaus tehdystä työstä, sellainen millä ihminen tulee toimeen ja ei tarvi muita tukia elääksen. Siksi herätään aamulla jos joku muuta väittää painukoon helvettiin. Nykyään on näitä orjatöitä, 9 euroa/päivä jotka eivät vähennä toimeentulotuki asiakkaita yhtään. Orjatyöt on lopetettava välittömästi.
- Yks kaduntallaaja
Kyllä täytyy sanoa että koulutuksia on niin moneen lähtöön, itselläni ei niistä ole kokemusta, ainakaan vielä, koska olen ollut koko ajan töissä. Tunnen kuitenkin useammankin työttömän kaverin jotka oli kaikki eräässä koulutuksessa, heille oli luvattu että kun he ovat suorittaneet työssäoppimisjakson ja käyneet kurssin loppuun niin heille on sitten siellä yrityksessä työpaikka missä he ovat suorittaneet työssäoppimisjakson. No ne suoritti kurssin loppuun ja kuinkas kävikään? Ei ollutkaan enää töitä, nykyään ovat kaikki yhä työttöminä. Suurimmat hyötyjät tässäkin oli koulutuksen järjestäjä ja yritykset, ne sai ilmaista työvoimaa. Näin sitä Suomessa työttömiä kusetetaan
- Aiaiaiaijaiai
Jos pellä raha on motivaationa, eikä mikää muu niin eihän sitä kannata edes duunariksi mennä, saatisitten minnekkää muuallekkaan! '
Ihme lässyttäjiä ja rutisijoita? Ei ihme, ettei ole muuta tekemistä kuin istuu kotona ja valittaa "MAAILMAN MENOA"- Mitä hä?
No eikö noita kansanedustajan töitäkin voisi tehdä talkootöillä?? Kyllä niihin halukkaita löytyy.
Todellakin on kokemusta juuri tuosta. Aikanani kävin muutaman kerran kurssia mut kun ei siitä syntynyt kystä eikä paskaa niin lopetin vallan.
Nyt lähin oikein ammattikoulun kautta kouluttautumaan raksamieheksi, enkä ainakaan vielä ole sitä katunut ja keväällä olis työharjoittelua 5 viikkoa, sitä en vielä tiedä minne menen mutta sen tiedän että teen pelin työnantajalle selväksi, etten ole mikään SIIVOOJA eikä musta sellaista tule.
Kuitenkin oon raksoilla pyörinyt koko pienen elämäni ja teen tässä opiskelun ohella taloon pintaremonttia niin sisältä kuin ulkoakin.
Ei työnantajille kannata antaa kaikkea periksi, vaan tehdä asia selväksi että jos opetatte niin musta vois saada hyvän työmiehen koulutuksen jälkeen.=)- kokemusta on
Täyttä haipatusta ei anna koskaan niitä valmiuksia mitä varsinainen oppipohja antaa. Suurin osa aikuiskoulutuksen parissa heiluvista "aikuiskouluttajistakin" on yhtä amatöörejä kuin kuuntelijansa.
- sossupummi itse
vaihtoehto sosiaalipummeille jos ei viitsi jäädä kotiin sylkemään kattoon ja katsomaan televisiota kuin mennä kuuntelemaan Huru-Marttojen horinoita tälläisiin aikuiskoulutuksiin. Ei niistä horinoista kuitenkaan saa virallista stipendiä jolla voisi seuraavaksi hakea vaikka arkkitehdin tai lääkärin hommia.
Kunhan on tyhjänpäivästä hapatusta ja puutaheinää - TajuaSeIdea
Eihän se ammattimies, jonka apumiehenä olet tietenkään kouluta itselleen korvaajaa. Firmathan koko ajan käyttävät sitä ja vaihtavat uudet työntekijät, jos edellinen polvi on niin typerä, että kouluttaa osaamisensa nuoremmilleen. Totta kai nuoremmat/terveemmät/kauniimmat saman osaamistason omaavat veisivät sen työn sitten. Koko typerä te-toimenpidefarssihan perustuukin ilmaiseen orjatyöhön/leikkipalkalla ja sitä hämärretään tätien lässytyksellä ikäänkuin kakkua maustetaan paremman makuiseksi, mutta yhtä hyödyttömäksi.
- Tämä selkeää!
Aikuiskoulutus on huuhaa koulutusta josta hyötyvät vain koulutuksia järjestävät tahot sekä ilmaista työvoimaa saavat yritykset.
Moni jeppe raataa työssäoppimisosiolla niska limassa siinä toivossa että koulutuksen päätyttyä saisi työtä ko. yrityksessä - mutta lähes poikkeuksetta matka käy takaisin kortistoon ja systeemin pyöriteltäväksi. - Luusereille luu käte
Te ruikuttavat vätykset mitään töitä koskaan saa. Yhdellä kurssilla kouluttaja sanoi jotta huomenna tehdään jokaisen henkilökohtainen c.v. Puolet luokasta oli seuraavana päivänä poissa. Että niin paljon kiinnosti puolta luokkaa työpaikan hakeminen ja saanti.
Tässä viestiketjussa on just sen porukan henki. - Brenkku & Doku
Kurssilla on aamuisin nollatoleranssi alkoholin suhteen. Puhalluttaavat silloin tällöin. Tulee fudut jos pilkun jälkeen viisari heilahtaa. Pitää siis varoa hapanleivänkin syöntiä aamiaisella. Sit fudut tulee myös jos on 5 päivää putkeen veks ilman saikkulappua. Mä käyn kurssilla torstaisin ja lähden jo lounasaikaan veks kun janottaa. Sit meneekin putkeen tiistaihin asti dokatessa. Tiistai on tasotuspäivä ja keskiviikko varsinainen selviämispäivä. Torstaina käyn taas ilmoittautumassa kurssilla ja lounaalta lähden. Edut juoksee eivätkä saa potkittua mua pois. Hyvin menee Kivoja nää kurssit ;D)))))
- kiertolainen3
Just näin. kursseja on osattava käyttää hyväkseen. saa korotettua tukeakin ja uusia juttukavereita kerran viikossa kun käy ilmoittautumassa eli kuittaamassa :). ja matkatukeakin. ja opiskelukämpän melkein ilmaiseksi. tulee matkusteltuakin sillai halvalla kotimaassa eri puolilla.
- Valto ja Feija
Tere tulemast kursille romani-mannetkin. täällä voi korjailla jobattuja autojakin valtion pajoissa.
- työvoima-aateli
Kaikki tämän viestiketjun valittajat on just niitä joita ei työ kiinnosta ja jotka työkkäri on valinnut kursseille pitkäaikastyöttömien tilastoja siivotakseen. siis opetuslaitokset EI olisi teitä huolinut mutta työkkäri painosti ottamaan teidät reppanat.......:(
- Höpöhöpö kurssi
Olen rakennusalan perustutkintoa työvoimapoliittisena koulutuksena suorittava mies ja minulle kurssikeskuksen kouluttaja sanoi ettei minulle mitään näyttöjä voi alkaa antamaan koska minulla ei ole aiempaa kok. rakentamisesta!
Mitä teen kurssilla jolta en saa tutkintosuorituksia!?
Olen vain ilmaista työvoimaa suurelle rak. liikkeelle ja rahaa valtiolta kurssikeskukselle tuova oppilas - eli itse en hyödy tästä mitään.
Kyllä koulutuksesta pitäisi jonkinlaiset paperit osaamisesta saada ja ylipäätäänkin saada opastusta työhön.
Nyt teen hanttihommia ja aika menee hukkaan sekä motivaatio kurssia kohtaan laskee laskemistaan. - niin..
Kannattaisi keskustella opettajasi tai koulutuksesta vastaavan henkilön kanssa - jos kerran on tarkoitus näyttötutkinto suorittaa, niin pitäähän siihen se mahdollisuus antaa! Vai meinaako ne, että siinä viimeisessä työssäoppimisjaksossasi se näyttö sitten tapahtuu.
Näytössähän on yleensä kouluttajan edustaja ja työnantajan edustaja tutkailemassa sun suoritusta.
Ja jos keskeytät, älä sitten marssi te-toimistoon, karenssi tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."542212Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1992041- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki49872Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933845- 61746