Tuntuu siltä kun nää kotimaiset WB:t ja Nortit rokottaa purjeista niin he...sti.
Mistä purjeet edullisesti
62
7899
Vastaukset
- SpK
Länsimaissa tehdyn purjeen hinnasta n. puolet on työtä ja toinen puolet materiaaleja. Työn hinta puolittuu jos purje tehdään halpatyömaassa. Hintaeroa kaventaa vähän rahtikustannukset.
Viimeksi ostamani Suomessa tehty purje maksoi 1600 €. Olettaisin, että halpatyömaassa teetettynä se olisi maksanut 1200 rahtia n. 100 = 1300€. Hintaero 300€ ei suinkaan ole mitätön.
Minulle tärkeää päästä juttelemaan purjemaakarin kanssa. Kotimaisen työn suosimisesta olen valmis maksamaan vähän extraa. Takuukorjauksiin olen joutunut turvautumaan pariin kertaan. Ainakin toistaiseksi tilaan kotimaiselta, edellä mainituista syistä. - mieti vielä
Jos nyt välttämättä haluaa purjeensa Kaukoidästä, voi tietenkin tilata netistä.
http://www.fareastsails.com/
Halpa hankintahinta on vain yksi kriteeri purjeen ostossa. Kannattaa funtsia onko omassa purjevalinnassa muitakin kriteereitä.
Purjeet on purkkarissa aika oleellinen juttu. Hyvin tehdyt ja juuri omaan veneeseen/käyttöön sopivat purjeet on pitkäikäinen hankinta. Mainitsemillasi laatumerkkisillä purjeilla seilaat vuosia ja tuhansia maileja. Edellinen WB:n purjekertani (iso rolleri) kesti yli 40.000 mpk:n reissun. Myös Norhista on itselläni hyvät kokemukset, samoin Hoodin ja Gowenin seileistä.
Purjeiden käyttökustannukset voisi tietysti laskea euroa/mpk tai euroa/vuosi, jos purjehdusmaileja tai kisoja tulee vähän. "Normaalissa" kesälomakäytössä samoilla purjeilla voi seilata 20 vuotta tai enemmänkin. En tiedä onko näin laskettuna kovin suurta eroa, jos hankintahinta on ollut satasen tai parin, kolmen edullisempi.
Itse en ottaisi sitä riskiä, joka väistämättä liittyy kaukomailta tilattuihin halpispurjeisiin. Mieluummin maksan vaikka enemmän, kun tiedän tasan tarkkaan mitä vastiketta saan rahoilleni ja miten palvelu kotimaisessa purjeneulomossa toimii. - Jokisen Jussi
Minulla on ollut kaksi kautta UK:n purjeet ja hinta-laatusuhde on ollut mielestäni hyvä. Lähin neulomo on Ruotsissa, mutta Suomen edutaja on Hasto Yachts ja olen ollut erittäinen tyytyväinen heidän palveluunsa. Katso vaikka http://www.hastoyachts.com/ ja yläreunasta linkkin UK Syversen.
- zamp
Olen kuullut paljon kehuja ruotsalaisesta bodingista. Syyskuussa kun tilasin pitkällä toimitusajalla niin sain hyvän alennuksen listahintoihin. Keväällä pääsen sitten testaamaan...
http://www.boding.se/- Boding
Bodingin purjeet tehdään Puolassa Gdanskissa. Sellainen firma kun Bryt Sails. Sail and Go Paraisilta edustaa nykyään myös Bryt Sails. Laatu on erinomainen ja ja hintataso on kohdallaan. linkki: www.sailandgo.fi
- 17
En ota sinänsä kantaa "kotimaasta/ulkomaasta" -keskusteluun. Kannattaa kuitenkin hintavertailuissa olla tarkkana erityisesti materiaalien suhteen. Esimerkiksi itse huomasin purjetoimittajaa valitessani, että esimerkkihinnat noilla ulkomaisilla oli kevyemmälle kankaalle kuin kotimaisen tarjoajan. Varmaan ulkomaiselta olisi saanut hinnan myös vastaavalle kankaalle kyselemällä, mutta en enää viitsinyt; hintaero ei ollut valtava ja minulle purjeiden kestävyys oli keveyttä tärkeämpi tekijä.
- Arskavaan
Puhukaa selkeästi!
Mitä nyt tarkoitat kevyellä kankaalla ja kestävyydellä?
Nythän on niin, että purjeveneessä on toivottavaa saada minimoitua massan määrä, ja toisekseen massan keskipiste olisi saatava mahdollisimman alas. Yksi kilogramma maston huipussa merkitsee sitä että kölipainoa on lisättävä 10 kg tai reunalla hengavaa väkeä on saatava yks lisää.
Eli purjeen painollakin on suuri merkitys. - 17
Arskavaan kirjoitti:
Puhukaa selkeästi!
Mitä nyt tarkoitat kevyellä kankaalla ja kestävyydellä?
Nythän on niin, että purjeveneessä on toivottavaa saada minimoitua massan määrä, ja toisekseen massan keskipiste olisi saatava mahdollisimman alas. Yksi kilogramma maston huipussa merkitsee sitä että kölipainoa on lisättävä 10 kg tai reunalla hengavaa väkeä on saatava yks lisää.
Eli purjeen painollakin on suuri merkitys.Ei purjeen painolla ole matkaveneilijälle juuri mitään käytännön merkitystä. Kilpailijat harrastavat niitä läpikuultavia laminaatti-, kevlar- ja herra ties mitä purjeita. Mutta matkapurjehtijalle olennaisinta on, että purje kestää ne luvatut 35-40 000 mailia.
Viittaamassani esimerkki tapauksessa ulkomainen lafka tarjosi 7 unssin/neliö dacronia ja suomalainen 8 unssin per neliö dacronia. Meikäläisen veneessä painoero (iso genua) on pari kiloa, mikä ei matkaveneilijälle merkitse mitään.
Muuten, siitä kahdesta kilosta suurin osa ei ole lähelläkään toppia. Purjeiden muotoa ajatellen (osatakila, muuten) voisi heittää, että reilusti alle kilo on maston puolivälin yläpuolella. Ja matkaveneessähän ei kukaan hengaa laidalla, "läskiä laidalle" on kilpailijoiden hommeleita sekin. No, tämä on sivuseikka, se merkittävä on edelleenkin kestävyys ja käyttöikä ja näiden tekijöiden painoarvo suhteessa veneen suorituskykyyn.
Olen kuullut (myönnän, toisen käden tietoa, mutta asianosaisilta kuultua), ettei ole mitenkään harvinaista, että aktiivisesti kilpapurjehdukseen käytettävässä veneessä voi olla kymmenkunta erilaista purjetta mukana. Matkaveneilijällä on tyypillisesti alle viisi, monella vain kaksi eli iso ja rullalla oleva keulapurje, joka on joko fokka tai genua. Joillakin on sitten lisäksi spinnu tai genaakkeri. Myrskyfokkakin on suhteellisen harvoilla (Itämeren ulkopuolelle suuntaavilla toki paljon keskiarvoa useammin).
Aloittaja ei maininnut mitään kilpailemisesta, joten oli todennäköisyyksien valossa luontevaa olettaa kyseessä olevan matkapurjehtija. Varsinkin kun yleisin Avance on 24/245, joilla ei juuri ole kisoissa jakoa :) - Joakim_
17 kirjoitti:
Ei purjeen painolla ole matkaveneilijälle juuri mitään käytännön merkitystä. Kilpailijat harrastavat niitä läpikuultavia laminaatti-, kevlar- ja herra ties mitä purjeita. Mutta matkapurjehtijalle olennaisinta on, että purje kestää ne luvatut 35-40 000 mailia.
Viittaamassani esimerkki tapauksessa ulkomainen lafka tarjosi 7 unssin/neliö dacronia ja suomalainen 8 unssin per neliö dacronia. Meikäläisen veneessä painoero (iso genua) on pari kiloa, mikä ei matkaveneilijälle merkitse mitään.
Muuten, siitä kahdesta kilosta suurin osa ei ole lähelläkään toppia. Purjeiden muotoa ajatellen (osatakila, muuten) voisi heittää, että reilusti alle kilo on maston puolivälin yläpuolella. Ja matkaveneessähän ei kukaan hengaa laidalla, "läskiä laidalle" on kilpailijoiden hommeleita sekin. No, tämä on sivuseikka, se merkittävä on edelleenkin kestävyys ja käyttöikä ja näiden tekijöiden painoarvo suhteessa veneen suorituskykyyn.
Olen kuullut (myönnän, toisen käden tietoa, mutta asianosaisilta kuultua), ettei ole mitenkään harvinaista, että aktiivisesti kilpapurjehdukseen käytettävässä veneessä voi olla kymmenkunta erilaista purjetta mukana. Matkaveneilijällä on tyypillisesti alle viisi, monella vain kaksi eli iso ja rullalla oleva keulapurje, joka on joko fokka tai genua. Joillakin on sitten lisäksi spinnu tai genaakkeri. Myrskyfokkakin on suhteellisen harvoilla (Itämeren ulkopuolelle suuntaavilla toki paljon keskiarvoa useammin).
Aloittaja ei maininnut mitään kilpailemisesta, joten oli todennäköisyyksien valossa luontevaa olettaa kyseessä olevan matkapurjehtija. Varsinkin kun yleisin Avance on 24/245, joilla ei juuri ole kisoissa jakoa :)On siinä aikamoinen ero nostaako 20 vai 40 kg isopurjetta ylös (ja puomilta kotiin), tosin vain tuosta ei tietysti kannata maksaa lisähintaa ja heikompaa kestävyyttä.
35-40 000 mailia on hurja määrä. Varmaankin 90% Suomen purjevenekannasta jää vuositasolla alle 1000 mailin ja todella harva ylittää 2000 mailia. Tuo mailimäärä olisi siis vuosikymmeniä, joten vene on jo varmasti myyty eteenpäin ja uusi omistaja ei näe vanhoille purjeille juuri mitään arvoa.
Quantumin mielestä purjeet kestää 3500-4000 tuntia eli vain puolet tuosta mailimäärästä 5 kn keskinopeudella: www.quantumsails.com/get_file.aspx?file=825b61a5-f372-4a1e-a13c-337ba9727437
Avance 24(5):llä on pärjätty aivan erinomaisesti kisoissa. Toki noin pienessä veneessä kisoissakin riittää hyvin dacron, ainakin isopurjeeseen. - 17
Joakim_ kirjoitti:
On siinä aikamoinen ero nostaako 20 vai 40 kg isopurjetta ylös (ja puomilta kotiin), tosin vain tuosta ei tietysti kannata maksaa lisähintaa ja heikompaa kestävyyttä.
35-40 000 mailia on hurja määrä. Varmaankin 90% Suomen purjevenekannasta jää vuositasolla alle 1000 mailin ja todella harva ylittää 2000 mailia. Tuo mailimäärä olisi siis vuosikymmeniä, joten vene on jo varmasti myyty eteenpäin ja uusi omistaja ei näe vanhoille purjeille juuri mitään arvoa.
Quantumin mielestä purjeet kestää 3500-4000 tuntia eli vain puolet tuosta mailimäärästä 5 kn keskinopeudella: www.quantumsails.com/get_file.aspx?file=825b61a5-f372-4a1e-a13c-337ba9727437
Avance 24(5):llä on pärjätty aivan erinomaisesti kisoissa. Toki noin pienessä veneessä kisoissakin riittää hyvin dacron, ainakin isopurjeeseen.Öh, nyt en ymmärrä matematiikkaasi: 20 vai 40 kg? Ei se painoero ole 20 kg vaan 2 kg, siis noiden mainitsemieni unssia per neliö tuottamina minun veneessäni. Siitä minulla ei ole hajuakaan, mitä jokin kevlar-purje painaa neliöltä, eli en tiedä mitä vähän vajaa 70 neliömetriä purjetta painaisi kevlarista tehtynä.
Mainitsemani mailimäärä oli se, minkä suomalainen purjeentekijä antoi matkaveneilyyn sovitettujen purjeiden kestoksi. - Joakim_
17 kirjoitti:
Öh, nyt en ymmärrä matematiikkaasi: 20 vai 40 kg? Ei se painoero ole 20 kg vaan 2 kg, siis noiden mainitsemieni unssia per neliö tuottamina minun veneessäni. Siitä minulla ei ole hajuakaan, mitä jokin kevlar-purje painaa neliöltä, eli en tiedä mitä vähän vajaa 70 neliömetriä purjetta painaisi kevlarista tehtynä.
Mainitsemani mailimäärä oli se, minkä suomalainen purjeentekijä antoi matkaveneilyyn sovitettujen purjeiden kestoksi.No siis tuo 20 ja 40 kg oli painoero kisalaminaattipurjeen ja kestävän dacronin välillä. Vajaat 70 m2 kisaisopurje painaa n. 30 kg.
- 17
Joakim_ kirjoitti:
No siis tuo 20 ja 40 kg oli painoero kisalaminaattipurjeen ja kestävän dacronin välillä. Vajaat 70 m2 kisaisopurje painaa n. 30 kg.
Nyt tuntuu, että jokin menee vikaan näissä luvuissa. Jos 70 neliötä purjetta paina 30 kg, niin siitähän tulee n. 430 g/neliömetri, joka on unsseina n. 15. Okei, valmiin purjeen painossa on mukana lattaa ja reivirenkaita sun muuta, mutta silti.
Muuten, se mun 70 neliötä tarkoitti isoa ja genuaa yhteensä ja muutama neliö siinä tuli näköjään liioiteltua, reilu 60 olisi ollut tarkempi kuin vajaa 70. Joka tapauksessa mä siis puhuin alunperinkin vertailusta kahden dacron-vahvuuden välillä. En pidä laminaattipurjeita realistisena optiona matkaveneilijälle ja mitä tuolla merellä näkee, niin eipä näytä pitävän kukaan muukaan.
Asiasta kukkaruukkuun, lukaisin sitä linkittämääsi dokua ja huomasin sieltä mittayksikön "typical New England sailor" eli 5 kk ajan 2 vkl/kk sekä 2 viikon ajan joka päivä. Siis n. 30 purjehduspäivää kaudessa. Se tuntuu minusta kovin vähältä. En väittäisi itseäni vielä mitenkään hyperaktiiviseksi purjehtijaksi, mutta kyllä joka kesä tulee 50-60 päivää. Ihan pelkillä viikonlopuilla ja kesälomalla. Jenkkien kesälomat nyt tietysti on lyhyempiä. - Joakim_
17 kirjoitti:
Nyt tuntuu, että jokin menee vikaan näissä luvuissa. Jos 70 neliötä purjetta paina 30 kg, niin siitähän tulee n. 430 g/neliömetri, joka on unsseina n. 15. Okei, valmiin purjeen painossa on mukana lattaa ja reivirenkaita sun muuta, mutta silti.
Muuten, se mun 70 neliötä tarkoitti isoa ja genuaa yhteensä ja muutama neliö siinä tuli näköjään liioiteltua, reilu 60 olisi ollut tarkempi kuin vajaa 70. Joka tapauksessa mä siis puhuin alunperinkin vertailusta kahden dacron-vahvuuden välillä. En pidä laminaattipurjeita realistisena optiona matkaveneilijälle ja mitä tuolla merellä näkee, niin eipä näytä pitävän kukaan muukaan.
Asiasta kukkaruukkuun, lukaisin sitä linkittämääsi dokua ja huomasin sieltä mittayksikön "typical New England sailor" eli 5 kk ajan 2 vkl/kk sekä 2 viikon ajan joka päivä. Siis n. 30 purjehduspäivää kaudessa. Se tuntuu minusta kovin vähältä. En väittäisi itseäni vielä mitenkään hyperaktiiviseksi purjehtijaksi, mutta kyllä joka kesä tulee 50-60 päivää. Ihan pelkillä viikonlopuilla ja kesälomalla. Jenkkien kesälomat nyt tietysti on lyhyempiä.Oletko varma, että erotat laminaattipurjeet dacronista? Nykyään on aika tyypillistä, että laminaattipurjeissa on taffeta eli ohut dacron kangas suojana. Tällöin purjetta on aika vaikea huomata laminaatiksi ellei laminaatin kuitu ole voimakkaan väristä. Nämä tosin sitten painavatkin jo lähes saman verran kuin dacron. Mulla on tällaiset purjeet ja ovat täysin ehjät nyt 7 kautta vanhoina, tosin vain yhden kauden minulla olleena ja maileja ei ole kuin reilut 6000, joista reilut 2000 minun purjehtimia.
Jos purjealasi siis onkin vain ~60 ja vaikkapa isopurjeesi siis ~30 m2, painaisi isopurjeesi kisapurjeena 10-15 kg. Fokka/genua on selvästi kevyempi samalla neliömäärällä. Paino sisältää kaikki heloitukset ja vahvikkeet, muttei lattoja. Tuossa kokoluokassa dacron on suuruusluokkaa 10 kg painavampi, jos se on tehty vahvaksi matkapurjeeksi.
Dimension Polyantin mukaan 31-35 jalkaisen veneen isopurje pitäisi tehdä 320AP-kankaasta, joka siis painaa 320 g/m2: http://www.dimension-polyant.com/en/Wovens_2_1_2_Specs.php
Tuosta siis tulisi vain 10 kg ~30 m2 purjeelle, mutta tuohon pitää lisätä kulmavahvikkeet, ompeleet, saumat, lattatastkut, ratsastajat jne.
50-60 päivää purjehduspäivää vuodessa on todella paljon ja silti vaikkapa 30 M päivämatkoilla jäisit alle 2000 M eli purjeittesi pitäisi kestää 20 vuotta. Aika harva pitää purjeitaan 20 vuotta. - isopurjeen kiloero..
Joakim_ kirjoitti:
Oletko varma, että erotat laminaattipurjeet dacronista? Nykyään on aika tyypillistä, että laminaattipurjeissa on taffeta eli ohut dacron kangas suojana. Tällöin purjetta on aika vaikea huomata laminaatiksi ellei laminaatin kuitu ole voimakkaan väristä. Nämä tosin sitten painavatkin jo lähes saman verran kuin dacron. Mulla on tällaiset purjeet ja ovat täysin ehjät nyt 7 kautta vanhoina, tosin vain yhden kauden minulla olleena ja maileja ei ole kuin reilut 6000, joista reilut 2000 minun purjehtimia.
Jos purjealasi siis onkin vain ~60 ja vaikkapa isopurjeesi siis ~30 m2, painaisi isopurjeesi kisapurjeena 10-15 kg. Fokka/genua on selvästi kevyempi samalla neliömäärällä. Paino sisältää kaikki heloitukset ja vahvikkeet, muttei lattoja. Tuossa kokoluokassa dacron on suuruusluokkaa 10 kg painavampi, jos se on tehty vahvaksi matkapurjeeksi.
Dimension Polyantin mukaan 31-35 jalkaisen veneen isopurje pitäisi tehdä 320AP-kankaasta, joka siis painaa 320 g/m2: http://www.dimension-polyant.com/en/Wovens_2_1_2_Specs.php
Tuosta siis tulisi vain 10 kg ~30 m2 purjeelle, mutta tuohon pitää lisätä kulmavahvikkeet, ompeleet, saumat, lattatastkut, ratsastajat jne.
50-60 päivää purjehduspäivää vuodessa on todella paljon ja silti vaikkapa 30 M päivämatkoilla jäisit alle 2000 M eli purjeittesi pitäisi kestää 20 vuotta. Aika harva pitää purjeitaan 20 vuotta.Keskustelua seurattuani minusta alkoi tuntua, että juoni jotenkin sekosi. Eikö kysymys ollut matkaveneen isopurjeen painosta ja sen käytännön merkityksestä? Jos laminaattipurje onkin jonkin kilon kevyempi, ero tuskin on käytännön kannalta merkityksellinen (kun puhutaan "normaalikokoisesta" purjeesta).
Reivattaessa purjeen paino siirtyy alemmaksi. Ehkä rullaiso on siinä suhteessa huonompi, koska rullalaite itsessään lisää rikin painoa eikä purjeen pienentäminen siirrä painopistettä alemmaksi.
Dacron on edelleen hyvä (paras?) materiaali cruising-purjeeseen. Kankaita sekä designeja on monenlaisia. Cruising-käytössä laminaattipurjeiden yksi riesa on kerrosten väliin pesiytyvä mikrobikasvusto. Saattaa hyvin olla, että laminaattipurje on joillekin imagokysymys: sellainen pitää olla, koska muillakin on.
En muuten usko, että 20-vuotias isopurje sittenkään on harvinaisuus. Kisapurjeet on eri juttu. Se on selvä, että vähemmän käytössä oleviin purjeisiin ei tule uusimistarvetta edes 20 vuodessa (kuten myrskyfokka). - abix
17 kirjoitti:
Ei purjeen painolla ole matkaveneilijälle juuri mitään käytännön merkitystä. Kilpailijat harrastavat niitä läpikuultavia laminaatti-, kevlar- ja herra ties mitä purjeita. Mutta matkapurjehtijalle olennaisinta on, että purje kestää ne luvatut 35-40 000 mailia.
Viittaamassani esimerkki tapauksessa ulkomainen lafka tarjosi 7 unssin/neliö dacronia ja suomalainen 8 unssin per neliö dacronia. Meikäläisen veneessä painoero (iso genua) on pari kiloa, mikä ei matkaveneilijälle merkitse mitään.
Muuten, siitä kahdesta kilosta suurin osa ei ole lähelläkään toppia. Purjeiden muotoa ajatellen (osatakila, muuten) voisi heittää, että reilusti alle kilo on maston puolivälin yläpuolella. Ja matkaveneessähän ei kukaan hengaa laidalla, "läskiä laidalle" on kilpailijoiden hommeleita sekin. No, tämä on sivuseikka, se merkittävä on edelleenkin kestävyys ja käyttöikä ja näiden tekijöiden painoarvo suhteessa veneen suorituskykyyn.
Olen kuullut (myönnän, toisen käden tietoa, mutta asianosaisilta kuultua), ettei ole mitenkään harvinaista, että aktiivisesti kilpapurjehdukseen käytettävässä veneessä voi olla kymmenkunta erilaista purjetta mukana. Matkaveneilijällä on tyypillisesti alle viisi, monella vain kaksi eli iso ja rullalla oleva keulapurje, joka on joko fokka tai genua. Joillakin on sitten lisäksi spinnu tai genaakkeri. Myrskyfokkakin on suhteellisen harvoilla (Itämeren ulkopuolelle suuntaavilla toki paljon keskiarvoa useammin).
Aloittaja ei maininnut mitään kilpailemisesta, joten oli todennäköisyyksien valossa luontevaa olettaa kyseessä olevan matkapurjehtija. Varsinkin kun yleisin Avance on 24/245, joilla ei juuri ole kisoissa jakoa :)Kyllä matkapurjehtijalle on painolla ja sen sijoituksella merkitystä melkein yhtä paljon kuin kilpapurjehtijoille.
Naisväki kyllä arvostaa jos venee kulkee eikä vaan ja ainoastaan kallistuu kovemmassa kelissä.
Ilmankos noihin kalliimpiin cruisereihiin laitetaan hiilikuitumastoja, ainoa syy siiheen on painon saaminen pois siiheen vähiten sopivasta paikasta.
Toinen kysymys on se, että kuinka paljon siiheen on valmis panostamaan, mutta kyllä eroa on yhtä paljon oli sitten tarkoitus matkanteko tai kilpaileminen! - purjeen paino....
abix kirjoitti:
Kyllä matkapurjehtijalle on painolla ja sen sijoituksella merkitystä melkein yhtä paljon kuin kilpapurjehtijoille.
Naisväki kyllä arvostaa jos venee kulkee eikä vaan ja ainoastaan kallistuu kovemmassa kelissä.
Ilmankos noihin kalliimpiin cruisereihiin laitetaan hiilikuitumastoja, ainoa syy siiheen on painon saaminen pois siiheen vähiten sopivasta paikasta.
Toinen kysymys on se, että kuinka paljon siiheen on valmis panostamaan, mutta kyllä eroa on yhtä paljon oli sitten tarkoitus matkanteko tai kilpaileminen!Jospa nyt ei syrjähdetä takilan vaihtamiseen kevyemmäksi ja pysytään matkaveneen tavanomaisessa alumiinimastossa ja teräsvanteissa!
Väitän, että jopa naisväki saattaa huomata sen kallistusherkkyyden, joka johtuu liian pussikkaaksi venyneestä purjeesta tai väärästä trimmistä. Siinä naisväkesi ei kyllä huomaa eroa, onko hyvässä trimmissä oleva isopurjeesi muutaman kilon painavampi vai kevyempi. Se, että veneesi "ainoastaan kallistuu kovemmassa kelissä" ei todellakaan johdu marginaalisesti painavammasta purjekankaasta.
Tietysti voit ylipuhua naisväkesi ymmärtämään kalliita laminaattipurje-hankintojasi noilla jutuilla veneen kulkemisesta ja kallistumisesta ;-)
Veneissä on toki suuria eroja. Toisissa on kölipainoa puolet uppoumasta, toisissa vain kolmannes. Muotostabiliteeteissäkin on suuria eroja, samoin uppoumassa, rikeissä jne.
Siitä minkä tyyppisen purjeen kukin voi ajatella tarvitsevansa, voi katsella vaikkapa "webarin" suosituksia: http://www.wb-sails.fi/bigboat_sails/index.htm
http://www.wb-sails.fi/bigboat_sails/hightechcruisingl.htm
Saman purjemaakarin sivuilta taitaa löytyä trimmausohjeitakin. - abix
purjeen paino.... kirjoitti:
Jospa nyt ei syrjähdetä takilan vaihtamiseen kevyemmäksi ja pysytään matkaveneen tavanomaisessa alumiinimastossa ja teräsvanteissa!
Väitän, että jopa naisväki saattaa huomata sen kallistusherkkyyden, joka johtuu liian pussikkaaksi venyneestä purjeesta tai väärästä trimmistä. Siinä naisväkesi ei kyllä huomaa eroa, onko hyvässä trimmissä oleva isopurjeesi muutaman kilon painavampi vai kevyempi. Se, että veneesi "ainoastaan kallistuu kovemmassa kelissä" ei todellakaan johdu marginaalisesti painavammasta purjekankaasta.
Tietysti voit ylipuhua naisväkesi ymmärtämään kalliita laminaattipurje-hankintojasi noilla jutuilla veneen kulkemisesta ja kallistumisesta ;-)
Veneissä on toki suuria eroja. Toisissa on kölipainoa puolet uppoumasta, toisissa vain kolmannes. Muotostabiliteeteissäkin on suuria eroja, samoin uppoumassa, rikeissä jne.
Siitä minkä tyyppisen purjeen kukin voi ajatella tarvitsevansa, voi katsella vaikkapa "webarin" suosituksia: http://www.wb-sails.fi/bigboat_sails/index.htm
http://www.wb-sails.fi/bigboat_sails/hightechcruisingl.htm
Saman purjemaakarin sivuilta taitaa löytyä trimmausohjeitakin.Ei minun tarvitse ylipuhua ketään jos haluan hankkia laminaattipurjeita ja niin kuin tässä jo aiemmin mainittu ei laminaattipurjeet vielä kaikki ole kevyemmät kuin dacronit (jos noihin tilataan taffeta pinnoitus, esimerkiksi).
Yritin osoittaa, että painolla siellä ylhäällä on yhtä paljon merkitystä oli veneen käyttötarkoitus mikä hyvänsä, kun tässä ketjussa oli väite, että ei matkapurjehtijalle ole purjeen painolla väliä! - 17
abix kirjoitti:
Ei minun tarvitse ylipuhua ketään jos haluan hankkia laminaattipurjeita ja niin kuin tässä jo aiemmin mainittu ei laminaattipurjeet vielä kaikki ole kevyemmät kuin dacronit (jos noihin tilataan taffeta pinnoitus, esimerkiksi).
Yritin osoittaa, että painolla siellä ylhäällä on yhtä paljon merkitystä oli veneen käyttötarkoitus mikä hyvänsä, kun tässä ketjussa oli väite, että ei matkapurjehtijalle ole purjeen painolla väliä!Väite oli minun ja seison edelleen sen takana. Matkapurjehtija tyypillisesti reivaa joka tapauksessa paljon aikaisemmin kuin kilpapurjehtija.
Olisi tietysti mielenkiintoista, jos joku pystyisi osoittamaan uskottavin perusteluin, paljonko vaikkapa 8 m/s sivutuulessa tulee (asteina) kallistuseroa esim. 35-jalkaisessa veneessä, jos purjeiden painoero on tuota Joakimin esittämää tasoa. Mutu-pohjalta en ihan heti usko, että ero yltäisi esim. 5 asteen tasolle. Ja jos tuulta on enemmän kuin tuo, niin matkapurjehtija reivaa ihan varmasti (useimmat reivaavat jo 8 m/s kohdalla). - seppomartti
Joakim_ kirjoitti:
On siinä aikamoinen ero nostaako 20 vai 40 kg isopurjetta ylös (ja puomilta kotiin), tosin vain tuosta ei tietysti kannata maksaa lisähintaa ja heikompaa kestävyyttä.
35-40 000 mailia on hurja määrä. Varmaankin 90% Suomen purjevenekannasta jää vuositasolla alle 1000 mailin ja todella harva ylittää 2000 mailia. Tuo mailimäärä olisi siis vuosikymmeniä, joten vene on jo varmasti myyty eteenpäin ja uusi omistaja ei näe vanhoille purjeille juuri mitään arvoa.
Quantumin mielestä purjeet kestää 3500-4000 tuntia eli vain puolet tuosta mailimäärästä 5 kn keskinopeudella: www.quantumsails.com/get_file.aspx?file=825b61a5-f372-4a1e-a13c-337ba9727437
Avance 24(5):llä on pärjätty aivan erinomaisesti kisoissa. Toki noin pienessä veneessä kisoissakin riittää hyvin dacron, ainakin isopurjeeseen.Nyt meni ihan satuiluksi. Ei kai Quantum voi väittää heidän purjeiden kestävän vain 125-167 päivää 5 solmun nopeudella. Minulla iso ja 1. genoa 14000 mailia ja 6 v vanhana alkavat olla siinä kunnossa,että tarjouspyynnot ovat jo lähteneet. Matkapurjehdusta toki voi niillä harrastaa mutta parasta ennen on jo sivuutettu.
- Hard tack
Vilkaisepa vaikka tuolta:
http://www.narwal.gd.pl/
Pari tuttua sieltä on tilannut, ja tyytyväisiä ovat olleet. Itse olen kyllä varsin tyytyväinen WB-Sailsin purjeisiin ja palveluun, ja ensisijaisesti suosittelen sitä. - TaxEL
Narwal'ia edustaa meillä Sail and go. Paraisilla.
- gfsaw3weds
Avanceja suomessa riittää.
Halvimmalla saa purjeet, kun lainaa naapurin veneestä. - Tyytyväinen asiakas
Ostin taannoin Meripurjeesta purjekerran veneeseeni. Olivat edulliset muihin tarjouksiin verraten ja vieläkin käytössä. Kysy ihmeessä tarjousta sieltä.
- FIN007
Purjeen hankinnassa kannattaa huomioida valmistajan kokemus venetyypistä joka vaikuttaa ratkaisevasti purjeen istuvuuteen. Kotimainen neulomo pystyy myös ottamaan huomioon paremmin käyttäjän erikoistoivomukset ja takuu sekä huoltokysymykset hoituvat vaivattomammin. Jos purjeen hinta on huomattavasti keskihintaa alhaisempi, selittyy se halvempien tuotantokustannusten lisäksi heikompilaatuisella kankaalla.
- 9+19
Kyllä. Aivan sama kuin maastohiihtosuksien ostossa. Kelta-musta väritys ei takaa mitään, jos kirjainyhdistelmä väärä ja vaikka olis oikeakin. Jos ei luista, niin ei luista. Silti 90% porukasta on tyytyväisiä, kun eivät paremmasta tietä. Kyllä vene lisuillakin kulkee, mutta en sellaisia itselle omaan käyttöön huolisi...
- Terppa 77
Tilasin Sail And Go:lta Narwalin valmistamat purjeet ja laatu on ihan sama kuin kotimaisilla neulomoilla. Kangas on samaa kuin mitä käytetään suomessa. Ainoa ero syntyy työkustannuksissa jotka puolassa ovat edulliset.
- garbage in = garbage
Terve
En usko että ainoa ero purjeissa on työkustannus ts.
halvempi=parempi.
Tilasin keulapurjeen Northilta harvinaiseen venetyyppiin
ja kaikki rikin mitat löytyivät heti databasesta. Tehneet näitä
aiemminkin vaikka veneitä valmistettu alle 90.
En usko että Puolan pojilla olisi mitään käsitystä ko.
mitoista saati näkemystä hyvään purjeeseen vaikka mitat
toimitettaisiin.
Eikö se Suomenlinnan uusi - roju - lauttakin ollut Puolasta? - wilho_sm
Luulen että Puolassa tehdään monta kertaa enemmän purjeita kuin Suomessa ja mitat suunnitellaan edustajan kanssa eikä tehtaan.
Ja toiseksi kyllä muakin vituttaisi jos olisin tilannut juuri Suomesta purjeet ja maksanut melkein kasi kertaa enemän...
Kolmanneksi: Lautta jos on puolasta niin se liity mitenkään purjeisiin.- _/)_
Purjeessa on muitakin ominaisuuksia kuin kangas ja mitat. Kun itse menin Northille kyselemään tarjousta isopurjeesta veneeseen, joita on tehty vain muutama kappale, kävivät hakemassa saman tien arkistostaan veneeni rikipiirustuksen. Sen jälkeen neuvoteltiin rikin ominaisuuksista ja minun tarpeistani. Parin päivän päästä sain tarjouksen kolmesta eri vaihtoehdosta vaakaleikatusta dacronista radiaalileikattuun kevlariin. Otin kalleimman, joka ei ollut se kevlar. Halvin olisi ollut hieman alle puolet valitsemastani.
Samantapainen proseduuri on ollut muiden purjeiden kohdalla. Viimeksi kolmsgenuan osalta käytiin läpi myös skuutijärjestelyt kannella, joita sitten muutettiin paremmiksi ja purje leikattiin sen mukaan.
Onko Narwalilla sellainen edustaja, jolla on kompetenssia vastaavaan palveluun? Eli edustajan kautta ulkomailta tilatut purjeet saattavat olla aivan kelvollisia, mutta turha väittää, ettei sillä lisähinnalla mitään saisi. - 13+20=?
Kaksi kertaa enemmän hintaa suomalaisilla neulomoilla verrattuna Puolassa teetettyihin. Ei voi pitää paikkansa. Itse olen ottanut vertailevat tarjoukset Puolassa tehdyistä ja Suomessa tehdyistä. Hinnanero ei ole kovinkaan iso, katsoin juuri vertailukelpoisen esimerkin, eroa noin 7%. Itse olen tilannut suomalaisilta. Ehkä, jos hintaero olisi luokkaa 20%, voisin harkita. Asiakaspalvelulle laitan tuon hinnan.
- seppomartti
Merkittäviä hintaeroja on. Olen tilaillut purjeita vajaan 10v aikana Ranskasta 2, Saksasta 1, Suomesta 1, Hong Kong 7 kpl. Nyt edessäni on tarjous 98m2 running spinnu ja 93m2 reaching spinnu Suomi/WB= 5500e alennuksineen ja Lee Sails nykykurssilla 2647e. Materiaalit ja leikkaukset samat. Lähetys UBS:llä kotiovelle kaukoidästä 181e. Eroa lähetyskuluineen silti jää 2672e= 48,58%. Maahantuotikulujen ja alvin kuittia en enää löytänyt mutta hatara mielikuva on noin 30% lähetyksen arvosta. Tällä olettamalla voisi säästää tällaisessa paketissa noin 1800e=33%. Kahden spinnun lisäksi saisi asymmetrisen ilman lisäkustannuksia. Työn laatua en osaa moittia ja riittää hyvin matkapurjehtijalle. Toimitus ja kommunikaatio idästä on ollut täsmällistä. Purjekankaiden valmistajia oletan olevan vain muutamia maailmassa ja materiaalin laatu tuskin on merkittävä ero. Jos jotain korjaamista olisi (ei ole ollut) niin tuskin kannattaa lähettää takuuna valmistajalle ulkomaille vaan maksaa lähimmälle purjemaakarille. Tällä kertaan tilaus meni WB:lle.
- FIN 008
Kaukoidän purjeille tulee 12% tulli ja päälle 23% ALV. Purjekankaan valmistuksessa syntyy kakkoslaatua siinä missä minkä tahansa kankaan teossa ja juuri nämä materiaalit päätyvät kaikkein halvimpiin purjeisiin. Se mikä purje välttää on jokaisen oma asia mutta jos asettaa jonkinlaisia suorituskykyvaatimuksia, kannattaa paikallisesta asiantuntemuksesta jo vähän maksaa.
- seppomartti
Keskustelun avaus oli mistä saa halvat purjeet. Oman kokemukseni mukaan kaukoidästä saa ja hinnan ero on merkittävä. Suorituskyvyn mittaus on sitten vaikeampi asia matkaveneilijälle. Mitään ratkaisevaa laatueroa en ole havainnut.
Mihin tieto kakkoslaadusta perustuu? Mistä kakkoslaadun tunnistaa ja mistä saan ostaa jos haluaisin?. Jos ostan Bainbridgea tai Dimension Polyanttia niin saanko ulkomailta kakkoslaatua ja Suomesta ykköstä? Onko näin yksinkertaista kangaslaadun valinta?
Viimeiset purjeet Code 0 ja 2 spinnua tilasin WB:ltä. Hinta ei ollut valintaperuste. Eli kukin tyylillään.- tahtoo laatua
Dacronien aikakaudella isommat purjeentekijät mittasivat kankaan ominaisuudet joka erästä, sillä laatu ei ollut tasaista. Tuskin se on vieläkään tasaista, mutta mittaamisesta on tullut modernien materiaalien kanssa vaikeaa.ja laadunvalvonta jää valmistajalle. Kakkoslaatua ei mitenkään päälle päin tai hypistelemällä erota. Paremmat kangaserät tuskin osoitetaan maantieteellisin perustein johonkin maahan, mutta vaativimmelle purjeentekijöille kyllä.
- ei ikinä uudestaan
Opettavainen tarina purjeen ostosta:
Tuli tilattua ennen joulua purje Lauttasaarelaisfirmalta.
Toimitus luvattin ennen vesille laskua. Eipä kuulunut firmasta mitään.
Itse kun kyselin perään lupailtiin toukokuussa. Eipä kuulunut firmasta mitään.
Itse kun kyselin perään lupailtiin ennen juhannusta. Eipä kuulunut firmasta mitään.
Vaadin maksetut rahat takaisin. Luvattiin seuraavaksi päiväksi.
Sitten purje olikin valmiina. Vaan oli materiaali eri väristä kuin tilattu.
Ei kuulemma oltu saatu materiaalia ja ei oltu ehditty kysyä tilaajalta sopiiko
toinen väri! Oli pakko myöntyä, ettei loma menisi pilalle. Purje oli lisäksi valmiiksi tuhruinen. Lieni hätäpäissä tehty?
Enpä tilaa seuraavaa samasta paikasta.
Ja kun tilaan seuraavan purjeen vaadin sopimussakon, jos ei tule ajoissa.
- Jack don huan
Voisitko ketoa toimittajan että osaa vältää kyseistä neulomoa kun hankkii purjeita?
- kaikkea sattuu
Mahtaako Larussa olla enempää kuin yksi purjeentekijä? En ole vielä sieltä purjeita tilannut, mutta tarjouksia saanut ja useamman tilauksen kulkua sivusta seurannut. Ne ovat kaikki sujuneet kerta kaikkiaan mallikkaasti. Kaikkeen toimintaan sattuu tietenkin maanataitkin.
- 12+19
kaikkea sattuu kirjoitti:
Mahtaako Larussa olla enempää kuin yksi purjeentekijä? En ole vielä sieltä purjeita tilannut, mutta tarjouksia saanut ja useamman tilauksen kulkua sivusta seurannut. Ne ovat kaikki sujuneet kerta kaikkiaan mallikkaasti. Kaikkeen toimintaan sattuu tietenkin maanataitkin.
Ainakin kaksi purjemaakaria on Larussa:
http://www.wb-sails.fi/suomi/yhteystiedot/index.html
http://www.fi.northsails.com/Yhteystiedot/NorthSailsSuomi/VeneOyBremerHelsinki/tabid/28878/language/en-US/Default.aspx - kaikkea sattuu
12+19 kirjoitti:
Ainakin kaksi purjemaakaria on Larussa:
http://www.wb-sails.fi/suomi/yhteystiedot/index.html
http://www.fi.northsails.com/Yhteystiedot/NorthSailsSuomi/VeneOyBremerHelsinki/tabid/28878/language/en-US/Default.aspxNoista Northilla on vain Vene Bremer edustajana, tekijät Turussa.
- Don Huan
No kertokaa nyt tietämättömälle mikä neulomo se on?
- Freja
En olisi uskonut moista tarinaa noista neulomoista... Pitänee kumminkin pistää sana kirtämään että osaa ystävät välttää....
- Pölhis
Itse kanssa etsimässä purjemaakareita. 3 purjetta tilattu Meripurjeelta, mutta valitettavastii ainoastaan yksi niistä vastasi täysin tilattua. Ensimaisestä tuli liian iso, ja isopurjeessa ylin latta ei mahdu taskuun, ja pari muuta juttua oli unohtunut toimituksesta. Samalla oli toi ensin mainittu purje korjattavana, mutta sille ei oltu sitten muistettu tehdä mitään vaikka oli lojunut siellä 7 kk.
- Mikey225
Onko muuten kukaan miettinyt miksi suomalaiset neulojat ilmoittaa toimitusajaksi 5-7 vko ja kaukoidän kollegat 3-4.....
... got it? - s/y Sarema
Muistaakseni Doyle Caribbean antaa 50.000 nm takuun. Luulisin, etteivät ole halvimmat. Olen oppinut arvostamaan purjemaakarin asiantuntemusta, mutta se onhenkilökysymys. Niinirannan Timo Telkola on ehdottomasti luottomieheni (=North Finland). Kerron esimerkin. genoamme repesi, omasta syystä, viikkoa ennen Hawaiille saapumista. Isossakin oli hiukan töitä. Timo vastasi e-mailiini heti, kuten aina ja antoi yhteystiedot. Kerroin ongelmani e-mailillä Hawaiille Soitin heti saavuttiuamme ja seuraavana päivänä poika tuli hakemaan. Kun hain purjeet, kertoivat, että North hoitaa asiakkaansa ykkösprioriteettina. Oli kisaviikko ja kauhea kiire. Muiden kuin Nothin purjeita ei olisi korjattu sillä viikolla. Pääsimme jatkamaan Alaskaan ilman viivettä. Alkuperäinen genoamme kesti 1,5 Atlantin ylitystä. Hortassa oli porukkaa katsomassa riekaleista saapumistamme . Melkein kuuli ihmisten ajatukset "onneksi tuo en ole minä". Alkuperäiset purjeet (ei North) oli tehty Suomen kesälomapurjehduksiin. Uudet painaa melkein tuplan, mutta ovat kestäneet ilman isompia ongelmia 40.000 nm. Kelit ovat olleet joskun hiukan kovia. Näimme Groupaman Uruguain Punta del Estessä masto katkenneena. Purjeet olivat lievästi sanottuna kuluneet, mutta menestymisen mahdollisuutta ei ole matkapurjein. Mutta jos rahalla ei ole merkitystä, ottaisimme mieluusti hiilikuitumaston ja laminaattipurjeet. Jostakin syystä Hauteran tekemä mesaani on edelleen kelvollinen14 vuoden iäsässä, vaikka se on ollut ylhäällä "kesät talvet". Hong Kong purjeet olisivat olleet halvempia, mutta kun ongelmia on riittävästi muutenkin. Arvostan purjemaakarin asiantuntemusta. Luotan Timoon enemmän kuin Suomen hallitukseen.
- Kisapurjeet usa:sta?
Onko kukaan tilannut rapakon takaa? Tuolta löytyi mielenkiintoisia hintoja: http://www.mauriprosailing.com/us/international-orders.htm
Hinnat ilman veroja. Tietääkö joku miten ne verotusrajat meni. Jos vaikka tilaisi erikseen kaikki purjeet.. - Kisapurjeet usa:sta?
Tässä vielä se oikeampi osoite hintoihin:
https://maurisails.com/Sail-Prices.htm - egrddhdyhtfnfufyujyu
1730 taalaa näky olevan hinta tolla sivustolla Avance 24 purjeelle...paljos se tekee €:a?
- saimivilen
No ei oo halpa yli 1300 euroo ja rahti päälle!Tuskin kannattaa!
- A-36
Nuo on vielä verottomia hintoja eli vielä
tulli alv. päälle. - Kaveripurjehtia
Kaveri osti viime kevänä Sail and Goilta, Puolassa tehdyt uudet purjeet Avance 245:seen.(sama riki kun Avance 24). Tehty Polyantin Dacronista. Iso ja Rullagenua maksoi alle 1300€ (sis. alvin) Rahti Matkahuollon kautta 20€
- tumpelotumppi
Itse tilasin myös muutama vuosi sitten Sail and Go:lta Narvalin isopurjeen. Itse kangas ihan hyvä mutta latat pienempiä, lattataskun päät revenneet ratsastajien kohdalta ja muutenkin kaikki hieman hepposempaa kamaa.
Nyt jälkiviisaana tilaisin Suomesta, sillä kaikki ongelmat helpommin hoidettavissa. - Kaveripurjehtia
tumpelotumppi kirjoitti:
Itse tilasin myös muutama vuosi sitten Sail and Go:lta Narvalin isopurjeen. Itse kangas ihan hyvä mutta latat pienempiä, lattataskun päät revenneet ratsastajien kohdalta ja muutenkin kaikki hieman hepposempaa kamaa.
Nyt jälkiviisaana tilaisin Suomesta, sillä kaikki ongelmat helpommin hoidettavissa.Ei ne vissin tee enää siellä Narwalilla vaan Paljon isompi paja Bryt Sails. Tekee purjeet myös Boding Segelille Ruotsiin. Pitäis olla tosi paljon parempi laatu.
- seppomartti
Matkapurjehtijoiden keskuudessa kiertää "tietoa" kuinka heikkoja veneiden mukana tulevat standardipurjeet ovat. Niiden poisjättämisestä massaveneiden tuottajat eivät juuri hyvitäkkään.Elvarin iso ja rullagenoa ovat yli 22000mpk ja 6 v. jälkeen ehjät. Muotoa voi arvostella uudesta lähtien. Puheet standardipurjeen kankaan ja saumojen heikkoudesta lienevät kuviteltuja. HongKong purjeet ovat olleet halpoja mutta heikkoja.Sekä spinnu, että genaakkeri räjähtivät aika helposti. Oma moka koska itse jouduin valitsemaan kankaan ja monta muutakin detaljia. WB:n purjeet ovat kestäneet paljon yli kassiin merkityn maksimituulen mutta mm Code 0 metallirenkaat kulmissa eivät olleet viimeisen päälle muodoltaan ja katkesikin puuskassa.
- AlpoAatu
Tää on ehkä hieman vanha ketju, mutta en ainakaan enenään voi kehua WB-saillisin purjeita. Todella kuraa kamaa. Ilmeiseti tekijät vaihtuneet tai jotain... asiakaspalvelua ja lasutusta hoitava henkilöllä ei ole alkeelisintakaan kuvaa asiakaspalvelusta, tosi tökeröä. Muutenkin yhteydenotto takkuaa, sovitut aikataulut ei pidä. Uusi purje oli valmiiksi korjatun näköinen, eikä ollut oikean kokoinen, piti veidä takaisin... mitenhän saavat sen kojattua. lomalle pitäisi päästä lähtemään viikon päästä...
- ei.valittamista
AlpoAatu kirjoitti:
Tää on ehkä hieman vanha ketju, mutta en ainakaan enenään voi kehua WB-saillisin purjeita. Todella kuraa kamaa. Ilmeiseti tekijät vaihtuneet tai jotain... asiakaspalvelua ja lasutusta hoitava henkilöllä ei ole alkeelisintakaan kuvaa asiakaspalvelusta, tosi tökeröä. Muutenkin yhteydenotto takkuaa, sovitut aikataulut ei pidä. Uusi purje oli valmiiksi korjatun näköinen, eikä ollut oikean kokoinen, piti veidä takaisin... mitenhän saavat sen kojattua. lomalle pitäisi päästä lähtemään viikon päästä...
Otin keväällä uuden WB:n ison käyttöön ja se on aivan viimeisen päälle. Nyt on uusi ykkösgenua menossa tilaukseen, enkä välitä muilta neulomoilta kysyäkään. Tuntevat jo WB:llä veneeni ja tietävät, mikä siihen sopii, kunhan kerron, mitä purjeelta haluan. Omistajaportaan sosiaaliset taidot eivät ole ehkä niin kehuttavia, mutta tekniset taidot ovat. Enkä ole siellä huonosti tullut kohdelluksi, pikemminkin ujosti.
- BrytsailsSailandgoBoding
Bodingin purjeet tehdään Puolassa Gdanskissa. Sellainen firma kun Bryt Sails. Sail and Go Paraisilta edustaa nykyään myös Bryt Sails. Laatu on erinomainen ja ja hintataso on kohdallaan. linkki: www.sailandgo.fi
- saimanalle
Sail and Go Paraisilta , hinta laatusuhde hyvä
- kuka.äänessä
Meneepä kilpalaulannaksi. En ole herkkä epäilemään, mutta nyt jo haiskahtaa kauppiaan omakehuilta.
- Anonyymi
Vuosia vierähtänyt viimeisistä vastauksista
Mistä tänä päivänä hyvät ja edulliset purjeet
Vai onko edelleen sama että wb north tai elvström parhaat ja kalleimmat
Mitenköhän hartik sali omistajan vaihdoksen jälkeen onko laatu hyvä
Ilmeisesti tuo puolessa purjeita tekevä sali and go vielä kuvioissa mukana eli ilmeisesti niidenkin purjeet ihan ok- Anonyymi
Olen kuullut, että One Sailsin Viron edustajan kautta olisi hankittu kisapurjeita edullisesti:
https://www.onesails.com/international/estonia-loft
- Anonyymi
Purjeet ovat väärä paikka säästää.
Kunnollisilla kotimaassa tehdyillä purjeilla on myös huolto ja tuotetuki takanaan.
Halvalla saa halvan - ja mieluummin ostaa yhdet kunnolliset kerran viiteen vuoteen (joo jotkut myyvät veneitä, joiden purjeet ovat 1990-luvulta) ja voidaan puhua purjehtimisesta.
Venyneillä kankailla kallisteleminen vie purjehduksesta ilon - eikä nyt puhuta kisapurjeista.
Purjeet kuluvat käytössä siinä kuin autossa renkaat, niitä pitää uusia, jos ei sitten ole näitä pitkällä lipputangolla moottoriveneileviä.
Älä säästä purjeissa. Osta kotimaassa tehdyt.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676