Paljon vartijana

Euroopan taloustilanne määrittää tulevien vuosien poliittisia ratkaisuja niin meillä kuin muualla. Tämän aiheen luulisi siten olevan poliittisen keskustelun keskiössä näinä päivinä. Monet ovat kuitenkin nyt odottavalla kannalla. Vain talousoppineet tuntuvat osoittaneen enemmän kiinnotusta asiaan ja heidän sanomansa on päivä päivältä synkistynyt.

Tänään on yksi ratkaisun päivä, kun Slovakia käsittelee pysyvään vakuusrahastoon osallistumista parlamentissaan. Slovakia on viimeinen euromaa, jolta hyväksyntä puuttuu asiassa, missa vaaditaan kaikkien jäsenmaiden hyväksyntää. Slovakia ei ole mikään läpihuutojuttu, sillä maan hallitusessa mukana olevista puolueistakin yksi vastustaa asiaa. Slovakiassa ollaan enemmän sitä mieltä, että euro pelastetaan ajamalla Kreikka saneeraukseen. Slovakialaiset eivät myöskään ihan käsitä, miksi heidän tulisi avittaa itseään rikkaampaa valtiota.

Lätkässä Slovakia onnistui tuhrimaan omissa kisoissaan mahdollisuutensa mitaleille. Nyt Slovakialla on Eurooppapolitiikassa eräänlainen rangaistuslaukauksen paikka. Jos Slovakia sanoo ei, kriisin alku voidaan ehkä paikantaa tähän tiistaipäivään. Se olisi siis historiallinen romahduksen päivä. Saa nähdä, miten käy. Euroopan suuret tekevät varmasti kaikkensa painostaakseen slovakeja yhteisiin talkoisiin.

Suomessa puolestaan jo hallituksellakin alkaa olla nihkeyttä jatkaa tukemista uudessa muodossa eli pankkitukena. Kaikilla tuntuu olevan tässä sama marssijärjestys eli ensin sijoittajapääoma tulee, sitten kansalliset varat ja lopuksi ei sitten enää tarvetta yhteisille varoilla pitäisi olla. Ranskan Sarkozy kyllä haluaa muut ensisijaisesti vastuuseen Ranskan pankkien ongelmista.

Muuten Kokoomuksen puna-Ben Z. lausui eduskunnassa, että Jutta Urpilainen taisteli leijonan lailla Suomen etujen puolesta vakuuskysymyksessä. Aika mehevästi sanottu Kokoomuksen pitkäaikaiselta kansanedustajalta.

6

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veroista...

      Euroopalla, tai sen isolla osalla, on jokatapauksessa edessään rankka säästökuuri. Jos se onnistutaan aloittamaan ilman yhdenkään euromaan velkasaneerausta, voidaan poliitikkojen kyenneen estämään kertaromahdus. Se olisi sinällään hyvä saavutus, mutta itse ongelma on ja voi hyvin, siis kansantalouksien ja valtioiden nopea velkaantuminen.

      Suomi on suhteellisen hyvässä asemassa, meidän velkaantumisaste on euromaiden alhaisimpia. Silti velkaa on paljon, ja mikä pahinta, hallitus ei osoita minkäänlaista kyvykkyyttä velkaantumisen hillitsemissä.

      SDP näyttää juuttuneen noihin vaalilupauksiinsa, kun veroja on jokatapauksessa nostettava, olisi alvin pikainen nosto valtiontalouden tulevaisuuden kannalta paljon parempi kuin lisävelka. Mutta kun Jutta papukaijamaisesti toisti ettei edistä tasaverojen suuntaan menoa niin nyt ei sitten tehdä mitään järkevää. Progressioiden kiristyksillä ei saada tarvittavia euromääriä, se on selviö. Muutenkin SDP:n verolinja näyttää olevan verojen nimityksillä kikkailua, on yhdentekevää nimitetäänkö veroa haittaveroksi vai tasaveroksi kun kaikki kuitenkin maksavat saman prosentin. Tärkeintä olisi hoitaa valtion talous tasapainoon

      Tietysti SDP on siinä oikeassa, että polttoainevero on haittavero, se haittaa oleellisesti maamme talouselämää mm. kuljetuskustannuksia nostamalla.

      • Onko näin?

        ONKO ALV.n nosto....

        ..tasa-veron suosimista, jos noston ulkopuolelle jätetään elintarvikkeet ja lääkkeet? Saatikaan sitten, jos vielä elintarvike Alvi alennetaan 8 prosenttiin.
        Mielestäni 5000- 10000 tuhatta euroa kuukaudessa ansaitsevat ja siten runsaasti kuluttavat maksavat alv-a moninkertaisesti verrattuna 1000-2000 ansaitseviin joilla koko kuukauden tulot juuri riittävät peruselämiseen. Mitä enemmän kulutushyödykkeitä hankitaan sitä enemmän tulee veroa maksuun.
        Ehkä polttoaineverojen nosto oli hinta, jolla pääkaupunkiseudun Cidy-vihreät saatiin hallitusrintamaan. Heillä on käytössään joukkoliikenne välineistö, joten polttoaihe veron korotus ei heihin satu.


      • Ennen vastausta pieni mutta olennainen korjaus avaukseeni. Slovakia päättää väliaikaisesta vakausmekanismista eikä siis pysyvästä. Joku puolue on jopa asettanut kyllä-äänen ehdoksi sen, että Slovaki pysyy erossa pysyvästä mekanismista.

        Ilman velkasaneerausta tuskin onnistutaan. Tavoitteeksi kannattaisi ehkä asettaa se, että on onnistuttu, jos vain Kerikka menee nurin.

        Verojen noston osalta kaikki vaihtoehdot ovat tietysti käytettävissä. Tasaveron vastustus näyttää olevan vallalla myös Kepussa ja persuilla, kun nämä ottivat tämän asian kiivaasti esiin moittien hallitusta tasaveron edistämisestä. Eli tälle ei näytä löytyvän tukea monesta muustakaan puolueesta. Kokoomus ei kykene pelkästään RKP:n tuella näitä verouudistuksia ajamaan.

        Alkoholi- ja tupakkavero on aina mielletty haittaveroiksi ja verojen korotusten perusteet ovat aina olleet tuotteiden haitallisuudessa. Toki valtiovalta on ennenkin tällä verukkeella pyrkinyt näissä myös fiskaalisiin tavoitteisiin.

        Energia- ja polttoaineverojen osalta kysymys lienee yksi vihreiden mukanaolon kynnyskysymyksistä. Edellisessä hallituksessa saatiin jo raju polttoaineverojen korotus sekä jatkossa erilaisia tukia edellyttävä risupakettiuudistus Vihreiden ja Kepun yhteispunnerruksella. Kokoomus sai tässä paketissa sitten pari ydinvoimalaa.

        Energia- ja polttoaineverot ovat talouselämän kannalta haittaveroja, joiden nostamisessa on hyvä olla kohtuullinen ja joita pitää tilanteen niin vaatiessa myös laskea. Kepun markkinoima eläketakuuhan meni jo sinällään energiaveron nousuun. Eli mummonmökissä asuva sai pikkasen lisää rahaa selviytyäkseen energiaverojen korotuksesta. Tällainen silmänkääntötemppu.

        Tärkeää on hoitaa talous tasapainoon. Tällä hallituksella on siihen selvästi paremmat edellytykset kuin edellisellä, koska sillä ei valtapoliittisia etuja vaalittavanaan kuntaremonttia tehtäessä. Kuntauudistus on erittäinen olennainen osa talouden tasapinottamisessa. Hallitus on valmis myös leikkaamaan erilaisia menoja tarpeen mukaan. Kepuhan ei suostunut vaalien alla kertomaan yhtään mahdollista leikkauskohdetta. Hallitus leikkaa mm. yritystuista, puolustusmenoista ja valtionavuista. Kaikki erinomaisia valintoja.


      • Joustoa monenmoista
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ennen vastausta pieni mutta olennainen korjaus avaukseeni. Slovakia päättää väliaikaisesta vakausmekanismista eikä siis pysyvästä. Joku puolue on jopa asettanut kyllä-äänen ehdoksi sen, että Slovaki pysyy erossa pysyvästä mekanismista.

        Ilman velkasaneerausta tuskin onnistutaan. Tavoitteeksi kannattaisi ehkä asettaa se, että on onnistuttu, jos vain Kerikka menee nurin.

        Verojen noston osalta kaikki vaihtoehdot ovat tietysti käytettävissä. Tasaveron vastustus näyttää olevan vallalla myös Kepussa ja persuilla, kun nämä ottivat tämän asian kiivaasti esiin moittien hallitusta tasaveron edistämisestä. Eli tälle ei näytä löytyvän tukea monesta muustakaan puolueesta. Kokoomus ei kykene pelkästään RKP:n tuella näitä verouudistuksia ajamaan.

        Alkoholi- ja tupakkavero on aina mielletty haittaveroiksi ja verojen korotusten perusteet ovat aina olleet tuotteiden haitallisuudessa. Toki valtiovalta on ennenkin tällä verukkeella pyrkinyt näissä myös fiskaalisiin tavoitteisiin.

        Energia- ja polttoaineverojen osalta kysymys lienee yksi vihreiden mukanaolon kynnyskysymyksistä. Edellisessä hallituksessa saatiin jo raju polttoaineverojen korotus sekä jatkossa erilaisia tukia edellyttävä risupakettiuudistus Vihreiden ja Kepun yhteispunnerruksella. Kokoomus sai tässä paketissa sitten pari ydinvoimalaa.

        Energia- ja polttoaineverot ovat talouselämän kannalta haittaveroja, joiden nostamisessa on hyvä olla kohtuullinen ja joita pitää tilanteen niin vaatiessa myös laskea. Kepun markkinoima eläketakuuhan meni jo sinällään energiaveron nousuun. Eli mummonmökissä asuva sai pikkasen lisää rahaa selviytyäkseen energiaverojen korotuksesta. Tällainen silmänkääntötemppu.

        Tärkeää on hoitaa talous tasapainoon. Tällä hallituksella on siihen selvästi paremmat edellytykset kuin edellisellä, koska sillä ei valtapoliittisia etuja vaalittavanaan kuntaremonttia tehtäessä. Kuntauudistus on erittäinen olennainen osa talouden tasapinottamisessa. Hallitus on valmis myös leikkaamaan erilaisia menoja tarpeen mukaan. Kepuhan ei suostunut vaalien alla kertomaan yhtään mahdollista leikkauskohdetta. Hallitus leikkaa mm. yritystuista, puolustusmenoista ja valtionavuista. Kaikki erinomaisia valintoja.

        Kuntatarakenteella ei valtion velkaantumisen kanssa ole mitään tekemistä. Kunnissa on tehtävä ihan muunlaisia ratkaisuja, eritoten suurimmissa kapungeissamme. Näpertely jonkun padasjoen ja kuhmoisten yhdistämisellä ei muuta kuin lisää menoja. Tämäkin hallitus näyttää sortuvan tuohon näpertelyyn eikä ole ryhtynyt tarmokkaasti esim päkaupunkiseudun kaupunkien pakkoliitoksiin.

        Talouden tasapainotus edellyttää alvin nostoa. SDP:n pitäisi nyt unohtaa vaalipuheet ja osoittaa tervettä vastuullisuutta. Mikään muu vero ei tuota valtiolle riittävästi, ei vaikka kaikki progressiot viritetään huippuunsa. Pääomaverojen kiertoon löytyy aina keinot, samoin perintö ym verojen joiden kanssa vasemmisto propagandaansa jauhaa.

        Eikä alv ole siinä mielessä tasavero, että sitä maksetaan saman verran: Sama prosentti toki. Mutta kun köyhä ostaa vaatteen, hän katsoo Dressmannin tarjouksesta halpaa, rikas hakee Burberryn malliston vaatteita ja maksaa veroa moninkertaisesti - kuten vaatteen hintaakin. Juuri tuollaista kerskakulutusta alv korotus rokottaisi mukavasti, ja toisi rahaa valtion kassaan. Sen sijaan sähköä köyhä kuluttaa TV:tä katsoessaan saman verran kuin rikas, tai jopa enemmän kun rikkaalla on varaa hankkia vähäkulutteisia uusia laitteita. Näin köyhä maksaa suhteessa tuloihinsa selvästi enemmän. Sama koskee vaikkapa bensaa.

        Leikkauksiakin tarvitaan, ja on hyvä, että esim. Kokoomus uskaltaa poiketa vaalien alla linjaamastaan puolustusmenojen tason ylläpitämisestä. Vastuullisuus edellyttää joskus joustoa, sen kun SDP vielä tajuaisi niin saattaisimme saada yhtä hyvän hallituksen kuin edellinen.


      • KÖYHÄT KYYKKYYN.
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ennen vastausta pieni mutta olennainen korjaus avaukseeni. Slovakia päättää väliaikaisesta vakausmekanismista eikä siis pysyvästä. Joku puolue on jopa asettanut kyllä-äänen ehdoksi sen, että Slovaki pysyy erossa pysyvästä mekanismista.

        Ilman velkasaneerausta tuskin onnistutaan. Tavoitteeksi kannattaisi ehkä asettaa se, että on onnistuttu, jos vain Kerikka menee nurin.

        Verojen noston osalta kaikki vaihtoehdot ovat tietysti käytettävissä. Tasaveron vastustus näyttää olevan vallalla myös Kepussa ja persuilla, kun nämä ottivat tämän asian kiivaasti esiin moittien hallitusta tasaveron edistämisestä. Eli tälle ei näytä löytyvän tukea monesta muustakaan puolueesta. Kokoomus ei kykene pelkästään RKP:n tuella näitä verouudistuksia ajamaan.

        Alkoholi- ja tupakkavero on aina mielletty haittaveroiksi ja verojen korotusten perusteet ovat aina olleet tuotteiden haitallisuudessa. Toki valtiovalta on ennenkin tällä verukkeella pyrkinyt näissä myös fiskaalisiin tavoitteisiin.

        Energia- ja polttoaineverojen osalta kysymys lienee yksi vihreiden mukanaolon kynnyskysymyksistä. Edellisessä hallituksessa saatiin jo raju polttoaineverojen korotus sekä jatkossa erilaisia tukia edellyttävä risupakettiuudistus Vihreiden ja Kepun yhteispunnerruksella. Kokoomus sai tässä paketissa sitten pari ydinvoimalaa.

        Energia- ja polttoaineverot ovat talouselämän kannalta haittaveroja, joiden nostamisessa on hyvä olla kohtuullinen ja joita pitää tilanteen niin vaatiessa myös laskea. Kepun markkinoima eläketakuuhan meni jo sinällään energiaveron nousuun. Eli mummonmökissä asuva sai pikkasen lisää rahaa selviytyäkseen energiaverojen korotuksesta. Tällainen silmänkääntötemppu.

        Tärkeää on hoitaa talous tasapainoon. Tällä hallituksella on siihen selvästi paremmat edellytykset kuin edellisellä, koska sillä ei valtapoliittisia etuja vaalittavanaan kuntaremonttia tehtäessä. Kuntauudistus on erittäinen olennainen osa talouden tasapinottamisessa. Hallitus on valmis myös leikkaamaan erilaisia menoja tarpeen mukaan. Kepuhan ei suostunut vaalien alla kertomaan yhtään mahdollista leikkauskohdetta. Hallitus leikkaa mm. yritystuista, puolustusmenoista ja valtionavuista. Kaikki erinomaisia valintoja.

        Urpilainen ja Katainen...


        vastustavat alvin nostoa ja pitävät näin kynsin hampain kiinni kerskakulutus tason ihmisten eduista, joihin katsovat itsekin kuuluvansa.


    • Miinusvakuudet

      Taisteli leijonan lailla ja onnistui tekemään itsestään ja Suomesta narrin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe