Mansikkapaikka

Gerne

Juuri äsken Tapani Kansa lauloi Mansikkapaikka ohjelmassa Akselin ja Elinan häävalssin. Ja aivan yhtä huonosti kuin muistinkin. Ääni huojui, oli soinniton, mistään tulkinnasta ei ollut tietoakaan. Samat lauluongelmat kuin ennenkin.

54

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerne
      • Kaude

        No ei todellakaan ollut hyvää laulamista. Ei tehnyt mieli kuunnella edes loppuun asti. Tässäkö on laulaja joka voittaa mennen tullen kaikki laulajat tyylilajista riippumatta? Laulaja, joka tekee kaikki suomalaiset baritonit kateellisiksi? Missä oli sävyt, missä äänenhallinta, hyvä hengitystekniikka?


      • Annu.
        Kaude kirjoitti:

        No ei todellakaan ollut hyvää laulamista. Ei tehnyt mieli kuunnella edes loppuun asti. Tässäkö on laulaja joka voittaa mennen tullen kaikki laulajat tyylilajista riippumatta? Laulaja, joka tekee kaikki suomalaiset baritonit kateellisiksi? Missä oli sävyt, missä äänenhallinta, hyvä hengitystekniikka?

        Jep. Kamalaa kuunneltavaa ja katseltavaa. Hyi, en voinut edes katsoa kun se näyttää niin ällöltä ja kuunteleminen oli tuskaa.


      • ookkonää oulusta
        Annu. kirjoitti:

        Jep. Kamalaa kuunneltavaa ja katseltavaa. Hyi, en voinut edes katsoa kun se näyttää niin ällöltä ja kuunteleminen oli tuskaa.

        Hahhahhahhaa... Palstan ylivoimaisesti tyhmin kirjoittaja iskee jälleen:

        "Hyi, en voinut edes katsoa kun se näyttää niin ällöltä"

        Toisin sanoen katsoit, muuten et olisi voinut luulla sen näyttävän ällöltä. Toisin sanoen kirjoitat tänne valheita. Toisin sanoen olet valehtelija.

        Kun puhumme musiikista, keskitymme auditiivisen havaintokanavan tarjoamiin aistimuksiin. Kun joku puhuu katsomisesta, hän ei voi silloin viitata musiikkiin. Tai voi, mikäli on älyllisesti haasteinen. Sinä Annu olet älyllisesti haasteinen.

        Tapani Kansasta puhuttaessa kannattaa itsekunkin keskittyä musiikkiin. Siitä Tapani Kansa tunnetaan.


      • että silleen.....
        ookkonää oulusta kirjoitti:

        Hahhahhahhaa... Palstan ylivoimaisesti tyhmin kirjoittaja iskee jälleen:

        "Hyi, en voinut edes katsoa kun se näyttää niin ällöltä"

        Toisin sanoen katsoit, muuten et olisi voinut luulla sen näyttävän ällöltä. Toisin sanoen kirjoitat tänne valheita. Toisin sanoen olet valehtelija.

        Kun puhumme musiikista, keskitymme auditiivisen havaintokanavan tarjoamiin aistimuksiin. Kun joku puhuu katsomisesta, hän ei voi silloin viitata musiikkiin. Tai voi, mikäli on älyllisesti haasteinen. Sinä Annu olet älyllisesti haasteinen.

        Tapani Kansasta puhuttaessa kannattaa itsekunkin keskittyä musiikkiin. Siitä Tapani Kansa tunnetaan.

        Kyllä palstan ylivoimaisesti tyhmin kirjoittaja on eräs herra (tampereelta?) joka kirjoittelee tänne milloin milläkin nimimerkillä ja esiintyy täällä typerine juttuineen muka ammattilaisena. Sitä on sitten yks jos toinenkin "ammattilainen" jos karaoken harrastamisen takia/ voi itseään siksi kutsua.


      • Huvittunut...
        että silleen..... kirjoitti:

        Kyllä palstan ylivoimaisesti tyhmin kirjoittaja on eräs herra (tampereelta?) joka kirjoittelee tänne milloin milläkin nimimerkillä ja esiintyy täällä typerine juttuineen muka ammattilaisena. Sitä on sitten yks jos toinenkin "ammattilainen" jos karaoken harrastamisen takia/ voi itseään siksi kutsua.

        Mihin perustuu hämmästyttävä kykysi tietää, että joku kirjoittaa eri nimimerkeillä ja laulaa karaokea, on Tampereelta ja on vielä miespuolinen? Selvänäkijän kyvyillesi voisi olla käyttöä?


      • Annu.
        ookkonää oulusta kirjoitti:

        Hahhahhahhaa... Palstan ylivoimaisesti tyhmin kirjoittaja iskee jälleen:

        "Hyi, en voinut edes katsoa kun se näyttää niin ällöltä"

        Toisin sanoen katsoit, muuten et olisi voinut luulla sen näyttävän ällöltä. Toisin sanoen kirjoitat tänne valheita. Toisin sanoen olet valehtelija.

        Kun puhumme musiikista, keskitymme auditiivisen havaintokanavan tarjoamiin aistimuksiin. Kun joku puhuu katsomisesta, hän ei voi silloin viitata musiikkiin. Tai voi, mikäli on älyllisesti haasteinen. Sinä Annu olet älyllisesti haasteinen.

        Tapani Kansasta puhuttaessa kannattaa itsekunkin keskittyä musiikkiin. Siitä Tapani Kansa tunnetaan.

        Olenko oikeasti noin kiinnostava että minulle vastataan vaikka edellinenkin kirjoittaja kertoi että ei tehnyt mieli kuunnella loppuun asti. Onhan se kiva kun minulle katsotaan tarpeelliseksi vastata ;D
        Korjattakoon siis pilkun n... viilaajalle että vilkaisin pari sekuntia alusta mutta sietokyky ylittyi jo silloin ja olen toki ennen nähnyt valitettavasti sen kuminaaman joten tiedän ne ällöt maneerit. ilmeet ja sen lärvin. Ja kuten tuossa kerroin niin kuuntelin kyllä sen verran että mulle riitti. Et ymmärrä lukemaasi. Sinussa taas ei ole edes haastetta ja se on huono juttu.
        Sinä tyhmä et edes kirjoita samalla nikillä. Minäkin saisin paljon vähemmän vittuilua jos vaihtaisin nikkiä joka kerralla.


    • Helina1

      Tapsa varmaan jännitti TV-esiintymistä. Ne on Tapsalle olleet pahoja. Täytyy myöntää, että ei Tapsalta ollut onnistunut suoritus. Mutta aina ei voi onnistua.

      • Musica.

        TV- esiintymisiä ei Tapanilla ole ollut kovinkaan usein nyt 2000-luvulla. On aivan selvää , että kun hän sitten yhden laulun menee laulamaan kerran kahdessa vuodessa ( tai vielä harvemmin) TV-kameroiden eteen, niin se jännittää häntä, olkoonkin vaan kuinka kokenut konkari laulajana tahansa. Kun TV-esiintymisiä on usein niihin tulee rutiini eikä se jännitä enää samalla tavalal lainkaan.
        Tapsalla jännittäminen kuuluu äänessä ( kuten tuossa TV:ssäkin) usein jonkun isomman konsertin parin ekan laulun aikanakin, mutta sitten kun se jännitys laukeaa ja hän alkaa vapautumaan ja rentoutumaan, niin sitten sitä ääntä kyllä riittääkin ilman rajoja. Juuri taannoin ( reilu kuukausi sitten) hänen kirkkokonsertissaan kuulin Tapsalta niin mahtavaa laulamista että ei merkkiäkään mistään lauluongelmista.


    • ********************

      Tapani Kansa jännitti tuota esiintymistä selvästi. Kyllähän sen lapsikin huomasi, ettei ollut rentoudesta tietoakaan jase kuului äänessä. Rentous on laulussa kaiken A ja O. Biisin loppupuolella jo vähän rentoutui. Harmi vaan ettei laulanut kuin tuon yhden laulun.
      keikoillaan Tapani osaa olla huomattavasti rentoutuneempi kuin TV-kameroiden edessä pienessä studiossa ja se kuuluu ja näkyy positiivisena erona tuohon Mansikkapaikka- esitykseen.

    • Pianisssimo

      Minä pidin tuosta esityksestä.Kuuntelin sen pari kertaa myös Areenasta ja joka kerta se tuntui entistä paremmalta.

      • komeata kyllä !

        Kuuntelin tuon korvakuulokkeilla useampaan kertaan Ylen Areenalta ja ISOLLA volyymilla ja kyllähän se mahtavalta kuulosti, vaikkei tuollaisen pienen studiohuoneen akustiikka ison konserttisalin akustiikkaa tietenkään vastaakkaan .
        Tapsalla on hyvä ja hallittu vibraatto äänessään ( se ei ole mitään äänen huojumista) . Äänessä jykevä soundi, joskin vähän sävytön . Tuntui että pidätteli vähän sitä tulkintaansa.


      • Asiantuntemus a ja o

        Ihan kiva juttu Pianisssimo, että olet vannoutunut Tapani Kansan ihailija, mutta tämä viestisi jätettäköön omaan arvoonsa. Kyllä minuakin tympii nuo provoilijat, jotka haukkuvat Kansaa vailla minkäänlaista halua puhua hänen musiikistaan, mutta tämmöiset viestit antavat vain lisää sytykettä heille. "joka kerta tuntuu paremmalta..." Joka kerta siinä kuulee ongelmakohdat entistä pahempina.

        Itse esityksestä... ei ollut lähellekään parhainta Kansaa. Vibraatto oli komeaa, kuten sanoit tuolla toisella nimimerkilläsi Joku vaan, mutta siihen se jäikin. Muutamassa kohdassa hänen äänensä jopa säröili pahasti eikä sellaista muhevaa sointia löytynyt kuin paikoin. Youtubesta voit kyllä kuulla hänen laulavan kyseisen laulun lähes täydellisesti ja sitä suosittelenkin kuuntelemaan moneen otteeseen.

        Itse kuulin hänen äänestään saman ongelman, kuin monella muullakin ikääntyvällä laulajalla: äänihuulet alkavat menettää kimmoisuuttaan. Vaikka ei olisi esiintymisen tuomaa jännistystäkään, niin samanlaista kiillotettua, sileää ääntä ei tule kuin joskus ennen. 60 vuotta on ylittämätön rajapyykki monelle muullekin laulajalle. Naisartistien puolella on useampikin ns. eturivin tähti, jolta tulee suusta ulos pelkkää kähinää. Onneksi Kansa ei ole vielä lähelläkään heidän alhaista tasoaan.


      • Musica.
        Asiantuntemus a ja o kirjoitti:

        Ihan kiva juttu Pianisssimo, että olet vannoutunut Tapani Kansan ihailija, mutta tämä viestisi jätettäköön omaan arvoonsa. Kyllä minuakin tympii nuo provoilijat, jotka haukkuvat Kansaa vailla minkäänlaista halua puhua hänen musiikistaan, mutta tämmöiset viestit antavat vain lisää sytykettä heille. "joka kerta tuntuu paremmalta..." Joka kerta siinä kuulee ongelmakohdat entistä pahempina.

        Itse esityksestä... ei ollut lähellekään parhainta Kansaa. Vibraatto oli komeaa, kuten sanoit tuolla toisella nimimerkilläsi Joku vaan, mutta siihen se jäikin. Muutamassa kohdassa hänen äänensä jopa säröili pahasti eikä sellaista muhevaa sointia löytynyt kuin paikoin. Youtubesta voit kyllä kuulla hänen laulavan kyseisen laulun lähes täydellisesti ja sitä suosittelenkin kuuntelemaan moneen otteeseen.

        Itse kuulin hänen äänestään saman ongelman, kuin monella muullakin ikääntyvällä laulajalla: äänihuulet alkavat menettää kimmoisuuttaan. Vaikka ei olisi esiintymisen tuomaa jännistystäkään, niin samanlaista kiillotettua, sileää ääntä ei tule kuin joskus ennen. 60 vuotta on ylittämätön rajapyykki monelle muullekin laulajalle. Naisartistien puolella on useampikin ns. eturivin tähti, jolta tulee suusta ulos pelkkää kähinää. Onneksi Kansa ei ole vielä lähelläkään heidän alhaista tasoaan.

        Jokaisen laulajan ääni vanhenee omaa tahtiaan, kuten ihminen itsekkin. 60- vuotta ei todellakaan ole mikään rajapyykki, jolloin laulaja muka alkaisi laulamaan huonommin tai hänen ääenensä olisi huonompi kuin joskus ennen (mm. Kari tapion ääni parani iän myötä, Viktor Klimenkon ääni on säilynyt entisellään, Markku Aron ääni on säilynyt, samoin Tapsa Kansan . Placido Domingo on yli 70- vuotias jä ääni on huipussaan .)
        Monen laulajan ääni vaan paranee iän myötä, tulkinnat syvenee ja ääneen soundiin tulee lisää sielukkuutta. näin on Tapsankin kohdalle käynyt.
        Se on ihan ok. jos sinä pidät siloitellusta ja sliipatusta äänestä. Minusta laulajan äänessä ja tulkinnoissa pitää kuulua eletyt vuodet. Se luo tulkinnoille ja laulajallesen uskottavuuden. Jollekkin alle nelikymppiselle laulajalle voikin sopia ääni joka on kuin päiväperhosen lento, siis pelkkää siipien havinaa.
        Yli viiskymppisen laulajan äänessä pitää olla säröä ,mieluusti vähän rosoakin.
        Tapanin ääni on tummunut ja kypsynyt iän myötä todella komeaksi. Hänen äänensä soi vapaasti ja puhtaasti . Se soi , EI vuoda ( kimmoisuutensa menettäneet äänihuulet vuotavat ), eikä hän ole huutanut ääntään käheäksi.

        Tapani on nimenomaan LIVE-laulajana aivan lyömätön. TV- esiintymisissä on epätasaisuutta.

        Tapani Kansaa minä kritisoin vain siitä ,että hän sanoi jossain ,ettei koskaan avaa ääntään ennen keikkaa/konserttia. Minusta hyvä äänen avaus on aina kannattava suorittaa ennen esiintymistä ,eikä tuhrata itse konsertista sitä yhtä biisiä äänenavaukseen.


      • Asiantuntemus a ja o
        Musica. kirjoitti:

        Jokaisen laulajan ääni vanhenee omaa tahtiaan, kuten ihminen itsekkin. 60- vuotta ei todellakaan ole mikään rajapyykki, jolloin laulaja muka alkaisi laulamaan huonommin tai hänen ääenensä olisi huonompi kuin joskus ennen (mm. Kari tapion ääni parani iän myötä, Viktor Klimenkon ääni on säilynyt entisellään, Markku Aron ääni on säilynyt, samoin Tapsa Kansan . Placido Domingo on yli 70- vuotias jä ääni on huipussaan .)
        Monen laulajan ääni vaan paranee iän myötä, tulkinnat syvenee ja ääneen soundiin tulee lisää sielukkuutta. näin on Tapsankin kohdalle käynyt.
        Se on ihan ok. jos sinä pidät siloitellusta ja sliipatusta äänestä. Minusta laulajan äänessä ja tulkinnoissa pitää kuulua eletyt vuodet. Se luo tulkinnoille ja laulajallesen uskottavuuden. Jollekkin alle nelikymppiselle laulajalle voikin sopia ääni joka on kuin päiväperhosen lento, siis pelkkää siipien havinaa.
        Yli viiskymppisen laulajan äänessä pitää olla säröä ,mieluusti vähän rosoakin.
        Tapanin ääni on tummunut ja kypsynyt iän myötä todella komeaksi. Hänen äänensä soi vapaasti ja puhtaasti . Se soi , EI vuoda ( kimmoisuutensa menettäneet äänihuulet vuotavat ), eikä hän ole huutanut ääntään käheäksi.

        Tapani on nimenomaan LIVE-laulajana aivan lyömätön. TV- esiintymisissä on epätasaisuutta.

        Tapani Kansaa minä kritisoin vain siitä ,että hän sanoi jossain ,ettei koskaan avaa ääntään ennen keikkaa/konserttia. Minusta hyvä äänen avaus on aina kannattava suorittaa ennen esiintymistä ,eikä tuhrata itse konsertista sitä yhtä biisiä äänenavaukseen.

        Kolme ensimmäistä riviä luettuani luulin sinun olevan tosissasi ja aidosti keskustelunhaluinen, mutta alettuasi luetella esimerkkejä sain pettyä pahasti. Kari Tapio??!! Hän levätköön rauhassa, mutta nimenomaan vanhetessaan hänen kohdallaan viina ja tupakka alkoivat kuulua äänessä. Hän ei ollut koskaan teknisesti hyvä, mutta viimeisten vuosien vibrato oli jotain todella heikkoa. Sitä määrää bassoilua ja vielä falskia sellaista ei moni laulaja ylitä. Domingo on sanonut jäähyväiset tosilavoille jo aikapäiviä sitten, älä viitsi väittää poskettomia väitteitä, jotka ammuttaisiin alas jokaisella klassisen palstalla. Pavarottilla kyky säilyi hyvin vanhaksi, kuten myös Alfredo Krausilla, mutta lonkalta ei muita vanhana-hyvä-ääni tule mieleen. Aro oli erinomainen laulaja parhaimmillaan, ei missään tapauksessa vuonna 2011. Korkeat äänet ryytyvät ennen nuotin päättymistä.

        Tapani Kansan ääni parani vanhetessaan aina 90-luvun alkuun saakka, olen täysin samaa mieltä, mutta se kaaren huippu on jo koettu. Pidän sliipatusta äänestä, myönnän, mutta ei minulla ole mitään rosoistakaan vastaan. En myöskään moittinut vuotoisuudesta. Tapanilla vaan ääni säröili tahattomasti. Ei kesken tahdin pituista nuottia saa ääni halkeilla tuolla tavalla, mitä nyt kävi. Jos kyse oli lämmittelyn puutteesta, haluaisin saada sille vahvistuksen. Sen voin hyvin uskoakin; tuollainen säröily tapahtuu nimenomaan kylmälle äänelle, kun haetaan äänialan ylimpiä säveliä koko koneistolla. Ehkä Tapanin olisi sitten pitänyt suosiolla ohentaa ääntään niihin säveliin, mutta vanhan liiton miehenä halusi/yritti antaa kuulijoilleen täyslaidallisen. Sarakkeeseen viivan alle tulee joka tapauksessa selvä merkintä:

        ei lähellekään parasta Kansaa.

        t. Kansa-fanin neutraali arvio


      • kuin hyvä viini
        Asiantuntemus a ja o kirjoitti:

        Kolme ensimmäistä riviä luettuani luulin sinun olevan tosissasi ja aidosti keskustelunhaluinen, mutta alettuasi luetella esimerkkejä sain pettyä pahasti. Kari Tapio??!! Hän levätköön rauhassa, mutta nimenomaan vanhetessaan hänen kohdallaan viina ja tupakka alkoivat kuulua äänessä. Hän ei ollut koskaan teknisesti hyvä, mutta viimeisten vuosien vibrato oli jotain todella heikkoa. Sitä määrää bassoilua ja vielä falskia sellaista ei moni laulaja ylitä. Domingo on sanonut jäähyväiset tosilavoille jo aikapäiviä sitten, älä viitsi väittää poskettomia väitteitä, jotka ammuttaisiin alas jokaisella klassisen palstalla. Pavarottilla kyky säilyi hyvin vanhaksi, kuten myös Alfredo Krausilla, mutta lonkalta ei muita vanhana-hyvä-ääni tule mieleen. Aro oli erinomainen laulaja parhaimmillaan, ei missään tapauksessa vuonna 2011. Korkeat äänet ryytyvät ennen nuotin päättymistä.

        Tapani Kansan ääni parani vanhetessaan aina 90-luvun alkuun saakka, olen täysin samaa mieltä, mutta se kaaren huippu on jo koettu. Pidän sliipatusta äänestä, myönnän, mutta ei minulla ole mitään rosoistakaan vastaan. En myöskään moittinut vuotoisuudesta. Tapanilla vaan ääni säröili tahattomasti. Ei kesken tahdin pituista nuottia saa ääni halkeilla tuolla tavalla, mitä nyt kävi. Jos kyse oli lämmittelyn puutteesta, haluaisin saada sille vahvistuksen. Sen voin hyvin uskoakin; tuollainen säröily tapahtuu nimenomaan kylmälle äänelle, kun haetaan äänialan ylimpiä säveliä koko koneistolla. Ehkä Tapanin olisi sitten pitänyt suosiolla ohentaa ääntään niihin säveliin, mutta vanhan liiton miehenä halusi/yritti antaa kuulijoilleen täyslaidallisen. Sarakkeeseen viivan alle tulee joka tapauksessa selvä merkintä:

        ei lähellekään parasta Kansaa.

        t. Kansa-fanin neutraali arvio

        Tapani Kansan ääni on iän myötä jalostunut ja kypsynyt entistä sykähdyttävämmäksi. Hänen ääneensä on saanut aivan uudenlaista sielukkuutta ja henkistäkin syvyyttä nyt varttuneemmalla iällään. Hänen äänensä resonoi komeasti, fraseeraus ja nyanseeraus on huippuluokkaa. Parempaa kuin ikinä 80- luvulla.
        Tapani on 90- luvun alusta lähtien saanut ääneensä täyteläistä sointia, joka on säilynyt( Tapsan ääni on muuttunut varsin vähän 15-16 vuoteen ).
        Pidän siitä miehekkäästä jylystä ja siitä soljuvasta herkkyydestä joka hänen äänessään tänä päivänä on.
        Hänen äänensä soi vapaasti ja puhtaasti kaikissa rekistereissä. Eräälläkin keikallaan taannoin vetäisi tangoa alarekisteristä niin tuntui, että koko lattia tärisee. Ylärekisteri ei aivan siihen korkeaan C:n yllä mihin nuorempana, mutta ei todellakaan ole väliksikään. Tapsan laulu on nykyisellään todella nautittavaa ja antavaa kuultavaa sen soidessa ja hehkuessa kaikissa elämän väreissä.

        Jos et ole ollut Tapanin keikoilla tänä vuonna niin pidä suusi soukeammalla ja mene kuuntelemaan häntä livenä ja kirjoittele tänne vasta sitten !
        Minä arvostan kypsää ja komeaa ääntä. Sellaisesta äänestä on kaikki pinnallisuus ja teennäisyys poissa.


      • ********************
        Asiantuntemus a ja o kirjoitti:

        Kolme ensimmäistä riviä luettuani luulin sinun olevan tosissasi ja aidosti keskustelunhaluinen, mutta alettuasi luetella esimerkkejä sain pettyä pahasti. Kari Tapio??!! Hän levätköön rauhassa, mutta nimenomaan vanhetessaan hänen kohdallaan viina ja tupakka alkoivat kuulua äänessä. Hän ei ollut koskaan teknisesti hyvä, mutta viimeisten vuosien vibrato oli jotain todella heikkoa. Sitä määrää bassoilua ja vielä falskia sellaista ei moni laulaja ylitä. Domingo on sanonut jäähyväiset tosilavoille jo aikapäiviä sitten, älä viitsi väittää poskettomia väitteitä, jotka ammuttaisiin alas jokaisella klassisen palstalla. Pavarottilla kyky säilyi hyvin vanhaksi, kuten myös Alfredo Krausilla, mutta lonkalta ei muita vanhana-hyvä-ääni tule mieleen. Aro oli erinomainen laulaja parhaimmillaan, ei missään tapauksessa vuonna 2011. Korkeat äänet ryytyvät ennen nuotin päättymistä.

        Tapani Kansan ääni parani vanhetessaan aina 90-luvun alkuun saakka, olen täysin samaa mieltä, mutta se kaaren huippu on jo koettu. Pidän sliipatusta äänestä, myönnän, mutta ei minulla ole mitään rosoistakaan vastaan. En myöskään moittinut vuotoisuudesta. Tapanilla vaan ääni säröili tahattomasti. Ei kesken tahdin pituista nuottia saa ääni halkeilla tuolla tavalla, mitä nyt kävi. Jos kyse oli lämmittelyn puutteesta, haluaisin saada sille vahvistuksen. Sen voin hyvin uskoakin; tuollainen säröily tapahtuu nimenomaan kylmälle äänelle, kun haetaan äänialan ylimpiä säveliä koko koneistolla. Ehkä Tapanin olisi sitten pitänyt suosiolla ohentaa ääntään niihin säveliin, mutta vanhan liiton miehenä halusi/yritti antaa kuulijoilleen täyslaidallisen. Sarakkeeseen viivan alle tulee joka tapauksessa selvä merkintä:

        ei lähellekään parasta Kansaa.

        t. Kansa-fanin neutraali arvio

        Tapani Kansan ääni on parantunut iän myötä. 2000- luvulla on ilmestynyt moniakin hienoja levyjä hältä. Siitä todistuksena, mm. kaksi levyä joita kriitikotkin ovat ylistäneet hänen parhaimmiksi ,eli 2000- luvun taitteessa ilmestynyt "Päivä jolloin rakastat" - albumi, sekä muutaman vuoden takainen Tapsa ja Rautavaa- albumi. Aikaisemmin ilmestyneistä levyistä eräs kriitikko kirjoitti ,että Tapsan tuotannosta Betonimylläri- levy pääsee lähelle samaa tasoa, kuin tuo Tapsa ja Rautavaara- levytyksen tulkinnat ovat.


      • Musica.
        Asiantuntemus a ja o kirjoitti:

        Kolme ensimmäistä riviä luettuani luulin sinun olevan tosissasi ja aidosti keskustelunhaluinen, mutta alettuasi luetella esimerkkejä sain pettyä pahasti. Kari Tapio??!! Hän levätköön rauhassa, mutta nimenomaan vanhetessaan hänen kohdallaan viina ja tupakka alkoivat kuulua äänessä. Hän ei ollut koskaan teknisesti hyvä, mutta viimeisten vuosien vibrato oli jotain todella heikkoa. Sitä määrää bassoilua ja vielä falskia sellaista ei moni laulaja ylitä. Domingo on sanonut jäähyväiset tosilavoille jo aikapäiviä sitten, älä viitsi väittää poskettomia väitteitä, jotka ammuttaisiin alas jokaisella klassisen palstalla. Pavarottilla kyky säilyi hyvin vanhaksi, kuten myös Alfredo Krausilla, mutta lonkalta ei muita vanhana-hyvä-ääni tule mieleen. Aro oli erinomainen laulaja parhaimmillaan, ei missään tapauksessa vuonna 2011. Korkeat äänet ryytyvät ennen nuotin päättymistä.

        Tapani Kansan ääni parani vanhetessaan aina 90-luvun alkuun saakka, olen täysin samaa mieltä, mutta se kaaren huippu on jo koettu. Pidän sliipatusta äänestä, myönnän, mutta ei minulla ole mitään rosoistakaan vastaan. En myöskään moittinut vuotoisuudesta. Tapanilla vaan ääni säröili tahattomasti. Ei kesken tahdin pituista nuottia saa ääni halkeilla tuolla tavalla, mitä nyt kävi. Jos kyse oli lämmittelyn puutteesta, haluaisin saada sille vahvistuksen. Sen voin hyvin uskoakin; tuollainen säröily tapahtuu nimenomaan kylmälle äänelle, kun haetaan äänialan ylimpiä säveliä koko koneistolla. Ehkä Tapanin olisi sitten pitänyt suosiolla ohentaa ääntään niihin säveliin, mutta vanhan liiton miehenä halusi/yritti antaa kuulijoilleen täyslaidallisen. Sarakkeeseen viivan alle tulee joka tapauksessa selvä merkintä:

        ei lähellekään parasta Kansaa.

        t. Kansa-fanin neutraali arvio

        Kyllä Placido Domingon ääni on säilynyt erittäin upeana 70- ikävuodestaan huolimatta. Hän sai paljon ylistäviä arvosteluja musiikkikriitikoilta häenen esiintyessään syksyllä täällä suomessa. Eräskin kehui Domingon äänen soivan edelleen täydessä vireessä.
        Myös Tapanin ääni soi täydessä vireessä, vaikkakaan ei sentään Domingon tasolle yllä, mutta eipä yllä kenenkään suomalaisen oopperatenorinkaan ääni iästä riippumatta.
        Mauno Kuusiston ääni oli loistossaan yli kuuskymppisenä. Iskelmälaulajista iän myötä parani esko Rahkosen ääni. 65- vuotiaan Kari Piirosen äänen sointi on säilynyt lähes muuttumattomana.

        Tämä Mansikkapaikan "Akselin ja Elianan häävalssi" oli ainoa kerta kun kuulin Tapsan ääni säröili kesken laulun. Ehkä siihen oli syynä alkulämmittelyn puute ja eneenkaikkea jännitys.
        Tapanin äänessä ei pienintäköön säröilyä ilmennyt esim. Tartu mikkiin ohjelman lauluissa. Syynä se että hän ei siinä turhia jännittänyt.

        Minä kuitenkin muodostan Tapanista mielipiteeni laulajana ja hänen äänensäsoinnista esim 16 laulua sisältävän konsertin ( Hausjärven kirkkokonsertti alkusyksyllä) perusteella kuin yhden TV-studiossa kylmiltään lauletun laulun perusteella.
        Eli kun olen Tapsaa tänä vuonna kuullut niin tanssilavoilla, festarikeikoilla, kuin kirkkokonserteissakin, niin totean hänen äänensä olevan erinomaisessa kunnossa. Siksipä tuo Mansikkapaikan esitys oli pettymys kun vertaan siihen miten komeita tulkintoja olen hältä kesän ja alkusyksyn aikana livenä kuullut.


      • Pianisssimo
        Asiantuntemus a ja o kirjoitti:

        Ihan kiva juttu Pianisssimo, että olet vannoutunut Tapani Kansan ihailija, mutta tämä viestisi jätettäköön omaan arvoonsa. Kyllä minuakin tympii nuo provoilijat, jotka haukkuvat Kansaa vailla minkäänlaista halua puhua hänen musiikistaan, mutta tämmöiset viestit antavat vain lisää sytykettä heille. "joka kerta tuntuu paremmalta..." Joka kerta siinä kuulee ongelmakohdat entistä pahempina.

        Itse esityksestä... ei ollut lähellekään parhainta Kansaa. Vibraatto oli komeaa, kuten sanoit tuolla toisella nimimerkilläsi Joku vaan, mutta siihen se jäikin. Muutamassa kohdassa hänen äänensä jopa säröili pahasti eikä sellaista muhevaa sointia löytynyt kuin paikoin. Youtubesta voit kyllä kuulla hänen laulavan kyseisen laulun lähes täydellisesti ja sitä suosittelenkin kuuntelemaan moneen otteeseen.

        Itse kuulin hänen äänestään saman ongelman, kuin monella muullakin ikääntyvällä laulajalla: äänihuulet alkavat menettää kimmoisuuttaan. Vaikka ei olisi esiintymisen tuomaa jännistystäkään, niin samanlaista kiillotettua, sileää ääntä ei tule kuin joskus ennen. 60 vuotta on ylittämätön rajapyykki monelle muullekin laulajalle. Naisartistien puolella on useampikin ns. eturivin tähti, jolta tulee suusta ulos pelkkää kähinää. Onneksi Kansa ei ole vielä lähelläkään heidän alhaista tasoaan.

        Olen aina kirjoittanut vain tällä samalla nimimerkillä.
        Tuollainen tv-studioesitys eroaa tietenkin live-esityksestä, eikä voi koskaan olla samanlainen.
        Laulamisen ei tarvitse olla aina "sileää".
        Esityksessä saa olla rosoisuuttakin, sen ei tarvitse huonontaa vaikutelmaa.
        Olen samaa mieltä "Asiantuntijan" kansaa yhdestä asiasta:
        minun mielipiteelläni on ihan OMA arvonsa.


      • kuin hyvä viini

        "Huomenna en ehdi, mutta perjantaina kuuntelen esityksen uudestaan ja litteroinnin tänne sekuntien tarkkuudella ja nimeän ne nuotit, jotka eivät yltäneet hänelle tyypilliseen tasoon. "

        Voit vapaasti säästää itsesi siltä vaivalta .Ketään ei kiinnosta.

        Vanhat meriitit ? Kukahan täällä touhuaa VANHOISTA meriiteistä ? Viimeisin Tapanin konsertti jossa olin oli varmaan suurinpiirtein samoihin aikoihin, kuin nuo TV- esityksen nauhoitukset eli n. kuukausi sitten). Harmi vaan ,että Mansikkapaikassa Tapsa laulu epäonnistui ja oli kaukana siitä mihin hän todistetusti yltää.


      • kuin hyvä viini
        Pianisssimo kirjoitti:

        Olen aina kirjoittanut vain tällä samalla nimimerkillä.
        Tuollainen tv-studioesitys eroaa tietenkin live-esityksestä, eikä voi koskaan olla samanlainen.
        Laulamisen ei tarvitse olla aina "sileää".
        Esityksessä saa olla rosoisuuttakin, sen ei tarvitse huonontaa vaikutelmaa.
        Olen samaa mieltä "Asiantuntijan" kansaa yhdestä asiasta:
        minun mielipiteelläni on ihan OMA arvonsa.

        Tosi on ! Pianissimon kirjoitus osui enemmän kuin kohdalleen !


      • Oopana
        Musica. kirjoitti:

        Jokaisen laulajan ääni vanhenee omaa tahtiaan, kuten ihminen itsekkin. 60- vuotta ei todellakaan ole mikään rajapyykki, jolloin laulaja muka alkaisi laulamaan huonommin tai hänen ääenensä olisi huonompi kuin joskus ennen (mm. Kari tapion ääni parani iän myötä, Viktor Klimenkon ääni on säilynyt entisellään, Markku Aron ääni on säilynyt, samoin Tapsa Kansan . Placido Domingo on yli 70- vuotias jä ääni on huipussaan .)
        Monen laulajan ääni vaan paranee iän myötä, tulkinnat syvenee ja ääneen soundiin tulee lisää sielukkuutta. näin on Tapsankin kohdalle käynyt.
        Se on ihan ok. jos sinä pidät siloitellusta ja sliipatusta äänestä. Minusta laulajan äänessä ja tulkinnoissa pitää kuulua eletyt vuodet. Se luo tulkinnoille ja laulajallesen uskottavuuden. Jollekkin alle nelikymppiselle laulajalle voikin sopia ääni joka on kuin päiväperhosen lento, siis pelkkää siipien havinaa.
        Yli viiskymppisen laulajan äänessä pitää olla säröä ,mieluusti vähän rosoakin.
        Tapanin ääni on tummunut ja kypsynyt iän myötä todella komeaksi. Hänen äänensä soi vapaasti ja puhtaasti . Se soi , EI vuoda ( kimmoisuutensa menettäneet äänihuulet vuotavat ), eikä hän ole huutanut ääntään käheäksi.

        Tapani on nimenomaan LIVE-laulajana aivan lyömätön. TV- esiintymisissä on epätasaisuutta.

        Tapani Kansaa minä kritisoin vain siitä ,että hän sanoi jossain ,ettei koskaan avaa ääntään ennen keikkaa/konserttia. Minusta hyvä äänen avaus on aina kannattava suorittaa ennen esiintymistä ,eikä tuhrata itse konsertista sitä yhtä biisiä äänenavaukseen.

        Ammattitaitoon kuuluu myös hallita hermonsa ja pitää jännitys hallittavana. Kansalla on aina ollut ongelmia laulaa kyseisen tyyppisiä lauluja. Kun pitää laulaa aika hiljaa, äänen ongelmat tulevat esille. Juuri tämä Akselin ja Elinan häävalssi, kultaniityt ja monet muut laulut ovat olleet aika huonoja esityksiä. Esim. Valaistu Ikkuna, tangolevylle ja Areenalla on tullut aika heikkoja esityksiä. Täällä joku on niistä tehnyt aika kattavan analyysin. Se minua miellyttää, että pikku hiljaa Tapsan fanit alkavat tunnustaa näitä laulullisia ongelmia. Muutama vuosi sitten kun joku näistä ongelmista kirjoitti, suhtautuminen oli vihamielestä. Yksi kirjoitus on jäänyt mieleeni: "ikinä ei tulla myöntämään, että Tapsan laulussa olisi mitään vikaa"


      • ei maistu
        kuin hyvä viini kirjoitti:

        Tosi on ! Pianissimon kirjoitus osui enemmän kuin kohdalleen !

        Siis kuin viikon vanha avattu viinipullo halvinta mitä kaupasta löytyy...


      • Sepitini
        Oopana kirjoitti:

        Ammattitaitoon kuuluu myös hallita hermonsa ja pitää jännitys hallittavana. Kansalla on aina ollut ongelmia laulaa kyseisen tyyppisiä lauluja. Kun pitää laulaa aika hiljaa, äänen ongelmat tulevat esille. Juuri tämä Akselin ja Elinan häävalssi, kultaniityt ja monet muut laulut ovat olleet aika huonoja esityksiä. Esim. Valaistu Ikkuna, tangolevylle ja Areenalla on tullut aika heikkoja esityksiä. Täällä joku on niistä tehnyt aika kattavan analyysin. Se minua miellyttää, että pikku hiljaa Tapsan fanit alkavat tunnustaa näitä laulullisia ongelmia. Muutama vuosi sitten kun joku näistä ongelmista kirjoitti, suhtautuminen oli vihamielestä. Yksi kirjoitus on jäänyt mieleeni: "ikinä ei tulla myöntämään, että Tapsan laulussa olisi mitään vikaa"

        Se ei kerro mitään ammattitaidottomuudesta jos jännittää keikkaa ja/ tai TV-esiintymistä. Päinvastoin. Jos ei yhtään jännittäisi laulamisesta on tullut laulajalle rutiinia ja se taas ei ole hyväksi ei kuulijoille eikä laulajalle itselleenkään. Tuskin sellaista laulajaa on kellä ei yhtään ole perhosia vatsassa ennen esiintymistään. Toiset osaa peittää sen vaan paremmin kuin toiset.

        Tapani on saanut paljon kriitikoiltakin kehuja laulamisestaan mm. noilla mainitsemillasi Päivä jolloin rakastat - tangolevyllä, Maestro areenalla ja Valaistu ikkuna - levyllä. Joten se niistä tämän suoli24-palstan analyyseistä.

        Yksi TV- esiintyminen näköjään ratkaisee sen mikä Tapani on laulajana sinun ja jonkun muun mielestä täällä . Ei ihme ,että hän jännittää TV-esiintymisiä kun tietää ,että siellä TV:n ääressä arvostelevat ulkonäköä ja laulusta joka säveltä ja nuottia erikseen, jotkut jopa oikein toivovat epäonnistumista. Ja lauloipa hän miten hyvin tahansa aina on jollakin siitä valitettavaa ja huomautettavaa.
        Keikoilla ja konserteissa Tapsa voi aistia ja tuntea sen että hänestä pidetään ja antaa yleisölle takaisin pistämällä parastaan. Päästessään vuorovaikutukseen yleisön kanssa Tapani sytttyy tenhoaviin ja vereviin tulkintoihin . Alkujännitys karisee nopeasti ja laulu soi sekä uljaasti että koskettavan herkästi.
        Mansikkapaikka- ohjelmassa Tapsa ei kovin hyvin Akselin ja Elinan häävalssia laulanut ( ei kuulostanut samalta mieheltä joka kesällä ja alkusyksyllä laulaa kajautti kirkkokonserteissaan niin vaikuttavan komean kuuloisesti, että yleisön seisten osoitetut ablodit oli lennättää kirkon katon ilmaan ).
        Joskus tulee kaikille laulajille tilanteita ,että laulu ei vaan sillä kertaa kulje toivotulla tavalla vaikka esim. edellispäivänä olisi laulanut sen miten komeasti. Sen tietyn hetken lauluvire on niin monien asioiden summa. Siihen vaikuttaa stressi, väsymys, jännittäminen, onko valmistautunut rittävän hyvin esitykseen, eli äänen alkulämmitely, jne...
        Useampia lauluja laulaessa ( esim konsertissa) vireen pystyy saamaan kohdalleen , mutta jos vain yhden biisin laulaa niin se on armoton tilanne, koska jos vire ei ole sillä kertaa täysin kohdallaan niin kesken kolmen minuutin laulun sitä on paha lähteä korjaamaan.... oikeastaan lähes mahdoton.


      • Asiantuntemus a ja o
        kuin hyvä viini kirjoitti:

        "Huomenna en ehdi, mutta perjantaina kuuntelen esityksen uudestaan ja litteroinnin tänne sekuntien tarkkuudella ja nimeän ne nuotit, jotka eivät yltäneet hänelle tyypilliseen tasoon. "

        Voit vapaasti säästää itsesi siltä vaivalta .Ketään ei kiinnosta.

        Vanhat meriitit ? Kukahan täällä touhuaa VANHOISTA meriiteistä ? Viimeisin Tapanin konsertti jossa olin oli varmaan suurinpiirtein samoihin aikoihin, kuin nuo TV- esityksen nauhoitukset eli n. kuukausi sitten). Harmi vaan ,että Mansikkapaikassa Tapsa laulu epäonnistui ja oli kaukana siitä mihin hän todistetusti yltää.

        Ai ketään ei kiinnosta vai? Tuollahan yksi huonosta itsetunnosta kärsivä itkee lupaamani perään! Ihme, ettei jopa haasta oikeuteen kun jokin netissä sanottu ei päde oikeasti. Hah!

        Ja mitä helkattia sinäkin siinä v*ttuilet? Viimeinen virkkeesi oli referoituna oman viestini sisältö - onko kopiointi noin nautinnollista? Toivottavasti sinulla meni hyvin paljon aikaa, kun miinustelit viestiäni ja plussasit omaasi. Siis kuinka säälittävää tuo onkaan!


    • Joku vaan

      Tapani Kansan ääni ei huojunut, vaan siinä oli aivan normaalia vibraattoa jota tuossa laulussa on oltava. hengitystekniikassa en myöskään mitään "vikaa" havainnut.
      Jännittäminen sen sijaan oli silminnähtävää ja korvinkuultavaa. Pari kolme laulua kun olisi vielä laulanut , niin sitten olisi saatu tunttumaa siitä komeasta ja soinnikkaasta laulamisesta mitä keikoillaan olen kuullut. Jännittämisen takia laulu oli myös jonkinverran ylävireistä. Tapsa lauloi ns. pienellä "suuaukolla", jolloin laulu ei ole niin vapaasti soivaa. Hän jännitti leukojaan. Rennosti tälläistä laulua laulaessa suun annetaan avautua reilusti ammolleen .

    • Tamara.

      Pianissimolle vaan tiedoksi että et ole kovin hyvä musiikintuntija jos sanoit parin kuuntelukerran jälkeen tuntui entistä paremmalta! Miten se voi muuttua entistä paremmaksi jos on pahoja ongelmia laulussa. Kuten joku tuolla jo aiemmin sanoi: hengitystekniikka pielessä, ääni huojui ja oli soinniton ym.
      Minusta jos artisti on ammatikseen tehnyt hommaa monta kymmentä vuotta, ei pidä jännityksen piikkiin mennä yksi kappale tv:ssä, kun ei ollut edes suora lähetys!!! Ihmettelen suuresti miksi esitys meni pieleen. Ilmeisesti jännityksen vuoksi.
      Olen käynyt lukuisissa Tapsan konserteissa ja tanssilavoilla ja täytyy sanoa että nuo tanssilavakeikat menee aina parhaiten. Upeaa kuultavaa.
      Kyllä joissain konserteissakin loppuosa konsertista mennyt upesti, mutta yleensä se alku on ollut tuon tv-esiintymisen tyylistä hakuammuntaa.
      Onkohan se nyt sitten niin että tuo jännitys ei iän ja kokemuksen mukana vähene vaan pysyy entisellään ja jopa lisääntyy. Harmi muuten niin hyvälle laulajalle.

      • Musica.

        Nimenomaan tuollaiset yhden- kahden biisin TV- esiintymiset Tapsaa varmasti eninten jännittävätkin ja ne ovat niitä pahimpia hälle.
        Konserttien alussakin Tapsa monasti jännittää, mutta laulu laululta rentoutuu ja vapautuu. Ja viimeistään parin biisin jälkeen löytyy sitä vapautuneempaa olemusta ja sitä tuttua rentoutta, joustavuutta ja soinnikkuutta äänestä.
        Tanssilavakeikat taas ovat olemukseltaan rennompia tilanteita, kuin joku konsertti. Ei Tapsa tanssilavakeikoilla jännitä edes alussa. ( Eikä muuten jännittämistä ollut havaittavissa " Tartu mikkiin- ohjelmassakaan koska se on rentohenkinen viihdeohjelma ja siellä oli studiossa liveyleisökin joten Tapsan ei tarvinnut laulaa vain sille kameranlinssille.)


      • Tosi on

        "Onkohan se nyt sitten niin että tuo jännitys ei iän ja kokemuksen mukana vähene vaan pysyy entisellään ja jopa lisääntyy."

        Yksi jos toinenkin artisti on todennut tuon. Ja niin ihmeellisesltä kun se saattaa tuntuakkin niin pitää varmasti paikkansa. Tiedänpä moniakin vuosikymmeniä laulaneita artisteja jotka ennen lavalle menoa oksentavat, koska jännittävät sitä esiintymistä niin paljon, mutta sitten kun näkee yleisön niin ja aistivat sen fiiliksen , tunnelman ja yleisöstä lähtevän energian ja lämmön, niin laulaja pääsee siitä " kipsistään" . Tv- esiintymisissä ei tälläistä yleisöä ole ( jos ei ole jostain konsertista nauhoitetusta TV- esiintymisestä kyse), joten ymmärrän hyvin senkin ,että pelkän TV- kameran edessä esiintyminen saattaa olla pitkänlinjan artistillekkin vieläkin enemmän jännittämistä aikaansaava tilanne.


      • Pianisssimo

        Minä en ole musiikin asiantuntija missään muussa mielessä kuin, että pidän musiikkiesityksestä tai sitten en.
        Minä pidin joka kuulemalla tuosta esityksestä aina hieman enemmän.
        Vibraattoa tai ei ylävireistä tai ei.


    • Asiantuntemus a ja o

      Sinulla on hyvin huono muisti etkä selvästikään tunnista "samoja lauluongelmia kuin ennenkin". Tässä linkki aiemmin mainitsemaani versioon vuodelta 1984. Lähes täydellinen sointia, vibraattoa ja ohennuksia myöten. Jos siis haluat oppia jotain musiikista, kuuntele tämä laulunäyte ja hoe itsellesi samalla "lähes täydellistä, lähes täydellistä". Uskon jopa sinunkin (tähtien ollessa suotuisat) ymmärtävän, että Mansikkapaikassa esiintyneet erheet olivat uutukaisia.

      http://www.youtube.com/watch?v=3IA8MBbSgc4

      • konsertti kävijä

        Ihan kivasti Tapsa tuossa youtube linkissä laulaa, muttei suosittelisin sinua menemään kuuntelemaan Tapsaa livenä esim. johonkin hänen kirkkokonserttiinsa ( nythän Tapsalla alkaa kohta joulukonsertit eri kirkoissa). Ne vasta sitten on jotain !
        Olen täällä aikaisemminkin hehkuttanut sitä taannoista Nummen kirkon konserttia ja niitä Tapsan tulkintoja siinä. Hänen äänessään on sellaista syvältä tulevaa voimaa, lämpöä ja miehistä jylyä yhdistettynä kaunissointiseen ja herkkävireiseen äänen etten lumoavampaa ainakaan Tapsan laulamana ole kuunaan kuullut kuin tuolla Nummen kirkossa.

        Tuli mieleen ,että Tapsa laulaa vieläkin paremmin ilman mikrofonia, kuin mikrofoniin. Tuntuu ,että ilman mikrofonia kun laulaa hän pääsee käyttämään sitä komeaa baritoni-ääntään vielä rikkaammin ja runsaammin.


    • Lorujaje

      Melko paljon Tapsa näytti jännittävän tuota TV:ssä laulamista. Tapsa livepainotteinen esiintyjä ja on parhaimmillaan aina silloin kun saa yleisön edessä laulaa.
      Kesällä olin keikalla, jossa yksi polttariporukka toivoi Tapsalta juuri tätä " Akselin ja Elinan häävalssia" ja ai että se oli upean kuuloista !!! Siihen verrattuna tuo Mansikkapaikka- esitys oli todella vaisu. Mansikkapaikalla Tapsan laulu kuulosti väkinäiseltä ja vähän kireältäkin. Siihen ei ole muuta syytä kun jännittäminen, sillä tuolla keikalla Tapsa lauloi sen niin hyvin ( yhtaikaa riipaisevan herkästi, että vavahduttavan komeasti, että tuo Youtube- videon vetokaan ei ole mitään siihen verrattuna.

    • safira~

      Ei tuo MANSIKKAPAIKAN Akselin ja Elinan häävalssi mikään surkea laulusuoritus ollut, mutta selkeesti enemmän odotin sen perusteella mitä Tapsan kirkkokonserteissa ja keikoilla olen nyt tänä vuonna käynyt. niin mahtavalla vireellä lauloi mm. Nummen kirkossa olleessa konsertissa että HUH !

      No eipä ole ensimmäinen TV- esiintyminen jossa Tapsan jännittäminen vähän pilaa laulamista. Mansikkapaikasta muistui elävästi mieleen joskus 2000- luvun alusta kun Tapsa oli Huomenta Suomen joululähetyksessä laulamassa joululauluja. Ensimmäisessä laulussa " Me käymme joulun viettohon" Tapsan ääni kuulosti jännittyneeltä ja unohti sanatkin siitä yhdestä kohtaa.

      Tässäkin laulussa kuulee selvästi jännityksen Tapsan äänessä :
      http://www.youtube.com/watch?v=uzdekeLzmfI

      • ÄÖasiant.

        Oli jännittyneen kuuloista ensimmäinen laulu ja pahasti meni nenään välillä. Auringon lapset oli parempi, mutta loppu meni huonosti. Viimeinen säe oli huonosti laulettu hauraalla, soinnittomalla äänellä. Lasta sanassa ääni jopa petti. Tällä tavalla Tapsa on varmaan laulanut Joensuussa, jossa arvostelija totesi, että Tapsan ääni ei kantaisi ilman mikrofoni mihinkään. Ei näin hauras, soinniton ja vuotava ääni mihinkään kanna.


    • OK.

      Kylläpäs oli Tapsalla jännitys huipussaan tuossa Mansikkapaikassa. Ei edes kirkkokonserteissaan ole ollut jäykän oloinen . Tuossa äänikin särähti/petti alkuvaiheessa yhdessä kohtaa. Oli kyllä pettymys tuo esitys.
      Tapsan pitäis esiintyä taajempaan telkkarissa niin ei olis niin kipsissä ja paskajäykkänä TV-kameroiden edessä.

      Laulaa ja esiintyähän Tapsa todella osaa ja ääni ja tulkinnat ovat priimaluokkaa sen olen monasti tämänkin vuoden puolella päässyt keikoilla todistamaan.

    • Olen kanssa kuullut keikalla Tapsalta paljon paremman tulkinnan tuosta Akselin ja Elinan häävalssista.

      Tässä joku aika sitten Tapsa lauloi sen yhdellä keikalla kun hältä sitä toivottiin. Bändi soitti aluksi sitä liiankin hitaasti , jolloin kuulosti turhan laahaavalta ja Tapsa joutui venyttämään turhaan sanoja sen vuoksi. Tapsa käskikin sitten bändiä soittamaan sitä vähän nopeemmalla tempolla ja sitten se kuulosti jo siltä kun sen pitääkin . tanssijoidenkin oli helpompi tanssia sitä kun ei tarvinnut niin laahustaa.
      Tapsa lauloi sen kyllä niin mahtavasti, että tuntui kun pataljoona hiiriä olis vilistänyt pitkin selkää, kun niin meni kylmät väreet.

      Toivoisin että Tapsan joulukonsertti tulisi telkkarista tänä vuonna. TV- taltiointi konserteissa Tapsa laulaa hyvin , mutta tuollaiset yksittäiset biisit ei aina ole siltä onnistunut just suurimmalta osin sen jännittämisen vuoksi, jota sillä usein just telkussa esiintyessä ilmenee.

      • allright

        Kovasti Tapsaa jännitys tuon laulun aikana vaivasi, mutta ei hän niin huonosti laulanut, kun joku/jotkut täällä antaa ymmärtää. Välisoiton jälkeen laulu sujui vähän rennommin ( pientä hymyäkin jopa irtosi), Sehän on selviö ettei Tapsa tuossa studiossa itsestään parasta saanut irti, mutta ihan kohtuuhyvä veto kuitenkin.


    • laulaja itsekkin

      Vähän falskisti lauloi Tapsa tuon laulun. Jännittäessä laulu menee helposti väkisin puristamiseksi tiedän kokemuksesta) ja niin Tapsallekkin tuossa vähän kävi. Rennommalla otteella lopputulos olisi ollut vielä perempi. Muutoin olen kyllä sitä mieltä kun häntä paljon olen kuunnellut,että Tapsa on äänellisesti ja tulkinnallisesti todella vaikuttava ja taidokas laulaja.

    • Gerne

      Aika paljon olisi korjattavaa asiantuntemus a ja o ja muidenkin kirjoituksissa, mutta jääköön. Placido Domingosta sen verran, että edelleen hän laulaa päärooleja isoissa oopperataloissa mm. Simon Boccaneran Metissä.

      • Gerne ist &#%"%

        Ahhahaa, jo on niin säälittävää ja virheellistä tarinointia. Tällaista suoltamalla tulisi oikeudessa syyte väärästä valasta! :)

        Oopperan nimi on Simon BoccaneGra. Kannattaisi tarkistaa omatkin faktat ennen kuin mäkättää muiden virheistä. Vai kärsitkö muiden vaikeuksien lisäksi lukihäiriöstä?

        Tuo Placidon rooli oli BARITONIN rooli. On siinä meillä huipputenori, kun laulaa baritonin rooleja! Toki suurelle yleisölle sanotaan (ja kaltaisesi idiootit uskovat vielä), että hän haluaa laajentaa repertuaariaan. Tosiasiallinen syy on se, että ääni ei kestä vaativampia.

        Miksi täällä edes puhutaan Placidosta, kun ei kuulu maailman TOP-10 tenoreihin, ei ole edes Espanjan ykkönen.


      • Gerne
        Gerne ist &#%"% kirjoitti:

        Ahhahaa, jo on niin säälittävää ja virheellistä tarinointia. Tällaista suoltamalla tulisi oikeudessa syyte väärästä valasta! :)

        Oopperan nimi on Simon BoccaneGra. Kannattaisi tarkistaa omatkin faktat ennen kuin mäkättää muiden virheistä. Vai kärsitkö muiden vaikeuksien lisäksi lukihäiriöstä?

        Tuo Placidon rooli oli BARITONIN rooli. On siinä meillä huipputenori, kun laulaa baritonin rooleja! Toki suurelle yleisölle sanotaan (ja kaltaisesi idiootit uskovat vielä), että hän haluaa laajentaa repertuaariaan. Tosiasiallinen syy on se, että ääni ei kestä vaativampia.

        Miksi täällä edes puhutaan Placidosta, kun ei kuulu maailman TOP-10 tenoreihin, ei ole edes Espanjan ykkönen.

        No sattuuhan sitä kirjoitusvirheitä. Ehkä sinullekin joskus? Tuota g-kirjainta ei taideta kirjoittaa isolla? Aika hyvä tenori joka pystyy laulamaan myös baritonirooleja. Itseasiassa Domingo on aloittanut baritonina ja muistaakseni -68 siirtynyt tenoriksi. Tuo ed.mainitun oopperan hän muuten lauloi Metropolitanissa, tuskinpa sen tason oopperatalo ihan heikkoja laulajia sinne hyväksyy? Laulaako Tapani Kansa baritonikorkeudella, koska ääni ei kestä vaativampaa?


      • Gerne ist &&%%&
        Gerne kirjoitti:

        No sattuuhan sitä kirjoitusvirheitä. Ehkä sinullekin joskus? Tuota g-kirjainta ei taideta kirjoittaa isolla? Aika hyvä tenori joka pystyy laulamaan myös baritonirooleja. Itseasiassa Domingo on aloittanut baritonina ja muistaakseni -68 siirtynyt tenoriksi. Tuo ed.mainitun oopperan hän muuten lauloi Metropolitanissa, tuskinpa sen tason oopperatalo ihan heikkoja laulajia sinne hyväksyy? Laulaako Tapani Kansa baritonikorkeudella, koska ääni ei kestä vaativampaa?

        Tietenkin kirjoitusvirheitä tulee, ei siitä ollut kyse. Pointtini oli luonteeltaan sarkastinen: millä oikeudella sanot muille heidän kirjoituksiensa olevan virheellisiä, jos omassasi on perusjututkin pielessä? Et edes perustellut väitettäsi! Vähän sama kuin Jyrki Anttila sanoisi Pavarottille, että sulla Luci on hengitystekniikka pielessä, mutta mulla ei ole aikaa kertoa tarkemmin. Tajuan, että tämä on ala-arvoinen keskustelupalsta, jonne kuka tahansa voi kirjoittaa kaikenlaista soopaa eikä tarvitse seistä edes oman kastetodistuksessa seisovan nimensä takana, mutta pliiiiissssss... jotain rajaa.

        G:n kirjoitin tietenkin isolla, jotta NÄKISIT missä VIRHEESI oli.

        Mistä alkaen arvostelemme laulajia sen perusteella, missä RAKENNUKSESSA he laulavat? Ei rakennus sitä pysty estämään, laulaako solisti huonosti. Domingo oli hyvä tenori aikanaan, mutta nyt ovat fysiikan lait tulleet vastaan.

        Tapani Kansa laulaa ja on laulanut baritonikorkeudelta, koska hänen luonnollinen äänialansa ON baritoni. Ei hän ole koskaan ollutkaan tenori, mutta hän on laajentamalla laajentanut äänialansa sinne huitteille. Vähän sama kuin äsken mainittu Jyrki Anttila, joka ei edes ole hyvä tenori, hän pakotti äänensä, äänialansa tenoriksi.

        Kuuntelen erittäin mielelläni Tapani Kansaa baritonina, koska hänen keskirekisterinsä äänet ovat erittäin miellyttäviä. Mieluummin taitava baritoni kuin keskinkertainen huutajatenori.

        Kiitos.


      • tuli vaan mieleen
        Gerne ist &&%%& kirjoitti:

        Tietenkin kirjoitusvirheitä tulee, ei siitä ollut kyse. Pointtini oli luonteeltaan sarkastinen: millä oikeudella sanot muille heidän kirjoituksiensa olevan virheellisiä, jos omassasi on perusjututkin pielessä? Et edes perustellut väitettäsi! Vähän sama kuin Jyrki Anttila sanoisi Pavarottille, että sulla Luci on hengitystekniikka pielessä, mutta mulla ei ole aikaa kertoa tarkemmin. Tajuan, että tämä on ala-arvoinen keskustelupalsta, jonne kuka tahansa voi kirjoittaa kaikenlaista soopaa eikä tarvitse seistä edes oman kastetodistuksessa seisovan nimensä takana, mutta pliiiiissssss... jotain rajaa.

        G:n kirjoitin tietenkin isolla, jotta NÄKISIT missä VIRHEESI oli.

        Mistä alkaen arvostelemme laulajia sen perusteella, missä RAKENNUKSESSA he laulavat? Ei rakennus sitä pysty estämään, laulaako solisti huonosti. Domingo oli hyvä tenori aikanaan, mutta nyt ovat fysiikan lait tulleet vastaan.

        Tapani Kansa laulaa ja on laulanut baritonikorkeudelta, koska hänen luonnollinen äänialansa ON baritoni. Ei hän ole koskaan ollutkaan tenori, mutta hän on laajentamalla laajentanut äänialansa sinne huitteille. Vähän sama kuin äsken mainittu Jyrki Anttila, joka ei edes ole hyvä tenori, hän pakotti äänensä, äänialansa tenoriksi.

        Kuuntelen erittäin mielelläni Tapani Kansaa baritonina, koska hänen keskirekisterinsä äänet ovat erittäin miellyttäviä. Mieluummin taitava baritoni kuin keskinkertainen huutajatenori.

        Kiitos.

        Baritonin ääni säilyy hyvässä kunnossa paljon pitempään kuin baritonin. Moni baritoni laulaa vielä seitsämänkymppisenäkin komeasti ( kuten mm. Placido Domingo ja Jorma Hynninen), mutta tenorin ääni ei kestä ikää niin hyvin, koska Tenorin ääniala on epäluonnollinen. Baritonin äänihän on luonnollisin ja Tenorin ja basson äänialat on ihmis2äänelle ns. epäluonnollisia .


      • Gerne
        Gerne ist &&%%& kirjoitti:

        Tietenkin kirjoitusvirheitä tulee, ei siitä ollut kyse. Pointtini oli luonteeltaan sarkastinen: millä oikeudella sanot muille heidän kirjoituksiensa olevan virheellisiä, jos omassasi on perusjututkin pielessä? Et edes perustellut väitettäsi! Vähän sama kuin Jyrki Anttila sanoisi Pavarottille, että sulla Luci on hengitystekniikka pielessä, mutta mulla ei ole aikaa kertoa tarkemmin. Tajuan, että tämä on ala-arvoinen keskustelupalsta, jonne kuka tahansa voi kirjoittaa kaikenlaista soopaa eikä tarvitse seistä edes oman kastetodistuksessa seisovan nimensä takana, mutta pliiiiissssss... jotain rajaa.

        G:n kirjoitin tietenkin isolla, jotta NÄKISIT missä VIRHEESI oli.

        Mistä alkaen arvostelemme laulajia sen perusteella, missä RAKENNUKSESSA he laulavat? Ei rakennus sitä pysty estämään, laulaako solisti huonosti. Domingo oli hyvä tenori aikanaan, mutta nyt ovat fysiikan lait tulleet vastaan.

        Tapani Kansa laulaa ja on laulanut baritonikorkeudelta, koska hänen luonnollinen äänialansa ON baritoni. Ei hän ole koskaan ollutkaan tenori, mutta hän on laajentamalla laajentanut äänialansa sinne huitteille. Vähän sama kuin äsken mainittu Jyrki Anttila, joka ei edes ole hyvä tenori, hän pakotti äänensä, äänialansa tenoriksi.

        Kuuntelen erittäin mielelläni Tapani Kansaa baritonina, koska hänen keskirekisterinsä äänet ovat erittäin miellyttäviä. Mieluummin taitava baritoni kuin keskinkertainen huutajatenori.

        Kiitos.

        "Domingo on sanonut jäähyväiset tosilavoille jo aikapäiviä sitten". Näin kirjoitit. Et kai tosissasi väitä Metropolitania joksikin "ei tosilavaksi"? Niin tyhmä sinäkään et kai ole?
        Muistaakseni sait pahasti nenillesi täällä vähän aikaa sitten väittämällä jotain älyttömiä äänen korkeuteen liittyviä juttuja. Nyt olet lähtenyt kostoretkelle kaikkia vastaan. Toivotan onnea retkellesi. Minusta et saa vastusta. Poistun.


      • Gerne ist &%&¤
        Gerne kirjoitti:

        "Domingo on sanonut jäähyväiset tosilavoille jo aikapäiviä sitten". Näin kirjoitit. Et kai tosissasi väitä Metropolitania joksikin "ei tosilavaksi"? Niin tyhmä sinäkään et kai ole?
        Muistaakseni sait pahasti nenillesi täällä vähän aikaa sitten väittämällä jotain älyttömiä äänen korkeuteen liittyviä juttuja. Nyt olet lähtenyt kostoretkelle kaikkia vastaan. Toivotan onnea retkellesi. Minusta et saa vastusta. Poistun.

        En ole tyhmä, huomaan sinun tosin olevan.

        Muistisi on täyttä roskaa, sillä en ole koskaan saanut nenilleni täällä. Sävelkorkeuksista en ole puhunut tässä ketjussa. Älä yritä sekoittaa minua muihin nimimerkkeihin, koska et pysty siihen eikä se olisi myöskään totuudenmukaista. Monellako nimimerkillä sinä täällä lässytät, aivopieru?

        En ole kostoretkellä, korjaan sinun täysin älyttömiä horinoitasi. Sinulla kun ei ole aavistustakaan musiikin laajasta kentästä. Joo, Metropolitan on sellainen paikka, että siellä laulavat vain maailman parhaat. Jos laulaja on kerran laulanut siellä, hän on huippu hautaan saakka... ei hyvä isä!!! :)


      • Asiantuntemus a ja o
        tuli vaan mieleen kirjoitti:

        Baritonin ääni säilyy hyvässä kunnossa paljon pitempään kuin baritonin. Moni baritoni laulaa vielä seitsämänkymppisenäkin komeasti ( kuten mm. Placido Domingo ja Jorma Hynninen), mutta tenorin ääni ei kestä ikää niin hyvin, koska Tenorin ääniala on epäluonnollinen. Baritonin äänihän on luonnollisin ja Tenorin ja basson äänialat on ihmis2äänelle ns. epäluonnollisia .

        Ja nyt Domingo on baritoni... hallelujaa tätä tiedon määrää täällä!!


    • hemuli immelman

      Tämä oli ihan kohtuu hyvin laulettu, mutta ei Tapsa parastaan tässä esittänyt. Ylivoimaisesti upeimman kuulemani version tästä laulusta Tapani lauloi 40-vuotis taiteilija juhlakonsertiissaan Lahden Sibeliustalossa parisen vuotta sitten.
      Se oli uljasta ja komeaa. Mahtavan soinnikastaja äänenkäyttöä , johon Tapani pystyy esiintymisen ollessa rentoa ja vapautunutta.

    • hyypiö vaan

      Eräs tuttavamuusikkoni säesti Tapsaa keikoilla 80- luvulla. Oli .varsin värikästä aikaa kuulemam se . Keikoilal sattui ja tapahtui. Tapani Kansaa hän arvostaa kyllä laulajana, mutta totesi että Tapanin vitsauksena oli silloin ja ilmeisesti nykyäänkin joskus epätasaisuus. Siis laulujen taso saattoi yhden keikankin aikana vaihdella paljon. Lauloi monta laulua komeasti, mutta sitten taas yhden tai kaksi laulua penkin alle. Sanoi ,että Tapanilla saattoi mennä joskus lataus yli ja siksi laulu mennä joskus falskiksi.

    • Tonaalinen

      Odotan tätä asiantuntijan arviota Tapani Kansasta tänään. Näin hän lupasi:

      "Huomenna en ehdi, mutta perjantaina kuuntelen esityksen uudestaan ja litteroinnin tänne sekuntien tarkkuudella ja nimeän ne nuotit, jotka eivät yltäneet hänelle tyypilliseen tasoon. "
      Asiantuntija joka ei edes tiedä sävelkorkeuksista mitään.....

      • Asiantuntemus a ja o

        Se olisi helmiä sioille. Ihmiset, jotka eivät tiedä mitään musiikista, eivät ansaitse opetustani. Te kun "tiedätte" sävelkorkeudet niin hyvin niin kuunnelkaa itse se pätkä uudestaan... kun katson näitä viestejä, tiedän, että olen edelleen ylivoimaisesti älykkäin kirjoittaja tällä palstalla, ja todistin ylivertaisuuteni ketjussa, jossa pohdittiin Kansan äänialaa. Lue se uudestaan ja katso, kuinka yksinkertaiset pällit (sinä olit ilmeisesti yksi niistä) ottivat turpaan niin että tukka lähti.

        Hyvää pe-illan jatkoa täällä netissä! Voin varmasti luottaa siihen, että joukko vähäjärkisiä (todennäköisesti vain sinä useamman nikin takaa) tulee tähänkin viestiin vastineeksi vinkumaan, missä lupaamani litterointi on. Saat odotella kauan. Jos luulet, että minulla on tarve päteä jollekin vatipäälle, joka häviää täällä ja reaalimaailmassa minulle 100-0, olet pahasti väärässä.

        Morooo!!!!!!


    • Tonaalinen

      Reppana!

    • Agitor

      Ohhoh kuinka asiantuntija menetti hermonsa. Ja voivoi tuota ylimielistä juttua. Eipä taida tuo mentaalipuoli olla kunnossa. Muistan tuon ketjun jossa kirjoiteltiin äänialasta. Asiantuntija sotki pahasti soivan korkeuden ja kirjoitetun keskenään. Todellinen asiantuntija ja ammattilainen ei niin tekisi. Eikä menettäisi hermojaan noin pahasti kuin ed. viestissään. Vaikka hän väittää, että täällä kirjoittaa häntä vastaan yksi eri nimimerkeillä. asiantuntija itse kirjoittaa monilla nimimerkillä. Selvästi tunnistettavasti.

    • Iskl.hemmo

      Ylimielinen kaveri totta tosiaan. Ei kaivata täällä. Menköön klassisen musiikin puolelle"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe