istutaanko ortodoksien ehtoopalveluksessa aluksi (joillain paikkakunnilla)? Menevätkö ihmiset ympyrään seisomaan, papin tullessa suitsutusastian kanssa suitsuttamaan ihmisten lähelle?
Olen opettaja, ja eräällä kurssilla annoin joillekin opiskelijoille tehtäväksi käydä ortodoksisen kirkon tilaisuudessa, ja epäilen, että kaikki eivät ole todellisuudessa käyneet paikan päällä. (Kirjoittaa mm. "Aluksi kaikki istuivat, sitten nousivat seisomaan ja seisoivat koko loppuajan". Mietin, että jos paikalla on hyvin vähän ihmisiä, ovatko he kaikki voineet istua reunustoilla ennen ehtoopalveluksen alkua?)
Jos joku ystävällinen voisi valaista asiaa, niin olisin kiitollinen!
Kertokaa ortodoksit,
8
120
Vastaukset
- ----------------
Siellä on tuoleja väsyneille ja vanhoille ihmisille. Pääsääntöisesti siellä seisotaan.
- Istumisesta
Ehtoopalveluksessa kaikki voivat halutessaan istua (sikäli kuin istumapaikkoja on) psalmikatisman aikana sekä mikäli sille päivälle on osoitettu parimiat, parimioiden aikana, jos ne luetaan Vanhasta testamentista. Jos parimiat luetaan Uudesta testamentista (näin on lähinnä apostolien muistopäivinä), silloin niiden aikana ei istuta.
Muut osat ehtoopalveluksesta seistään. Ennen minkä hyvänsä palveluksen alkua toki voidaan istua, samoin palveluksen päätyttyä, jos jostakin syystä jäädään kirkkoon.
- ystävällisesti
Miksi kyselet täältä? Kysyppäs suoraan papilta ja käyppäs itsekin ort.kirkon palveluksissa niin tiedät, miten siellä menetellään.
- ennen jp alkua
Kyllä ihmiset usein alussa istuu kun odotetaan että pappi tulee esille ja palvelus alkaa.
Mielestäni kyseenalainen tapa suhtautua opiskelijoihin on tuolla lailla kytistää ja kysellä heidän kirjoituksistaan. Enemmmän luottamusta ja reilua toimintaa!- Käy itse niin tiedät
Ja kyllä kun pappi kiertää suitsutusastian kanssa salin reunat, niin väki menee ns. ympyrään keskustaan, kasvot käännetään aina sinne päin missä pappi kulkee.
- SaaraMB
Kiitos vastauksistanne! Olen monta kertaa käynyt ortodoksien jumalanpalveluksesta, mutta en tällä paikkakunnalla, jolla nyt olen opettajana. Siksi, mitetin voiko olla niin, että pienellä paikkakunnalla kaikki tosiaan istuu alussa. Ja siellä missä olen jp:ssä käynyt, ei menty "ympyrään."
Ja sinulla, joka kyseenalaistat toimintani: ryhdy opettajaksi, niin tiedät, ettei ole mitään kyseenalaista tässä suhtautumisessa! Juuri kaksi opiskelijaa huijasivat tällä asialla edellisessä jaksossa (jäivät kiinni, ja tunnustivat auliisti huijauksensa. Sen tosin näki selvästi, etteivät olleet käyneet jumalanpalveluksessa, oli niin räikeitä virheitä.). Siitä epäilykset heräsivätkin. Mutta syyttä en halua edes mainita opiskelijoille vilppi-asiasta -siksi täällä kyselen. Papille en kehdannut tästä soittaa, ja pienten lasten äitinä en millään ehdi tähän väliin vigiliaan. :)
(Ja kyllä: nykyajan opiskelijoista useat yrittävät huijata opiskelussa! Se on aivan yleinen, maanlaajuinen riesa: esseitä kopioidaan suoraan netistä ja laitetaan omiin nimiin jne. Esseet saa tarkistaa nykyään koneella googletellen. Toki on aivan mahtavia, rehellisiä opiskelijoita suurin osa. Mutta iso kiusa tästä internetistä on tullut tässä mielessä. Ennen ei tällaista ollut.)
Iso kiitos vastauksistanne!- vapaa liikkuvuus
ei tarvitse " mennä ympyrään".
kyse on siitä, että väistetään pappiats. annetaan tietä.
mitään tiettyä koreografiaa ei tarvitse noudattaa.
- Ei olla pikkumaisia:
Meidän seurakuntalaisemme tulevat hyvissä ajoin kirkkoon, joten he voivat ihan hyvin istua odottamassa palveluksen alkua seinustoilla olevilla penkeillä ja tuoleilla. Kun palvelus alkaa noustaan seisomaan. Välillä ns. heksapsalmien aikana saattavat monet taas istua. Ja jos väsyttää, on vanhus tai muuten on 31vaikeata seistä (kuten itsellänikin) voi nousta seisomaan ainoastaan Isä Meidän-rukouksen ajaksi ja muutamissa muissakin palveluksen osissa, etenkin liturgiassa.
Opiskelijasi voivat siis olla ihan hyvin oikeassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k453606On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole352337Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802266Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä542160Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.251595Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641522- 761437
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69967Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi39849