Mastercard ja hyvitys

Myrskyriehuu

Sain laskun MC-kortistani, maksan aina kertyneet saldot pois kokonaan välttyäkseni laskutusmaksulta korolta.

Laskun kirjoittamisen jälkeen olen saanut kortille pienen hyvityksen palauttamastani tavarasta, joten laskun summa on hiukan suurempi kuin kortin tämänhetkinen velkasaldo. Olisiko siis ok maksaa pois vain nykyinen, verkkopankissa näkyvä summa, ilman että järjestelmä tulkitsisi minun jättäneen velkaa roikkumaan seuraavalle laskutuskaudelle?

17

4923

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Tämä nyt ei ole mitenkään varaa tietoa (jonka pystyy antamaan vain laskuttajan asiakaspalvelu), mutta en itse ainakaan noilla tiedoilla luottaisi siihen.

Laskuunhan voi halutessaan tehdä ylimääräisi lyhennyksiä jollaiseksi tuon palautuksenkin voi laskea, mutta esim. vanhaan velkasaldoon yhdistettynä joutuisit maksamaan kuitenkin korot siltä ajalta jolloin raha ei vielä ole tilillä.

• Voit vähentää

Kyllä sen voi vähentää siitä laskusta. Summahan nimenomaan ei kasva korkoa maksutapahtumasta ensimmäiseen laskuun saakka. Seuraavalla laskulla sitten näkyy hyvitys ja tekemäsi suoritus ja on taas nollakulut.

• Myrsky riehuu

Kiitos vastauksista, ei ollut huono vinkki tuo asiakaspalveluun soittokaan :). Kyllä itse samaa mieltä kuin "Voit vähentää", mutta voi olla että silti maksan koko laskulla näkyvän loppusaldon aivan varmuuden vuoksi... aion taas käyttää korttia ja onpahan sitten muutaman kympin pienempi ensi lasku.

• ap.
        Myrsky riehuu kirjoitti:

Kiitos vastauksista, ei ollut huono vinkki tuo asiakaspalveluun soittokaan :). Kyllä itse samaa mieltä kuin "Voit vähentää", mutta voi olla että silti maksan koko laskulla näkyvän loppusaldon aivan varmuuden vuoksi... aion taas käyttää korttia ja onpahan sitten muutaman kympin pienempi ensi lasku.

Nappasin oman vanhan ketjuni vielä tähän. Maksaessa edellistä laskua tilin käyttövara meni muutaman kympin luottorajan yli, eli sen hyvityksen verran. Tuli mieleen, että onko joku kokeillut sellaista, että maksaisi luottokorttiveloituksen verran kortin viitenumerolla aina, kun ostaa jotain, niin välttyisikö silloin laskulta?

Tapana kun on siirtää esim. lentolippujen hinta mahdollisuuksien mukaan laskunmaksutilille ostosta tehdessä, jotta rahat on poissa käyttötililtä ja näkee, paljonko käyttövaroja on jäljellä. Pääsisi yhdellä tilisiirrolla vähemmän, jos rahan laittaisi suoraan kortille.

• ...
        ap. kirjoitti:

Nappasin oman vanhan ketjuni vielä tähän. Maksaessa edellistä laskua tilin käyttövara meni muutaman kympin luottorajan yli, eli sen hyvityksen verran. Tuli mieleen, että onko joku kokeillut sellaista, että maksaisi luottokorttiveloituksen verran kortin viitenumerolla aina, kun ostaa jotain, niin välttyisikö silloin laskulta?

Tapana kun on siirtää esim. lentolippujen hinta mahdollisuuksien mukaan laskunmaksutilille ostosta tehdessä, jotta rahat on poissa käyttötililtä ja näkee, paljonko käyttövaroja on jäljellä. Pääsisi yhdellä tilisiirrolla vähemmän, jos rahan laittaisi suoraan kortille.

Lyhennyksiä voi minun tietääkseni tehdä ihan niin usein kuin ikinä vain haluaa, mutta lasku tulee kotiin kuitenkin. Jos ei muuta, niin ihan sen takia että tapahtumat näkyisivät. Mitään kulujahan tästä ei pitäisi tulla, mutta en kyllä näe mitään erityistä hyötyäkään.

Kyllä normaalit ihmiset pystyvät vaikka paperilla pitämään kirjaa kuukauden aikana tekemistään ostoksista jotta eivät tuhlaa liikoja, ja maksavat vain sen yhden laskun kuukauden välein.

• ap,
        ... kirjoitti:

Lyhennyksiä voi minun tietääkseni tehdä ihan niin usein kuin ikinä vain haluaa, mutta lasku tulee kotiin kuitenkin. Jos ei muuta, niin ihan sen takia että tapahtumat näkyisivät. Mitään kulujahan tästä ei pitäisi tulla, mutta en kyllä näe mitään erityistä hyötyäkään.

Kyllä normaalit ihmiset pystyvät vaikka paperilla pitämään kirjaa kuukauden aikana tekemistään ostoksista jotta eivät tuhlaa liikoja, ja maksavat vain sen yhden laskun kuukauden välein.

Totta tosiaan on tuo, että hyvä, kun tapahtumat näkyvät ja lasku toimii silloin ikään kuin tiliotteena. Mutta kiinnostaa siis se, että mitä siinä laskun maksettava -rivillä lukee, jos luottorajasta ei ole käytetty yhtään, vaikka tapahtumia olisi. Kokemuksia kenelläkään?

• ...
        ap, kirjoitti:

Totta tosiaan on tuo, että hyvä, kun tapahtumat näkyvät ja lasku toimii silloin ikään kuin tiliotteena. Mutta kiinnostaa siis se, että mitä siinä laskun maksettava -rivillä lukee, jos luottorajasta ei ole käytetty yhtään, vaikka tapahtumia olisi. Kokemuksia kenelläkään?

Jatketaan nyt vielä hieman jossittelua, kun en osaa mitään varmaa sanoa.

Sekä kaupan ilmoittamat veloitukset että sinun maksamat lyhennykset tulevat aina jonkun ajan viiveellä, joten päivittäisillä ruokaostoksilla et välttämättä koskaan saa nollaa näyttävää laskua. Mitään väliähän tällä ei pitäisi sinänsä olla, koska jokainen tapahtumasi tulee joka tapauksessa aina maksettua ennen eräpäivää (joka on vähintään kuukauden kuluttua).

Yhden laskun kuukausittaisessa maksamisessa on se periaatteellinen hyöty että luottokortin tarjoaja kertoo kuinka paljon olet heille velkaa eräpäivänä, ja olet tämän laskun maksettuasi todistettavasti täysin velaton seuraavan laskun saapumiseen asti.

• ap.

Kortti ei ole päivittäiskäytössä vaan lentolippuihin yms. nettitilauksiin varattu. Näitä on suht harvoin, ja ajattelin siksi, että sama olisi laittaa ne maksut suoraan kortille jo heti kaupanteon jälkeenkin. Valuuttakurssien muutokset tietenkin voi tehdä sen, ettei ihan oikean summan maksaminen onnistu kumminkaan heti.

Jos maksaa laskun eräpäivänä, niin toki on velkaa luottokorttiyhtiölle ostosten hinnan siihen asti, vaikka ei siitä korkoa otetakaan. Kaikkia ei velassa olo vaan miellytä, vaikka asialla nyt ei tosiaan erityistä käytännön merkitystä olekaan. Tämä nyt oli tällaista pohdintaa ja tuurilla olisi sattunut lukijaksi joku, joka tekee näitä reaaliaikaisia lyhennyksiä. Saattaa olla että kokeilen tällä laskutuskaudella :).

• ei kiitos korkoja

Heips, luin aloituksesi. Minulla on aika paljon samanlainen tapa käyttää luottokorttia kun sinulla. Eli maksan yleensä laskun aina pois ennen varsinaista eräpäivää. Ja jos on kyseessä vaikkapa joku matka, johon varaan hotellin ja lennot netin kautta, saatan maksaa ne heti pois, kun sen näkyy kortin tapahtumana.

Eli itseäni myös kiusaa ajatus, että olisin velkaa johonkin. Sen sijaan jos tilaan nettikaupasta jotain, esim kerran ostin kameran, odotan, että saan ensin tuotteen ja se on ok. Tilaamani kamera ei ollut täysin sitä, mitä piti, joten oli hyvä ettei maksu ollut vielä lähtenyt nettikauppaan. En tiedä, olisiko rahan palautus kestänyt kauemmin vai ei, mutta nyt ainakin palautus sujui nopeasti.

jemmaat vaan talteen sen luottokortin viitenron, se on samalla se tilinrosi. Ja sitten teet talletuksia ihan miten haluat. Itse tsekkaan lähes realiaikaisen luottorajan verkkopankista, ja siitä aina osaa katsoa ja vähentää puuttuvan velan.

• ...

Maksuaika ei ole sama asia kuin velka. Se että mksat kerran kuukaudessa kaikki ostoksesi kerralla tarkoittaa ainoastaan sitä että maksat kaikki ostoksesi kerralla.

Jos haluat aina maksaa rahasi etukäteen ja varmistaa velattomuutesi mahdollisimman pitkälle, kannattaa käyttää pelkkää debit-ominaisuutta... Tosin tämäkään ei ole reaaliaikainen, vaan saatat olla usemman päivän "velkaa" tekemistäsi ostoksista.

Ja vastaavasti jos teet tilisiirron heti luottokorttimaksun jälkeen, lainaat ilmaiseksi rahaa (ja menetät korkotuloja) siihen asti kunnes tapahtuma oikeasti veloitetaan.

• ap.

Hei vaan "ei kiitos korkoja", muistatko tuleeko sinulle sitten "nollalasku", jos olet jo maksanut ostoksesi tallettamalla rahat luottokortin viitenumerolla etukäteen? Tuli viime viikolla MC-lasku, ja silmäilin sen takapuolelle kirjoitetut ohjeet. Siellä oli jotenkin tälläinen lause "ylimääräinen lyhennys ei poista seuraavaa laskua". Ajattelin sen viittaavan tilanteeseen, jossa luottoa käytetään ja joutuu maksamaan laskutusmaksun. Ja tosiaan siis taidamme olla samaa maata luottokortin käyttäjinä.

...:lle: Ihmiset ajattelevat velka-asioista kuka mitenkin, vaikea ehkä ymmärtää toisen aivotuksia, eikä tarvitsekaan, vaan jokainen toimikoon tavallaan. Minulle ei ennakkomaksun takia menettämäni muutaman sentin korkohyöty merkitse oikeastaan mitään, vaikken rahassa kylvekään. Ja debit-kortilla ei kyllä nimenomaan kannata maksaa puolen vuoden päästä toteutuvaa lentoa tai saamatta olevaa tavaraa. Kaikki varmaan tietävät, että luottokortilla maksettaessa oikeusturva on pulmatapauksessa parempi.

ps.esimerkkinä ajattelutavastani, kotimaassa ostelen yleensä Electron-kortilla, joka on reaaliaikainen :). Vaikka taloudellisesti tämä on toki tyhmää, koska tuo kortti on maksullinen. Sallin tämän pikku ylellisyyden itselleni kuitenkin...

• Ei kiitos korkoja

ap:lle vielä jatkoa...

Kyllä, taidamme olla tässä luottokortin käytössä hyvin saman tyylisiä, monella ystävällänikin on vaikeuksia tajuta ajatteluani tässä asiassa.
      Heistä enemmistö vinguttaa kortteja yli todellisten varojen ja sitten makselee esim matkoja monta kuukautta jälkikäteen kituuttaen.
      Tämä olisi minulle sula mahdottomuus. Jos ei ole rahaa matkustaa, ei matkalle lähdetä. Rahat ja matkabudjetti on mietitty ja säästetty etukäteen.

Kyllä tulee sellainen "0 euroa maksettavaa" - lasku, eli käytännössä aina tiliote edellisen kuukauden ostoista. Ja voihan se olla myös "0 euroa" siinä tapauksessa, että etukäteen maksettu summa ylittää minimilyhennyksen, vaikka velkaa vielä jäisi.
      Tuo tiliote on joka tapauksessa hyvä silmäillä läpi, että veloitukset ovat oikein.

Muistaakseni tuo lauseke ""ylimääräinen lyhennys ei poista seuraavaa laskua" tarkoittaa sitä, että joka kuukausi velkaa on lyhennettävä minimiprosentti.
      Eli edellisen kuukauden ylimääräiset lyhennykset eivät vapauta seuraavan kuukauden maksuosuudesta.

Niin, ja jotta lukijat pääsevät vielä ilkkumaan tarkan euron ihmisten taloudenpitoa, kerrottakoon vielä, että pidän tilikirjaa kaikesta tulosta ja menosta.
      Tätä on jatkunut siitä asti, kun muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Liki 20 vuotta jo. Kaikki tilivihot ovat edelleen tallella :DD

• ap.

Kiva kuulla kokemuksistasi, "Ei kiitos korkoja"! Ja tuo on myös hyvä uutinen, ettei laskutus mene epätahtiin, vaikka maksaisikin jo ennen laskun tuloa.

Kyllähän meitä varmaan monenlaista kortinkäyttäjää porukkaan mahtuu, ja hyvä niin. Esimerkiksi luotolla vinguttelijat, jotka maksavat korkoja ja laskutusmaksuja, todennäköisesti mahdollistavat kätevät maksukorttipalvelut meille muille edullisemmin. Tai miksi muuten luoton ottamiseen yllytettäisiin, minullekin tuli taas kirje, jossa kehotettiin nostamaan luottorajaa tuhannella eurolla.

Tilikirjan pitäminen on varmasti hyödyllistä, itse en ole sitä jaksanut tehdä, vaan seuraan kuluja enemmän kokonaistasolla. Toistuvista laskuista olen tiliotteista tiedot poimimalla koonnut joskus excelin, jotta tietäisin keskimääräisen kuukausisumman.

• ...
        ap. kirjoitti:

Kiva kuulla kokemuksistasi, "Ei kiitos korkoja"! Ja tuo on myös hyvä uutinen, ettei laskutus mene epätahtiin, vaikka maksaisikin jo ennen laskun tuloa.

Kyllähän meitä varmaan monenlaista kortinkäyttäjää porukkaan mahtuu, ja hyvä niin. Esimerkiksi luotolla vinguttelijat, jotka maksavat korkoja ja laskutusmaksuja, todennäköisesti mahdollistavat kätevät maksukorttipalvelut meille muille edullisemmin. Tai miksi muuten luoton ottamiseen yllytettäisiin, minullekin tuli taas kirje, jossa kehotettiin nostamaan luottorajaa tuhannella eurolla.

Tilikirjan pitäminen on varmasti hyödyllistä, itse en ole sitä jaksanut tehdä, vaan seuraan kuluja enemmän kokonaistasolla. Toistuvista laskuista olen tiliotteista tiedot poimimalla koonnut joskus excelin, jotta tietäisin keskimääräisen kuukausisumman.

Itsekin pidän excel-taulukkoa kaikista tuloista ja menoista, ja yhtenä summana tässä on kuukauden visa-saldo. Ei ole mitään pelkoa liiasta rahankäyttämisestä, ja laskua varten pystyy aina varaamaan täsmälleen oikean summan rahaa. (Tämän lisäksi saan sitten tuon kuukauden maksu-ajan...)

Tapoja voi olla monia, mutta käytännön lopputulos meillä on sama. ;)

• ap.

Vahvistan vielä, että ei ongelmaa ennakkomaksussa. Katsoin verkkopankista, paljonko luottorajaa vähemmän minulla oli kortilla käytettävissä ja maksoin erotuksen. Verkkopankin saldo muuttui heti luottorajan mukaiseksi ja nyt minulle tulleessa "laskussa" luki tiliote (en muista, mitä ennen on lukenut) ja maksettavien eurojen kohdalla xx.

• Liian aikainen lintu

Hei ap :) kortin käyttösi kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin omanikin ja samaistun myös ajatuksiisi velkaa olemiseen liittyen :P luin koko viestiketjun etsiessäni vastausta kysymykseeni, mutta sitä ei tässä yhteydessä tullut, joten kysynkin nyt, että onko sinulla kokemuksia luottokortille hyvittämisestä? Tilasin nimittäin netistä tuotteita, maksoin luottokortilla, mutta palautin osan tuotteista. Arvelin, että maksan koko luottokorttilaskun, vaikka en kaikkia tuotteita ostanutkaan ja saan hyvityksen tililleni myöhemmmin. Oikea summa hyvitettiin myöhemmin luottokortilleni ja nyt en ymmärrä, että miten muka olen saanut rahani takaisin, koska tililtäni ne olen maksanut ja sinne ei ole mitään takaisin tullut. Myöskään luottorajassa ei ole näkynyt muutoksia plussan suuntaan.
      Mielestäni hyvitys olisi silloin mennyt oikein, jos en olisi maksanut laskua, luottokortilleni olisi tehty hyvitys ja minulle olisi tullut maksettavaksi lasku, joka olisi hyvityksen verran vähemmän.

Olen ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja heiltä saan vastaukseksi joka kerta, että summa on hyvitetty luottokortilleni ja minun pitää olla yhteydessä pankkiin. Pankista ei osattu sanoa muuta kuin että ole yhteydessä asiakaspalveluun. Alan tuntea itseni jo vähän hölmöksi, kun omasta mielestäni en ole saanut rahoja takaisin, joten jos sinulla löytyy enempi tietoa asiasta niin kuulisin mielelläni =)

• Hyvitystä odottaen.

Maksoin kesäkuussa konkkaan menneelle A-F:lle Alicanten lennot. Hieman päälle 600€.

Olisin saanut hyvityksen jo maksamatta olleeseen luottokorttilaskuun mutta sitten olisi täytynyt tehdä sama oikaisupyyntö myös kuukauden kuluttua.
      Sovin siten, että käsittelevät asiani normaalin reklamation mukaisessa järjestyksessä.

Hämmästellessäni syytä kertoi korttimamma, etteivät he tiedä onko seuraava lasku vähintään korvauksen suuruinen.
      = pelkäävät minun saavan hyvitystä enemmän kuin seuraavaan laskuun kertyy!?

Ostamme aina kaiken kortilla. Ilman suurempia hankintoja on laskumme haarukassa 700€ - 2500E mutta eihän se korttimamma voinut ratkaisua tehdä sen varassa.

Olipahan yllätys mutta peruste perusteltavissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe