Fyysiset todisteet ylösnousemuksesta

Tuolla oli pitkä keskustelu fyysisistä todisteista MK:sta. Mutta eihän meillä ole fyysisiä todisteita Jeesuksen ylösnousemuksestakaan, ja silti uskomme siihen, jos kristittyjä olemme.

Mitä enemmän tieto muinaisista kulttuureista on lisääntynyt, sitä todemmaksi on osoittautunut MK:n sisältö, ja nuoren ihmisen 1800-luvulla olisi ollut täysin mahdotonta tietää niin paljon ja täsmällisesti kuin Joseph Smith käänsi. Kyllä asian täytyy olla niinkuin Joseph sanoo, hän käänsi muinaisen kirjoituksen Jumalan voimalla.

Kirja kertoo muutamasta muinaisesta kansasta Mesoamerikassa, ei suinkaan kaikista intiaaneista Amerikassa. Ja se on uskonnollinen historia pääasiassa, eikä poliittinen historia, ja loppuu n 400 jKr. Ne ovat muinaisia aikoja, joista arkeologinen tieto on aika vähäistä.

83

135

Vastaukset 83

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ev.lut.

"Tuolla oli pitkä keskustelu fyysisistä todisteista MK:sta. Mutta eihän meillä ole fyysisiä todisteita Jeesuksen ylösnousemuksestakaan, ja silti uskomme siihen, jos kristittyjä olemme."

Kukaan ei edes väitä, että Jeesuksen ylösnousemisesta olisi fyysisiä todisteita. Morrmonin kirjasta näin väitetään jatkuvasti. Kun sitten kysyy näitä todisteita, ainuttakaan ei esitetä, koska niitä ei kerta kaikkiaan ole.

• R. Sitia

"Tuolla oli pitkä keskustelu fyysisistä todisteista MK:sta. Mutta eihän meillä ole fyysisiä todisteita Jeesuksen ylösnousemuksestakaan, ja silti uskomme siihen, jos kristittyjä olemme."

Virheellinen analogia, argumentointivirhe.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Virheellinen_analogia

"Mitä enemmän tieto muinaisista kulttuureista on lisääntynyt, sitä todemmaksi on osoittautunut MK:n sisältö, ja nuoren ihmisen 1800-luvulla olisi ollut täysin mahdotonta tietää niin paljon ja täsmällisesti kuin Joseph Smith käänsi. Kyllä asian täytyy olla niinkuin Joseph sanoo, hän käänsi muinaisen kirjoituksen Jumalan voimalla."

Mihinköhän tietoihin mahdat nyt viitata? Kerro ihmeessä lisää, koska kaikki tieto mitä viimeisen 200 vuoden aikana tästä aiheesta on tullut esiin osoittaa kyllä ihan toiseen suuntaan. Missään päin mesoamerikkaa ei ole näkyvissä mitään viitteitä, että siellä olisi vallinnut MK:ssa kuvatunlaisia kulttuureja.

"Kirja kertoo muutamasta muinaisesta kansasta Mesoamerikassa, ei suinkaan kaikista intiaaneista Amerikassa. Ja se on uskonnollinen historia pääasiassa, eikä poliittinen historia, ja loppuu n 400 jKr. Ne ovat muinaisia aikoja, joista arkeologinen tieto on aika vähäistä."

Ja sitten ne todisteet. Olet nyt esittänyt väitteen jonkin asian paikkansapitävyydestä, mutta ilman todisteita tämä on vain sanahelinää. Toisekseen Joseph Smith itse osoitti Nefiläisten tornin paikan ja Aatamin rakentaman alttarin Daviesin piirikunnasta.
      http://www.lds-mormon.com/adam_ond.shtml
      Siis Joseph Smithin mukaan Nefiläiset asustelivat USA:n maaperällä, mutta nyt tarjoilet Mesoamerikkaa, joten odotamme mielenkiinnolla niitä todisteita.

Notta silleen. Jos avauksesi oli sarkasmia, niin älä ainakaan vielä lopeta leipätyötäsi lähteäksesi kokeilemaan siipiäsi stand-up -koomikkona.

• Lehi

Olet oikeassa siinä, että kristityillä ei ole fyysisiä todisteita Jeesuksen ylösnousemuksesta ja kuitenkin vaativat fyysisiä todisteita Mormonin kirjasta.

Usko Jeesuksen ylösnousemukseen perustuu silminnäkijöiden todistukseen, jotka on kirjoitettu Uuden testamentin neljään evankeliumiin.

Samoin Mormonin kirjalla on silminnäkijöiden todistukset kirjan alkuosassa.

• Ev.lut.

Mogiikkaa jälleen: Vaikka silminnäkijät olisivat nähneetkin joitain levyjä, se ei todista
        1) että niillä levyillä olisi lukenut sitä mitä Smith väitti ja
        2) että niiden mahdollinen sisältö olisi totta.

• Lehi

Kolme silminnäkijää näkivät enkelin pitävän levyt ja Mormonin kirjassa mainitut Liahonan ja Laabanin miekan. Sen lisäksi ylhäältä kuului ääni, joka julisti, että käänös on oikea.

Luulisi siinä olevan todisteita kylliksi.

• Heh...

Mitenkähän oikeuslaitos suhtautuisi moisiin todisteisiin?

• Exmoro

Olen sikäli Sitian kanssa samaa mieltä, että sinun pitäisi verrata Mormoninkirjan ja Raamatun "todistusaineistoa". Kyse ei ole mistään hokkuspokkuksesta vaan siitä, että kultalevyjä EI OLE mutta Raamatun ikivanhoja käsikirjoituksia löytyy pilvin pimein. Mutta totuuden nimissä on todettava, että mikäli Smith olisi "kääntänyt" kirjansa jo 2000v sitten ja sitä olisi lukuisia vanhoja jäljennöksiä, niin tilanne ei juuri eroaisi Raamatusta. Raamatusta ei ole nimittäin olemassa mitään "alkuperäistä" käsikirjoitusta vaan joukko kopioituja käsikirjoituksia. Raamatun paikat ja kansat ovat ainakin osittain olleet olemassa, joten siinä mielessä Raamattu puoltaa paikkaansa MK:n suhteen. Kaikkia Raamatun tapahtumia ei kuitenkaan ole oikeasti tapahtunut, joten siinä mielessä voidaan taas antaa vähän tasoitusta MK:lle.

Kyllä minäkin aikoinani uskoin ja "tiesin" että MK on Jumalan sanaa ja totisinta totta. Kyllä se edelleenkin sisältää todella paljon Jumalan sanaksi luokiteltavaa tekstiä jonka minä henkilökohtaisesti hyväksyn aivan yhtähyvin kuin Raamatunkin tekstin. Raamatun tapauksessa ei vaan voida niin selkeästi osoittaa, että teksti on kaunokirjallisuuden ja plagiaatin tulosta kuin MK:n tapauksessa - ja ainoa syy tähän lienee se, että Raamattu on niin paljon vanhempaa perua.

• Se on todiste, että Joseph Smith ei olisi voinut keksiä niin paikkansapitävää tekstiä kuin MK:ssa on.

Ja koko ajan kun tieto lisääntyy, vahvistuu kirjan totuus. Näin on historiassa koko ajan käynyt.

FARMS, Maxwell Instituutti ja FAIR yhdistykset ovat julkaisseet lukuisia tutkimuksia näistä asioista ja osoittaneet virheellisiksi kaikki tähän asti esiintyneet vastaväitteet.

Oikeustiede nimenomaan on mielenkiintoinen tässä asiassa. Jos tutkitaan MK:n kolmea ja kahdeksaa todistajaa oikeustieteen menetelmin, niin valamiehistö sanoisi: totta puhuvat!

Ja siinä on sama evankeliumi kuin Raamatussa.

Ylosnousemus-vertauksesta: vaikka meillä ei olisi mitään historiallisia, arkeologisia, fyysisiä todisteita, voimme uskoa MK:aan samalla tavoin kuin ylösnousemukseen, uskon ja rukousvastausten pohjalta.

• Heh...

jos todistajat sanoisivat nähneensä enkeleitä, valamiehistö syyttäisi heitä väärästä valasta ja oikeuden halventamisesta.

Miksi olet alkanut uskoa Smithin satuihin? Ennen uskoit Karl Marxiin. Yritä vihdoin kasvaa aikuiseksi ja ajatella omilla aivoillasi!

Mk:n teksti ei ole paikaansapitävää vaikka niin väität. Tiedon lisääntyessä MK on osoittautunut entistä selvemmin valheeksi.

>Ja siinä on sama evankeliumi kuin Raamatussa.

Polyteismi ja taika-alusvaatteet eivät ole Raamatun evankeliumia, ei myöskään moninainti.

Joko muuten maksat kymmenyksiä ja käytät taika-garmentteja?

• Exmoro
        Heh... kirjoitti:

jos todistajat sanoisivat nähneensä enkeleitä, valamiehistö syyttäisi heitä väärästä valasta ja oikeuden halventamisesta.

Miksi olet alkanut uskoa Smithin satuihin? Ennen uskoit Karl Marxiin. Yritä vihdoin kasvaa aikuiseksi ja ajatella omilla aivoillasi!

Mk:n teksti ei ole paikaansapitävää vaikka niin väität. Tiedon lisääntyessä MK on osoittautunut entistä selvemmin valheeksi.

>Ja siinä on sama evankeliumi kuin Raamatussa.

Polyteismi ja taika-alusvaatteet eivät ole Raamatun evankeliumia, ei myöskään moninainti.

Joko muuten maksat kymmenyksiä ja käytät taika-garmentteja?

Itse asiassa Mormoninkirja (josta tässä nyt puhutaan) tuomitsee moniavioisuuden (joskin jättää takaoven raolleen), eikä siellä puhutan halaistua sanaa garmenteista.

• tode*
        Exmoro kirjoitti:

Itse asiassa Mormoninkirja (josta tässä nyt puhutaan) tuomitsee moniavioisuuden (joskin jättää takaoven raolleen), eikä siellä puhutan halaistua sanaa garmenteista.

jos nyt helluntailainen saisi armon kommentoida..

Mormonin kirjahan on paljon lähempänä Raamatun tekstejä, kuin nykymormonismi on. Tosin MK:n Raamatusta lainatut otteet ovat aivan toisenlaisissa yhteyksissä eli ovat Smithin päähänpälkähdyksiä, joista ei ota erkkikään selvää.

Esimerkiksi 3 Nefi 11:14 lainaa johanneksen evankeliumia näin : "Nouskaa ja tulkaa minun tyköni voidaksenne pistää kätenne minun kylkeeni ja tunteaksenne naulojen jäljet..." (

Saman jakeen lopussa Joseph Smith sanoa pamauttaa kolminaisuusopin tiettäväksi kaikelle kansalle:

"..jotta tietäisitte, että minä (Jeesus) olen Israelin Jumala ja kaiken maan Jumala, ja tapettu maailman syntien tähden."

Toinen esimerkki on pläjäytys "Vapahtajan" kärsimysten ennustukseen, jossa Smithin muistiin pätkähti UT:n Korinttolaiskirjeen jakeita:
        2 Nefi 9:7 "Sen tähden on tarpeen rajaton sovitus; sillä ellei olisi rajatonta sovitusta, tämä *katoavainen ei voisi pukeutua katoamattomuuteen*."

Mitä tuo rajaton sovitus katoavaisuuksineen lieneekään. Osanneeko Tapanikaan tuota selittää parhain päin?

• Exmoro
        tode* kirjoitti:

Mormonin kirjahan on paljon lähempänä Raamatun tekstejä, kuin nykymormonismi on. Tosin MK:n Raamatusta lainatut otteet ovat aivan toisenlaisissa yhteyksissä eli ovat Smithin päähänpälkähdyksiä, joista ei ota erkkikään selvää.

Esimerkiksi 3 Nefi 11:14 lainaa johanneksen evankeliumia näin : "Nouskaa ja tulkaa minun tyköni voidaksenne pistää kätenne minun kylkeeni ja tunteaksenne naulojen jäljet..." (

Saman jakeen lopussa Joseph Smith sanoa pamauttaa kolminaisuusopin tiettäväksi kaikelle kansalle:

"..jotta tietäisitte, että minä (Jeesus) olen Israelin Jumala ja kaiken maan Jumala, ja tapettu maailman syntien tähden."

Toinen esimerkki on pläjäytys "Vapahtajan" kärsimysten ennustukseen, jossa Smithin muistiin pätkähti UT:n Korinttolaiskirjeen jakeita:
        2 Nefi 9:7 "Sen tähden on tarpeen rajaton sovitus; sillä ellei olisi rajatonta sovitusta, tämä *katoavainen ei voisi pukeutua katoamattomuuteen*."

Mitä tuo rajaton sovitus katoavaisuuksineen lieneekään. Osanneeko Tapanikaan tuota selittää parhain päin?

Tode, kerro minulle miksi olet niin aktiivinen mormonipalstalla ja miksi olet lukenut Mormonin kirjaa ja tunnet sitä! Onko sinulla jonkinlainen mormonitausta vai mistä johtuu kiinnostuksesi?

• tode*
        Exmoro kirjoitti:

Tode, kerro minulle miksi olet niin aktiivinen mormonipalstalla ja miksi olet lukenut Mormonin kirjaa ja tunnet sitä! Onko sinulla jonkinlainen mormonitausta vai mistä johtuu kiinnostuksesi?

heh.

Olen tuota itsekin miettinyt. Vähän historiaa... Näin se menee:

Eksyin joskus ainakin 10 vuotta sitten Hesarin uskonto-palstalle, jossa keskusteltiin mm. mormonismista. Erikseen ei ko. palstaa ollut, mutta aihepiireittäin keskusteltiin milloin mistäkin, hyvin paljon katolilaisuudesta ja mormonismista.
        Siellä "tapasin" Tapanin ja kun ko. palsta laitettiin pitkälle tauolle ja muutettiin, tulimme porukalla tänne, S24:ään, jossa ei myöskään silloin vielä ollut mormonismi -palstaa.

Kiinnostukseni pohjalla on aikoja sitten kokemani lähes vuoden kestänyt intensiivinen MAP-lähestyssaarnaajien käännytyssessio. Minusta ei tullut mormonia, ei sinne päinkään, mutta siitä kipinästä luulen saaneeni "tulta tappuraan", ja kun löysin Tapanin ja kumppanit HS.fi:sta asiallisen keskustelun merkeissä, jäin koukkuun!

• tode*
        tode* kirjoitti:

heh.

Olen tuota itsekin miettinyt. Vähän historiaa... Näin se menee:

Eksyin joskus ainakin 10 vuotta sitten Hesarin uskonto-palstalle, jossa keskusteltiin mm. mormonismista. Erikseen ei ko. palstaa ollut, mutta aihepiireittäin keskusteltiin milloin mistäkin, hyvin paljon katolilaisuudesta ja mormonismista.
        Siellä "tapasin" Tapanin ja kun ko. palsta laitettiin pitkälle tauolle ja muutettiin, tulimme porukalla tänne, S24:ään, jossa ei myöskään silloin vielä ollut mormonismi -palstaa.

Kiinnostukseni pohjalla on aikoja sitten kokemani lähes vuoden kestänyt intensiivinen MAP-lähestyssaarnaajien käännytyssessio. Minusta ei tullut mormonia, ei sinne päinkään, mutta siitä kipinästä luulen saaneeni "tulta tappuraan", ja kun löysin Tapanin ja kumppanit HS.fi:sta asiallisen keskustelun merkeissä, jäin koukkuun!

ja.. toki Mormonin kirjaa pitää välillä lukaista, eihän tästä muuten mitään tule!

• tode* kirjoitti:

Kiitos kiinnostuksestasi, "Tode"! Ymmärrät ainakin vielä monet kohdat opistamme puutteellisesti. Niinpä tässä ei MK:ssa hyväksytä kolminaisuusoppia: "...jotta tietäisitte, että minä (Jeesus) olen Israelin Jumala ja kaiken maan Jumala, ja tapettu maailman syntien tähden."
        Kristus oli todella Israelin Jumala ja kaiken maan Jumala. Se sanotaan UT:ssa:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

Kristus oli VT:n Jumala. Isä oli luonut Hänen kauttaan kaiken kuten Johanneksen evankeliumin alussa sanotaan:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]

Tuosta kohdasta ilmenee myös, että Sana, Kristus, oli Jumalan luona. Isä antoi Pojalleen luomistehtävän. Ihmisen luomisessa Isä oli itsekin mukana. Isältä saimme henkemme. Kristus loi, mutta antoi kunnian Isälle.

Mitä pulmaa näet tässä:
        "2 Nefi 9:7 "Sen tähden on tarpeen rajaton sovitus; sillä ellei olisi rajatonta sovitusta, tämä *katoavainen ei voisi pukeutua katoamattomuuteen*."
        Kysyt: "Mitä tuo rajaton sovitus katoavaisuuksineen lieneekään. Osanneeko Tapanikaan tuota selittää parhain päin?"

Vastaaminen on ei ole vaikeaa. Jumala on oikeudenmukainen. Hän ei voi sivuuttaa oikeuden vaatimuksia eli armo ei voi riistää oikeudelta. Oikeus vaatii sovituksen. Koska olemme langenneessa tilassa katoavaisuudessa ja emme omin keinoin voi voittaa kuolemaa, jonkun täytyy tehdä se mahdolliseksi. Kristus voitti kuoleman meidän kaikkien puolesta. Toinen osa Hänen työstään koskee syntien anteeksi saamista. Kristuksen armo koskee kaikkia, jotka ottavat evankeliumin vastaan ja kestävät loppuun asti. Muiden tulee itse kärsiä kaikki, minkä oikeudenmukaisuus vaatii heidän kohdallaan.

Tarkemman selvityksen voi lukea Alma 42 luvusta. Tässä osa siitä:
        7 Ja nyt, sinä näet tästä, että meidän ensimmäiset vanhempamme erotettiin sekä ajallisesti että hengellisesti pois Herran edestä; ja näin me näemme, että heistä tuli vapaita seuraamaan omaa tahtoansa.
        8 Nyt, katso, ei ollut hyväksi, että ihminen pelastettaisiin tästä ajallisesta kuolemasta, sillä se tekisi tyhjäksi suuren onnensuunnitelman.
        9 Sen tähden, koska sielu ei voinut koskaan kuolla ja lankeemus oli tuottanut koko ihmissuvulle niin hengellisen kuoleman kuin ajallisenkin, toisin sanoen heidät oli erotettu pois Herran edestä, oli välttämätöntä, että ihmissuku pelastettaisiin tästä hengellisestä kuolemasta.
        10 Ja nyt, koska heistä oli tullut lihallisia, aistillisia ja perkeleellisiä luonnoltaan, tästä koetustilasta tuli heille tila, jossa valmistautua; siitä tuli valmistautumistila.
        11 Ja nyt muista, poikani, että ellei lunastussuunnitelmaa olisi (jos se syrjäytettäisiin), heti heidän kuoltuaan heidän sielunsa olisi kurja, koska heidät olisi erotettu pois Herran edestä.
        12 Ja nyt, ei ollut mitään keinoa pelastaa ihmisiä tästä langenneesta tilasta, jonka ihminen oli tuottanut itselleen oman tottelemattomuutensa tähden;
        13 sen tähden oikeudenmukaisuuden mukaisesti lunastussuunnitelmaa ei voitu toteuttaa, paitsi sillä ehdolla, että ihmiset tekevät parannuksen tässä koetustilassa, niin, tässä valmistautumistilassa; sillä ellei näitä ehtoja olisi, armolla ei voisi olla vaikutusta, paitsi jos se tekisi tyhjäksi oikeudenmukaisuuden työn. Nyt oikeudenmukaisuuden työtä ei voida tehdä tyhjäksi; jos niin olisi, Jumala lakkaisi olemasta Jumala.
        14 Ja näin me näemme, että koko ihmissuku oli langennut ja oli oikeudenmukaisuuden otteessa, niin, Jumalan oikeudenmukaisuuden, joka määräsi heidät ikuisesti erotetuiksi pois hänen edestään.
        15 Ja nyt, armonsuunnitelmaa ei voitaisi toteuttaa, ellei sovitusta suoritettaisi; sen tähden Jumala itse sovittaa maailman synnit toteuttaakseen armonsuunnitelman, tyydyttääkseen oikeudenmukaisuuden vaatimukset, jotta Jumala voisi olla täydellinen, oikeudenmukainen Jumala ja myös armollinen Jumala.

Isä-Jumala toteutti Poikansa kautta sovituksen. - Kun Abraham oli valmis uhraamaan ainoan poikansa Iisakin, niin se kuvasti Kristuksen tulevaa sovitusta.

• Ev.lut.

"Se on todiste, että Joseph Smith ei olisi voinut keksiä niin paikkansapitävää tekstiä kuin MK:ssa on."

Edelleen puuttuu pienimmätkin todisteet siitä, että teksti olisi paikkansapitävää.

"FARMS, Maxwell Instituutti ja FAIR yhdistykset ovat julkaisseet lukuisia tutkimuksia näistä asioista ja osoittaneet virheellisiksi kaikki tähän asti esiintyneet vastaväitteet"

Mitähän tutkimuksia ne ovat?Ja mitähön laitoksia nämä ovat? Väitteen esittäjä on todistusvelvollinen. Mikään Amerikan historian tutkimus ei ota Mormonin kirjaa vakavasti.

• tode*
        Tapani1 kirjoitti:

Kiitos kiinnostuksestasi, "Tode"! Ymmärrät ainakin vielä monet kohdat opistamme puutteellisesti. Niinpä tässä ei MK:ssa hyväksytä kolminaisuusoppia: "...jotta tietäisitte, että minä (Jeesus) olen Israelin Jumala ja kaiken maan Jumala, ja tapettu maailman syntien tähden."
        Kristus oli todella Israelin Jumala ja kaiken maan Jumala. Se sanotaan UT:ssa:
        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

Kristus oli VT:n Jumala. Isä oli luonut Hänen kauttaan kaiken kuten Johanneksen evankeliumin alussa sanotaan:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]

Tuosta kohdasta ilmenee myös, että Sana, Kristus, oli Jumalan luona. Isä antoi Pojalleen luomistehtävän. Ihmisen luomisessa Isä oli itsekin mukana. Isältä saimme henkemme. Kristus loi, mutta antoi kunnian Isälle.

Mitä pulmaa näet tässä:
        "2 Nefi 9:7 "Sen tähden on tarpeen rajaton sovitus; sillä ellei olisi rajatonta sovitusta, tämä *katoavainen ei voisi pukeutua katoamattomuuteen*."
        Kysyt: "Mitä tuo rajaton sovitus katoavaisuuksineen lieneekään. Osanneeko Tapanikaan tuota selittää parhain päin?"

Vastaaminen on ei ole vaikeaa. Jumala on oikeudenmukainen. Hän ei voi sivuuttaa oikeuden vaatimuksia eli armo ei voi riistää oikeudelta. Oikeus vaatii sovituksen. Koska olemme langenneessa tilassa katoavaisuudessa ja emme omin keinoin voi voittaa kuolemaa, jonkun täytyy tehdä se mahdolliseksi. Kristus voitti kuoleman meidän kaikkien puolesta. Toinen osa Hänen työstään koskee syntien anteeksi saamista. Kristuksen armo koskee kaikkia, jotka ottavat evankeliumin vastaan ja kestävät loppuun asti. Muiden tulee itse kärsiä kaikki, minkä oikeudenmukaisuus vaatii heidän kohdallaan.

Tarkemman selvityksen voi lukea Alma 42 luvusta. Tässä osa siitä:
        7 Ja nyt, sinä näet tästä, että meidän ensimmäiset vanhempamme erotettiin sekä ajallisesti että hengellisesti pois Herran edestä; ja näin me näemme, että heistä tuli vapaita seuraamaan omaa tahtoansa.
        8 Nyt, katso, ei ollut hyväksi, että ihminen pelastettaisiin tästä ajallisesta kuolemasta, sillä se tekisi tyhjäksi suuren onnensuunnitelman.
        9 Sen tähden, koska sielu ei voinut koskaan kuolla ja lankeemus oli tuottanut koko ihmissuvulle niin hengellisen kuoleman kuin ajallisenkin, toisin sanoen heidät oli erotettu pois Herran edestä, oli välttämätöntä, että ihmissuku pelastettaisiin tästä hengellisestä kuolemasta.
        10 Ja nyt, koska heistä oli tullut lihallisia, aistillisia ja perkeleellisiä luonnoltaan, tästä koetustilasta tuli heille tila, jossa valmistautua; siitä tuli valmistautumistila.
        11 Ja nyt muista, poikani, että ellei lunastussuunnitelmaa olisi (jos se syrjäytettäisiin), heti heidän kuoltuaan heidän sielunsa olisi kurja, koska heidät olisi erotettu pois Herran edestä.
        12 Ja nyt, ei ollut mitään keinoa pelastaa ihmisiä tästä langenneesta tilasta, jonka ihminen oli tuottanut itselleen oman tottelemattomuutensa tähden;
        13 sen tähden oikeudenmukaisuuden mukaisesti lunastussuunnitelmaa ei voitu toteuttaa, paitsi sillä ehdolla, että ihmiset tekevät parannuksen tässä koetustilassa, niin, tässä valmistautumistilassa; sillä ellei näitä ehtoja olisi, armolla ei voisi olla vaikutusta, paitsi jos se tekisi tyhjäksi oikeudenmukaisuuden työn. Nyt oikeudenmukaisuuden työtä ei voida tehdä tyhjäksi; jos niin olisi, Jumala lakkaisi olemasta Jumala.
        14 Ja näin me näemme, että koko ihmissuku oli langennut ja oli oikeudenmukaisuuden otteessa, niin, Jumalan oikeudenmukaisuuden, joka määräsi heidät ikuisesti erotetuiksi pois hänen edestään.
        15 Ja nyt, armonsuunnitelmaa ei voitaisi toteuttaa, ellei sovitusta suoritettaisi; sen tähden Jumala itse sovittaa maailman synnit toteuttaakseen armonsuunnitelman, tyydyttääkseen oikeudenmukaisuuden vaatimukset, jotta Jumala voisi olla täydellinen, oikeudenmukainen Jumala ja myös armollinen Jumala.

Isä-Jumala toteutti Poikansa kautta sovituksen. - Kun Abraham oli valmis uhraamaan ainoan poikansa Iisakin, niin se kuvasti Kristuksen tulevaa sovitusta.

ihan varmaan ymmärrän Mormonin kirjaa puutteellisesti, mutta asian ytimen ymmärrän kyllä eli sen, että se ei ole Jumalan ilmoitus ja tahto. Vielä vähemmän sitä ovat muut MAP-kirkon julkaisut.

Joseph Smith ei tyrmännyt Jumalan kolminaista olemusta. Se idea on myöhempien aikojen mappilaisten keksintöä.

• tode* kirjoitti:

ihan varmaan ymmärrän Mormonin kirjaa puutteellisesti, mutta asian ytimen ymmärrän kyllä eli sen, että se ei ole Jumalan ilmoitus ja tahto. Vielä vähemmän sitä ovat muut MAP-kirkon julkaisut.

Joseph Smith ei tyrmännyt Jumalan kolminaista olemusta. Se idea on myöhempien aikojen mappilaisten keksintöä.

Jospa on niin, että tulkitset väärin, kun sanot: "Joseph Smith ei tyrmännyt Jumalan kolminaista olemusta. Se idea on myöhempien aikojen mappilaisten keksintöä." Joseph tiesi, koska hän näki Isän ja Pojan erillisinä ensimmäisessä näyssään.

• Heh...
        Tapani1 kirjoitti:

Jospa on niin, että tulkitset väärin, kun sanot: "Joseph Smith ei tyrmännyt Jumalan kolminaista olemusta. Se idea on myöhempien aikojen mappilaisten keksintöä." Joseph tiesi, koska hän näki Isän ja Pojan erillisinä ensimmäisessä näyssään.

Olihan Raamatussakin samaan aikaan Isä ja Poika eivätkä kolminaisuusopin laatijat sitä kiellä.

Nyt tulkitset Smithiä väärin.

• Valonkantaja!

Oletko ottanut huomioon että lähetin tiedot kyseiselle Smithille meedioenkelini välityksellä eli minulla oli, on ja tuleva on yliluonnollista tietoa asiasta.
        Muista ahkerasti levittää toista evankeliumia!
        Huomaa, että sen julisti enkeli taivaasta!

• Heh... kirjoitti:

Olihan Raamatussakin samaan aikaan Isä ja Poika eivätkä kolminaisuusopin laatijat sitä kiellä.

Nyt tulkitset Smithiä väärin.

Sepä onkin kummallista, että Raamatun selvistä kohdista huolimatta on rakennettu vailla mieltä oleva kolminaisuusoppi. Se on toisenlaista evankeliumia.

• Heh...
        Tapani1 kirjoitti:

Sepä onkin kummallista, että Raamatun selvistä kohdista huolimatta on rakennettu vailla mieltä oleva kolminaisuusoppi. Se on toisenlaista evankeliumia.

Useita persoonia kolminaisuusoppi ei kilee. joten turhaan puutut noihin kohtiin.

Paljon järkevämpi selitys estää monijumalaisuus on kolminaisuusoppi kuin mormonien selittelyt, että Jumalia on monta, mutta monoteistejä ollaan...

• Ev.lut. kirjoitti:

"Se on todiste, että Joseph Smith ei olisi voinut keksiä niin paikkansapitävää tekstiä kuin MK:ssa on."

Edelleen puuttuu pienimmätkin todisteet siitä, että teksti olisi paikkansapitävää.

"FARMS, Maxwell Instituutti ja FAIR yhdistykset ovat julkaisseet lukuisia tutkimuksia näistä asioista ja osoittaneet virheellisiksi kaikki tähän asti esiintyneet vastaväitteet"

Mitähän tutkimuksia ne ovat?Ja mitähön laitoksia nämä ovat? Väitteen esittäjä on todistusvelvollinen. Mikään Amerikan historian tutkimus ei ota Mormonin kirjaa vakavasti.

Se oli pieni kansa mesoamerikassa, joten arkeologiasta ja historiasta ei vielä voida löytää kovin paljoa.

Nämä ovat tunnettuja tutkimuslaitoksia, jotka on helposti netistä löydettävissä. Laiskuuteni estää m inua niitä referoimasta, mutta siis olen aina saanut vastauksen niistä kaikkiin omiin epäilyihini.

No, sen esimerkin voisin mainita, että kun Kallisarvoisessa Helmessä on yksi kuva Egyptistä, jossa Mooses on selvästikin naisen vaatteissa, siis ajattelin että miten se voi olla Mooses, kun se on nainen, niin tällainen tapa oli Egyptissä, että faarao puki tietyissä seremonioissa vieraansa naiseksi oli FARMS tutkinut.

• Valonkantaja! kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon että lähetin tiedot kyseiselle Smithille meedioenkelini välityksellä eli minulla oli, on ja tuleva on yliluonnollista tietoa asiasta.
        Muista ahkerasti levittää toista evankeliumia!
        Huomaa, että sen julisti enkeli taivaasta!

Apostoleilla oli oikea evankeliumi, mutta katolisilla ei enää ole, eikä muillakaan. Satoja enkeleitä on julistanut uusia evankeliumeja, esim Urantia-kirja, mutta MK:ssa on sama evankeliumi kuin Raamatussa, ei tosiaankaan sama kuin katolisilla ja protestanteilla.

• Päivitäpä tietosi!
        Olli.S kirjoitti:

Apostoleilla oli oikea evankeliumi, mutta katolisilla ei enää ole, eikä muillakaan. Satoja enkeleitä on julistanut uusia evankeliumeja, esim Urantia-kirja, mutta MK:ssa on sama evankeliumi kuin Raamatussa, ei tosiaankaan sama kuin katolisilla ja protestanteilla.

Mormonien "evankeliumiin" kuuluu mm. taika-alusasut ja polyteismi, jotka eivät ole Raamatun evankeliumia.

• Exmoro
        tode* kirjoitti:

ja.. toki Mormonin kirjaa pitää välillä lukaista, eihän tästä muuten mitään tule!

Sinä se jaksat yllättää... usein positiivisestikin, vaikka oletkin hellari ;-)

• silmälasit tarpeen

Ja mikä todiste se on, jos osaa plagioida ja kopioida tekstejä sielä sun täältä. Ehkä sekin on todiste eräänlaisesta huijauksesta ja linssiin viilaamisesta?

• Unski,

Jeesuskin sanoi, että syntinen ja epäuskoinen sukupolvi etsii merkkiä (todisteita) hän lupasi vain Joonaan merkin, joka oli 3vrk:tta valaan vatsassa, joka symboloi Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousenusta. Tämän palstan keskustelijat, varsinkin MAP-vastustajat eivät ymmärrä pelastyssuunnitelman keskeisiä periaatteita, josta tärkein on uskon varassa tehdä valintoja. Jos evankeliumi todistettaisiin konkreettisilla fyysisillä todisteilla, niin silloin se olisi eräänlaista pakottamista evankeliumin vastaanottamiselle ja olisi vapaan tahdon vastaista. Yksi Jumalan suomista suurimmista lahjoista on juuri vapaa tahto. Meillä on riittävästi perusteita uskollemme, niin Jumalaan kuin palautettuun evankekiumiinkin, kunhan nöyrrymme tutkimaan hengellisesti ja rukoilemme vastausta.

• R. Sitia
        Unski, kirjoitti:

Jeesuskin sanoi, että syntinen ja epäuskoinen sukupolvi etsii merkkiä (todisteita) hän lupasi vain Joonaan merkin, joka oli 3vrk:tta valaan vatsassa, joka symboloi Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousenusta. Tämän palstan keskustelijat, varsinkin MAP-vastustajat eivät ymmärrä pelastyssuunnitelman keskeisiä periaatteita, josta tärkein on uskon varassa tehdä valintoja. Jos evankeliumi todistettaisiin konkreettisilla fyysisillä todisteilla, niin silloin se olisi eräänlaista pakottamista evankeliumin vastaanottamiselle ja olisi vapaan tahdon vastaista. Yksi Jumalan suomista suurimmista lahjoista on juuri vapaa tahto. Meillä on riittävästi perusteita uskollemme, niin Jumalaan kuin palautettuun evankekiumiinkin, kunhan nöyrrymme tutkimaan hengellisesti ja rukoilemme vastausta.

"...eivät ymmärrä pelastyssuunnitelman keskeisiä periaatteita.."

Ja taas tätä samaa sylttyäyä, että kun oppi ei kelpaa niin vika on siinä jolle se ei kelpaa. Ihan perus kulttimeininkiä.

"Yksi Jumalan suomista suurimmista lahjoista on juuri vapaa tahto."

..ja uskonnoissa tämä vapaa tahto on täydellinen illuusio. Kun olet johonkin uskontoon liittynyt niin vapaa tahto lentää sillä siunaamalla ikkunasta ulos ja sinun tulee noudattaa tarkoin kyseisen uskonnon määrittelemiä tapoja ja käytäntöjä ts. sinusta tulee kyseisen uskonnon orja, koska muuten olet paha ja syntinen, jolle pelastusta ei enää tarjoilla.

"Meillä on riittävästi perusteita uskollemme, niin Jumalaan kuin palautettuun evankekiumiinkin, kunhan nöyrrymme tutkimaan hengellisesti ja rukoilemme vastausta."

Suomeksi: kun alistumme noudattamaan riittävän pitkäksi aikaa kivan kuuloisen uskonnon tapoja ja käytäntöjä, aiheuttaen kognitiivisen dissonanssin aiempien tapojemme ja ajatustemme vastaisiesti, aivopesemme itsemme lopulta uskomaan, että näin omasta vapaasta tahdosta luopumisemme taustalla on jokin suurempi merkitys ja totuus.

• Vapaa Tahto
        R. Sitia kirjoitti:

"...eivät ymmärrä pelastyssuunnitelman keskeisiä periaatteita.."

Ja taas tätä samaa sylttyäyä, että kun oppi ei kelpaa niin vika on siinä jolle se ei kelpaa. Ihan perus kulttimeininkiä.

"Yksi Jumalan suomista suurimmista lahjoista on juuri vapaa tahto."

..ja uskonnoissa tämä vapaa tahto on täydellinen illuusio. Kun olet johonkin uskontoon liittynyt niin vapaa tahto lentää sillä siunaamalla ikkunasta ulos ja sinun tulee noudattaa tarkoin kyseisen uskonnon määrittelemiä tapoja ja käytäntöjä ts. sinusta tulee kyseisen uskonnon orja, koska muuten olet paha ja syntinen, jolle pelastusta ei enää tarjoilla.

"Meillä on riittävästi perusteita uskollemme, niin Jumalaan kuin palautettuun evankekiumiinkin, kunhan nöyrrymme tutkimaan hengellisesti ja rukoilemme vastausta."

Suomeksi: kun alistumme noudattamaan riittävän pitkäksi aikaa kivan kuuloisen uskonnon tapoja ja käytäntöjä, aiheuttaen kognitiivisen dissonanssin aiempien tapojemme ja ajatustemme vastaisiesti, aivopesemme itsemme lopulta uskomaan, että näin omasta vapaasta tahdosta luopumisemme taustalla on jokin suurempi merkitys ja totuus.

Vapaa tahto vapaa-ajattelijoilla tarkoittaa ajatella vapaasti
        KUNHAN ei ajattele mitään uskonnollista edes hetkeksikään!
        :-D

• jo nimi sanoo sen
        Vapaa Tahto kirjoitti:

no, ei se noinkaan mene tuo ajatuksen juoksu.
        Vapaa-ajattelija ajattelee itsenäisesti omilla aivoillaan - hän vain ei ole riippuvainen uskonnollisesta tulkinnasta, eikä tee johtopäätöstä pelkästään uskonnon kannalta. Vapaa-ajattelijoihin kuuluu monia eri vakaumuksen omaavia ihmisiä.

• ei kaksoiskieltä
        Vapaa Tahto kirjoitti:

Etpä ymmärrä sanan 'vapaa-ajattelija' ydinmerkitystä.

• Olli.S

Se voidaan todistaa, etteivät ne ole plagiointeja eivätkä kopiointeja. Luontevin selitys on se, että Joseph käänsi ne Jumalan voimalla. Tiedetään se aika ja tapa, miten käännös tapahtui, ei olisi ollut tietoa, aikaa ja mahdollisuutta näin suurimittaiseen plagiointiin ja kopiointiin.

Koittakaa nyt jo tajuta, että vastustajien argumentit ovat valheellisia.

• magiaa mahan täydelt
        Olli.S kirjoitti:

Se voidaan todistaa, etteivät ne ole plagiointeja eivätkä kopiointeja. Luontevin selitys on se, että Joseph käänsi ne Jumalan voimalla. Tiedetään se aika ja tapa, miten käännös tapahtui, ei olisi ollut tietoa, aikaa ja mahdollisuutta näin suurimittaiseen plagiointiin ja kopiointiin.

Koittakaa nyt jo tajuta, että vastustajien argumentit ovat valheellisia.

Johan vitsin murjasit - harrastatko sinäkin hattutemppuja?

• ...

Sinäkin tarkoittanet evankeliumilla Smithin oppia?

Kaksoiskieli on näköjään teillä hyvin laajasti käytössä, kun jopa Unski sitä sortuu käyttämään.

• Kaksoiskieleksi sanominen on tyhjän päällä!

• ...
        Tapani1 kirjoitti:

Kaksoiskieleksi sanominen on tyhjän päällä!

Miten niin tyhjän päällä? Jos selville suomenkielisille ilmauksille annetaan aivan uusi merkitys, kyseessä on kaksoiskieli.

• sinä ja selityksesi

Jos se sinun mielestäsi ei ole kaksoiskieltä, niin voin kuitenkin sanoa varmasti sinun puhuvan vääriä sanoja väärissä yhteyksissä. Sekoitat ja puhut eri käsitteistä. Itse asiassa puhut ympäripyöreästi sanomatta yhtään mitään. Osaat vain suoltaa mormonikirjojesi sitaatteja ja niitäkin selität kuin robotti.

• tässä ja nyt

Ja miksei voi olla uskomatta mihinkään jumalaan. Minulle riittää, kun uskon itseeni ja jopa luotan itseeni. Toki olen elämäni aikana ottanut selvää asioista ja opiskellut kaikki pakolliset kuviot ja muutakin tietoa haalinut monipuolisesti ja ennakkoluulottomasti.

Kaikista kammottavimpana pidän toista ihmistä, joka väkisin tyrkyttämällä vakuuttaa sen oman omaksumansa näkemyksen ainoaksi oikeaksi. Vielä järkyttävämpää on liittää asian yhteyteen taivaat ja helvetit sekä tietyt rituaaliset käyttäytymissäännöt niiden saavuttamiseksi tässä elämässä.
      Ja kun asiaan ympätään vielä raha, niin kyllä arveluttaa.

Yksi asia minulle kuitenkin on jäänyt aivojeni sopukkaan: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi', vaikka se onkin vaikea noudattaa livessä.
      Silti en uskontoja siihenkään asiaan liittäisi - Rakkaushan se on se punainen lanka ja elämää ylläpitävä voima.

• Uskonasioissa totuuden saavuttaminen ei ole samanlaista kuin tieteissä. Tarvitaan rukousta, mietiskelyä ja Pyhien Kirjoitusten lukemista Pyhän Hengen johdatuksella. Uskontojen moninaisuudesta ja kirkkohistorian hirveyksistä, inkvisiitiosta, konkistadoreista jne, tiedämme, että ihminen helposti erehtyy uskonasioissa.

Paastoaminen on myös yksi menetelmä. Samoin tieteiden tulokset on myös huomioitava, ja ristriidat tieteen ja uskonnon välillä mietittävä tarkoin.

Menetelmistä tiedon saavuttamisesta uskon alueella on filosofian kirjassani "Mikä tämä maailma on?" luvussa kristinuskossa kohdassa menetelmä www.santavuori.com kotisivuillani.

Henkilökohtaisesti minulla on ollut monenlaista epäuskoa mormoniuskontoa kohtaan, mutta FARM:sin ym tutkimukset kaikista niistä asioista ovat osoittaneet aina epäilykseni aiheettomiksi. En kuulu kirkkoon enkä käytä niitä alusvaatteita, enkä ole ollut temppelissä sisällä. Perusteluni ovat muistelmissani kotisivuilla.

Uskon, että jokainen rehellinen totuudenetsijä päätyy uskomaan mormoniuskontoon, kannattamaan sitä, avoimesti tai salaisesti, ja uskomaan MK:aan. Jäseneksi liittyminen on sitten eri asia, se kirkko ei ole kaikkien hengellinen koti ja paikka Kristuksen ruumiissa, Jumalan valtakunnassa.

• ...

Hirveyksisitä puheenollen ei pidä myöskään unohtaa Mountain Meadowsia, verisovitusoppia, pikkutyttöjen puoliväkisin ottamista jalkavaimoiksi,...

• Täällä keskustellessa tulee kuitenkin sellainen tunne, että ensin pitäisi tulla ylipäätään vakuuttuneeksi Jumalan / Jumaluus olemassaolosta. Siihen voisin antaa jopa todennäköisyys matematiikan kautta arvion, että maailmankaikkeus tällaisten maapallon kaltaisten planeettojen ja niissä vallitsevien olosuhteiden, sekä elämänmuotojen sattumanvarainen syntyminen on sula mahdottomuus. Korkeampi suuri äly tarvitaan kaiken takana aikaansaavaksi voimaksi. Kun tämä tosiasia voidaan hyväksyä, niin sitten voimme ryhtyä keskusteluun teologisesti vertailemalla pyhiä kirjoituksia ja eroi uskontoja ja etsiä ensin ymmärryksen kautta sitä oikeaa. ja kun tulee tunne oikeasta, niin voimme rukouksen kautta pyytää siitä vahvistus Pyhän Hengen avulla. Ehkä sitten myös silmämme voivat avautua niille fyysisillekkin todisteille jota on olemassa, mutta ne ovat kuitenkin loppuviimein toisarvoisia.

• R. Sitia
        Unski kirjoitti:

Täällä keskustellessa tulee kuitenkin sellainen tunne, että ensin pitäisi tulla ylipäätään vakuuttuneeksi Jumalan / Jumaluus olemassaolosta. Siihen voisin antaa jopa todennäköisyys matematiikan kautta arvion, että maailmankaikkeus tällaisten maapallon kaltaisten planeettojen ja niissä vallitsevien olosuhteiden, sekä elämänmuotojen sattumanvarainen syntyminen on sula mahdottomuus. Korkeampi suuri äly tarvitaan kaiken takana aikaansaavaksi voimaksi. Kun tämä tosiasia voidaan hyväksyä, niin sitten voimme ryhtyä keskusteluun teologisesti vertailemalla pyhiä kirjoituksia ja eroi uskontoja ja etsiä ensin ymmärryksen kautta sitä oikeaa. ja kun tulee tunne oikeasta, niin voimme rukouksen kautta pyytää siitä vahvistus Pyhän Hengen avulla. Ehkä sitten myös silmämme voivat avautua niille fyysisillekkin todisteille jota on olemassa, mutta ne ovat kuitenkin loppuviimein toisarvoisia.

"Siihen voisin antaa jopa todennäköisyys matematiikan kautta arvion, että maailmankaikkeus tällaisten maapallon kaltaisten planeettojen ja niissä vallitsevien olosuhteiden, sekä elämänmuotojen sattumanvarainen syntyminen on sula mahdottomuus."

Ja on vai? Valitettavasti maailman kärkitiedemiehet ovat tästä asiasta vahvasti kanssasi erimieltä, jopa siinä määrin, että nykykäsitys on, että maailmankaikkeuden syntyminen tyhjästä täysin spontaanisti oli vääjäämätön tapahtumaketju.

• R. Sitia kirjoitti:

"Siihen voisin antaa jopa todennäköisyys matematiikan kautta arvion, että maailmankaikkeus tällaisten maapallon kaltaisten planeettojen ja niissä vallitsevien olosuhteiden, sekä elämänmuotojen sattumanvarainen syntyminen on sula mahdottomuus."

Ja on vai? Valitettavasti maailman kärkitiedemiehet ovat tästä asiasta vahvasti kanssasi erimieltä, jopa siinä määrin, että nykykäsitys on, että maailmankaikkeuden syntyminen tyhjästä täysin spontaanisti oli vääjäämätön tapahtumaketju.

Sekään ei muuta tosiasiaa miksikään. näin monimutkainen ja täydellisen tarkoituksenmukainen kehitysprosessi ei ole sattumalta mahdollinen. katsoin hiljattain TV:stä ohjelmaa solusta ja sen rakenteesta. Monia asioita kuten dna:ta ja rna:ta ym. voidaan manipuloida, mutta itse solua ei pystytä keinotekoisesti saamaan aikaan ja siinä tiedemiehetkin jättivät oven auki Jumalan mahdollisuudelle.

• Ex-luterilainen
        ... kirjoitti:

Hirveyksisitä puheenollen ei pidä myöskään unohtaa Mountain Meadowsia, verisovitusoppia, pikkutyttöjen puoliväkisin ottamista jalkavaimoiksi,...

Rehellisyyden nimissä täytyy todeta että kuka täys järkinen alkaisi sitten luterilaiseksi, katolisuudesta puhumattakaan, on meinaan sen verran verinen ja ahdistava historia.. ateismilla on erityisen raastava taakka historiasta. siinä "hirvityksiä" mietittäväksi ihan aluksi..

• R. Sitia kirjoitti:

Onpa järjetöntä: "...nykykäsitys on, että maailmankaikkeuden syntyminen tyhjästä täysin spontaanisti oli vääjäämätön tapahtumaketju." Ainoa looginen päätelmä on, että aina on ollut jotain. "Tyhjästä on paha nyhjäistä." Maailmankaikkeutemme on voinut syntyä meidän näkökulmastamme katsoen tyhjästä eli sellaisesta, jota ei ole tässä ulottuvuudessa, mutta olemattomuudesta ei synny mitään.

Entelekia on voinut hoitaa lopun.

• ...
        Ex-luterilainen kirjoitti:

Rehellisyyden nimissä täytyy todeta että kuka täys järkinen alkaisi sitten luterilaiseksi, katolisuudesta puhumattakaan, on meinaan sen verran verinen ja ahdistava historia.. ateismilla on erityisen raastava taakka historiasta. siinä "hirvityksiä" mietittäväksi ihan aluksi..

Jos sanoutuu irti oman taustaryhmänsä virheistä, silloin ei niihin voi olla syyllinen. Mormoneilla on se ongelma, että menneisyyden virheitä ei kovin helposti myönnetä, naan selitellään ja jopa valehdellaan.

Misshän logiikkasi on esim. ateistien suhteen. Jos ihminen esim. on hyvin nuoresta asti ateisti ja kuulee vasta jälkikäteen jonkun ateismia mainostaneen hirmuhallitsijan teoista, pitäisikö tämän ateistin ollakseen täysjärkinen luopua ateismista ja ryhtyä jonkin sortin uskovaiseksi?

Sinun mogiikallasi toinen ihminen on vastuussa toisten ihmistem tekemisistä, vaikka sanoutuisi niistä irti, jos on vain jotain samaa. Silloinhan samalla mogiikalla kaikki rutsalaiset olisivat vastuussa jonkun ruotsalaisen tekemisistä.

• Tapani1 kirjoitti:

Onpa järjetöntä: "...nykykäsitys on, että maailmankaikkeuden syntyminen tyhjästä täysin spontaanisti oli vääjäämätön tapahtumaketju." Ainoa looginen päätelmä on, että aina on ollut jotain. "Tyhjästä on paha nyhjäistä." Maailmankaikkeutemme on voinut syntyä meidän näkökulmastamme katsoen tyhjästä eli sellaisesta, jota ei ole tässä ulottuvuudessa, mutta olemattomuudesta ei synny mitään.

Tapani alkaa ymmärtää, aina on ollut jotakin. Tämä on kirkonkin oppi, mutta kaikki mormonit eivät tunnu sitä ymmärtävän, vaan kannattavat fundamentalistista kreationismia.

Kun ihminen luotiin, oli ainakin Jumalan soluja jo olemassa.

Ihminen on voinut syntyä aivan sattumanvaraisesti, kehitysopin mukaisesti, ei se loogisesti, filosofisesti, tieteellisesti ole mahdotonta. Mutta uskon kautta tiedämme, että näin ei vain ole. Kun ihminen luotiin, oli jo Jumala ja hänen ympäristönsä

• antiagnostikko
        R. Sitia kirjoitti:

Valitettavasti tyhjyydessä olevia kvanttifluktuaatioita ei voi olla olemassa,
        jos ei ensin ole olemassa
        tyhiötä
        fysiikan lakeja
        jos todellakin olemme tilanteessa "ei-mitään"

toinen ongelma on inflaation pysähtyminen
        Ongelma on kuitenkin lähinnä matemaattisen formalismin riittämättömyys
        eli emme kykene nykymatematiikalla kuvaamaan kyseistä asiaa.
        Tietomme kvanttifysiikan ja kvarkkien jälkeen on pysähtynyt "jousien varaan"

Kosmologiiset teoriat (mukaanlukien ID:n vastaavat) ovat tällä hetkellä parhaimmillaankin lähinnä LDS-tripillä olevan logiikaltaan vajavaisen avutoomia kyhäelmiä asioista, joista tiedetään ettei niitä ymmärretä tarpeeksi, mutta jokin "legenda" pitää pakonomaisesti esittää.
        Lopputulos on karmea fiasko riippumatta maailmankuvasta

Loppupäätelmä: sekä ateisti että teismi ovat molemmat väärässä,
        jos kumpainenkaan ei osaa pätevästi selittää kosmologiaa
        eli maailmankaikkeuden syntyä tyhjästä siten,
        että se on mallinnettu matemaattisesti oikein ja kestää kritiikin
        Mitä jää jäljelle? "Ei mitään"

Saa kertoa mikä on argumentaatiovirheeni
        ja samalla voi pohtia kumpi osapuoli on "oikeassa"

• Ex-luterilainen
        ... kirjoitti:

Jos sanoutuu irti oman taustaryhmänsä virheistä, silloin ei niihin voi olla syyllinen. Mormoneilla on se ongelma, että menneisyyden virheitä ei kovin helposti myönnetä, naan selitellään ja jopa valehdellaan.

Misshän logiikkasi on esim. ateistien suhteen. Jos ihminen esim. on hyvin nuoresta asti ateisti ja kuulee vasta jälkikäteen jonkun ateismia mainostaneen hirmuhallitsijan teoista, pitäisikö tämän ateistin ollakseen täysjärkinen luopua ateismista ja ryhtyä jonkin sortin uskovaiseksi?

Sinun mogiikallasi toinen ihminen on vastuussa toisten ihmistem tekemisistä, vaikka sanoutuisi niistä irti, jos on vain jotain samaa. Silloinhan samalla mogiikalla kaikki rutsalaiset olisivat vastuussa jonkun ruotsalaisen tekemisistä.

Sodan jälkeen tähän päivään saakka saksalaiset ovat saaneet kantaa vastuuta isien teoista, se on tietenkin väärin, mitä tekemistä nykysukupolvilla on entisten kanssa? Onko mormoni vastuussa jonkin ryhmän teoistä joka tapahtui vaikka 100v sitten? Ainakin tuo ikänsä ateistina ollut voi miettiä missä on vika kun ateismi ei ole missään valtiossa toiminut kunnolla, vaan aina johtanut hirmutekoihin. Samaa voi miettiä katolinen, miksi historia on niin verinen ja yksilöön kohdistuvia vääryyksiä täynnä.

• ...

Sodan jälkeen tähän päivään saakka saksalaiset ovat saaneet kantaa vastuuta isien teoista, se on tietenkin väärin, mitä tekemistä nykysukupolvilla on entisten kanssa? Onko mormoni vastuussa jonkin ryhmän teoistä joka tapahtui vaikka 100v sitten? Ainakin tuo ikänsä ateistina ollut voi miettiä missä on vika kun ateismi ei ole missään valtiossa toiminut kunnolla, vaan aina johtanut hirmutekoihin. Samaa voi miettiä katolinen, miksi historia on niin verinen ja yksilöön kohdistuvia vääryyksiä täynnä.

Miksi ihmeessä ikänsä ateistina ollut on vastuussa jonkun hirmuhallitsijan treoista? Onko ikänsä ruotsalaisena ollut vastuussa jonkun ruotsalaisen teoista.

Mogiikkasi ontuu oikein kunnolla. Kerro nyt MITÄ sen ikänsä ateistina olleen pitäisi tehdä? Liittyä Smithin kirkkoon ja ottaa vastuu Mountain Meadowsista vai?

• R. Sitia

"Onko mormoni vastuussa jonkin ryhmän teoistä joka tapahtui vaikka 100v sitten?"

Ei, mutta tapahtumat kertovat millaisesta ideologiasta on kyse ja millaiseen totalitarismiin se johtaa ideologian saavuttaessa valtiollisen ideologian aseman.

"Ainakin tuo ikänsä ateistina ollut voi miettiä missä on vika kun ateismi ei ole missään valtiossa toiminut kunnolla, vaan aina johtanut hirmutekoihin."

Ateismi ei ole ollut ko. valtioissa määritellyt valtiollista ideologiaa. Ateismi on ainoastaan ollut osa valtiollista ideologiaa, kuten esim. neuvostososialismi sitä ei voi määritellä pelkästään kutsumalla sitä ateismiksi. Henkilö joka määrittelee neuvostososialismin samaksi kuin ateismi ei selvästikään käsitä mitä ateismi ja teismi noin terminologisesti pitävät sisällään. Ideologiat ovat joko teistisiä tai ateistisiä sen mukaan sisältävätkö ne jumaluskoa puoltavan komponentin vai ei. Jos ideologiassa ei ole sisällytettynä jumaluskoista komponenttia niin kyseessä on ateistinen ideologia, jos taas jumaluskoinen komponentti on sisällytettynä niin kyseessä on teistinen ideologia. Esimerkkinä jumaluskoisesta valtioideologiasta mainittakoon nyt vaikka teokratia ja mallimaana patsastelee nykyään Iran tai Vatikaani. Esimerkkinä taas ei-jumaluskoisesta valtioideologiasta mainittakoon sekularismi, jossa siis valtio ja uskonto ovat tiukasti erotettu toisistaan, ja esimerkkimaana patsastelee nyt vaikkapa Ranska tai USA. Suomalainen demokratia taas sijoittuu johonkin näiden kahden ääripään välimaastoon, koska Suomen valtiomuodossa on määritelty on valtionkirkko, jolla on erityisasema.

Ongelma ei siis ole teismissä tai ateismissa vaan siinä, että jonkin järjestäytyneen ideologian saavuttaessa valta-aseman se aloittaa järjestelmällisen sorron kilpailevia meemejä vastaan ja fanaattisimmat ideologian kannattajat ovat ensimmäisinä tuikkaamassa kilpailevien meemien kannattajien kaupat ja asunnot tuleen.

• antiagnostikko kirjoitti:

tyhiötä
        fysiikan lakeja

Kosmologiiset teoriat (mukaanlukien ID:n vastaavat) ovat tällä hetkellä parhaimmillaankin lähinnä LDS-tripillä olevan logiikaltaan vajavaisen avutoomia kyhäelmiä asioista, joista tiedetään ettei niitä ymmärretä tarpeeksi, mutta jokin "legenda" pitää pakonomaisesti esittää.

Tarvitaanko mitään selitystä sille, ettei tyhjästä = olemattomuudesta voi syntyä mitään? Korkeintaan voidaan keskustella siitä, mitä tyhjällä tarkoitetaan. Voihan olla, että tämän maailmankaikkeuden kannalta on ollut joskus tyhjää, mutta jostain muualta on tänne tullut se, mitä nyt koemme.

• R. Sitia
        Unski kirjoitti:

Sekään ei muuta tosiasiaa miksikään. näin monimutkainen ja täydellisen tarkoituksenmukainen kehitysprosessi ei ole sattumalta mahdollinen. katsoin hiljattain TV:stä ohjelmaa solusta ja sen rakenteesta. Monia asioita kuten dna:ta ja rna:ta ym. voidaan manipuloida, mutta itse solua ei pystytä keinotekoisesti saamaan aikaan ja siinä tiedemiehetkin jättivät oven auki Jumalan mahdollisuudelle.

"näin monimutkainen ja täydellisen tarkoituksenmukainen kehitysprosessi ei ole sattumalta mahdollinen."

Hyvin pitkän ajan kuluessa mitä tahansa voi tapahtua ja onkin tapahtunut. Olkoon sitten kuinka häviävän pieni todennäköisyys kyseessä tahansa, jos todennäköisyys on olemassa niin se tulee vääjäämättä tapahtumaan kun tarpeeksi odottaa. Ymmärrän toki, että monille ihmisille tämän matemaattisen totuuden ymmärtäminen voi olla vaikeaa, koska oma elämä on niin mitätön maailmankaikkeuden mittakaavassa.

"Monia asioita kuten dna:ta ja rna:ta ym. voidaan manipuloida, mutta itse solua ei pystytä keinotekoisesti saamaan aikaan ja siinä tiedemiehetkin jättivät oven auki Jumalan mahdollisuudelle."

Se, että nykytiede ei vielä pysty vielä luomaan rakenteita, joiden syntymiseen luonnossa on kulunut miljardeja vuosia, ei todista, että on olemassa jokin luojajumala. Se todistaa vain sen, että vielä ei kaikkia asiaan liittyviä mekanismeja tunneta.

• tode*

"tarvitaan rukousta, mietiskelyä ja Pyhien Kirjoitusten lukemista Pyhän Hengen johdatuksella."

Siinäpä ydinasia, jota en suostu tekemään, lukemaan Raamattua jonkin sille tuntemattoman hengen johdatuksella. Se Pyhä Henki, jonka haluan minua johdattavan Totuuteen, on Jumalan Henki, Jumala itse.

• R. Sitia
        antiagnostikko kirjoitti:

tyhiötä
        fysiikan lakeja

"Valitettavasti tyhjyydessä olevia kvanttifluktuaatioita ei voi olla olemassa,
        tyhiötä
        fysiikan lakeja
        jos todellakin olemme tilanteessa "ei-mitään""

Toki näin, jos fysiikanlakeja ei ole, niin silloin ei mitään synny mistään. Tosin sen tiedon perusteella mitä nykypäivänä on, voidaan todeta, että fysiikanlait ovat olemassa ja näin ollen on perusteltua olettaa, että fysikkanlait ovat aina olleet olemassa...

Stephen Hawking: "Because there is a law such as gravity, the universe can and will create itself from nothing. Spontaneous creation is the reason there is something rather than nothing, why the universe exists, why we exist."

Hawkingin sanat suomeksi: "Koska on olemassa gravitaationlaki, maailmankaikkeus voi ja luo itsensä tyhjyydestä. Spontaani luominen on syy miksi on jotain sen sijaan ettei ole mitään, miksi maailmankaikkeus on olemassa, miksi me olemme olemassa."

"Loppupäätelmä: sekä ateisti että teismi ovat molemmat väärässä, jos kumpainenkaan ei osaa pätevästi selittää kosmologiaa
        että se on mallinnettu matemaattisesti oikein ja kestää kritiikin"

Riippuu ateistista. Ateismi ei kylläkään itsessään ota kantaa siihen miten maailmankaikkeus on syntynyt. Moni teismi sen sijaan määrittelee itselleen luojajumalan tai joukon jumalia selittääkseen tätä selittämätöntä sattumusta, mutta nämä käsitykset ovat siis nykytiedettä vastaan verrattaessa täysin väärässä.

"Saa kertoa mikä on argumentaatiovirheeni
        ja samalla voi pohtia kumpi osapuoli on "oikeassa""

Minulla ei ole tarvetta tietää "absoluuttista totuutta" siitä miten maailmankaikkeus on syntynyt. Olen rehellinen ja totean, etten tiedä lopullista vastausta, ehkä tiede joskus saa valmiiksi säieteoriansa, joka kaiken pystyy selittämään, tai todennäköisesti sekin jää vain yhdeksi väliaskeleeksi tieteen edetessä vääjäämättä kohti tarkempaa käsitystä kaikesta. Vain sen verran voidaan todeta, että nykyisistä teistisistä luojakyhäelmistä voidaan luopua, koska tiede on ne jo osoittanut virheiksi. Jos joskus jostain tupsahtaa todisteet luojajumalhahmo(i)sta niin jääköön ovi raolleen, mutta nykypäivän uskonnoista ei mikään pysty pätevää sellaista tarjoamaan vaan ne ovat kaikki vääjäämättä väärässä, joten perusteita jumaluskoisille maailmankatsomuksille ei vain yksinkertaisesti ole olemassa ainakaan toistaiseksi.

• R. Sitia
        Tapani1 kirjoitti:

"Ainoa looginen päätelmä on, että aina on ollut jotain"

Niin, tiedemaailma kutsuu näitä olemassaolevia joitakin fysiikanlaeiksi.

"Entelekia on voinut hoitaa lopun."

Noniin sitten heittelet taas näitä arvauksiasi, kun et ole ymmärtänyt termodynamiikan toista pääsääntöä oikein kunnolla. Oletan, että viittaat nyt taas kirjoittamaasi blogiin: http://blogitus.net/httpblogitusnet151027/2008/05/29/entelekia/ josta käy ilmi muutamia selkeitä käsitteellisiä virheitä liittyen ilmiöiden taustalla vallitseviin perusteihin. Kirjoitat mm. näin:
        "Entelekian vaikutuksen voimme havaita monissa luontoilmiöissä. Tuuli saa aikaan aaltoja, kun vesimolekyylit järjestyvät ryhmiksi pyörivään liikkeeseen. Tuuli saa myös hiekan järjestymään laineiksi ja sopivissa olosuhteissa valtaviksi dyyneiksi."

Olet ymmärtänyt täysin väärin termodynamiikan toisen perussäännön jos kuvittelet, että maapallo on suljettu systeemi, jossa tämän säännön mukaan pitäisi entropian kasvaa ja sillä verukkeella väität "entelekiaa" todelliseksi ilmiöksi. Maapallo ei kuitenkaan ole suljettu järjestelmä vaan maapallo saa jatkuvasti merkittäviä määriä energiaa ulkopuolelta siis auringosta, eikä näin ollen termodynamiikan toista perussääntöä voida soveltaa maapalloon sellaisenaan. Ongelmasi maailmankaikkeuden lainalaisuuksien ymmärtämisessä alkavat jo siis ihan perusteista alkaen. Ei ihme, että olet irtautunut todellisuudesta ja kuvittelet uskontosi olevan jotain elämää suurempaa, jos käsityskykysi on näin heikko.

• tode* kirjoitti:

"tarvitaan rukousta, mietiskelyä ja Pyhien Kirjoitusten lukemista Pyhän Hengen johdatuksella."

Siinäpä ydinasia, jota en suostu tekemään, lukemaan Raamattua jonkin sille tuntemattoman hengen johdatuksella. Se Pyhä Henki, jonka haluan minua johdattavan Totuuteen, on Jumalan Henki, Jumala itse.

Raamattu tuntee Pyhän Hengen:
        Pyhien kirjoitusten oppaasta:
        Pyhän Hengen voima voi tulla ihmisen päälle jo ennen kastetta ja todistaa, että evankeliumi on tosi, mutta oikeus Pyhän Hengen jatkuvaan toveruuteen, kelvollisuuden ehdolla, on lahja, joka voidaan saada ainoastaan Melkisedekin pappeuden haltijan kätten päällepanemisella, valtuudella suoritetun kasteen jälkeen Jeesuksen Kristuksen tosi kirkon jäseneksi.

Jeesus opetti, että kaikki synnit voidaan antaa anteeksi, paitsi pilkka Pyhää Henkeä vastaan (Matt. 12:31–32; Mark. 3:28–29; Luuk. 12:10; Hepr. 6:4–8; OL 76:34–35).

Henki ohjaa ihmisiä seuraamaan Jumalan säädöksiä, Hes. 36:27. Apostolit valtuutettiin kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, Matt. 28:19. Pyhä Henki opettaa teille kaiken, Joh. 14:26. Ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina, 2. Piet. 1:21.

Olet kyllä siinä oikeilla jäljillä, että Pyhää Henkeä sanotaan usein Herran Hengeksi. Näin siksi, että Pyhä Henki todistaa Isästä ja Pojasta, mutta Hän itse on heistä erillinen persoona ja olento.

• antiagnostikko kirjoitti:

tyhiötä
        fysiikan lakeja

Hienoa kun joku tajuaa tämän: kosmologiset teoriat ovat vielä alkeellisia arvauksia.

• tode* kirjoitti:

Mikä tossa nyt oli ero? Molemmat puhui Pyhästä Hengestä, joka on tietysti Jumalan Pyhä Henki. Jumaluudessa on kolme: Isä-Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki, ja nämä ovat yksi ja sama Jumala. Kolminaisuusoppi kirkoissa on silti antiikin kreikkalaista filosofiaa, eikä Raamatun oppi.

• Ex-luterilainen
        ... kirjoitti:

Miksi ihmeessä ikänsä ateistina ollut on vastuussa jonkun hirmuhallitsijan treoista? Onko ikänsä ruotsalaisena ollut vastuussa jonkun ruotsalaisen teoista.

Mogiikkasi ontuu oikein kunnolla. Kerro nyt MITÄ sen ikänsä ateistina olleen pitäisi tehdä? Liittyä Smithin kirkkoon ja ottaa vastuu Mountain Meadowsista vai?

Luetko edes mitä on kirjoitettu? Väitinkö hänen olevan vastuussa ateistina jonkun hirmuhallitsijan teoista? En väittänyt, vaan kehoitin miettimään miksi näin on käynyt. Ovatko nyky saksalaiset vastuussa aiempien sukupolvien teoista?
        Eivät minusta, kuten ei yksittäinen ruotsalainen ole toisen ruotsalaisen teoista, mutta mites kun kyseessä onkin mormoni?

• Tms 1
        R. Sitia kirjoitti:

"Onko mormoni vastuussa jonkin ryhmän teoistä joka tapahtui vaikka 100v sitten?"

Ei, mutta tapahtumat kertovat millaisesta ideologiasta on kyse ja millaiseen totalitarismiin se johtaa ideologian saavuttaessa valtiollisen ideologian aseman.

"Ainakin tuo ikänsä ateistina ollut voi miettiä missä on vika kun ateismi ei ole missään valtiossa toiminut kunnolla, vaan aina johtanut hirmutekoihin."

Ateismi ei ole ollut ko. valtioissa määritellyt valtiollista ideologiaa. Ateismi on ainoastaan ollut osa valtiollista ideologiaa, kuten esim. neuvostososialismi sitä ei voi määritellä pelkästään kutsumalla sitä ateismiksi. Henkilö joka määrittelee neuvostososialismin samaksi kuin ateismi ei selvästikään käsitä mitä ateismi ja teismi noin terminologisesti pitävät sisällään. Ideologiat ovat joko teistisiä tai ateistisiä sen mukaan sisältävätkö ne jumaluskoa puoltavan komponentin vai ei. Jos ideologiassa ei ole sisällytettynä jumaluskoista komponenttia niin kyseessä on ateistinen ideologia, jos taas jumaluskoinen komponentti on sisällytettynä niin kyseessä on teistinen ideologia. Esimerkkinä jumaluskoisesta valtioideologiasta mainittakoon nyt vaikka teokratia ja mallimaana patsastelee nykyään Iran tai Vatikaani. Esimerkkinä taas ei-jumaluskoisesta valtioideologiasta mainittakoon sekularismi, jossa siis valtio ja uskonto ovat tiukasti erotettu toisistaan, ja esimerkkimaana patsastelee nyt vaikkapa Ranska tai USA. Suomalainen demokratia taas sijoittuu johonkin näiden kahden ääripään välimaastoon, koska Suomen valtiomuodossa on määritelty on valtionkirkko, jolla on erityisasema.

Ongelma ei siis ole teismissä tai ateismissa vaan siinä, että jonkin järjestäytyneen ideologian saavuttaessa valta-aseman se aloittaa järjestelmällisen sorron kilpailevia meemejä vastaan ja fanaattisimmat ideologian kannattajat ovat ensimmäisinä tuikkaamassa kilpailevien meemien kannattajien kaupat ja asunnot tuleen.

Nyt siis vihdoin tajusit ettei USA tai Ranska ole ateistisia valtioita vaan sekularistisia. Sekularistinen kun ei ole sama kuin ateistinen tai teistinenkään. Täysin ateistisia valtioita ei ole maailmassa ollut muita kuin Albania aikoinaan.

• R. Sitia
        Tms 1 kirjoitti:

Nyt siis vihdoin tajusit ettei USA tai Ranska ole ateistisia valtioita vaan sekularistisia. Sekularistinen kun ei ole sama kuin ateistinen tai teistinenkään. Täysin ateistisia valtioita ei ole maailmassa ollut muita kuin Albania aikoinaan.

Valtioideologiana sekularismi on ateistinen ideologia siinä missä neuvostososialimi tai maolaisuus. Ideologian sisältämä ateismi ei määrittele itse ateismia ja ideologiassakin ateismikin on vain osakomponentti. Ranska ja USA ovat siis valtioideologisesti ateistisia valtioita, koska ne eivät tunnusta jumalentiteettejä tai teistisiä uskontoja toisten ideologioiden yläpuolelle. Ateistinen sekularismi on siis toistaiseksi osoittanut ylivertaisuutensa valtioideologiana niin kova pala kuin se kaltaisellesi teistiselle hörhölle onkin.

Albanian valtioideologia sisälsi aikoinaan ei-jumaluskoisen komponentin ts. ateismin, mutta sielläkään ateismi ei itsessään määritellyt valtioideologiaa vaan kyseessä oli henkilökulttiuskonto, jossa yliluonnollinen jumalentiteetti oli korvattu maallisella pallontallaajalla eikä se näin ollen juuri poikkea teistisistä uskonnoista. Näin ollen on paljon luontevampaa verrata Albanian tilannetta teokrattisiin valtioihin, kuten nyt vaikka Iran.

Mutta toki, tämä keskusteluhan käytiin jo aikoinaan, joten sitä tuskin on turha toistaa, viesti kun ei mennyt perille edelliselläkään kerralla enkä odota minkään muuttuneen, joten en usko sinun omaksuvan tätä tietoa vielä tälläkään kerralla.

• ei normaalia
        Tms 1 kirjoitti:

On siitä aiemminkin ollut kirjoitus, jossa käsiteltiin ateismia. Jo silloin sinulle selitettiin mikä ero on ateistisella valtiolla tai ateistisella ideologialla. Koska sekularismi tuli myös samassa yhteydessä selväksi, niin mitä tarkalleen nyt haluat ilmaista. Onko käsitteet vieläkin sinulle epäselvät?

Miksi teille mormoneille pitää asiat kirjoittaa moneen kertaan - eikö teille mikään tieto mene päähän?

• tode*
        Olli.S kirjoitti:

Mikä tossa nyt oli ero? Molemmat puhui Pyhästä Hengestä, joka on tietysti Jumalan Pyhä Henki. Jumaluudessa on kolme: Isä-Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki, ja nämä ovat yksi ja sama Jumala. Kolminaisuusoppi kirkoissa on silti antiikin kreikkalaista filosofiaa, eikä Raamatun oppi.

tämä MAP-kirkon olio tai olento, mikä liekään, ei ole Jumalan henki, Jumalan Voima. Kyllä siinä siis aika suuri ero on, Jumalan voimalla ja ties mistä ilmaantuneella olennolla.

Ymmärrätkö, mitä Jumalan voima tarkoittaa? Ei se ole joku olento, joka Tapanin kukaan "voi vaikuttaa vain yhdessä paikassa kerrallaan". Se on todella VOIMA, joka on itse Pyhä Jumala.

• ...

Luetko edes mitä on kirjoitettu? Väitinkö hänen olevan vastuussa ateistina jonkun hirmuhallitsijan teoista? En väittänyt, vaan kehoitin miettimään miksi näin on käynyt. Ovatko nyky saksalaiset vastuussa aiempien sukupolvien teoista?
        Eivät minusta, kuten ei yksittäinen ruotsalainen ole toisen ruotsalaisen teoista, mutta mites kun kyseessä onkin mormoni?

Etkö lukenut viestiäni????

Mormoni ei ole vastuussa esimormonien teoista MIKÄLI sanoutuu niistä irti. Sangen yksinkertaista jopa sinun ymmärrettäväksesi. Vai onko?

>En väittänyt, vaan kehoitin miettimään miksi näin on käynyt.

Siis miettimään, että miksi joku on hirmuhallitsija? Sitähän sopii jokaisen miettiä.

• ...
        Olli.S kirjoitti:

Onko polyrteismi raamatun oppi?

• Jaahas...

Kas vain. Ex-luterilainen tekee samoja kielioppivirheitä kuin Nenada.

• tämä ei ole leikkiä

Jos tietty uskonto lupaa sinulle pyhyyden, kun esim hypit yhdellä jalalla sulka päässä, niin taatusti hymähdän tempuillesi. Varsinkin, kun tiede eikä uskokaan sitä edellytä eikä takaa. Hmm ja. jos sinua vaaditaan uhraamaan vielä rahaa kohtuuttomasti kaiken tuon eteen, niin kyllä kannattaa varoa moista hömppää.

• Ei kristinusko vaadi muuta kuin että uskoo Jeesukseen (esim ylösnousdemukseen ainakin, ja sovitukseen omallla kohdallaan ja yleisesti) ja menee kasteelle, ja tulee pienen lapsen kaltaiseksi ja saa tulen ja Pyhän Hengen. Ja pysyy uskossa loppuun asti.

Luterilaisten mielestä tämä kaikki tapahtuu Jumalan tekona ja ihmisen ei tarvitse tehdä mitään. Katolisten ja mormonien mielestä pitää ihmisen tässä hieman itsekin toimia ja skarpata.

Kirkkokuri vaatii sitten kaikissa kirkoissa jotakin muutakin käytännössä, mutta se on väärin, ja silloin ei olla Jeesuksen puolella vaan Jeesusta vastaan.

• Odottelen...
        Olli.S kirjoitti:

Ei kristinusko vaadi muuta kuin että uskoo Jeesukseen (esim ylösnousdemukseen ainakin, ja sovitukseen omallla kohdallaan ja yleisesti) ja menee kasteelle, ja tulee pienen lapsen kaltaiseksi ja saa tulen ja Pyhän Hengen. Ja pysyy uskossa loppuun asti.

Luterilaisten mielestä tämä kaikki tapahtuu Jumalan tekona ja ihmisen ei tarvitse tehdä mitään. Katolisten ja mormonien mielestä pitää ihmisen tässä hieman itsekin toimia ja skarpata.

Kirkkokuri vaatii sitten kaikissa kirkoissa jotakin muutakin käytännössä, mutta se on väärin, ja silloin ei olla Jeesuksen puolella vaan Jeesusta vastaan.

Et ole vastannut, että joko olet alkanut käyttää garmentteja.

• etkö huomaa
        Odottelen... kirjoitti:

ei ole
        toimii vasta Temppleikasteen jälkeen

• etkö huomaa kirjoitti:

ei ole
        toimii vasta Temppleikasteen jälkeen

Temppeliin menevä on täytynyt kastaa jo aikaisemmin. Siellä tehdään sijaiskasteita kuolleiden puolesta SILTÄ VARALTA, että he haluavat ottaa ne vastaan.

• Ev.lut.
        Tapani1 kirjoitti:

Temppeliin menevä on täytynyt kastaa jo aikaisemmin. Siellä tehdään sijaiskasteita kuolleiden puolesta SILTÄ VARALTA, että he haluavat ottaa ne vastaan.

Monet ihmiset kokevat sen omaistensa muiston häpäisemisenä, että kristittynäkin kuolleet välillisesti kastetaan saatanallisen mormonikirkon jäseniksi.

• Odottelen... kirjoitti:

En ole koskaan käyttänyt.

• Ex-luterilainen
        Ev.lut. kirjoitti:

Monet ihmiset kokevat sen omaistensa muiston häpäisemisenä, että kristittynäkin kuolleet välillisesti kastetaan saatanallisen mormonikirkon jäseniksi.

"Saatanallista" menoa löytyy lähempääkin, luterilainen kirkko tarjoaa sitä Raamatun vastaisine toimineen. Nykyinen luterilainen kirkko on enää vain irvikuva kristillisyydestä!

• ja vetelet hatusta
        Olli.S kirjoitti:

Mutta käytät Moronin tuomia taikalaseja.

• juu-u.

"Saatanallista" menoa löytyy lähempääkin, luterilainen kirkko tarjoaa sitä Raamatun vastaisine toimineen. Nykyinen luterilainen kirkko on enää vain irvikuva kristillisyydestä!

Kuten mormonismikin...

• ...
        Olli.S kirjoitti:

Aiotko jossain vaiheessa ryhtyä käyttämään garmentteja?

• asia nr 1

Miten olisi Jeesuksen 'Vuorisaarna'? Sitä, kun pystyisi noudattamaan niin olisi
        aika hyvä ihmiseksi. Pääpiirteittään se on siinä.

• ... kirjoitti:

Aiotko jossain vaiheessa ryhtyä käyttämään garmentteja?

Minun kokemukseni ja käsitykseni näkyvät kotisivuillani filosofian kirjani kristinuskoa käsittelevässä kohdassa ja muistelmissani siellä: www,santavuori,com

Minusta mormooniuskonto on kristillisistä kirkoista ja lahkoista paras ja oikein, mutten halua olla kirkon jäsen.

Minusta kristillisiä ovat kaikki, jotka uskovat Uuteen Testamenttiin. Raamatun tulkinnat vain vaihtelevat, ja kyllä helppo on useimmissa nähdä harhaoppeja ja kummallisia Raamatun tulkintoja: lapsikaste, valtiokirkko ym ym. Mormoneissa ei ole yhtäkään, jos perustetaan Raamattuun. Jos kriteeriksi asetetaan katolisuus, protestanttisuus ym niin tietysti sitten mormonit olisivat vääräoppisia. Mutta kriteeri on Raamattu, Jeesuksen opetukset ja alkuseurakunta.

• Olli.S kirjoitti:

Minun kokemukseni ja käsitykseni näkyvät kotisivuillani filosofian kirjani kristinuskoa käsittelevässä kohdassa ja muistelmissani siellä: www,santavuori,com

Minusta mormooniuskonto on kristillisistä kirkoista ja lahkoista paras ja oikein, mutten halua olla kirkon jäsen.

Minusta kristillisiä ovat kaikki, jotka uskovat Uuteen Testamenttiin. Raamatun tulkinnat vain vaihtelevat, ja kyllä helppo on useimmissa nähdä harhaoppeja ja kummallisia Raamatun tulkintoja: lapsikaste, valtiokirkko ym ym. Mormoneissa ei ole yhtäkään, jos perustetaan Raamattuun. Jos kriteeriksi asetetaan katolisuus, protestanttisuus ym niin tietysti sitten mormonit olisivat vääräoppisia. Mutta kriteeri on Raamattu, Jeesuksen opetukset ja alkuseurakunta.

www.santavuori.com edelliseen tuli pilkut vahingossa.

• ...
        Olli.S kirjoitti:

Mormonien polyteismi, epäraamatullinen jatkuva taika-alusvaatteiden käyttö...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi ärsyttää

Juuri nyt, tällä hetkellä?
      Ikävä
      106
      1271
    2. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
      Ikävä
      94
      888
    3. Poliisi pamputti Variskankaalla

Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella
      Kajaani
      31
      794
    4. vapaa

sana :) 🚮
      Ikävä
      66
      693
    5. Karita Tykkä mennyt kihloihin.

Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      632
    6. 32
      625
    7. S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan

S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist
      Maailman menoa
      16
      584
    8. Nainen tosi ikävä sua

Näkispä edes ohimennen
      Ikävä
      18
      568
    9. Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa

Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta
      Ikävä
      43