Aivan omaa ajattelua

mariamaija

Olen tainnut aloittaa kirjoittamiseni tällä palstalla väärällä tavalla
Jos niin on , niin anteeksi pyytelen.

Mutta ottakaa huomioon, ei tarvitse olla kuin vähän höpsähtänyt ”taiteen” suuntaan, niin kirjoitustyylikin muuttuu vähän saman sisältöiseen muotoon.

Siihen aikaan kun olin innostunut runojen töhertämiseen ja mies joka niihin ääneensä antoi ja levytti, mainitsi kerran että kaikki taiteilijat ovat vähän hulluja, en mukamas ole mikään poikkeus.

Ehkä tuosta runoilun ajasta johtuu etten enää osaa tavallisesti turinoida, kaikki jutut kääntyy vähän ”kaunopuheiksi”.

Ihmetellyt olen kovasti kun ei minun viestiketjuni oikein kulje, ja moni lopettaa jopa oman ketjunsa kun menen sinne tohrimään.’
Olenkohan vain kuvitellut, muttaei se mukavalta ole tuntunut,

En osaa oikein kirjoittaa , en politiikasta , en maailman menoista enkä omista tekemisistäni, mutta yritän opetella (en kuitenkaan maailman parantamista ja politiikasta olen vähän vain kärryillä)

Minähän kuulunkin tuonne 80 palstalle , mutta en oikein osaa myöntää että olisin vielä niin vanha ja viisas.
Katselin 60v palstaa ja jotenkin tuntui että sinne sopisin parhaiten , ovat köykäsiä kirjoitelmia.

Anteeksi vuodatukseni, hypätkää huoleti yli koko jutun.

28

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ka, monessa olet oikeassa, eikä se kaikki syrjinnän tuntemus sinusta aiheutuvaa ole. Tämä on meidän hu' urautuneiden palsta emmekä osaa uudempien kirjoittajien juttuihin osallistua, siinä menee aikaa. Opettelua tämä on ja siinä mielessä nytkin kirjoitan, yritän opetella.

Tuokin liian jyrkkä ikäjaottelu olisi muutettava inhimillisemmäksi, vaikkakin kuka estää kirjoittamasta mihin vaan. En minäkään halua monastikkaan asiaketjuihin kirjoittaa, olen liian vähän kärryillä, mutta mutta töktokaisen niinkuin nytkin tähän jotakin. Mielestäni hyvän aloituksen teit, kirjoitellaan vaan.

• aurinkoinen päivä

Kaikki hyvin, minäkin taidan olla "taiteilia" omistan taidetta jne. kuuluisin 60 .
      Politiikka on vain vedätystä ja rahan keräämistä omaan kassaan, minä yritän kerätä maailmalta, hyvin on 20 vuotta mennyt nyt on vaikeampaa, olisiko maailma vähän sekaisin koska ostot ja myynnit sattuvat vähän väärään aikaan.

• kulkija vain

Maria, Maria, monesta Sinä murehit, mutta yksi on tärkein - ihmisen vapaus, ja sen ohella ilmaisun vapaus. - Sinulla, kuten kaikilla muillakin pitää olla vapaus ilmaista itseään edellyttäen. ettei ohita kaikkien hyväksymiä eettisiä arvoja.
      Tätä palstaa lukiessani olen surukseni todennut eräiden kirjoittajien hyväksyvän oman näkemyksensä ehdottomana auktoriteettina, kaikki muu on heidän mielestään suorastaan ala-arvoista roskaa.
      Demokratian erikoispiirre on siinä, että se sallii itseen kohdistuvan arvostelun ja tutkii, onko arvostelu ollut aiheellista.
      Mariamaija, olet kirjoituksillasi tuonut kauniin kukan puutarhaan, hoida sitä hyvin ja anna kukkia!

• Oikeastaan kirjoitan tähän aloitukseesi olethan kuin vanha tuttu, kerran sanoit asuneesi Raalassa ja käyneesi Palojoella kaupassa sota-aikana.
      No olenhan miä muutaman vuoden nuorempi jos olet jo 80 v.
      Politiikkaa olen harrastanut omassa kunnassani, mutta täällä palstoilla se on niin likaista, ettei kannata ainakaan useasti vastailla, siellä saa sangollisen päin naamaa,kun nikittömät herjoja heittelevät.

Mielestäni, jatka vain aloituksiasi ja kirjoittamista, olen aina lukenut kirjoituksesi.
      Jatkoja, Late

• eräiden kirjoittajie

n?
      On ihan mukava, että rohkaiset Mariamaijaa , mutta en ole huomannut muitten häntä vähättelevän, enemmän itsestään on lähtöisin ja ihan suotta. Ei ole tullut myöskään kuvaa kenestäkään ehdottomana auktoriteettina. Sellainen varmasti pudotettaisiin alas, jos olisi. Mutta jokaisella on omat "erikoiasalansa", joista mielellään kirjoittaa ja ehkä jotain tietääkin.
      Se on taas ihan eri asia kuin muitten alas painaminen.

Ikävää nähdä, että kannustaminen tehdään moittimalla "eräitä". Eikä ollut ensimmäinen kerta. Jos täällä on joku joka pitää kaikkea muuta ala-arvoisena roskana, minulta on jäänyt tosi paljon huomaamatta, kumma kun "vain kulkijana" sellaisen tulkinnan teet.

• kulkija vain

viittasin tuohon Laten mainitsemaan herjojen heittelyyn poliittisissa keskusteluissa, samanlaista herjailua on myös uskonnollisissa keskusteluissa,
        Eräitten keskustelut vaiennetaan nopeasti sinut on tunnistettu-lauseella.
        Koska olen verrattian lyhyen ajan ollut palstan lukijana, en tunne kirjoittajia mutta ikävän kuvan tuollaiset herjaajat sekä autoritääriset maailmanparantajat antavat
        itsestään. Valitettavasti heidän olkapäänsä ovat usein niin leveitä että muut jäävät takarivissä pimentoon.

• mariamaija

Hei teille ja kiitos jokaisen vastauksesta

Aika sopan olenkin viestilläni aikaansaanut..
      Oma on todella vikani kun olen laatinut tuollaisen viestin josta kukaan ei pääse kärryille, en edes itsekään.

Joskus alkuaikoina täällä on ennenkin sanottu että vähättelen itse kirjjoituksiani joten tottahan sen täytyy olla.

En minä mitään lohdutusta etsinyt, mutta kiva että sain.
      Kerron vain vielä että minulla ei ole elämäni olosuhteet oikein kunnossa
      ja kai se laukaisee sen että kirjoittamastani ei löydy kaikkein parhainta sisältöä.

Täällä on ihan mukavia kirjoittajia, en haluaisi kenenkään mielen pahoittuvan minun kirjoituksistani.
      Olen kai vain kuvitellut että olen jäänyt porukasta ”paitsioon”.

Tänä aamuna kun luin susmorsiammen kiitoksen, tuli oikein kyynel silmänurkkaan, ilosta tietenkin.
      On se vaan kiva kun jostain löytää jonkun pienenkin myötämielisen sanan….

• susmorsian ek.

huomenta sateiseen ja tuuliseen aamuun!
      Ilmeisesti sovit tänne porukkaamme kuin...kuin...no vaikka nappi silimään.
      Omituisia ovat nää minun vertaukseni, tuokin jotain sinnepäin kuiteskin.

Kuulehan, monetkin, ainakin minä, tyvestä on puuhun kiivennyt (mistäs sitä muuten muuten), aloittaessaan tällaisen palstakirjoittelun, josta ei etukäteen tiiä, ymmärrä juuta ei jaata. Oon minäkin jopa puusta pudonnu monet kerrat.
      Minä oon oikeestaan aina samalla tavalla kirjoitellut...ottanut itseäni kiinnostavan aiheen, mikä on milloinkin mieleen putkahtanut, kaipa aika itsekkäästi olen kirjoitellut, kun piut paut oon välittäny, kiinnostaako aihe vai ei.
      Vastauksista tai ketjuuni osallistumiset ovat mulle yhdentekeviä.

Muutaman kuukauden kuluttua tulee kuusi vuotta täyteen, en kai mie mikskään oo muuttunu. sosiaalistumista on kyllä havaittavissa. Oon vihdoin oppinut hiukan jo "keskustelemistakin", mutta jokaisella on oma tyylinsä.
      En oo kovin herkkähipiäinen, kun täällä olen vain nikki, en minä itse.

Mistähän eilen jäi mieleeni määritelmä, että demokratiassa pittää ottaa myös negatiiviset sanomiset, kritiikki vastaan, ei ehdottomasti kuvitella aina olevansa oikeassa sanomisillaan. Sitte voipi ehkä vaistomaisesti karsia ittestään joitain ärsyttävimpiä piirteitä kirjoituksissaan, huomata välillä että...a vot....eipä ois tarvinnu noin kärjekkäästi sanailla.

Mitähän viel keksisin kehumista ittessäin, mutta paljonkin olen oppinut muilta palstalaisilta, muunmuassa sopeutumista joukkoon, kun oon aina ollut vähän sellainen yksinäinen sus kulkeissain.

älä sie turhista huolta kanna...luulenpa, ettet oikeesti kannakaan...itsenäinen ihminen olet ja kirjoittelet omalla tyylilläis. Tuosta ketjuihin osallistumisesta viel, en mie ainakaan vastaa kuin niihin, joihin tunnen omasta mielestäin olevan miullakii jottain sanomista. Minusta tuollainen pärstäkerroin-väite on huu-haata, ei kai kukaan jostain "velvollisuudesta" ketjuihin osallistu.

Useimmiten ottaessani osaa johonkin aiheeseen, eksyn harhateille, puhun aianseipäistä aidan ollessa kysseessä. Ei haitanne yhtään mittään!
      Helekatin jaarittelijaks oon kyllä muuttunu, sanomiseni venyvät ja venyvät, poukkoille sinne sun tänne, mutta enpä rupee ennää mitään uutta ns.tiivistämistyyliä opettelemaan, eihän miusta semmoseen ookaan.

Kirjoittelemisiin vaan!

• Ramoona*

Eikö ole suurenmoista, että tänne voi ihan omalla tyylillään ja kunkinhetkisellä tuulellaan tulla juttelemaan niitä näitä. Leppoisuutta ehkä turhaankin aina peräänkuulutetaan, harvapa meistä ikuinen viilipytty on. On taito antaa asioiden kiistellä menemättä henkilöön. Aviopuolisoitakin opetetaan erimielisyyksien kohdatessa sanomaan : "Minusta tuntuu että tämä asia on näin" eikä : "Sinä olet aina sellainen ".

Tässä pääsee kurkistamaan maan eri kolkkien säätiloja , päivärutiineja ja niistä poikkeamisia, monenlaisia harrastuksia, lukea ruokalistoja, nähdä sielun silmin puutarhoja ja kunkin mielimaisemia, kulttuurituulahduksia ja muisteloita menneiltä ajoilta. Eipä tällaista persoonallisuuksien kirjoa muualla tapaisikaan. Paikallinen puhetapa ja elämäntyyli mukavasti näkyy teksteissä. Saattaa rivien väliinkin olla jotain kätkettynä, tai saatetaan ainakin niin kuvitella. Täältä pitäisi tallettaa juttuja Kansanrunousarkistoon, kerätäänhän sinne kertomuksia ihmisten arkipäivästä.

Voi jopa jostain asiasta innostua niin , että ottaa vähän selvääkin, kun on samojen näppäinten takana tiedon mittaamaton määrä. Mukavahan on muistella muittenkin iloksi kokemaansa, lukemaansa ja oppimaansa , kannustaa runoratsuaan tai saada mielikuvituksen siipien alle ilmaa. Median tarkat seuraajat täällä kertovat huolestuneina , miten maa ja koko maailma makaa, onkohan enää koskaan hyviä uutisia siltä saralta.

Eräälle ihanalle Anniinalle pitääkin laittaa sähköpostissa kortti. Varmasti muutaman vuoden kuluttua hän saa kuulla ihanan miehen laulavan Merikannon "Annina, viel valvotko kulta-Annina... vaikk äitisi valvon, sun noudan..."

• mariamaija

Uskokaa ta älkää, mutta minulla on ihmeellinen verenpisara.

Tyttäreni toi äitienpäivä kukkana minulle omalta tyopaikaltaan suuren melkein metrin mittaisen kukkasen.
        Ihan tavallisen näköinen, sini-puna-valko kukkainen verenpisara.

Istulin sen saunan seinustalla vanhaan käytöstä poistettuun saunapataan.
        Siinä se kokottää aina vaan, ei ole kylmistä öistä, eikä myrskyistä millänsäkään

Ei se ihan kaunotar ollut alunperinkään, ihan tavallinen vain, sellainen korkea ja kepillä tuettu, mutta ei ole miksikään muuttunut.
        Ei lannistunut kesän kuumuudesta eikä vielä syksyn kylmistä öistäkään.
        Yhtenä yöna ainakin oli mittari jo asteen verran pakkasen puolellakin.

Saa nähdä kuinka pitkälle vielä jaksaa, kun verenpisarat tahtovat pienemmästäkin kylmästä aika helposti surkastua.
        Olisihan se hienoa kun vielä kinostenkin keskellä vihertäisi.

• Kyllähän nuo roikkuverenpisarat ja pelargoniat näyttävät hyvin yhä kukkivan. Nekin miljoonakellot sinnittelevät, vaikka niiden kuivuneet kukat pitäisi nyppiä pois.
      Emännän daaliat ja annansilmät saivat kyllä kyytiä ensimmäisen hallayön jälkeen.

• Atolfia

Ihanaahan se olisi, Mariamaija, mutta ei taida unelmasi onnistua. Miksi et ota sitä sisälle ruukkuun? Jospa se vielä sinua ilahduttaisi sisätiloissa.

Minulla on 2 vuotta sitten saatu bouganville, poikani toi sen äitienpäivänä hyvin pienenä ja kukkivana kylläkin. Nyt se on kasvanut kattoon saakka ja kukkinut toukokuusta lähtien ja vielä on oksien latvoissa kukkatupsut. On vähän vaikea hallita, oli vähällä jo kaatua, kun jouduin sitä siirtelemään ikkunoita pestessäni.

Älä sinä itseäsi kirjoittajana vähättele. Olet mielestäni mielikuvitusrikas kirjoittaja.
      Minä olen hieman tosikkomainen, enkä osaa maalailla sanoilla tekstiä.
      Mainitsit, että kun sinä kirjoitat ketjuun, niin ketju loppuu siihen. Minä olen huomannut samanlaisen ilmiön, mutta eihän siitä tarvitse välittää. Kirjoittele vain sinnikkäästi, mitä mieleen juolahtaa. Se on mukava, että sinulla on nikki, siitä sinut tunnistaa ja on mukava vastailla "tutulle".

• Atolfia

P.S. Tarkoitan, että samanlaisen ilmiön omalla kohdallani. Jäi hieman puolinaiseksi tuo lause.

• Jos sinulla mariamaija on viileä veranta, niin se verenpisara ja pelargoniatkin tykkäisivät siinä hiljalleen asettua talvilepoon. Vähennät kastelua samalla. Sitten siirrät ne kellariisi, jossa ne saavat olla kevääseen asti.
      Minun naapurillani on vanha iso vuosia vanha verenpisara ulkorappusten vierellä, jossa se kukkii mahtavasti koko kesän. Hän säilyttää sitä kellarissa kylmän ajan.

Minulla oli ihmeellinen ruusubegonia parvekkeen pöydällä. Se oli täynnä kukkaa, uusia aukesi, mutta vanhat kukat eivät kuihtuneet. Sellainen se oli koko kesän syyskuun puoleen väliin asti.

• Minä olen yksi niistä joka "ei noteeraa". Pyydän osaltani anteeksi!

Jos joku kirjoittaa sellaisesta aiheesta, josta minulla ei ole mitään mielipidettä, en kirjoita. Olen niitä kirjoittajia, jotka haluavat sanoa mielipiteensä hyvinkin voimakkaasti ja arvostellenkin.

Ainakin yritän perustella väitteitäni. Saan myös usein kuulla kunniani. Minua(kaan) ei ymmärretä. Avaamassani Media-viestissä väitin, että demarien tollous toi Martti Ahtisaarelle Nobelin rauhanpalkinnon.

Väite ei ole minun alkuunpanema, minä vain sen kuulin ja kirjoitin.

Annas kun selitän! Ahtisaari olisi halunnut toiselle presidenttikaudelle mutta demarit halusivat Tarja Halosen. "Mara" rupesi sovittelutyön Namibiassa ja muuallakin ja onnistui tuon palkinnon arvoisesti.

Minä sain uuden lempinimen "senkin soppaluu" ja vielä erikoismaininnan, että "sinulle se kuuluisi jos niitä tollouden perusteella jaetaan".

Näin siis tänään. Ehkä jo ensi vuonna kerrottaan uutisissa, että tollouden Nobel-palkinto on myönnetty suomalaiselle Ruuneperi nimimerkillä kirjoittavalle vanhukselle.

Ihan ystävällisesti ja kauniisti olisin halunnut nytkin vastata. Näin minulle aina käy, käy. käy.

• susmorsian ek.

Kappas vaan....soppaluu, senhän voisi ottaa kohteliaisuutena. Lihakeitossakin se oleellisin, tärkein, ei kunnon vanhanajan keittoa nykysin ennää saa. Mikä järki on kaupasta sellasta luutonta lihamöhkälettä ostaa. Luustahan se maku tullee.

Ite tein männä viikolla savuluista, paremman puutteessa hyvähän niistäkin.Eilen söin viimeset rippeet, teen silleen pariks - kolmeks päiväks. Olihan se aika sellanen sekameteli-keitto, kaaliakin oli jälellä edellisestä kaalilaatikosta, porkkanaa pittää mun keitoissain olla paljon, mielijuureksein on.
        Mutta kyllä olikin hyvää kaalilaatikkoo, vähän erilainen ohje oli Pirkka-lehessä.

on savonkieli hurjaa...niinko tääki, en vaan muista kokonaan ennää:
        piäsiäisyönä kualkiäryleitä jiäkuapin piältä. Vetreeinä pyssyy savolaisella suunympäryslihaksetki, kokkeilkaapas sannoo voimallisesti viäntäen.

• susm.
        susmorsian ek. kirjoitti:

Kappas vaan....soppaluu, senhän voisi ottaa kohteliaisuutena. Lihakeitossakin se oleellisin, tärkein, ei kunnon vanhanajan keittoa nykysin ennää saa. Mikä järki on kaupasta sellasta luutonta lihamöhkälettä ostaa. Luustahan se maku tullee.

Ite tein männä viikolla savuluista, paremman puutteessa hyvähän niistäkin.Eilen söin viimeset rippeet, teen silleen pariks - kolmeks päiväks. Olihan se aika sellanen sekameteli-keitto, kaaliakin oli jälellä edellisestä kaalilaatikosta, porkkanaa pittää mun keitoissain olla paljon, mielijuureksein on.
        Mutta kyllä olikin hyvää kaalilaatikkoo, vähän erilainen ohje oli Pirkka-lehessä.

piäsiäisyönä kualkiäryleitä jiäkuapin piältä. Vetreeinä pyssyy savolaisella suunympäryslihaksetki, kokkeilkaapas sannoo voimallisesti viäntäen.

Itteeni kun rupes naurattamaan...no niinpä tietysti...tuo savolainen viäntäminen, niin aatelkaapas, miten presidenttiehdokkaat tuon onomatopoeettisen sanomisen sanosivat. Oiski ihan hyvä aihe vaikka sketsiin, venysköhän Niinistön tai Biaudet´in leuat miten paljon, vois tulla Timo-pojalle voitto siinäki lajissa. Lipposella voipi olla vahvat leuat, muttei karismaa sellaseen !!!
        Nykyseltä pressalta ehkä sujuis leikiten, on niin hyvänmuotonen leuanseutu.

• susmorsian ek. kirjoitti:

Sus mainitsi noista savustetuista porsaanluista. Laitoin ne sähkökäyttöiseen haudutuspataan yöksi liotettujen herneiden ja parin desin ruokakerman kaa.
        Aamulla oli maittava safka useammallekin aterialle.

Olen tumpelo näissä sosiaalisissa asioissa, mutta tuskinpa Mariamaija näistä 'höskiin vetää', noin virtuaalisessa mielessä.

• Atolfia

Noin sitä voi halutessaan, painostan halutessaan ymmärtää väärin. Niinkuin tuo sinun tolloustarinasi osoittaa. Ilkeä mieli löytää aina aseen lyödä.

Jostain syystä olen säilynyt noilta ilkeyksiltä tai sitten olen niin "tollo" etten niitä huomaa ja hyvä niin. Ei ole syytä pahoittaa mieltänsä joutavasta.

• mariamaija

En osaa sillä tavoin vastailla samassa viestissä jokaisen sanomaan kuten skillan tuolla kahvipirtissä. Hänellä on kyllä sellainen taito.
        Minun tarvitsisi vastata jokaiselle henkilökohtaisesti, mutta sekin on jäänyt tekemättä.
        Jokaisen viestin olen kuitenkin mielihyvin läpi käynyt ja olen kaikille ajatuksissani vastannut:-)

Katleijan viesti vielä on tuossa näkyvissä ja siihen voin vain kertoa että on monia syitä ettei minulla ole sisällä yhtään ainoatakaan kukkasta, ja suurin syy on allergia.
        .
        Ulkokukkasia aina lapset tuovat tuliaisiksi ja kun vanhin tytär on puutarhalla konttoripäällikkönä, ja siellä tulee aina myyntiin kelpaamattomia kukkia , niin ulkokukista ei olisi muutenkaan huolta. Ainoastaan niitten hoitaminen on minulle ylivoimaista.

Susmorsiammen kielenvääntö jumpan neuvo olisi varmaan mullekin tarpeen.
        Olen nähkääs huomannut että suupielet ovat hirveesti veltostuneet joka vaivaa etenkin ruokailemisessa.
        Juuri tänään vertasin etten ihmettele kun muinoin nuori pari laittoi iso-isän komeroon kaukaloineen syömään josta lapsen lapsi hänet sitten veistelemisillään "pelasti" ,
        Vieläkö muistatte vanhaa opettavaista tarua.

Hei Ruuneperi , tunnen tyylisi, en kanna kaunaa noterattomuudestasi.

Tänään on ollut tosiaan pilvinen päivä, nyt näyttää jo tuolta etelä-lounaanpuolelta selkenevän.
        Jospa huomenna taas aurinko paistelisi jokaiselle.

• No niin, mariamaija!

Nämä ystäviesi viestitkö sinua ovat piristäneet ja muuttaneet omaksi itseksesi.

Avauksesi oli hämmentävä, et ikäänkuin ollut oma itsesi, yritit olla jotain muuta kuin olet.

Jopas lähtivät sanat soljumaaan ilman niitä avauskompasteluja.

Olen huhuillut peruskirjoittajien perään. Tässä yksi, Sinä!

Jopas noteerattiin!

• kyssäri Ruuneperille

Ketkä ovat peruskirjoittajia ? Onko ainoastaan rekattu nikki arvostuksen arvoinen ?
        Noteeraukset johtaa vaan siihen, että aletaan noteerattuja pommittaa paskakokkareilla.

• mariamaija.....

Kyllä minä olin aloituksessani aivan omana itsenäni.
        Eräs kaveri on niithin äänensä antanut , niin ettei se mitään puppua ollut.
        Sitten kaveri kuoli ja uudempiin runoihini jäi ääni saamatta.

Mikä se sinun SP-osoittesi olikaan, voisin yhden tekeleeni lähettää sinulle todisteeksi.

• mariamaija.....
        mariamaija..... kirjoitti:

Mikä se sinun SP-osoittesi olikaan, voisin yhden tekeleeni lähettää sinulle todisteeksi.

Ed. Ruuneperille

• mariamaija..... kirjoitti:

Kyllä se E-mail löytyy kun vaan klikkaat Ruuneperi nimimerkkiä, sitä sinistä.

En epäile yhtään mitään,

• kyssärille
        kyssäri Ruuneperille kirjoitti:

Ketkä ovat peruskirjoittajia ? Onko ainoastaan rekattu nikki arvostuksen arvoinen ?
        Noteeraukset johtaa vaan siihen, että aletaan noteerattuja pommittaa paskakokkareilla.

ei se koskaan vastaa puskahuutajille, vaikka miten nätisti kysyy.

• ibiza**

No ei kai se mikkää häppee oo runoilla... Minullakin noita pöytälaatikkorunoja on väsättynä vino pino, vaikka olenkin tällainen "pohjoisen karu poika"... Sanovat jotta: "Panomies ei pussa eikä jätkä runoile"... Mie nyt kuitenkin runoilen, muusta en kerro...

• niiaus

Kyllä sitä runoa pukkaa
      väännän tukkaa
      mut runoa vaan tuppaa pukkaan,
      tuskin itsekään yllätyn
      joskus kyllästyn
      kun näen pellon kynnetyn,
      Kovin on tuulta ja vettä sataa
      kamu kaapilla lasia lataa
      mie vain kaivelen napaa.
      Tätähän voisi jatkaa
      vaikka palan matkaa
      mut ei viitsi satsaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      235
      7965
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5620
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4852
    4. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      156
      3969
    5. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      80
      3655
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2061
    7. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2055
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1879
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      46
      1779
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      39
      1717
    Aihe