Suomi 30v. kuluttua?

Mitäs luulet, kuinka maa silloin makaa? Ollaanko nyt matkalla menestykseen vai taannutaanko pikkuhiljaa 60-70 luvun tasolle?

17

208

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ken elää,

      hän näkee, ja kertoo niille tuleville sukupolville miten vuonna 2011 elettiin.

    • Pörrääjä

      Mitä on menestys?
      Paljon rahaa pankissa vai onnellinen olotila?

      Mieluummin -60 kuin -70 luvulle. Tässä kun vielä joku vuosikymmen taivalletaan niin ymmärretään ettei tasapäistäminen ole lainkaan välttämättä se oikea juttu. Tasapäistämisessä osa poruksata taannutetaan ja osalta vaaditaan enemmän kuin hartiat pystyvät kantamaan.
      Voisi tehdä kovastikin hyvää palata -60 luvulle ja ottaa sieltä uusia suuntia, tosin ensin pitäisi olla ensin oppinut jotain lähihistoriamme virheistä.

      • 70-luku oli itse asiassa aika buenoo aikaa. Ja olihan 60-luvullakin naisilla komeita tupeerauksia ;)


    • 2040-luvulla Suomesta on kehittynyt Euroopan johtava sähkön tuottaja. Maassa on 16 ydinvoimalaa, ja 10 uutta on rakenteilla. Suomi toimii myös maailman johtavana ydinjätteen käsittelijänä. Tämän kaiken on mahdollistanut suomalaisten ydinfyysikkojen nobel-palkinnon saamiseen johtanut keksintö, jossa ydinjätteen radioaktiivisuus saadaan deaktivoitua ja se voidaan ajaa Savoon tienpohjiksi.

    • Pörrääjä

      2040 luvulla miehetkin synnyttää, sukupuolieroja ei enää tunneta muiden kuin perussuomalaisten keskuudessa. Luojalle kiitos olen silloin jo niin vanha ettei enää pahemmin ole väliä. 2050 ovat blondit loppuneet Suomesta, niin minäkin.

      • Älä ny helkkarissa. Sen sijaan saattaa olla että nää sukupuolineutraalit kyllä lisääntyy muttei sentään lisäänny.


      • Pörrääjä
        Kossunen kirjoitti:

        Älä ny helkkarissa. Sen sijaan saattaa olla että nää sukupuolineutraalit kyllä lisääntyy muttei sentään lisäänny.

        Älä pelkää, et sä oo enää silloin hedelmällisessä iässä ;)


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Älä pelkää, et sä oo enää silloin hedelmällisessä iässä ;)

        Noh noh. Nooakin tuli isäksi 500-vuotiaana. Enhän mä ole tolloin vielä sataakaan! Ja paituvei, luin just hiljan silmillä, että parhaat panot on satavuotiaana. Eli hedelmää tiedossa ;)


      • Pörrääjä
        Kossunen kirjoitti:

        Noh noh. Nooakin tuli isäksi 500-vuotiaana. Enhän mä ole tolloin vielä sataakaan! Ja paituvei, luin just hiljan silmillä, että parhaat panot on satavuotiaana. Eli hedelmää tiedossa ;)

        Ai meinaatkos että maahanpanot, ne ne vasta panijaiset ovatkin. Ootkos kirjannut ylös toiveet programmista? Sahtia ja olutta varmaan pitäis ainakin olla tarjolla, niin ja rönttösiä noiden hedelmien lisäksi?


      • hot...15
        Pörrääjä kirjoitti:

        Ai meinaatkos että maahanpanot, ne ne vasta panijaiset ovatkin. Ootkos kirjannut ylös toiveet programmista? Sahtia ja olutta varmaan pitäis ainakin olla tarjolla, niin ja rönttösiä noiden hedelmien lisäksi?

        Hologrammiset hautakivet ovat arkea ja hautausmaat hehkuvat yhtenä valomerenä. Ihminen voidaan pilkkoa atomeiksi ja pistää loppusijoituspaikkaan USB muistitikkuun hautakiven sivälle. Hautakivet ovat tupakkiaskin kokoisia:)


    • JK

      VAI NIN

    • Kolmenkymmenen vuoden päästä suomessa on valtavasti eläkeläisiä ja pula työvoimasta. Suomalaisten määrä kansalaisista on vähentynyt puoleen, suuri osa työikäisestä väestöstä on muualta tulleita. Päävientituotteemme on makea vesi.

      • Jokos olet päättänyt että minne suuntaan itse lähdet asustamaan kun eläkeikä saapuu?
        Toi sun visio on aika hyvä. Maahanmuuttajat hoitaa eläkeläisiä ja haitekki on vaihtunut veden pullotukseksi.


      • Kossunen kirjoitti:

        Jokos olet päättänyt että minne suuntaan itse lähdet asustamaan kun eläkeikä saapuu?
        Toi sun visio on aika hyvä. Maahanmuuttajat hoitaa eläkeläisiä ja haitekki on vaihtunut veden pullotukseksi.

        Senverran on tulevaisuuden suunnitelmia että jos ja kun joskus eläkkeelle pääsen, (mikä nykymenolla ei olekaan enää niin itsestäänselvyys, eläkeikä saattaa karata ylöspäin sitämukaa kun vuodet vierivät..., tai eläkkeitä lasketaan niin paljon ettei ole varaa jäädä eläkkeelle) niin muutan asutuskeskukseen hissilliseen kerrostaloon. :)

        Palveluiden pitää olla kyllin lähellä, että pärjään autotta ja asumisen helppoa. Kun vaan sitten sattuisi rauhalliset naapurit.... Mä tietenkin muutun kerrostalokyttääjäksi sitten kun ei muutakaan tekemistä ole :DD Kuljen päivät pitkät ovisilmän ja keittiön ikkunan väliä, tarkkailemassa ympäristöä. Ovessa on viisinkertaiset turvalukot ja sukulaisilla salaiset tunnussanat....


      • Pörrääjä
        TaikisN kirjoitti:

        Senverran on tulevaisuuden suunnitelmia että jos ja kun joskus eläkkeelle pääsen, (mikä nykymenolla ei olekaan enää niin itsestäänselvyys, eläkeikä saattaa karata ylöspäin sitämukaa kun vuodet vierivät..., tai eläkkeitä lasketaan niin paljon ettei ole varaa jäädä eläkkeelle) niin muutan asutuskeskukseen hissilliseen kerrostaloon. :)

        Palveluiden pitää olla kyllin lähellä, että pärjään autotta ja asumisen helppoa. Kun vaan sitten sattuisi rauhalliset naapurit.... Mä tietenkin muutun kerrostalokyttääjäksi sitten kun ei muutakaan tekemistä ole :DD Kuljen päivät pitkät ovisilmän ja keittiön ikkunan väliä, tarkkailemassa ympäristöä. Ovessa on viisinkertaiset turvalukot ja sukulaisilla salaiset tunnussanat....

        Saattaa käydä niin että maalla asuvat muuttavat kirkolle ja kaupungin elävät muuttavat maalle.


      • Pörrääjä kirjoitti:

        Saattaa käydä niin että maalla asuvat muuttavat kirkolle ja kaupungin elävät muuttavat maalle.

        Hyvin paljon mahdollista. Ihminen tuppaa unelmoimaan aina juuri siitä olotilasta joka ei ole omalla kohdalla. Mä oon kuitenkin elänyt lähes koko ikäni maalla omakotitalossa joten kaikki unelmat siltäosin on jo realisoituneet, etenkin suuren pihan hoitamiseen liittyvä hirvittävä työmäärä ja sysimustat illat, kun missään ei loista katuvaloja, eikä kovin montaa naapurin ikkunaakaan luo hohdettaan.

        Eläkeikäisenä haluan päästä mahdollisimman helpolla ja valita ihan ite mihin tuhlaan mahdollisen energiani. Vaikkapa matkustelemiseen :)


      • TaikisN kirjoitti:

        Hyvin paljon mahdollista. Ihminen tuppaa unelmoimaan aina juuri siitä olotilasta joka ei ole omalla kohdalla. Mä oon kuitenkin elänyt lähes koko ikäni maalla omakotitalossa joten kaikki unelmat siltäosin on jo realisoituneet, etenkin suuren pihan hoitamiseen liittyvä hirvittävä työmäärä ja sysimustat illat, kun missään ei loista katuvaloja, eikä kovin montaa naapurin ikkunaakaan luo hohdettaan.

        Eläkeikäisenä haluan päästä mahdollisimman helpolla ja valita ihan ite mihin tuhlaan mahdollisen energiani. Vaikkapa matkustelemiseen :)

        Mulla toi ilmenee niin, että kun on tässä saanut tarpeekseen kylmistä pimeistä talvista, niin eläkkeellä ollessa olis talviksi päästävä lämpösempiin ja valoisampiin oloihin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe