Miten tulisi hoitaa Jukka-Palmua?

JuKKa

Hei. Ostin noin neljä kuukautta sitten Jukka Palmun ja en tiedä vieläkään miten sitä pitäisi oikea oppisesti hoitaa? Voisiko joku kertoa? Kiitän =)

14

24213

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • petra

Itse tapoin oman palmuni liian vähällä kastelulla, se kuivui ja kuoli. Yleensä kun jukka tapetaan liialla vedellä, ja tuli sitten kasteltua liian vähän.

Sain vanhasta kasvista pelastettua yhden lehtitupsun ja juurrutin sen. Nyt jukka kasvaa hyvin kun olen antanut sille kunnolla vettä ja sitten antaa sen vähän kuivahtaa.

Eli kasvukaudella noin kerran tai kaksi viikossa reilusti vettä, talvella harvemmin. Aurinkoinen paikka saa olla suorastaan paahteinen. Kesällä tykkää kun lehtiä sumuttaa. Luulisin että aika miedosti pitäisi lannoittaa.

• minä_vaan

juu minulkii ol jukka-palmu ja se kual !
        kauhiata ku kaik miun kasviin aina kualoo ! =)
        nii käi lihasyäjäkasvilekkii !

• koko
        minä_vaan kirjoitti:

juu minulkii ol jukka-palmu ja se kual !
        kauhiata ku kaik miun kasviin aina kualoo ! =)
        nii käi lihasyäjäkasvilekkii !

Minun kokemuksen mukaan sillä kasvilla pitää olla kokoonsa nähden aika pieni ruukku.

• palmu

Liika kastelu on pahasta. Minä kastelen kerran tai kaksi parin viikon jakson aikana. Lehdistä näkee, kun kasvilla on jano. Ne alkavat lurpattaa. Lannoittaa ei paljoa kannata, koska jukka kasvaa niin nopeasti suureksi. Aurinkoisessa paikassa lehdistä tulee leveitä ja vihreitä. Jos viet kesällä jukan esim. parvekkeelle, seuraavana vuonna auringossa paistuneet lehdet putoavat. Lehdet pysyy hyvin palmussa, kun et vie sitä ulos, vaikka se hyvin ulkoilmassa viihtyisikin. Suihkutus haalealla vedellä (esim. kylppärissä suihkulla) tekee kasville eetvarttia varsinkin talven jälkeen. Älä suihkuta multaan... tulee sotkua.

• nimestä vaan

Hyvä valinta, kun haluaa helppohoitoisen, pitkäikäisen viherkasvin. Nimi kirjoitetaan virallisen rempseesti vaan että jukkapalmu!

• kielipoliisi

Niin siis oikeestihan kasvin nimi kirjoitetaan että Yuccapalmu.

• nimestä vaan
        kielipoliisi kirjoitti:

Niin siis oikeestihan kasvin nimi kirjoitetaan että Yuccapalmu.

Oikeinkirjoitusasu on silloin Yucca-palmu.

• Manteli

Yucca ei liene palmu ollenkaan, vaan mitätön ruohokasvi. Mutta anyway. Liika kastelu tappaa talossa ja puutarhassa. Samoin loputon kuivuus.
      Paras tapa olisi upottaa ruukku kerran viikossa päiväksi seisoneeseen veteen. Siis ei kraanaveteen, vaan pari päivää seisotettuun.
      Kesäksi ulos ja talveksi sinne noin 15-18 asteiseen hieman kosteaan saliin, jota käytetään vain suurimpina juhlapyhinä ja silloinkin kakluunilla lämmitettynä (kuinka moni teistä on nähnyt upeita palmuja /Kliivioita / sitruspuita juuri näissä olosuhteissa, esim Tallinnassa?)
      Kuivasta sähkölämmitysilmasta ei pidä mikään kasvi / tai pitää aikansa kunnes kuolee kuitenkin vaikka polvillasi rukoilisit.
      Ja jos pitää, niin voit varautua yölliseen räjähdykseen, kun palmusi räjäyttää tiensä ulos liian pienestä ruukusta. Eikä mennyt kuin 2 metriä ikkunoita ruukunpalasten lennellessä sinne tänne. Eli jos ja kun uusin hankintasi pitää pintansa, niin typistä sen juuria myös aina istuttaessasi se uuteen ruukkuun. Uudelleenistus vasta kun edellinen hiekansekainen multa on syöty.
      " Feed me!!"
      Kun vielä joku kertoisi, miten saisi Taatelipalmun kasvamaan / pysymään ruukussaan?

• palmu

Älä vie kasvia ulos kesällä (vaikka se siitä tykkääkin), jos haluat, että lehdet pysyvät palmussa!

• hortonomi?
        palmu kirjoitti:

Älä vie kasvia ulos kesällä (vaikka se siitä tykkääkin), jos haluat, että lehdet pysyvät palmussa!

Viherkasvien/kukkien ja muiden "rehujen" hengissäpitäminen ja kasvattaminen on muuten pirun vaikeeta :D

Joko kastelee liikaa tai liian vähän, liian pimeä paikka tai liian kirkas/aurinkoinen. Väärä multa ja ruukkukin on pieni ku perkele vaikka maalikon silmin näyttäis ihan hyvältä ja sopivalta :D

Itellä on rahapuu, kaks anopinkieltä (toinen niistä yli metrin korkunen!! saa nähä kuin kauan..sain sen 3päivää sitte naapurilta) ja toi jukkapalmu. Ku ei saakutti tiedä millo on hyvä olla noilla kasveilla. Kastelen kun musitan ja sitte ku alkaa näyttää että alkaa lehdet tippumaan ...

Ton rotikan kasvattaminen ja tyytyväisenä pitäminen on noin miljoona kertaa helpompaa, kun pitää viherkasvit elossa!

• kasveille
        hortonomi? kirjoitti:

Viherkasvien/kukkien ja muiden "rehujen" hengissäpitäminen ja kasvattaminen on muuten pirun vaikeeta :D

Joko kastelee liikaa tai liian vähän, liian pimeä paikka tai liian kirkas/aurinkoinen. Väärä multa ja ruukkukin on pieni ku perkele vaikka maalikon silmin näyttäis ihan hyvältä ja sopivalta :D

Itellä on rahapuu, kaks anopinkieltä (toinen niistä yli metrin korkunen!! saa nähä kuin kauan..sain sen 3päivää sitte naapurilta) ja toi jukkapalmu. Ku ei saakutti tiedä millo on hyvä olla noilla kasveilla. Kastelen kun musitan ja sitte ku alkaa näyttää että alkaa lehdet tippumaan ...

Ton rotikan kasvattaminen ja tyytyväisenä pitäminen on noin miljoona kertaa helpompaa, kun pitää viherkasvit elossa!

Haha,mulla sama juttu.Elukoiden hoito on paljon helpompaa kuin kasvin hengissä pitäminen! Jostain kumman syystä kaikki kasvini tuppaavat kuolemaan,vaikka parhaani olen yrittänyt-tässä syy miksei itselläni kasveja tule varmaan enää koskaan olemaan ennen kuin opin kasveista ja niiden hoidosta enemmän.

• Kalle K.
        kasveille kirjoitti:

Haha,mulla sama juttu.Elukoiden hoito on paljon helpompaa kuin kasvin hengissä pitäminen! Jostain kumman syystä kaikki kasvini tuppaavat kuolemaan,vaikka parhaani olen yrittänyt-tässä syy miksei itselläni kasveja tule varmaan enää koskaan olemaan ennen kuin opin kasveista ja niiden hoidosta enemmän.

Omat jukkiseni kasvaa rehottavat jo ties kuinka monetta vuotta. Pieni ruukku ja vähäinen kastelu tuntuvat olevan menestyksen salaisuus. Tuon pienemmän pistokkaasta kasvatetun saatan talvisaikaan unohtaa lähes kokonaan. Tuo isompi hirvitys sen sijaan oli yhden kokonaisen talven unohdettuna pimeään nurkkaan lähes kuivana, kunnes siirsin sen kesällä ulos ja jätin oman onnensa nojaan. Nyt sillä on mittaa toista metriä, kolme juuriversoa ja reilu kymmenen litran ruukku (lähes täynnä juuria). Leikkurin alle joutunee ja poikasia saavat sitten kaverit ja sukulaiset riesaksi asti.

Mahtava kasvi, tykkään ihan kauhiast.

• yucca de mexico

Mun jukkapalmun isoin oksa katkes - nyt laitoin sen tollasella nauhalla kiinni, onks mahdollista et se "juurtuu" viel siihen oksaansa kun "lastoitin" sen ?
      Entäs jos otan ton irronneen oksan joka melkeen metrin pitkä ja isoja lehtiä, kokonaan irti, siirrän johki paljuun et siihen kasvaa juuria ja istutan kokonaan toiseen ruukkuun ? Kasvaako se siihen ?

• Hortonomi Jyväskylän

Heh, kuulostaapa erikoiselta tavalta yrittää pelastaa jukka. Itse suosittelisin, että ysrität juurruttaa irronneen oksan multaan pitäen mullan reilusti kosteana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe