Toiminimen pankkitili??

voinäitä

Olen hämmentynyt.

Kirjanpitäjä sanoi, että riittää, että avaan oman henkilökohtaisen tilin toiminimen rahaliikennettä varten. Kuitenkin pankkitäti moitti henkilökohtaista tiliä ja sanoi kaiken rahaliikenteen siinä maksavan(yksityissijoitukset, asiakkaiden maksut, rahan siirto tililtä toiselle). Suositteli kunnollista pankkitiliä yrityksen nimelle. Sekinhän maksaa. Mitä eroa? Onko kirjanpitäjäni neuvo aivan oikein ja pankilla päämäärä saada lisää rahaa, jos avaan yritystilin? Onko siis ok hoitaa toiminimen rahaliikennettä yksityistilin kautta, joka on kuitenkin eri kuin vapaa-ajan pankkitilini?

Olen sivutoiminen yrittäjä ja liikevaihto alle kaksi tonnia vuodessa. Konsultoin kirjanpitäjääni kunhan hän palaa lomaltaan. Haluaisin kuitenkin saada vastauksia ennen sitä. Kiitos!

5

3441

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voinäitä

Niin ja olisiko pankki osannut rahastaa pankkitilin tapahtumista mikäli en olisi maininnut, että se on toiminimen tili?

• fgyukjyuik

Nyrkkisääntö on että elinkeinotoiminnan rahat ja omat rahat pidetään erillään, mutta sinun toimintasi on niin pientä että on aivan sama millä tilillä rahaliikenne kulkee.

Kirjanpidollisesti yritystilin tiliote on parempi kuin yksityistilin tiliote, mutta niin kuin sanoin, toimintasi on niin pientä nappikauppaa että on aivan sama miltä tililtä ne käsittelee.

Yritystili on kalliimpi kuin yksityistili, siksi ne sitä niin hanakasti sinulle myyvät.

• Kirjanpitäjä oikeas

Pankki ehdottaa sitä mikä on niille hyödyllisempää. Ota vain henkilökohtainen tili ja käytä sitä vain toiminemen rahaliikenteeseen. Omat henkilöhohtaiset rahat toisella tilillä. Mulla on näin.

• voinäitä

kiitos vastauksista. voiko tosiaan olla, että omalta henkilökohtaiselta tililtä (joka on erillinen kuin vapaa-ajan tili) kaikki rahaliikenne maksaa? rahan siirtäminen, maksaminen jne.

• --------------

Minä aloitin avaamalla nettipankissa oman tilin toiminimelle, sitten kun firma muuttui oy:ksi niin pankissa avattiin uusi tili josta menee vitonen kuukaudessa. Osakeyhtiössä pitää omat ja talon rahat olla ihan fyysisesti erillään, mutta toiminimessäkin ongelmana yksityistilissä on että tiliote kirjanpitäjän kannalta on aika syvältä etkä saa viitesuorituksia tiedostona ulos tai konetiliotetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      417
      9171
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3780
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      21
      2248
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1393
    5. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1168
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1155
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1118
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1110
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55