Olen hämmentynyt.
Kirjanpitäjä sanoi, että riittää, että avaan oman henkilökohtaisen tilin toiminimen rahaliikennettä varten. Kuitenkin pankkitäti moitti henkilökohtaista tiliä ja sanoi kaiken rahaliikenteen siinä maksavan(yksityissijoitukset, asiakkaiden maksut, rahan siirto tililtä toiselle). Suositteli kunnollista pankkitiliä yrityksen nimelle. Sekinhän maksaa. Mitä eroa? Onko kirjanpitäjäni neuvo aivan oikein ja pankilla päämäärä saada lisää rahaa, jos avaan yritystilin? Onko siis ok hoitaa toiminimen rahaliikennettä yksityistilin kautta, joka on kuitenkin eri kuin vapaa-ajan pankkitilini?
Olen sivutoiminen yrittäjä ja liikevaihto alle kaksi tonnia vuodessa. Konsultoin kirjanpitäjääni kunhan hän palaa lomaltaan. Haluaisin kuitenkin saada vastauksia ennen sitä. Kiitos!
Toiminimen pankkitili??
5
3387
Vastaukset
- voinäitä
Niin ja olisiko pankki osannut rahastaa pankkitilin tapahtumista mikäli en olisi maininnut, että se on toiminimen tili?
- fgyukjyuik
Nyrkkisääntö on että elinkeinotoiminnan rahat ja omat rahat pidetään erillään, mutta sinun toimintasi on niin pientä että on aivan sama millä tilillä rahaliikenne kulkee.
Kirjanpidollisesti yritystilin tiliote on parempi kuin yksityistilin tiliote, mutta niin kuin sanoin, toimintasi on niin pientä nappikauppaa että on aivan sama miltä tililtä ne käsittelee.
Yritystili on kalliimpi kuin yksityistili, siksi ne sitä niin hanakasti sinulle myyvät. - Kirjanpitäjä oikeas
Pankki ehdottaa sitä mikä on niille hyödyllisempää. Ota vain henkilökohtainen tili ja käytä sitä vain toiminemen rahaliikenteeseen. Omat henkilöhohtaiset rahat toisella tilillä. Mulla on näin.
- voinäitä
kiitos vastauksista. voiko tosiaan olla, että omalta henkilökohtaiselta tililtä (joka on erillinen kuin vapaa-ajan tili) kaikki rahaliikenne maksaa? rahan siirtäminen, maksaminen jne.
- --------------
Minä aloitin avaamalla nettipankissa oman tilin toiminimelle, sitten kun firma muuttui oy:ksi niin pankissa avattiin uusi tili josta menee vitonen kuukaudessa. Osakeyhtiössä pitää omat ja talon rahat olla ihan fyysisesti erillään, mutta toiminimessäkin ongelmana yksityistilissä on että tiliote kirjanpitäjän kannalta on aika syvältä etkä saa viitesuorituksia tiedostona ulos tai konetiliotetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264