Kysymys mikä ero on`?

Eilisesä keskustelutilaisuudessa esitin ajatuksen joka jai tekemättä aikaisemmin koska puheeni estettiin.
Eilen radiosta kuulin sitten yhden keskustelijan rikosoikeuden asiantuntijan toteavan että tekemättömyys johtaa tekemisiin näin asian ymmärsin.

Mutta esitin,että Lieksaan on saatava nuorille lähinnä miehille moottoriaskartelutila jonne voi myös naiset ja eri henkilöt tulla.sitä asiaa nyt sitten jopa" lipruten " eli suun mausteeksi ilman sitoutumista oli irma tukemassa, joten katsotaan sitten seisooko sanojen takana.
Tilaisuudessa tuli myös esiin että virkamiesten toimia voidaan arvostella.

Mutta nyt lehdessä tuosta arkartelutilasta tuli KONEPAJA .
Minulla on kyllä käsitys mikä on konepaja ja teollisuuslaitos ja mikä on harrastetila,
Mutta olen kyllä sitä mieltä ,että tuota konepajaa tarvitaan myös ja sellainen antaisi leivän hyvin monelle ja vaikka sitten edes yhdelle sekin on hyvä asia.

Mutta monta asiaa varmaan selvisi ja yleisöä oli ja tilaisuus venyi alustusten vuoksi mutta mielestäni niihin oli valmisteltu ihan kalvojen kera josta asiat selvisi.
Muuten selvisi sekin asia,että kuntalaisia oli kohdeltu sosiaalitoimessa eriarvoisesti eli monelle muulle henkilölle voitaisiin tuo harrastemaksu maksaa 40,00e joka nyt on poistettu sehän ei ole mielestäni mikään automaatti vaan hyvin pitkälle harkinnanvaraista toimintaa toimeentulotukea ohjeiden mukaan joten siinä suhteessa nuorten miesten toivetta punttisalista ei ole kuunneltu aikanaan. joten "akat" ei tunne oikein miesten toiveita jotka asioista päättävät tämä kaupunginhallitukselle ohjeistuksena.sen verran olen asiasta keskustellut aikanaan, joten nyt purraan omiakin MK

27

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon nähnyt

Jo paremmin varustellussa omakotitalossa on punttisali, eikö joku kaupunki sellaista pysty järjestämään nuorille jos keskivarakas voi tehdä sen pelkästään itselleen?

Kuntoilu on tulevaisuuden arvostamista ja sitähän nuoret ovat, tulevaisuutta.

Täytyisi ottaa eläkkeet pois niin nuoria arvostettaisiin enemmän :)

• Tiedän ,että joku aktiivikuntoilija joutu välillä käyttämään Nurmeksen palveluja punttisalin osalta.
        Nyt on melko hankalaa rauhalan koulun osalta tiedotus ontuu kuntosalista ja jos liput joutuu hakemaan uimahallilta niin kyllä sitä jo samalla jää uimaan.
        Eli tiedotusta ja tiedotusta enemmän.

Mitä tulee sitten jonkun henkilön historiaan niin en ole yksilöasioita selvittänyt mutta kuitenkin kokemusta on myöskin Lastenkodista ja nuorten ja lasten neuropsykiatrisesta hoitolaitoksesta, jossa olen työskennellyt sekä myöskin mielisairaaloista ja nuorisotyöstä esim päihdetarkkailu ja päivystys valtakunnallinen nuorten palvelussa ja ehdollisesti tuomittujen valvonta joten siltä osin en ole ummikko puhumaan asioista.MK

Nyt eläkkeellä olessa en myöskään ole mielestäni ollut tarpeeton mitä tulee pieniin lapsiin mitä nytkin juuri parikuukautinen on päiväunilla nyt herää joten se siitä MK

• utopia-ajattelua

Kun nyt on jumi iskenyt herralle päälle tuosta askartelupajasta, niin mitähän herra luulee tuollaisen pajan varustamisen tulevan kunnalle maksamaan.
      Pelkkä perusvarustus ei irtoo sadallatonnilla, ja tilojen kokohan tulisi olemaan lattia-alaltaan vähintään 800 neliöö. Siihen puolenkymmentä nosturia, monttua jne.
      Kun tietää nykykaluston tekniikan, niin mitäs luuletta tekniikan maksavan. Ja kun pitäs olla vielä ammattihenkilöt ohjaamassa.
      Entäpä sitten paikallisten autokorjaamoiden mielipide, jos kunta lähtee tarjoamaan autokorjaamopalveluita, häh.
      Täällä pystyy kyllä nuoret kuin vanhatkin väsäämään noita ajopelejään, kuhan ottavat selvää tarjonnasta.
      Pienkoneet ja sun muut värpät onkin sitten mahdollista korjailla noilla kansalaisopiston järjestämillä illoilla.

Tuossa on kyllä ollut pahemman kerran pielessä tuo luennoiva asiantuntija tuosta tekemisen ja tekopaikkojen puutteeesta.
      Selviää yksinkertaisesti selvittämällä näiden kiinnijääneiden tekijöiden historia tuohon asiantuntijan väitteeseen.

• 5nosturia ja monttuu

No nyt kyllä karkas luvut ja neliöt kaverilta reisille, kuin ujolta pojalta konsonaan. Tuohon listaan kun olisit vielä lisännyt, että mitä sanoo auton valmistajat maailmalla, jos Lieksaan tulee yksi harrastetila lisää, niin listasi olisi ollut "täydellinen"

• Arvasin että taas tulee tuo kateus esiin mitä maksaa ja se että ammatinharjoittajat eivät tykkää asiasta.

Kuitenkin aikanaan olin läänin nuorisolautakunnassa ja näin täällä muissa pitäjissä olevan juuri noita tiloja jopa kontiolahdella parikin ja myöskin jolline rakentamista
        Kovin paljon ei tarvita tarvikkeita kun monella voinee olla jotakin"meiseliä"jo olemassa ja kavereilla myöskin, joten kysymys on kuitenkin se,että otetaanko huomioon juuri nuorten tarpeet kaikki eivät ole jääkienkonpelaajia eikä soita orkesterissa joten siten on olemassa suuri joukko joilla ei ole tekemistä ja tekeminen toisilla valitettavasti lähtee tuonne nuorisovankilaan ja eri hoitolaitoksiin ja se toiminta ei ole myöskään mitenkään halpaa eikä myöskaan inhimillistä nuoren kasvulle ja kehitykselle.
        Tiedän ja olen nähnyt mitä voidaan nuorisotyössä tehdä yhteistyössä seurakunta ja kunta nuorisotyön ja aikuisten parissa sen olen nähnyt selkeästi lapsuuden maisemissa kun isät ja pojat rakensivat kanoottia jopa ulkona joten sellainen toiminta ei vaadi kovin paljon investointia joten voinen asiasta keskustella hei MK
        Kuitenkin on jopa esitetty aikaisemmassa illassa osuuskuntaa kalastukseen mitähän siitä sitten sanoo ammattikalastajat ja kuka maksaa ne roolialukset?

• esortti
        markkukorpinen kirjoitti:

Arvasin että taas tulee tuo kateus esiin mitä maksaa ja se että ammatinharjoittajat eivät tykkää asiasta.

Kuitenkin aikanaan olin läänin nuorisolautakunnassa ja näin täällä muissa pitäjissä olevan juuri noita tiloja jopa kontiolahdella parikin ja myöskin jolline rakentamista
        Kovin paljon ei tarvita tarvikkeita kun monella voinee olla jotakin"meiseliä"jo olemassa ja kavereilla myöskin, joten kysymys on kuitenkin se,että otetaanko huomioon juuri nuorten tarpeet kaikki eivät ole jääkienkonpelaajia eikä soita orkesterissa joten siten on olemassa suuri joukko joilla ei ole tekemistä ja tekeminen toisilla valitettavasti lähtee tuonne nuorisovankilaan ja eri hoitolaitoksiin ja se toiminta ei ole myöskään mitenkään halpaa eikä myöskaan inhimillistä nuoren kasvulle ja kehitykselle.
        Tiedän ja olen nähnyt mitä voidaan nuorisotyössä tehdä yhteistyössä seurakunta ja kunta nuorisotyön ja aikuisten parissa sen olen nähnyt selkeästi lapsuuden maisemissa kun isät ja pojat rakensivat kanoottia jopa ulkona joten sellainen toiminta ei vaadi kovin paljon investointia joten voinen asiasta keskustella hei MK
        Kuitenkin on jopa esitetty aikaisemmassa illassa osuuskuntaa kalastukseen mitähän siitä sitten sanoo ammattikalastajat ja kuka maksaa ne roolialukset?

Eikö sull oo autotallii, ku verovaroja oot siihenniin vinkumassa. Tuossa ei oo kateuvesta kyse, vaan iha terveestä järestä.
        Se kuka halluu autois rassailla, niin Lieksassa on kyll paikkoi.

• esortti kirjoitti:

Eikö sull oo autotallii, ku verovaroja oot siihenniin vinkumassa. Tuossa ei oo kateuvesta kyse, vaan iha terveestä järestä.
        Se kuka halluu autois rassailla, niin Lieksassa on kyll paikkoi.

Minulla on nyt kyllä autotalli ja auton olen huollattanut säännöllisesti takuuhuollossa ja käyttänyt myöskin paikallisia palveluja mutta ,kysyn sinulta jos auton paikkaaminen maksaa niinkuin minulla aikanaan tuhat euroa niin kuinka monella työttömällä nuorella on varaa siihen.
        Minä olen hieman herraskainen ja en rasvaa käsiäni vaan mieluummin toimin kätilönä heh heh
        Mutta edelleen olen sanojeni takana kyllä nuoret miehet uhohdetaan ja heidän toiveet.MK

• vm 68

Haloo. Lieksassa on sattumoisin kaksi mainittua harrastetilaa. Tuuhan pois perunakellarista.

• Mutta ei riittävästi tiedotettu ja tarpeita on mutta onnittelen siitä asiasta kun mainitsit asian mutta johan siitäkin asiasta jopa esitettiin kateellisten taholta syyttävää sormea mopoista jotka liikkuvat.MK

• popittaja pom pom

Liittyykös tämä keskustapuolueen huoli nuorista siihen muutamaan nettiadressiin, joka kiersi vastottain netissä.

• Jälleen taas lähti ketju omille teille.
      Kysymys oli mikä ero on konepajalla ja moottoriaskartelutilalla.?

Mutta popittaja hiljaisuus on koittanut ja siinäkin asiassa on koulun kanssa yhteinen linja ja näkemys jonka olen tuonut julki. ketjussa hiljaisuus.
      Mutta sinun toimintasi tahtoo olla jo myös arveluttavaa ja oletko sitten saattanut jotakin luvatonta ja laitonta ketjua sen lisäksi nettiin mitä olet tehnyt koska siitä mainitset useasti.
      Kyllä myöskin niista asioista joka koskee nuoren taitamattomuutta siltä osin olen huolestunut koska tiedän että asioita on selvitetty ja korvaukset ovat melkoiset oikeudenkäynteineen..toivottavasti asia tulee ymmärretyksi.MK

• popittaja pom pom po

Luvatonta ja laitonta. Heh. Nettiadressi sen puolesta ettei kukaan äänestysikäinen nuori äänestäisi muuatta puoluetta, joka sai rökäletappion eduskuntavaaleissa.
      Oli sen verta taitamattomasti tehty, kun pikkasen vajaa tuhat sen allekirjoitti.

• Tiedän sen asian,että kovin pitkä kokemus ei voine olla vielä asioiden ajamisesta mutta "alkuvaihe on niin vaikea kun sydämessä liikkuu" kaunis tango tulee mieleen.
        Mutta toivottavasti osaat elää ja toimia ja aina vahvemmalle tulee vahvempi ja vaikka sanotaan,että hellä on hepo varsalleen niin kyllä hepokin hieman varsaansa opastaa MK

• MXö

Minulla on oma "konepaja" autotallissa, mutta se harrastuspaikka puuttuu tältä kylältä. Tai no, löytyy meiltä motocrossrata, jota yhden käden sormilla laskettava porukka pyörittää ja pitää kunnossa.

Ilmeisesti Pielisentien rempasta olisi pitänyt "joutomaita" siirtyä tuonne motocrossradalle, mutta eipä tuonne ole tainnut ensimmäistäkään kuormallista mennyt koko kesänä/syksynä.

Vittujako näitä vehkeitä rakentelemaan ja rassailemaan "seinäkoristeiksi", jos näillä vehkeillä ei pääse harrastamaan.

Kyllä se on näin, että pajat on kotona ja harrastuspaikassa käydään porukalla katsomassa, miten kenenkin "vehkeet" toimii...

• Joo kyllä täällä noita tiloja on jopa purettavia rakennuksia kuitenkin jopa taas kunta maksaa siitä,että entinen huoltamo puretaan ja puhdistetaan ja toinen hyvät tilat oleva on romua täynnä ja omistussuhteet yhtiö tai yksityinen

Mutta jos ajattelee liikuntatiloja vaikka mitä tehdään nykyisin paperisetin tiloissa teollisuuskylässä.
        Kuulin myös,että ollaan rakentamassa uutta päiväkotia ja teollisuuskylässä päiväkoti muutettiin sitten suurperheen asunnoiksi eikö tiloja löydy rauhalan koululta esimerkiksi jossa olisi keittiö ja toiminnan kannalta myös tiloja erilaisiin toimintoihin.
        On tietysti aivan totta ,että monessa harrastuksessa yhdet ja samat toimii ja toiset ovat vapaa matkustajia, aikanaan olin nuorenpana seuraamassa aian noita kisoja ja myöhemmin myös Ea ryhmässä eri kisoissa,
        Yhtä hyvin voisin todeta kun on noita kamoja mitä ne tekee laatikossa kun ei pääse maailmalle taitojaan kokeilemaan joten ainakin minä olen kaupungintaholta saanut kuule monta kuormaa hiekaa rattaisiin ja täällä netissää paskaa silimille.MK

• Panopano2147

Lieksaan pitää saada nuorisolle myös ilotalo, että pääsevät poikuudestaan helpommin eivätkä syrjäydy uloimmatkaan nuoret, niin naiset kuin miehet:):)
      Somalejahan jo onkin riittävästi suomineidoille. Saisivat ihan oikeasta työstä nekin rahaa kun perustaisivat "haaraliikkeen" starttirahan turvin:):)
      Verottajakin saisi omat euronsa jos kirjanpito hoidetaan kunnolla. Minua ainakin suututti nuorena kun ei saanu tytöiltä silloin kun olis halunnut, vaikka silloin kyllä olis aina halunnut..heh:) Jos olis ollut ilotalo, niin kyllä sinne meikäpoika olis lampsinut harva se ilta. Tietenkin jos hinnat olis kohtuulliset.

• voi poika poloista kun morsian on "nyrkkikyllikki" oletko sitten liian paljon ajatellut,että ja ainoastaa se onni ja seuraus ja ennenkaikkea vastuu elämästä on ja ainoastaan jalkojen välissä siinäkö se arvomaailma on?
        Juuri tuota pelkoa esiitävät huonolla itsetunnolla varustetut ja oletko vieläkään saanut itsellesi emäntää jota jaksaisit rakastaa myös ja siten myöskin pitää perheen kasassa vai vieläkö vietät sitä poikamaista elämää hällaväliä perheestä ja sitten joudut ulkoruokintaan kun ja jos vielä kuulut Suomen suurimpaan mieskuoroon, eli alkon mielaulajiin ja laulukirja on lasikantinen, eipä sitten enää ole kohta ystäviä muita kuin puiston penkki ja mäyräkoira.MK

• Niin kysymys oli juuri erosta kuka askartelee ja kuka sorvailee
      Eli harrastus ja työ mikä ero

• KalleTupa

Soon sillä lailla, että kylän ukkojen kaikki pyörät ja autot sielä hallissa, jos tuollainen "konepaja" tulisi. Kuten tuo MXö kirjoitti, pitäisi panostaa harrastuspaikkoihin, joita ei Lieksan kylältä löydy. Nurmeksessa taitaa puhallella aivan toisenlaiset tuulet....

• Kalle olen kuitenkin eri mieltä siitä asiasta ,että kaikki ukot eivät ole kiinnostuneita autojen laitosta joilla on muuta työtä ja harrastetta.
      Meillä kyllä on tietysti harrastepaikkoja valaistua metsää ja vettä josta maailmalla on jopa puute tai sitä on sitten ihan haitaksi asti kuten nähdään joka päivä TV välityksellä.
      Kuitenkin kun jotkut jotakin harrastaa niin täällä on taipumus hyvin lyödä kapuloita rattaisiin joillakin henkilöillä ja jopa viranomaisilla eittelijöillä.
      On aivan selvää millainen arvomaailma ja asenne vallitsee kaupungissa ja helppoa on olla joukon jatkeena ja hyvin usein käy niin kuin nuorukaisena olessa koulussa opettaja lausui "joukossa tyhmyys tiivistyy"?
      Niin meillä tällä hetkellä on purettu harrastetiloja mutta toivossa on hyvä elää ja meidän ei tarvitse matkia Nurmesta Golf ratoineen koska meillä on käyttämätön lentokenttä kummankin pitäjän tarpeisiin sitäkin harrastetta olisi syytä lisätä vaikka lennokeilla ja pienlentokoneita rakentamalla tiedän sellaista harrastetta olevan ja hyvinkin suosittua ja meillä siihen olisi mahdollisuus jopa valtakunnalliseen leiritoimintaan koska tiedän lähistöllä olevan majoitustiloja ja muuta sopivaa toimintaa ruokamahdollisuuksineen.

Mitä tulee sitten tuohon popittajan toimintaan ja vetoomuksiin niin mielestäni sekin on kyseenalaista toimintaa nyt useasti julkisesti esitettyna"KIIHOTTAMISENA KANSANRYHMÄÄ VASTAAN" tai lähinnä minuun kohdistuneena julkisena toimintana muuten nimimerkin suojissa.MK

• lypsykone kehiin

Kiva on masinoita räpeltää. Tila pitää saaha. Räpellystila miehille. Hihiii ja räpelllystä

• MK

Tuostapa tuli mieleen se asia joten miten paljon noita lysytiloja on enää Lieksassa ja missä on nyt ne voi vuoret kun aikanaan venäjälle kuskattiin voita ja oli jopa voita maassamme liikaa? nyt Kaupan hyllyilla ei ole enä'ää kotimaista voita ja huomasin tässä ostaessa maitoa, että alkuperämaa oli Ruotsi jotta kyllä sitä on rapelletty ihan tarpeeksi kun ei kansalta kysytty aikanaan kun euroon mentiin jotta kohta saamme todella jopa sukeltaa tuota saapasta ja Kreikassa on ainakin saunasienien sukeltajia ollut olen jopa käynyt asian toteamassa MK

• Jaa

Sitäkö on matkusteltu ihan ulkomailla asti? Katseltu oikein kulttuurihistoriallisia paikkoja.Kyllä se on sitten ihanaa. Matkailu kuulema avartaa.
        Minä en matkustele muualla kuin kotimaassa ja Lapissa.
        Viime kesänä olin kaksi viikkoa lomamatkalla Ristijärvellä.
        Siellä sitä on matkalaiselle näkemistä. Se kun on melkein Lappia.
        Jännitti vähän, että kuinka pärjään niiden paikalliste kanssa, mutta nehän puhuivatkin Suomea.
        Oli edullinen majoitus kun asuin eräässä heinäsuovassa.

• Jaa kirjoitti:

Sitäkö on matkusteltu ihan ulkomailla asti? Katseltu oikein kulttuurihistoriallisia paikkoja.Kyllä se on sitten ihanaa. Matkailu kuulema avartaa.
        Minä en matkustele muualla kuin kotimaassa ja Lapissa.
        Viime kesänä olin kaksi viikkoa lomamatkalla Ristijärvellä.
        Siellä sitä on matkalaiselle näkemistä. Se kun on melkein Lappia.
        Jännitti vähän, että kuinka pärjään niiden paikalliste kanssa, mutta nehän puhuivatkin Suomea.
        Oli edullinen majoitus kun asuin eräässä heinäsuovassa.

Kyllä vaan ja oletko muuten nähnyt avaruusalukset läheltä? muutakuin lentokoneen.Minulla on siihen aikanaan ollut tilaisuus käydä Moskovassa "kansan saavutusten näyttelyssa" jossa oli sputnikista noihin avaruuskapseleihin Amerikkalainen ja neuvostoliiton aikainen jotka telakoituvat aikanaan.Myöskin muuta kulttuuriin liittyvää ohjelmaa oli taidenäyttelyt ja säveltäjän koti pitkä matka Mutta myöskin näin Joulun odotuksen aikaan minulla on diasarja israelista ja egyptistä ja myöskin muista maista jossa olen käynyt elämäni aikana.Kun itse pääsin käymään pyhillä paikoilla piti nipistää ihan itseä onko tämä totta lapsena vain luin koulukirjoista asiaa ja katsoin kuvia joten tunne oli meillä veljeksillä puolisoiden kanssa melkoinen jopa herkistävä koska meitä suomalaisia ei matkalla ollut enenpää ryhmässä Kyprokselta laivalla noihin maihin.
        Mutta monenlaista majoitusta olen myös kokenut jopa vilua ja näläkää MK

• ammmuuuu,,

Nykyään pitää olla 100-200 lehmää että tila kannattaa!

• Niinikkään

Ai mikä kannattaa? Meillä on kymmenen lehmää ja pärjätään, jää perheellekin aikaa.

• MK

Juuri siitä onkin kysymys "perheelle aikaa" kun perhearvot ja muuten arvot ovat kohdallaan niin silloin myöskin on olemassa yhteiskuntavastuu ja silloin annetaan arvo toisellekkin ihmiselle eikä penskat ole tekemässä ja rikkomassa paikkoja vaan harrastus suuntautuu hyviin toimintoihin ja harrasteisiin ja niitä harrasteitä ja luovuutta on ihmisella olemassa kun ne asiat löytää itsestään mutta joskus siinä tarvitaan myöskin tukea jo lapsena,ettei häntä alisteta tai ellei lasta huomioida vaan laininlyödään niin silloin haetaan negatiivisella käyttäytymisellä huomiota kun muuten sitä huomioita ei saa jossakin tapauksessa.Monta kertaa on niinkin että vanhemmat haluavat lapsensa harrastavan aivan muuta kuin mitä lapsen omaehtoinen toiminta olisi ja lapsen ei anneta olla lapsi vaan ohjelmoidaan jopa liikaa ja siitä aiheutuu turhautumista jos ei esim pärjää vaikka urheilussa tai muussa toimissa.
      Joten tässä aluksi MK

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      6621
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      22
      4791
    3. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      549
      2891
    4. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      67
      2463
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2116
    6. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      1964
    7. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      42
      1658
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      41
      1615
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1613
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1351
    Aihe