STT tiedottaa:
" Velkaongelmat Porvoon surmien motiivina
17.06.2004 12:52
Porvoossa paljastuneen nelihenkisen perheen surman motiiviksi on paljastunut velkaongelmat. Perheen talosta oli lähetetty kunnan ulosottoviranomaisille faksi, mistä Porvoon poliisi on päätellyt tapahtumien motiivin. Poliisi kertoi asiasta torstaiaamuna tiedotustilaisuudessaan.
Poliisi löysi aamupäivällä Anttilan kylästä Porvoosta nelihenkisen perheen kuolleena. Poliisin mukaan tapaukseen ei liity ulkopuolisia ihmisiä, vaan teon tekijä on surmansa saaneiden joukossa. Teknisissä tutkimuksissa on käynyt ilmi, että viimeisen laukauksen surma-aseella on laukaissut perheen äiti.
Faksi on toimitettu poliisille tiistaiaamuna. Faksista ei käy ilmi kuka lähettäjä on. Lähettäjä kertoo olevansa masentunut, eikä löydä muuta ratkaisua ongelmiinsa.
Surmat tehtiin luvallisella haulikolla. Surmansa saivat perheen vuonna 1966 syntynyt isä, 1968 syntynyt äiti, 1996 syntynyt tytär sekä 1998 syntynyt poika. Poliisin mukaan surmat ovat tapahtuneet maanantain ja tiistain välisenä yönä."
Mikä yhteiskunnassamme on vikana, jos ihminen ei keksi muuta ulospääsyä ongelmistaan kuin itsensä ja perheensä surmaamisen? Kannattaisiko vielä tarkistaa systeemiä, ennenkuin on liian myöhäistä?
Itsekin velkavankeudessa kituvana vaivun epätoivoon ja ratkaisut tuntuvat olevan vähissä. Voin ymmärtää surmaajan tuskan jä hädän, vaikkakin teko sinällään on käsittämätön ja luultavimmin pitkäaikaisten mielenterveydellisten ongelmien tulosta.
STT:n uutinen: Porvoon surmat
27
3394
Vastaukset
- Minä
saman asian vaimolleni, hänen kauhistellessa surmia ja leimatessa heti miehen syylliseksi.
Vanha vaisto sanoi, että nyt ei ole palikat kohdallaan, ei se oikein kait se isä voi olla, mutta asiahan ei oikeastaan meille muille ulkopuolisille kyllä kuulu. Mutta tuollaista se vaan on, valitettavasti. Naiset ovat toisinaan arvaamattomia joutuessaan mielestään ylitsepääsemättömien esteiden taakse.- tuumaaja
meistähän ei kukaan tiedä, millaisessa yhteisymmärryksessä tai ymmärtämättömyydessä teko on tehty.
Arvailuja kaikki tyynni.
- !!!!!!!!!
nämä ulosottopaskiaiset ovat kaiken pahan alku ja juuri!!!!!!
niiden uhkailuista ja vallanjanosta kärsii apout neljännes kansasta!!!!!!!- raksutiikeri
Ei kai ne ulosottoihmiset huvikseen velkoja peri.
Ja ne velat on monesti myös toisilta ihmisiltä lainattuja. Pitäiskös valtion aina maksaa kaikkien velat pois??? Mun selkänahasta revityillä veromaksuilla ei kyl toisten tyhmyyksiä kustanneta!!!!
Johan niillä ruokitaan narkkarit ja hoidetaan densat. Pitäis sit viel toisten velatki maksaa...?Jos ei velkaa kestä, ei pitäis velkaa ottaa! - !!!!!!!!
raksutiikeri kirjoitti:
Ja ne velat on monesti myös toisilta ihmisiltä lainattuja. Pitäiskös valtion aina maksaa kaikkien velat pois??? Mun selkänahasta revityillä veromaksuilla ei kyl toisten tyhmyyksiä kustanneta!!!!
Johan niillä ruokitaan narkkarit ja hoidetaan densat. Pitäis sit viel toisten velatki maksaa...?Jos ei velkaa kestä, ei pitäis velkaa ottaa!uhkailevat säälimättä ja vievätluottotietoja perusteetta ihan miten huvittaa, ne on VERENIMIJÖITÄ!!!!!!!!!
- ja heti
raksutiikeri kirjoitti:
Johan niillä ruokitaan narkkarit ja hoidetaan densat. Pitäis sit viel toisten velatki maksaa...?Jos ei velkaa kestä, ei pitäis velkaa ottaa!ei ne velat aina omasta syystä tule. valtion kusipäinen toiminta niitä aiheuttaa, ei tarvitse olla yrittäjä tms. huijari, kyllä niitä 'tavallisillekin' tulee.
- raksutiikeri
ja heti kirjoitti:
ei ne velat aina omasta syystä tule. valtion kusipäinen toiminta niitä aiheuttaa, ei tarvitse olla yrittäjä tms. huijari, kyllä niitä 'tavallisillekin' tulee.
Noiki oli käyny etelänmatkoilla ja jättäny nekin maksamatta... eli vaik ei rahaa ole ni silti matkustellaan...
- Anonyymi
Tiedän tuon Toivasen. Härski on. Olin toisella kymmenellä kun uhkasi vetäistä turpiin. Muistan sen aina. Olen niin toivonut ettei tässä tarvitsisi tuskalla, olisipa meidän äiti ennakoinut enemmän.
Lähtijän se koti iski yli 30 kymmenen vuoden haluttomuus ja jatkuu varmaan vieläkin. Eipä se ainakaan yhteiskunnalle halvaksi tullut. Näissä on aina se puoli et lapset kärsii ja vielä lapsen lapset
- ihmettelevä
Kyllä jonkinlaista inhimillisyyttä pitäisi osata tuntea kun huomaa että toiset ovat aivan nurkkaan ajettuja. Luulisi huomaavan kun ihmiset ovat täysin masentuneita. Onko yrittäjän arki todella tällaista että viranomaiset ajavat ihmiset tällaisiin tekoihin, rahastahan siinä vain on kysymys, ei ihmiselämästä! HÄVETKÄÄ VERENIMIJÄT, toivottavasti tämä oli viimeinen kerta!
- raksutiikeri
Ei masennusta aina huomaa. Masentunu voi monesti näytellä normaalia tarvittaessa. Monesti masentunu häpeää masennustaan. Ei uskalla näyttää sitä muille eikä kertoa siitä. Kokemusta on!
Ja pitäiskös ulosottajien sit vain todeta, että ai et halua maksaa? No ei se mitään. Kuitataan sun velat pois. Muut rehelliset veronmaksajathan voi sen maksaa sun puolestas. Korotetaan vaan kaikkien veroja... Siinä tulis ulosottovirkailijasta pian työtön ja yksi itsetuhoinen ja masentunu perhe lisää!!!! Sitäkö toivot???? - !!!!!!!
raksutiikeri kirjoitti:
Ei masennusta aina huomaa. Masentunu voi monesti näytellä normaalia tarvittaessa. Monesti masentunu häpeää masennustaan. Ei uskalla näyttää sitä muille eikä kertoa siitä. Kokemusta on!
Ja pitäiskös ulosottajien sit vain todeta, että ai et halua maksaa? No ei se mitään. Kuitataan sun velat pois. Muut rehelliset veronmaksajathan voi sen maksaa sun puolestas. Korotetaan vaan kaikkien veroja... Siinä tulis ulosottovirkailijasta pian työtön ja yksi itsetuhoinen ja masentunu perhe lisää!!!! Sitäkö toivot????pyytää toki voit monella tavalla jMUTTA jos velallinen käytännössä seisoo ladatun haulikon kanssa epätoivon partaalla, neuvoisin kohdeltavan tätä epätoivoista silkkihansikkain, että älä vaan tee mitään peruuttamatonta, mutta ei, vaan uhkauskirjettä vaan putkeen, ja uutta huomautusmaksua toisenaa jälkeen
JOS JOLLAKIN EI OLE RAHAA MAKSAA LASKUAAN, LUULEEKO VOUTIOSAAKELI ETTÄ HÄNELLÄ ON RAHAA MAKSAA SAMA LASKU KORKOINEEN JA AINA VAAN UUSINE KULUINEEN UHKAILUJEN JÄLKEEN???????? - raksutiikeri
!!!!!!! kirjoitti:
pyytää toki voit monella tavalla jMUTTA jos velallinen käytännössä seisoo ladatun haulikon kanssa epätoivon partaalla, neuvoisin kohdeltavan tätä epätoivoista silkkihansikkain, että älä vaan tee mitään peruuttamatonta, mutta ei, vaan uhkauskirjettä vaan putkeen, ja uutta huomautusmaksua toisenaa jälkeen
JOS JOLLAKIN EI OLE RAHAA MAKSAA LASKUAAN, LUULEEKO VOUTIOSAAKELI ETTÄ HÄNELLÄ ON RAHAA MAKSAA SAMA LASKU KORKOINEEN JA AINA VAAN UUSINE KULUINEEN UHKAILUJEN JÄLKEEN????????Olihan niillä asunto, kannattava firma, auto... oisivat myyneet jotakin.
Velat on maksettava tai pian kaikki ottaa velkaa ja siirtää varansa paratiisisaarille ja sanoo, että voi voi ku en nyt voi maksaa velkoja. Saanhan ne anteeksi...??? Mitäs siitä sit tulis???
Ja mielumminko mun pitäis antautua työttömäks ja antaa toisten rellestää rahoillaan joiden velat sit annetaan anteeks?? Entäs mun velat sit ku jään työttömäks sen takia, että annan toisen velat anteeks???
Pitäsikös munkin sit ampua itseni ja sit sä säälisit vaihteeks mua ku mulla oli velkaa ja ajauduin tekooni...???
Kohta sä säälisit sit ihan kaikkia... - eräs seuraaja
raksutiikeri kirjoitti:
Olihan niillä asunto, kannattava firma, auto... oisivat myyneet jotakin.
Velat on maksettava tai pian kaikki ottaa velkaa ja siirtää varansa paratiisisaarille ja sanoo, että voi voi ku en nyt voi maksaa velkoja. Saanhan ne anteeksi...??? Mitäs siitä sit tulis???
Ja mielumminko mun pitäis antautua työttömäks ja antaa toisten rellestää rahoillaan joiden velat sit annetaan anteeks?? Entäs mun velat sit ku jään työttömäks sen takia, että annan toisen velat anteeks???
Pitäsikös munkin sit ampua itseni ja sit sä säälisit vaihteeks mua ku mulla oli velkaa ja ajauduin tekooni...???
Kohta sä säälisit sit ihan kaikkia...ei niistä sillä selviä. Nääs on ne takaajatkin aina. Onhan tuo sellainen typerä pakotie, ettei muusta väliä, noin mukamas kaiken romahtaessa niskaan.
Ainahan on maksettava, eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu.
Mene nyt itse omalta osaltasi kipikapi tekemään velkaa pankkiin, kun taas niin höylisti sitä jakelevatkin ja korot ovat alhaalla.
PS. säästä pyssyrahat ainakin itsellesi. - sama edellinen
eräs seuraaja kirjoitti:
ei niistä sillä selviä. Nääs on ne takaajatkin aina. Onhan tuo sellainen typerä pakotie, ettei muusta väliä, noin mukamas kaiken romahtaessa niskaan.
Ainahan on maksettava, eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu.
Mene nyt itse omalta osaltasi kipikapi tekemään velkaa pankkiin, kun taas niin höylisti sitä jakelevatkin ja korot ovat alhaalla.
PS. säästä pyssyrahat ainakin itsellesi.sille aiemmalle nimimerkille. Sorry.
- Phaedra
raksutiikeri kirjoitti:
Olihan niillä asunto, kannattava firma, auto... oisivat myyneet jotakin.
Kohta sä säälisit sit ihan kaikkia...maksamat verot olleet sun selkänahasta pois, vaan sen porvoolaisen selkänahasta pois.
Tuo ylempi on oikeassa, ulosottomies on hyeena ja tämä sosialistinen järjestelmämme on tehnyt Suomesta sellaisen, että työnteko ja yrittäminen ei kannata korkeiden verojen vuoksi, talouskasvu on pysähtynyt ja uusia työpaikkoja ei synny, Sossut ovat yksi ISO HYEENA. Itselleen ovat järkänneet parhaat tulot ja samat sossuketkut on jossain isoissa valtionyrityksissä johtopaikoilla ja ovat järkänneet niin, että osingoista maksetaan alhainen vero ja työnteosta maksetaan se varsinainen vero (ja vielä niin, että mitä enemmän teet töitä sitä enemmän siitä sinua rangaistaan)
Tätä yhteiskuntaa ylläpitävä (työtätekevä ja kaiken maksava) keskiluokka on ajettu ahtaalle ja monilla menot on tuloja suuremmat ja monet on ylivelkaantuneita.
Sitten kun ulosottomies tulee ja käskee, että maksat nyt HETI ne verovelat (jotka olet itse omalla työlläsi tienannut) tai talosi ulosmitataan, niin hulluksihan siinä tulee.
Kaikilla yrittäjillä ei ole myöskään varaa perustaa toiminimen sijaan osakeyhtiötä, koska se maksaa 8000 euroa ja vaikka osakeyhtiömuoto kuitenkin turvaisi yrittäjän henk. koht. omaisuuden,
Tämä sossusysteemimme on sairas ja tällaiset tragediat ovat suora seuraus siitä. - Korpisoturi
toimii jonkun toimeksi. Vetää vain siitä välistä suuret palkkiot. Kyllä pankit ovat tiukkoja jos maksuvaikeuksia tulee, ei juuri ole neuvotteluvaraa voisivat esim. pidentää laina-aikoja ja jos on takaajana tällaisessa tapauksessa neuvottelu varaa ei ole senkään vertaa.
- Nina Mikkonen ?
Phaedra kirjoitti:
maksamat verot olleet sun selkänahasta pois, vaan sen porvoolaisen selkänahasta pois.
Tuo ylempi on oikeassa, ulosottomies on hyeena ja tämä sosialistinen järjestelmämme on tehnyt Suomesta sellaisen, että työnteko ja yrittäminen ei kannata korkeiden verojen vuoksi, talouskasvu on pysähtynyt ja uusia työpaikkoja ei synny, Sossut ovat yksi ISO HYEENA. Itselleen ovat järkänneet parhaat tulot ja samat sossuketkut on jossain isoissa valtionyrityksissä johtopaikoilla ja ovat järkänneet niin, että osingoista maksetaan alhainen vero ja työnteosta maksetaan se varsinainen vero (ja vielä niin, että mitä enemmän teet töitä sitä enemmän siitä sinua rangaistaan)
Tätä yhteiskuntaa ylläpitävä (työtätekevä ja kaiken maksava) keskiluokka on ajettu ahtaalle ja monilla menot on tuloja suuremmat ja monet on ylivelkaantuneita.
Sitten kun ulosottomies tulee ja käskee, että maksat nyt HETI ne verovelat (jotka olet itse omalla työlläsi tienannut) tai talosi ulosmitataan, niin hulluksihan siinä tulee.
Kaikilla yrittäjillä ei ole myöskään varaa perustaa toiminimen sijaan osakeyhtiötä, koska se maksaa 8000 euroa ja vaikka osakeyhtiömuoto kuitenkin turvaisi yrittäjän henk. koht. omaisuuden,
Tämä sossusysteemimme on sairas ja tällaiset tragediat ovat suora seuraus siitä.
- Velallinen vuodesta -84
Lyhyesti. Suomessa on 6..70 000 ikuisuusvelallista joista suuriosa on pienyrittäjiä ja heidän perheenjäseniään sekä sukulaisia jotka ovat taanneet yhteisvastuullisesti pienten yritysten lainat. Kukaan ei ole tutkinut, kuinka monta itsemurhaa näistä syistä viimeisen 20-vuoden aikana tehty, mutta luku on varsin suuri. Myös välillisesti näistä syistä on sairastunut ja menehtynyt suuri joukko varsinkin iäkkäämpiä velallisia. Nämä velallisille esitetyt ”kättä päälle” sopimukset hukkuvat pyrokratiaan ja velkajärjestelijöiden kapasiteetti pulaan.
Näitä ”elinkautista” kärsiviä on nostettu päivänvaloon muutamien aktiivien toimesta, myös eduskunnassa on tehty muutama lakialoite asian tiimoilta. Kokonaisuutena koko asiaa ollaan hiljaa lakaisemassa maton alle, koska osa velallisista poistuu kuitenkin luonnollista tietä seuraavien vuosikymmenten aikana. Pahinta koko asiassa on se, että osa velallisista on lapsiperheitä, joten tällaisessa taloudellisessa sidosryhmässä velan kärsijöinä ovat myös lapset.
Porvoon esimerkki oli karmea, siitä mihin äärimmäinen umpikuja voi johtaa. On selvää, että taustalla on mielen terveydellisiä ongelmia, mutta voiko niistä syyttää perheensä lopettanutta. Tosin kihlakunnan voudille ja sosiaalitoimelle se oli helpotus koska listat siistiytyvät taas neljällä. Kun kunnilla ei ole rahaa velkaneuvonnalle, eikä neuvojilla aikaa velallisille uhreja tulee lisää…suurin osa uhreista kuolee hiljaa kotonaan lääketokkurassa, liskaantuen siltapilariin tai rekan alle.- Phaedra
on niin totta!
- Kurre
Valtiovalta suomessa ei todellakaan oikein hirveästi tue yritteliäisyyttä.
Valtio toimii edelleenkin vanhan NL:n hengessä. Mottona 'kaikki mikä on valtion on valtion ja kaikki mikä on sinun niin sekin on valtion'. - Swen
Kurre kirjoitti:
Valtiovalta suomessa ei todellakaan oikein hirveästi tue yritteliäisyyttä.
Valtio toimii edelleenkin vanhan NL:n hengessä. Mottona 'kaikki mikä on valtion on valtion ja kaikki mikä on sinun niin sekin on valtion'.totta tuokin!Yrittäjäksi on helppo lähteä mutta siitä leikistä on vaikea lähteä pois(verottaja tappaa).Yrittäjäksi jos rupeaa niin on yhteiskunnan tukirakenteet pois pyyhitty ympäriltä.Itselläni ei tämän takia ollut munaa lähteä yrittäjäksi.Yrittäjiä on arvostettava ja heille on annettava tukea yhteiskunnan puolelta enemmän.
- yrittäjä
Swen kirjoitti:
totta tuokin!Yrittäjäksi on helppo lähteä mutta siitä leikistä on vaikea lähteä pois(verottaja tappaa).Yrittäjäksi jos rupeaa niin on yhteiskunnan tukirakenteet pois pyyhitty ympäriltä.Itselläni ei tämän takia ollut munaa lähteä yrittäjäksi.Yrittäjiä on arvostettava ja heille on annettava tukea yhteiskunnan puolelta enemmän.
minä sitten rupesin ja kyllä nyt tiedän mitä se on. velkarahaa on pikku "pakko" olla, mutta olen se pitänyt sellaisena että jos kaiken myy pois niin ei pitäisi miinukselle jäädä. perheellisenä pitää olla sentää jotain, parempi että jää sitten plus miinus nolla kun että sen nollan alapuolelle.
mutta todellakin, emme voi koskaan todella teitää mitkä kaikki seikat ajoivat perheen äidin(?) tähän ratkaisuun, taustalla voi olla niin paljon kaikkea mitä edes viranomaiset eivät välttämättä saa selville. epäilen että siinä on todella paljon muutakin kun kerran oli se talo jne. lapsille oli pihalle hankittu sitä ja tätä..
ja vielä, olen itse pohtinut paljon näitä valtio-kunta-raha-verot-velka systeemejä, ja ne ei kyllä ole niinkään yksioikoisia kuin yllä joku kuvailee. totta kylläkin on, että byrokratian pitäisi toimia nopeammin ongelmatilanteissa. uskon kuitenkin vakaasti että jos tämä äiti (?) olisi mennyt vaikka terveyskeskukseen ja jos todella oli niin paha olla niin olisi sen siellä tuonut aidosti esiin ja kyllä siihen olisi kiinnitetty huomiota.
näin lähtisinkin purkamaan tätä lähinnä asenteista: jos kuulette että joku on masentunut, onko se teille vitsi vai otatteko asian todellisena ja kaiken kattavana? moni ei uskalla tunnustaa pahaa oloaan pilkan ja juorujen takia..
- katos
Terveen merkki on se itsari.
- En ole syyllinen
Porvoon perhesurmasta tuntuvat kaikki syyttävän yhteiskuntaa. Miksi? Eikö aikuisella ihmisellä ole mitään vastuuta siinä kuinka paljon voi ottaa velkaa? Lehtitietojen mukaan perheellä oli omakotitalo,autot ym ja elivät melko leveästi tehden useita kalliita ulkomaan matkoja vuosittain. Eikö olisi mieluummin voinut myydä jotakin ja vähentää turhaa kulutusta kuin tappaa koko perhe? Omaisuutta oli varmasti enemmän kuin velkaa. Tiedän, että Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet suuriin velkoihin, mutta tämä perhe ei tietojeni mukaan kuulunut niihin.
- We all hate this!
Palkkiota metsästävä vouti lähti tappolinjalle siis taas (2011:)
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/10/voudille_ennatyssaatavat_kasvavassa_talousahdingossa_2932165.html- Anonyymi
Kulutusluottoja paljon ulosmittauksessa! Kulutukseenhan sitä rahaa tarvitaan. Luulisin kyllä, että kuluttaja itse päättää, mihin kulutukseen se raha katoaa!
- Anonyymi
Jos eoi maksa velkoja niin vouti tulee. Puhdas oma syy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056