En omista "fifiä" tietääkseni :)
mutta inhottaa sanonta fifi. Ja haluaisin saada täsmennystä asiaa.
Miksi jotkut isojen koirien omistajat inhoavat pikkukoiria(koulutuskysymys ei voi olla koska kaiken kokoisten koirien omistajissa on ns.huonoja kouluttajia, ei räksytyksessä koska kaikenkokoiset räksyttää ) ja aina jos isojen koirien kanssa tulee ongelmia niin sanotaan että huono kouluttaja mutta jos pieni kouluttamaton niin alkaa fifittely ja usein ilmankin?
Isojen koirien omistajat haukkuneet omaani rotaksi tai näyttäneet kengänpohjaa koska koirani on pienikokoinen ja silti hyvin koulutettu(toko avoluokka) fifiksi ei kylläkään mutta kiinnostaa miksi tälläinen nimitys pongahtaa keskusteluissa usein?
Minkä rotuinen on fifi?
Kuuluuko kaikki kääpiörodut fifiluokkaan vaikka on hyvin heterogeeninen ryhmä?
Kuuluuko käyttökoirarodut matalat paimenkoirat ja pienet metsästyskoirat?
Mikä on peruste fifittelyyn? Luonne, koko, kouluttamattomuus? Voiko siis arka collie olla fifi, huonon vahtivietin omaava nöffi fifi, trimmattava iso villakoira fifi, karjakoira corgi fifi iso kouluttamaton fifi, iso haukkuva fifi etc..
Fifittely
29
228
Vastaukset
- Näin ;)
Fifi = tissinväliin mahtuva koira
- fggtrytytuytuyuyy
Ahaa no mukavaa että siitä pitää sekä naiset että hieman vanhemmat tai lihavat miehet. Ja taitanee noilla bodareillakin jo melkoiset tissit olla. Ehkei se fifittely olekaan paha nimi..kun niin moni tykkää niistä. ;)
- canis.familiaris
Ei ole tissinväliä, kun olen mies, mutta minulla on mm.kaksi pientä tirriäistä. Kokemusta on jonkin verran pk-puolelta ja ongelmakoirista ja silti pidän näitä pieniä kv-terrierreja mielenkiintoisina ja erittäin viihdyttävinä sekä nopea oppisina. Paljon mielenkiintoisempia kuin isommat koirat.
Sopii tulla fifittelemään minun 8v.parsonia akkakebnekaista tai kettuterrieriä. Minä 185cm hihittelen vieressä sille, joka yllättyy. Samoin voi tulla fifittelemään metsässä kun aletaan etsimään jotain tai jäljestämään hihnakäytöksestä puhumattakaan.- gfhgjhgjhkhkjklljl
Se on jännä myös että koiranomistajamaailmassa (ei koiramaailmassa, koirat ei erottele onko pieni vai iso koira vaan eleet henkinen kantti) käyttörodut ei kuulu olkoonkin pieniä niin fifiehin.
Ja sekin herättää kysymyksen miksi kaksi rotua samankokoista voi saada niin eri arvostuksen sen mukaan mihin ne on jalostettu vaikka molemmat toimisi samassa tehtävässä eli seurana.(suurin osa koiristamme toimii ihan vain seurakoiran virassa niin isot kuin pienetkin)
Ja miksi seurakoiria ei edelleenkään arvosteta yhtä paljon kuin metsästyskoiria, ja muita käyttökoiria.
Joillekin tuon seurakoiran olo voi auttaa hyvään mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen ja sosiaalisuuteen..miksi sitä väheksytään.
Ja miksi chihuahua vaikka on tomera rotu pidetään fifinä samoin kääpiövillakoiraa entä pidetäänkö isoa villakoiraa myös fifinä ja miksei?
Ja ehkä se tärkein kysymys kaiken tämän keskustelun takana on miksi halutaan loukata toisia koiranomistajia vähättelemällä?
- Rotikkarinsessa
En tietenkään voi olla varma siitä, mitä muut tarkoittavat fifi-sanalla, mutta itselleni kyseinen sana edustaa nimen omaan kouluttamatonta, ns. taskuun mahtuvaa pikkusesseä (esim. chihuahua on tyypillinen "fifi"). Itselleni pääkriteeri tuohon fifittelyyn on todellakin tuo kouluttamattomuus: esim. räyhää ja räkyttää vastaantulijoille ja omistaja lähinnä vain lässyttää yrittääkseen lopettaa sen, tuloksetta. Koulutetut pikkuotukset ovat sitten asia erikseen, niitä en kyllä fifittele.
- gfhgjhgjhkhkjklljl
Entä isot kouluttamattomat harvemmin niitä haukutaan?
Eikös niitä voisi sanoa samoin fifeiksi?Tai sitten isot fifit? - Rotikkarinsessa
gfhgjhgjhkhkjklljl kirjoitti:
Entä isot kouluttamattomat harvemmin niitä haukutaan?
Eikös niitä voisi sanoa samoin fifeiksi?Tai sitten isot fifit?Iso (tai edes keskikokoinen) koira "ei voi" olla fifi. Ei ainakaan minun suussani. Se ei vaan passaa sellaiselle. Jos puhun isosta/isohkosta kouluttamattomasta koirasta, joka on samanlainen kuin nämä pikkufifit, puhun yleensä rakista: vaikkakin kutsun myös omaa koiraani välillä rakiksi kavereiden/ystävien kesken, niin niillä on silti ihan erilainen sävy. Rakki on pääasiassa halventava nimitys, ja jos käytän sitä omasta koirastani, käytän sitä siksi, että se on ollut (syystä tai toisesta) erityisen mahdoton pidemmän aikaa, eli siis haukun sitä muille ihmisille, jotka tajuavat huumoriani ja ymmärtävät, että rakki-nimityksestä huolimatta tykkään koirastani paljon.
- gfhgjhgjhkhkjklljl
Rotikkarinsessa kirjoitti:
Iso (tai edes keskikokoinen) koira "ei voi" olla fifi. Ei ainakaan minun suussani. Se ei vaan passaa sellaiselle. Jos puhun isosta/isohkosta kouluttamattomasta koirasta, joka on samanlainen kuin nämä pikkufifit, puhun yleensä rakista: vaikkakin kutsun myös omaa koiraani välillä rakiksi kavereiden/ystävien kesken, niin niillä on silti ihan erilainen sävy. Rakki on pääasiassa halventava nimitys, ja jos käytän sitä omasta koirastani, käytän sitä siksi, että se on ollut (syystä tai toisesta) erityisen mahdoton pidemmän aikaa, eli siis haukun sitä muille ihmisille, jotka tajuavat huumoriani ja ymmärtävät, että rakki-nimityksestä huolimatta tykkään koirastani paljon.
Miksi täytyy haukkua muita rotikkarinsessa? Rakki, fifi, tappajakoira..voiko tuollaista ihmistä sanoa koiraihmiseksi jos ei ymmärrä että asiat on omistajasta kiinni ei itse yksilöstä siellä hihnan päässä. Onko chihuahua syypää kouluttamattomuuteensa tai dobermanni joka saa tappajakoiramaineen yleisesti vain muutaman epäkelvon omistajan takia?
Minusta pieni asennepalaveri olisi paikallaan koiraporukoissa. Mutta onneksi on aina niitä todellisia koiran ystäviäkin jotka pitää puhtaasti koirista ja haluaa kaikille parasta. Ja auttaa/neuvookin tarvittaessa niitä koiranomistajia joilla asiat on mennyt nurinkurin jostain syystä. Ystävällisyyttä kehään. :)
Jottei kukaan luulisi että olen joutunut asian tiimoilta fifittelyn uhriksi niin en ole. Omaan käyttökoiran jota kenenkään mieleen ei ole tullut fifittely oikeastaan päinvastoin, mutta olen seurannut tilanteita jossa juuri chihuhuata on haukuttu minulle tai perhoskoiraa että kauheita räksyttäjiä nuo fifit( tai keskusteluissa tulee fifittelyä). Ja kun olen sanonut että kuuletko niiden haukkuvan sillä minä en. Koirat menivät ohitse ihan rauhallisesti hiljaa. Mutta minua suututtaa tuollainen aiheeton haukkuminen jostain syystä. Rodut erittäin hyviä minusta hauskoja ja tomeria ja perhoskoira vieläpä erittäin hyväkoulutteinen. :(
- iuieytqiwet
Hyvä gfhgjhgjhkhkjklljl !
Siksi vähätellään ja mollataan kun kyse on koirista. Jostain käsittämättömästä syystä en tiedä montaa niin riitaista ja kyräilevää harrastajajoukkoa kuin koiraihmiset. Mutta siitä ei vaan auta välittää. Olet täysin oikeassa siinä mitä sanoit koirien merkityksestä esim yksinäisille ihmisille. Kyllä tyhjää puhetta maailmaan mahtuu, anna ymmärtämättömien rauhassa räkyttää. itse olen sitä mieltä että kaupunkien pieniin asuntoihin pieni koira on ehdottoman järkevä ratkaisu. Mutta koira on koulutettava, oli iso tai pieni. Olkoon sitten fifi tai ifif.
Minä olen ymmärtänyt fifin pieneksi koiraksi jota minkkiturkkitäti taluttaa korkokengissään.....- gfhgjhgjhkhkjklljl
Olet oikeassa se on ikävä kyllä myönnettävä vaikkei haluaisi on tullut kuin peli-liigoja kuka on kenenkin joukoissa, eri rotujen harrastajat on tiiviitä mutta muita katsotaan hiukan nurin. Isojen koirien omistajat pikkukoirien omistajia, metsästäjät seurakoiria, pkrotujen harrastajat seurakoiria, seropien omistajat rotukoiria ja päinvastoin jne..
Minusta oli huvittavaa joskus kun menin koirapuistoon ja siellä springerspanieli hyökkäsi oman koirani päälle heti kun astuimme puistoon ja huusin sitten tiukasti sen omistajalle että ota koirasi pois. Ja menin tarkistamaan tuliko koiralleni hampaista jälkiä. Ei tullut. Onneksi ja springerin omistaja loukkaantui kun tarkistin koirani että ei siihen nyt mitään tullut ja alkoi haukkumaan minun rotuani (terrieri)äkäiseksi ja muuten. Siis hänen koiransa hyökkäsi ja me saimme vielä haukutkin. Tarina ei sinänsä tähän kuulu mutta tuli jostain syystä mieleeni, opetus on meitä on moneen junaan.
Onneksi kuitenkin on niitä ihaniakin koiranomistajia jotka on huolehtivaisia ja välittäviä ihmisiä..mutta aloitin tekstini juuri siitä syystä että asennemuutos olisi paikallaan. Meillä on hieno harrastus ja voisimme sen jakaa niin monen kanssa mukavissa merkeissä. :)
- Rotikkarinsessa
"Miksi täytyy haukkua muita rotikkarinsessa? Rakki, fifi, tappajakoira..voiko tuollaista ihmistä sanoa koiraihmiseksi jos ei ymmärrä että asiat on omistajasta kiinni ei itse yksilöstä siellä hihnan päässä.."
Minä en varsinaisesti koe haukkuvani ihmisiä, jos koira on kouluttamaton: joskus vaan menee hermot, kun yrittää oman koiransa kohdalla tehdä parhaansa ja sitten on niitä ihmisiä, jotka antavat koiransa elää kuin pellossa ja ihmettelevät, kun kukaan ei siitä kultamussukasta tykkää. Silloin on pakko tuulettaa päätä purkamalla tuota vihastusta ystäville, jotka tietävät koirista jotain ja silloin käytän sanoja fifi ja rakki.
Mielelläni kuitenkin yritän omien kokemusten perusteella neuvoa ja auttaa, jos toinen apua haluaa koiransa kanssa (pelkkä avun tarvitseminen ei riitä, sillä olen huomannut, että osa niistä koiran omistajista, joiden koiralla on jonkinlaisia käytösongelmia, suuttuu, jos heille ystävällisesti ehdottaa, että oletko kokeillut tällaista keinoa tai harkinnut koirakouluttajalle menemistä). Ja jos selvästi edes yrittää koiransa kanssa, niin hyvä, sitä arvostan. Siihen minulla ei kuitenkaan riitä ymmärrys, että koiraa ei yritetäkään kouluttaa, vaan annetaan sen olla perheen pomo, haukkua kaikki vastaantulijat ja ohikulkijat, hyppiä vasten, juosta miten sattuu tiellä flexin päässä, yms. yms. ja lässytetään vain ja torutaan ehkä mentaliteetilla: "Soosoo, ei noin saa.. No tee nyt sitten, kun et kerran usko." Ja ei, en sano, että kaikkien pikkukoirien, tai isojenkaan, omistajat ovat tällaisia, mutta yllättävän paljon tuollaisia mahtuu, jos laskee prosentuaalista otosta omista kohtaamisista.
En minäkään täydellinen ole ja mitä luultavimmin tulen tekemään virheitä oman koirani kanssa, mutta minä sentään tiedostan asian ja minulla on rohkeutta hakea apua eri tahoilta, jos en itsekseni pärjääkään. Kuitenkin myönnän, että minua huolestuttaa aika paljon se, että koirastani tulee "hullu tappajakoira", niin kuin moni rodun nähnyt sitä luonnehtii, omien valintojeni takia. Yritän kuitenkin imeä teoriatietoa vähän eri puolilta ja katsella eri vaihtoehtoja, enkä jumiutua vain yhteen tapaan: varsinkaan, jos se ei tuon kohdalla toimi. Kuitenkin koiran kouluttaminen on asia, jonka oppii lähinnä vain käytännön kautta, teoriatieto on hyvänä tukena, mutta ei se kerro kaikkea, sillä jokainen koira on (koosta riippumatta) yksilö ja tapa, joka passaa toiselle, ei välttämättä sovi toiselle lainkaan.
Lyhyesti sanottuna, kyllä, olen koiraihminen, vaikka käytänkin sanoja fifi ja rakki: ja siitä huolimatta ymmärrän, että vika on yleensä siellä hihnan toisessa päässä eikä koirassa.- gfhgjhgjhkhkjklljl
Minua ei haittaa kouluttamattomat jos ne ei aiheuta vaaraa. kaikki ei osaa kouluttaa ja joidenkin mielestä jopa koiraa ei kuulu kouluttaa. Pienistä ei ole haittaa ainakaan minulle.
ja koiralleni.
Tosin tunnustan ;) että pidän äänihälytintä (laillinen turvaväline)taskussani jos sattuu niin että kouluttamaton iso hyökkäisi koirani kimppuun kun kävelemme normaalisti. (näitä kun on sattunut nykypäivinä kun on tullut vahvoja rotuja osaamattomiin käsiin tai machoilijoille
ja tunnustan vielä että olen hieman ennakkoluuloinen itsekin jos en tunne omistajan tapaa kouluttaa koiraansa jos kyseessä on vahva rotu, eli minun on ensin tunnettava sekä ensisijaisesti omistaja että koira koska omani on pienikokoinen ja jos isompi hyökkää jää koirani altavastaajaksi ja riskiä en ota tuntemattomien kanssa..mutta edelleen en hauku rotuja sinällään vaikka kriittinen olenkin :)
Minua vastaan tuli kerran amerikanbulldogin omistajatar joka heti sanoi että hän ei vie koiraansa koirapuistoon koska siellä on vain fifejä ja kultseja ja ne tää tappaa mennen tullen. Ja nämä tälläiset koiranomistajat on pahimmat minun mielestäni. Ja heille toivoisi juuri sitä asennemuutosta mutta en usko tapahtuvan. :(
Kävi minulle kerran niinkin että koirani meinasi mennä tutustumaan kiukkuisiin belgeihin kun hihnan lukko petti ja koirani pääsi vapaaksi. Onneksi olin kouluttanut koiraani ja kiljahdin pelästyneen tiukasti paikalla samalla hetkellä kun toisten koirien omistaja kiljui älä päästä nää tappaa sen. Huokaus ja helpotus ei hätää mutta tapaturmahan se olisi ollut tuolloin koska omani pääsi irti lukon pettäessä. Koulutus on hyvä vakuutus kaikenkokoisille. Ja se onkin se toinen juttu jota ei voi toitottaa liikaa kuten sanoitkin. :) - gfhgjhgjhkhkjklljl
gfhgjhgjhkhkjklljl kirjoitti:
Minua ei haittaa kouluttamattomat jos ne ei aiheuta vaaraa. kaikki ei osaa kouluttaa ja joidenkin mielestä jopa koiraa ei kuulu kouluttaa. Pienistä ei ole haittaa ainakaan minulle.
ja koiralleni.
Tosin tunnustan ;) että pidän äänihälytintä (laillinen turvaväline)taskussani jos sattuu niin että kouluttamaton iso hyökkäisi koirani kimppuun kun kävelemme normaalisti. (näitä kun on sattunut nykypäivinä kun on tullut vahvoja rotuja osaamattomiin käsiin tai machoilijoille
ja tunnustan vielä että olen hieman ennakkoluuloinen itsekin jos en tunne omistajan tapaa kouluttaa koiraansa jos kyseessä on vahva rotu, eli minun on ensin tunnettava sekä ensisijaisesti omistaja että koira koska omani on pienikokoinen ja jos isompi hyökkää jää koirani altavastaajaksi ja riskiä en ota tuntemattomien kanssa..mutta edelleen en hauku rotuja sinällään vaikka kriittinen olenkin :)
Minua vastaan tuli kerran amerikanbulldogin omistajatar joka heti sanoi että hän ei vie koiraansa koirapuistoon koska siellä on vain fifejä ja kultseja ja ne tää tappaa mennen tullen. Ja nämä tälläiset koiranomistajat on pahimmat minun mielestäni. Ja heille toivoisi juuri sitä asennemuutosta mutta en usko tapahtuvan. :(
Kävi minulle kerran niinkin että koirani meinasi mennä tutustumaan kiukkuisiin belgeihin kun hihnan lukko petti ja koirani pääsi vapaaksi. Onneksi olin kouluttanut koiraani ja kiljahdin pelästyneen tiukasti paikalla samalla hetkellä kun toisten koirien omistaja kiljui älä päästä nää tappaa sen. Huokaus ja helpotus ei hätää mutta tapaturmahan se olisi ollut tuolloin koska omani pääsi irti lukon pettäessä. Koulutus on hyvä vakuutus kaikenkokoisille. Ja se onkin se toinen juttu jota ei voi toitottaa liikaa kuten sanoitkin. :)Lisäisin vielä sekavaan tekstiini mieluummin pieni huonosti koulutettu kuin iso joka aiheuttaa jo suurempia vaaratilanteita. Eli jos hiukankin epäluuloinen koulutuskykyihin niin ottakaa se pieni rotu. pliiis ;)
- iuieytqiwet
Minä en hevin keksi sitä syytä miksi koira on otettava jos sitä ei haluta kouluttaa. Edellä kirjoittanut kuvasi hyvin sitä mitä (liian ) usein näkee koirien kanssa tehtävän... no kun et kerran tykkää totella.. annetaan sitten olla. Mutta kun vieraan koira ei tykkää totella ja on kiinni persuksissa, on toinen ääni kellossa. Löytyy tuomioita ja korvausvaateita ja ties mitä. Nykyihmiset ei siedä että heidän toimiaan mitenkään arvostellaan, tai koiriaan, autojaan, saati lapsiaan. Ja inhottava totuus on että jokaisen ihmisen toimissa on joskus toivomisen varaa. Mitä tiheämmin asutaan yhdessä sitä useammin. Itse olen yrittänyt opetella sitä tapaa että tuumaan miltä oma tekemiseni näyttää toisen silmissä, ja pyrin koirani kanssa siihen että en itse olisi syypää siihen että rähinöitä, valituksia tulisi. Aina se ei ehkä onnistu, mutta yrittää kannattaa aina.
- gfhgjhgjhkhkjklljl
"Minä en hevin keksi sitä syytä miksi koira on otettava jos sitä ei haluta kouluttaa."
Niin lemmikkejä on monenlaisia(ja toisille voisi olla jopa kani parempi vaihtoehto kuin koira) ja aina toivoisi että kaikki osaisi kouluttaa tai edes haluaisi hieman perehtyä kouluttamiseen. Mutta aina sitä ei voi tietenkään tietää etukäteen tai tuleekin haastavampi tapaus. Apua toki on saatavilla. Eikä avun käyttäminen ole häpeä.
Mutta huolestuttavampaa on että ihmiset jotka ei ymmärrä koirien peruseleitä/koulutusta ottavatkin vahvan rodun niin henkisesti kuin fyysisesti..ja näitä on yllättävän paljon. Minua vastaan on tullut ihmisiä jotka tekevät eri aikaan lenkin koska ei hallitse vahvaa koiraansa ja pelkää että vastaan tulee muita koiranomistajia, machoilijat oma lukunsa, vetäjät ja remmirähinät..toivoisi ainakin isojen vahvojen rotujen omistajille peruskurssi vaatimuksen ja ehkä koirapuistoihinkin voisi aatella koirakorttia eli kurssia missä opetellaan koiran eleet, sosiaalinen käytös, ojentaminen tarvittaessa etc. voisi tappelut koirapuistoissa nollaantua. - Rotikkarinsessa
"Minua ei haittaa kouluttamattomat jos ne ei aiheuta vaaraa. ... Pienistä ei ole haittaa ainakaan minulle.
ja koiralleni."
Jos pikkukoira on terve, ei siitä periaatteessa ole haittaa minulle tai koirallenikaan. Kyse onkin lähinnä periaatteesta ja siitä kokosyrjinnästä, mitä media ja lähes poikkeuksetta pikkukoiran omistajat harjoittavat meitä isoja kohtaan.
Koska itse haluan tehdä, ja teen, omasta koirastani kunnon koirakansalaisen, niin oletuksena on, että myös muut koiran omistajat haluavat samaa. Näin ei tietenkään tunnu olevan, vaan niitä kouluttamattomia koiria löytyy kaikista kokoluokista. Ja se, jos mikä ahdistaa ja ärsyttää, että koiraa otettaessa ei olla ajateltu sitä, että sekin tarvitsee selkeitä rajoja rakkauden lisäksi. Kyllä, itsekin tuhlaan hellyyttäni ylenmäärin koiraani, mutta silti sillä on tietyt rajat, joita se ei missään tilanteessa saa ylittää. Ja jos se ei näitä rajoja kunnioita, siitä koituu seuraamuksia, joista se ei pidä, mutta joiden avulla se älyää, että jos ylittää tuon kyseisen rajan, joutuu siitä vastaamaan: minulle.
Ja tosiaan tuosta pikkukoirien omistajien ja median harjoittamasta rotusyrjinnästä. Ymmärrän kyllä, että jos isompi koira päättää vaikka puraista ihmistä tai toista koiraa, siitä syntyy suht pahaa jälkeä. Kuitenkin pitäisi muistaa, että eivät kaikki isot koirat ole purijatyyppiä, vaan niitä on vain murto-osa kaikista isoista koirista, joita suomessa on. Siitä huolimatta tietyt rodut (mm. rottweiler, amerikanbulldoggi) leimataan heti hulluiksi tappajakoiriksi ja oletetaan, että ne on hankittu vain egonjatkeeksi, vaikka useimmassa tapauksessa näin ei todellakaan ole.
Mediassa lisäksi tietyllä tapaa paisutellaan asioita. Jos purreen koiran rotu on "tunnettu purijarotu", se ilmoitetaan selkeästi mainitsemalla se. Jos se taas on joku muu, vähemmän tunnettu purijarotu, kyseessä on joko "iso koira" tai "tunnetun purijarodun näköinen". Eli jos purija on vaikkapa kultainennoutaja, ei katsota tarpeelliseksi mainita koiran rotua, koska se on vain ns. hajatapaus muuten kiltissä rodussa, mutta jos purija muistuttaa edes hieman vaikkapa juuri rottweileria, on se _aivan pakko_ mainita jutun yhteydessä.
Entä missä ovat kaikki ne uutisoinnit, kun pikkukoira on purrut toista ihmistä tai koiraa ja kyseinen ihminen/koira on jouduttu viemään tikattavaksi neulanterävien hampaiden upottua tarpeeksi syvälle ihoon? Niinpä, ei missään. Ja miksi? Koska "pienten koirien puremasta ei koidu vaaraa" tai vastaavaa. Näin ollen pienten koirien kouluttamattomuus ja jopa aggressiivisuus hyväksytään sekä median että, näin koen asian, koiraihmisten parissa. Jos näin on, niin siinä tapauksessa en varmaankaan ole koiraihminen, sillä en hyväksy minkään koiran kouluttamattomuutta, oli se sitten pikkuinen chihuahua tai jättikokoinen mastiffi.
En myöskään ole roturasisti, sillä tiedostan, että kouluttamattomia koiria voi olla missä rotu- ja kokoryhmässä tahansa. Joten miksi minun pitäisi alkaa pelätä vaikka juuri rottweilereita sen takia, että muutama on melko varmasti omistajansa takia käynyt ihmisen/koiran kimppuun, kun minusta kyseisen rodun edustajat ovat pääasiassa kauniita ja komeita ja niiden luonne on mitä mahtavin? Ymmärrän toisaalta rotua tuntemattomien ennakkoluulot, sillä mitäpä muutakaan ihminen voi, kuin uskoa, mitä itselle on kerrottu, jos ei itse ole sattunut kyseisen rodun edustajia näkemään tai kohdalle on sattunut vain ne huonot yksilöt? Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että koko rotu leimataan niiden muutaman huonon yksilön vuoksi, jolloin yleensä käy niin, että myös kyseisen rodun omistajat leimataan huonoiksi ihmisiksi, vaikka heidän koiransa olisi kuinka hyväkäytöksinen tahansa.
En näköjään osaa ilmaista itseäni lyhyesti, saati selkeästi, mutta olkoon. Tämä on kuitenkin ihan mielenkiintoinen keskustelu.- gfhgjhgjhkhkjklljl
Uutiskynnykseen vaaditaan aina suurempi uutinen.
Jos joku ampuu ritsalla(pikkukoira) ja toinen ampuu kiväärillä (isokoira)kumpi uutisoidaan?
Kyse on ns."Aikaan saadusta seuraamuksesta".
Ja se mitä ihmettelen että miksi isojen koirien omistajat jotka ovat kyllästyneet tappajakoiramaineeseen ottavat tämän lapsellisen kyllä ne pienetkin-osaa kortin. Se tuskin auttaa maineen parantamisessa. Varsinkin kun juuri pikkukoiria on menehtynyt isojen hampaisiin..ja vain kävellessään ohitse.
Tärkeämpää olisi rotuyhdistyksissä kiinnittää asiaan huomiota(kenelle koiriaan kasvattajat myy, onko informaatio kattava sivustolla etc.) ja yksittäisten ihmisten luodessa parempaa kuvaa sosiaalistamalla koiriansa ja toimimalla ystävällisesti/huomioivasti muita kohtaan. Haukkumalla muita se ei onnistu.
Omaanikin rotua kohtaan on ollut ennakkoluuloja varsinkin aiemmin joten ymmärrän sinällään pointtisi ...mutta kun oppivat tuntemaan niin ennakkoluulot on häipyneet.. :)
Minusta on ollut mukavaa näyttää rotuani hyvässä hengessä. Muuttaa käsityksiä.
- Rotikkarinsessa
"Ja se mitä ihmettelen että miksi isojen koirien omistajat jotka ovat kyllästyneet tappajakoiramaineeseen ottavat tämän lapsellisen kyllä ne pienetkin-osaa kortin. Se tuskin auttaa maineen parantamisessa. Varsinkin kun juuri pikkukoiria on menehtynyt isojen hampaisiin..ja vain kävellessään ohitse. "
Ei se minusta ole lapsellista. Vaan ihan tosiasia, sillä kyllä ne pienetkin osaa. Mutta niistä ei tarvitse sanoa mitään, koska "se ei ole vaarallista". Enemmänkin mielestäni lapsellista on se ajattelutapa, että koska koira on pieni, niin ei sen välttämättä tarvitse olla koulutettu (koska siitä ei ole haittaa tai vaaraa muille).
Ja kuinkahan usein tämä "vain ohi kävellyt" pikkukoira on jollakin tapaa provosoinut isompaa, mutta omistaja ei vain ole huomannut/tajunnut/osannut tunnistaa eleitä ja sitten itketään Iltalehdessä sitä, kuinka "oma pieni mussu vain käveli ohi, kun iso hullu tappajakoira hyökkäsi sen kimppuun"?
Yhdessä viestissä pisti silmään kommentti: "Eli jos hiukankin epäluuloinen koulutuskykyihin niin ottakaa se pieni rotu. pliiis ;)" Hymiöstä huolimatta tuo on mielestäni ihan samanlaista toisten haukkumista, kuin (nähtävästi) minun fifi- ja rakki-nimitykseni. Koska varmasti jokaisella koiraa miettivällä ja sellaisen ottavalla käy välillä mielessä, että "entä jos en osaakaan kouluttaa sitä" (joillakin useammin kuin toisilla). Ja jos on kuitenkin ottanut rodusta selvää, tutustunut ehkä kasvattajiin ja heidän koiriinsa, muihin kyseisen rodun omistajiin, rotuun itseensä ja on lopulta kyseiseen rotuun päätynyt, niin jos se onkin iso ja pikkuisenkaan epäilyttää, niin pitäisi sen takia vaihtaa rotua pienempään, josta tuskin edes tykkää vain, koska se on pieni? Tiedän, että tämä on ihan epäoleellista tässä asiassa, mutta minua vain huvittaa ajatus siitä, että isojen koirien ystävänä minun pitäisi ottaa pikkuinen vuhvu vain siksi, että välillä epäilen omia taitojani ja pelkään, etten saa isosta koirastani kunnon koirakansalaista ja se saa hullun tappajakoiran maineen. Koska ongelmathan ovat lähes aina korjattavissa, jos jotain niin pahaa pääsee tapahtumaan, että koirasta tulee huono koirakansalainen omien valintojen takia. Se vaatii vain omistajalta enemmän ja luultavasti myös sitä asennemuutosta. Väitän kuitenkin, että maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle.- hurttimus
Itseäni lähinnä huvittavat sellaisten pikkukoirien taluttajat, jotka sanovat minulle, keskikokoisen ja ruumiillisesti vahvan koiran omistajalle, että "tuo vaatii aika paljon koulutusta". Niin eikös kaikki koirat sitä vaadi? En kuitenkaan sano, että kaikkia koiria pitäisi kouluttaa samalla tavalla, mutta jokainen vaatii koulutusta. Mutta onneksi ne "fifien" omistajat voivat esim. koiran alkaessa räksyttämään kaapata koiran syliinsä ja laittaa kuonon kiinni, kuten meidän yhdellä naapuruston koiranulkoiluttajalla on usein tapana. :D Sillähän se varmasti kouluttautuu...
- sakemannirulaa
"Ja kuinkahan usein tämä "vain ohi kävellyt" pikkukoira on jollakin tapaa provosoinut isompaa, mutta omistaja ei vain ole huomannut/tajunnut/osannut tunnistaa eleitä "
Näissä tapauksissa on koirat menneet kaukana ja provosoimatta ja silti tullut hyökätyksi. Yksi tuttuni puhui että hän menetti perhoskoiran koska rotikka hyökkäsi sen niskaan. Niskallaanko koira siis provosoi..
Ja itse en anna koirani edes provosoitua sillä tiedän että saa pahaa aikaiseksi. Jos joku koira vain katsoo hieman pidempään onko se riittävä syy tulla tapetuksi..?
Nuo menetetyt uutisten pikkukoirat oli kaukana eli ei edes hipaisset isoja. Aikas pahasti minusta sinulta että pikkukoirat itse oli syypäitä jos sattuivat erehtymään katsomaan liian pitkään. :(
Ja eikö silloin kuuluisi alistaa ei tappaa!
Itse katson kyllä ettei omani koskaan tapa toista koiraa! Sitä en antaisi anteeksi en itselleni enkä koiralleni. - gfhgjhgjhkhkjklljl
"Ja kuinkahan usein tämä "vain ohi kävellyt" pikkukoira on jollakin tapaa provosoinut isompaa, mutta omistaja ei vain ole huomannut/tajunnut/osannut tunnistaa eleitä ja sitten itketään Iltalehdessä sitä, kuinka "oma pieni mussu vain käveli ohi, kun iso hullu tappajakoira hyökkäsi sen kimppuun"?
"
Kuulostaa hauskalta ennen 80-luvulla syyllistettiin raiskausuhreja siten että provosoi käyttäytymisellään ja pukeutumisellaan raiskaajan kimppuun eli oma syy miksi käytti minihametta. Nyt isojen koirien omistajat puolustautuu samantyylisesti. :( Uhri sai mitä tilasi tässä tapauksessa pieni koira.
Minun rotuni joka on ns. helposti provosoituva ei ole provosoitunut edes pienestä koirasta joka on haukkunut provosoiden koirani korvan juuressa..hiukan vain siirtänyt päätään pois ja lumpsuttanut hajujen perään. Vahva tasapainoinen ei reagoi turhaan jos todellista uhkaa ei ole.
Yhden kerran hermostui tosin elämänsä koko aikana samankokoiseen russeliin joka oli hyvin rasavilli teini ja provosoiva päällepomppija niin menikin narttukoirana alistamaan koska ei jättänyt rauhaan. Siis alisti nylkyttämällä ei edes aatellut tappaa kuten nämä uutisten isot koirat. :(
Mutta minä olenkin opettanut koirani olemaan provosoitumatta turhaan..mikä toivoisi myös isojen vahvojen rotujen omistajienkin tekevän.
Ja vielä jännä piirre naapurissani on äkäinen belgi joka hyökkää kyllä isojen kimppuun muttei ota pieniä uhaksi ..eli kyllä hieman ihmetyttää tuollainen muka provosointi..jos omistaja ei huomaa koiransa provosointia niin kyllä tuo iso silloin on hyvin reaktiivinen ja poissa hallinnasta(eli siinä mielessä iso fifi joka saa tehdä mitä lystää jos vain haluaa) mikäli hyökkää pentunsa kokoisen koiran päälle. Vain koska se sattui katsomaan isoon koiraan muka provosoivasti.
Itse olen huomannut vielä sen että koirapuistossa nämä tappelijatyyppiset ei hallinnassa olevat isot käy juuri niiden päälle joiden kimppuun uskaltaa eli pienten tai arkojen..
- lkvb
Naapuri sanoo mun 40 kiloista laumisnarttua fifiksi, en ole ottanut itseeni, eikä koirakaan ole.
- Joobax
Mulle fifi tuo kuvan paris hiltonin kaltaisesta bimbosta, joka on ottanu söötin käsilaukkukokoisen koristekoiran, jota ei kuitenkaan jaksa kouluttaa tavoille ja kohtelee koiraa kuin ihmisvauvaa. Tämä fifi on sitten kotinsa tyranni ja lenkkipolkujen ärsyttävä räksyttäjä ja hyökkäilijä.
Iso fifi otetaan samalla tavalla väärin perustein egon jatkeeksi, ei jakseta kouluttaa. Sillä sitten päästään uutisotsikoihin vähän eri lempinimillä. - tuutelituu
Mulla fifi meinaa myös sellaista kouluttamatonta pikkupuudelia, joka kulkee timanttipannassa ja /tai käsilaukussa.. Ja ne kaikki räkyttävät "söpöt pikku lutuset" kuuluu samaan kategoriaan. Ja isot kouluttamattomat on myös rakkeja. Joskus ne pienet (ei ole koulutuksella väliä) ovat myöskin nimikkeen "suupala" alla. Tämä tosin aivan huumoripohjalla.
Itelläni menee hermot noitten kouluttamattomien kanssa, kun itse edes yritän tehdä jotain koirieni kanssa (ovat siis isohkoja). Koirani provosoituvat kyllä, jos on tarpeeksi ärsyttävä pieni räkyttämässä nenän edessä, sitten tietenkin ojennan omaani, mutta joskus käy mielessä, että voisinpa tehdä saman sille ärsyttäjälle =/
Itse en oo varmaan ikinä nähnyt hyväkäytöksistä / koulutettua chihuahuaa. Valitettavasti, ja tämä saa aikaan kaikki kyseisen rodun edustajat leimattuna minun silmissäni. Olen kyllä muita pieniä rotuja nähnyt toimivan hyvin, ja isoja riuhtovan minkä jaksaavat..- chihu myöskin
No minulla on ainakin kotonani koulutettu chihuahua, jolla on aivan samat säännöt kuin noilla isommillakin.
Enkä loukkaannu jos joku nimittää omiani fifiksi tai rakiksi tai hurtaksi, aivan sama.
Ehkä esim just chihujen koulutus jää puutteelliseksi monelta siksi, että ovat niin helppoja napata kainaloon toisen koiran tullessa vastaan.
Oikeinhan se ei tietenkään ole, vaan koira kun koira koosta riippumatta olisi opetettava ohittamaan.
Toiseksi vieraat ihmiset puuttuvat todella helposti esim. just chihun koulutukseen, sitä pidetään ihan vauvana pienen kokonsa vuoksi.
Onpa mullekkin muutaman kerran sanottu, eihän se vielä voi osata kävellä sivulla, istua tms. " Ei noin pieneltä pennulta voi vaatia et se tottelis. jne. jne.
Isompien kanssa kukaan ei tule neuvomaan.
Sitä en tiedä miksi jotkut inhoavat pieniä,pitäis kysyä niiltä.Outo ja vähän yliampuva tunnetila,kohdistuen johonkin vähemmän oleelliseen elämässä.
Se sitten,jos on pelkästä pitämisestä tai ei kiinni,niin mikäs siinä.Makuasioitahan nuot...
Minua ei tuo fifi sana ärsytä.Tosin riippuu vähän missä mielessä kukakin käyttää.Jokasävyssä se nyt ei ihan kivaa,saati korrektia tosiaan ole.
Tuli vaan mieleen,kun kerran olin eräässä kioskissa sisäpuolella pikkukoissu sylissä,niin edessä oli mies,joka nyt vähemmän järkevää päästeli naamastaan.
"Ai sul on tollanen nyrkillä tapettava pikkififi"...Noh,mitäpä minä tuosta,varsinkin kun hyvällä päällä olin :D
Mutta kuinka sattuikin,ulkona,minne olin jättänyt vähän iiiiisomman mallin :D,niin ko.mies oli jättänyt,tosin hyvän välimatkan päähän isohkon sekarotuisen turrinsa,joka räyskytti omaani.
Pakkohan se oli kuitata,kun koko eroakin oli ihan "kivasti" joka suuntaan :D omaani,että "ai täällä on toinenkin nyrkillä tapettava pikkufifi,joka jo huutaa isäntää apuun,ettei iso paha susi sitä syö..."
Juu,ilkeä ja hävytön olin,mutta joskus ei voi vastustaa kiusausta sitä olla...- gfhgjhgjhkhkjklljl
Hauskanen tarina ;)
- Pikkufifi isofifi
Itselläni fifeihin kuuluu KAIKKI kouluttamattomat koirat.kyllä myös se kouluttamaton mastiffi on fifi. Koiran tai omistajan ulkonäöllä tai koolla ei tässä asiassa ole mitään merkitystä. Itse enempi nostan hattua niille joilla on se hyvinkoulutettu chichuahua ;)
- raggi
itse lasken fifiksi sellaiset pienet puudelit, chiuahuat tms jotka voisi kuvitella näkevänsä jonkun hienosto rouvan (jolla turkis olkapäillä ja joka paikka kimaltelee jalokivistä ja koira koristeltu emäntänsä tapaan) mukana.. ehkä tullu lapsena jostain elokuvista tms piiretyistä tuo pinttymä fifistä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä2693080Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa802606SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1822208Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää301989Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1181717Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.941445Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten421419HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363531403Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1221284- 941241