Goiji

Aulee

Enpä tiedä olenko oikealla palstalla mutta kysyn nyt viisaammiltani: Tänä kesänä istutin 2 goijia ja hyvin nuo kasvoivat. Mutta nyt pukkaa talvea, vaikka lauhaa on niin valo vähenee. Vaan nämä eivät ymmärrä kellastua , vähitellen vihreät lehdet varisevat. Eikös kaikki lehtensä pudottajat kellastu/punastu ensin? Olenko tehnyt jotain väärin? Voisinko vielä tehdä jotain? Odotanko vain ensi kesää ja katson miten kävi? Istutin pensaat kesäkuun alussa, lannoitin silloin. Paikka puolivarj. Vyöhyke 2. Myyntipaikassa luvattiin pakkasensieto jopa -30 asti. Kiitos etukäteen yst. neuvoista!

3

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • berberis

      Jos kasvi on kovin eteläistä alkuperää (kuten Goiji), voi olla ettei se ymmärrä kellastuttaa lehtiää (vähän sama kuin ryhmäruusu kukkivat, kunnes kukat paleltuvat). Älä siis vielä hätäänny. Koska kasvi on uusi Suomessa, suosittelen että suojaat sen ainakin ensimmäisinä talvina pakkaspeitteellä. Vaikka lappu lupaa kestoa 30 pakkasasteeseen, en siihen ihan välttämättä uskoisi,

    • kasvattaja

      Goji-marja on kyllä kotoisin Kiinan ja Tiibetin alueilta, joissa on myös todella kylmää, joten ei kovin eteläistä alkuperää :)

      2 vyöhykkeellä pitäis menestyä talven ulkona, mutta kannattaa suojata talveski, niinkuin berberis:kin neuvoi.

      Itse jätin toisen ulos ja toisen vein kellariin, keväällä sitten näkee kumpika on elossa, olen III-vyöhykkeellä.

    • Aulee

      Kiitos teille! Suojailen noita sitten kun säänkin lupaillaan kylmenevän. Pöhköiltä pensailta ne kyllä näyttää kun toinen vielä uutta versoa pukkaa ja molemmissa paljon vihreitä lehtiä jäljellä. Onpahan jännittävää odotusta pitkän talven "ratoksi". :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe