Enpä tiedä olenko oikealla palstalla mutta kysyn nyt viisaammiltani: Tänä kesänä istutin 2 goijia ja hyvin nuo kasvoivat. Mutta nyt pukkaa talvea, vaikka lauhaa on niin valo vähenee. Vaan nämä eivät ymmärrä kellastua , vähitellen vihreät lehdet varisevat. Eikös kaikki lehtensä pudottajat kellastu/punastu ensin? Olenko tehnyt jotain väärin? Voisinko vielä tehdä jotain? Odotanko vain ensi kesää ja katson miten kävi? Istutin pensaat kesäkuun alussa, lannoitin silloin. Paikka puolivarj. Vyöhyke 2. Myyntipaikassa luvattiin pakkasensieto jopa -30 asti. Kiitos etukäteen yst. neuvoista!
Goiji
3
148
Vastaukset
- berberis
Jos kasvi on kovin eteläistä alkuperää (kuten Goiji), voi olla ettei se ymmärrä kellastuttaa lehtiää (vähän sama kuin ryhmäruusu kukkivat, kunnes kukat paleltuvat). Älä siis vielä hätäänny. Koska kasvi on uusi Suomessa, suosittelen että suojaat sen ainakin ensimmäisinä talvina pakkaspeitteellä. Vaikka lappu lupaa kestoa 30 pakkasasteeseen, en siihen ihan välttämättä uskoisi,
- kasvattaja
Goji-marja on kyllä kotoisin Kiinan ja Tiibetin alueilta, joissa on myös todella kylmää, joten ei kovin eteläistä alkuperää :)
2 vyöhykkeellä pitäis menestyä talven ulkona, mutta kannattaa suojata talveski, niinkuin berberis:kin neuvoi.
Itse jätin toisen ulos ja toisen vein kellariin, keväällä sitten näkee kumpika on elossa, olen III-vyöhykkeellä. - Aulee
Kiitos teille! Suojailen noita sitten kun säänkin lupaillaan kylmenevän. Pöhköiltä pensailta ne kyllä näyttää kun toinen vielä uutta versoa pukkaa ja molemmissa paljon vihreitä lehtiä jäljellä. Onpahan jännittävää odotusta pitkän talven "ratoksi". :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk853250Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921859Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871703- 1401533
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651458- 1621413
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671331Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur931329Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001274- 861247