Olen huomannut että suomessa uskonvapaus tarkoittaa sitä että saa vapaasti uskoa kristinuskoon, muu taas sitten on kiellettyä tai syrjittyä vailla oikeudenmukaisuutta.
Uskonvapauslain vastainen uskonvapaus,
7
249
Vastaukset
- AteistinenDiktatuuri
Höpölöpö. Saat olla täysin vapaasti ateisti. Sinun ja sinun lapsesi ei tarvitse osallistua mihinkään uskonnolliseen toimintaan, jos ette halua. Mutta, mutta... olen huomannut sen, että ateistille ei mikään muu riittäisi, että kaikki uskonnollinen (erityisesti kristillinen) toiminta kiellettäisiin koko maassa. Sitten he kokisivat "todellisen uskonnonvapauden".
Heidän toiveyhteiskuntansa olisi samanlainen kuin ateistinen Neuvostoyhteiskunta tai ateistinen Pohjois-Korean yhteiskunta. Näissähän maissa ateistinen diktatuuri oli ja on voimassa eli uskonnollinen toiminta on täysin kiellettyä tai ainakin erittäin epäsuotavaa. Sinne vaan Pohjois-Koreaan, siellä toiveesi on toteutettu - tupsaliina
Suomessa ei vielä saa olla vapaasti ateisti, eikä muun kuin ev.lut. tai ortodoksisen seurakunnan jäsen. Nuo kirkkokunnat kuuluvat toistaiseksi opetusministeriön toimialaan eli ne on erikseen mainittu mm. tuen saajiksi.
Tässä maassa harjoitetaan melkomoista määrää uskontoja / filosofioita, kuten hinduismin ja buddhalaisuuden eri muodot, juutalaisuus, islamin eri muodot, eri new age -suuntaukset tai uudelleen elvytetyt pakanauskonnot. Näistä mitkään eivät nauti samanlaista valtion "luottamusta".
Lisäksi valtio ja ev.lut. kirkkokunta ovat monella tapaa kietoutuneet toisiinsa. Esimerkkejä:
- Koulujen uskonnonopetus kustannetaan verovaroista, paitsi jos uskonto on jokin muu kuin ev.lut. Elämänkatsomustietoa ei ole vielä saatavissa kaikille, koska siihen tarvitaan nyt 3 oppilasta ja tulevaisuudessa vaadittavaa oppilasmäärää on ehdotettu lisättäväksi sen sijaan, että kaikilla olisi elämänkatsomustietoa.
- Yhteisöverosta iso osa tilitetään ev.lut.kirkolle - myös niiden firmojen tuotosta, joiden työntekijät eivät kuulu kirkkoon (tai joiden liiketoiminta voisi olla kyseenalaista kirkon kannalta, esim. anniskeluravintolat tai itämaisten taistelulajien koulutuskeskukset).
- Henkilö ei voi edelleenkään "kuolla rauhassa" kaikilla paikkakunnilla, vaan joutuu kirkkomaahan. Osalla kaupungeista on jo kunnallisia hautausmaita, mutta sen verran harvassa ne vielä ovat, että asuinkuntaan hautaaminen ei aina onnistu.
- Maistraatissa vihittäessä pitää edelleen käydä läpi vihkikaava, joka on muunnelma kristillisestä. Mihin sitä tarvitaan? Erotessa tai puolison kuollessa laki katsoo lopulta vain sitä, ovatko allekirjoitukset vihkitodistuksessa. - Perustuslaill
Perustuslain 11 § on nimeltää "uskonnon ja omantunnon vapaus". Siinä on oikeuksia myös uskonnottomille, ei pelkästään vapautta uskonnoista, vaan myös oikeus ilmaista oma uskonnoton vakaumus ja elää sen mukaan.
- outoperhe
Emme kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Silti päiväkoti vie lastamme joulu-ja kevätkirkkoon itsestäänselvänä asiana. Kun mainitsin, ettemme kuulu kirkkoon, ei kukaan sen jälkeenkään kysynyt, saako lapsemme lähteä kirkkoon vai ei. No, toki hän saa lähteä. Ei kai se kirkossa käyminen voi ainakaan pahasti traumatisoida. Enemmän minua tässä ärsyttää päiväkodin asenne. Paikkakuntamme tuntuu olevan muutenkin kovin seurakuntakeskeistä. Olemme siis varsinaisia kummajaisia.
- sharia vapaalla
Suurmpi trauma lapsellesi tulisi, jos hän jäisi yksin päiväkotiin silloin, kun muut lapset pääsevät vaikkapa lastenkirkko-tilaisuuteen.
No, ehkä päiväkodeissa alkaa olla jo ateistien ja muslimien lapsia sen verran, että leikkikavareita riittäisi kirkonmenojen ajaksi!
Hoida itse lapsesi silloin, kun on päiväkodissa vaarallinen tapahtuma. - KysynVaan-76
sharia vapaalla kirjoitti:
Suurmpi trauma lapsellesi tulisi, jos hän jäisi yksin päiväkotiin silloin, kun muut lapset pääsevät vaikkapa lastenkirkko-tilaisuuteen.
No, ehkä päiväkodeissa alkaa olla jo ateistien ja muslimien lapsia sen verran, että leikkikavareita riittäisi kirkonmenojen ajaksi!
Hoida itse lapsesi silloin, kun on päiväkodissa vaarallinen tapahtuma."Hoida itse lapsesi silloin, kun on päiväkodissa vaarallinen tapahtuma."
Miksi? Eikö yhtä hyvin voisi vaatia että kirkkoon kuuluvien vanhemmat vievät lapsensa ihan itse sinne kirkkoon jos sinne heidät haluavat?
- ettäs silleee...
Ostat vaan kierrätyksestä halvan raamatun tai koraanin ,meet metsän siimekseen asetat ne sillä avoinna maahan ja väännät niihin torttusi , niin kaikki uskonnon saasta katoaa päästäsi ja aivot rullaavat sen jälkeen kirkkaammin . -- eikä ole edes rikos , ei jumalan pilkkaa.--
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1502029
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3241230Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.831048- 35908
- 107898
- 53844
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31839Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta21775Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos58739Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44711