Mitä ajattelette kristillisistä kouluista? Radio Deissä oli tänään keskustelu aiheesta. Kaksi uskovaista keskusteli. Toinen taisi olla perati kristillisen koulun rehtori. Hän oli sitä mieltä, että kunnalliset koulut olivat menneet viime aikoina huonompaan suuntaa kristittyjen kannalta. Ihan kuin heidät, heidän lapsensa, olisi siellä nurkaan ahdistettu eikä heidän vakaumuksensa saa ansaitsemaansa kohtelua.
Mutta kristikkisessä koulussa on kaikki hyvin tai ainakin paremmin. Ei oo tupakkaa, huumeita eikä kiusaamista, ja jos onkin niin siihen puututtaan heti,
Toinen keskustelija oli ymmärtäväisempi "tavallisia" kunnallisia kouluja kohtaan mutta hyväksyi kristillisetkin koulut. Hän jopa piti suotavana, että uskovaisten lapset käyvät tavallista koulua. He ovat siellä ikään kuin valona muiden joukossa, ja voivat vaikuttaa muihin oppilaisiin esimerkillään. Hän ei pelännyt, että he nielisivät kaiken kuolussa opetetun, jos se on kotikasvatuksen kanssa ristiriidassa. Toinen keskustelija sitä pelkäsi. Siis sitä miten opetus ja muut oppilaat mielipiteillään voivat vaikuttaa, ja uskovaiset lapset eivät uskalla olla eri mieltä ja näin erottua joukosta.
Sääliksi käy kristilliseen kouluun joutuvia, mutta olis siinä se hyvä puoli, että tavallisissa kuoluissa uskonnon asenma heikentyisi.
Kristilliset koulut?
74
5470
Vastaukset
- pelimerkki
Peruskoulun pitää olla kaikille sama. Eihän noita kristillisiä kouluja edes pystytä kunnolla valvomaan. Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?
Uskonnot pois kouluopetuksesta, piste.- KOK X
Uskonnot pois kouluopetuksesta, piste. "
Turhaan täällä vingut, kristilliset koulut pysyvät ja voivat erittäin hyvin. - pelimerkki
KOK X kirjoitti:
Uskonnot pois kouluopetuksesta, piste. "
Turhaan täällä vingut, kristilliset koulut pysyvät ja voivat erittäin hyvin.Puolustat siis lasten uskonnollista aivopesua ja tiedon saannin estämistä. Ihmekös se sitten, että olet uskis.
- Tiedetään kyllä
"Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?"
Hesarin Nyt-liitteessä oli kerran juttu, jossa eräs uskonnollisen koulun käynyt kertoi millaista opetusta kristillisessä koulussa sai - evoluutiosta kerrottiin hyvin lyhyesti ivaten ja pilkallisesti naureskellen miksi se huuhaata ja sen jälkeen keskityttiin oikeaan totuuteen eli (nuoren maan) kreationismiin.
Kyseinen ihminen tajusi kuulemma vasta paljon myöhemmin aikuisiässä ja uskonnolliset piirit hylänneenä, millaista luokatonta sontaa hänelle oli syötetty.
Ja kuten tälläkin palstalla on ainaisesti ja jatkuvasti nähty, niin uskovilla ei tunnetusti ole mitään moraalia jatkuvan valehtelun suhteen. Sellainen seikka kuin törkeä valehtelu ei merkitse heille yhtään mitään, kunhan se vain tehdään oikean asian eli uskonnon puolesta.
Ja tämän vuoksi saamme siis tänäänkin lukea palstalta viestin (Raamattu pitääkin paikkansa?), jossa palstalle on ties kuinka monennen kerran syötetty ikivanha valhe siitä, miten NASA:n ja IBM:n työntekijät olisivat hämmästyneinä todenneet, että "avaruuden ajanlaskusta puuttuu vuorokausi". Erityisen hämmästyttävää tässä jutussa olikin se, että sen paremmin NASA kuin IBM eivät tiedä mitään kyseisestä väitetystä tapahtumasta, eikä niiden palveluksessa ole koskaan työskennellyt jutussa mainittuja henkilöitä.
Ja mitä tekee uskova, kun jää taas kerran kiinni todella tökerön ja moneen moneen kertaan valheeksi todistetun valheen uudelleen levittämisestä? Pyytää kenties nöyrästi anteeksi törkeitä valheitaan? No ei ikinä eikä koskaan. Uskova laittaa samat valheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Se on sitä kuuluisaa uskismoraalia. Sitä kuuluisaa moraalin irvikuvaa, joka ei ole edes koiranpaskan arvoista. - pelimerkki
Tiedetään kyllä kirjoitti:
"Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?"
Hesarin Nyt-liitteessä oli kerran juttu, jossa eräs uskonnollisen koulun käynyt kertoi millaista opetusta kristillisessä koulussa sai - evoluutiosta kerrottiin hyvin lyhyesti ivaten ja pilkallisesti naureskellen miksi se huuhaata ja sen jälkeen keskityttiin oikeaan totuuteen eli (nuoren maan) kreationismiin.
Kyseinen ihminen tajusi kuulemma vasta paljon myöhemmin aikuisiässä ja uskonnolliset piirit hylänneenä, millaista luokatonta sontaa hänelle oli syötetty.
Ja kuten tälläkin palstalla on ainaisesti ja jatkuvasti nähty, niin uskovilla ei tunnetusti ole mitään moraalia jatkuvan valehtelun suhteen. Sellainen seikka kuin törkeä valehtelu ei merkitse heille yhtään mitään, kunhan se vain tehdään oikean asian eli uskonnon puolesta.
Ja tämän vuoksi saamme siis tänäänkin lukea palstalta viestin (Raamattu pitääkin paikkansa?), jossa palstalle on ties kuinka monennen kerran syötetty ikivanha valhe siitä, miten NASA:n ja IBM:n työntekijät olisivat hämmästyneinä todenneet, että "avaruuden ajanlaskusta puuttuu vuorokausi". Erityisen hämmästyttävää tässä jutussa olikin se, että sen paremmin NASA kuin IBM eivät tiedä mitään kyseisestä väitetystä tapahtumasta, eikä niiden palveluksessa ole koskaan työskennellyt jutussa mainittuja henkilöitä.
Ja mitä tekee uskova, kun jää taas kerran kiinni todella tökerön ja moneen moneen kertaan valheeksi todistetun valheen uudelleen levittämisestä? Pyytää kenties nöyrästi anteeksi törkeitä valheitaan? No ei ikinä eikä koskaan. Uskova laittaa samat valheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Se on sitä kuuluisaa uskismoraalia. Sitä kuuluisaa moraalin irvikuvaa, joka ei ole edes koiranpaskan arvoista.Ihmettelen ettei tuollaista valehtelua saada kitkettyä. Miten nuo krisselikoulun käyneet mahtavat pärjätä yo-kokeissa? Eivät varmaankaan vastaa ainakaan biologian kysymyksiin reaalissa. Eivät yksinkertaisesti tiedä tarpeeksi vastatakseen.
Tiedetään kyllä kirjoitti:
"Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?"
Hesarin Nyt-liitteessä oli kerran juttu, jossa eräs uskonnollisen koulun käynyt kertoi millaista opetusta kristillisessä koulussa sai - evoluutiosta kerrottiin hyvin lyhyesti ivaten ja pilkallisesti naureskellen miksi se huuhaata ja sen jälkeen keskityttiin oikeaan totuuteen eli (nuoren maan) kreationismiin.
Kyseinen ihminen tajusi kuulemma vasta paljon myöhemmin aikuisiässä ja uskonnolliset piirit hylänneenä, millaista luokatonta sontaa hänelle oli syötetty.
Ja kuten tälläkin palstalla on ainaisesti ja jatkuvasti nähty, niin uskovilla ei tunnetusti ole mitään moraalia jatkuvan valehtelun suhteen. Sellainen seikka kuin törkeä valehtelu ei merkitse heille yhtään mitään, kunhan se vain tehdään oikean asian eli uskonnon puolesta.
Ja tämän vuoksi saamme siis tänäänkin lukea palstalta viestin (Raamattu pitääkin paikkansa?), jossa palstalle on ties kuinka monennen kerran syötetty ikivanha valhe siitä, miten NASA:n ja IBM:n työntekijät olisivat hämmästyneinä todenneet, että "avaruuden ajanlaskusta puuttuu vuorokausi". Erityisen hämmästyttävää tässä jutussa olikin se, että sen paremmin NASA kuin IBM eivät tiedä mitään kyseisestä väitetystä tapahtumasta, eikä niiden palveluksessa ole koskaan työskennellyt jutussa mainittuja henkilöitä.
Ja mitä tekee uskova, kun jää taas kerran kiinni todella tökerön ja moneen moneen kertaan valheeksi todistetun valheen uudelleen levittämisestä? Pyytää kenties nöyrästi anteeksi törkeitä valheitaan? No ei ikinä eikä koskaan. Uskova laittaa samat valheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Se on sitä kuuluisaa uskismoraalia. Sitä kuuluisaa moraalin irvikuvaa, joka ei ole edes koiranpaskan arvoista.Ne mahtaa olla käännytyskeskuksia.
http://www.kristillinenkoulu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=27&lang=fi
"Kristillisen koulun opetussuunnitelma seuraa valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteita. Kaikissa aineissa kristillisyys tuodaan esiin selkeyttämällä eri aineisiin liittyviä raamatullisia periaatteita ja totuuksia."
Jos se on tätä, niin sairaaltahan se vaikuttaa. "KAIKISSA AINEISSA kristillisyys tuodaan esiin...". Ja opetettava tarvitsee PELASTUSTA....
http://www.oulunkristillinenkoulu.fi/toimintaajatus.html
"Oulun Kristillisessä Koulussa käytetään opetussuunnitelmaa, jonka Opetusministeriö on hyväksynyt peruskoulua korvaavan koulun opetussuunnitelmaksi. Tämä opetussuunnitelma on laadittu valtakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman mukaisesti. Opetuksessa noudatetaan peruskoulun opetussuunnitelman perusteita. Kristinuskon keskeisiä perusasioita opetetaan läpäisyperiaatteella. Erilaisten painotusten opettaminen jää kotien tehtäväksi."
Mikähän on LÄPÄISYPERIAATE?- kysympähän vaam
'Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?'
Kuinkahan hyvin sitä evoluutiota opetaan ns. tavallisissa kouluissa? Kun kuuntelee porukan puheita kadulla sun muualla, niin melko hämärä se niiden käsitys siitäkin asiasta on. Saman näkee täällä netissä. Mutta sulle nyt tietysti riittää, että kersat ei sentään usko luomiskertomukseen ja kaikki on hyvin. On se hienoa tämä 1800-luvun henkisten vääntöjen uudelleeneläminen. - Lapset_Koulutiellä
kysympähän vaam kirjoitti:
'Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?'
Kuinkahan hyvin sitä evoluutiota opetaan ns. tavallisissa kouluissa? Kun kuuntelee porukan puheita kadulla sun muualla, niin melko hämärä se niiden käsitys siitäkin asiasta on. Saman näkee täällä netissä. Mutta sulle nyt tietysti riittää, että kersat ei sentään usko luomiskertomukseen ja kaikki on hyvin. On se hienoa tämä 1800-luvun henkisten vääntöjen uudelleeneläminen.Esimerkki uskonnollisesta koulusta.
http://areena.yle.fi/1-3732903 - yruory
Ruotsissa ainakin ovat vastatuulessa. Siellä kysellään yhä useammin miksi niitä tuetaan valtion rahoista, kun todellakin niiden opetusta on vaikea valvoa, ja vähän väliä kuitenkin tulee tietoon että ei siellä opetussuunnitelmaa toteuteta. Uskomukset menevät tiedon edelle.
- Anonyymi
Oma mielikuvitukseni ei ole mennyt vielä niin pitkälle onneksi että mihinkään alkuräjähdykseen tai evoluutioteoriaan uskoisin. Evoluutio on vain teoria. Kaikkea puppua se maailma yrittää meidän päälle heittää.
- Anonyymi
kekek-kekek kirjoitti:
Ne mahtaa olla käännytyskeskuksia.
http://www.kristillinenkoulu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=27&lang=fi
"Kristillisen koulun opetussuunnitelma seuraa valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteita. Kaikissa aineissa kristillisyys tuodaan esiin selkeyttämällä eri aineisiin liittyviä raamatullisia periaatteita ja totuuksia."
Jos se on tätä, niin sairaaltahan se vaikuttaa. "KAIKISSA AINEISSA kristillisyys tuodaan esiin...". Ja opetettava tarvitsee PELASTUSTA....
http://www.oulunkristillinenkoulu.fi/toimintaajatus.html
"Oulun Kristillisessä Koulussa käytetään opetussuunnitelmaa, jonka Opetusministeriö on hyväksynyt peruskoulua korvaavan koulun opetussuunnitelmaksi. Tämä opetussuunnitelma on laadittu valtakunnallisen peruskoulun opetussuunnitelman mukaisesti. Opetuksessa noudatetaan peruskoulun opetussuunnitelman perusteita. Kristinuskon keskeisiä perusasioita opetetaan läpäisyperiaatteella. Erilaisten painotusten opettaminen jää kotien tehtäväksi."
Mikähän on LÄPÄISYPERIAATE?No siis... Tuohan ei ole nyt totta kaikkien kristillisten koulujen osalta, esimerkiksi kävin itse helsingin kristillisen koulun.
meille opetettiin ihan samalla tavalla biologiaa kuin muillakin ylä asteilla. Luimme ja teimme tehtävät evoluutiosta... Mutta ei yläasteen kirjoissa siitä kauheasti ollut tekstiä, kahden kappaleen Mittainen.
Meillä ei kaikissa aineissa suinkaan otettu kristinuskoa mukaan.. vain ruokarukouksissa tai aamunavauksissa. Uskontoa meillä oli kaksi jaksoa, toinen maailman uskonnoista ja toinen kristinuskosta. Meillä sai ihan vapaasti uskoa mihin uskoi, eikä todellakaan tarvinnut tietää kristinuskosta läpipääsyyn muissa aineissa, Kuin uskonnossa..
ylipäätään HKK oli mielestäni todella hyvä koulu. tottakai siellä on myös samoja ongelmia kuin muissa kouluissa, kiusaaminen on todellakin ollut suuri ongelma täällä, mutta sitä ratkaistiin. Tiedetään kyllä kirjoitti:
"Miten niissä opetetaan esimerkiksi biologiaa ja evoluutiota?"
Hesarin Nyt-liitteessä oli kerran juttu, jossa eräs uskonnollisen koulun käynyt kertoi millaista opetusta kristillisessä koulussa sai - evoluutiosta kerrottiin hyvin lyhyesti ivaten ja pilkallisesti naureskellen miksi se huuhaata ja sen jälkeen keskityttiin oikeaan totuuteen eli (nuoren maan) kreationismiin.
Kyseinen ihminen tajusi kuulemma vasta paljon myöhemmin aikuisiässä ja uskonnolliset piirit hylänneenä, millaista luokatonta sontaa hänelle oli syötetty.
Ja kuten tälläkin palstalla on ainaisesti ja jatkuvasti nähty, niin uskovilla ei tunnetusti ole mitään moraalia jatkuvan valehtelun suhteen. Sellainen seikka kuin törkeä valehtelu ei merkitse heille yhtään mitään, kunhan se vain tehdään oikean asian eli uskonnon puolesta.
Ja tämän vuoksi saamme siis tänäänkin lukea palstalta viestin (Raamattu pitääkin paikkansa?), jossa palstalle on ties kuinka monennen kerran syötetty ikivanha valhe siitä, miten NASA:n ja IBM:n työntekijät olisivat hämmästyneinä todenneet, että "avaruuden ajanlaskusta puuttuu vuorokausi". Erityisen hämmästyttävää tässä jutussa olikin se, että sen paremmin NASA kuin IBM eivät tiedä mitään kyseisestä väitetystä tapahtumasta, eikä niiden palveluksessa ole koskaan työskennellyt jutussa mainittuja henkilöitä.
Ja mitä tekee uskova, kun jää taas kerran kiinni todella tökerön ja moneen moneen kertaan valheeksi todistetun valheen uudelleen levittämisestä? Pyytää kenties nöyrästi anteeksi törkeitä valheitaan? No ei ikinä eikä koskaan. Uskova laittaa samat valheet uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Se on sitä kuuluisaa uskismoraalia. Sitä kuuluisaa moraalin irvikuvaa, joka ei ole edes koiranpaskan arvoista.Aloitin kansakoulun v.1953. Jossain vaiheessa tuli myös Darwin esille
Opettaja kiusaantuneena kertoi teoriasta. Kysyi yhdeltä oppilaalta uskotko tähän
Kiltti oppilas vastasi EN. Siinä kaikki Darwinista.VarmaTieto kirjoitti:
Aloitin kansakoulun v.1953. Jossain vaiheessa tuli myös Darwin esille
Opettaja kiusaantuneena kertoi teoriasta. Kysyi yhdeltä oppilaalta uskotko tähän
Kiltti oppilas vastasi EN. Siinä kaikki Darwinista.Kouluni oli kunnan kansakoulu en edes tiedä oliko siihen aikaan kristillisiä kouluja eikä minua sellaiseen kouluun olisi laitettu. Olimme ateisteja.
- xfhsx
Tää kristillisen koulun johtaja uskaltasi päästää nuoret tavalliseen kouluun vasta lukiossa, ja pitäisi heidät siihen asti uskonnollisessa umpiossa. Toinen luotti enemmän lasten kykyyn kohdata myös uskonnollisen viitekehyksen ukopuolinen, etten sanoisi todellinen maailma
- pelimerkki
Vai uskaltaisi. Outoa. Ei lapset noissakaan kouluissa vankeina ole. Kyllä niitä kavereita löytyy muualtakin kuin koulumaailmasta.
Ja jos on kiinnostusta saada tietoa, niin kirjastoista löytyy, kuten myös netistä.
Tuossa aloituksessa: "Mutta kristikkisessä koulussa on kaikki hyvin tai ainakin paremmin. Ei oo tupakkaa, huumeita eikä kiusaamista, ja jos onkin niin siihen puututtaan heti"
- Eipä siitä niin monta vuotta aikaa ole, kun erään kristillisen koulun opettajaa syytettiin vuosia jatkuneesta lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. En muista koulun nimeä, mutta se taisi olla kristillinen sisäoppilaitos, jossa oppilaat siis asuivat. - veskävely
Kristillisissä kouluissa tulisi ehdottomasti olla pakollisena oppiaineena vedenpäälläkävely
- kanttaa satsata laps
Ihan mahtava vaihtoehto. Kannatan. On niitä muuallakin kuin Suomessa.
- 87+8+87
Mitä koulua sinä kävit?
- 235rt4g
En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi opiskella epäjumalan uskonnon mukaan nimetyssä koulussa.
- huolestunut äiti
Antakaa herranjumala nyt lapsille mahdollisuus oppimiseen ja kasvamiseen turvallisessa ja rakastavassa kasvuympäristössä!
Te voitte itse uskoa olla uskomatta ihan rauhassa, mutta älkää tuputtako tapojanne lapsillemme! Rypekää epäuskossanne keskenänne, siitä kyllä saatte rangaistuksen kun aika koittaa, mutta säästäkää lapset epäpyhältä elämäntavaltanne!
Ettekö ollenkaan ajattele lapsien hyvinvointia? Parhaiten se turvataan Hyvässä Kristillisessä ilmapiirissä, jossa opetetaan Jeesuksen rakkaudesta. Olette käsittämättömän itsekästä porukkaa, ateistit-- pelimerkki
"Antakaa herranjumala nyt lapsille mahdollisuus oppimiseen ja kasvamiseen turvallisessa ja rakastavassa kasvuympäristössä!"
- Kannattaa lukea kuinka turvallista ja rakastettavaa se on.
http://yle.fi/mot/af010903/kasikirjoitus.htm Hyvä Huolestunut äiti,
Jos kirjoitat ihan vakavissasi, niin tahdon kertoa: Nimenomaan lapsia tahdomme suojella pahalta. Emmekä pelkästään omia lapsiamme.- R. Sitia
pelimerkki kirjoitti:
"Antakaa herranjumala nyt lapsille mahdollisuus oppimiseen ja kasvamiseen turvallisessa ja rakastavassa kasvuympäristössä!"
- Kannattaa lukea kuinka turvallista ja rakastettavaa se on.
http://yle.fi/mot/af010903/kasikirjoitus.htmTässä malliesimerkkiä rapakon takaa kristillisistä kouluista:
http://edition.cnn.com/video/#/video/bestoftv/2011/09/01/ac-tuchman-ungodly-home.cnn R. Sitia kirjoitti:
Tässä malliesimerkkiä rapakon takaa kristillisistä kouluista:
http://edition.cnn.com/video/#/video/bestoftv/2011/09/01/ac-tuchman-ungodly-home.cnnJärkyttävää!!!! :(
Suomessa on 11 kristillistä koulua.
Ainakin osassa näistä ilmeisesti opetetaan kreationismiä ja evoluutioteoriaa rinnakkain. Sopii arvata kumpaan lapset uskovat. Tämä on ollut ongelma myös joissakin tavallisissa kouluissa, kun opetusohjelma ei ole sopinut opettajan maailmankuvaan. Tällöin evoluutio ja kosmologia on jätetty itsenäisen opiskelun varaan. Näissä tapauksissa lasten oikeus saada perusopetusta ei toteudu. Jos opetuksesta puuttuu oleelisia sisältöjä, jää myös oppivelvollisuus toteutumatta. Näiltä lapsilta ja nuorilta jää oppimatta luonnon ihmeet ja lainalaisuudet ja niitä tutkivan tieteen menetelmät. Heidän elämänsä sulkeutuu ahtaaseen maailmankuvaan.>>Tämä on ollut ongelma myös joissakin tavallisissa kouluissa, kun opetusohjelma ei ole sopinut opettajan maailmankuvaan.
kekek-kekek kirjoitti:
>>Tämä on ollut ongelma myös joissakin tavallisissa kouluissa, kun opetusohjelma ei ole sopinut opettajan maailmankuvaan.
*Onko todellakin näin, että Suomessa tavallisenkin peruskoulun opettaja voi tehdä samaa mitä ovelta-ovelle käännyttäjä, ja nostaa siitä vielä palkkaa valtiolta?*
Sääntö on, että ei voi. Opetuksen pitää perustua vallitsevaan opetussuunnitelmaan, ja sen mukaan opetettavien asioiden on oltava tieteellisesti todistettuja faktoja. Luomisopin opettaminen totuutena ja/tai evoluution valheelliseksi väittäminen ovat virkavirheitä.
Ei muuta kuin kouluja tai opettajien nimiä esille, irtisanomisperuste täyttyy jos jatkuvasti jättää työnsä tekemättä ja/tai lisää opetussisältöihin omia uskomuksiaan.
Mielipiteitä ja näkemyksiä saa toki laukoa kuka vain. Ja tuskin uskonnolliset koulut sen parempia ainakaan ole kuin sekulaariset.
Itse olen käynyt uskonnollisen että maallisen koulun. Ja omiin kokemuksiini verraten, en nähnyt nähyt ainakaan itse paljoa eroa maallisen ja uskonnollisen koulujen välillä pitemmällä matkalla. Molemmissa kun tupakoitsioita ja häiriköitä riitti. Mutta kerta kun saan itse valita. Valitsen silti lapsilleni maallisen. Koska ei syötä uskonnollisia ennakkoluuloja lapsille. Uskontoja heille toki saa opettaa.- kasvattaja
Ateistit hakevat mallia mm. Ranskasta, mutta unohtavat sitten, että siellä on runsaasti kristillisiä kouluja, vaihtoehtona valtiolliselle koululaitokselle. Myös Hollannissa, kuten monissa muissa sivistysmaissa kristillinen vaihtoehto valtiolliselle koululle on todettu parhaaksi mahdolliseksi. Kristillisiin kouluihin on tulossa enemmän oppilaita kuin niihin voidaan ottaa.
Monen ei-kristillisen uskonnon esim islamin kannattajat tuovat lapsensa kristillisiin kouluihin juuri perusarvojen, moniarvoisuuden ja suvaitsevaisuuden vuoksi. Niissä kasvaa sukupolvi, joka osaa kunnioittaa toisella tavalla ajattelevia, muunuskoisia ja uskonnottomiakin. Siksi kristillisten koulujen suosio ympäri Euroopan sivistysmaita on ylivertainen muka "tunnustuksettomiin" kouluihin verattuna.
Kristilliset koulut eivät ole "yhden totuuden" kouluja kuten Kekkoslandian koululaitos, jossa ei sallita moninaisuutta, moniarvoisuutta ja omilla aivoillaan ajattelemista. Ikävä kyllä Suomessa ei sallita sananvapautta, moniarvoisuutta eikä valinnanvapautta, vaan ihmiset pakotetaan oppimaan yhden maailmankatsomuksen "totuutta"."kristillinen vaihtoehto valtiolliselle koululle on todettu parhaaksi mahdolliseksi. Kristillisiin kouluihin on tulossa enemmän oppilaita kuin niihin voidaan ottaa."
Ja sittes ei muuta kuin lähteitä pöytään. Kävin tonkimassa googlella mitä asiasta löytyy. "parhaaksi mahdolliseksi." - Varmasti voi valtiollisen koulun rinnalla hyvin ollakkin.
Mutta että onko parempi tai huonompi. En mitään kovin yksimielistä lopputulosta saanut mistään.
- Welder88
Olen näyhnyt uskovaisten koulun. Siellä väitettiin että maailma on 6000 vuotta vanha ja ihmiset elivät joskus samaan aikaan dinosaurusten kanssa.
Kyllä siellä opetetaan matematiikkaa, maantietoa ja äidinkieltä mutta tuo mitä yllä mainitsin, saa minut voimaan pahoin.- fuskua vai totta?
Ihanko oikeasti? Haluamme kuulla lisää tästä paikasta, jos todella on olemassa.
- jessss!
"Kristilliset koulut?"
Kannatan niitä. Tällainen uutinen oli Kotimaassa. Opetusministeri siunailee.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/6560-opetusministeri-toivotti-siunausta-kristillisten-koulujen-rehtoreille- !
Todella heikko heitto Gustafssonnilta!
Siinä paljastui suosiota kalastelevan henkisen selkärangan ryhti = kuin keitetty makarooni - Tie ja totuus
Aiemmin kantaa ottavat keskustelut. Ja mutta joka koululla on toimitusjohtaja tai toimessa rehtori joka kantaa vastuun kuinka elävää tai haleaa on aiheen opetus. Tänä päivänä on opetuksen laatu kristillisessä kouluissa pohjamudissa, sinne valitaan aivan maallistuneita opettajia tutkimatta taustoja vs. tehtävän sijaisia jotka voivat aivan hyvin toimia maalistuneessa normi koulussa! Tiettävästi nyt on Vaasan kristillisessä koulussa käymässä niin että vuorotteluvapaalle jäävän rehtorin tilalle oltaisiin valitsemassa "susi lammasten vaateissa"!? opettajakunta on tätä valintaa vastaan täällä eteläpohjanmaalla. HUH puistattaa tason romhdus hyi olkkoonsa.
- Totuuden puolesta
Täysin samaa mieltä. Samanlainen tilanne on myös nk. Helsingin kristillisessä koulussa, rehtori "susi lammasten vaateissa".
- Totuuden puolesta
Viimeksi päivitetty: 27.07.2013
KAIKKI TIEDOT PERUSTUVAT VIRANOMAISLÄHTEISIIN JA OVAT DOKUMENTOITU SEKÄ JULKISIA
Niin kutsuttu Helsingin kristillinen koulu (HKK) on Pukinmäessä sijaitseva 100 % yksityisen yhdistyksen pyörittämä yksityisen perusopetuksen liiketoiminta. Koulussa on luokkia ensimmäisestä luokasta aina yhdeksänteen asti.
Tämä toiminta alkoi nk. kotikouluna 12.02.1987. Sen oli perustanut Lähetysnuoret Ry Helsingin kristillisen koulun kannatusyhdistys Ry:n nimellä. Jatkossa toiminta sai virallisen perustamisluvan 01.08.1995.
Huom! Selkeyden vuoksi on tärkeä ymmärtää, miten HKK eroa muista normaalista Helsingin kouluista. Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon, Etelä-Suomen aluehallintoviraston sekä 21.8.2012 Helsingin kaupungin opetusviraston hallintolakimiehen tietojen mukaan ”Helsingin kristillinen koulu ei ole Helsingin kaupungin peruskoulu” eikä ole sen nimisenä julkisoikeudellinen oikeushenkilö. Lisäksi Helsingin kaupungin opetustoimen johtaja Rauno Jarnila on todennut 05.02.2013 seuraavasti: "Helsingin Kristillisellä koululla on perusopetusta koskeva sopimus Helsingin kaupungin kanssa. Tähän sopimukseen perustuen Helsingin Kristillinen koulu toimii osana kaupungin kouluverkkoa, mutta ei kuitenkaan perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaisena lähikouluna." (ks. Helsingin kaupungin opetuslautakunnan esitystä (HEL 2012-014727 T 02 05 03 01).
Sen sijan on olemassa Helsingin kristillisen koulun kannatusyhdistys Ry eli yksinkertaisesti yhdistys, joka saa valtionapua perusopetuksen järjestämiseen. Normaaliin Helsingin kaupungin kouluihin verrattuna HKK:ssa opetussuunnitelma on suppeampi mm. vieraiden kielten opetus on ollut vähäistä.
Toiminta perustuu puhtaasti Yhdistyslakiin (26.5.1989/503) Yhdistyslaki (26.5.1989/503), jonka 16 § 1 mom. mukaan "Päätösvalta yhdistyksessä kuuluu sen jäsenille." Tällä hetkellä yhdistyksen hallituksen puheenjohtajana toimii Suomen helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen Suomen helluntaikirkko.
Kerhotoiminta puuttuu lukuun ottamatta iltapäiväkerhoa. Ko. nk. koulun rehtori Markus Andersson ajaa yritystä ottaa tarpeetonta 4 miljoonan euron lainaa ko. yhdistyksen jäsenten mielenpisteistä ja vastustamisesta pitämättä. Esim. hallituksen varajäsenet estetään pääsemästä yhdistyksen hallituksen kokouksiin. Tietoa ei ole annettu. Yhdistyksen kokouksen pöytäkirjantarkastaja ei saa pöytäkirjaa tarkastettavaksi lain vastaisesti lainkaan.
− Opetuslautakunta - 2013/Opev_2013-02-05
Esko Matikaisen johtama yhdistyksen hallitus ja rehtori/toiminnanjohtaja Markus Andersson ovat kieltäytyneet näyttämästä yhdistyksen jäsenille sellaisia julkisia tietoja niin, kuin esim. tilinpäätöksiä liitteineen.
Silloin kuin vuonna 2011 n. 600.000 (kuusisataatuhatta) euroa yhdistyksen varoista oli siirretty ulkopuolelle yksityisille pankeille sekä mitättömiin osakkeisiin, samanaikaisesti henkilökuntaa oli irtisanottu ja lomautettu huonoon taloustilanteeseen vedoten . Lisäksi samanaikaisesti pankkitilillä oli rahasumma n. 300.000 (kolmensadantuhannen) euron edestä. Eli yhteensä noin 1 miljoonaa euroa oli suora käytetty muuhun käyttötarkoitukseen kuin opetukseen. Tämä summa vastaa suuren piirtein puolet saadusta valtionavustuksesta siinä vuonna.
Opetushenkilökunnan palkkoja oli leikkattu noin 25 %. Samanaikaisesti sisäisen hallinnon (toiminnanjohtajan, saman henkilön kuin rehtorin) palkkakustannukset nousivat n. 25 %.
Opetusministeriöstä saatujen tietojen perusteella opettajan kesKipalkka oli n. 1800 e/kk. Sen sijan sisäisen hallinnon (toiminnanjohtajan, saman henkilön kuin rehtorin) keskipalkka nousi n. 9000 e/kk.
Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Esko Matikainen ja hallitus ovat kieltäytyneet antamasta selitystä yhdistykselle, mistä niin suuri palkkaero johtuu erityisesti ottaen huomioon, että toiminnanjohtajalla/rehtorilla ei ole opetusvelvollisuutta, ja onko tällainen toiminta eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävä ns. KRISTILLISESSÄ koulussa.
Yksi suurimmistä riskeistä on se, että nykyään ilmainen opetus muuttuu pian maksulliseksi. Sisäinen tilanne on tuliarkka.
Koulu on menettänyt viime parin vuoden aikana noin 30 % oppilaista. - Hämmentynyt vanhempi
Voisiko joku oikeasti asiasta tietävä kertoa minulle, miksi Helsingin kristillisen koulun (näyttää olevan muissakin kristillisissä kouluissa) aineenopettajilla on niin monta toisistaan hyvinkin kaukana olevaa opetettavaa ainetta? Julkisen peruskoulun puolella opettajilla ei ole näin ihmeellisiä aineyhdistelmiä eikä näin monta opettavaa ainetta. Onko niin, että rahoituksen takia on yhden opettajan opetettava omien aineidensa lisäksi myös paljon muuta, että virkavelvollisuuden tunnit täyttyisivät? Onko oikein, että kuka tahansa harrastelija opettaa jatkuvasti esim. liikuntaa, käsitöitä jne. Taito- ja taideaineissa tulee ehdottomasti olla pätevät yliopistossa arvosanan suorittaneet opettajat. Saako vanhemmat halutesssaan tietää, mikä kunkin opettajan todellinen pätevyys on?
- Totuuden puolesta
IHMISILLÄ ON OIKEUS TIETÄÄ TOTUUS, KENELLE LUOVUTTAA LAPSENA.
Kokemuksia on varmasti monenlaisia. Totuus on kuitenkin se, että suunnilleen vuodesta 2008 HKK:ssa on muodostanut yhden henkilön, Markus Anderssonin, kulttinsa.Hänen toimintansa ei saa kyseenalaistaa millään lailla koskaan. Mies osaa hyvin hymyillä ja kertoa satuja. Mikä piileskelle hymynsä alla?
Syksyllä 2013 poliisitutkintapöytäkirjan mukaan Markus Andersson käyttää neuvonantajana henkilöä, joka vv. 2011-2013 sai epärehellisyydestä Tuusulan käräjäoikeudessa sekä Helsingin hovioikeudessa lainvoimaiset tuomiot talousrikoksista (kirjanpitorikoksesta ja rekisterimerkintärikoksesta).
On merkillistä, että sama neuvonantajansa on aikaisemmin puolustanut Suomessa huumekauppaa (heroiini, kokaiini, amfetamiinia, marihuanaa, hasis) pyörittävän kansainvälisen rikollisliigan yhtä päätekijöistä (syyttäjän vaatimuksen mukaan tuomittu yhdeksäksi vuodeksi vankilaan) plus puolustanut joukkotuhon johtajaa (syyttäjän vaatimuksen mukaan tuomittu elinkautiseen). Onpas mielenkiintoinen seura Markus Anderssonilla!
Lisäksi Markus Andersson on valheellisesti perättömästi antanut v. 2013 poliisille tiedon, että kannatusyhdistyksen hallituksen varajäsen on uhannut HKK:n henkilökuntaa ampuma-asella.
Vanhempainneuvostoon hyväksytään ainoastaan Markus Anderssonille lojalit vanhemmat. Jo useimpi vuosi vanhempainneuvoston listasta puuttuu noin puolet luokista tai sinne on laitettu väärät nimet vastoin luokkien vanhempainkokousten vaalituloksia. Eli Markus Anderssonin toimintaan kriittisesti suhtautuvia vanhempia ja jopa kokonaisia luokia on syrjätty määrätietoisesti ja toistuvasti.
Miten Markus Andersson on huolehtinut HKK:n turvallisista opetusympäristöistä? Vuosien varrella on kuultu paljon erilaisia lupauksia. Yksikään ei ole toteutunut. Esim. maaliskuun 2014 loppussa erän luokan pojat ovat pahoinpitelleet naisopettajaa silloin, kuin hän puuttui luokassa järjestyshäiriöön. Naisopettaja joutui sairaslomalle.
Lapseni ovat kertoneet lukuisesti siitä, että harva on ollut se päivä ilman sijaisopettajaa. Joskus jopa useita sijaisia yhden päivän aikana. Oppitunnilla usein on katsottu leffa opetuksen sijasta. Tämä on tapahtunut 1.-6. luokissa.- Kivakouluon
Edellinen kirjoitus on valheellinen ja seurausta henk koht loukkaantumisesta. Ikävää, että tälläisiä kirjoitellaan ja pilataan koulun mainetta, joka on mielestämme ollut turvallinen hyvä koulu ja ehdottomasti haluamme kaikki lapsemme sinne ja lapset tykkäävät siellä olla ( on kokemusta muistakin kouluista).
- henkilökunta
Valitettavasti nyt reilun viikon sijaisena yhdellä Suomen kristillisellä koululla olleena täytyy itse kristittynä äitinä ja opettajana surumielin todeta, että olen syvästi järkyttynyt siitä miten huonosti ja ala-arvoisesti myös meidän kristittyjen kotien lapset ja nuoret käyttäytyvät!!!
Uskovien kotien vanhemmilla on liian monella kenties sellainen harhakäsitys, että he voivat "pelastaa" lapsensa taivaaseen mm. laittamalla lapsensa kristilliseen kouluun. Itseasiassa luulen, että etenkin "pakottamalla" murrosikäisen kristilliseen kouluun he saavat aikaan sen, että lapsi alkaa inhota kaikkea KRISTILLISTÄ.
Kyllä kotien ensisijainen tehtävä on kasvattaa ja opettaa lapset kunnioittamaan aikuisia ja toisia, antaa lapsille se kristillinen kasvatus ja arvot. Ainakin tämän kristillisen koulun ylä-luokilla opiskelu on monessa aineessa ihan yhtä tyhjän kanssa kun kakarat eivät osaa käyttäytyä, ja kapinoivat eivät vain koulua vaan kaikkea kristillistä vastaan. Ylipäätänsä ihmettelen mikä meitä suomalaisia vaivaa, kun emme enää osaa kasvattaa ja saa kuria lapsillemme/nuorillemme? Jos ei koulun käynti maistu niin voi sen oppivelvollisuuden suorittaa kotonakin...luulempa, että valtaosa oppisi kotikoulussa paljon enemmän kuin meluavassa luokassa, jossa tehokasta työskentely aikaa on lupulta 45 minuutista kenties 20 minuttia.
Itse en laittaisi lastani kristilliseen sen paremmin kuin minkään muunkaan "aatteen" kouluun, mieluummin vaikka kotikouluun, jos vaihtoehdot ois vähissä.- henkilökunta
edellisen lisäys - kyseessä on HELSINGIN KRISTYILLINEN KOULU.
Älkää sekoitaakaa muihin
- ihmi_nen
Puhukoon tämä fakta puolesta, että jopa Helsingin kristillisen koulun oma henkilökunta on siirtänyt jälkikasvunsa muihin "tavallisiin" kouluihin juuri huonon laadun takia! Monet vanhemmat ovat joutuneet ostamaan lisäksi yksityisopetusta tai itse ovat jääneet kotiin ja pitävät omille lapsille kotikoulua. Kotikouluopetus tapahtuu heille ILMAISEKSI vaikka Helsingin kristillinen koulu Opetusministeriön sekä Helsingin kaupungin opetuslautakunnan päätösten perusteella saa noin 10.000 Euroa per nuppi. Eikö tämän rahakorvauksen kuuluisi oikeudenmukaisesti maksaa juuri noille vanhemmille, ketkä pitävät kotikoulua? Miksi HKK saa pitää nämä rahat ja vielä valehdella suora päin naamaa ettei ole rahaa ja taloustilanne on heikko?
- Tiedote 30.5.2014
Helsingin kristillisen koulun Markus Anderssonin tiedote 30.5.2014:
Hallituksen tekemät säästöpäätökset ja niihin kuuluvat taloutta koskevat linjaukset astuvat ensi vuoden alusta voimaan ja koskevat erityisesti kaikkia yksityiskouluja hieman rajummin kuin kunnan peruskoulua. Tämä tarkoittaa sitä, että oma koulummekin joutuu tulevana lukuvuonna tuntemaan konkreettisesti säästötoimenpiteiden aiheuttamien määrärahojen leikkausten vaikutukset. Käytännössä se merkitsee sitä, että myös meidän koulussa joudutaan säästämään niin opetus-, palkka- kuin muissakin menoissa heti elokuun alusta lukien.- 234rtfgv
Mitä nuo valittavat. Eihän se ole kuin rukoilla lisää rahaa. Niinhän Mellerit yms tekevät ja hyvin toimii. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
- 617
Varjelkoon Taivaan Isä joutumasta siihen Helsingin kristilliseen kouluun. Onneksi saimme oman lapsemme nopeasti toiseen kaupunkiin kouluun ja ollaan todella onnellisia hänen menestyksestä! Silloin kuin HKK oli Jakomäessä siitä tuli lähialueen kirosana. Jopa lähikauppa antoi porttikiellon HKK:n oppilaille.
- VOI EI!!
KAUHEETA!!!
- nettitarkkis
VOI EI!! kirjoitti:
KAUHEETA!!!
Juma, tosi kova mesta. Tonne pitäs päästä, olis jotai muuta ku tää tyhmä nynny meikäkoulu!
- Viisas ateisti
Kauheeta!! Jokaisella kristillisen koulun käyneellä on taatusti elämän kestäviä traumoja. Kristinusko on vaarallisin uskonto. Ateismia sen olla pitää. Mitä elämä olisikaan ilman jumaluskon puutetta. Kauheeta edes ajatella!!
- vieras21
Eipä ole vaan sen varjolla omaa hyötyä materiaalista sekä epämateriaalista tavoittelevat henkilöt tai yhteisöt ovat vaaraksi. Helsingin kristillinen koulu on hyvä esimerkki. Oli erinomainen toiminta ennen kuin nykyiset vallanpitäjät tulivat ja pilasivat kaikki.
- laura4
Itse kävin neljä ala-asteen viimeistä vuotta Jyväskylän Kristillisessä koulussa ja kaikista kahdestatoista kouluvuodestani, olivat nämä kaikkein mieleenpainuvimmat ja loppuelämäni kannalta merkityksellisimmät vuodet. Kirjoitin pari vuotta sitten ylioppilaaksi tavallisesta lukiosta, johon menin tavallisen yläasteen jälkeen mutta parhaat ystäväni ovat edelleen peräisin noilta vuosilta ala-asteelta. Tunnen edelleen kaikki opettajani ja todella paljon muita oppilaita koulusta, eli kyläkoulumainen yhteisön tunne on jäänyt elämään, vaikka kouluvuosista on jo aikaa.
En tiedä mikä tilanne on nykyään, mutta minun aikanani jokainen 6. luokka (myöhemmin alkaneen yläasteen aikana vaihtoehtoisesti 9. luokka) teki luokkaretken ulkomaille ala-asteen lopuksi. Tällainen oli mahdollista vain tiiviin yhteisön puitteissa, joissa vanhemmat olivat oikeasti ystäviä keskenään ja pystyivät luottamaan opettajiin. Meillä oli kummitoimintaa niin kehitysmaan lapsille kuin vanhemmilta oppilailta nuoremmillekin. Kävimme läheisessä vanhainkodissa laulamassa ja siivosimme lähialueen roskista joka kevät. Joka viikkoisisssa koko koulun yhteisissä aamupiireissä kävi meillä vierailijoita puhumassa erilaisista asioista. Oli sokea pariskunta, lähetyssaarnaaja, kaupunginjohtaja ja naapurin vanha pappa etc. Me oppilaat saimme myös järjestää omia esityksiä aina silloin tällöin. Perjantaisin oli aina ilmaiset munkit ja mehut koko koululle. (Joku vanhempi niitä leipoi kaikille) Minun luokassani olikäytössä 'viikon henkilö' perinne, joka tarkoitti jokaisella viikolla yhden henkilön erityistä huomioimista. Hänelle laitettiin lappu seinään, mihin luokkakaverit kirjoitti mukavia juttuja viikon aikana yms.
Oppiaineet opetettiin täysin normaalisti ilman sen kummempaa sensuuria tai asenteellisuutta. Pystyn sanomaan näin, sillä kävin suurimman osan koulustani tavallisessa kunnallisessa koulussa, eikä eroa ollut juurikaan. Aikaisemmin mainittu ns. läpäisyperiaate tarkoittaa varmaankin sitä, että usko on koulussa osa arkielämää, eikä pelkkä opetettava oppiaine. Biologian tunnilla muistan opettajan kertoneen elävien olentojen luokittelusta. Oppikirjan mukaan ihminen laitetaan eläimiin kuuluvien nisäkkäiden joukkoon, joten sinne me se laitettiin. Sitten opettaja kuitenkin sanoi, että Raamatun valossahan me emme pidä ihmistä eläimenä, vaan Jumalan kuvaksi luotuna 'luomakunnan kruununa' (tai jotakin vastaavaa) mutta biologisesti ihminen kuuluu eläimiin. Evoluutiota meille opetettiin vallitsevana tieteen teoriana, ei totuutena, niinkuin lukiossakin ainakin minun opettajani opetti. Siinäkään ei sen kummempaa eroa.
Suurin ero oppiainessa oli ehdottomasti uskonnontunnit. Tavalliseen kouluun mennessäni olin järkyttynyt miten kuolettavan tylsää ev.lut uskonnonopetus oli ja harkitsinkin elämänkatsomustiedon opetukseen siirtymistä pariin otteeseen. Uskovainenko? Kyllä. Meillä opetettiin Raamattua kokonaisuuksina kuten Jumalan lupaukset, Opetuslapsena eläminen, Hengen hedelmät, Miten puolustat uskoasi, Identiteetti, Jeesuksen elämä, Paavalin elämä, Anteeksianto ja Armo yms. Opetus oli elävää, kirkkokuntiin sitoutumatonta ja hyvin arkielämäkeskeistä. Opettaja pystyi antamaan paljon esimerkkejä omasta elämästään, mikä tavallisessa koulussa olisi mahdotonta. Emme kuitenkaan rukoilleet tai tehneet mitään mitä voisi kutsua 'uskonnon harjoittamiseksi' koulussa. Paitsi ehkä ruokarukous ja jotkut erityistilanteet.
Tiivistettynä: Kristillinen koulu oli minulle luonnollinen kodin jatke ja hyvin turvallinen ympäristö kasvaa. Oli ongelmia ja oli niitä tupakanpolttajia, kiusaajia, epäoikeudenmukaisia tilanteita, vaikeita oppilata ja kaikkea mitä tavallisissakin kouluissa on. Yhteisöllisyys näkyi niin hyvässä kuin pahassakin, mutta minkäänlaista sisäsiittoista lahkotoimintaa se ei todellakaan ollut, emmekä olleet millään tavalla eristäytyneet muusta maailmasta. En ole varma mistä mustamaalaajat ovat synkät käsityksensä kristillisistä kouluista saaneet, mutta tässä on minun kokemukseni.
PS. Kysymykseen siitä pitäisikö vanhempien 'tuputtaa' lapsilleen omaa elämänkatsomustaan voisin kysyä teiltä seuraavan kysymyksen: Jos tietäisit varmasti, että on olemassa totuus, jota seuraamalla ihminen löytää rauhan ja todellisen merkityksen elämälleen, sekä onnen, ja olet kokenut sen vaikutuksen vahvasti omassa elämässäsi, etkö haluaisi kertoa tästä myös lapsillesi? Eikö olisi julmuutta pimittää lapselta 'onnen avaimet'. Tietenkin lapsi lopulta tekee omat päätöksensä, niin kuin minäkin olen tehnyt. Kukaan ei ole minua painostanut mihinkään, päinvastoin. Kriittinen, omilla aivoilla ajattelu, on ollut tärkeässä osassa kasvatuksessani kotonani ja oli hienoa, että minulla oli mahdollisuus saada siihen tukea myös koulussa.
Kiitos, olen puhunut :)- hvyihcui
No minäpä sanon perkele oman mielipiteeni kristillisistä kouluista!!! Olen ollut siellä ja voin sanoa että koko paikka itsessään mustanmaalaa kristinuskoa!!! Sanompa vaan vaikka en mikään suuri ja mahtava uskovainen uskis. Kerran joku aivopesty pikku paska tuli valittamaan siitä miten kuuntelemani musiikki(metalli) on saatanallista ja sisältää demoneita ja valitti siitä, että miten pystyn kuuntelemaan sitä (olenhan kristillisessä koulussa). Miettikää mitä paskaa syötätte lapsillenne!!! Helvetin ahdistavaa...
- yritän ymmärtää
hvyihcui kirjoitti:
No minäpä sanon perkele oman mielipiteeni kristillisistä kouluista!!! Olen ollut siellä ja voin sanoa että koko paikka itsessään mustanmaalaa kristinuskoa!!! Sanompa vaan vaikka en mikään suuri ja mahtava uskovainen uskis. Kerran joku aivopesty pikku paska tuli valittamaan siitä miten kuuntelemani musiikki(metalli) on saatanallista ja sisältää demoneita ja valitti siitä, että miten pystyn kuuntelemaan sitä (olenhan kristillisessä koulussa). Miettikää mitä paskaa syötätte lapsillenne!!! Helvetin ahdistavaa...
'Helvetin ahdistavaa...'
Joo, selviätkö nyt varmasti ilman kriisiapua? Jos et, niin kyllä joku Pelastakaa Pikkupedot järjestö varmasti tajuaa kerjätä mummoilta ja valtiolta toiminnanrahtoisuta itselleen. Että sinne vaan valittamaan kuinka helvetin kurjaa sulla siellä on ollut ja mitä vaurioita olet sieluusi saanut kun et voinut kuunnella metallia. Tai siis kuuntelithan sä mutta että joku VITUN VITTU oli erimieltä SAATANA!
- Kdbdbdn
Kristilliseen kouluun ei ole hyvä laittaa ainakaan ala-asteikäisiä lapsia, jotka eivät pysty kunnolliseen lähdekriittisyyteen. Aikaisintaan ylä-asteella voi lapsi sinne omasta tahdostaan siirtyä. Ei ole nimittäin oikein että lapsi laitetaan kouluun jossa käytönnössä tuon ikäisiä lapsia aivopestään. Tavallisessa koulussa pystyy opiskelemaan myös uskontoa ja oikeaa biologiaa.
- mies26vhelsinki
Kävin Helsingin kristillistä koulua vuosina 2000-2006, eikä minulla ole kauheasti hyvää sanottavaa kyseisestä paikasta. Kiusaamista oli, muttei tahtoa puuttua siihen. Jäin ehkä pysyvästi rikkinäiseksi ihmiseksi HKK:n takia. Ei se muiden oppilaiden taholta tullut kiusaaminen niinkään, vaan se että opettajat ja muut aikuiset siinä mukana. Oli nimittäin sellainen tilanne, että opettajan omat lapset tekivät minulle väkivaltaa, ja opettaja vain suuttui kun yritin ottaa asian puheeksi. "Onneksi" sitä opettajaa ei kauheasti näkynyt, sillä suurimman osan ajasta meillä oli koko ajan vaihtuva sijainen. Sama opettaja muuten soitti vanhemmilleni huolestuneen puhelun, kun olin tuonut kouluun sci-fi kirjan.
No, ei teitä kiinnosta kuunnella kun itken huonoja muistojani, joten kerronpa mieluummin opetuksesta. Kreationismi on hyvin vahvasti läsnä, vaikka virallisesti koulu noudattaakin opetussuunnitelmaa. Meille opettaja muisti pakollisen evoluution opetuksen yhteydessä muistuttaa, että se on valhetta ja meidän kuuluu osata se vain koska se on osa valtakunnallista opetussuunnitelmaa. Evoluutiota opetettiin yhdellä biologian tunnilla, kreationismia tuhannessa aamunavauksessa. Historian opetus oli pahoin värittynyttä, ja joka väliin opettaja muistutti mainita miten "koko ajan ollaan menossa huonompaan suuntaan pois Jumalan valosta". Positiivisena asiana mainittakoon se, että silloin kun meitä opetti opettaja eikä sijainen, kuri oli sangen hyvä, ja opiskeluun pystyi keskittymään. Silloin harvoin, kun ei ollut sijaista...
Helsingin kristillinen koulu ei ehkä ole aivan samanlaista lahkomeininkiä kuin Suur-Helsingin kristillinen koulu, mutta HKK:n edustama kristillisyys poikkeaa kuitenkin suomalaisille tutusta perusluterilaisuudesta. Virallisten uskonnontuntien sisältö kyllä oli samaa kuin rippikoulussakin eli fiksua ja päivänvalon kestävää settiä. Uskonnontuntien lisäksi kuitenkin järjestettiin paljon aamunavauksia ynnä muita tilaisuuksia, joihin useasti kutsuttiin puhujia helluntailaisista ja karismaattisista liikkeistä. Usein näissä tilaisuuksissa kannustettiin oppilaita ryhtymään käännytystyöhön tai osallistumaan jonkinlaiseen (maksulliseen) "ohjelmaan". Kielillä puhumista ei oppitunneilla tai aamunavauksissa tapahtunut, mutta sitä varten järjestettiin erityisiä "rukousvälitunteja", jolloin sai muiden hihhulien kanssa mennä vartiksi pukukoppiin höpöttämään siansaksaa. Opettajia on näistä lahkoista, ja se näkyy. Kerrankin yksi luokanopettaja saarnasi oppitunnilla luokalleen, miten katolilaiset eivät ole kristittyjä, vaikka hänen omalla luokallaankin oli yksi. Lahkolaisten lapsilla on paljon ennakkoluuloja luterilaisten lapsia kohtaan; muistan miten minuakin luterilaisen kodin kasvattia piiritettiin koululla ja tivattiin, että miksi kuulun kuolleeseen kirkkoon enkä ole elävässä uskossa.
Aivopesu onneksi oli niin surkeasti toteutettu, että kristillinen uskonto lensi pois elämästäni hyvin pian peruskoulun päätettyäni.- Tämmönen_juttu
Kiitos kommentistasi. Se oli sen verran valaisevaa avautumista, että päätin näinkin vanhaa ketjua omalla kommentoinnillani sorkkia. Sitähän ei voi tietää, tuletko itse näkemään tämän vastauksen.
Noh, asiani kuuluu, että pääasialisesti kertomastasi voin todeta, että pitihän se arvata. En ole tuollaisesta toiminnasta saanut mitään muutakaan kautta tietoja, mutta moista olen arvellut sen olevan ja hyvin pitivät näköjään arveluni paikkansa.
Jos jotain nyt erityisesti nousikin esiin, niin se oli tuo lasten oma käytös, että kiusataan toisia uskonasioille. Jokainen lapsuutensa muistava varmaan on hyvin tietoinen, että lapset osaavat olla hyvin julmia. Tuohon kun vielä liitetään uskonto, joka voi olla ihmiselle hyvin henkilökohtainen tai perhekohtainen asia, niin on karua, että toisia vastaan käydään silläkin saralla jo lapsena. Siitä on kasvun myötä vain vuosien matka siihen, että pahimmassa tilanteessa oltaisiin valmiita käymään uskonnollista sotaa toisia vastaan.
En muuten ollut mikään kuoropoika itsekään, mutta en missään tapauksessa ollut sieltä pahimmasta päästä. Mutta kiusaa ja kepposia tein itsekin, mutta se oli aina henkilökohtaista enkä muistaakseni ollut mukana porukalla kiusaamassa toisia. Koska sitä oli tehty minulle, niin kai jo silloin tajusin sen epäreilun asetelman kun on monta yhtä vastaan, että pidin omat temppuni yksittäisinä henkilökohtaisuuksina. Uskonnolla ei tapauksessani ollut mitään tekemistä - en ainakaan muista pilkanneeni muiden uskoa, vaikka itse tiedostin olevani täysin uskonnoton jo aivan lapsesta saakka.
Eipä kommenttisi yhtään positiivisemmaksi muuttanut näkemyksiäni järjestäytyneestä uskonnosta ja siitä, miten ihmisiä siihen liitetään ja mitä väärinkäytöksiä sen varjolla tehdään. En syytä tästä uskontoa sinänsä, vaan ihmistä. Uskonto voi varmasti olla joillekin hyvä juttu joissain asioissa, mutta monille se on vain yksi inhimillisen pahuuden ilmentymä. Sellainen ihminen, joka kuvittelee olevansa menossa taivaaseen, voi olla aika vaarallinen; hänhän kuvittelee saavansa mitkä tahansa synnit anteeksi ja voi periaatteessa tehdä ihan mitä tahansa. Miettikääpä sitä.
- ateistillenämäkäy
Uskonnolliset koulut ovat hyvä asia. Saadaan porukkaa ihan näihin vähemmän vaativiin töihin muitakin kuin ulkomailta.
- Anonyymi
Korean demokraattinen kansantasavalta,
- Anonyymi
Näin juuri! Koraanikoulut Suomeen!
- OpenUp
Silmäilin tämän viestiketjun juuri läpi. Mielenkiintoista luettavaa. Antoisimpia olivat niiden kommentit, jotka olivat itse käyneet kristillisen koulun tai joilla oli niistä henkilökohtaisia kokemuksia. Itse olen seurannut melko läheltä kristillisiä kouluja lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Moniin kommentteihin pystyn samaistumaan, jotkut eivät tienneet alkuunkaan mistä kristillisissä kouluissa on kyse. Jos joku miettii lapsen laittamista kristilliseen kouluun, niin suosittelen lämpimästi käymään tutustumassa näihin kouluihin, keskustelemaan opettajien kanssa sekä ottaman muulla tavalla huolellisesti selvää koulusta.
Tässä muutama mielenkiintoinen artikkeli asioista, joita kristillisissä kouluissa Suomessa myös tapahtuu:
https://yle.fi/uutiset/3-9988948
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/espoon-kristillisessa-koulussa-tehdaan-avaruustiedetta/
https://www.is.fi/tiede/art-2000000781383.html- helvetinsisar1
Äitini pakotti minut toivonlinnaan heittämällä mut kotoa pois.tapasin siellä tytön joka tuli uskovaisesta perheestä.hänen isänsä oli käyttänyt hyväksi tätä tyttöä lapsena.olin siellä noin neljä kuukautta ja sitten mut heitettiin sieltäkin ulos tupakoinnin vuoksi. Tätä se ns.asioihin puuttuminen näiltä olisi..Uskovainen äitini löi minua siitä hyvästä.
Jossakin vaiheessa tulin itse uskoon ja poikani kävi kristillisen ala-asteen.siitä mulla ei oo pahaa sanottavana.opettaja suositteli sen jälkeen toivonlinnaa"ettei opit valuisi hukkaan."kyyssättiin häntä sinne edestakas ja lopulta sanoin ressukalle ettei hänen tarvitse sinne mennä kun siellä ei ollut kavereita.ei mennyt kauaa kun uutisissa sanottiin että eräs toivonlinnan työntekijä oli paljastunut pedofiiliksi.
Pidän huolestuttavana, jos ”kunnollisille” lapsille ryhdytään järjestämään erillisiä kouluja, jotta heidät saadaan erotettua ongelmanuorista. Tämä aiheuttaa eriarvoisuutta, missä toisilla ei ole mahdollisuuksia samanlaiseen oppimiseen ja ongelmat lakaistaan maton alle.
Vielä huolestuttavampaa on, jos argumentti toisen koulun perustamiselle, on, ettei haluta opettaa tieteellisiä vallitsevia teorioita ja syötetään uskonnollista fundamentalistista oppia tieteen sijaan kuten joissakin uskonnollisissa kouluissa on ilmeisesti tehty evoluution kohdalla.- Anonyymi
Onko tiedossa, että opetetaanko kristillisissä kouluissa SETA:n aineistoa tai muuten transihmisten yhdenvertaisuuteen jne liittyviä juttuja?
Onko siellä samoissa määrin kehitysmaalaisia kuin muissa kouluissa? Intuitiivisesti ajatellen islaminuskoa olisi ehkä normaalikouluja vähemmän - ja ehkä perinteisille suvivirsille satelee lasten vanhemmilta vähemmän kritiikkiä kuin nykyajan maahanmuuttajavaltaisissa opinahjoissa? - Anonyymi
Pitäisi kieltää.
- Anonyymi
Pitkässä ketjussa pystyn yhtymään lähinnä Jyväskylän kristillisen koulun entisen oppilaan (hyvin positiiviseen) kuvaukseen kokemuksistaan. Lapseni käyvät Lahden kristillistä koulua ja osa on jo seuraavilla koulutusasteilla. Olen ollut erittäin tyytyväinen kouluun!
Yhteistyö työntekijöiden kanssa on ollut toimivaa. Olen vakuuttunut, että työntekijät välittävät myös minun lapsistani terveellä tavalla - mikä ei ole itsestäänselvää! Esimerkiksi yksi työntekijä antoi oppilaiden maalata hänen autoonsa söpöjä kuvia (kukkia ym.) ja hän vieläpä ajeli sillä vuosien ajan. Yhden opettaja kirjoitti käsin JOKAISELLE luokan oppilaalle koskettavan ja rohkaisevan kortin, josta huomasi, että hän todella tunsi kyseiset lapset. Tuolla on joku "läksyparkki", jossa muutama opettaja pitää tukiopetusta kaikille halukkaille käytännössä joka iltapäivä jopa neljään asti - ja tarjoaa teetä sekä pikkuherkkuja opiskelun ohessa. Minun lapseni ovat tykänneet siitä jo vuosien ajan ja sanoo, että jotkut oppilaat haluaisivat olla siellä vielä neljän jälkeenkin.
Tiedän, että joitain oppilaita on kiusattu ja myös minun lapsia on joskus ollut milloin kiusatun ja milloin kiusaajan roolissa. En kertaakaan ole kokenut, ettei kiusaamiseen puututa. Päinvastoin: kiusaaminen on huomattu (mikä ei ole itsestäänselvää) ja se on ihan sillä kaikissa kouluissa olevalla KIVA-mallin mukaisella tavalla saatu loppumaan. Sitten joskus jotain toista kiusataan, kohta se huomataan ja sekin saadaan loppumaan jne... Jo on lukija irti todellisuudesta, mikäli ei ymmärrä lasten parissa esiintyvän AINA kiusaamista - kyse on siitä, kuinka ammattimaisesti sitä havainnoidaan ja kuinka se saadaan loppumaan. Lapsillani on ollut kaksi luokkakaveria, jotka olivat toistuvasti väkivaltaisia ja henkilökunnan päämäärätietoisen puuttumisen vuoksi HE vaihtoivat muutaman kuukauden päästä koulua. Koulua ei siis vaihtaneet ne, joihin oli käyty tuuppimalla ja lyömällä käsiksi. Nimeähän ne koulut, jossa tiedät kiusaajan/väkivaltaisen oppilaan vaihtavan koulua eikä että se uhri vaihtaa koulua?
Tiedän opettajia, jotka tekevät työtään vain palkan vuoksi, kääntää katseen kiusaamistilanteista ja pitää tunnit vanhoilla dioillaan, mutta en ole nähnyt tuollaista Lahden kristillisessä koulussa.
Henkilökunta on pätevää, vaikka tiedän osan opettajista opettavan lisäksi myös aineita, joihin täysi pätevyys puuttuu. Jos uskallat ottaa vihasilmälasti pois, niin tiedät noin olevan jokaisessa suomalaisessa koulussa: tiettyihin aineisiin pätevä opettaja opettaa lisäksi vaikkapa ne historian tunnit, joihin ei ole täyttä pätevyyttä.
Eniten olen arvostanut sitä, että kristillisyyden esilläpito on ollut kaikkien lasteni kohdalla tervettä, kiihkoilematonta, "elävällä tavalla" innostavaa ja vastakkaisia näkemyksiä kunnioittavaa. Juhlissa on esillä selvä kristillinen sanoma (Jeesuksen syntymä jouluna, Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus pääsiäisenä jne.). Lisäksi koulu pitää fiksulla tavalla esillä kristillisiä arvoja. Esimerkiksi oppilaita palkitaan yhteisissä päivänavauksissa arvojen mukaisesta käytöksestä (tyyliin oppilas, joka on ilmoittanut kiusaamistilanteen opettajalle).
Jos kristillinen koulu ahdistaa sinua, niin... älä hae lapsellesi oppilaspaikkaa sellaisesta! Ei sinne mennä vasten tahtoa, vaan minä ihan lapseni vanhempana hain koulupaikkaa sieltä, omasta tahdostani. Niinkuin jokainen muukin. - Anonyymi
Pitäisikö olla ateistisia kouluja, jossa olisi ateistista erikoispainotusta? Miksi ateistit eivät ole perustaneet mitään erikoisoppilaistosta?
- Anonyymi
Kaikki ei-uskonnollinen opetus on ateistista.
- Anonyymi
Muutama uskovaisen kodin lapsi muiden joukossa ei muuta sitä miksikään, että uskonnon asema heikkenee. Uskovaisillekin se on parempi ympäristö, kuin että nämä kasvatettaisiin tynnyrissä.
- Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18672134/raamatun-luomiskertomuksessa-ja-aatamin-ja-eevan-myytissa-on-kyse-pakanuudesta-sykretismista-
Muinainen kirjallisuus ja arkeologiset todisteet osoittavat selvästi, että tieteen ja uskonnon suhde oli sopusoinnussa, ja teistinen tiede kukoisti Galileoon (1564-1642) ja Descartesiin (1596-1650) asti. Tänä aikana sekä tiedeyhteisössä että uskonnollisissa perinteissä elämää pidettiin elotonta ainetta korkeampana periaatteena. Tieteen ja uskonnon välinen ristiriita alkoi kuitenkin suurin piirtein silloin, kun Galilei ja Descartes alkoivat spekuloida maailmankaikkeuden luonteella. Galileo erotti toisistaan kaksi todellisuutta: primaariset ja sekundaariset ominaisuudet. Ensisijaiset ominaisuudet ovat objektiivisia tai ulkoisia ominaisuuksia, kuten lämpötila, aallonpituus, kovuus jne. Toisaalta subjektiiviset ominaisuudet ovat luonteeltaan sisäisempiä - kuten lämmön, värin, kivun, mielihyvän jne. aistimukset. Galilei pyrki tarkastelemaan primaarisia ominaisuuksia tieteellisen työnsä perusteella ja vaikeni sekundaarisista ominaisuuksista. Sittemmin Descartes esitti joitakin filosofisia ajatuksia, jotka tunnetaan nykyään ”kartesiolaisena dualismina” - res cogito ja res extensa.
- Anonyymi
Suhtaudun samalla tavalla kuin islamilaiseen kouluun suomessa. Ne johtaa vaan kuplautumiseen ja rinnakkaisyhteiskuntiin, "meihin ja niihin" ajatteluun, mikä taas johtaa konflikteihin. Lyhyesti tälläinen jyrkkä jaottelu tulee järkyttämään yhteiskuntarauhaa pidemmällä tähtäimellä.
- Anonyymi
Kristillinen koulu voi opetussuunnitelmasta riippuen tuhota nuoren unelmat työskennellä tietyillä tieteenaloilla. Amerikasta olen lukenut esimerkkejä, jossa kristittyä yksityiskoulua käyneitä ei ole otettu töihin biologian aloille, koska todistuksista paistaa olematon tietämys evoluutiobiologiasta.
- Anonyymi
Uskonto kokonaan koulusta pois, koska eksyttävät!
- Anonyymi
Mahdetaankohan kristillisten koulujen matematiikan tunneilla opettaa raamatullista totuutta, että piin arvo on tasan kolme ?
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563151Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242709Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810