aiheuttaako vl-tapakulttuuri nuorelle pysyviä traumoja?

maailma opettaa

Huomasin koulun ekaluokalla olevani monissa tavoissani ja ajatuksissani olevan erilainen kuin toiset oppilaat, koska olin saanut vl-kasvatuksen kotona.
Vl-lapsuuteni ja nuoruuteni olikin hyvin usein valehtelemista ja tosiasioiden kiertämistä.

- ei ole tv:tä, koska ostettiin uusi auto
- en pääse luokkakokoukseen ravintolaan kun meille tulee harvinaisia vieraita
- ry:n portista piti mennä sisään salaa siten, ettei lähistöllä asuva koulukaveri huomaisi
- suurilukuinen sisarusteni määrä piti pyrkiä salaamaan
- oppitunnilla sai aina sätkyn kun puhuttiin uskovaisista
- piti selitellä olematonta tanssitaitoaan
- piti yrittää kiroilla, vaikkei osannutkaan oikeassa kohdassa
- piti aloittaa tupakointi jotta olisi hyväksytty
- piti leuhkia kaljottelulla, vaikkei ollut maistanutkaan
- piti kehua naiskokemuksilla, vaikkei ollut vielä edes tissiä puristellut
- ym. ym.

Vl-nuoren elämä oli ainaista varpaillaan oloa ja jatkuvaa selittelyä.

Mitähän sanovat ammatti-ihmiset tällaisesta pelossa kasvaneesta nuoresta, onko tässä trauman ainekset joka saattaa vasta aikuisena puhjeta?

Toistaiseksi en ole käynyt ammattiauttajalla ja jotenkin olen elämässäni selvinnyt, vaikka joskus tekisi mieli näitä menneitä pelkojani käydä jollekin puhumassa.

5

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelot pois

Toivottavasti nämä traumat poistuvat täällä,kun tänne niistä kirjoittelet.
      Ammattiauttajalla olo on tän luontoista,että siellä puhutaan ja auttaja kuuntelee.Lisäksi aletaan tyrkyttää pillereitä,joista tulee vain tokkurainen olo.Mutta puhuminen,siis asioiden "ulos suoltaminen" on pääasia.
      Itellä oli vastaavan laisia kokemuksia ja ne oli alitajunnassa,kunnes ne alkoi sieltä pulputa ulos "väärissä yhteyksissä" ja ahdistivat elämääni.

Koulussa kun ope kerran kysyi,mitä lyhenne srk tarkoittaa,sanoin sen tarkoittavan "suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys" Arvaa,nauroiko kaikki muut,olin ainoa vl luokalla.(seurakunta oli tietty oikea vastaus)
      Tätä linjaa se elämä oli,aina töpeksi.Sinä onneksi olet viisaampi,osasit näytellä ei-vl:ää.
      Mutta pura menneet pelot,joko kirjoittamalla tänne tai muuten vain,piirtämällä,soittamalla,maalaamalla -itse maalasin pelkoja pois.
      Jos on tarve,voi tietty ammattiauttajalle mennä.

• Viikkolehdistä luettuja "faktoja". Huono provo.

• fgffd

Minulla on aloittajan kanssa hyvin samanlaisia kokemuksia. Kyllä perheen kanssa matkustaessa hävetti, kun istuttiin viidestään auton keskipenkillä.

• vaununnokka

entä sitte se ku oli suviseurojen aika ja kesätyöpaikassa piti sanua, että perheen kanssa lähetään asuntovaunun kans etelään ja käyvään ehkä särkänniemessä... työpaikan työvuorolistasa oli jostaki kumman syystä viikko juhannuksen jäläkeiselä viikola vappaapäivätoiveita kaikila "etelään matkaajilla". No valheen jäljet ovat lyhyet, kyllä työkaverit tiesi, ihmettelivät vain miksi sitä ei voinut suoraan sanua..

• Vl-herätysliikkeen HULLUNMYLLY on erittäin kova rasitus vl-lasten ja vl-nuorten mielenterveydelle.
      Heiltä riistetään pois aito lapsuus ja nuoruus (ei mikään kännäyslapsuus ja -nuoruus tms.).

Koettakaa jaksaa kaikki vl-lapset ja vl-nuoret sekä erotkaa vl-herätysliikkeestä HETI, kun se on suinkin mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1194
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      860
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      623
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      46
      554
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe