TYP ja suostumus tietojen luovuttamiseen

Ihmettelijä40

Hei!

Minut siirrettiin työvoiman palvelukeskuksen eli TYPin asiakkaaksi.

Minulle sysättiin ensimmäisellä käynnillä käteeni paperi, jossa minun pitäisi suostua tietojen luovuttamiseen eri henkilöiden kesken.

Käsittääkseni tämän paperin allekirjoittaminen on vapaaehtoista vai olenko väärässä?

Minulla ei ole aikomustakaan antaa kenellekään levittää ja tutkia omia tietojani, vaikka kyseessä olisi osittain TE-toimiston alaisuudessa toimiva TYP.

Teenkö oikein, kun en suostu tietojen luovuttamiseen? Olen käsittänyt asian niin, että tällaisia luovutusoikeuksia ei saisi antaa, koska ne ovat osittain lainvastaisia ja saattavat aiheuttaa hankaluuksia työnhakijalle.

69

1190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä40

Jatkoa........

Onko kukaan joutunut pulaan, kun on kieltäytynyt allekirjoittamasta tällaisia papereita?

Voiko tällaisten paperien allekirjoittamisesta koitua hankaluuksia?

• Suostumus

Lain mukaan ei voida pakottaa allekirjoittamaan ja tuosta ei pitäisi seurata muuta kuin että sinut saatetaan palautetaan takaisin työkkäriin, mikä olisi sinun onnesi. Sitä ei tietysti tiedä, mitä keksivät simputtaakseen, mutta tuollainen toiminta olisi laitonta.

Jo allekirjoitat, luovut kaikesta yksityisyydestäsi. Itse en allekirjoittaisi.

Kopio oppaasta:

Suostumuksen antaminen on aina asiakkaan harkinnassa ja vapaaehtoista, eikä sen antamatta jättämisestä aiheudu seuraamuksia. Suostumus on kuitenkin edellytys sille, että työvoiman palvelukeskus voi tarjota Sinulle palveluitaan.

Suostumus on voimassa niin kauan kuin asiakkuutesi palvelukeskuksessa kestää. Sinulla on oikeus peruuttaa suostumuksesi ilmoittamalla siitä kirjallisesti ao. palvelukeskukselle.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=suostumus tietojen luovutukseen työvoiman palvelukeskus&source=web&cd=6&ved=0CD8QFjAF&url=http://www.tyollisyysportti.fi/@Bin/1601367/tietosuojaesite.pdf&ei=gpuzTpbqGsvS4QScouW6BA&usg=AFQjCNFOY8YyONVo82_UWkFM6P6TsWL6Og&cad=rja

• F&S

Viimekäynnillä työkkärissä totesin, että jos en anna lupaa tietojenluovutukseen, niin TYPin toiminta kaiketi peruuntuu. Täti totesi, että tuskin siirto TYPpiin peruuntuu, mutta virkailijat eivät voi toimia yhdessä asioidessaan TYPin potilaan kanssa.

Tiedä sitten pitääko yo. paikkaansa, sillä minulla on eräästä dokumentista saatu tieto, että vain tietojenluovutusluvan avulla voidaan perustaa TYP-tietokantaan avain potilaalle. Siis potilaan tiedot saadaan tietokantaan vain tietojenluovutusluvalla. Siis avain on uunniikko esim. numerosarja ja kirjainsarja kuten esim. hetu on. Mutta työkkärin TYP-asiat ovat kaikki oma tarinansa riippuen kaupungista ja virkailijasta.

• tosi on

en lähtisi pyöritykseen.Olen kuullut paljon että pyörittävät ilmaisessa työssä vuosia ja vaikea palata työkkäriin.Etsivät vikoja ja ohjaavat lekurille.Jos haluat itse päättää omista asioistasi älä suostu.

• 19

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9058410#comment-44001637

Tuolla löytyy se tarina siitä TT-tuen alentamisesta joka kumottiin lautakunnassa.

Mikäköhän siinä on, että väittävät tietojenluovutus luvan olevan jotenkin tekemisissä sen suunnitelman laatimisen kanssa.....(no siihen se TYP perustuu, mutta silti)

Kannattaa tietysti tehdä suunnitelma jossa hakee PALKKAtöitä.

Kannattaa kysyä, että mitä semmoisia PALKKA töitä heillä on annettavana, mitä tavallisessa työkkärissä ei ole.

Mihinkään muuhun ei kannata suostua, kuin PALKKAtöihin. (jos määräävät kurssille, niin sinne on sitten mentävä)

Mihinkään työpajoihin ei kannata mennä valmistamaan puuhevosenperseenreikiä, jos ei ole valmiiksi juoppo, niin sen rupeaman jälkeen on.

• 17

>Kannattaa tietysti tehdä suunnitelma jossa hakee PALKKAtöitä.
        >Kannattaa kysyä, että mitä semmoisia PALKKA töitä heillä on
        >annettavana, mitä tavallisessa työkkärissä ei ole.
        >Mihinkään muuhun ei kannata suostua, kuin PALKKAtöihin.

Olen täysin samaa mieltä. VAIN PALKKATYÖSTÄ ON TODELLISTA APUA.

Olen huomannut, että kaikenlaiseen muuhun työhön - oli se sitten esim. työkokeilua - suhtaudutaan kyllä aika halveksuvasti. Sen sijaan esim. omanb alan vapaaehtoistyötä taidetaan arvostaa suuresti (tai ainakin näin olen kuullut).

• 22

En itsekään antaisi lupaa tietojeni luovuttamiseen, koska on kyse yksityisyyssuojasta. Tiedän, että TYPin toiminta perustunee luottamukseen puolin ja toisin, mutta minua ei ole oikein, että joku täysin vieras ihminen penkoo henkilökohtaisia tietojani.

Tämän vuoksi kysynkin, että jos TYP-lupaa ei allekirjoita, voiko käydä mitään? Minusta tässä tilanteessa ei pitäisi käydä mitään, koska kyse on vapaaehtoisuudesta ja vapaaehtoisuus mainitaan laissa.

...Eli seuraamuksia ei pitäisi tulla missään muodossa?

• Suostumus

Edellä lukee tuollaista, mikä pitää paikkansa:

Suostumuksen antaminen on aina asiakkaan harkinnassa ja vapaaehtoista, eikä sen antamatta jättämisestä aiheudu seuraamuksia.

Jos seuraamuksia tulee, ne ovat laittomia.

• Sitä paitsi asiakasta pitäisi aina selkeästi informoida siitä, mitä esimerkiksi allekirjoittamatta jättämisestä tai jostain toimenpiteestä kieltäytymisestä oikeasti seuraa. Näennäisvapaaehtoisuus on syvältä mustan aukon uumenista!

• 31

"Näennäisvapaaehtoisuus" on tosiaan ikävä asia. Minusta on kummallista, ettei TE-toimistossa ja vastaavanlaisia palveluita tarjoavissa paikoissa huolehdita siitä, että työnhakija tietää mitä tapahtuu, kun hän tekee mitä tekee. (Tällä hetkellä minusta vaikuttaa siltä, että työnhakijalla pitää olla jonkinlainen nauhuri tapaamisissa, jotta hänellä on todistusaineistoa siitä mitä oikeasti tapahtuu, jotta voi puolustaa itseään, jos käy jotain.)

• Mitä on Banzai

Tuossa tietojenluovutusluvassa olekaan montaa epäkohtaa, mutta yksi suuri epäkohta on. Tiedot voidaan luovuttaa myös kolmansille osapuolille eli ei-viranomaisille. Ja kun terveystiedot on luovutettu ei-viranomaiselle, niin voi olla hyvinkin todennäköistä, että tieto päätyy esim. vakuutusyhtiön tietoon.

Mutta ahkerasti vaan työkkärin tädit tuntuvat pyrkivän murtamaan jokaisen työttömän (kansalaisen) tietosuojaa karenssin uhalla.

• Jos työtön tarraa tiukasti yksityisyyteensä eikä anna esimerkiksi terveystietoja työvoimaviranomaisten tai sosiaalitoimen käyttöön, niin voidaanko häntä rangaista karenssein alennetuin toimeentulotuen perusosin yhä vain uudelleen kahden kuukauden jaksoin?
        Nimittäin jos jotkin tiedot on kertaalleen luovutettu viranomaisille, niin todennäköisesti niitä ei saa poistettua näiden rekistereistä - ainakaan silloin, jos tiedot pitävät paikkansa.

• Näin on

Se, ettei anna terveystietoja viranomaisille tai sosiaalitoimen käyttöön, ei ole lain mukainen rankaisuperuste. Tuollaisesta ei siis voi antaa karenssia eikä työvelvoitetta saati sitten alentaa toimeentulotukea. Saattavat yrittää, mutta silloin kannattaa ilman muuta valittaa.

• Tämän nähnyt

Mikäli asiakas kieltäytyy allekirjoittamasta pyydettyjä lomakkeita, että yhteistyö voidaan aloittaa, pitää hänellä olla siihen perustelu myöskin. Ei käy niin, että sanotaan vaan että "en ala", vaan pitää pystyä perustelemaan kantansa kunnolla. Onhan kysymys aikuisista ihmisistä ja virallisista papereista. Voin kertoa teille tiedoksi, että ko. lomakkeen tiedot ja sanamuodot on tarkistettu jo etukäteen tietosuojaviranomaisilla, sekä laintuntijoilla, että senpuolesta ei tarvi huolehtia. Asia on varmasti oikein lain mukaan säädetty.

Meidän toimistossa ollaan lähdetty siitä, että yhteistyö alkaa, kun asiakkuus meille siirtyy. Jokuhan siinä on syynä, että työttömyys on niin pitkä ja ongelmat niin lukuisia, että typpiin on asiakkaaksi siirretty. Joten asianmukaiset lomakkeet tietysti allekirjoitataan ja aletaan etsiä asiakkaalle sopivaa ratkaisua.

Huomio siis, että ratkaisu EI enää ole se, että jatkaa kelan työttömyyskorvauksilla kuten jo 14 vuotta on jatkanut, vaan että jotain muuta tapahtuu. Joko työhön (kunta työllistää 1 - 1,5vuotta), harjoiteluun, koulutukseen, kuntoutukseen, tarveydentilan selvitykset taikka haetaan eläkettä. Jotain pitää tapahtua ja sen tajuaa kyllä kaikki.

Jos ei yhteistyötä synny eikä meidän paperit passaa, niin takas tavan työkkäriin asiakkaaksi. TYökkäriin lähtee ohje virkalijalle, että laittakaa osoituksia töihin ja kursseille, niin voidaan arvioida yhtesityökykyä sillä. Yleensä eivät halua tehdä mitään muutenkaan, ja ovat pian 5kk rangaistuskarenssilla ja siirtyvät sossuun. Sossu taas ottaa nokkiinsa, kun "tämmöisiä meille ohjataan" ja taas ollaankin uudestaan typissä tekemässä aktivointisuunitelmaa.

• 22

Mitä ihmeen yhteistyökykytestausta oikein halutaan. Ihmiset haluaa oikeata palkkatyötä eikä mitään arviointia tai leikkimisiä. Sitä paitsi tuollaiset perään kirjoittelut työkkäriin kuulostaa ihan vainoamisen aloittamisen ehdotukselta.

• 27

>Jokuhan siinä on syynä, että työttömyys on niin pitkä ja ongelmat
      >niin lukuisia, että typpiin on asiakkaaksi siirretty. Joten asianmukaiset
      >lomakkeet tietysti allekirjoitataan ja aletaan etsiä asiakkaalle sopivaa
      >ratkaisua.

Vika löytyy yleensä TE-toimiston puolelta, koska työttömälle yritetään tarjota vääriä ratkaisuja. Työttömät haluavat PALKKATYÖTÄ, eivätkä mitään typeriä kursseja ja palkattomia työelämävalmennuksia yms.

Olen itse sitä mieltä, että papereita ei pidä allekirjoittaa, koska käsittääkseni tietoja ei voi vetää koskaan kokonaan pois, vaan aina jää jotain jäljelle. Tämä on minusta tietosuojan vastaista toimintaa!

• 27

Jatkona voin sanoa, että minusta omista tiedoista pitää puhua vain sen henkilön kanssa, jonka kanssa on tekemisissä, koska hän tarvitsee tietoja. Jokainen on valmis yhteistyöhön, kun näkee henkilön itse ja tietää mistä puhutaan, mutta kun työnhakijasta puhutaan "selän takana", ei ole perillä mitä tietoja siirtyy ja minnekin.

• ggggjhglhyug
        27 kirjoitti:

Jatkona voin sanoa, että minusta omista tiedoista pitää puhua vain sen henkilön kanssa, jonka kanssa on tekemisissä, koska hän tarvitsee tietoja. Jokainen on valmis yhteistyöhön, kun näkee henkilön itse ja tietää mistä puhutaan, mutta kun työnhakijasta puhutaan "selän takana", ei ole perillä mitä tietoja siirtyy ja minnekin.

Höpönpöpön salaliittoteorioita. Alkaahan se naapurin omalla tontillaankin kiertely olla jotain taka-ajatuksia täynnä kun sitä aikansa vahtaa.

Typissä aktivointisuunnitelmaa on tekemäsä sun kansa ainakin sossu ja työkkärin täti. Ollaan me joskus pyydetty mukaan kelankin täti, joka taas pystyy omilta tiedoiltaan ja oma työkokemuksensa perusteella kertomaan paljojn semmoista tietoa, mitä muuten ei saataisi kukaan tietää, ei edes se asianmukainen asiakas.

Kerran kelan täti luki tietoja, ja vertasi niitä akaisempiin tapauhksiin ja sano suoraan että työkyvyttömyyseläketttä ei näillä tiedoilla kannata edes hakea, vaan hylky tulee. Arvokas tieto, sillä asiakas halusi eläkkeelle, mutta kuullessaam ettei se suorilta 10 työttömyyden jälkeen myönnetä, aletttiin selvittää että mitä kautta sitä kannnattaisi alkaa hakemaan,. ELi lähdetiin työkokeiluihin, kuntouttaviin toimiin, että saatiin kelalle näyttöä että terveys ei kestä.

Mikähän luulo ihmisillä on ,että joku ylityöllistetty virkailija jaksaa muka viel´ä selän takana ja jossain kaupan kassoilla päivitellä teidän tekemisiänne. Ei kuule kiinnosta eikä riitä voimavarat jauhaa teidän kämmäyksiä enää yhtään kun työasiat hoidettu ja tiedot tallennetu seuraavaa kertaa varten.

Olen sitä mieltä, että jos asiakkaalla on puhtaat jauhot pussissa, tietää itse oman elämänsä ja elää sitä rehelliseti, ei voi olla mitään syytä alkaa peitteleen tietojaan eri virkailijoilta. Työhön luulis kaikkien haluavan, ja jos on sairas,niin hoitoa ja eläkkeelle.
        Paitsi oli kerran yksi asiakas, joka ilmeisesti oli vuosia väistellhyt omista lapsistaann mitään elatusmaksuja maksamasta, hieno mies joo, niin sillä oli suurtin huoli, että näkeekö kaupungin sossu ja ullosottomieskin hänet tietojaan. Oli vissiin jotain salattavaa ja muuta hämärrää.
        Niinhän niillä yleensä on, ja varsinkin silloin kun aletaan hannammaan jossain yksinkertaisessa paperissa.

• Näin on

"Mikäli asiakas kieltäytyy allekirjoittamasta pyydettyjä lomakkeita, että yhteistyö voidaan aloittaa, pitää hänellä olla siihen perustelu myöskin."

Ei tarvitse antaa mitään syitä kieltäytymiselle. Riittää kun ei yksinkertaisesti halua antaa lupaa yksityistietojensa penkomiseen.

• KaksPlusViis

> Höpönpöpön salaliittoteorioita. Alkaahan se naapurin omalla tontillaankin
      > kiertely olla jotain taka-ajatuksia täynnä kun sitä aikansa vahtaa.

Kyseessä ei ole salaliittoteoria, vaan se, että haluaa suojella omia yksityistietojaan. Tietoturva on monissa paikoissa niin heppoisissa käsissä, että olen usein ihmetellyt ammattini puolesta TE-toimistojen leväperäisyyttä näissä asioissa. Olen itse kantapään kautta oppinut, että TE-toimistoon ei voi luottaa, kun on kyse tietoturva-asioista.

> Ei tarvitse antaa mitään syitä kieltäytymiselle. Riittää kun ei yksinkertaisesti
      > halua antaa lupaa yksityistietojensa penkomiseen.

Hyvä. Minulla ei ainakaan ole mitään halua antaa lupaa tietojeni penkomiseen ja käsittelyyn.

• Reaalityöläinen

Itse en ole koskaan ollut niin pitkään ikinä työttömänä, että olisi alettu jonnekin tehostetun työttömyyden hoitoon ohjaamaan. Jos tästä nykyisestä paikasta työt loppuu, on minulla aivan varmasti sen verran verkostoja ja kontakteja, että aika pian olen taas jossain työssä.

Eli en ymmärrä tätä luulosairauteen perustuvaa vastarintaa: Jos kerran typissä saa työpaikan, tai sitten sairaat aloittavat prosessin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja jos/kun kerran tämän homman edellytyksenä on allekirjoittaa joku yhteistieto lomake, niin kysymys kuuluu, miksi ei siihen suostuisi?
        Ihan totta, miksi suoraan sanottuna joku kieltäytyy mahdollisuudesta päästä eteenpäin (töihin, opiskelemaan, eläkkeelle) alkamalla hautomaan jotain "yksityisasioitaan".

Kun en ole tuohon pitkäaikaistyöttömien sielunelämään edes tuttavapiirissäni päässyt/joutunut tutustumaan, niin kysyn tosiaan kiinnostuneena asiasta. Mitä menettettävää teillä on? Onko teillä tosiaan valinnanvaraa kamalan paljon? Kun tulot on joko kelan työkkärikorvaus tai kunnan toimeentulotuki? Niin minkä verran siinä vielä kannattaa äkistää?

Mitä sellaisia salaisuuksia teillä voi olla, joita ei joku sossuntäti saa nähdä? MItä te oikein touhuatte siellä korvauksia nostaessanne? Pitäiskö katsoa pitkään ja takkaan peiliin sillä kertaa, kun kieltäytyy- ja vieläpä ilman perusteluja?? Kyllä tässä olisi nyt vakavan keskustelun ja itsensätutkiskelun paikka teillä kieltäytyjillä.
        Tai voithan säkin nyt kertoa siten sun tietoja, miten nämä tietoturvallisuudet jostain "maksettu toimeentulotukea xx summa vuodesta 1992 alkaen" voisivat vuotaa ja mitä niillä tiedoilla voisi kukaan tehdä?

Miksi kukaan haluaa "penkoa" mitään tietoja? Eikö niitä lupia kysytä siksi, että saataisiin jotain aikaiseksi sen sun tilanteen kanssa? Et kai meinaa makoilla kelan kyytiläisenä koko ikääsi?
        Ihan tulee perjantaiehtoolle tässä jännitystä, kun jään odottelmaan vastauksia.

• x17x
        Reaalityöläinen kirjoitti:

Itse en ole koskaan ollut niin pitkään ikinä työttömänä, että olisi alettu jonnekin tehostetun työttömyyden hoitoon ohjaamaan. Jos tästä nykyisestä paikasta työt loppuu, on minulla aivan varmasti sen verran verkostoja ja kontakteja, että aika pian olen taas jossain työssä.

Eli en ymmärrä tätä luulosairauteen perustuvaa vastarintaa: Jos kerran typissä saa työpaikan, tai sitten sairaat aloittavat prosessin työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja jos/kun kerran tämän homman edellytyksenä on allekirjoittaa joku yhteistieto lomake, niin kysymys kuuluu, miksi ei siihen suostuisi?
        Ihan totta, miksi suoraan sanottuna joku kieltäytyy mahdollisuudesta päästä eteenpäin (töihin, opiskelemaan, eläkkeelle) alkamalla hautomaan jotain "yksityisasioitaan".

Kun en ole tuohon pitkäaikaistyöttömien sielunelämään edes tuttavapiirissäni päässyt/joutunut tutustumaan, niin kysyn tosiaan kiinnostuneena asiasta. Mitä menettettävää teillä on? Onko teillä tosiaan valinnanvaraa kamalan paljon? Kun tulot on joko kelan työkkärikorvaus tai kunnan toimeentulotuki? Niin minkä verran siinä vielä kannattaa äkistää?

Mitä sellaisia salaisuuksia teillä voi olla, joita ei joku sossuntäti saa nähdä? MItä te oikein touhuatte siellä korvauksia nostaessanne? Pitäiskö katsoa pitkään ja takkaan peiliin sillä kertaa, kun kieltäytyy- ja vieläpä ilman perusteluja?? Kyllä tässä olisi nyt vakavan keskustelun ja itsensätutkiskelun paikka teillä kieltäytyjillä.
        Tai voithan säkin nyt kertoa siten sun tietoja, miten nämä tietoturvallisuudet jostain "maksettu toimeentulotukea xx summa vuodesta 1992 alkaen" voisivat vuotaa ja mitä niillä tiedoilla voisi kukaan tehdä?

Miksi kukaan haluaa "penkoa" mitään tietoja? Eikö niitä lupia kysytä siksi, että saataisiin jotain aikaiseksi sen sun tilanteen kanssa? Et kai meinaa makoilla kelan kyytiläisenä koko ikääsi?
        Ihan tulee perjantaiehtoolle tässä jännitystä, kun jään odottelmaan vastauksia.

>Miksi kukaan haluaa "penkoa" mitään tietoja? Eikö niitä lupia kysytä
        >siksi, että saataisiin jotain aikaiseksi sen sun tilanteen kanssa?

Jokaisella on täysi oikeus suojella omia yksityistietojaan. En todellakaan ymmärrä miksi joku TE-toimiston tai sossun virkailija haluaa tonkia yksityiselämään liittyviä asioita. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen jokaisessa mahdollisessa paikassa.

Tietoturvavuodot ovat nykyään niin pahoja, että ainakaan minulla ei ole mitään aikomusta antaa esim. kaikkia terveystietojani TE-toimiston urkittavaksi. Mitä ihmettä ne sinne kuuluvat?

Minusta pahinta TYP-toiminnassa on se, että jos suostuu yksityistietojensa levittämiseen, tarjotaan vain palkatonta työtä, joka ei hyödytä työnhakijaa. Jos tarjottaisiin palkallista työtä, kaikki olisi hyvin ja varmaan monetkin saattaisivat suostua tietojen levittämiseen.

Olen ollut koko ikäni palkkatyössä, joten ihmettelen kovasti TYP-toimintaa.

Ainoa positiivinen asia TYP-toiminnassa lienee se, että jos on sairas, eikä voi tehdä työtä, voi kokeilla jaksaako tehdä työtä ja jos ei voi, voi hakea eläkettä. Se on ihan hyvä asia. Myös uuden työn kokeileminen ilmaiseksi ja vaivatta on hyvä asia, jos joku on vaihtamassa alaa. Mutta palkaton työ ei ole hyvä asia!

• 3+12

"Jos kerran typissä saa työpaikan"
      Typistä saa vain palkattomia orjatöitä. Ei ole edes väitetty että kukaan olisi työllistynyt sitä kaitta sellaiseen työpaikkaan jolla voi tienata elantonsa. Ihmettelen sitä, miksi veronmaksajat suostuvat kustantamaan uollaista toimintaa.

"niin kysymys kuuluu, miksi ei siihen suostuisi?"
      Aika monilla juuri siksi että työvoimahallinto kyykyttää nöyryyttää ihmisiä, ei oikeesti auta. Tuon kohtelun pitää muuttua, vain yhteistyöllä homma voi toimia, ei mielivaltaisilla karenssien jaolla ja tsaarinaikaisella virkamiesasenteella. Tuon huonon kohtelun vuoksi on noin 50 000 ihmistä jotka eivät ole missään viranomaisrekistereissä, mietippä sitä. Moni kieltäytyy juuri siksi, että kerrankin voi noille "auttajille" sanoa EI. Työvoimaviranomaisten uskottavuus on mennyt jo aikoja sitten koska puhutaan toista ja tehdään toista.

"Mitä menettettävää teillä on?"
      Monellakaan ei ole mitään menetettävää ja siksi ei ole mitään syytä alistua viranomaisten pompoteltavaksi.

"Mitä sellaisia salaisuuksia teillä voi olla, joita ei joku sossuntäti saa nähdä?"
      Suurimmalla osalla ei mitää salaisuuksia ole, periaatekysymys tuo on.

"kun kieltäytyy- ja vieläpä ilman perusteluja"
      Perusteluja ei SUOMEN LAIN MUKAAN tarvitse esittää, PISTE!!

"olisi nyt vakavan keskustelun ja itsensätutkiskelun paikka teillä kieltäytyjillä"
      Vakavamman keksustelun paikka olisi noilla virkailijoilla, asiallainen kohtelu auttais varmasti, ei mikään muu.

"Eikö niitä lupia kysytä siksi, että saataisiin jotain aikaiseksi sen sun tilanteen kanssa?"
      Ei typpikään noilla tiedoilla mitään muuta tee kun saavat aiheen syyllistää työtöntä, eikä ne siellä typissä osaa, aioeikä saakkaan mitää aikaiseksi.

• Warmastaja

"Typistä saa vain palkattomia orjatöitä" Tämä väite ei pidä paikkaansa. Mikäli sun satumaailmassa ja luulosairauden elämässä uskot että mukamas näin olisi, pitää sinun avata tätä sun väitettä tänne muillekin. Eli perustele ja laita liitteet ja linkit, että näin olisi.

Kuten kuitenkin tiedät, työllistää TYP kaupungille 1 - 1,5 vuodeksi eri yksiköihin ammattitaidon mukaan. Bruttopalkka n. 1400 e/kk ja työaika 85% kokoaikatyöstä. Käteen tulee noin 3 kertaa enemmän kuin kelan korvauksia.
        Työ samaa ja samoilla ehdoilla kuin muillakin työntekijöillä.
        Tämä tieto on kiistaton ja voit itsekin heti maanantai-aamuna tarkistaa, jos kehtaat, tai vaikka nimettömänä, soittamalla työllistämisyksikköön. Muuten kuin typin kautta ei ko. työpaikkoihin edes pääse. Jóten tämä väite on aukoton: TYPstä saa tosiaankin palkallista työtä.

En jaksa sunkaltaien tyhjänjankuttajan viestiä edes pidemmälle lukea, kun jo eka rivistä tulee selväksi että jutut ei pidä paikkaansa ja valehtelet tahallasi. Luulohan ei ole tiedon väärttti ja sen jo sulle osoitin.

Toivottavasti vietät viikonlopun pitkään pohtimalla, miksi valehtelet, miksi vääristelet ja miksi leivtät luuloihin perustuvia väittetiä lukijoille. Joku heikko saattaa lukea sun jutun loppuun saakka ja vieläpä luulla että tiedät mistä kirjoitat. Näinhän ei ole.

Se, että ei pysty perustelemaan aikuisena ihmisenä mitään tekemisiään eikä valintojaan ei tosiaankaan ole mikään perustuslain takaama oikeus sulle, vaan pellkästään vastuun pakoilua ja olematonta kotikasvatusta. Aikuinen ja ajatteleva ihminen pitää pystyä perustelemaan järkevästi tekonsa AINA. Ja sitten piste..

• Näin sivusta
        Warmastaja kirjoitti:

"Typistä saa vain palkattomia orjatöitä" Tämä väite ei pidä paikkaansa. Mikäli sun satumaailmassa ja luulosairauden elämässä uskot että mukamas näin olisi, pitää sinun avata tätä sun väitettä tänne muillekin. Eli perustele ja laita liitteet ja linkit, että näin olisi.

Kuten kuitenkin tiedät, työllistää TYP kaupungille 1 - 1,5 vuodeksi eri yksiköihin ammattitaidon mukaan. Bruttopalkka n. 1400 e/kk ja työaika 85% kokoaikatyöstä. Käteen tulee noin 3 kertaa enemmän kuin kelan korvauksia.
        Tämä tieto on kiistaton ja voit itsekin heti maanantai-aamuna tarkistaa, jos kehtaat, tai vaikka nimettömänä, soittamalla työllistämisyksikköön. Muuten kuin typin kautta ei ko. työpaikkoihin edes pääse. Jóten tämä väite on aukoton: TYPstä saa tosiaankin palkallista työtä.

En jaksa sunkaltaien tyhjänjankuttajan viestiä edes pidemmälle lukea, kun jo eka rivistä tulee selväksi että jutut ei pidä paikkaansa ja valehtelet tahallasi. Luulohan ei ole tiedon väärttti ja sen jo sulle osoitin.

Toivottavasti vietät viikonlopun pitkään pohtimalla, miksi valehtelet, miksi vääristelet ja miksi leivtät luuloihin perustuvia väittetiä lukijoille. Joku heikko saattaa lukea sun jutun loppuun saakka ja vieläpä luulla että tiedät mistä kirjoitat. Näinhän ei ole.

Se, että ei pysty perustelemaan aikuisena ihmisenä mitään tekemisiään eikä valintojaan ei tosiaankaan ole mikään perustuslain takaama oikeus sulle, vaan pellkästään vastuun pakoilua ja olematonta kotikasvatusta. Aikuinen ja ajatteleva ihminen pitää pystyä perustelemaan järkevästi tekonsa AINA. Ja sitten piste..

Vedät nyt vähän mutkia suoriksi. Se, mitä näistä Typin kaupungille työllistämisistä maksetaan, ei ole "kolme kertaa enemmän" ihan noin yksiselitteisesti, koska palkkatulojen myötä loppuu asumistuki ja toimeentulotuki. Tosiasiassa enemmän rahaa saa muutaman satasen - mikä toki on parempi kuin kokonaan palkattomissa orjatöissä. Samoin "työ samaa ja samoilla ehdoilla kuin muillakin työntekijöillä" ei aina pidä paikkaansa, useasti vakituiset tekevät samaa työtä kyllä, mutta eri nimikkeellä jololin heidän kk-palkkansakin on suurempiTyöllistetyille maksettava tes-palkka kun on yleensä se matalin, mitä saa maksaa. Niin ikään ehdot eivät ole sikälikään samat, että kaupungin työllistetyllä ei ole oikeutta työterveyshuoltoon, vaan on asioitava tarvittaessa terveyskeskuksessa. Niin ikään oikeutta ansiosidonnaiseen päivärahaan kertyy vain puolet normaalista.

Eli valehtelet itsekin.

• Vähän ihmettelen:

Tämmöisen tekstinpätkän luettuani täytyy minunkin osallistua. Kerron itsestäni senverran, että työskentelen sosiaalitoimen alaisen typissä. Minulla on akateeminen korkeakoulututkinto alalta. Ala on sitä, mitä olen aina halunnutkin opiskella ja työskennellä.
        Sosiaalityössä on tarkoitus tehdä hyvää, sekä jakaa oikeudenmukaisuutta sekä mahdollisuuksia.
        Työtämme ja jaettavia resursseja sääntelee Laki, useakin erilainen laki sekä vastuu siitä, että työskentelee oikeudenmukaisesti ja oikein virkamiehenä.

Päämääräni on aina tehdä työni hyvin, Syventävässä sosiaalityössä on tarkoitus puuttua syvällisemmin, perusteellisemmin ja vaikuttavammin asiakkaan elämäntilanteeseen kuin pelkässä perustuen jakamisessa ja jostain harkinnanvaraisesta lasten luistintenostosta vänkäämisessä.

Kirjoittajan väitteet siitä, miten ja miksi teen joka päivä valitsemaani työtä vain siksi että saisin "kyykyttää, nöyryyttää, kohdella huonosti,toimia mielivaltaisesti sekä tsaarinaikaisella virkamiesasenteella ja pompottaa" asiakkaitani ovat täysin vääriä! Lisäksi 50 000 ihmisestä kertomasi mukaan "moni" kieltäytyy vain kieltäytymisen vuoksi mistään, mitä työni mukaan tarjoan. Kaiken lisäksi pyydän asiakkailta pitkän ja huolellisesti valmistellun suostumuksen moniammatilliseen tietojen vaihtoon vain siksi, että saisin "jonkun aiheen syyllistää" asiakasta?! En tosin tiedä miksi tai miten, etkä sitä vielä kertonut.

Muistuttaisin sinua, että asiakkaitakin sitoo laki, eikä suinkaan mitkään sossutätien arpajaiset toimenpiteissä. Tosiasia on, ja se on jo lainsäätäjäkin todennut, että JOTAKIN täytyy tosiaan olla vialla, näkyvää tai piilossa olevaa, elämässä, jossa eletään vuosia ilman mitään näköaloja, tulevaisuutta tai mitään muuta kuin toimeentulotuen luukulla. Siis vuosia.

Aktivointisuunnitelma pitää todella asiakkaalle tehdä lain mukaan, kun hän on määrätyn ajan tt-tuella ollut. Ja siellä pitää todella kunnan ja työkkärin yhdessä tarjota mitä vain, mikä asiakkaan elämäntilannetta jotenkin vie eteenpäin ja lopettaa tt-tuen ja mieluiten vielä työkkärikorvauksen tarpeen.

Olen samaa mieltä siitä, että todella syvällistä keskustelua sosiaaltyöstä myös typeissä tarvitaan. Mutta en voi uskoa, että minun ja hyvien kollegoideni pitää alkaa noita sinun käyttämiäsi verbeja työssäni miettimään.

Toivoisin, että tässä keskustelussa, ja toivottavasti jossain laajemminkin, todella perustelisit (kerrankin perustele jotain), miten tämä sanasto ja tarkoitusperät sosiaalityössä ovat ainoat asiat, mitä tehdään ja mihin pyritään. Itse jatkan asiasta maanantaina toimistolla kyllä.

• Ihmettelen minäkin
        Vähän ihmettelen: kirjoitti:

Tämmöisen tekstinpätkän luettuani täytyy minunkin osallistua. Kerron itsestäni senverran, että työskentelen sosiaalitoimen alaisen typissä. Minulla on akateeminen korkeakoulututkinto alalta. Ala on sitä, mitä olen aina halunnutkin opiskella ja työskennellä.
        Sosiaalityössä on tarkoitus tehdä hyvää, sekä jakaa oikeudenmukaisuutta sekä mahdollisuuksia.
        Työtämme ja jaettavia resursseja sääntelee Laki, useakin erilainen laki sekä vastuu siitä, että työskentelee oikeudenmukaisesti ja oikein virkamiehenä.

Päämääräni on aina tehdä työni hyvin, Syventävässä sosiaalityössä on tarkoitus puuttua syvällisemmin, perusteellisemmin ja vaikuttavammin asiakkaan elämäntilanteeseen kuin pelkässä perustuen jakamisessa ja jostain harkinnanvaraisesta lasten luistintenostosta vänkäämisessä.

Kirjoittajan väitteet siitä, miten ja miksi teen joka päivä valitsemaani työtä vain siksi että saisin "kyykyttää, nöyryyttää, kohdella huonosti,toimia mielivaltaisesti sekä tsaarinaikaisella virkamiesasenteella ja pompottaa" asiakkaitani ovat täysin vääriä! Lisäksi 50 000 ihmisestä kertomasi mukaan "moni" kieltäytyy vain kieltäytymisen vuoksi mistään, mitä työni mukaan tarjoan. Kaiken lisäksi pyydän asiakkailta pitkän ja huolellisesti valmistellun suostumuksen moniammatilliseen tietojen vaihtoon vain siksi, että saisin "jonkun aiheen syyllistää" asiakasta?! En tosin tiedä miksi tai miten, etkä sitä vielä kertonut.

Muistuttaisin sinua, että asiakkaitakin sitoo laki, eikä suinkaan mitkään sossutätien arpajaiset toimenpiteissä. Tosiasia on, ja se on jo lainsäätäjäkin todennut, että JOTAKIN täytyy tosiaan olla vialla, näkyvää tai piilossa olevaa, elämässä, jossa eletään vuosia ilman mitään näköaloja, tulevaisuutta tai mitään muuta kuin toimeentulotuen luukulla. Siis vuosia.

Aktivointisuunnitelma pitää todella asiakkaalle tehdä lain mukaan, kun hän on määrätyn ajan tt-tuella ollut. Ja siellä pitää todella kunnan ja työkkärin yhdessä tarjota mitä vain, mikä asiakkaan elämäntilannetta jotenkin vie eteenpäin ja lopettaa tt-tuen ja mieluiten vielä työkkärikorvauksen tarpeen.

Olen samaa mieltä siitä, että todella syvällistä keskustelua sosiaaltyöstä myös typeissä tarvitaan. Mutta en voi uskoa, että minun ja hyvien kollegoideni pitää alkaa noita sinun käyttämiäsi verbeja työssäni miettimään.

Toivoisin, että tässä keskustelussa, ja toivottavasti jossain laajemminkin, todella perustelisit (kerrankin perustele jotain), miten tämä sanasto ja tarkoitusperät sosiaalityössä ovat ainoat asiat, mitä tehdään ja mihin pyritään. Itse jatkan asiasta maanantaina toimistolla kyllä.

Olen eri henkilö mille tekstisi osoitit, mutta juttusi on täyttä bullshittiä. Juuri sellaista uskonlahkomantraa, mitä arvatenkin syötetään kaikille typin, työkkärin ja sossun työntekijöille ylemmiltä tahoilta, jotta tuntisitte oman suojatyönne tarpeelliseksi ja hyödylliseksi, vaikka se ei sitä ole. Teidän tarkoituksenne ei todellakaan ole tehdä hyvää, vaan ensisijaisesti työllistää itsenne.

"JOTAKIN täytyy tosiaan olla vialla, näkyvää tai piilossa olevaa, elämässä, jossa eletään vuosia ilman mitään näköaloja, tulevaisuutta tai mitään muuta kuin toimeentulotuen luukulla. Siis vuosia." Tähän tiivistyy sekä sinun että typin asenne: asiakkaassa täytyy olla jotain vikaa - siis aina asiakkaassa, ei vahingossakaan kenessäkään muussa. Myöskään huonoa tuuria (esim.krooniset sairaudet) ei ole olemassakaan, vaan nekin ovat aina tavalla tai toisella asiakkaan vika. Ja ratkaisuksi kaikkeen tarjoatte ilmaistyöharjoitteluita. Sitä se teidän aktivointisuunnitelmanne käytännössä tarkoittaa. Sellaista elämäntilannetta ei olekaan, mitä palkaton orjatyö ei teidän logiikkanne mukaan korjaisi.

Omia kokemuksia asiakkaana typissä:
        -huutoa
        -vihaista mulkoilua
        -nimittelyä
        -syyllistämistä
        -henkilöjohtaisuuksiin menevää solvausta
        -uhkailua
        -työkokemukseni ja koulutukseni vähättelyä
        -oikeuksieni salaamista ja tiedon pimittämistä
        -suoranaista valehtelua eri toimenpiteiden työllistävyydestä tms.

Toivon eläväni niin vanhaksi, että näkisin kuinka typit ja työkkärit lakkautetaan. Olen kirjoittanut asiasta mm. kansanedustajalleni ja pyytänyt sitä Jumalalta iltarukouksissa.

• Itsesäälin ihanuus
        Ihmettelen minäkin kirjoitti:

Olen eri henkilö mille tekstisi osoitit, mutta juttusi on täyttä bullshittiä. Juuri sellaista uskonlahkomantraa, mitä arvatenkin syötetään kaikille typin, työkkärin ja sossun työntekijöille ylemmiltä tahoilta, jotta tuntisitte oman suojatyönne tarpeelliseksi ja hyödylliseksi, vaikka se ei sitä ole. Teidän tarkoituksenne ei todellakaan ole tehdä hyvää, vaan ensisijaisesti työllistää itsenne.

"JOTAKIN täytyy tosiaan olla vialla, näkyvää tai piilossa olevaa, elämässä, jossa eletään vuosia ilman mitään näköaloja, tulevaisuutta tai mitään muuta kuin toimeentulotuen luukulla. Siis vuosia." Tähän tiivistyy sekä sinun että typin asenne: asiakkaassa täytyy olla jotain vikaa - siis aina asiakkaassa, ei vahingossakaan kenessäkään muussa. Myöskään huonoa tuuria (esim.krooniset sairaudet) ei ole olemassakaan, vaan nekin ovat aina tavalla tai toisella asiakkaan vika. Ja ratkaisuksi kaikkeen tarjoatte ilmaistyöharjoitteluita. Sitä se teidän aktivointisuunnitelmanne käytännössä tarkoittaa. Sellaista elämäntilannetta ei olekaan, mitä palkaton orjatyö ei teidän logiikkanne mukaan korjaisi.

-huutoa
        -vihaista mulkoilua
        -nimittelyä
        -syyllistämistä
        -uhkailua

Toivon eläväni niin vanhaksi, että näkisin kuinka typit ja työkkärit lakkautetaan. Olen kirjoittanut asiasta mm. kansanedustajalleni ja pyytänyt sitä Jumalalta iltarukouksissa.

Ja nyt pitäisi vaan löytää se kohta bullshtittiä ja uskonliturgiaa täynnä olevasta viestistä, jossa todettiin että sehän on aina asiakkaan syy, miksi istutaan moniammatillisissa palavereissa kyselemässä, että mitäs tehtäis.
        Tämän kun selvität ensin itselles, ja sitten annat vaikka viestittelyn olla, niin hyvä on.

Lause, mitä sinä luet itsesäälin pehmeältä patjalta, toteaa että jossakin näkyvästi tai piilossa on jotain vikaa, jos tt-tuen hakijana pitää elättää itseään vuosikausia. Siis jossakin = ympäristö, terveydenhuoltojärjestelmästä ulos tippuminen, perheolot, asuminen, koulutus, jne jne. Sanottiinko siinä, että sehän kategorisesti aina sun syy, katoppa vielä?

Ota pää pois persiistä, ja kuuntele joskus mitä ympärillä puhutaan. Luetun ymmärtäminen auttaa näissä nettiketjuissa. Pitää pystyä lukemaan ja ymmärtämään se, mitä toinen kirjoittaa.
        Ongelma on, ja se on rakennettu sun päähän. Sitähän on vaikea muuttaa. Muutosvastarinta on mukavaa, ja sen voi naamioida vaikka "perustuslailliseksi oikeudeksi". Taikka "periaattestani en luovu". Taikka "mua mulkoillaan syyllistävästi". Ja miksi mitään ei tapahdu?

• 19b

>Typistä saa vain palkattomia orjatöitä

Olen täysin samaa mieltä. Työttömyyskorvaus ja pieni parin euron päiväkorvaus on täysin eri asia kuin palkkatyö!

• JessuSentään!
        Warmastaja kirjoitti:

>Bruttopalkka n. 1400 e/kk ja työaika 85% kokoaikatyöstä.

Meidän kunnassa asia ei todellakaan ole näin. :(

• NoMoreTYP
        Ihmettelen minäkin kirjoitti:

-huutoa
        -vihaista mulkoilua
        -nimittelyä
        -syyllistämistä
        -uhkailua

>> Omia kokemuksia asiakkaana typissä:
        >> -huutoa
        >> -vihaista mulkoilua
        >> -nimittelyä
        >> -syyllistämistä
        >> -henkilöjohtaisuuksiin menevää solvausta
        >> -uhkailua
        >> -työkokemukseni ja koulutukseni vähättelyä
        >> -oikeuksieni salaamista ja tiedon pimittämistä
        >> -suoranaista valehtelua eri toimenpiteiden työllistävyydestä tms.

Katsos vaan... Muillakin on tuollaisia kokemuksia TYP:stä. Hyvä, etten ole ainoa, jolla on negatiivisia kokemuksia.

Minusta on uskomatonta, että ammattitaitooni, työnhakutaitoihini ja mm. terveydentilaani on suhtaudutta lähinnä halveksuvasti TYP:n puolella. Minua on syyllistetty, koska en ole saanut itselleni vakituista työtä, vaan olen tehnyt keikkatöitä ja oman alani vapaaehtoistyötä. Teen säännöllisesti keikkatöitä ja vapaaehtoistyötä ylläpitääkseni ammattitaitoani ja työnantajani ovat olleet tyytyväisiä ammattitaitooni.

Kun menin TYP:iin, minua alettiin syyllistää heti ensimmäisellä käynnillä ja sanottiin "Ei tällä tavalla voi työllistyä. Sinun pitää ehdottomasti harkita työelämävalmennusta, koska palkkatöihin sinusta ei ole". Tuo kuulosti minusta melkoisen omituiselta, koska olen tähän mennessä tehnyt koko ajan keikkahommia. Myönnän, että en saa kovin paljon rahaa keikkatöistä, mutta saan niistä sentään jotain korvauksia ja eläkkeeni kasvaa niiden myötä.

Minusta TYP:n pitäisi pystyä tarjoamaan työnhakijoille palkallista työtä. Täällä puhuttiin jossain kunnan töihin palkkaamisesta, mutta sellaista meidän TYP:ssä ei ole koskaan tapahtunut. Meidän TYP:ssä työttömät pannaan korkeintaan jonkin yhdistyksen toimiin ja heidän palkkaa on max 700-800€/kk ja kun siitä otetaan verot pois, käteen ei jää kovin paljon. Tämä on aika huonoa toimintaa minun mielestä.

• Reaalifaktaa
        NoMoreTYP kirjoitti:

>> Omia kokemuksia asiakkaana typissä:
        >> -huutoa
        >> -vihaista mulkoilua
        >> -nimittelyä
        >> -syyllistämistä
        >> -henkilöjohtaisuuksiin menevää solvausta
        >> -uhkailua
        >> -työkokemukseni ja koulutukseni vähättelyä
        >> -oikeuksieni salaamista ja tiedon pimittämistä
        >> -suoranaista valehtelua eri toimenpiteiden työllistävyydestä tms.

Katsos vaan... Muillakin on tuollaisia kokemuksia TYP:stä. Hyvä, etten ole ainoa, jolla on negatiivisia kokemuksia.

Minusta on uskomatonta, että ammattitaitooni, työnhakutaitoihini ja mm. terveydentilaani on suhtaudutta lähinnä halveksuvasti TYP:n puolella. Minua on syyllistetty, koska en ole saanut itselleni vakituista työtä, vaan olen tehnyt keikkatöitä ja oman alani vapaaehtoistyötä. Teen säännöllisesti keikkatöitä ja vapaaehtoistyötä ylläpitääkseni ammattitaitoani ja työnantajani ovat olleet tyytyväisiä ammattitaitooni.

Kun menin TYP:iin, minua alettiin syyllistää heti ensimmäisellä käynnillä ja sanottiin "Ei tällä tavalla voi työllistyä. Sinun pitää ehdottomasti harkita työelämävalmennusta, koska palkkatöihin sinusta ei ole". Tuo kuulosti minusta melkoisen omituiselta, koska olen tähän mennessä tehnyt koko ajan keikkahommia. Myönnän, että en saa kovin paljon rahaa keikkatöistä, mutta saan niistä sentään jotain korvauksia ja eläkkeeni kasvaa niiden myötä.

Minusta TYP:n pitäisi pystyä tarjoamaan työnhakijoille palkallista työtä. Täällä puhuttiin jossain kunnan töihin palkkaamisesta, mutta sellaista meidän TYP:ssä ei ole koskaan tapahtunut. Meidän TYP:ssä työttömät pannaan korkeintaan jonkin yhdistyksen toimiin ja heidän palkkaa on max 700-800€/kk ja kun siitä otetaan verot pois, käteen ei jää kovin paljon. Tämä on aika huonoa toimintaa minun mielestä.

"Minusta TYP:n pitäisi pystyä tarjoamaan työnhakijoille palkallista työtä. Täällä puhuttiin jossain kunnan töihin palkkaamisesta, mutta sellaista meidän TYP:ssä ei ole koskaan tapahtunut"

Jos teijän perällä ei typin kautta työllistetä työttömiä kaupungille kunnon palkalla, niin sehän ei tosiaankaan tarkoita sitä, etteikö muualla niin tehtäisi.

Fakta on, että typin kautta työllistetään satoja työttömiä töihin kirjastoihin, museoihin, atk-hommiin, autokuskiksi, korjaushommiin, varastoon ym ym. PALKKATYÖHÖN. Lue vaan uudestaan vielä viesti työllistämisestä, huom. :palkka ja työehdot.

Sun logiikalla pitäis kaikkien ajatella, että jos meidän kaupungissa ei ole sushibaaria, niin ei sitä sitten voi olla missään muuallakaan. Näinhän se ei maailmassa mene.

Jos teidän pikkupuuhastelu-typissä jaksetaan kierrättää noita iänikuisia palkkatukitöitä, niin se on kyllä teidän vahinko. Pitää kattoo vähän sitäkin, että ketä äänestää hallintoon ja lautakuntiin.

• Vai reaalifaktaa?
        Reaalifaktaa kirjoitti:

"Minusta TYP:n pitäisi pystyä tarjoamaan työnhakijoille palkallista työtä. Täällä puhuttiin jossain kunnan töihin palkkaamisesta, mutta sellaista meidän TYP:ssä ei ole koskaan tapahtunut"

Jos teijän perällä ei typin kautta työllistetä työttömiä kaupungille kunnon palkalla, niin sehän ei tosiaankaan tarkoita sitä, etteikö muualla niin tehtäisi.

Fakta on, että typin kautta työllistetään satoja työttömiä töihin kirjastoihin, museoihin, atk-hommiin, autokuskiksi, korjaushommiin, varastoon ym ym. PALKKATYÖHÖN. Lue vaan uudestaan vielä viesti työllistämisestä, huom. :palkka ja työehdot.

Sun logiikalla pitäis kaikkien ajatella, että jos meidän kaupungissa ei ole sushibaaria, niin ei sitä sitten voi olla missään muuallakaan. Näinhän se ei maailmassa mene.

Jos teidän pikkupuuhastelu-typissä jaksetaan kierrättää noita iänikuisia palkkatukitöitä, niin se on kyllä teidän vahinko. Pitää kattoo vähän sitäkin, että ketä äänestää hallintoon ja lautakuntiin.

Taas tulee väärää infoa sulta: nimenomaan palkkatuella nämä typin järkkäämät työt kaupungilla pyörivät. Kun tukikuukaudet on käytetty, hommat loppuu ja tilalle otetaan uusi palkkatukeen oikeutettu työtön (mikäli työllistämisrahoja on vielä budjetissa jäljellä).

• Matikkapäätä on
        Vai reaalifaktaa? kirjoitti:

Taas tulee väärää infoa sulta: nimenomaan palkkatuella nämä typin järkkäämät työt kaupungilla pyörivät. Kun tukikuukaudet on käytetty, hommat loppuu ja tilalle otetaan uusi palkkatukeen oikeutettu työtön (mikäli työllistämisrahoja on vielä budjetissa jäljellä).

Totta kai Turun kaupunki käyttää sen palkkatukinrahan n.1000 euroa palkkakustannuksiin. Lisäksi sinne laitetaan LISÄÄ MUUTA RAHAAA. Palkkaraha on muutakin, kuin se mikä maksetaan työntekijän tilille; on eläkemaksuja vakuutuksiaym.

Kaupungille pääsee töihin 1 - -1,5 vuodeksi, riippuu osastosta. Palkka bruttona n. 1400 euroa kk ja työaika 85 % kokoaikatyöstä.
        1400 burttopalkasta menee vuonna 2011 11% veroja, käteen tulee 1246 euroa kk.Riippuu lapsista ja kuuluko kirkkoon ym. Mutta noin suurinpiirtein.

Kaupunki työllistää satoja työttömiä omiin toimiinsa vuoden aikansa: museoihin, kirjastoihin, atk-osastoille,matkalitoimistoon, autokuskiksi, korjaushommiin ym.

Lankkaa jankuttamasta, että TYPIstä ei saa kuin ilmaistöitä, ja että joku palkkatukirahan käyttö olisi pahaa ja kamalla. Lue tosiasiat uudestaan ja laske vaikka helmitaululla, jos ei muuten järki riitä.
        1300 euroa kuukaudessa tienaa myös osa-aikainen kaupan kassa tai huoltomies tai pullakuski. Kyllä ne vaan elää sillä palkallaan ja koittaa elämässään edetä. Mikä siinä sitten on, ettei typin pitkäaikaistyöttömälle kelpaa? Perusteleppa sitte tämä.

Palkktyö on palkkatyötä. Kun typistä tarjotaan palkkatyötä, niin on se kumma kun ei kelpaa kun tällläkin palstalla jotku ykssilmäset vaan jankuttaa samaa juubaa.

Persaukiset yhdistykset, jotka palkkaa pelkällä palkkatuella, ei paljo palkkarahaa jää työntekijälle. Brutto on 800 -900 ja käteen jää vähän vähemmän. Tosin veroja ei paljon mene.

• Mikä Turun kaupunki?
        Matikkapäätä on kirjoitti:

Totta kai Turun kaupunki käyttää sen palkkatukinrahan n.1000 euroa palkkakustannuksiin. Lisäksi sinne laitetaan LISÄÄ MUUTA RAHAAA. Palkkaraha on muutakin, kuin se mikä maksetaan työntekijän tilille; on eläkemaksuja vakuutuksiaym.

Kaupungille pääsee töihin 1 - -1,5 vuodeksi, riippuu osastosta. Palkka bruttona n. 1400 euroa kk ja työaika 85 % kokoaikatyöstä.
        1400 burttopalkasta menee vuonna 2011 11% veroja, käteen tulee 1246 euroa kk.Riippuu lapsista ja kuuluko kirkkoon ym. Mutta noin suurinpiirtein.

Kaupunki työllistää satoja työttömiä omiin toimiinsa vuoden aikansa: museoihin, kirjastoihin, atk-osastoille,matkalitoimistoon, autokuskiksi, korjaushommiin ym.

Lankkaa jankuttamasta, että TYPIstä ei saa kuin ilmaistöitä, ja että joku palkkatukirahan käyttö olisi pahaa ja kamalla. Lue tosiasiat uudestaan ja laske vaikka helmitaululla, jos ei muuten järki riitä.
        1300 euroa kuukaudessa tienaa myös osa-aikainen kaupan kassa tai huoltomies tai pullakuski. Kyllä ne vaan elää sillä palkallaan ja koittaa elämässään edetä. Mikä siinä sitten on, ettei typin pitkäaikaistyöttömälle kelpaa? Perusteleppa sitte tämä.

Palkktyö on palkkatyötä. Kun typistä tarjotaan palkkatyötä, niin on se kumma kun ei kelpaa kun tällläkin palstalla jotku ykssilmäset vaan jankuttaa samaa juubaa.

Persaukiset yhdistykset, jotka palkkaa pelkällä palkkatuella, ei paljo palkkarahaa jää työntekijälle. Brutto on 800 -900 ja käteen jää vähän vähemmän. Tosin veroja ei paljon mene.

Hei jankuttaja - kaikki ei ole turkulaisia ja niitä typpejä on muuallakin.

• Loogillinen
        Näin sivusta kirjoitti:

Vedät nyt vähän mutkia suoriksi. Se, mitä näistä Typin kaupungille työllistämisistä maksetaan, ei ole "kolme kertaa enemmän" ihan noin yksiselitteisesti, koska palkkatulojen myötä loppuu asumistuki ja toimeentulotuki. Tosiasiassa enemmän rahaa saa muutaman satasen - mikä toki on parempi kuin kokonaan palkattomissa orjatöissä. Samoin "työ samaa ja samoilla ehdoilla kuin muillakin työntekijöillä" ei aina pidä paikkaansa, useasti vakituiset tekevät samaa työtä kyllä, mutta eri nimikkeellä jololin heidän kk-palkkansakin on suurempiTyöllistetyille maksettava tes-palkka kun on yleensä se matalin, mitä saa maksaa. Niin ikään ehdot eivät ole sikälikään samat, että kaupungin työllistetyllä ei ole oikeutta työterveyshuoltoon, vaan on asioitava tarvittaessa terveyskeskuksessa. Niin ikään oikeutta ansiosidonnaiseen päivärahaan kertyy vain puolet normaalista.

Eli valehtelet itsekin.

Väite kuului: "typistä ei saa kuin palkattomia orjatöitä".
        Tämä todettiin höpöpuheeksi. Vastauksessa kerrottiin aika yksityiskohtaisesti ja helposti tarkistettavaa tietoa. Tällä todistettiin alkuperäinen väite valheeksi.

Jatkokeskustelua voi toki jatkaa työterveyshuollosta, ammattiliiton jäsenyydestä tai vaikka kahvikassaan osallistumisesta ko töissä.

Mutta tosiasiat pysyy tosiasioina ja netin hupipuheet sellaisina.

• 26

""Aktivointisuunnitelma pitää todella asiakkaalle tehdä lain mukaan, kun hän on määrätyn ajan tt-tuella ollut. Ja siellä pitää todella kunnan ja työkkärin yhdessä tarjota mitä vain, mikä asiakkaan elämäntilannetta jotenkin vie eteenpäin ja lopettaa tt-tuen ja mieluiten vielä työkkärikorvauksen tarpeen.""

TOI TARKOITTAA PALKKATÖITÄ.

Ps. aktivointisuunnitelmaan pitää sisällyttää....... Voittekin sisällyttää sinne mitä tahdotte ja ottaa 1000 valokopioa, näin olette sisällyttänyt 1001 kertaa.

Se on sitten eri juttu mitä asiakas allekirjoittaa...

• varastomies67
        Warmastaja kirjoitti:

Jippii, mistä kaupungista tässä on kyse. Meikäläisen kaupunki ei suostunut tarjoamaan meikäläiselle edes työelämävalmennus paikkaa. Puhumattakaan nyt palkallisesta työstä. Sanokaa nyt mikä kaupunki tuo on, niin voisin sinne vaikka muuttaa.

Kun olin itse typin asiakkaana muutama vuosi sitten, niin ei kyllä siellä puhuttu sanakaan kaupungille töihin pääsemisestä sen enempää kuin mistään muustakaan palkkatyöstä. Palkattomia töitähän siellä tyrkytettiin kaiken aikaa. Ja yleensäkin kohdeltiin niin kuin jotain juoppoa reppanaa, joka oli ongelmia täynnänsä. Taivaan kiitos, että siirtivät minut lopulta taas työvoimatoimiston asiakkaaksi. Alkoi sen jälkeen taas tuntea itsensä ihmiseksi.

• varastomies67

"Tosiasia on, ja se on jo lainsäätäjäkin todennut, että JOTAKIN täytyy tosiaan olla vialla, näkyvää tai piilossa olevaa, elämässä, jossa eletään vuosia ilman mitään näköaloja, tulevaisuutta tai mitään muuta kuin toimeentulotuen luukulla. Siis vuosia."

AINOA vika on yleensä siinä että työnantajat eivät halua ottaa ihmistä töihin. Siis palkalliseen työhön. Miksi ottaisivat kun samanlaisia työttömiä saa jo palkattomaan työharjoitteluunkin. Miksi maksaa palkkaa kun ei ole pakko.

Miksi yleensäkin pitäisi holhota ja valvoa ja "auttaa" ihmisiä, jotka eivät tämänkaltaista toimija halua. Kuinka voi "auttaa" ihmistä, joka ei apua halua. Ja kaikki tämä holhoaminen tehdään valtion rahoilla. Valtion, joka jo nytkin elää velaaksi. Jos ihminen haluaa vain olla rauhassa kotona työmarkkinatuella, eikä halua minkäänlaista "apua", niin annettaisiin hänen sitten olla siellä. Sehän tulisi lopuksi yhteiskunnalle halvemmaksi, kuin yrittää saada häntä väen väkisin "aktivoitumaan". Ja vaikka kuinka nyt uskoisi tällaisten Typien ja muiden siunauksellisuuteen, niin pitää ajatella, että mitä ne maksavat. Eihän ne virkailijat siellä ilman palkkaa töitänsä tee, vaikka asiakkaansa vaativat ilman palkkaa töissä kulkemaankin.

• Työtön loinen

Minulle sanottiin Typisssä "ettei siitä ole sinulle mitään hyötyä," kun kysyin mahdollisuutta päästä palkkatuella töihin kaupungille. Palkatonta harjoittelua tai työnhakukurssia sen sijaan tarjosivat. Mielenkiintoista, että työvoimaviranomaisen mielestä työstä, mistä maksetaan tes:in mukaista palkkaa (vaikka pientäkin) ei ole työnhakijalle hyötyä.

Vaikka tiedänhän minä mistä siinä kiikasti - onhan se väärin, jos työtön saa jostain palkkaa, ilmaiseksi pitäisi meidän tehdä.

• outoa.sanon.mä

Ihmettelen sitä tätä näkemystä TYPeissä.

On se vaan niin kummallista, että palkatonta työtä pitäisi tehdä, mutta kun on tiedossa palkkatyötä, sitä hyljeksitään TYPissä. Kuinkahan tämän näkemyksen saisi muutettua?

Voiko tosiaan olla niin, että TYPin pitää perustella olemassaolonsa tarjoamalla palkatonta työtä, jotta saataisiin edes jotain näyttöä siitä, että jotkut menevät palkattomiin töihin, kun on kerran luotu sellainen järjestelmä, että palkattomaan työhön pakottaminen on mahdollista?

• 3+12

Miksi palkaton työ "kuntouttaa", mutta palkallinen työ ei? Tuota ei ole vielä kukaan edes yrittänyt selittää. Tuosta, ja muista viranomaisten järjettömistä väitteistä ja ihmisjärjen vastaisesta toiminnasta johtuva luottamuspula johtaa siihen että typin toiminta on niin tehotonta kun se on.

Toinen suuri valhe mistä yritetään tehdä totta on työvoimapula ja se että kyllä tekevälle aina töitä löytyy. Tavallaan kielletään koko ongelman olemassa olo ja syyllistetään työtöntä, tuota ei monenkaan työttömän henkinen kantti kestä, ja normaalityöttömästä tulee ongelmatapaus(jätettä).

• Työtön loinen

"Sulla on väärä asenne," sain kuulla, kun kieltäydyin ilmaisharjoittelusta ja sanoin haluavani työstäni ja uhraamastani ajasta vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Kauas on tultu niistä ajoista, jolloin työmies oli palkkansa ansainnut.

• Klasu ei-Järvinen

"Miksi palkaton työ "kuntouttaa", mutta palkallinen työ ei?"

Osuit naulan kantaan yo. toteamuksellasi. Mutta tällaiset toteamukset ovat usein hankalaisti pääteltävissä, kun tilanteet missä tulevat esiille ovat tuntemattomia työttömille, että viranomainen melkein pystyy syöttämään työttömille mitä tahansa. Ja kansalaiset/työttömät uskovat viranomaista. Ei kansalaisten päähän tule ajatusta, että TYP on täyttä pelleilyä useimpien työttömien kohdalla. Mutta TYPistä on varmasti hyötyä asfalttia ja alkoholia maistaneille. Mutta mitä tavallinen pitkäaikaistyötön noista TYPeistä hyötyy? Tuskin mitään.

• EKEx
        Työtön loinen kirjoitti:

"Sulla on väärä asenne," sain kuulla, kun kieltäydyin ilmaisharjoittelusta ja sanoin haluavani työstäni ja uhraamastani ajasta vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Kauas on tultu niistä ajoista, jolloin työmies oli palkkansa ansainnut.

>Kauas on tultu niistä ajoista, jolloin työmies oli palkkansa ansainnut.

Totta puhut... Olen samaa mieltä.

Minusta tästä TYP-aiheesta tekee erityisen oudon se, että eri kaupungeissa taitaa olla erilaisia käytäntöjä. Esim. meidän kunnassa TYPin kautta ei todellakaan pääse kaupungin hommiin, koska kaupungilla ei ole minkäänlaisia rahoja maksaa työttömille palkkaa edes palkkatuen avulla (tietääkseni työnantaja joutuu maksamaan osan palkasta itse ja rahattomalla kunnalla ei ole varaa siihen). Jos kaupungille yrittää hommiin, tulee suurinpiirtein tällainen vastaus: "voimme työllistää vain palkattomalla työelämävalmennuksella, koska palkkaa emme pysty maksamaan".

Olisikohan meidän kunnassa mahdollisesti palkattavan henkilön palkka n. 800 euron luokkaa miinus verot? :( En ole ihan varma tästä luvusta, mutta tuollaisia laskelmia olen kuullut parilta henkilöltä.

Onko tämä oikein? Vastaus: Ei.

Minusta TYPin pitäisi pystyä etsimään työttömälle palkallista työtä, koska se edesauttaa työnhakijan elämää taloudellisesti ja siitä on aidosti hyötyä. Palkaton työ ei auta ketään (paitsi ehkä sellaista ihmistä, joka haluaa kokeilla eri alan töitä).

• JärjetöntäTouhua

>Mutta mitä tavallinen pitkäaikaistyötön noista TYPeistä hyötyy?
      >Tuskin mitään.

Minusta pitkäaikaistyötön ei hyödy TYPeistä mitään, jos hänelle ei tarjota kunnon PALKALLISTA TYÖTÄ. Palkattomasta työstä ei ole hyötyä kenellekään, koska työttämän tilannehan vain heikkenee koko ajan, jos hän ei saa palkkaa tekemästään työstä.

ON KYLLÄ HYVIN ERIKOISTA, että palkattoman työn pitäisi kuntouttaa, mutta palkallinen työ ei kuntouta. Heti, kun menee TYPiin, puhutaan palkattamasta työstä ja siitä, että matka työelämään on pitkä, eikä heti voi tehdä palkallista työtä. MINUSTA TÄMÄ ON HYVIN OUTOA!

Kysymys: Onko työnhakijassa TYPin työntekijöiden mukaan jotain vikaa, jos hän haluaa tehdä palkallista työtä ja työllistyä?

• Hullua tosiaan

Kyllä on, sillä silloin röyhkeä työnhakija kyseenalaistaa TYP:in työntekijöiden ammattitaidon. He näet siellä tietävät, mikä on asiakkaalle parasta.

Jos vaadit työstäsi palkkaa, sinulla on asenneongelma!

• 23v
        Hullua tosiaan kirjoitti:

Kyllä on, sillä silloin röyhkeä työnhakija kyseenalaistaa TYP:in työntekijöiden ammattitaidon. He näet siellä tietävät, mikä on asiakkaalle parasta.

Jos vaadit työstäsi palkkaa, sinulla on asenneongelma!

"Jos vaadit työstäsi palkkaa, sinulla on asenneongelma! "

Totta... Tämä tulee varmaan selväksi monille henkilöille, jotka joutuvat TYP:iin. Jos työnhakija haluaa työstä palkkaa, häntä pidetään huonona työnhakijana ja aloitetaan syyllistäminen.

Tässä on pieni vinkki TYP:ssä asioiville: Pidän tiukasti huolta omista oikeuksistasi ja tietoturvasta.

• outoa-on

> Kyllä on, sillä silloin röyhkeä työnhakija kyseenalaistaa TYP:in
      > työntekijöiden ammattitaidon. He näet siellä tietävät, mikä on
      > asiakkaalle parasta.
      >
      > Jos vaadit työstäsi palkkaa, sinulla on asenneongelma!

Minustakin vaikuttaa epäilyttäväsi siltä, että jos haluaa tehdä palkallista työtä ja saada todellakin työllistyä työmarkkinoille, eikä halua tehdä palkatonta työtä, TYP:n henkilöiden mielestä työnhakijalla on pahoja asenneongelmia. Olen törmännyt tähän ongelmaan henkilökohtaisesti.

Kun menin TYP:n henkilöiden puheille, minulle lyötiin käteen suostumuslomake (en aio allekirjoitta sitä, koska en luota siihen, että tietojani käsitellään luottamuksellisesti TE-toimistossa) ja todettiin, että pitää mennä työelämävalmennukseen, jotta päästään töihin.

Tuo oli minusta hyvin outoa ja se kuulosti lähinnä solvaukselta, koska olen tehnyt koko ajan lyhyitä työjaksoja, joista olen saanut palkkaa.

Pitääkö tästä kaikesta tehdä sellainen yleistys, että jos ei suostu TYP:n palkattomaan työhön ja haluaa palkkaa tekemästään työstä, ei ole yhteistyökykyinen, vaan huono työnhakija? Outoa touhua!!

• 26

""Kun menin TYP:n henkilöiden puheille, minulle lyötiin käteen suostumuslomake (en aio allekirjoitta sitä, koska en luota siihen, että tietojani käsitellään luottamuksellisesti TE-toimistossa) ja todettiin, että pitää mennä työelämävalmennukseen, jotta päästään töihin.""

Toi on hyvä juttu, kai sinulle tehtiin sitten TYÖSOPIMUS jossa PALKKATYÖ alkaa joskus esim 6kk kuluttua, kun olet ollut valmennuksessa ensin jonkun kuukauden.

Kyllä minä ainakin allekirjoittaisin montakin paperia jos yksi niistä olisi TYÖSOPIMUS. (saattaisin tehdä niitä ilmaistöitäkin jos se PALKKAtyön alkaminen olisi varma juttu.)

ps. tässä päästään taas siihen "mitä semmoista työtä typissä on tarjolla jota ei ole tavallisessa työkkärissä?"

• 5

>>>Kyllä minä ainakin allekirjoittaisin montakin paperia jos yksi niistä olisi
      >>>TYÖSOPIMUS.

Samat sanat... Kyllä minäkin allekirjoittaisin työsopimuksen hyvin mielelläni, mutta palkatonta työtä en tee, koska se ei edes kerrytä eläkerahaa.

• 13 + 12

Mielenkiintoinen ketju. Siitä selvisi että kritiikki TYP:iä kohtaan on täysin aiheetonta koska Turussa ja joissain muissakin kunnissa TYP:in kautta työllistyy palkkatuettuna kaupungille pienimmällä mahdollisella palkalla (tietenkin).

Hienoa, vaan miksi sitä työllistymistä sinne kaupungille ei voitu järjestää sieltä tavallisen eli ihmisten työkkärin kautta, mihin siinä tarvittiin rinnakkaisorganisatio TYP?

Se mihin siinä tarvittiin rinnakkaisorganisatio TYP selviää sillä että pohtii mikä on TYP:in olemassaolon perimmäinen tarkoitus? Se nimittäin on rankaista työtöntä työttömyydestään.

Pohtikaamme: - Jos työtön saa määräaikaisen karenssin hän joutuu menemään sossuun ja saa toimeentulotukea mutta 20% tai 40% alennettuna. Tällöin hänen tulonsa alenee rankaisuksi sen 20 - 40%.
      Jos työtön joutuu TYP:iin niin hän ennenmin tai myöhemmin joutuu 9-euron orjatöihin määräaikaiseksi, mutta jos verrataan hänen tulojaan tuolloin sellaisen (Turkulaisen) tuloihin joka on matalimmalla mahdollisella palkalla työllisyysvaroin palkattuna mitä käy ilmi? Jos TYP asiakas saa kelan peruspäivärahaa 9 euroa/päivä vielä asumistukea kuten useimmat saa, niin käy ilmi että hän saa matalinta TES-.palkkaa - 20% tai ehkä -40% riippuen asumistuen määrästä ja jos tulevat eläkemenetyksetkin lasketaan.

Siis 9-euron orjatyö on tavallaan työssäkäyvään työttömään kohdistettu naamioitu karenssi.

Mutta onko työtön tai edes pitkään työttömänä ollut TYP asiakas syyllinen työttömyyteensä? Sitähän TYP:ssä suoritettu asiakkaan alkuristikuulustelu koittaa selvittää tai tikulla esiin kaivaa, siis se ristikuulustelu jossa 3 - 4 TYP akkaa istuu pöydän toisella puolella ja uusi asiakas toisella puolella koittaen puhua mahdollisimman paljon puuta heinää näennäisen uskottavasti.

Suomen valtion ongelma tässä työttömien rankaisu asiassa on että länsimaisen oikeuskäyttäntöjen mukaan syyttömiä ei koskaan pitäisi rankaista, mutta Suomen työvoimahallinnon pyhän periaatteen mukaan työtöntä nimenomaan tulee aina ja jokaisessa tilaisuudessa rankaista olipa syyllinen tai ei, ja rangaista siksi koska rankaisun oletetaan aktivoivan työtöntä entistä hanakammin hakeutumaan kaikkin niihin ei-olemassaoleviin eli siis olemattomiin työpaikkoihin joita ei edes ole eikä tule.

Laki kuntouttavasta työtoiminnasta taisi tulla jo vuonna 2001, siis 10 vuotta on äärimmäisellä kyykyttämisellä eli palkattoman työnteettämisen kautta pyritty auttamaan pitkään työttömänä olleita vapaille työmarkkinoille ainakin teoriassa oleviin työpaikkoihin. Miksi mitään tilastoja ei ole asian tiimoilta julkaistu, kuinka paljon TYP:in niin suosima asiakkaittensa palkaton työnteko on nostanut työllistymistä vapaille työmarkkinoille pitkäaikaistyöttömien parissa. Vastaus lienee että 0%.

Ja tämä 0% taas merkitsee että kuntouttava työtoiminta ei kuntouta, aktivoiva työtoiminta ei aktivoi, ja simsalabim työtoiminta ei simsalabimsoi. Myöskään asiakkaidensa mahdollisen syrjäytymisen esto palkattomia töitä tehden ei toimi, sillä jollain työpaikalla aikansa ainoana palkattomana työntekijänä oleskeleva 9-euron orja eli typ-asiakas tuntee itsensä viimeistään silloin syrjäytyneeksi jos tunne ei jo aiemmin ollut vaivannut.

• hävetkää

Sais purkaa tälläsen ihmisten vikojen etsintä typit kaikki.Nykyään ihmisistä tehdään sairaita lokeroimalla ja konsultoiraan sulle joku diagnoosi.

• 11h

>Siis 9-euron orjatyö on tavallaan työssäkäyvään työttömään
      >kohdistettu naamioitu karenssi.

Tätähän se tosiaan todellisuudessa on ja sitä tehdään lain ja valtion siunauksella. Uskomatonta touhua!

• <OnKylläOutoaTouhua>

>>> Pitääkö tästä kaikesta tehdä sellainen yleistys, että jos ei suostu TYP:n
      >>> palkattomaan työhön ja haluaa palkkaa tekemästään työstä, ei ole
      >>> yhteistyökykyinen, vaan huono työnhakija? Outoa touhua!!

Olen itsekin ihmetellyt tätä asiaa.

Kun työnhakija haluaa tehdä aitoa palkallista työtä, josta saa palkkaa ja joka kerryttää eläkettä, häntä katsotaan pitkään ja häntä aletaan syyllistää oudoilla tavoilla, koska häntä pidetään huonona henkilönä, kun hän ei halua tehdä ilmaista työtä.

Ymmärrän hyvin, jos joku henkilö haluaa kokeilla eri alan töitä ja kokeilla esim. terveydentilansa kestämistä työelämässä, mutta muille henkilöille palkattomista työkokeiluista yms ei ole rehellisesti sanottuna mitään hyötyä. Jokainen terve, hyväkuntoinen ja järkevä ihminen, jolla on aivot päässä, haluaa tehdä palkallista työtä, koska tehdystä työstä pitää saada korvaus.

Onko TYP:n olemassaolon ainoa tarkoitus se, että työnhakijoita yritetään syyllistää väkisin ja pakottaa palkattomiin töihin?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kysymys: Kuka hyötyy tällaisesta kohtelusta?
      Vastaus: Ei kukaan.

• varastomies67

Olen pitkään tätä typin työharjoitteluihin passittamista ihmetellyt. Nykyään on muotisana tämä WIN/WIN tilanne, niin tämä on LOSE/LOSE tilanne eli kaikki häviävät. Siksi se on kertakaikkiaan käsittämätöntä, että tällainen palkattoman työn jakelukeskus on olemassa. Valtiolle tulee tästä toiminnasta vain kustannuksia ei mitään hyötyä eli valtion ei hyödy mitään. Työnhakija ajautuu vaan palkattomaan työhön, joka ei hyödytä häntä millään lailla. Mutta olisiko sitten työantajien etu tällainen palkaton työtekijä? Niidenkö etujen vuoksi tätä systeemiä ylläpidetään vaiko sen vuoksi, että valtava virkamiesten armeija saa töitä. Tiedä sitten paljonko työantajat voivat kuvitella hyötyvänsä sellaisesta työntekijästä, jolle ei toki tarvitse maksaa palkkaa, mutta jokaon töissä vain lyhytaikaisesti ja todennäköisesti heikolla motivaatiolla.

Ei muuten kannata allekirjoittaa mitään, jos siitä pääsee rangaistuksetta. Sen tietojenvaihtoluvan puuttuminen voi halvaannuttaa asiakkaan käsittelyn Typissä ja jos hyvin käy niin lähettävät asiakkaan takaisin työkkärin asiakkaaksi. Ja sehän on vain hyvä asia. Ja se, että jos antavat tietoja asiattomille tahoille, niin sitähän voi käyttää syynä, miksi ei halua allekirjoittaa.

• Totta...
        varastomies67 kirjoitti:

Olen pitkään tätä typin työharjoitteluihin passittamista ihmetellyt. Nykyään on muotisana tämä WIN/WIN tilanne, niin tämä on LOSE/LOSE tilanne eli kaikki häviävät. Siksi se on kertakaikkiaan käsittämätöntä, että tällainen palkattoman työn jakelukeskus on olemassa. Valtiolle tulee tästä toiminnasta vain kustannuksia ei mitään hyötyä eli valtion ei hyödy mitään. Työnhakija ajautuu vaan palkattomaan työhön, joka ei hyödytä häntä millään lailla. Mutta olisiko sitten työantajien etu tällainen palkaton työtekijä? Niidenkö etujen vuoksi tätä systeemiä ylläpidetään vaiko sen vuoksi, että valtava virkamiesten armeija saa töitä. Tiedä sitten paljonko työantajat voivat kuvitella hyötyvänsä sellaisesta työntekijästä, jolle ei toki tarvitse maksaa palkkaa, mutta jokaon töissä vain lyhytaikaisesti ja todennäköisesti heikolla motivaatiolla.

Ei muuten kannata allekirjoittaa mitään, jos siitä pääsee rangaistuksetta. Sen tietojenvaihtoluvan puuttuminen voi halvaannuttaa asiakkaan käsittelyn Typissä ja jos hyvin käy niin lähettävät asiakkaan takaisin työkkärin asiakkaaksi. Ja sehän on vain hyvä asia. Ja se, että jos antavat tietoja asiattomille tahoille, niin sitähän voi käyttää syynä, miksi ei halua allekirjoittaa.

>> Siksi se on kertakaikkiaan käsittämätöntä, että tällainen
        >> palkattoman työn jakelukeskus on olemassa. Valtiolle
        >> tulee tästä toiminnasta vain kustannuksia ei mitään hyötyä
        >> eli valtion ei hyödy mitään. Työnhakija ajautuu vaan
        >> palkattomaan työhön, joka ei hyödytä häntä millään lailla.

Olen itsekin ihmetellyt palkattoman työn jakelukeskuksen toimintaa ja olemassaoloa. On käsittämätöntä, että TYP on olemassa, koska palkattomasta työstä ei hyödy kukaan. Minusta olisi kohtuullista, että jokainen työnhakija saisi tekemästään työstä kunnon korvauksen (tai edes työmarkkinatuen 2-3-kertaisena työajalta).

>> Mutta olisiko sitten työantajien etu tällainen palkaton työtekijä?

Minusta työnantajat hyötyvät eniten palkattomasta työntekijästä, koska heidän ei tarvitse maksaa palkkaa. Kukapa työnantaja ei olisi innoissaan ilmaisesta orjatyövoimasta. Olen kuullut, että monet tahot yrittävät hyötyä ilmaisesta työvoimasta kaikin mahdollisin tavoin eli työntekijän asiat saattavat olla todella huonosti ja huononevat koko ajan mitä kauemmin hän on TYP:ssä.

>> Ei muuten kannata allekirjoittaa mitään, jos siitä pääsee
        >> rangaistuksetta.

Olen täysin samaa mieltä tästä asiasta. Kenenkään ei tarvitse allekirjoittaa mitään vasten tahtoaan. Tietojen luovutusoikeuden antaminen on täysin vapaaehtoista ja jos työnhakijaa yritetään rangaista siitä, ettei hän anna lupaa, TE-toimisto tekee laittomuuksia ja on vastuussa tekemistään virheistä.

>> Sen tietojenvaihtoluvan puuttuminen voi halvaannuttaa
        >> asiakkaan käsittelyn Typissä ja jos hyvin käy niin lähettävät
        >> asiakkaan takaisin työkkärin asiakkaaksi. Ja sehän on vain
        >> hyvä asia.

Totta, tuo on hyvä asia. TE-toimisto saa usein aikaan parempaa toimintaa kuin TYP, mutta sielläkin voi joskus käydä rähmäisesti.

>> Ja se, että jos antavat tietoja asiattomille tahoille, niin sitähän
        >> voi käyttää syynä, miksi ei halua allekirjoittaa.

Tuo on todella hyvä syy olla allekirjoittamatta paperia. Minusta on väärin, että esim. TYP:n sisällä vaihdetaan tietoja työntekijöiden kesken, koska ei ole mitään takeita, että tiedot säilyvät turvassa tai että ne hävitetään, kun asiakkuus loppuu. Jokaisella on oikeus estää tietojensa levittely.

Nyky-yhteyskunnassa kannattaa korostaa, että tietoturva on todella tärkeää monella taholla. Senkin vuoksi tietoja ei kannata luovuttaa kenellekään.

• 33
        varastomies67 kirjoitti:

>Ei muuten kannata allekirjoittaa mitään, jos siitä pääsee rangaistuksetta. Sen
        >tietojenvaihtoluvan puuttuminen voi halvaannuttaa asiakkaan käsittelyn Typissä
        >ja jos hyvin käy niin lähettävät asiakkaan takaisin työkkärin asiakkaaksi.

Minulle kävi niin, että minut pidettiin asiakkaana, vaikka kieltäydyin luovuttamasta tietoja eteenpäin.

Ihmettelen kyllä kovasti sitä, että minut luokiteltiin heti "hankalaksi ihmiseksi", koska kieltäydyin allekirjoittamasta tietoturvani vaarantavan paperin. Voisiko olla mahdollista, että monilla TYP:n työntekijöillä on asenneongelmia?

• Kummaa Kummaa

>Onko TYP:n olemassaolon ainoa tarkoitus se, että työnhakijoita
      >yritetään syyllistää väkisin ja pakottaa palkattomiin töihin?

Hmm... Tämä on monitahoinen asia, mutta joillekin henkilöille TYP:n asiakkuudesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos on palkkatöistä kiinnostunut normaali ja järkevä työnhakija, TYP:ssä asioinnista on hyvin todennäköisesti enemmän harmia kuin hyötyä.

• TietoturvaKunniaan

Teet aivan oikein, kun et suostu antamaan lupaa tietojesi luovutukseen. Sinulla on täysi oikeus kieltää yksityistietojesi levittäminen. Eihän niitä tietoja muuallakaan levitellä, joten miksi niitä pitäisi levitellä työkkärissä/TYPissä.

Jos saat hankaluuksia tuosta, perustele kieltäytymisesi hyvin: sano, että et halua vaarantaa tietoturvaasi.

• todistamisen taakka?

On se outoa jos tietoturvasta huolehtiminen pitää perustella!

Kauhistuneena lukenut tätä ketjua....

• 4

"""On se outoa jos tietoturvasta huolehtiminen pitää perustella!

Kauhistuneena lukenut tätä ketjua.... """

No eihän sitä tarvitse perustella, mutta jotainhan niiden virkailijoiden on sanottava, kun se asia alkaa siitä tietoluvan allekirjoittamisesta (ainakin siitä puhutaan) heti nimen ja osoitteen tarkistamisen jälkeen.

Toisella käynnillä niillä ei sitten olekkaan enää mitään puhumista jos ei silloinkaan meinaa allekirjoittaa. (yrittävät kuitenkin leikkiä viisaampia, kuin ovat)

• Tietoturva kunniaan

>> On se outoa jos tietoturvasta huolehtiminen pitää perustella!

Tuo on tosiaan outoa, mutta tosiasia on se, että TE-toimisto olettaa käsittääkseni perusteluja kieltäytymiselle. Minusta tietoturvasta huolehtiminen on riittävä peruste, koska jokaisella on oikeus estää tietojensa levittäminen. Tämä on tietääkseni perusoikeus, joka kuuluu jokaiselle Suomen kansalaiselle. Jos tätä aletaan kyseenalaistamaan, lähestytään virkarikosta.

>> Toisella käynnillä niillä ei sitten olekkaan enää mitään puhumista jos ei
      >> silloinkaan meinaa allekirjoittaa. (yrittävät kuitenkin leikkiä viisaampia, kuin
      >> ovat)

Valitettavasti TYP:n henkilöt yrittävät tosiaan leikkiä viisaampaa kuin ovat. Olen itse todennut, että TYP:n puolella ei tiedetä esim. tietoturva-asioista mitään. Jokainen normaalilla järjellä ja ajattelukyvyllä varustettu ihminen, tietää että tietoturva-asioista kuuluu huolehtia hyvin, eikä saa antaa lupia tietojen levittämiseen (valitettavasti TYP:ssä ei ymmärretä tai - mikä pahinta - tiedetä tätä asiaa).

Teen itse pieniä keikkahommia tietoturva-asioiden parissa ja tiedän, että nykyään kannattaa olla tarkkana tietoturvan takia. Jos teet pienenkin virheen eli annat tietojen levittämisoikeuden, saatat ehkä joutua katumaan sitä jossain vaiheessa, koska annettujen ja levitettyjen tietojen takaisin saaminen ja poistaminen on hyvin vaikeaa.

• 18

"Teenkö oikein, kun en suostu tietojen luovuttamiseen?"

Teet aivan oikein, kun et suostu siihen.

Asioin itse mielelläni TYP:ssä, mutta en anna kenenkään levittää tietojani, koska tietoja ei välttämättä saa vedettyä pois TYP:stä jälkikäteen.

• 5G

>Minulla ei ole aikomustakaan antaa kenellekään levittää ja tutkia omia tietojani,
      >vaikka kyseessä olisi osittain TE-toimiston alaisuudessa toimiva TYP.

Tuo on oikea periaate, koska omat henkilökohtaiset tietosi ovat sinun tietoja, eivätkä ne kuulu kenellekään muulle.

• Mitätuotullessaan

Olen typ asiakas ja laki on minulle hyvinkin tuttu. Paperin allekirjoitin, sillä eipä siinä vaikka mitä etsisivät eivät mitään löydä. Satun olemaan niin fyysisesti kuin psyykkisesti täysin terve. Minulla on myös oikeus ihan milloin vain tehdä kirjallinen kieltopapru ettei tietojani saa enää luovuttaa. Sillä kaikilla on oikeus kieltää omien tietojen varsinkin arkaluontoisten tietojen stalkkaaminen. Se, että päättyykö asiakkuus sitten tuohon on toinen juttu. Mutta mitään sanktioita ei kiellostani saa antaa. Lisäksi ei tarvitse allekirjoittaa mitään paperia missä pakotetaan palkattomiin töihin. Sillä ensisijaisesti pitää aina tarjota niitä oikeita töitä. Jos ei ole tarjota oikeita töitä, niin pyydän uutta kartoitusta tilanteeseeni ja kyseenalaistan sen miksi asiakkuuteni heillä ylipäätänsä on. Sillä en ole millään tavalla vajaakuntoinen tai muutoinkaan ei ole minkäänlaista syytä miksi heillä asiakkaana olisin. Vapaa ehtoista kun on. Ja vaikkei edes vapaa ehtoista olisi niin heillä ei ole mitään perusteluja sille miksi asiakkuus jatkuisi. Kannattaa etsiä vähän tietoa netistä ja noiden ammattilaisten koulutus materiaalia. Aika mielenkiintoista lokerointia harrastetaan. He eivät ole psykologeja mutta arvioivat silti ihmisten psyykettä. Millä oikeudella sinut voidaan lokeroida persoonallisuus häiriöiseksi? Lisäksi haastattelussa kysellään hyvin henkilökohtaisia asioita mitkä eivät kuulu todellakaan heille. Kaiken kaikkiaan tuli fiilis, että ihmisistä tahdotaan hakea heikkouksia. Toki ymmärrän, että herättää kysymyksiä miksi työttömyys jatkunut pitkään. Ja monella varmasti onkin erilaisia mielenterveys ongelmia jolloin ihan hyvä paikka sen suhteen, että saa helppiä ja hyvässä lykyssä pääsee eläkkeelle. Mutta että ihmiset jotka työkuntoisia yritetään saada vain palkattomiin töihin. No tähänkin tiedän syyn, mutta eipä siitä enempää.

• OlenPeruinSuostumukseni

Laki on nykyisin sellainen, että pyyhkivät takapuoltaan tietojenluovutuspaperin perumisella. Kaikki työttömien tiedot ovat nykyisin vapaata riistää typeille ja kuntien organisaatioille. Muuten kuntaa kiinnostaa paljonko he maksavat sinusta työttömyysmaksua (tai sakoksikin maksua usein kutsutaan) ja jos sinulla on kunnan tehtäviin sopiva koulutus tai työkokemus, sinut työttömyysturvan menetyksen uhalla pakotetaan ottamaan ilmaistyö kunnasta vastaan.

• Yliviiskymppinen

Ihan sama mutta kunta säästää jos työtön käy 4h viikossa jossain kerhossa.

Minäkin käyn kerhossa 2 kertaa viikossa jossa lauletaan ja leikitään. Saa ruuan ja bussilipun niin miksikä ei. Jos haluaa palkattomiin töihin niin sekin onnistuu.

Kaikki työttömät ovat vajaakuntoisia ja/tai työ haluttomia pääasiallisesti. Olen samassa joukossa. Ikäni ja vammojeni vuoksi en pysty enää raskaisiin töihin. Nuoria ja terveitä olisi mutta he eivät kykene ja halua kun yhteiskunta maksaa täyden ylläpidon. Nuoret eívät ole halukkaita sitoutua työaikoihin kun sossusta saa helpommin.

• tietoamulle

Mikä on tämä paljon puhuttu TYP? Itse olen toistaiseksi työkkärin asiakas, mutta TYP lienee jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      3892
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      138
      2553
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2551
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1993
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1456
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1347
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1334
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      154
      1057
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1037
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      988
    Aihe