Sossun ja työkkärin kanssa oli yhteistapaaminen jossa tehtiin aktivointisuunnitelma koska olen pitkäaikaistyötön ja lisäksi jalkojen "vamman" takia työnsaantikin vaikeampaa koska kaikki työt eivät noiden jalkojen takia sovellu minulle.
Aktivointisuunnitelmassa jonka on allekirjoittanut sossun ja työkkärin työntekijä ja minä lukee näin
"Työkyvynselvityksen hakija ei usko johtavan mihinkään, kuntouttavasta työtoiminnasta ei löydy sopivaa ja työhallinnolla ei ole soveltuvaa palvelua tarjottavana"
Nyt sitten sossu alensi toimeentulotuen perusosaa sen 20% joka rahallisesti tt-tuessa teki 43% koska en ole suostunut kuntouttavaan työtoimintaan. Onko tämä ihan oikeasti muka mahdollista kun tuossa suunnitelmassa kuitenkin lukee että kuntouttavasta työtoiminnasta ei löydy sopivaa.
Mitä tarkoittaa tuo 20% alentaminen kahden kuukauden jaksoissa? Että kaksi kuukautta saan tuota alennettua ja palautuu normaaliksi tuo tt-tuki vai voiko se jatkua senkin jälkeen edelleen alennettuna?
Aion kyllä valittaa tästä päätöksestä vaikkakin tuntuu vaan välillä niin turhalta valittaa kun ei koskaan voita niitä.
Kirjoitin tänne koska ajattelin jos joku viisaampi osaisi sanoa heti onko tuo päätös edes "laillinen" koska mielestäni se ei ole.
Kuntouttava työtoiminta ja tt-tuki
5
369
Vastaukset
- broom braam
"Onko tämä ihan oikeasti muka mahdollista kun tuossa suunnitelmassa kuitenkin lukee että kuntouttavasta työtoiminnasta ei löydy sopivaa."
Mielestäni laiton päätös. Tosin ovat ilmeisesti tulkinneet sinut haluttomaksi ja ilmeisesti sinun tulkinnaksi tuon, ettei löydy sopivaa, ja sillä leikkauksen perustelleet.
"Mitä tarkoittaa tuo 20% alentaminen kahden kuukauden jaksoissa? Että kaksi kuukautta saan tuota alennettua ja palautuu normaaliksi"
Alentaminen voi jatkua heti edellisen 2 kk jakson jälkeen vain jos tulee UUSI peruste leikkaukselle (eli jos uudelleen toimit "moitittavasti")
"Aion kyllä valittaa tästä päätöksestä vaikkakin tuntuu vaan välillä niin turhalta valittaa kun ei koskaan voita niitä."
Aika paljon niistä kumoon menee, mutta ei vielä oikaisuvaatimuksella (koska sossun omat kumileimasin instanssit käsittelee oik.vaatimukset), vaan vasta hallinto-oikeudessa.- kt
Kiitos! Selvensi asiaa, ajattelinkin että voiko ne loputtomiin jatkaa tuota alennettua tukea, se kuitenkin on työttömälle iso raha joka nyt vietiin.
Itse se sossun "täti" luetteli niitä paikkoja jotka eivät käy minulle juuri tuon terveydentilani takia ja yhtään paikkaa se ei edes ehdottanut minulle, työkkärin virkailija vielä suunnitelmaa kirjoittaessaankin kysyi siltä että "kunnalla ei siis ole tarjota sopivaa kuntouttavan työtoiminnan paikkaa?" johon se vastasi että "ei ole"
Kuvittelin että asia on sillä selvä ja siksi oli järkytys kun päätös tuli postissa ja luki että tuki on alennettu koska olen kieltäytynyt tarjotusta työtoiminnasta.
En nyt väitä että ihan riemusta kiljuen menisin ilmaiseksi työvoimaksi kunnalle mutta olisi edes tarjonnut jotain paikkaa ja ilmoittanut että kieltäytymisestä tulee "sakkoa", mutta kun itse sanoo ettei sopivaa paikkaa ole niin miten voi edes kieltäytyä sellaisesta mitä ei ole tarjolla.
Täytyy maanantaina aloittaa valitus tuosta, soitan nyt kuitenkin ensiksi sossuun ja jos asia ei sillä muutu niin otan yhteyttä sosiaaliasiamieheen ja kyselen siltä neuvoja tuon valituksen suhteen. - "hörhö"
kt kirjoitti:
Kiitos! Selvensi asiaa, ajattelinkin että voiko ne loputtomiin jatkaa tuota alennettua tukea, se kuitenkin on työttömälle iso raha joka nyt vietiin.
Itse se sossun "täti" luetteli niitä paikkoja jotka eivät käy minulle juuri tuon terveydentilani takia ja yhtään paikkaa se ei edes ehdottanut minulle, työkkärin virkailija vielä suunnitelmaa kirjoittaessaankin kysyi siltä että "kunnalla ei siis ole tarjota sopivaa kuntouttavan työtoiminnan paikkaa?" johon se vastasi että "ei ole"
Kuvittelin että asia on sillä selvä ja siksi oli järkytys kun päätös tuli postissa ja luki että tuki on alennettu koska olen kieltäytynyt tarjotusta työtoiminnasta.
En nyt väitä että ihan riemusta kiljuen menisin ilmaiseksi työvoimaksi kunnalle mutta olisi edes tarjonnut jotain paikkaa ja ilmoittanut että kieltäytymisestä tulee "sakkoa", mutta kun itse sanoo ettei sopivaa paikkaa ole niin miten voi edes kieltäytyä sellaisesta mitä ei ole tarjolla.
Täytyy maanantaina aloittaa valitus tuosta, soitan nyt kuitenkin ensiksi sossuun ja jos asia ei sillä muutu niin otan yhteyttä sosiaaliasiamieheen ja kyselen siltä neuvoja tuon valituksen suhteen.sosiaaliasiamies on kunnan palkkalistoilla oleva hörhö josta ei yleensä ole mitään apua.
- Osakas123
Laki pykälä on hauska jossa lukee jotain "sellaisesta toiminnasta joka kohtuullisen pitkäksi ajaksi turvaisi toimeentulon....."
Niinhän siinä kävi, että alensivat 20%
Tein muutoksenhaku vaatimuksen lautakunnalle.
Kumosivat viranhaltijan päätöksen (eli saan sen 20%)
XXX vaatii muutoksenhakukirjeessään, ettei hänen perusosaa saa alentaa 20 prosentilla. XXX perustelee vaatimustaan sillä, että ei ole kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä.
Sitä vastoin hän on kysynyt mahdollisuutta saada joko muuta tai palkkatuettua työtä TYP:istä. Palkkatuettua työtä hän ei voi saada, koska ei ole pitkäaikaistyötön.
XXX kirjoittaa, että työvomaohjaaja YYY ei osannut selittää hänelle, mistä toimeentulon kohtuullisen pitkän aikaa turvaavasta toimenpiteestä hän on kieltäytynyt.
XXX kirjoittaa, että ei ole laiminlyönnillään aiheuttanut tilannetta, että työvoimapoliittista toimenpidettä ei olisi voitu tarjota hänelle.
Hän on ollut valmis antamaan kaikki tarpeelliset tiedot, jotka vaikuttavat hänen työllistymiseensä. Hän oli ehdottanut, että etsii itse työvalmennuspaikan. Tällainen menettely on kuitenkin työvoimaohjaajan mukaan mahdollista vain Työ- ja elinkeinotoimistossa.
--------------------------------------------------------------------------------------
En tiedä mitä tämän vuoden laissa lukee asiasta.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Juttu siis meni siten, että kävin kyllä TYP:issä ja oli valmis välittömästi allekirjoittamaan aktivointisuunnitelman. Sama toisellakin kerralla (eihän sitä heti tehdä, eikä silloin ainakaan jos kieltäytyy allekirjoittamasta tietojenluovutus lupaa)
Vaadin PALKKAtyötä ja kysyin, että eikö ne samat paikat ole tavallisessa työkkärissä.
ps. oli mulla tallennin mukana, siteerasin joitain virkkeitä muutoksenhaku kirjeessä- asfdhsthjwr
Sen minimi taitaa olla neljä tuntia viikossa työtä kolmen kuukauden ajan, sen kyllä kestää jos tuet säilyvät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554082Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182681- 1402593
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152033- 151483
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731357- 1061354
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1571078- 931037
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon211008