Toinen näkökulma herpekseen

larinpöpö

Täällä kovasti tuomitaan herpeksen kantajat ja herpes rinnastetaan täällä ruttoon.

Olisi mukava kuulla kertomuksia myös heiltä joiden elämä ei ole loppunut herpes tartunnan jälkeen.

Käsittääkseni on olemassa myös henkilöitä, joilla herpes ei ole koskaan tullut takaisin primääritartunnan jälkeen.

Varmasti löytyy myös henkilöitä, jotka eivät koskaan ole tartuttaneet kumppaniaan, vaikka herpes virus elimistöstä löytyykin.

74

8454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ziljakkaus

      Kun täällä lukee viestejä niin pitää muistaa, että he joilla on oireeton herpes eivät näillä sivuilla edes käy.

      Jos genetaaliherpes on ollut oireeton esim. 10-vuotta niin ei sitä enään edes muista.

      Täällä käy vain tuoreet tartunnan saajat (kuten minä) ja oireilevat kantajat.

      Tilastollisesti vain 5 % herpeksen kantajista oireilee.

      Jos minulla ei seuraavaan vuoteen tule uutta aktiivista herpestä, niin minä yritän unohtaa koko jutun. Voitte tuomita ihan vapaasti.

      • allymc

        Olen herpestä kantava nainen ja tässä muutamia faktoja elämästäni:
        - olen kantanut tautia 15 vuotta ja jo primääri-infektioni kesto ylitti reippaasti keskiarvon (yleensä n. 3 viikkoa, minulla 5) antaen osviittaa taudin ärhäkkyydestä
        - uusimistiheys n. 8-16 kertaa vuodessa
        - estolääkitys auttaa silloin kun sitä syö, mutta kun estolääkityksen lopettaa, kaikki herpesinfektiot, jotka olisivat tulleet estolääkityksen aikana, tulevat lääkityksen lopettamisen jälkeen "sarjatulena"
        - herpes ei tule aina samaan kohtaan, vaan etsii jatkuvasti uusia paikkoja alapäässä mihin puhjeta
        - virustyyppini on HSV-2, joka on todella v-mäinen (HSV-1 alapäässä uusii tilastojen mukaan huomattavasti harvemmin)

        Herpes ei ole iso asia silloin, kun taudin oireet ovat lieviä ja se uusii harvoin. Mikäli näin ei käy, taudista voi tulla todella pahasti elämän laatua häiritsevä tekijä. Seksielämämme on näivettynyt erittäin harvoin tapahtuvaksi, olenhan jatkuvasti joko tulossa kipeäksi, viruksen kourissa tai siitä parantumassa. Myös kondomin käyttö on tylsää vakiparisuhteessa. Kumppanini pelkää viruksen tarttumista. Lääkärit todellakin vähättelevät tautia ja käskevät vain unohtamaan koko asian. Suurin osa lääkäreistä ei tiedä herpeksestä enempää kuin nämä nettiviisastelijatkaan. Edellisen kerran lääkäri ihmetteli miksi minulle oli kirjoitettu estohoitoon 800 mg tabletteja (joita sitten puolittelen) eikä 400 mg tabletteja, joita voisin ottaa aamuin illoin. Ei sen vertaa edes tiennyt että hintaero on melkoinen. Että se siitä. Gynekologilleni kerroin uusimistiheydestä ajatellen, että hänellä olisi joku keino tautiin. Sen sijaan gynekologi tokaisi inhoten: Hyi olkoon. Onko sinulla HIV? En mennyt tuolle gynelle enää ikinä.

        Päinvastoin kuin yleensä kuvitellaan, tauti ei vuosien saatossa välttämättä "häviä" tai lievene. Olen siitä elävä esimerkki. Hitusen masentaa, mutta näillä mennään!


      • pieniä kysymyksiä jä
        allymc kirjoitti:

        Olen herpestä kantava nainen ja tässä muutamia faktoja elämästäni:
        - olen kantanut tautia 15 vuotta ja jo primääri-infektioni kesto ylitti reippaasti keskiarvon (yleensä n. 3 viikkoa, minulla 5) antaen osviittaa taudin ärhäkkyydestä
        - uusimistiheys n. 8-16 kertaa vuodessa
        - estolääkitys auttaa silloin kun sitä syö, mutta kun estolääkityksen lopettaa, kaikki herpesinfektiot, jotka olisivat tulleet estolääkityksen aikana, tulevat lääkityksen lopettamisen jälkeen "sarjatulena"
        - herpes ei tule aina samaan kohtaan, vaan etsii jatkuvasti uusia paikkoja alapäässä mihin puhjeta
        - virustyyppini on HSV-2, joka on todella v-mäinen (HSV-1 alapäässä uusii tilastojen mukaan huomattavasti harvemmin)

        Herpes ei ole iso asia silloin, kun taudin oireet ovat lieviä ja se uusii harvoin. Mikäli näin ei käy, taudista voi tulla todella pahasti elämän laatua häiritsevä tekijä. Seksielämämme on näivettynyt erittäin harvoin tapahtuvaksi, olenhan jatkuvasti joko tulossa kipeäksi, viruksen kourissa tai siitä parantumassa. Myös kondomin käyttö on tylsää vakiparisuhteessa. Kumppanini pelkää viruksen tarttumista. Lääkärit todellakin vähättelevät tautia ja käskevät vain unohtamaan koko asian. Suurin osa lääkäreistä ei tiedä herpeksestä enempää kuin nämä nettiviisastelijatkaan. Edellisen kerran lääkäri ihmetteli miksi minulle oli kirjoitettu estohoitoon 800 mg tabletteja (joita sitten puolittelen) eikä 400 mg tabletteja, joita voisin ottaa aamuin illoin. Ei sen vertaa edes tiennyt että hintaero on melkoinen. Että se siitä. Gynekologilleni kerroin uusimistiheydestä ajatellen, että hänellä olisi joku keino tautiin. Sen sijaan gynekologi tokaisi inhoten: Hyi olkoon. Onko sinulla HIV? En mennyt tuolle gynelle enää ikinä.

        Päinvastoin kuin yleensä kuvitellaan, tauti ei vuosien saatossa välttämättä "häviä" tai lievene. Olen siitä elävä esimerkki. Hitusen masentaa, mutta näillä mennään!

        Ei varmasti kyllä ammattigyne todennut noin, täyttä potaskaa. Hsv 1 ja 2 eivät eroa ärhäkyydeltään, vaan ihmisen oma immuniteetti. Ne ovat käytännössä identtiset: siis niiltä osin mitkä vaikuttaa, tarttumiseen, tapaan olla ja oireilla. Jokaisella on henk-koht. immuniteetti ja hsv 2 varastoituu ennemmin yleensä mutta poikkeuksilla ristiselän tienoille, 1 taas yleensä, ennemmin mutta poikkeuksilla niskan.

        Mitään tilastoja ei ole olemassakaan hsv1:n oireilutiheydestä verrattuna 2:een.

        En tiedä mille puoskareille olet sattunut menemään, itse olen saanut asiallista tietoa sekä gyneltä, että hänen sairaanhoitajaltaan että sp-tautien polilta, kun olen niistä asioista tiedustellut. Kannattaisi ehkä katsoa meneekö ammattilaiselle ensi kerralla.

        Sinulla on kyllä jotain vikaa immuniteetissa. Herpes on yleensä hyvinkin lievenevä ja ei keksi uusia paikkoja, koska ei esiinny terveellä enää veressä ensitartunnan jälkeen: siihen on siis syy, miksi se alkaa esiintyä samassa paikassa. Se ei pääse etenemään kun hermon säiettä pitkin, muuten kehon oma puolustus niittaa sen. Iholle ehtiessään se yleensä ehtii aiheuttaa jotkin oireet, jotka paranevat suurimmalla osalla itsestään. Hermon säie taas ei vaihda paikkaa. Joten siksi, se ilmestyy samaan paikkaan. On tiettyjä iho sairauksia, jotka herkistävät rikkinäisen ja herkän ihon kylläkin leviämiselle hieman normaalia enemmän.

        Siis sinulla ei ole normaali immuniteetti ja gynen pitäisi tietää tämä. Tuommoisia kommentteja hiv:n suhteen en ole kuullut lääkäreiltä ikinä! He sentään näkevät kaikenlaista ja jo opiskeluaikanaan tutustuvat ihan joka sortin sairauteen ja eritteeseen mitä ihmisessä on.

        Ilman syytä herpes ei ole tuollainen.

        Suurimmalla osalla herpeksen oireet vakiintuvat parissa vuodessa sitten lievetäkseen ja jopa kadotakseen ajan myötä.

        Mutta ehkä poikkeuksia ilman syytäkin on, otan osaa sitten, sinä olet yksi niistä.


      • Allymc
        pieniä kysymyksiä jä kirjoitti:

        Ei varmasti kyllä ammattigyne todennut noin, täyttä potaskaa. Hsv 1 ja 2 eivät eroa ärhäkyydeltään, vaan ihmisen oma immuniteetti. Ne ovat käytännössä identtiset: siis niiltä osin mitkä vaikuttaa, tarttumiseen, tapaan olla ja oireilla. Jokaisella on henk-koht. immuniteetti ja hsv 2 varastoituu ennemmin yleensä mutta poikkeuksilla ristiselän tienoille, 1 taas yleensä, ennemmin mutta poikkeuksilla niskan.

        Mitään tilastoja ei ole olemassakaan hsv1:n oireilutiheydestä verrattuna 2:een.

        En tiedä mille puoskareille olet sattunut menemään, itse olen saanut asiallista tietoa sekä gyneltä, että hänen sairaanhoitajaltaan että sp-tautien polilta, kun olen niistä asioista tiedustellut. Kannattaisi ehkä katsoa meneekö ammattilaiselle ensi kerralla.

        Sinulla on kyllä jotain vikaa immuniteetissa. Herpes on yleensä hyvinkin lievenevä ja ei keksi uusia paikkoja, koska ei esiinny terveellä enää veressä ensitartunnan jälkeen: siihen on siis syy, miksi se alkaa esiintyä samassa paikassa. Se ei pääse etenemään kun hermon säiettä pitkin, muuten kehon oma puolustus niittaa sen. Iholle ehtiessään se yleensä ehtii aiheuttaa jotkin oireet, jotka paranevat suurimmalla osalla itsestään. Hermon säie taas ei vaihda paikkaa. Joten siksi, se ilmestyy samaan paikkaan. On tiettyjä iho sairauksia, jotka herkistävät rikkinäisen ja herkän ihon kylläkin leviämiselle hieman normaalia enemmän.

        Siis sinulla ei ole normaali immuniteetti ja gynen pitäisi tietää tämä. Tuommoisia kommentteja hiv:n suhteen en ole kuullut lääkäreiltä ikinä! He sentään näkevät kaikenlaista ja jo opiskeluaikanaan tutustuvat ihan joka sortin sairauteen ja eritteeseen mitä ihmisessä on.

        Ilman syytä herpes ei ole tuollainen.

        Suurimmalla osalla herpeksen oireet vakiintuvat parissa vuodessa sitten lievetäkseen ja jopa kadotakseen ajan myötä.

        Mutta ehkä poikkeuksia ilman syytäkin on, otan osaa sitten, sinä olet yksi niistä.

        Kyllä vaan gyne mehiläinen- yhtymästä näin totesi. Vanhempi nainen, nimenkin voin selvittää. Olen sen jo unohtanut. Ja minulla herpes vaihtaa paikkaa ollen isossa tai pienessä häppärissä, klittassa, emättimessä tai reiden sisäsyrjällä vain muutamia paikoista mainitakseni. Ja virusten Ärhäkkyydessä on eroa, se selviää lukemalla lääketieteen oppikirjoja, ei nettiä. Älä siis viitsi tulla minulle luennoimaan omasta taudinkuvastani, kai minä sen parhaiten tiedän miten se minulla käyttäytyy ja missä se sijaitsee. Kun virus hermoa pitkin ilmestyy iholle, luuletko että siinä hermossa ei ole haaroja, jotka ohjaavat sen ilmestymisen eri paikkaan? Mutta ei hätää, olen alkanut saada tautiani kuriin keinolla, johon en uskonut. Nimittäin valkosipulilla. Nyt uusiminen on selvästi harventunut ja sekundääri-infektion kesto on vain muutamia päiviä. Mahtavaa! On sairaan paljon halvempaakin kuin asikloviiri! Eläköön allisiini! Enää ei vituta!


      • Apua herpekseen
        Allymc kirjoitti:

        Kyllä vaan gyne mehiläinen- yhtymästä näin totesi. Vanhempi nainen, nimenkin voin selvittää. Olen sen jo unohtanut. Ja minulla herpes vaihtaa paikkaa ollen isossa tai pienessä häppärissä, klittassa, emättimessä tai reiden sisäsyrjällä vain muutamia paikoista mainitakseni. Ja virusten Ärhäkkyydessä on eroa, se selviää lukemalla lääketieteen oppikirjoja, ei nettiä. Älä siis viitsi tulla minulle luennoimaan omasta taudinkuvastani, kai minä sen parhaiten tiedän miten se minulla käyttäytyy ja missä se sijaitsee. Kun virus hermoa pitkin ilmestyy iholle, luuletko että siinä hermossa ei ole haaroja, jotka ohjaavat sen ilmestymisen eri paikkaan? Mutta ei hätää, olen alkanut saada tautiani kuriin keinolla, johon en uskonut. Nimittäin valkosipulilla. Nyt uusiminen on selvästi harventunut ja sekundääri-infektion kesto on vain muutamia päiviä. Mahtavaa! On sairaan paljon halvempaakin kuin asikloviiri! Eläköön allisiini! Enää ei vituta!

        Teetko valkosilulista puristettua tahnaa, jota laitat rakkuloihin vai miten? Ja kuin usein?


      • Anonyymi
        Allymc kirjoitti:

        Kyllä vaan gyne mehiläinen- yhtymästä näin totesi. Vanhempi nainen, nimenkin voin selvittää. Olen sen jo unohtanut. Ja minulla herpes vaihtaa paikkaa ollen isossa tai pienessä häppärissä, klittassa, emättimessä tai reiden sisäsyrjällä vain muutamia paikoista mainitakseni. Ja virusten Ärhäkkyydessä on eroa, se selviää lukemalla lääketieteen oppikirjoja, ei nettiä. Älä siis viitsi tulla minulle luennoimaan omasta taudinkuvastani, kai minä sen parhaiten tiedän miten se minulla käyttäytyy ja missä se sijaitsee. Kun virus hermoa pitkin ilmestyy iholle, luuletko että siinä hermossa ei ole haaroja, jotka ohjaavat sen ilmestymisen eri paikkaan? Mutta ei hätää, olen alkanut saada tautiani kuriin keinolla, johon en uskonut. Nimittäin valkosipulilla. Nyt uusiminen on selvästi harventunut ja sekundääri-infektion kesto on vain muutamia päiviä. Mahtavaa! On sairaan paljon halvempaakin kuin asikloviiri! Eläköön allisiini! Enää ei vituta!

        Niin, kysymys HIVstä varmasti liittyikin siihen että miksi herpes uusii noin usein. Jos HIV madaltaa immuniteettia, tämä voisi selvittää asian? Ehkä hän ei tarkoittanut "hyi olkoon" maininnallakaan mitään pahaa, vaan kauhisteli asiantilaa kanssasi. Mutta varmasti olisi voinut myös paremmin asian hoitaa kun jäi harmittamaan. Tuli vaan mieleen tuosta HIV kysymyksestä, että tartuit siihen kuin erillisenä loukkauksena.


      • Anonyymi

    • diox_45

      Minua ainakin harmittaa niin vietavästi kun sain herpeksen genitaalialueelle tänä keväänä.En tiedä miten tästä eteenpäin,minulla se on oireillut 3 kertaa.No voisivatko nämä jotka ovat saaneet herpeksensä oireettomaksi,kertoa miten se onnistuu?

      • ziljakkaus

        Sinä varmaan kuulut tuohon 5 % ryhmään tms?

        Minä syön lisäaineena sinkkiä ja B-vitamiinia. Liikun myös aktiivisesti ja syön säännöllisesti ja monipuolisesti. Minä sain tartunnan kesällä, eikä ainakaan vielä ole oireillut uudestaan.


    • diox_45

      kiitti vinkeistä!Ostin eilen kookosöljyä,aattelin alkaa kokeilemaan luontaistuotteita ruokavaliossani.Olen lopettanut viljatuotteitten,hiivaa sis.leipomuksien,sokerin tms syönnin.Onko jostain antiwir kapseleista/kyolic tabl.hyötyä?Aloitan vinkistäsi b vit ja sinkin syönnin.Olen urheileva,tupakoimaton en juo alkoholia.Katsotaan mitä ruokavalion säätäminen tuo tulleessaan.Herpes oireilee yhdynnöissä,ei muuten.

    • ziljakkaus

      Minä en ole kokeillut mitään muuta kuin sinkkiä ja B-vitamiinia. Syön kyllä myös muita vitamiineja siinä sivussa.

      Oletko mies/nainen? Sinkku/parisuhde? ikä/mistä?

      M/S/40/HKI

    • diox_45

      Olen kyllä täysin paniikissa ja en iloitse mistään seksielämästä.Miten en aikaisemmin lukenut genitaaliherpeksestä,huuliherpeksestä kylläkin olen lukenut.
      Nyt tuntuu että jokapaikassa on juttua genitaaliherpeksestä vai johtuuko se siitä että en aikaisemmin tajunnut sen vakavuutta,muista sukupuolitaudeista kyllä tiesin mutten tästä.
      Olenko ainut joka oli näin "pihalla"?? :(

      • sinisilmäinenkin

        No etpä ollut ainut, joka on näin pihalla!! Minä tapasin eron jälkeen ensimmäisen miehen, joka kiinnosti. Hän sanoi, että juuri muutama kuukausi sitten ollut testeissä ja on sukupuolitaudeista vapaa. Ihanaa, sillä hänellä oli syynsä että kondomin kanssa ei vaan toiminut. No itse olin ollut 23 vuotta vakisuhteessa, ei pettämistä, eikä koskaan mitään sukupuolitauteja tai siihen viittaavaakaan, suhteitakaan ei monia ennen avioliittoa. No nyt on sitten genitaaliherpes todettu ja tosi rajuna minun mielestä, kuumetta välillä lähellä 38, päänsärkyä, lihassärkyä, imusolmukkeet kipeät ja vaan anteeksi vittumainen olo, ja alapää kipeä, kirvelee jne..enpä osannut varoa ja ajatella yhtään!!!! miehellä oli näppyjä mahassa ja ihmetteli niitä ja kysyi onko minulla joku tauti, olin tosi hämmästynyt (hänen oireet oli ennen minua). Hänellä oli myös imusolmuke kipeä ja valitteli päänsärkyä yksi päivä, kaikki nämä noin viikkoa kahta ennen minun oireita. En osannut varoa ollenkaan, mies ei tiennyt sairastavansa enkä tiedä onko edes kauhean kiinnostunut, yritin lähettää materiaalia.. itse tuntuu, että elämä tältä osin ohi. Suhde taitaa mennä ja uuteen ei viitsi ryhtyä, en halua ketään tartuttaa...on tässä sopeutuminen, mutta jotenkin helpotti, että on muillakin..no eihän se kivaa ole, en kenelläkään toivo, Mutta ei kehtaa töissäkään sanoa, että varokaa kaikki, tää on kamala tauti..


      • Anonyymi
        sinisilmäinenkin kirjoitti:

        No etpä ollut ainut, joka on näin pihalla!! Minä tapasin eron jälkeen ensimmäisen miehen, joka kiinnosti. Hän sanoi, että juuri muutama kuukausi sitten ollut testeissä ja on sukupuolitaudeista vapaa. Ihanaa, sillä hänellä oli syynsä että kondomin kanssa ei vaan toiminut. No itse olin ollut 23 vuotta vakisuhteessa, ei pettämistä, eikä koskaan mitään sukupuolitauteja tai siihen viittaavaakaan, suhteitakaan ei monia ennen avioliittoa. No nyt on sitten genitaaliherpes todettu ja tosi rajuna minun mielestä, kuumetta välillä lähellä 38, päänsärkyä, lihassärkyä, imusolmukkeet kipeät ja vaan anteeksi vittumainen olo, ja alapää kipeä, kirvelee jne..enpä osannut varoa ja ajatella yhtään!!!! miehellä oli näppyjä mahassa ja ihmetteli niitä ja kysyi onko minulla joku tauti, olin tosi hämmästynyt (hänen oireet oli ennen minua). Hänellä oli myös imusolmuke kipeä ja valitteli päänsärkyä yksi päivä, kaikki nämä noin viikkoa kahta ennen minun oireita. En osannut varoa ollenkaan, mies ei tiennyt sairastavansa enkä tiedä onko edes kauhean kiinnostunut, yritin lähettää materiaalia.. itse tuntuu, että elämä tältä osin ohi. Suhde taitaa mennä ja uuteen ei viitsi ryhtyä, en halua ketään tartuttaa...on tässä sopeutuminen, mutta jotenkin helpotti, että on muillakin..no eihän se kivaa ole, en kenelläkään toivo, Mutta ei kehtaa töissäkään sanoa, että varokaa kaikki, tää on kamala tauti..

        "..testeissä ja s-p-taudeista vapaa": testien laajuus voi vaihdella, mitä tautia haetaan /(epäillään) / halutaan sulkea pois. Esim. klamydia / kuppa / tippuritestit eivät näytä HSV2 -kantajuutta ei näin ollen voi olla varmuutta ettei olisi (oireeton) kantaja.. (eli herpesoireettomalta vaikuttavakin voi jossakin tapauksessa olla oireeton herpesviruksen kantaja..) HSV2:n kantajan alapään rakkula voi joskus olla muutakin kuin herpes (..tai sopivasti "kuivumassa" oleva herpesrakkula, jolloin näyte negatiivinen eikä kerro totuutta riskistä levittää ko. tautia). Yksinkertaistettuna voi myös heittää ajatuksen, että jos ihmiset voisivat pysyä parisuhteissaan / pysyisivät uskollisina kumppaneilleen tai eivät vähän väliä vaihtaisi seksikumppania, niin olisi vähemmän seksitautejakin. Toki suhdeasiat ole aina niin helppoja..


    • rehellinen.rakkaus

      Täällä myös yksi herpestä kantava. Alkoi tosin hieman huolestuttaa, kun puhuitte, että oireilee vain yhdynnöissä. Kai käytätte ehkäisyä ja kerrotte parterillesi, että kannat herpestä?

      Mutta joo, ei se ole niin vakavaa. Itselläni todettiin kaksi vuotta sitten. Seksielämäni oli varsin aktiivista ja huoletonta, koin tartunnan jonkinlaisena rangaistuksena ja opetuksena käytöksestäni. Noh, häpeää ja syyllisyyttähän siitä seurasi, omanarvontunto aleni vaikka millä mitalla, eikä seksielämä rauhoittunut lainkaan. Vasta kun aloin hyväksyä herpeksen, ymmärtää mistä fyysisessä oireilussa on kysymys ja aloin asennoitua tautiini eri tavalla, elämäni muuttui.

      Löysin todellisen rakkauden. Mies hyväksyy minut tällaisena ja on valmis jakamaan taudin kärsimykset kanssani ja ottamaan myös sen riskin, että hän saa kyseisen tartunnan jossain vaiheessa elämäämme. Toki teemme kaikkemme, ettei tauti hänelle tartu. Vuosi takana, muutama yhdyntäkerta ilman ehkäisyä, hän on terve toistaiseksi.

      Edelleen häpeä ja syylisyys nostaa ajoittain päätään, mutta rehellisyys-se on ollut avain tähän onneen. Suosittelen. Kerroin hänelle miten syvästi kadun aiempaa elämääni, miten likaiseksi tunnen itseni taudin kanssa ja miten onnellinen olisin, jos hän vain voisi rakastaa minua tällaisena. Aito, vilpitön rakkaus on saanut minut haluamaan kokonaisvaltaista puhdistautumista...

      Lapsen hankinta (jos se joskus on ajankohtaista) pelottaa pahasti. En halua synnyttää maailmaan lasta, joka joutuu kärsimään minun himojeni aiheuttamasta taudista. Jos täällä lukee ja kirjoittelee herpestä kantava äiti, kerro toki perheenperustamissuunnitelmistanne, raskausajastasi ja synnytyksestä sekä lapsen nykyisestä voinnista :)

      Käykääpä lukemassa blogia, jonka löysin. http://noidankattila.blog.com/tag/herpeksen-hoito/
      Teksti herpeksestä on aika rankaa ja syyllistävä alkuun, amatöörien ote näkyy läpi, mutta hoitokonstit (henkinen, psyykkinen&fyysinen) saattavat olla varsin toimivia.

      • unohda se sivusto

        Jaaha, taas joku sairaan noidankattilan mainostaja, se sivusto on täyttä potaskaa ja kenenkään ei pitäisi kahlata täällä juorusivustoja ja leimaavaa sontaa läpi. Kenenkään ei pitäisi sitä levittää, mutta ainahan sitä joku "noita" löytyy joka on todellinen noita, noita-akat kun ovat luonnostaan ilkeitä ja tykkäävät levittää pahaa mieltä ja syyllistää. Hoitokonstit ovat mitä ovat, mistä lie tuonkin sivuston puoskari tietonsa kerännyt ja mitä lie tyydytystä saa tuosta. Älkää vaivautuko ainakaan ottamaan tuota blogia tosissaan, se on sen verran naurettavaa sontaa. Sairaanhoitajatkin nauraa sille, että ei voi olla totta, näkeekö joku todella tällaista vaivaa, miksiköhän?!

        Amatörien ote näkyy koko ajan ja siksipä tuskin uskoisin mitään, vaan kysyisin ammattilaisilta. Et kai sinä autoasikaan vie korjattavaksi tuon sortin puoskarille ja usko, että se kuntoon tulee? Vai? Miksi sitten oman terveytesi vinkit ottaisit joltain "rankalta ja syyllistävältä" amatöörisoopan levittäjältä.

        Käyttäkää nyt hyvät ihmiset päätänne. Herpes on yksi pieni virus, mutta tuon kaltaiset juoruilijat ja noita-akat saattavat olla pahempia kuin se.


      • herpes ja elämä

        Ottamatta kantaa lääketiedettä tuntevien kommentteihin, luettuani viestejänne, uskon tuntevani taudin omalta, puolisoni ja entisen puolisoni kannalta.
        Sairastuttuani genitaaliherpekseen vuonna 1982, eli kohta 3-vuosikymmentä sitten, luulin elämäni loppuvan kaikkine hienouksineen joihin aktiivinen seksuaalinen kanssakäyminen kuuluu.
        Tartunnan ensivaihe on yleensä tuskallisin, niin miehillä kuin naisilla. Itse jouduin sairaalahoitoon viikon ajaksi, josta osa tiputuksessa.
        Sairaus on tällä lääketieteellä vielä parantumattomien joukossa, mutta aika hoitaa asiaa pikkuhiljaa.
        Elämänkertaani sen enempää puuttumatta...
        OMALLA kokemuksella olen oppinut havaitsemaan herpeksen olevan suorassa yhteydessä:
        1. Stressi on ehdottomasti pahin laukaisija.
        2. Auringon valo, esim rantalomakohteissa tuntuu ärsyttävän. (meillä on totuttu koko - aikaiseen kaamokseen, joten loman alku on hankalin.)
        3. Kaikki normaalista rutiinista poikkeava toiminta, joka aiheuttaa numero 1. kaltaista olotilaa.
        Herpeksen oireiluun kuuluu punoittava, kutiseva, selvästi sormella paikallistettava kohta.
        Seuraavan 12 tunnin aikana tuo kohta on muuttunut joko yhdeksi punoittavaksi vesirakkulaksi, tai ryhmäksi pieniä rakkuloita, varsin kutiaviksi sellaisiksi.
        Toisin kuin aiemmat kirjoittajat väittävät: genitaaliherpes ei OMALLA kohdallani ole levinnyt kasvoihin, tai muualle, koskettelusta huolimatta.
        Apteekista saatavat paikalliseen käyttöön tarkoitetut rasvat ja salvat eivät auta.
        Eräs kirjoittaja väittää ajan hoitavan herpeksen passiiviseksi. En tiedä kuinka kauan aikaa täytyy laittaa ilman lääkitystä, sillä jo lääkkein hoito vie noin 7-10 päivää, jolloin tartuntariski on suurimmillaan.
        Passiivisena herpeksen ei PITÄISI tarttua. Itse en ole tuosta asiasta niin varma...
        Lääkityksenä käytän asiclovir, aclovir, ym herpeksen ehkäisyyn käytettävää lääkitystä. Estolääkityksen aloitan viikkoa ennen lomailua normaaliannostuksella,(lääkäri tietää neuvoa annostuksen määrän), samoin mikäli tiedossani on stressiä aiheuttava tapahtuma.
        Kondomia en ole koskaan käyttänyt ja partnereilleni olen selvästi riskit kertonut.
        1. puolisoni, jolta tartunnan sain, paikallisti aristavan alueen aina samaan kohtaan.
        2. puolisoni ilmoitti myös tartunnan olevan aina samassa paikassa.
        3..puolisoni ilmoitti samoin.
        Kaikille yhteinen piirre on, että aristava tartuntapaikka on aina sama, mutta jokaisella eri kohta.
        Ja ettei saataisi väärää kuvaa puolisojen määrästä, 1 ja 2 puolisoni on menehtyneet. Ei herpekseen, eikä sivuoireisiin, vaan muihin hyväksyttyihin syihin. Rauha muistoilleen.
        Tauti ei ole este elämälle, sen salaaminen on.
        Hauskaa talven jatkoa. Ja nuoremmat: mitä ette voi muuttaa, hyväksykää. Olette tasavertoisia ihmisiä kaikkien muiden kanssa. vain omat ennakkokäsityksenne tekee teille vankilan. Teillä ei ole raudalla otsaanne poltettu merkkiä "HERPES".
        Mikäli partnerinne ei teitä hyväksy viruksenne kanssa, ei hän ole arvoisenne.


      • Minniäinen

        Minulla on ollut herpes kohta 20 vuotta, välillä oireilee rajummin, välillä laimeammin. Olen alle kouluikäisen pojan äiti, ja hän syntyi kun minulla oli herpes aktiivisena. Olin juuri aloittamassa estolääkityksen kuukausi ennen laskettua aikaa, kun poika päätti tulla maailmaan etuajassa. Hän syntyi niin rytinällä, että siinä ei ehtinyt paljon herpeksiä miettiä (ponnistusvaihe 5min, koko synnytys 2h). Poika on täysin terve, en siis luojan kiitos häneen mitään tartuttanut. Älä siis pelkää lapsen saamista. Yleensä lääkäri määrää odottavalle äidille estolääkityksen, joka aloitetaan hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Jos herpes on aktiivisena lasketun ajan lähestyessä, voi lääkäri tehdä päätöksen keisarinleikkauksesta. Suosittelen että puhut asiasta lääkärille tai neuvolassa heti ensi tilassa, saat sieltä paljon neuvoja ja ohjeita asiasta.
        Herpes ei muutenkaan ole tappotuomio, ainoastaan hyvin kiusallinen ja ajoittain kivulias epämukavuus, kunhan kantaja tuntee vastuunsa ja huolehtii sekä itsestään että kumppanistaan.


    • rehellinen.rakkaus

      Niin, ja se vielä, että olisi kiva keskustella asiasta rauhassa, fiksusti ja objektiivisesti kantajien kesken. Näillä keskustelupalstoilla kun on se vaara, että kaikki lyöfdään läskiksi, herjataan, vitsaillaan ja vähätellään tai muuta yhtä lapsellista ja typerää. Hienosti on tähän asti mennyt! =)

      • lukater

        Miksi sinun piti mennä pilaamaan tämä viestiketju, jossa haluttiin saada jotain lohtua ja toivoa. Mitä sinä hyödyt tästä herpes-kantajien mustamaalaamisesta ja pakokauhun levittämisestä?

        Miksi et voi mainita, että on huomattavasti todennäköisempää, että herpes ei uusi tai aktivoidu enään koskaan, jolloin sitä ei myöskään voi tartuttaa muihin.

        Ei aktiivinen ja oireeton ovat kaksi täysin eri asiaa.


    • diox_45

      Kiitti linkistä ja hyvästä jutustasi.Lääkärit tosiaankin vähättelevät herpestä ja eräs syy voi herpeksen yleistyvyyteen olla ehkä käsitys nuortenkin kohdalla,että jos joku tauti tulee,otetaan lääkitys ja homma on sillä selvä.
      Tuossa linkissäsi mainittiin kuinka tärkeää henkinen tuki olisi sairastuneille ja olen täysin samaa mieltä.
      En viettänyt holtitonta elämää,silloinen poikakaverini kävi vieraissa ja todennäköisesti tartutti minut.
      Olen muutaman kerran tapaillut miestä joka kantaa myös virusta muttei haluaisi käyttää kondomia ja siksi kai herpes oireilee minulla.Huolestuttaa vaan kun tietää ettei voimakkaat lääkekuurit ja viruksen aktivoituminen voi olla hyväksi terveydelle.

      • kelfery

        Komppaan tota aikaisempaa kaveria tämän asian kohdalla. Miksi te puhutte herpeksestä ihan kuin se olisi tappava tauti, rutto tai spitaali?


      • Anonyymi
        kelfery kirjoitti:

        Komppaan tota aikaisempaa kaveria tämän asian kohdalla. Miksi te puhutte herpeksestä ihan kuin se olisi tappava tauti, rutto tai spitaali?

        Herpes simplex -faktat voi silti tiedostaa! Asialähteistä luettua, että HSV voi aiheuttaa sikiölle vaurioita, harvemmin jollekin (aikuisellekin) jopa aivoihin kohdistuvan sairauden tai levitä omaan tai vaikkapa lapsen silmään. Rakkulaeritettä voi osalla olla myös muualla iholla kuin alapäässä! Lääkäriltä voi kysyä asikloviirilääkitystä (ja lääkärin kantaa asikloviirin turvallisuudesta / tarpeellisuudesta infektion jyllätessä - myös jopa raskauden aikana). Hyvä käsihygienia on tärkeä myös rakkulavaiheen ulkopuolella (koska viruseritystä voi olla myös ilman selkeästi havaittua rakkulaa)! Primääriherpes (eli eka) voi olla todella kivulias. Jatkuvasta estolääkityksestä huolimatta vaiva uusinut melkein jatkuvasti. Ensin asikloviiri, huonon tehon takia vaihto valasikloviiriin (tapauksessani n. 25 eur/kk omavastuuhinta Kela-korvauksen jälkeen eli 300 eur vuodessa.. olisi sille rahalle muutakin käyttöä. Valasikloviirikaan ei tosin tunnu toimivan (1×500 mg/vrk, lisäksi vedetty jo pahenemisvaiheen hoitona 2× 500 mg 5 vrk ajan). Lisäksi rikkiä sisältävä (ikävän hajuinen) hoitovoide genitaalialueelle oireisessa vaiheessa. Välissä turha Sibicort -reseptivoidekokeilukin. (Rajoittaa, kun joutuu puntaroimaan, voiko mennä (..ja milloin yleensäkään voi..) uimahalliin, yleiseen saunaan, kaveripiirin illanvietossa poreammeeseen (eli en mene veteen, voi olla muuten mukana) ettei vaan levitä virusta. Toki tartuntavaara noissa pienenee jo oleellisesti intiimikontaktiin verrattuna. Kunnollista ja kattavaa faktatietoa tautiin ei tunnu löytyvän yhdestä osoitteesta (esim. netin Herpesfree hieman sinne päin). Estohoito päällä ei VÄLTTÄMÄTTÄ nujerrakaan herpesvirusta. Yleislääkärien (tk) suhtautuminen / tieto viruksen riskeistä ehkä enemmän ylimalkaista (netistä lääketieteellisiltä asiatietosivustoilta saanut enemmän faktatietoa. Keskustelupalstat kiinnostavia (toki esim. joihinkin "mutu"-hoito-ohjeisiin ym. kannattaa käyttää tervettä harkintaa (esim. vinkit genitaalivoiteista, joista osa on tarkoitettu vain huuliherpekseen, ei alapään limakalvoille). Tsemppiä silti jokaiselle HSV:n saaneelle: tiedostetaan nuo vaarat mutta ei myöskään liikaa ruveta stressaamaan. Monella onneksi oireet kuuluvat helpottuvan ajan kanssa. Itsellä ei ole auttanut L-lysiini, valkosipuli (1 kynsi/pv) esim. viikon kuurina - haisee kyllä ikävästi läpi ihosta /hengityksestä. Suklaan on todettu altistavan jo elimistössä olevan herpeksen puhkeamista (eli argiinia sisältävät tuotteet). Tomaattien ja -valmisteiden käyttöä suosittelevat herpes simplex -vaivoissa lykopeenin vaikutuksen takia (tomaattiruoat, lykopeeni ei tuhoudu kuumennettaessa).


    • rehellinen.rakkaus

      Huolestuttavaa miten tässä jälleen korostuu ihmisten välinpitämättömyys kaikkeen. Herpes ei ole mikään heponen juttu, se voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa pahojakin sivoireita, joista äityy vakavia seurauksia. Kyllä meidän kantajina täytyy sekin tosiasia myöntää ja ottaa siitä vastuu. Päänsilittely ei kantajaa auta suuntaan tai toiseen, vaikka toki olisin tarvinnut henkistä tukea tartunnan saatuani ja asiantuntevia neuvoja.

      Minä ainakin olen sen verran henkisesti herkkä, että kyllä minä koen sukupuolitaudista, joka on kehossani läpi elämän, häpeää ja syyllisyyttä. Ei uuden suhteen laoittaminen rehellisellä pohjalla ollut ollenkaan helppoa. Minun oli varsin vaikea kertoa kumppanilleni asiasta ja riitahan siitä tuli kun sitä ei heti ollut kertonut. Toinen, joka ei kanna tautia, kokee itsensä loukatuksi, hyväksi käytetyksi ja petetyksi, jos hänelle ei ole alusta asti rehellinen. Eihän kukaan HALUA kantaa herpestä.

      • rehellinen.rakkaus

        Niin, ja tarkoitukseni oli tuoda lohtua sillä saralla, että vaikka kantaakin herpestä, voi löytää rakkauden ja elää rehellisessä ja onnellisessa parisuhteessa, jossa toinen hyväksyy sinut sellaisenaan.

        Itselläni herpes uusii vähin oirein vain silloin tällöin kuukautisten yhteydessä ja niinhän se on sekä naisilla että miehillä, että ensipuhkeamisen jälkeen se rauhottuu tai laantuu kokonaan. Mutta ei se kehosta mihinkään häviä ja lääkärikin sanoi minulle ihan suoraan että kaikenlainen tartuttaminen on mahdollista ja minun kantajana täytyy ottaa vastuu siitä. Suosittelen jokaiselle kantajalle varovaisuutta, ettei ikävä tauti leviä. Mitä sitä hienostelemaan.


      • kelfery

        Tässä on pakko ihmetellä, että miksi herpeksestä puhutaan aina pahimman mahdollisen perusteella?

        "se voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa pahojakin sivoireita, joista äityy vakavia seurauksia"

        Miksi sinä "rehellinen.rakkaus" et voi sanoa, että hyvällä tuurilla herpes ei koskaan oireile, ei koskaan aktivoidu, eikä ikinä koskaan milloinkaan vaikuta mitenkään kantajan tai hänen kumppaninsa elämään?

        Jälkimmäinen vaihtoehto on kuitenkin huomattavasti todennäköisempi kuin tuo ensimmäinen.


    • diox_45

      Olen kanssasi samaa mieltä rehellinen.rakkaus.Koen asian ihan samalla tavalla kuin sinä.Olen kylläkin rauhoittunut lukiessani näitä viestejä,joten ei tämä keskustelu ole ollut turhaa kun saa jakaa ajatuksiaan muitten kanssa.
      Onhan aids-tukikeskuksiakin,myös herpes-kantajat tarvitsevat tukea ja keskustelua.
      Ei ole ihmekään jos herpes leviää kun toiset eivät ota vastuuta.Senvuoksi minäkin sain tartunnan.
      Enkä tarkoita sitä että kokoajan pitäisi mielessään hautoa asiaa,vaan käydä tutkimuksissa,lääkitä itsensä ja pidättäytyä levittämisestä.On asialle välinpitämättömästikin suhtautuvia tyyliin,kai sitä joku tauti ennenpitkään ilmaantuu.
      Tärkeää olisi kuitenkin kehonsa immuunipuolustuksen vahvistaminen.Voihan niinkin sattua että toinen osapuoli ei koskaan saakkaan herpestartuntaa,jos kroppa on niin terve puolustautumaan viruksia vastaan.

    • lukater

      Tällaiset viestiketjut ja tuomiot jopa henkilöiltä jotka itse kantavta herpestä saavat ihmiset paniikkiin.

      Tämän viestiketjun perusteella minä en koskaan tule kertomaan tartunnastani kenellekkään. Uskon, että tämä ei koskaan enään aktivoidu ja unohdan koko asian. PISTE!

    • Negatiivinen?

      Vaikka herpes ei enää näkyviä oireita esittäisi ensimmäisen vaiheen jälkeen, niin ei virus elimistöstä lähde koskaan pois. Joillakin myöhemmät oireet voivat olla niin lieviä, että niitä kantaja ei välttämättä edes huomaakaan, jolloin tartunta on mahdollinen. Mitä sitä kaunistelemaan... Olin parisuhteessa, jossa kumppanillani oli genitaaliherpes. Suhteemme alussa kumppanin oireet olivat vielä rajuja ja niitä ilmaantui muutaman kuukauden välein. Joka kerralla hänen mielialansa romahti, eikä hän sietänyt minua lähellään.

      Rakastin kumppaniani ja otin tietoisen riskin tartunnasta, mutta tartuntaa en koskaan saanut. Tämän todistin käymällä vasta-ainetestissä. Monet kantajista tuntuu tuomitsevan vasta-ainetestaamisen hyödyttömäksi ja pelkäksi rahan tuhlaukseksi, vaikka sen luotettavuus on varsin korkealla tasolla... Tuskin kukaan kantaja kuitenkaan tuntee pettymystä siitä, ettei kumppani saanutkaan tartuntaa tai niin, että tietoinen riski meni ihan hukkaan, kun tartuntaa ei kuitenkaan tapahtunut?

      Ainakin minulla on nyt syyllisyys siitä, etten tartuntaa saanut. Aivan kuin olisin ollut parisuhteessa herpeksen, enkä ihmisen kanssa. Ei käy järkeen...

      • compeed / HSV-2

        Nämä nettikirjoitukset ovat syy kumppanisi käyttäytymiseen.

        Kuten itse sanoit, niin sinä et saanut tartuntaa kumppaniltasi. Tuo sinun kokemuksesi kertoo jo sen, että täällä netissä pelotellaan ihmisiä tarkoitushakuisesti herpeksen tarttumisesta.

        Eilen katselin telkkaria ja siellä tuli huuliherpesmainos. Naisella oli hääpäivänä huuliherpes ja sitten siihen laitettiin Compeed ja sitten juostiin kesämekossa ympäri pihaa.

        Miksi ihmeessä huuliherpes on noin huoleton virus ja genetaaliherpes taas itsemurhan paikka? Kyseessä on aivan sama virus, eikä huuliherpeskään lähde koskaan pois kehosta (nykytiedon mukaan)

        LOPETTAKAA IHMISTEN PELOTTELU!!!!!!


      • Negatiivinen?
        compeed / HSV-2 kirjoitti:

        Nämä nettikirjoitukset ovat syy kumppanisi käyttäytymiseen.

        Kuten itse sanoit, niin sinä et saanut tartuntaa kumppaniltasi. Tuo sinun kokemuksesi kertoo jo sen, että täällä netissä pelotellaan ihmisiä tarkoitushakuisesti herpeksen tarttumisesta.

        Eilen katselin telkkaria ja siellä tuli huuliherpesmainos. Naisella oli hääpäivänä huuliherpes ja sitten siihen laitettiin Compeed ja sitten juostiin kesämekossa ympäri pihaa.

        Miksi ihmeessä huuliherpes on noin huoleton virus ja genetaaliherpes taas itsemurhan paikka? Kyseessä on aivan sama virus, eikä huuliherpeskään lähde koskaan pois kehosta (nykytiedon mukaan)

        LOPETTAKAA IHMISTEN PELOTTELU!!!!!!

        "Nämä nettikirjoitukset ovat syy kumppanisi käyttäytymiseen. "
        Eivät ole, koska hän ei lue tällaisia nettikirjoituksia. Ennen minua exän kumppaneista 2 oli saanut tartunnan, joten todellinen riski oli olemassa sille, että minäkin olisin saanut tartunnan. Ei tässä ketään pelotella vaan koitetaan puhua faktat faktoina...

        Lääkärit yleinsä vähättelevät herpeksen tartuntariskejä siksi, koska se on muka niin yleinen virus.Itse en ole huuliherpesoireitakaan koskaan elämäni aikana saanut ja varmasti tunnistaisin tyypilliset oireet, jos sellaisia olisi joskus ollut. Huuliherpeksen "huoleton" maine johtuu kai siitä, että sitä ei pidetä sukupuolitautina. Tosin voihan virustyyppi 2/ genitaaliherpes tarttua myös muulla tavoin kuin seksiteitse, mutta se on aika harvinaista.

        Pelottelu ei rakenna mitään, mutta koska kantaja ei voi ikinä tietää sitä, kuinka rajuna herpes kullekin seksikumppanille voi tarttua, niin on kyllä ehdottoman tärkeää, että kantaja kertoo herpeksen olemassaolosta!


      • rehellinen.rakkaus
        Negatiivinen? kirjoitti:

        "Nämä nettikirjoitukset ovat syy kumppanisi käyttäytymiseen. "
        Eivät ole, koska hän ei lue tällaisia nettikirjoituksia. Ennen minua exän kumppaneista 2 oli saanut tartunnan, joten todellinen riski oli olemassa sille, että minäkin olisin saanut tartunnan. Ei tässä ketään pelotella vaan koitetaan puhua faktat faktoina...

        Lääkärit yleinsä vähättelevät herpeksen tartuntariskejä siksi, koska se on muka niin yleinen virus.Itse en ole huuliherpesoireitakaan koskaan elämäni aikana saanut ja varmasti tunnistaisin tyypilliset oireet, jos sellaisia olisi joskus ollut. Huuliherpeksen "huoleton" maine johtuu kai siitä, että sitä ei pidetä sukupuolitautina. Tosin voihan virustyyppi 2/ genitaaliherpes tarttua myös muulla tavoin kuin seksiteitse, mutta se on aika harvinaista.

        Pelottelu ei rakenna mitään, mutta koska kantaja ei voi ikinä tietää sitä, kuinka rajuna herpes kullekin seksikumppanille voi tarttua, niin on kyllä ehdottoman tärkeää, että kantaja kertoo herpeksen olemassaolosta!

        Äh, tämä on niin turhauttavaa. Miksi sanoisin mitään sellaista, mitä en oikeasti ajattele, mikä on pelkkää pään silittelyä ihmisiä varten, jotka eivät uskalla nähdä tosiasioita ja kantaa vastuutaan. Nimenomaan, me jotka sitä kannamme olemme olemme enemmän tietoisia kyseisestä viruksesta ja mielestäni suuressa vastuussa sen informoimisesta vähintään rakastetullemme, mielellään myös 'pelkille' seksikumppaneille.

        Kyse ei ole pelottelusta, vaan faktat faktoina. Lohdullistahan tässä on se, että moni ymmärtään taudinkuvan ja on valmis kantamaan siitä vastuun, olemaan rehellinen sekä itselle että muille, minkä todellakin uskon vähentävän tartuntoja. Mikä taas on hyvä juttu, eikö?

        Edelleen kaikki on mahdollista, joten sekin on mahdollista, ettei se koskaan uusi/ tartu. Kyllä kantajalla kuitenkin on vastuu kertoa siitä kumppnilleen, nimenomaan siksi koska se pysyy elimistössä ja voi tosiaan ajoittain puhjeta huomaamattomin oirein, jolloin virusta kuitenkin erittyy.

        Haluatko todella tartuttaa kumppaillesi jotain, mistä et välttämättä itse kärsi, mutta hänelle se voi puhjeta varsin rajuna ja psyykkisesti sekä henkisesti raastavana kokemuksena, jota oma valheellinen kätyöksesi varmasti vielä pahentaa? Toivottavasti et. Edelleen; EI KUKAAN HALUA HERPESTÄ, vaikkei siitä kärsisi ensimmäisen puhkeamisen jälkeen lainkaan.


      • Anonyymi
        compeed / HSV-2 kirjoitti:

        Nämä nettikirjoitukset ovat syy kumppanisi käyttäytymiseen.

        Kuten itse sanoit, niin sinä et saanut tartuntaa kumppaniltasi. Tuo sinun kokemuksesi kertoo jo sen, että täällä netissä pelotellaan ihmisiä tarkoitushakuisesti herpeksen tarttumisesta.

        Eilen katselin telkkaria ja siellä tuli huuliherpesmainos. Naisella oli hääpäivänä huuliherpes ja sitten siihen laitettiin Compeed ja sitten juostiin kesämekossa ympäri pihaa.

        Miksi ihmeessä huuliherpes on noin huoleton virus ja genetaaliherpes taas itsemurhan paikka? Kyseessä on aivan sama virus, eikä huuliherpeskään lähde koskaan pois kehosta (nykytiedon mukaan)

        LOPETTAKAA IHMISTEN PELOTTELU!!!!!!

        Huuliherpes on HSV-1 ja genitaaliherpes HSV-2. Ei siis täysin sama virus..


    • Ei se elämä siihen

      Itse sain herpeksen alapäähän jo 17-vuotiaana, ensimmäisestä suojaamattomasta yhdynnästä. Tauti oli aluksi pirullinen ja tyhmä kun olin, salasin sen myös aluksi tulevalta vaimoltani.

      Olisi pitänyt kertoa heti. Oli se kiusallista pidättäytyä panoista milloin milläkin verukkeella, kun riesa puhkesi ja yritin olla tartuttamatta. No sitten kerroin ja lätty lätisi, mutta suhde kuitenkin jatkui. En tiedä saiko vaimoni missään vaiheessa tartuntaa mutta oireita hänellä ei ollut.

      Sitten tuli ero ja uusi nainen. Hänelle kerroin heti samantien mikä on juttu ja sain ilmeisesti aika suuren arvostuksen. Kumit heitettiin nurkkaan kun suhde vakiintui ja niinhän siinä kävi, että lapsen syntymän jälkeen riesa puhkesi myös naiselleni. Silloin ei naida kun tauti on jommalla kummalla kipeä ja muuten naidaan normaalisti. Suuseksiäkin harrastamme estoitta vaikka kummallakaan ei huulessa ole oireita. Pakkohan tässä on jatkaa elämää.

      Minusta pahinta ko. taudissa on se, että juuri vähän ennen kuin se puhkeaa, muutun hyvin äreäksi ja olo on välillä sietämätön. En uskalla mennä edes töihin etten sanoisi työkavereilleni jotain ikävää vaan keksin siihen jonkun nuhan sitten. Tällaista tosin ei ole kumppanillani esiintynyt.

      Olkaa rehellisiä niin pääsette paljon vähemmällä!

    • Redsocks

      Kuinka uudelle tuttavuudelle olette kertoneet asiasta, olettaen, että voitte kuvitella kys. tuttavuuden uudeksi seurustelukumppaniksenne?

      Yhdenillan jutuille olen kertonut aina, minulle tämä on vielä niin uusi asia, että vaikka kondomi onkin ollut käytössä, niin silti olen tämän kertonut. Olen kokenut herpeksen niin häpeälliseksi itselleni, että olen jotakin hyväksyntää näiltä tyypeiltä hakenut, olen kokenut itseni tartunnan jälkeen jotenkin niin likaiseksi, että olen vaipunut epätoivoon ja ajatellut, ettei ketään tällaista tautista enää halua.

      Nyt olisi edessä tapaaminen uuden tyypin kanssa, enkä oikein tiedä missä vaiheessa kertoisin tämän. En tiedä mitä hän haluaa lopulta minusta, yhden illan juttua vai jotakin vakavampaa, aiemmat yhdenillan jutut olen löytänyt baarista tuhannen tuubassa, joten en ole kertomista tietenkään vastaavanlaisena ongelmana pitänyt. Enkä juurikaan senkään vuoksi, että näiden kanssa en olisi voinut kuvitellakaan seurustelevani. Tämän kanssa kyllä, pelkään kuitenkin, että hänellä lopahtaa kiinnostus samantien, jos menen tapaamiseen ja täräytän "moi, mulla on herpes", mutta toisaalta en haluaisi asiaa salatakaan, en vain tiedä mikä olisi sopiva hetki kertoa asiasta..

      • Vink vink

        Kerro ennen ekaa panoa, kun puhe kääntyy seksiin.


    • jadeksiina

      Itse olen saanut tartunnan n.10vuotta sitten, ensimmäiset 7vuotta häpeilin asiaa julmetusti.. sain tartunnan sinisilmäisesti uskoen mieheen, joka vannoin kautta kiven ja kannon ettei hänellä ole tauteja.. kun seksiä harrastettiin pari kertaa niin sieltähän se herpes sitten tuli. Kun soitin miehelle et olen menossa gynekologille, niin hän ei sen jälkeen enää vastannut puheluihini. Testitulosten jälkeen lähetin miehelle viestin et "Hei, kiitos herpeksestä". Vastaukseksi sain ettei hänellä ole tautia vaan se on minulla ollut syntymästä saakka (kun olin kertonut ettei minulla ollut muita kumppaneita ja kun ei ollutkaan)
      Kuinka musertavaakaan se oli kun mies ei suostunut olla enää tavattavissa, näin hänen kyydissään uuden tyttösen. Minua oli vain pidetty panona ja siitä sain lahjaksi herpeksen :(

      Herpes on muuttanut minua ihmisenä, varovaisemmaksi kaikissa suhteissa, pelkään että minut leimataan (eli vaiva on minulla henkinen ennemminkin). Ne joiden kanssa olen harrastanut seksiä niin olen kertonut vaivastani, ei ole ollut herpes esteenä. Parisuhteessa olen ollut ja ei ole herpes ollut este, mutta yksi suhde on kaatunut siihen kun mies on alkanut panikoimaan. Parhaaksi katsoin silloin, että lopetan suhteen joka kesti 6kk.

      Olen seksuaalisesti aktiivinen mikä välillä tuskastuttaa kun ei ole kumppania, kun en viitsi yhdenillan juttujakaan enää harrastaa (kun kiinnostaisi se vakiintuminen ennemminkin). Herpes ei minulla juurikaan oireile enää ja nyt viimeisen 3vuoden aikana olen alkanut unohtelemaan että minulla on tämä kiusa. Ainut milloin se tulee mieleen on kun haluaisin kumppanin itselleni, mutta en jaksaisi sitten vaivautua TAAS kertomaan asiasta. Nyt olen viihtynyt sinkkuna melkein vuoden ja seksiä en ole harrastanut kuin oman käden kautta. Miehiä on ollut luonani yötä, mutta mitään seksuaalista ei olla tehty muuta kuin suudeltu.

      Ja milloin on sopivaa kertoa kumppanille? milloin vaan, kun tunnet ajan kohdan olevan oikean. Itse olen kertonut kaatokännissä keskellä baaria, kahden kesken romanttisella illallisella, tekstiviestillä, vähän ennen yhdyntää eli silloin kun on tuntunut siltä :D

      Tautia ei pidä vähätellä, mutta jos sulla se on niin ei siitä kannata oikeesti stressata. Se sulla on ja se ei lähde kulumallakaan pois. Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja turha siitä on itseään syyllistää. Muistaa vaan pitää hyvää huolta omasta hygieniasta, esim:pestä kädet kun on alapäähän koskenut. Ruokavalio kans vaikuttaa asiaan, itse olen ainakin sen huomannut. Itse olet vastuussa omista asioistasi ja taudeistasi ;)

    • katkera

      Olen saanut kaksi vuotta sitten alapäähäni herpeksen jota en vielä silloin tiennyt et on sitä.Vuosi sitten puhkesi uudestaan kun olin tämän saman miehen kanssa yhden ainoan kerran yhdynnässä.Sairastin puoli vuotta ennenkuin oireet hävisi ja taas tänä syksynä puhkesi aivan noin vaan uudestaan,on tää vaan niin v......nen tauti kun ei pysy poissa vaikkei ole kenenkään kanssa missään tekemisisssä.Ja tämä kyseinen mies levittää edelleen tautia vaikka väitti ettei hänessä ole mitään,toivottavasti saa joku muukin tämän ja pistää vastuuseen kyseisen henkilön,Vaikuttaa nykyään Kouvolassa,varokaa naiset Jounia,,,,

      • Mistäs katkera

        nainen tiedät,että se on juuri noinpäin? Jos se oletkin sinä kenellä on ollut herpes oireettomana ja sinä olet tartuttanut tuon Jounin? Kai nyt muutaman viimevuoden aikana olet muittenkin kanssa ollut kondomilla tai ilman ei sen väliä. Ajattele vähän mitä typeryyksiä täällä huutelet!


      • katkera
        Mistäs katkera kirjoitti:

        nainen tiedät,että se on juuri noinpäin? Jos se oletkin sinä kenellä on ollut herpes oireettomana ja sinä olet tartuttanut tuon Jounin? Kai nyt muutaman viimevuoden aikana olet muittenkin kanssa ollut kondomilla tai ilman ei sen väliä. Ajattele vähän mitä typeryyksiä täällä huutelet!

        Kuuleppas sinä tietävä siellä,,,,olin tämän miehen kanssa yli kaksi vuotta seksisuhteessa ennenkuin minulla puhkesi herpes ja koko tänä aikana ei ollut minulla muita miehiä,mutta herra henkilöllä muita naisia joka selvisi jälkeenpäin.Ajattele itse mitä paskaa täällä kirjottelet kun et tiedä asioiden taustaa.


      • ärsyyntynyt.nainen

        Alkaako tämän Jounin sukunimi s kirjaimella? Minä nimittäin sain eräältä Jounilta herpeksen. Onko minkä ikäinen?


      • katkera
        ärsyyntynyt.nainen kirjoitti:

        Alkaako tämän Jounin sukunimi s kirjaimella? Minä nimittäin sain eräältä Jounilta herpeksen. Onko minkä ikäinen?

        Ei ala,vaan L kirjaimella,vähän yli viiskymppinen on


    • djndjdtj

      tässä taas uusi genetaali herpeksen omistaja (mies).. tauti aktivoitui noin 5kk jälkeen mahd. tartunnasta tosin en ole vielä testeissä käynyt mutta huomasin punaisia patteja värkissä ja mun onnekseni niistä ei ole ollut haittaa (ei kipua/kutinaa) ja häviävät noin 4-5 päivän sisällä mutta silti taudin tuoma ahdistus ja masennus on aivan älytön ettei mitään rajaa koska nyt pitäisi hyväksyä etten todennäköisesti tule enää koskaan harrastamaan seksiä/parisuhteita.. tunne on kuin olisi aika varattu teloitukseen.

      • lololo

        Ei tuo ole herpes. Herpeksen ensitartunnan mukana tulee myös kova kuume ja nivusen imusolmukkeet turpoavat.

        Unohda koko juttu.


      • Anonyymi

        Hei! Vanha viesti, mutta pistetään vastausta. Miksi luulet, ettet saisi enää seksiä koskaan? Itse olen nainen pk-seudulta, terve. Olisin valmis harrastamaan kondomitonta seksiä herpestä sairastavan miehen kanssa. Totuus on, että kiihotun kovasti riskialttiista seksistä. Ehkä voisimme viettää kivoja hetkiä kahdestaan? ;)


    • Palaneen ihon tuntu

      Tässä omat kokemukseni herpeksestä.
      Sain herpes- tartunnan 2005. Olin silloin seurustellut n. 3kk. Kumpikaan meistä ei tiennyt kantavansa herpestä ja molemmille tuli ensioireet.

      Alkuaika oli henkisesti rankka. Silloin kun sai tietää kantavansa tautia, joka pysyy loppuelämän kehossa. Siinä mietti asiaa monta kertaa ja monelta kantilta. Alussa rakkuloita oli sukupuolielimissä, molemmillla. Silloin luettiin ja kokeiltiin eri aineita millä rakkuloita saisi nopeammin pois esim. tuoretta puristettua valkosipua ulkoisesti rakkuloihin.

      Silloisella naisystävälläni alun jälkeen ei herpes juurikaan vaivannut. Itselläni oli taudin ilmestymisen jälkeen stressaava elämänvaihe (huoltajuuskiista.. hovissa asti) ja stressillä on suora vaikutus myös tämän taudin aktiivisuuteen. Pahimmassa vaiheessa edellisen oireet alkoivat helpottaa niin uusi oli tulossa päälle. Sykli silloin 2-3 viikon välein. Olin aiemmin kysynyt lääkitystä terveyskeskuksesta, johon heidän vastaus silloin oli ettei sitä suositella ja näin ollen lääkkeet jäivät saamatta.

      2007 kesällä vasempaan reiteen tuli röykkiö herpesrakkuloita, jonka takia otin yhteyttä erikoislääkärille. Häneltä sain estolääkityksen (Aclovir 1kpl 800mg/pv koko ajan tai 200mg 5/pv heti vain jos oireita alkaa tulla). Söin tuota 800mg joka päivä ja herpes ei ilmaantunut kertaakaan sinä aikana kun kuuri oli päällä.

      Nyt kun pahimmat kiistat ovat takana en syö estolääkkeitä ja herpes ilmestyy harvoin. Stressi ja ihon rikkoutuminen genitaalialueella ovat seikat, joiden takia herpes tulee.

      Omat herpesoireeni.
      Rakkuloita peniksessä on ollut harvoin. Voisi sanoa ettei juuri lainkaan. Peniksen juurella ja yläpuolella on ollut joitain kertoja. Silloin kun herpes oli aktiivisimmillaan, oireet olivat seuraavat: Vasemman etureiden keskikohdalta alkoi palaneen ihon tuntu. Siitä se alkoi nousemaan nivuseen, alamahaan, vasempaan kylkeen, rintaan ja olkapäähän. Alkuun oireet pysyivät matalammalla ja seuraavilla kerroilla iho-oireet nousivat ylemmäs. Ja kuten jossain aiemmassa viestissä oli mainittu on itselläkin oireena ollut ärtynyt olo.

      Kerronko vai en?
      Olen tartunnan jälkeen tapaillut ja seurustellut. Asian kertominen ei ole helppoa mutta kuitenkin pakollista, koska kyseessä on elimistöön jäävä tauti. Olen kertonut ennen kuin on harrastettu seksiä. Sairaanhoitajat ovat olleet vähiten huolissaan taudista kun olen siitä kertonut. Sitä en tiedä mistä se johtuu.

      • loruli

        Ikävää, että herpes on oireillut sinulla, mutta eikös tässä viestiketjussa pitänyt kertoa "toinen näkökulma herpekseen"?


      • utyry
        loruli kirjoitti:

        Ikävää, että herpes on oireillut sinulla, mutta eikös tässä viestiketjussa pitänyt kertoa "toinen näkökulma herpekseen"?

        Miksi tätä on miinustettu? Eihän siinä sanota yhtään mitään negatiivista?


      • Jassoo
        utyry kirjoitti:

        Miksi tätä on miinustettu? Eihän siinä sanota yhtään mitään negatiivista?

        Varmaan siksi että ansaitsee miinukset aiheettomuudellaan. Otsikko tälle ketjulle on: "toinen näkökulma herpekseen". Ensimmäinen kirjoittaja kirjoitti:
        "Olisi mukava kuulla kertomuksia myös heiltä joiden elämä ei ole loppunut herpes tartunnan jälkeen." Onko 'palaneen ihon tuntu'- kirjoittajan elämä loppunut herpes tartunnan jälkeen?

        http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/seksitaudit/mita_seksitaudit_ovat/herpes/

        "Herpeksen yleisyydestä ei ole saatavilla tarkkaa tietoa, mutta arviolta yli viidesosa suomalaisista sairastaa tietäen tai tietämättään sukupuolielinten herpestä."


      • löpööä
        Jassoo kirjoitti:

        Varmaan siksi että ansaitsee miinukset aiheettomuudellaan. Otsikko tälle ketjulle on: "toinen näkökulma herpekseen". Ensimmäinen kirjoittaja kirjoitti:
        "Olisi mukava kuulla kertomuksia myös heiltä joiden elämä ei ole loppunut herpes tartunnan jälkeen." Onko 'palaneen ihon tuntu'- kirjoittajan elämä loppunut herpes tartunnan jälkeen?

        http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/seksitaudit/mita_seksitaudit_ovat/herpes/

        "Herpeksen yleisyydestä ei ole saatavilla tarkkaa tietoa, mutta arviolta yli viidesosa suomalaisista sairastaa tietäen tai tietämättään sukupuolielinten herpestä."

        Mitäs Väestöliitto sanoo finneihin? Jos finni on kasvoissa niin se on normaalia, mutta jos se on alapäässä, niin onko se heti sukupuolitauti?


    • habula

      Herpeksessä on kaksi tarinaa, eli joko se uusii tai sitten se ei uusi.
      Jos se uusii, niin toki se rajoittaa elämää, mutta jos ei uusi, niin eihän sillä ole mitään väliä.

      Nyt taas joku kohta kirjoittaa, että kyllä se tarttuu myös oireettomana!!!

      Ehkä tarttuu, ehkä ei!!! Osa tietää kantavansa virusta osa ei, ja se tarttuu tai ei tartu ihan samalla tavalla, tiesit tai et.

    • h5hatr54

      Ei ole loppunut. 10 vuotta oli oireita, sitten otatin verikokeet, koska tiedän, että minua on petetty ja koska olen varma, ja olen yrittänyt lääkäreille uskotella, että ei nyt ole vaan arkuutta ja pientä jotain. Oireet ovat kuitenkin olleet niin lievät, ettei niitä miksikään ole voinut muuten sanoa. Ne vaan ärsyttää enkä halua syödä turhia lääkkeitä ja toisaalta, jos syön niin oikeita.

      Joo, 2 viikkoa itkin kunnes tajusin, että mullahan on tosiaan ollut tää jo 10 vuotta enkä ole ketään tartuttanut. Muita ei ole, käyn testeissä säännöllisesti. Eikä ole koskaan onneksi ollutkaan.

      Herpes on ollut todella lievä ja vaivaton, jos sitä ärsytystä kutsuu kivuksi, niin ei kyllä kivusta tiedä mitään. Huuhtelua ja löydät housut korkeintaa 5 päivää ja se on siinä. Nykyään oireilee max 2 kertaa vuodessa, on vähentynyt ja lieventynyt koko ajan. Suurta stressiäkin on ollut, ja sairastunut olen, ei vaikuta. Minulla on hyvä kunto ja vastustuskyky. Nyt olen syönyt homeopaattista estolääkitystä puolisen vuotta kokeillakseni, jos oireita ei tule vuoteen voisin katsoa selvinneeni.

      Herpekseen elämä ei ole loppunut, en pidä itseäni likaisena enkä kuluneena enkä häpeä tapahtunutta. hitonkos sille mahtaa, kai ne sukuelimet sairastuu missä muutkin. En ole myöskään huomannut mitään kortsuintoa ihmisissä, että eipä ne voi ketään syyttääkään! Itselle tuli vakisuhteessa, mutta jos nyt rehellisiä ollaan, olisi se voinut tulla parissa lyhyemmässäkin kun missä kortsun voi jättää pois. Olen onnekas, klamydia voisi tehdä lapsettomaksi.

      Olen hyvä ihminen ja hyvä tyyppi ja herpes on pieni harmiton virus. Kun itkien soitin tulokset saatuani sairaanhoitajalle klinikalla, häntä alkoi naurattaa, kun kysyin, onko muut selvinneet "ainoa millon sun oikeesti täytyy ottaa tää huomioon, on kun sä tulet raskaaksi. Sillon tiedetään alottaa estolääkitys ja varoa synnytyksessä, ettei se tartu vauvaan, muuten sillä ei ole väliä" ja näin hän sanoi ja aloitti lauseensa vahingossa hyväntahtoisesti naurahtaen paniikilleni. Kerroin näistä nettisivuista ja muista ja siihen hän jo nauroi, että herranjumala, jätä kuule ne nettisivut ja muut ihan omaan arvoonsa ja ole lukematta! Niissä nyt on kaikkea muutakin.
      Ja hän siis nauroi hyväntahtoisesti, niinkuin kuuluukin: minä puhuin maailman lopusta ja hän puhui vaarattomasta ja lähinnä kiusallisesta pienestä viruksesta, mikä ei kuulu edes sukupuolitautien pahemmistoon.

      Otin kaiken tiedon irti mitä sain ja tosiaankin, herpeksestä jaetaan ihan naurettavaakin hapatusta "valistuksen" nimissä, ja se on niin täyttä soopaa, että olen käynyt välillä lohduttamassa ihmisiä ja kertomassa faktaa. Nimittäin minä otin sitten faktaa ihan viruksen rakenteeseen saakka selville, ihan aikuisten oikeasti. Ja totuus on tarua ihmeellisempää. Ei saa sen jälkeen herpeksestä enää mitään sydäreitä eikä pelotteita. Mutta kondomin käyttöön kannustan, koska minut herpes sai tajuamaan, että olisin todella voinut saada vaikka klamydian, mitä ei olisikaan todettu ajoissa, ja olisin voinut jäädä lapsettomaksi! Siinä ei yksi naarmu llihassa paljon paina, kun vertaa lapsettomuuden suruun, siis aivan eri mittasuhteista puhutaan.

      Varmaan osalla on tosi paskaakin säkää, mutta jos vain 5 % oireilee ja heistä 5% on paskaa säkää, niin hei, isompiakin riskejä löytyy. Miettikää vähän, herpestä kantaa, vaikka sitä hsv2:sta arviolta miljoona, joista 5 % ylipäätään oireilee. No ei nyt voida kovin kamalasta asiasta puhua. Ja jos ykköstä kantaa 50-100 %, ei kyllä 100 koska mulla ei ole sitä, niin mitä väliä sillä enää edes on? Ne antaa osaimmuniteetin toisiltaan, mulle ei periaatteessa enää muuta kun omani tulekaan. Joten en ole koskaan tartuttanut, tai ei ole ainakaan valitettu ja kaikkien kanssa olen väleissä. Ei ole elämä mennyt pilalle enkä kanna syyllisyyttä, häpeää eikä ole itsetunnossakaan vikaa. En ravaa lukemassa puoskareiden puoskariohjeita enkä pahoita mieltäni. Virus on tosiaan vain miedontunut joskin on aina ollut paljon, paljon lievempi kun huuliherpes monella kaverillani.

      Oliko riittävän positiivista?
      Se ei tarkoita, että tarttee olla vastuuntunnoton!!! Vaan että asiat on mitä on ja niistä kyllä selviää. Käyttäkää kortsua, voikaa hyvin.
      Se joka käyttää kondomia aina, voi olla jo melko varma.

      • MinäOlenEliElän

        Hieno ja toivoa antava kommentti, kiitos :)


    • herpes +

      Sain herpeksen joskus parikymppisenä tulevalta aviomieheltäni ja lasteni isältä. Kun se ekan kerran puhkesi, olin aika kipeä, mutta jatkossa se on ollut melko vähäoireinen ja suurimman osan ajasta oireeton.

      Kaksi lastakin olen saanut, eikä vaikuttanut mitenkään, kun synnytysten aikaan ei ollut oireita. Jos olisi ollut, niin olisin joutunut synnyttämään sektiolla. Mistään estolääkityksestä mulle ei neuvolassa puhuttu. Mutta toisaalta eipä se mua ollut silloin vuosiin vaivannutkaan.

      Toiselle lapselleni tehtiin erään toisen sairauden yhteydessä herpes-vasta-ainetesti, joka oli hänellä negatiivinen. Toisesta lapsesta en tietenkään tiedä, mutta nähtävästi virus ei sitten välttämättä tartu automaattisesti lapseen.

      Mä ainakin siis olen onnistunut elämään ihan normaalia elämää herpestartunnan sitä häiritsemättä, enkä koe olevani mitenkään huonompi ihminen sen takia.

      • Dance With The Devil

        Mä taisin saada sen, kun tyrmättiin tyrmäystipoilla tai jollain ja raiskattiin baarin vessaan. Heräsin housut kintuis ja ihan sekavana ja illasta en muista juuri mitään. En edes muistanut asiaa ensimmäiseen 5kk:teen. Ihminen varmaa herkästi unohtaa traumaattiset kokemukset. Onneksi HIV ja B-hepa olivat kahteen otteeseen neg.


      • Dance With The Devil
        Dance With The Devil kirjoitti:

        Mä taisin saada sen, kun tyrmättiin tyrmäystipoilla tai jollain ja raiskattiin baarin vessaan. Heräsin housut kintuis ja ihan sekavana ja illasta en muista juuri mitään. En edes muistanut asiaa ensimmäiseen 5kk:teen. Ihminen varmaa herkästi unohtaa traumaattiset kokemukset. Onneksi HIV ja B-hepa olivat kahteen otteeseen neg.

        Kannataisiko käydä testaamassa kaikki mahdolliset mitä verestä voi testata?


    • 2+2

      No totta kai kannattaa käydä. Eikö sinulta testattu hepatiitti C:ä laisinkaan? Jos ei niin miksi ei?! Kuppa ja herpeksen vasta-ainetesti kannattaa myöskin otattaa.

      • Dance With The Devil

        En todellakaan tiedä. Varmaan ammattitaidoton lääkäri. Täytyy käydä uudestaan testauttamassa nämä loput. Eikös C-hepatiitti ja Kuppa kyetä parantamaan täysin?


    • .

      C-hepatiitti ei välttämättä parane.

    • muhkuramies

      Asiasta neljänteen: onko kukaan testannut mitenkä puree ns. tavallinen herpesrasva olikohan nyt zovirax alapään herpekseen? Lähinnä tarkotin vaan, että paraneeko rakkula nopeempaa, vai onko ihan yhtä tyhjän kanssa? kiitos

      • lokoli

        Kyllä se toimii, mutta on hankala saada pysymään, kun osuu koko ajan housuihin.


    • lupu_12

      Ihme kumma mutta kokeiltiin viikko sitten miehelleni vatsan seudulle ilmestyviin näppyihin Zovirax voidetta.Ei tehonnut,mutta kun aloin laittamaan Hydrocortison 2,5 % niin rakkulat hävisivät.

      • Hei haloooo!

        Muutaman päivän jälkeen rakkulat tuppaa häviämään se kuuluu Herpeksen luonteeseen ihan sama vaikka olisit laittanut kanan kakkaa tai vaikka et mitään!


    • kaarina

      Hei,
      sain herpeksen vuonna -97 silloiselta miesystävältä joka ei kertonut sairastavansa sitä. Ikinä en ole senjälkeen sitä kehenkään tartuttanut! Kumppaneita on ollut useita ja on ollut myös suojaamatonta seksiä.

      • penjamin

        Minullakin on ollut herpes yli 20-vuotta, eikä se ole primääritartunnan jälkeen koskaan ilmaantunut, enkä ole koskaan ketään tartuttanut. Seksisuhteita on ollut useita ja myös suojaamatonta seksiä.


      • Eipä ne kehtaa kerto
        penjamin kirjoitti:

        Minullakin on ollut herpes yli 20-vuotta, eikä se ole primääritartunnan jälkeen koskaan ilmaantunut, enkä ole koskaan ketään tartuttanut. Seksisuhteita on ollut useita ja myös suojaamatonta seksiä.

        vaikka olisit tartuttanutkin...


    • NoWorriesAboutAThing

      29-vuotias herpes-tartunnan saanut ilmottautuu. Tartunnan sain n. 6 vuotta sitten.Välillä rakkuloita ilmaantuu, mutta yleensä häipyvät pois joko itsestään tai sitten kun levitän niille heti oireet huomattuani ihan tavallista huuliherpes-voidetta. Ilmeisesti minun elimistöni vastutustukyky on kuitenkin aika hyvä, kun voiteet eivät yleensä tehoa tähän vaivaan.

      En ole käyttänyt kertaakaan estolääkitystä. Resepti minulla on 5-päivän "tehokuuriin" minkä voi syödä, jos ilmenee näppyjä, jotka eivät lähde muutamassa päivässä. On saattanut mennä ainakin vuoden päivät (jos ei pitempäänkin), ettei ole tarvinnut syödä kyseistä lääkettä.

      Elän ihan normaalia elämää, enkä juurikaan muistele tautiani. Stressiä koitan välttää, koska se laukaisee helposti infektion. Olen onnistunut mielestäni aika hyvin :)

      Tsempit kaikille asiaa pohtiville ja uuden vaivan kanssa painiskeleville. Elämä ei todellakaan lopu tähän. Itse ainakin aion elää täysillä jatkossakin!

    • ElämäJatkuuuu

      Mä sain herpeksen joskus vajaa 5 vuotta sitten poikakaverini huuliherpeksestä. Aluksi olin ihan kauhuissani koska oon aina pitänyt tosi hyvää huolta ehkäisystä ja nyt kävi näin. Eka puhkeeminen oli tosi paha. Nousi kuume, sairaan kipeitä rakkuloita tuli aivan koko alapää täyteen jopa per*eeseen. Kakkaaminen sattu ihan hulluna, se oli niiiin tuskallista! En päässyt liikkumaan ainakaan viikkoon sängystä yläs. Teki mieli alkaa itkemään (ja niin teinkin) kun tuli vessahätä.

      Sen jälkeen on vaan kerran puhjennut ja sekin ihan jäätävän hammastulehduksen seurauksena. Sillonkin tuli ihan muutama pieni rakkula joita tuskin huomas ja lääkkeillä ja sinkkivoiteella lähti nopeeta pois. Luojan kiitos ettei mun tarvii kärsii siitä useemmin. Tsemppiä teille kellä uusii useemmin!!

      Nykyään ajatus siitä et mulla on gen.herpes ei tunnu miltään. On edelleen sama mies joten selittelyltä olen säästynyt. Käytetään ainoastaan raskauden ehkäsyy siis pillereitä. Saan ihan normisti seksiä/suuseksiä ja mies on siihen valmis että jos hänelle herpes tulee alapäähän niin sitten tulee. Onneksi hän ottaa asian niin rennosti sillä oon kuullut muutamilta että niiden seksielämä on ihan kuihtunutta herpeksen pelon vuoksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sain kivan lahjan aikoinaan silloiselta naiskaverilta, eli herpes. Ei kertonut mitään ennen suojaamatonta seksiä. Tunnusti vasta kun ihmettelin rakkuloita vehkeessäni.

      Siitä taudista on tullutkin piina ja kallis helvetti. Olen syönyt 400 mg asikloviiri-tabletteja estolääkkeenä 21 vuotta! Siis yhtä putkea, ainoastaan muutama viikon-puolentoista kokeilu aikoinaan todeten että edelleen syttyy yhtä ärhäkästi ja lyö rakkulat kaluun. Lääkkeestä huolimatta oikein kova stressi ja ahdistus saavat silloin tällöin herpesrakkulat tulemaan, ehkä luokkaa 2 kertaa vuodessa.

      Lääkehän on aika kallis edelleen. Aikoinaan 2000-luvun alussa se maksoikin, muistaakseni heti euroajan alussa 1 kk annos jotain 55-60 eur Kela-korvauksen jälkeenkin. Nykyisin hieman alhaisempi hinta mutta 20 vuoden aikana tuohon on tullut upotettua aika iso summa -sen kirotun salailijanaisen takia.

      Nyt on askarruttanut se, aiheuttaako estolääke asikloviiri näin pitkässä juoksussa haittoja. Minulla on todettu osteoporoosi jota mikään tutkimus ei selitä. Lisäksi nykyisin vaivaa tolkuton palelu, viluisuus, olipa lämpötila asunnossakin mikä vaan. Kuumetta ei ole vaan alilämpöä. Lisäksi jatkuva uupunut, väsynyt puolikuntoinen olo. Mitkä ovat kokemuksenne erittäin pitkäaikaisesta estolääkkeen käytöstä, onko tullut haittoja?

      Herpes on todellakin pieni helvetti ja pilaa loppuelämän ajan elämänlaadun.

      • Anonyymi

        Miksei tuohon herpekseen ole edellenkään rokotetta? Miten hirveää kun jotkut ihmiset kärsii loppuelämänsä, vaikka on varmaan helpompiakin tapauksia, ettei siitä sen kummemmin vaivaa ole, mutta henkisestikinhän tuo on todella raskas, vaikkei pahoja oireita olisikaan. Kuinka jotkut voi tahallaan toisen tartuttaa, vaikka itse ovat tietoisia omasta taudistaan.


    • Anonyymi

      U­­­u­­si s­­ek­­sitea­­­tteri ava­­utu­­u Su­­­omeen! Kutsumme kai­kki­. Il­mo­ittau­tum­­­ine­­n ry­hmä­ämm­­e tä­­­äl­l­­ä - http://9205555.com/H/Bm5Xg 👈

    • Anonyymi

      Tuon jotain jota joka ainoa meistä kuulemma kantaa ja useimmiten stressi voi laukaista sen et koittakaapa nu opiskella edes jotain

    Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe