lukekaa

tässä teille

Huulikiilteestä housuvaippoihin

Teini-iässä raskaaksi tuleminen on harvoin suunniteltu tai toivottu tapahtuma. Miten sovittaa yhteen aikuiseksi kasvaminen ja äidiksi tuleminen konkreettisesti ja psykologisesti? Teinivanhemmuuden lyhyt- ja pitkäaikaisvaikutuksista on paljon tutkimustietoa. Seurannaisongelmien taustalla ovat usein samat tekijät, jotka johtivat raskaaksi tulemiseen: puutteet tiedoissa ja taidoissa, päihteiden käyttö ja sosiaalisen tuen niukkuus. Nuori äiti on iso haaste terveysalan ammattilaisille. Raskauden päättymistavasta riippumatta nuori tarvitsee ympärilleen vahvan tukiverkon. Terveydenhuollossa olisi huomioitava paitsi äidin usein epäedulliset terveystottumukset myös kehityksen keskeneräisyyden aiheuttama epävarmuus ja vaikeus asettua vanhemman rooliin.

Teiniäitiyden negatiiviset lyhyt- ja pitkäaikaisvaikutukset on tiedostettu usean vuosikymmenen ajan. Äidin ja lapsen ongelmat tulkittiin pitkään puhtaasti äidin nuoresta iästä johtuviksi. Viimeisten kymmenen vuoden aikana keskustelu on kääntynyt tulkitsemaan mahdolliset ongelmat ennemminkin monialaisten sosioekomisten taustatekijöiden aiheuttamiksi (Hoffman 1998). Syyt, jotka johtavat teiniäitiyteen, vaikuttavat nuoren äidin ja lapsen hyvinvointiin myöhemminkin. Näitä ovat mm. äidin heikko sosiaalinen tilanne, päihteiden käyttö ja riittämätön sosiaalinen tuki. Kaiken kaikkiaan teiniäidit ovat 20-35-vuotiaisiin naisiin verrattuna suuremmassa vaarassa kohdata niin terveydellisiä kuin sosiaalisia jälkiseuraamuksia sekä erityisiä haasteita opiskelussa ja työelämään siirtymisessä. Raskaus ja äitiys nuorella iällä voivat kuitenkin olla myös positiivinen kokemus. On huomioitava, että nuoren äidin kyky kantaa vastuuta lapsistaan on hyvin erilainen kaikkein nuorimmilla teinitytöillä verrattuna jo täysi-ikäistyneisiin myöhäisnuoriin.

Sikiön altistuminen raskauden aikana tupakalle on teiniraskauksissa yleistä edellä kuvatun mukaisesti. Äidin raskaudenaikaisen tupakoinnin yhteys lapsen aktiivisuus- ja tarkkaavuushäiriöiden syntyyn on yleisesti tiedossa (Cornelius ym. 2007). Lapsen altistuminen raskausaikana tupakoinnille on myös käytöshäiriöiden riskitekijä (Suvisaari ja Manninen 2009). Tupakka-altistus ja äidin heikko ravitsemustila aiheuttavat pienipainoisuutta syntymän aikaan. Britanniassa vuosina 1994-1996 tehdyssä seurannassa teiniäitien lapset painoivat keskimäärin 100-200 g vähemmän kuin muut samana ajankohtana syntyneet lapset (Botting ym. 1998). Pieni syntymäpaino voi kuitenkin muuttua lapsuusajan lihavuudeksi Barkerin hypoteesin mukaisesti ja siten altistaa monille metabolisille ongelmille (Wideroe ym. 2003).

Teiniäitien lasten kognitiivisten taitojen karttumista on tutkittu muutamissa aineistoissa. Kielellisten taitojen kehittyminen on todettu hitaammaksi teiniäitien lasten ryhmässä. Ilmiö on nähtävissä vielä esikouluiässä, ja se ennakoi heikkoa koulumenestystä (Oxford ja Spieker 2006). Syyksi on epäilty mm. sitä, että nuoret äidit tarjoavat lapselleen vähemmän kielellistä stimulaatiota, esimerkiksi dialogista lukemista (äiti ja lapsi lukevat kuvakirjaa yhdessä keskustellen). Kaikkiaan nuoren äidin ymmärtämys lapsen normaalista kehityksestä on heikompi. Nuoria äitejä kannattaa kannustaa lukemaan ja juttelemaan lapselleen varhaisen vuorovaikutuksen vahvistamiseksi ja lapsen kielellisten taitojen tukemiseksi.

Teiniäitien lapset ovat tilastojen valossa alttiimpia onnettomuuksille, eritoten myrkytyksille ja palovammoille. Viiden ensimmäisen elinvuotensa aikana nämä lapset joutuvat kaksi kertaa todennäköisemmin sairaalaan onnettomuuden takia (Peckham 1993). Ruotsalaistutkimuksen mukaan alle 19-vuotiaiden äitien lapsilla oli liki kolminkertainen väkivaltaisten tapaturmien riski. Myös väkivaltaisen kuoleman vaara oli suurentunut. Onnettomuusherkkyys korreloi äidin nuoreen ikään, puutteellisiin tietoihin lapsen kehittymisestä ja psykologiseen kypsymättömyyteen (Ekéus ym. 2004). Ruotsalaisen ison kohorttitutkimuksen mukaan nuoren itsemurhariski (mukaan luettuina yritykset) oli kaksinkertainen, jos hänen äitinsä oli synnytyksen aikaan ollut alle 19-vuotias.



Lähde : Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim




*********

Siinä teille vähän iltalukemista.

29

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettimisen aihetta

      "Syyt, jotka johtavat teiniäitiyteen, vaikuttavat nuoren äidin ja lapsen hyvinvointiin myöhemminkin. Näitä ovat mm. äidin heikko sosiaalinen tilanne, päihteiden käyttö ja riittämätön sosiaalinen tuki. Kaiken kaikkiaan teiniäidit ovat 20-35-vuotiaisiin naisiin verrattuna suuremmassa vaarassa kohdata niin terveydellisiä kuin sosiaalisia jälkiseuraamuksia sekä erityisiä haasteita opiskelussa ja työelämään siirtymisessä."

      "Sikiön altistuminen raskauden aikana tupakalle on teiniraskauksissa yleistä edellä kuvatun mukaisesti. Äidin raskaudenaikaisen tupakoinnin yhteys lapsen aktiivisuus- ja tarkkaavuushäiriöiden syntyyn on yleisesti tiedossa (Cornelius ym. 2007). Lapsen altistuminen raskausaikana tupakoinnille on myös käytöshäiriöiden riskitekijä (Suvisaari ja Manninen 2009). Tupakka-altistus ja äidin heikko ravitsemustila aiheuttavat pienipainoisuutta syntymän aikaan."

      "Teiniäitien lasten kognitiivisten taitojen karttumista on tutkittu muutamissa aineistoissa. Kielellisten taitojen kehittyminen on todettu hitaammaksi teiniäitien lasten ryhmässä. Ilmiö on nähtävissä vielä esikouluiässä, ja se ennakoi heikkoa koulumenestystä."

      "Kaikkiaan nuoren äidin ymmärtämys lapsen normaalista kehityksestä on heikompi."

      "Teiniäitien lapset ovat tilastojen valossa alttiimpia onnettomuuksille, eritoten myrkytyksille ja palovammoille. Viiden ensimmäisen elinvuotensa aikana nämä lapset joutuvat kaksi kertaa todennäköisemmin sairaalaan onnettomuuden t
      takia."

      "Onnettomuusherkkyys korreloi äidin nuoreen ikään, puutteellisiin tietoihin lapsen kehittymisestä ja psykologiseen kypsymättömyyteen (Ekéus ym. 2004). Ruotsalaisen ison kohorttitutkimuksen mukaan nuoren itsemurhariski (mukaan luettuina yritykset) oli kaksinkertainen, jos hänen äitinsä oli synnytyksen aikaan ollut alle 19-vuotias."

      • jauhot suuhun

        Huomaa kyllä, että heti kun esille tuodaan konkreettisia testituloksia, menee suurimmalle osalle teineistä luu kurkkuun.

        Tosiasiahan on, ettei näitä tutkimuksia tehtäisi, jos niillä ei olisi mitään tarkoitusta.


    • yksinuoriäiti

      Jaadajaada. Ei koske ainakaan meitä. Tuo sitäpaitsi kuvaa enemmänkin sitä, että kaikki teinit polttaisivat. Näin ei ole. Henkilökohtaisesti inhoan tätä palstaa tuollaisten ihmisten takia, jotka jaksavat tulla tänne marmattamaan faktojaan siitä, että alle 25-v äiti on 100% huono. Ihan, kuin jotakuta kiinostaisi? Ne nuoret vanhemma, jotka eivät todellakaan ole hyviä vanhempia, jotka vain juovat, polttavat, ym. jäävät vanhempien siiville ym. Eivät todellakaan ole kiinostuneita tälläisista aiheista tai muutenkaan mistään. Sen sijaan ne nuoret vanhemmat, jotka pystyvät huolehtimaan lapsestaan ja ovat mittapuulla ihan hyviä vanhempia, niitä ei kiinosta, sillä aihe ei koske heitä. Esim. Minua. Tulin vain suutuksissani väittämään vastaan. Ihan vain siitä, että miten te jaksatte? Oletteko oikeasti 40-lapsettomia katkeria vanhempia, vai osuuko pilkka omaan nilkkaan? Onko teillä teinivanhempi, joka on epäonnistunut? Taitaa ollakosto kyseessä. Eipä kukaan huvikseen tule kertomaan toiselle, että olet jo tuhoon tuomittu 100% todennäköisyydellä. Vai tuleeko? Minä olen 18-v lähes vuodenikäisen pojan äiti. Oma äitini oli 19 minut saadessaan, kuten myös hänen äitinsä ja vielä hänenkin äitinsä. Emmekä kukaan ole epäonnistuneita. Emmekä kukaan polta. Emme elä sossujen varassa, itse olen opiskellut lukiossa, synnytyksen jälkeen olen suorittanut etänä. Ja olen myös suorittanut avoimen yliopiston kursseja. Miksi jaksatte edelleen yleistää, että alle 25-vuotiaat vanhemmat ovat automaattisesti huonoja? Ihan yhtälailla tekin olette huonoja vanhempia; Täydellistä vanhempaa ei ole olemassakaan. Niinkauan, kuin ei ole täydellistä ihmistäkään. Nielkää ylpeytenne, teidän sanoillanne ei ole merkitystä.

    • Jaaahah.

      "Jaadajaada. Ei koske ainakaan meitä. Tuo sitäpaitsi kuvaa enemmänkin sitä, että kaikki teinit polttaisivat. Näin ei ole."
      - Ei olekaan, mutta valitettavan suuri osa teiniäideistä tuntuu polttavan, myös tilastojen valossa. Eikä testi niin väitäkään, että KAIKKI teiniäidit polttaisivat.

      "Henkilökohtaisesti inhoan tätä palstaa tuollaisten ihmisten takia, jotka jaksavat tulla tänne marmattamaan faktojaan siitä, että alle 25-v äiti on 100% huono. "
      - Ja esim. tässä keskustelussa on joku niin väittänyt vai? En itse ole törmännyt tuollaiseen. Omasta mielestäni kuitenkin pitäisi olla vähintään peruskoulu, ja lukio/amis/tms käytynä, ennen kuin alkaa lapsia vääntämään.

      "Ne nuoret vanhemma, jotka eivät todellakaan ole hyviä vanhempia, jotka vain juovat, polttavat, ym. jäävät vanhempien siiville ym. Eivät todellakaan ole kiinostuneita tälläisista aiheista tai muutenkaan mistään. Sen sijaan ne nuoret vanhemmat, jotka pystyvät huolehtimaan lapsestaan ja ovat mittapuulla ihan hyviä vanhempia, niitä ei kiinosta, sillä aihe ei koske heitä. Esim. Minua. Tulin vain suutuksissani väittämään vastaan."
      - Jos sinulla olisi medialukutaitoa, huomaisit varmaan, ettei tuossa artikkelissa tosiaankaan väitetä, että kaikki nuoret äidit olisivat tuollaisia. On kuitenkin valitettava FAKTA, eli TOSIASIA, että suurin osa teiniäideistä on enemmän tuota mallia, kuin sellaista turvallista ja tasapainoista.

      "Oletteko oikeasti 40-lapsettomia katkeria vanhempia, vai osuuko pilkka omaan nilkkaan?"
      - Miksi täällä olevien teinimammojen mielestä on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa, joko olet saanut lapsen 16-vuotiaana tai sitten olet 40v, lapseton ja katkeroitunut paska? Mitään välimuotojako ei ole?

      " Eipä kukaan huvikseen tule kertomaan toiselle, että olet jo tuhoon tuomittu 100% todennäköisyydellä. Vai tuleeko? "
      - En minä ainakaan, mutta ne, jotka nyt ovat vanhempia, kasvattavat seuraavaa sukupolvea. Joskus 50-luvulla nuori äiti saattoi pärjätä hyvinkin hyvin, koska sillon ei tosiaan käynyt laatuun, että oltaisiin poltettu, juotu, kiroiltu kuin rakkikoira, ja kotitöitäkin oltiin tehty polvenkorkuisesta asti kuin lapsiorja konsanaan. Nykyteinit ovat suurimmaksi osaksi laiskoja, uppiniskaisia, päihteitä imeviä pissaliisoja. Huom, eivät KAIKKI, mutta monet.

      "Minä olen 18-v lähes vuodenikäisen pojan äiti. Oma äitini oli 19 minut saadessaan, kuten myös hänen äitinsä ja vielä hänenkin äitinsä."
      - En sano tätä pahalla, mutta pakko huomauttaa, että tutkimuksissa on todettu teiniäitiyden "periytyvän" eli monesti teiniäidin lapsesta tulee myös teiniäiti.

      " Miksi jaksatte edelleen yleistää, että alle 25-vuotiaat vanhemmat ovat automaattisesti huonoja? Ihan yhtälailla tekin olette huonoja vanhempia; Täydellistä vanhempaa ei ole olemassakaan. "
      - En itse olekaan sellaista väittänyt. Mutta kuka tahansa, oli sitten 40v tai 16v, joka kulkee maha pystyssä rööki huulessa, eikä tajua lapsenhoidosta paskan vertaa, saa minulta haukut ja hyvin pitkän, paheksuvan katseen. Valitettavan usein nämä tuntuvat olevan nuoria äitejä.

    • hohhohoijaa

      No miksi sitten tulet tänne YLEISTÄMÄÄN mikset sano suoraan niille kenet näät "maha pystyssä rööki huulessa"? Sinun ei tarvitse tänne siitä asiasta tulla valittamaan. Yhtälailla on niitä yli 25v äitejä jotka polttavat raskaus aikana.

    • äitiniinjaniinmonen

      Juu, siinä oli kyllä iltalukemista ;) Mutta, arvaas mitä? Näin ex-teiniäitinä (ellei sitten minua voi aina sanoa teiniäidiksi, jonkun mielestä) ei suoraan sanottuna kiinnosta jotkut tutkimukset. Minä elän tällä hetkellä lapsilleni. Sitä ei tutkimukset tai muutkaan muuta. Minua ei suoraan sanottuna kiinnosta, mitä jotkut tukimukset muka todistavat.
      Tottakai jokainen vähänkin järkeään käyttävä tietää, että on äitejä jotka eivät ole hyviä yms. Jos nyt enemmistö on teiniäideissä niin sitten on. Se ei tarkoita että jokainen teini/nuori äiti on p*ska.
      Herranen aika, ja aikuisten muka pitäisi ymmärtää asioita paremmin kuin teiniäitien. Mutta suoraan sanottuna, aivan samanlaisia te olette elämänkatsomukseltanne kuin nuoretkin äidit. Kamalaa inttämistä kumpi on oikeassa, eikä tasan varmasti pystytä lipsumaan yhtään. huh, aikuismaista? ;)

    • Miesope

      NIin. Epäilemättä tutkimukset eivät kosketa missään määrin yhtäkään teiniäitiä? Tutkijat ovat vetäisseet vain tulokset hatustaan tai ovat katkeria yli nelikymppisiä'?

      Olen yrittänyt selittää jo toisessakin ketjussa sitä, että ylipäätään ottaen kenenkään ei kannata vaahdota omista kasvattajan taidoistaan ensimmäisen vuoden aikana. Se TODELLINEN vanhemmuus punnitaan vuosia myöhemmin, kun eletään ns. ruuhkavuosia. Itse asiassa, on traagista, mikäli ongelmia toden totta alkaa olla jo vanhemmuuden alusta lähtien.

      Nimim. yksinuoriäiti on tavallaan mielipiteineen tyyppiesimerkki nykynuoren ajattelumallista, joka on valitettavan lyhytnäköinen. Se todellinen vanhemmuus on vielä kaukana ja elämä lapsen kanssa on vasta alkuvaiheessa, mutta koska asiat ovat hyvin NYT ja MINULLA, kaikilla muillakin luultavasti ovat asiat samoin.

      Omien ratkaisujen puolustaminen on inhimillistä ja totta kai, kun lapsi on maailmassa, jälkiviisaus on turhaa. Yltiöoptimismi kuitenkin on lapsellista. Paljon järkevämpää olisi sanoa esim. "Asiat ovat nyt kohtuullisesti. Tiedän, että tulevaisuus on avoin ja haasteita tulee, mutta teemme parhaamme!" Tosiasioiden myöntäminen olisi järkevää. Niin aikuisetkin joutuvat tekemään.

      Sen sijaan kuulee näitä: "Olemme tosi onnellisia!" "Asumme omistusasunnossa ja mieheni on 18 v." "Lukekaa blogiani! Asiani ovat hienosti!" "Olen 4. kuukaudella ja olen varmasti maailman paras äiti!" "Olen kärsinyt masennuksesta ja olen käyttänyt aineita, mutta kyllä kaikki on hienosti!"

      Niin. KUN aikuiset ihmiset vaikkapa ammattinsa kautta NÄKEVÄT tosiasioita, he ovat katkeria. He YLEISTÄVÄT. He ovat ehkä peräti kateellisia! Itse en ainakaan näkisi mitään hienoa siinä, mikäli oma tyttäreni (nyt 12 v) hankkiutuisi jostakin syystä raskaaksi alaikäisenä. Olisin enemmänkin pettynyt itseeni siksi, että jotakin meni PIELEEN.

      Tutkimustulokset ovat teoriaa. MUTTA teorian taustalla on todellisuus. Kukaan ei varmasti ikinä myönnä ongelmia olemassaoleviksi omalle kohdalleen, mutta niin se vain on - niitä useimmiten on. Pulmia riittää ihan kaikilla vanhemmilla, mutta teinivanhempien kyky hoitaa ne ongelmat ja resurssit asioiden järjestämiseen ovat usein puutteelliset. Peruspohja ei ole kunnossa.

      Monien kuvitelmat siitä, että lastenhoito tuosta vain onnistuu, ovat lapselliset. Samoin, moni luulee, että vanhemmuus kasvattaa. Se ON totta, mutta jos se kasvu on vielä kaikin tavoin vanhemmallakin KESKEN, saattaa olla niin, että aika vain ei riitä. Lapsi tarvitsisi AIKUISEN rinnalleen, ei etsivää ja hapuilevaa aikuista ESITTÄVÄÄ ikuista hapuilijaa, joka on sokea omalle tilanteelleen.

      Epäilemättä teiniäitejä ei KIINNOSTA kuulla ikäviä asioita. Ketä itsekritiikki ylipäätään ottaen kiinnostaa? Kuka haluaisi omia toimiaan kriittisesti arvioida? Ei juuri kukaan.

      Näihin tapauksiin sitten ammatti-ihmiset sosiaalitoimen, koulun, terveydenhuollon ja poliisin puolella törmäävät. Syy ongelmiin on AINA jossakin ulkopuolella. Itku silmässä ihmiset tutkiskelevat jälkikasvunsa toilailuja tai huutavat raivopäisinä siksi, että joku rohkenee heidän pikkuenkeleitään jostakin syyttää!

      Niin. Sen sijaan, että sitä omaa tilannetta ihastelee ja kirjoittaa öisin nettiin, VOISI olla järkevämpää vaikkapa miettiä sitä, miten aikoo asiat tulevina vuosina hoitaa. Mielekästä SAATTAISI olla vaikkapa tutkiskella omassa päässä sitä, mitä aikoo lapsilleen tarjota. Loogista olisi myös pohtia sitä, miten mahdollisten ongelmien yli selviää. Kaikki kun EI oikeassa elämässä aina mene parhaalla tavalla.

      JA - varsinkin teinivanhemmuudesta haaveilevia tyttösiä voisi olla järkevää kehoittaa harkitsemaan VAKAVASTI.

      Ja vielä lopuksi teille, jotka olette sitä mieltä, että kyllä lasten kanssa yksinkin pärjää, vaika se "ihqu 17-vuotias mies" ei isäksi halunnutkaan, AJATELKAA asiaa. Tutustukaa vaikkapa tosiasioihin siitä, millainen tilanne yh-perheillä Suomessa on.

      • Nuoriäipppä

        "Itse en ainakaan näkisi mitään hienoa siinä, mikäli oma tyttäreni (nyt 12 v) hankkiutuisi jostakin syystä raskaaksi alaikäisenä. Olisin enemmänkin pettynyt itseeni siksi, että jotakin meni PIELEEN"
        Sunko mielestä vanhemmilla on mennyt kasvatuksessa jotain pieleen jos hankkii nuorena lapsia? Herranjumala mitä paskaa ! Oon ite 17v ja viikkoja reilut 25, ja h**vetin ylpee siitä, enkä aio nyt alkaa väittää, että musta tulee hyvä äiti, koska mulla ei oo mitään syytä tällaisessä paikassa ja TÄLLÄSILLE IHMISILLE sitä todistella. Mut sen sanon, että mun vanhempien vika se ei ole miltään kohdalta että oon hankkiutunu nuorena raskaaksi. Ja muuten, tottakai tänne tulee nimenomaan katkerat 40v kitisemään, koska niillä välimalleilla on asiat hyvin, ja muutakin elämää!


    • Miesope

      Niin. Todistit tavallaan itse väitteeni oikeaksi.

      MIKSI siitä pitäisi olla ylpeä, jos asioitaan monimutkaistaa? Mitä syitä siihen on?

      Mistä sanoistani tai lauseestani vedit johtopäätöksen, että olen katkera?

      Mitkä osat mielipiteestäni ovat sinusta vääriä ja asiattomia? Miksi? Mikä on asioiden todellinen tila?

      Onko alaikäinen sinulle sama kuin nuori? Onko jo vaikkapa 25-vuotias sinusta vanha?

      Älä käyttäydy teinimäisesti ja raivoa vaan keskustele. Esitä mielipiteesi ja perustele se. Jos et kestä eri mieltä olevia keskustelupalstoilla, etsi erilainen harrastus.

      Et kai todella kuvittele, että KAIKKI ihmiset ihastelisivat sitä, kun alaikäiset alkavat leikkiä aikuista?

    • äitiniinjaniinmonen

      Arvoisa Miesope. Keskustelupalstan perusteella on oikeastaan aivan täysin turha sanoa etteikö nuori äiti tietäisi todellisuuden. Netissä pystyy kirjoittamaan ihan mitä vain. Jokainen tietää että lapsi kasvaa ja tuo haasteita. Se että elää hetkessä ja on onnellinen, on vain hyvä asia. Sekään ei silti poissulje sitä, etteikö nuori myös ajattelisi tulevaisuutta. Eihän sitä tarvitsekaan koko ajan murehtia. Tottahan nyt sinä miesope sen tiedät?
      Tekstisi perusteella voisimme jopa luulla, että vanhempana äitinä ei osata iloita hetkestä, vaan koko ajan on katse tulevaisuudessa.


      Ja arvoisa miesope. Nuoret toilailevat, tekevät tyhmyyksiä, ottavat niistä opikseen yms. Nuorena jos saa lapsen, ei tarkoita että elämä on pilalla. Sitten vain eletään sen asian kanssa. Ja moni nuori (agressiivisesta tekstistä huolimatta) on hyvä äiti.

      Tutkimukset ovat tutkimuksia, mutta elähän ala yleistämään. Ikävä homma jos olet oikeasti opettaja. Sinun tehtäväsi ei ole arvostella nuoria, sinun tehtäväsi on opettaa ja takoa sitä tietoa nuorten päähän. Ja pitää koulussa se kuri. Anna nuorten vanhempien hoitaa muu.

      Ja ei, en sanonut että tutkimukset eivät koskisi nuoria äitejä. Tai että olisitte katkeria nelikymppisiä... (kukahan se täällä vääristelee -.-)

      Sanoin, ettet voi jonkun tutkimuksen perusteella laittaa kaikkia samaan kategoriaan. Jos nuori on jo saanut lapsen, tai on raskaana, ei auta sinun julkaisemat tutkimukset yms. Siinä tapauksessa ei enää auta mikään kiukuttelu ja parjaaminen. Silloin pitää auttaa sitä nuorta, ei latistaa entisestään. Joka puolella nuoret äidit saavat sontaa niskaansa vanhemmilta ihmisiltä, he kun saavat päähänsä ettei nuoresta ole äidiksi, he kokevat että heillä on oikeus nakata se paska päin näköä. Ei se niin mene. Ja sinäkin tiedät sen.

      Jos halutaan estää teiniraskauksia, on aivan turha jo lapsen saaneita enää ravistella.

    • Miesope

      Muutama juttu.

      En ole nostellut tänne tutkimuksia. Tulokset ovat päivänselviä, mikäli ne vain halua ymmärtää. Tutkimuksia kuitenkin on nostanut esiin joku muu, en minä. Valita heille aiheesta.

      Nuoret eivät ymmärrä todellisuutta. Edes parikymppinen EI hahmota syiden ja seurauksien suhteita läheskään täydellisesti. Valitan - tieteellistä ja todellista tietoa.

      Tulevaisuudesta ei tarvitse huolehtia jatkuvasti. Realistinen ymmärrys siitä, että kaikella on seurauksensa, on kuitenkin oltava. On naivia kuvitella, että kaikki aina kääntyy parhain päin. Hetkestä iloitseminen on hyväksi, mutta reaalimaailman unohtaminen ja toivotaan, toivotaan - ajattelu on lapsellista.

      Työssäni minulle kertyy melko lailla kokemuksia siitä, mihin teiniäitiys johtaa. Olen perustellut näkemyksiäni muutamissa ketjuissa. Ovatko kokemukseni sinusta vääriä? Pitääkö kaikkia suoranaisia hölmöyksiäkin tekevät ihmiset vain kehua?

      Tämä palsta ei ole käsittääkseni koulu. Hoidan siellä työni. En usko tarvitsevani ohjeistusta sen suhteen. Täällä kirjoitellaan enimmäkseen anonyymisti mielipiteitä. Jos mielipiteeni on sinusta väärä, voit aina vapaasti kirjoittaa oman vastauksesi. Siitä se keskustelu syntyy. Sitä varten tämä on olemassa, tämä osio.

      Se, mitä täällä kukin sanoo ja mikä sitten on todellisuus, on monimutkaista. Enin osa kirjoittajista on trolleja, mutta valitettavasti joukossa lienee oikeistakin teiniäitejä tai ihmisiä, jotka moisesta onnesta haaveilevat. Totta kai on surullista, kun asioita kuulee ja varsinkin se tyttösiä näyttää ärsyttävän, kun heitä muistuttaa myös siitä, ettei kaikki niin yksinkertaista ole kuin se siinä vaiheessa näyttää, kun lapsi on vielä syntymättä.

      Opettajan työssä tosiasiat lyövät päin näköä. Nykyihmiset ja erityisesti teinit kestävät huonosti tosiasioita. Opettajana tosiasiatkin joutuu pehmentämään, mikäli aikoo yhteistyötä vanhempien kanssa tehdä. Näissä tämän tyyppisissä keskusteluissa sen sijaan, myös suorempi tosiasioiden ilmaiseminen on mahdollista.

      Jokaisen asiattoman mielipiteen voi aina joko jättää lukematta tai ilmoittaa Ylläpidolle. Tietänet sen. JOS tämän tyyppisistä palstoista alkaa murhetta ottamaan, miten ihminen voi kestää tosielämänkään paineita, vanhemmuudesta puhumattakaan?

      Jos keskustelujen kautta edes yksi tyttönen tajuaa, että teiniäitien uho on lähinnä heitä itseään varten tarkoitettua psyykkausta, jotain on saavutettu.

    • äitiniinjaniinmonen

      Kuka täällä murehtii keskustelupalstan "opettajaa" ja hänen "totuuksiaan"? Olet käsittänyt väärin ;)

      Ihmettelen vain suuresti miten opettaja kulkee niin pahasti laput silmillä? Sinä et työssäsi saa todellista kuvaa. Ethän sinä vietä niiden nuorien kanssa aikaa 24/7.

      Nuoret jotka ovat tehneet väärin, ei heitä tarvitse kehua. Mutta nuori joka on saanut lapsen, ei tarvitse niitä haukkuja. Sinun ei tarvitse myöskään kehua jos se on vastoin tapojasi. Voisit vaikka olla hiljaa ja vaikka toivoa että kaikki menee hyvin. Auttaminenhan on ilmeisesti vastoin tapojasi. Sinun kannattaa keskittää energiasi ehkäisemään teiniraskauksia.
      Opettajana sinun myös pitäisi tietää että teiniäiti on myös nuori, eikä hänen tarvitse samantien lapsen synnyttyä lakata olemasta nuori. Sinä herjaat heitä lapsellisiksi yms. Hei, muistahan se ikä. Vaikka he vaikuttaisivat lapsellisilta ja sinulle kirjoittaisivat keskustelupalstalla ikävään sävyyn, ei vaikuta siihen millaisia vanhempia he ovat :) Minä en oikeasti ymmärrä miten opettaja ei tätä tajua?

      "Tulevaisuudesta ei tarvitse huolehtia jatkuvasti. Realistinen ymmärrys siitä, että kaikella on seurauksensa, on kuitenkin oltava. On naivia kuvitella, että kaikki aina kääntyy parhain päin. Hetkestä iloitseminen on hyväksi, mutta reaalimaailman unohtaminen ja toivotaan, toivotaan - ajattelu on lapsellista. "

      Millä perusteella sinä väität etteivät nuoret ajattele tulevaisuuttaan? Siksi että ovat onnellisia esim. sen puolivuotiaan lapsensa kanssa? Ja heillä menee juuri silloin hyvin? Muistatko enää millaista on olla onnellinen? Onnellisena sitä ajattelee että elämä sujuu hyvin ja tulevaisuus myös. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan eikä siihen voi varustautua vaikka tekisi mitä. Tai no, ellei linnoittaudu kotiin ja tee töitä siellä. Liikkumatta mihinkään.

      Ei todellakaan ole lapsellista elää välillä hetkessä ja vaikka toivoa. Minäkin toivon vaikka mitä, elän myös hetkessä, mutta silti, katse myös tulevaisuudessa. Se että toivon loppuelämäni menevän hyvin, ei tee minusta lapsellista. Se että jaksan myös iloita ja nauttia hetkestä, ei tee minusta tai kenestäkään muustakaan lapsellista.

      Ja kyllä, pakko myöntää, sinulla on vähän totuuksia, en vain pysty olemaan noin negatiivisen ihmisen kanssa samaa mieltä kaikesta :)

      "Totta kai on surullista, kun asioita kuulee ja varsinkin se tyttösiä näyttää ärsyttävän, kun heitä muistuttaa myös siitä, ettei kaikki niin yksinkertaista ole kuin se siinä vaiheessa näyttää, kun lapsi on vielä syntymättä. "

      Tämä lause nauratti eniten :) Kuinka kukaan ensimmäistä kertaa äidiksi/isäksi tuleva voi tietää mitä elämä lapsen kanssa tuo tullessaan :) Elämä lapsen kanssa voi olla hyvinkin yksinkertaista. Tai sitten se tuo ongelmia mukanaan. Ihan jokaiselle uudelle vanhemmalle. Kukaan ei osaa toimia lapsensa kanssa tuosta vain. Se vaatii opettelua ja totuttelua. Näin monen lapsen äitinä minä tiedän sen. Jokainen lapsi on ollut erilainen kuin toinen, jokaisen lapsen kohdalla minulle on tullut uusiakin asioita eteen. Ja tulee myös tulemaan.

      Oletko ajatellut millä tavalla näitä "ärsyttäviä" totuuksia kerrot? :) Kylläpä minä vähän ennemmin veikkaan että niin kauan kuin nämä nuoret äidit tällä palstalla käy, he uhraavat sinuun vain sen ajan, sitten kun lähtevät tältä palstalta ehkäpä vastattuaan, unohtavat kaiken. Sinä et osaa (vaikka olet opettaja?) kertoa rakentavasti "totuuksiasi". Sinulla ei ole kuin yksi "totuus", minkä monet nuoret tietävät vääräksi. Ja kuten opettaja tietää, jokainen ilmaisee itseään eritavalla :) Eikö niin?

      • Miesope

        Vastaan sinulle vielä nyt tämän kerran. Jatkosta en enää tiedä. Ensi viikko kuluu käytännössä työkiireissä, jotta ehdin riittävästi sitä negatiivisuuttani harjoittaa.

        "Ihmettelen vain suuresti miten opettaja kulkee niin pahasti laput silmillä? Sinä et työssäsi saa todellista kuvaa. Ethän sinä vietä niiden nuorien kanssa aikaa 24/7."

        Et edelleenkään näytä haluavan käsittää sitä, MISTÄ minä puhun. Minä YRITÄN puhua niistä ongelmista, joita teiniäitiys VALITETTAVAN USEIN aiheuttaa myöhemmin. Puhun siitä, miten vaikeaksi se koulutusrumba on ainakin minun havaintojeni mukaan osoittautunut, kun lapset ovat kouluiässä. Puhun siitä, miten moni vanhempi on suossa, kun niitä ongelmia sitten riittää ja aikaa ei ole. Puhun siitä, mitä olen työssäni HAVAINNUT! Eivät ihmiset, joita minä näen ole ENÄÄ mitään teinejä. Aikanaan he ovat toki sitä olleet.

        Etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää? YRITÄN selittää sitä, että se vanhemmuus on iso projekti vuosien päästäkin. Yritän palauttaa tytöt haihattelun sijaan reaalimaailmaan, jotta he edes hetken tarkastelisivat tilannettaan muutenkin kuin ruusunpunaisten linssien läpi. JOS joku käsittää, että ajatus hankkia lapsi vaikkapa puolen vuoden seurustelun päätteeksi ei ole viisas, jotakin on saavutettu.

        On hyvä, jos jokin osa tekstistäni nauratti. Todellisuudessa meitä kasvatus- ja opetuspuolen ammattilaisia nimittäin EI kaikki nykyisin naurata. Naurun aiheesi väänsit TAAS aivan omaan muotoonsa.

        Yritin selittää sitä, että kuulostaa hivenen kornilta, kun täällä uhoavat tyttöset, joilla se ensimmäinen lapsi on vasta tulossa. Onko heillä SINUSTA asiantuntemusta? Onko heillä perusteita arvioida itseään vanhempina? Kykenevätkö he SINUSTA esittämään pitkälle meneviä arvioita teiniäitiydestä? Ovatko he asiantuntijoita verrattuna esim. aikuisiin ihmisiin, joilla jo ON lapsia?

        Esitän mielipiteeni siten kuin ne esitän. Jos joku ei lue, se on hänen ratkaisunsa. En todellakaan usko, että tällä keskustelulla paljoa yhteenkään ihmiseen vaikutetaan. Sanoin sen ymmärtääkseni jo aiemminkin. Tämä on MIELIPITEIDEN esittämistä ja sinä et näemmä suostu tajuamaan sitä. Eriävä mielipide on vihollinen ja jankutat omaa totuuttasi unohtaen muun.

        Ymmärrän hyvin, että tämä on keskustelua varten. Sinä sen sijaan et oikein tunnu asiaa omaksuvan. Takerrut yhä edelleenkin henkilööni, etkä pysty kertomaan sitä, mitkä ajatukseni ovat vääriä. Sinulle on näemmä tärkeintä mitätöidä ajatukseni teinimäiseen tapaan sillä, että olen pikkumainen. Negatiivinen. Kykenemätön ymmärtämään onnellisuutta. Laput silmillä. Niinhän se on.

        Minä perustan näkemýkseni omiin kokemuksiini työstäni ja elämänkokemukseeni & maalaisjärkeeni.

        Mihin sinä perustat omat väitteesi?


    • komppaan

      "Nuoret jotka ovat tehneet väärin, ei heitä tarvitse kehua. Mutta nuori joka on saanut lapsen, ei tarvitse niitä haukkuja."

      Tässä keskustelussa ainakaan en nähnyt yhtään haukkumaviestejä, muualta kuin teiniäidiltä, joka sanoi että täällä häntä arvostelevat ihmiset ovat vain katkeria lapsettomia. Kiroilu ja muu uhoaminen kuvastaa vain juurikin sitä keskenkasvuisuutta, anteeksi vain.

      Ja niin, yhdyn aivan miesopen kommenttiin ; "JOS tämän tyyppisistä palstoista alkaa murhetta ottamaan, miten ihminen voi kestää tosielämänkään paineita, vanhemmuudesta puhumattakaan?"

      Monet eivät vain kestä kritiikkiä millään muotoa. Ja tosiaan, tämähän on faktatietoa. Ihmiset eivät nyhdä näitä tutkimustuloksia hatusta, vaan tämä on oikeasti todellisuutta. En itsekään väitä, että jokainen teiniäiti olisi huono, mutta kuten tutkimustuloksissa mainittiin, teiniäidit ovat suuri haaste terveydenhuollolle, koska näitä ongelmia tosiaankin esiintyy paljon.

    • yksinuoriäiti

      En väittänyt kenenkään haukkuvan, ym. Äitiniinjaniinmonen on oikeassa. Ei kunnollisia äitejä kiinnosta tällaiset tutkimukset, he omistautuvat lapsilleen. Ja todellakin, tällaisen tutkimuksen julkaiseminen tällä sivustolla on yleistämistä kaikkiin teiniäiteihin, aloittaja haluaa todistaa olevansa oikeassa siitä, ettei kukaan nuori vanhempi voi olla hyvä. Miksi hän muuten laittaisi tällaisen tutkimuksen tänne? En todellakaan väitä, ettei tutkimus pitäisi paikkaansa, tai että ei koskisi yhtään teiniäitiä. Väitän vain, ettei se koske KAIKKIA. Esim. minua ei kosketa. Ja teiniäitiyden periytyvyys..... Mitä väliä sillä on? Samanlailla periytyy kuin syöpä: Mutta erona on se, ettei syöpää tarvitse hävetä. Minä en häpeä myöntää olleeni nuoren lapsi ja lapsenlapsi jne. Enkä häpeä myöntää olevani nuoriäiti. Mutta en todellakaan katso hyvällä ketään, joka on raskaana ja polttaa. En liiemmin pidä kenestäkään, joka polttaa, vaikka ei olisikaan raskaana. En myöskään voi sietää alkoholisteja narkkareita ym. Poikkeuksia tietenkin on, en väitä, että nämä ihmiset olisivat pahoja tai tiensä valinneita. Minä en vain välitä heistä. He saavat elää omaa elämäänsä, minä omaani.

      Aikaisempi kommenttini oli lähinnä vastaisku yleistämiselle. Kiitos vain niille, jotka väittävät minullekin vastaan. Ihan rehellisesti. Saan ainakin huomion sanomiselleni. LAKATKAA HYVÄT IHMISET YLEISTÄMÄSTÄ!

      Tähänkin saan varmasti kommenttia: "jo pelkkä kirjoitustyylisi paljastaa, että olet ihan pentu etkä tiedä mistään mitään..." Sanon vain että viesti on perillä, mutta eipä tuo teidän mielipiteenne ole elämääni vaikuttanut, joten turha vaivautua. Saatan olla kaikkien mielestä ikäni vuoksi huono äiti, mutta sitten luulette niin. Itse tiedän asiani paremmin, kuin te. Enkä sano, että tämä koskisi kaikkia teinivanhempia, niin kuin moni teistä erheellisesti luulee.

    • opettele lukemaan,

      "En väittänyt kenenkään haukkuvan, ym. Äitiniinjaniinmonen on oikeassa. Ei kunnollisia äitejä kiinnosta tällaiset tutkimukset, he omistautuvat lapsilleen. Ja todellakin, tällaisen tutkimuksen julkaiseminen tällä sivustolla on yleistämistä kaikkiin teiniäiteihin, aloittaja haluaa todistaa olevansa oikeassa siitä, ettei kukaan nuori vanhempi voi olla hyvä."

      Ei missään kohdassa ole väitetty näin, ole hyvä ja opettele tulkitsemaan lukemasi niinkuin se on, äläkä niinkuin itse sen kuvittelet olevan.

      • dgnj

        Ja lisäänpä vielä, että sinua ainakin näyttää kiinostavan, kun noin kovasti asiaan otat kantaa.


    • pettynyt1111

      Miesope, ootko ikinä miettinyt, että puheesi voi satuttaa oikeasti. Itse olen 20v ja pienen pojan äiti. Tiedän olevani paras äiti omalle lapselleni ja olen uhrannut paljon asioita poikani puolesta. Lapsi ottaa paljon, mutta enemmän se antaa. Osaan ottaa kritiikkiä vastaan ja ymmärrän, että tilastojen mukaan teiniäideillä on eniten ongelmia enkä sitä kiellä. Niin se tulee aina olemaan. Ongelmia on myös vanhemmillakin äideillä. Mutta ei puhuta nytten siitä, vaan haluan kertoa, että itse pahoitin mieleni lukemalla tätä palstaa. Äsken mainitsin että osaan ottaa kritiikkiä vastaan, mutta mielestäni tämä on kuitenkin jo liikaa, varsinki jos palstaa lukee tunnin ajan. Sanon nyt rehellisesti, että multa pääsi itku. Toivon ettette seuraavaksi takerru tähän, nimittäin jokaisella ihmisellä on heikko kohta. En todellakaan itke aina kun joku sanoo että nuori äiti on "huono" tms. Mutta tältä palstalta olen saanut semmoisen kuvan että monet aikuiset ihmiset katsovat nuoria vanhempia pahalla, teen jatkuvasti paljon asioita lapseni eteen, silkasta rakkaudesta, en sen takia että on pakko. Ja tuntuu pahalta että joku tuntematon kattoo minua pahalla vaikka kaupassa, kun olen nuori äiti. En edes tiedä mitä sanoa, koska mitä tahansa sanoisinkin niin se lytättäisiin heti. Tärkeintä kuitenkin on että tiedän rakkaan lapseni olevan onnellinen ja terve, hän voi hyvin ja on todella rakastettu, hänellä on kaikki mitä vain lapsi tarvitsee, ei ehkä kalliita merkkivaatteita uusina, mutta kuitenkin on talveksi lämpimiä vaatteita joilla pärjätään hyvin. Tiedän että ne ihmiset ketkä minut ja mieheni tuntevat tietävät meidän olevan hyviä vanhempia, muiden ihmisten ennakkoluuloilla ei pitäisi olla väliä, mutta silti sitä joskus jää miettimään, että jos olisinkin tehtyt lapset myöhemmin , kukaan ei ajattelisi minun nyt oleva huono ja epäkypsä äiti lapselleni. Mainitsen loppuun vielä,että oma äitini painottaa minulle aina, että olen hänen mielestään ollut aina ikäisiäni kypsempi, sen takia minulla on ollut enemmän "vapauksia" 15-16v kuten esim veljelläni. En käytä alkoholia enkä ole ikinä maistanut tupakkaa, hauskaa voi pitää ilman päihteitäkin.. Toivon todellakin että ette yleistäisi, meitä on paljon myös hyviä äitejä, nuoresta iästä huolimatta. Tartoitukseni ei ollut väittää vastaan, halusin vain ilmaisita oman mielipiteen ja ilmoittaa että teidän sanomiset voi pahoittaa jonkun mielen, kuten minun :(

      • Miesope

        Jos alat itkeskellä tämän tyyppisten nettikeskusteluiden takia, suosittelen muita harrastuksia. Kyllä täällä jokainen vuorollaan saa kunniansa kuulla. Esim. minun ammattitaitomi on julkisesti julistettu huonoksi ja asenteeni negatiivisiksi.

        Lisäksi, jos luet tekstini huolella, ymmärtänet mielipiteitteni taustan. Oletko lukenut juttuni läpi?

        Mikäli hoidat kasvatustyösi hyvin, sinulla ei pitäisi olla mitään syytä murheeseen. Jos taas tunnet jonkinasteista syyllisyyttä, sille en ainakaan minä mitään oikeastaan voi. Se asia sinun on itsesi kanssa selvitettävä.

        Itkeskely on kovin tyypillinen reaktio monenikäisillä ihmisillä. Lapset itkevät ainakin silloin, kun heihin sattuu tai he jäävät jostakin pahanteosta kiinni.

        Aikuisten taas olen nähnyt itkevän esim. silloin, kun vaikkapa tosiasiat niiden kullanmurujen teoista paljastuvat moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä.

        En ole juuri puuttunut ihmisten alkoholinkäyttöön. Minun kommenttini täällä kumpuavat aivan erilaisista näkemyksistä. En ole myöskään halukas niputtamaan kaikkia teinivanhempiakaan yhteen kasaan. Yritän vain muistuttaa siitä, että ne kuvitelmat ovat usein liian ruusuisia ja ihan kaikkia tekoja ei sitten saakaan peruttua.

        Jos olet sitä mieltä, että näkemykseni ovat huonosti perusteltuja, voit toki vapaasti kertoa oman kantasi. Jos kokemukseni ongelmaisista perheistä ovat vääriä tai virheellisesti tulkittuja, sinulla lienee perustellumpia näkemyksiä.


    • äitiniinjaniinmonen

      Hei pettynyt1111!! Minä kyllä uskon että olet hyvä äiti lapsellesi :)
      Minusta on niin turha yleistää tällaisessa asiassa, koska jokainen tietää että ihmisiä on erilaisia :)
      Voisinpa sanoa että nämä ihmiset vain provoavat saavansa keskustelua aikaan, mutta tiedän että tosielämässä näitä ihmisiä on. Ei niiltä voi välttyä.
      Pääasia että itse tiedät mitä teet :)

    • idfgh

      Opetelkaa oikeasti lukemaan. Kukaan ei ole sanonut että KAIKKI teiniäidit olisivat huonoja. Itsehän te yleistätte, että jokainen joka kritisoi, yleistää automaattisesti.

      Kukaan ei provosoi, vaan kertoo suurimmalta osin täyttä faktatietoa, mutta missään kohdassa ei mielestäni kyllä lue, että jokainen teiniäiti varmasti on tätä ja tuota. Teette vähän turhan paljon omia johtopäätöksiä asioista, mutta lukekaa ensin, puhukaa sitten.

      Ja sinulle pettynyt, en epäile ettetkö tekisi lapsesi eteen asioita silkasta rakkaudesta, ja olisi hyvä äiti. Et olekaan enää teini, vaan sinun kuuluisikin tuossa iässä osata jo ottaa vastuuta. Kuten tutkimustuloksissa sanotaan, tässä puhutaan enemmänkin vajaa 19-vuotiaista äideistä.

    • iosfha

      Mutta mitä te yritätte tällä "fakta tiedolla" todistaa? Miksi te haluatte sitä linkitellä tänne palstalle? Kysynpähän vain.

    • jooooo

      Sitä, että teiniäitiys useimmiten ei ole hyvä asia. Ja kuten (jos osaatte lukea, ja olla tulkitsematta VÄÄRIN), teiniäitiys on suuri haaste terveydenhuollolle.

      LUKEKAA, ehkä tajuatte sitten. Kun eihän noita tutkimuksia tosiaan turhaan tehdä. Ei kukaan "huvin vuoksi vain" kuluta aikaansa.

    • kakskaks

      hehhee kyllä aika monia tutkimuksia tehdään niin turhanpäiväsistä asioista, että! Mutta tällä palstalla on jo synnyttäneitä tai raskaana olevia, joten ette voi muuttaa enään mitään noilla linkeillä! Etsikää semmoinen palsta missä on vauvakuumeilijoita. Mikä teidän mielestänne luokitellaan teiniäiti iäksi? Onko täysi-ikäinen teini äiti?

    • ikjhvixs

      niin, minusta noista tutkimuksista ei nyt ole täällä mitään hyötyä, koska moni täällä olevista on jo saanut lapsen. tutkimukset eivät sitä muuta.

    • dfj

      Täysi-ikäinen ei omasta mielestäni ole enää teiniäiti. Täysi-ikäisen tulisikin jo olla tarpeeksi vastuuntuntoinen huolehtiakseen jälkikasvustaan.

      Näistä tutkimustuloksista ei ehkä ole hyötyä, mutta sen takia tämä tutkimustulosraportti ehkä tänne lisättiin, jotta nuoret havahtuisivat siihen todellisuuteen, että ikävä kyllä usein se on näin. Ne, jotka ovat lapsensa jo saaneet, esim. 16-vuotiaana, se on heidän elämänsä kyllä, omat päätöksensä tekee jokainen. Mutta jos joku on vielä 16-vuotias, hän on lapsi joten yhteiskunta todellakin on aika suuressa vastuussa.

    • tulevamamma:)

      Eli silloin, kun täyttää 18 tai 19 vuotta niin napsahtaa joku päälle, ja onkin yhtäkkiä täysin kypsä ja valmis saamaan lapsia ja diipadaapa ? Eiköhän se kypsyys ja kyky ottaa vastuu lapsesta, ole ihan yksilöllistä.
      Ja todellakin, olen itsekin 17 vuotta ja odotan rv.27, joten täällä suurin osa varmasti odottaa sitä lasta tai on sen jo saanut, joten ketä täällä nämä kaikentietävät tutkimukset kiinnostaa?
      Tutkimuksia tehdään vaikka mistä, ja jos on ihminen joka kaikkeen menee uskomaan, luulisin että hänen ajatusmaailmansa ja ulkonäkönsä on hieman oudohko ja sekava, koska tutkimuksia ensin tehdään ja sitten joku tekee uusia ja kumoaa niitä edellisiä jne. Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi että tutkimuksia tekevät ihmiset haluavat vain todistaa oman kantansa oikeaksi, samoista asioista tekee joku toinen tutkimuksia, ja tulokset aivan eri, myös täällä kirjoittavat henkilöt yrittävät todistella omaa kantaansa oikeaksi.

      Itseäni henkilökohtaisesti ei tässä vaiheessa tutkimustulokset voisi vähempää kiinnostaa, eikä olisi kyllä kiinnostanut alkuraskaudessakaan, tiesin heti samalla sekunnilla kun testi näytti plussaa, että lapsen pidän. Ja rehellisesti sanoen myös suunnitellusti tulin raskaaksi ja olen alusta asti ja ennen raskauttakin ollut valmis vastuun kantamaan.

      Joten menkää muualle esittelemään tutkimustuloksianne ja yrittäkää sillä tavalla estää niitä teiniraskauksia, jos sen jollain tavalla tehtäväksenne koette, mutta en usko että ne täällä montaakaan ihmistä kiinnostaa.

    • yksinuoriäiti

      Aiheesta voidaan olla montaa mieltä. En ole mitenkään teinivanhemmuuden "puoltaja" - Minua ärsyttävät nämä provosaatiot, tutkimustulokset ym. Ja tämä yleistäminen,että teinivanhemmat ovat huonoja vanhempia. Yhtäkkiä, koska olen täysi-ikäinen en olekkaan automaattisesti huono äiti? miksikäs kaikki minulle sitten täällä vastaan väittävät...=) Ja miksi ihmeessä kaikki katsovat minua kieroon, eikä kukaan usko, että tosissaan voisin onnistua ja olla hyvä äiti ? Eikä kukaan myöskään mieheeni usko. Ja itse henkilökohtaisesti luokittelisin kaikki alle 25 vuotiaat teineiksi. Ihmisen aivot ovat täysin kehittyneet vasta 25-vuotiailla. Siihen asti elämä on pelkkää kehitystä - toki kehitys jatkuu siitä vielä eteenpäin. Ja moni muukin tällä palstalla nimenomaan kertoo siitä, miksi lasta ei hankita alle 25-vuotiaana.

      Tälläiset tutkimustulokset pitäisi mielestäni julkaista "nuoret" osuudessa, jossa voisi olla aiheesta kiinostuneita ja sellaisia, jotka ottaisivat "opikseen" , niitä , joita voitte "pelastaa". Meillä on jo lapset - tai ne ovat tulossa. Siinä vaiheessa pitäisi antaa vain tukea, eikä lannistaa. Miettikää nyt, kumpi on parempi: 15-vuotias äiti, joka tosissaan yrittää ja haluaa olla äiti lapselleen taloudellisesta ja ammatillisesta asemasta riippumatta. Häntä tukemalla hän voisi hyvin onnistua ja saada hyvän koulutuksen ja työpaikan. Mutta entä 15-vuotias jota jatkuvasti latistetaan ja jolle jatkuvasti kerrotaan, miksi hänestä ei koskaan voi tulla hyvää äitiä .... Pienikin motivaatio siinä sammuu. Riski siitä, että hän "epäonnistuu" on suurempi. Eikä tällä hankaloiteta vain hänen elämäänsä - mukana on myös hänen pieni ja viaton lapsensa. Ei se ole lapsen vika, että hän on tähän maailmaan joutunut. Lisäksi koko nuoren perhe joutuu kärsimään. Ja parhaassa tapauksessa myös lapsen isä ja hänen perheensä. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Ei voi sanoa, että 17-vuotias odottaja on hyvä äiti, tai että tätä parantaisi se ,että lapsi on suunniteltu. Kukaan ei voi vielä tietää millainen äiti hänestä tulee. Ja sama pätee ihan kaikkiin. Lapsen kanssa kasvetaan. Kukaan ei ole syntyessään vanhempi, vanhemmaksi kasvetaan. Siihen voi mennä vuosia, ja joskus joku ei yksinkertaisesti pysty siihen, mutta harvinaisempia ne tapaukset ovat. Oletteko kuulleet nuorien äitien menestyksestä? kun he eivät enää ole nuoria? Entä heidän lapsistaan? Harvemmin he kyllä katuojaan päätyvät. Ei välttämättä juuri nyt - mutta muutaman vuoden päästä.

    • MinäVaanTäällä

      Ja tosiaankin, nämä tutkimukset yleensä tehdään niin että vastaajia on vain suurinpiirtein tuhat tms. Ei todellakaan tehdä sellaista tutkimusta, mikä kattaisi suurimman osan. Ei, vain pieni määrä vastaa. Joten miksi ihmeessä edes uskoa näihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe