Harva nainen pelaa shakkia jos vertaa miehiin ja nekin jotka pelaavat eivät yllä kovin korkealle. Mistä tämä voi johtua, eikö naiset ole vähintäänkin yhtä älykkäitä kuin miehet?
Miksi naiset eivät pelaa shakkia?
41
735
Vastaukset
Yksi kuningatar liikaa.
- jämpti.
Tässä nimenomaan tarvitaan niitä putkiaivoja. Ei evoluutio sattumalta ole meistä muovannut tällaisia.
- Näin käy
Mitä ihmettä, eivätkö naiset muka ole kaikessa, myös shakissa miehiä parempia?! Kyllä kohta saadaan sellainen tutkimus jonka mukaan naiset ovat miehiä shakissakin parempia.
- manna gryn
shakki on varsin yksinkertainen ja rajoittunut peli, lisäksi shakkilaudan ruudut ja nappulat edustavat rasistista mustavalkoista ajattelua.
shakin innoittajana on ollut keskiaikainen linnoituksiin perustuva sodankäynti ja sen aikaiset sotastrategiat, mistä johtuen pelin siirrettäviä kompononettia kutsutaankin varsin vastenmielisesti sotilaiksi, läheteiksi, ratsuiksi, kuninkaiksi ja kuningattariksi.
peli on siis sekä sotaisa luonteeltaan, että myös patriarkaalinen ja yläluokkainen, ja siksi se ei ole sovelias pelattavaksi tasa-arvoisiksi itsensä ymmärtävien taholta.- Törkeää!
Shakki on rasistinen peli koska valkoiset saavat aina aloittaa!
- fewefqfew
manna gryn, salli mun nauraa. älä jaksa leikkiä älykästä. totuus on se, että nykyisin hyvin monet naispuoliset ihmiset eivät ymmärrä hoksottimista mitään
- Armoton totuus
Kuinka iso osa tieteen huipuista on naisia, aika olematon joukko. Nobelpalkitut ovat aika hyvä otos.
- Nainen on pesukone
Koska naisilla on pienet aivot
- Näin se vain on
On myös siivooja ja huora.
- Mies vain
Naiset ei paljon pelaa edes tietokone- tai konsolipelejä, korkeintaan jotain jumppapelejä ja sin(-g)stareja... ehkä naiset osaa juuri ja juuri palapelit koota...
- Vain mies
Ei se osaamisesta ole kiinni. Naisia "ei vain kiinnosta". Mutta mikähän naisia kiinnostaisi, Salkkareiden lisäksi?
- sanelma*
Öh, tietokone- ja konsolipelit, en aivan tarkasti tiedä mistä on kyse, olen nähnyt oitain parodioita junttimiehistä lökäpöksyissään painelemassa jotan tangenttia hullunkiilto silmissään. Mikäli puhut sellaisesta, niin johtunee siitä, että naisilla todellakin on parempaakin tekemistä.
Palapelien kokoaminen on mukavaa ajankulua. - Doom.
sanelma* kirjoitti:
Öh, tietokone- ja konsolipelit, en aivan tarkasti tiedä mistä on kyse, olen nähnyt oitain parodioita junttimiehistä lökäpöksyissään painelemassa jotan tangenttia hullunkiilto silmissään. Mikäli puhut sellaisesta, niin johtunee siitä, että naisilla todellakin on parempaakin tekemistä.
Palapelien kokoaminen on mukavaa ajankulua.Älä nyt viitsi. Olet kai nyt sentään pelejä ja niiden mainoksia nähnyt, eivät ne ihan eilen ole maailmaan tulleet.
Junttimiehet lököpöksyissään eivät pelaa. Tarkoititko ehkä nörttejä? - Mies Vain
Doom. kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Olet kai nyt sentään pelejä ja niiden mainoksia nähnyt, eivät ne ihan eilen ole maailmaan tulleet.
Junttimiehet lököpöksyissään eivät pelaa. Tarkoititko ehkä nörttejä?Nimenomaan, olen itsekin pelannut jo 80-luvun alusta asti tietokoneilla ja pelikonsoleilla. Joskus 80-luvun jälkipuoliskolla ollessani vähän toisella kymmenellä taisi eräässä tietokonekerhossa ollakin pari suunnilleen ikäistäni tyttöä mutta nekin taisivat keskittyä ihan muuhun kuin tietokoneasioihin...
- Mies vain
Mies Vain kirjoitti:
Nimenomaan, olen itsekin pelannut jo 80-luvun alusta asti tietokoneilla ja pelikonsoleilla. Joskus 80-luvun jälkipuoliskolla ollessani vähän toisella kymmenellä taisi eräässä tietokonekerhossa ollakin pari suunnilleen ikäistäni tyttöä mutta nekin taisivat keskittyä ihan muuhun kuin tietokoneasioihin...
Niin ja lökäpöksyjä en ole koskaan pitänyt, pidän paremmin istuvista vaatteista. Tangentti, mikä se on, tulee mieleen wanhanaikainen LA-puhelin jossa painettiin tangenttia silloin kun puhuttiin.
- matikkayeah
Mies vain kirjoitti:
Niin ja lökäpöksyjä en ole koskaan pitänyt, pidän paremmin istuvista vaatteista. Tangentti, mikä se on, tulee mieleen wanhanaikainen LA-puhelin jossa painettiin tangenttia silloin kun puhuttiin.
Sini, cosini ja tangentti
- Sanelma*
matikkayeah kirjoitti:
Sini, cosini ja tangentti
Ensimmäinen koneella pelaamani oli Tetris. Siihen jäi koukkuun. Siitä onkin jo vuosia, onkohan sitä enää missään... Nykyisin koneella on pari pasianssia. Ja ei, en ole nähnyt (muita) pelejä enkä niiden mainoksia. Ystävättäreni on asian kanssa joutunut painiskelemaan, kaksi teini-ikäistä sukulaispoikaa esittää jokajouluisen toivelistansa, joka on kuin kirkkolatinaa lukisi....
- Sanelma*
Mies Vain kirjoitti:
Nimenomaan, olen itsekin pelannut jo 80-luvun alusta asti tietokoneilla ja pelikonsoleilla. Joskus 80-luvun jälkipuoliskolla ollessani vähän toisella kymmenellä taisi eräässä tietokonekerhossa ollakin pari suunnilleen ikäistäni tyttöä mutta nekin taisivat keskittyä ihan muuhun kuin tietokoneasioihin...
80-luvun alussa oli kirjoituskone, ei edes sähköinen. Pasianssi pelattiin korteilla. Yhteisöllisempiä huvittelumuotoja olivat hirsipuu, ristinolla, laivastopeli ja erilaiset kortti- ja lautapelit.
Voi sitä luksusta, kun sai käyttöönsä sähkökirjoituskoneen. Seuraavassa mallissa oli jo mahdollisuus tallentaa joitain yleisimpiä fraaseja. - First Person
Sanelma* kirjoitti:
Ensimmäinen koneella pelaamani oli Tetris. Siihen jäi koukkuun. Siitä onkin jo vuosia, onkohan sitä enää missään... Nykyisin koneella on pari pasianssia. Ja ei, en ole nähnyt (muita) pelejä enkä niiden mainoksia. Ystävättäreni on asian kanssa joutunut painiskelemaan, kaksi teini-ikäistä sukulaispoikaa esittää jokajouluisen toivelistansa, joka on kuin kirkkolatinaa lukisi....
Telkkarissa niitä mainoksia näkee, etenkin joulun alla. Ehkä pelit ovat sen verran kehittyneet, ettet tunnista pelivideota peliksi.
- Mies Vain
Sanelma* kirjoitti:
80-luvun alussa oli kirjoituskone, ei edes sähköinen. Pasianssi pelattiin korteilla. Yhteisöllisempiä huvittelumuotoja olivat hirsipuu, ristinolla, laivastopeli ja erilaiset kortti- ja lautapelit.
Voi sitä luksusta, kun sai käyttöönsä sähkökirjoituskoneen. Seuraavassa mallissa oli jo mahdollisuus tallentaa joitain yleisimpiä fraaseja.En tiedä kuulostaako tämä "kirkkolatinalta" mutta mm. WordPerfect ja Suomalainen TEKO tekstinkäsittelyohjelma olivat olemassa jo 80-luvulla, siis PC tietokoneilla, MS-DOSia edeltävässä käyttöjärjestelmässä CP/M oli varmasti omansa mutta siitä en enää paljoa muista.
Lisäksi kotitietokoneilla kuten Commodore 64 pystyi pelaamisen lisäksi myös vaikkapa käsittelemään tekstiä, tulostimet olivat kylläkin yleensä kovaäänisiä pistematriisilaitteita. - Sanelma*
Mies Vain kirjoitti:
En tiedä kuulostaako tämä "kirkkolatinalta" mutta mm. WordPerfect ja Suomalainen TEKO tekstinkäsittelyohjelma olivat olemassa jo 80-luvulla, siis PC tietokoneilla, MS-DOSia edeltävässä käyttöjärjestelmässä CP/M oli varmasti omansa mutta siitä en enää paljoa muista.
Lisäksi kotitietokoneilla kuten Commodore 64 pystyi pelaamisen lisäksi myös vaikkapa käsittelemään tekstiä, tulostimet olivat kylläkin yleensä kovaäänisiä pistematriisilaitteita.Kyllä varmaan, mutta työnantajastahan se riippuu, millainen välineistö on käytössä.
1988 oli käytössä kone, millä pääsi varastokirjanpitoon ja syöttämään tilauksia. Saman vuonna toimistoon hankittiin YKSI pc, mihin piti varata käyttöaika ja aina muistaa käyttää omaa levykettä. Sitä pc:tä tuli sitten firman korkein johtokin ihmettelemään ja lievästi paheksumaan, että olimmekohan vähän suuruudenhulluja, ja että toivottavasti siitä on arvonsa eteen hyötyä. - realismus
First Person kirjoitti:
Telkkarissa niitä mainoksia näkee, etenkin joulun alla. Ehkä pelit ovat sen verran kehittyneet, ettet tunnista pelivideota peliksi.
Vaikutanko tosiaankin henkilöltä, joka katsoo televisiosta mainoksia? Pitänee laatia jonkinlainen imagonpuhdistuskampanja....
Katseltavaksi kelpaavat ohjelmat tulevat Ylen kanavilta, ja jos joku hyvä elokuva sattuu tulemaan kaupalliselta, tallennan sen ja hypin mainokset ylitse. - Kylttyyrihenkilö
realismus kirjoitti:
Vaikutanko tosiaankin henkilöltä, joka katsoo televisiosta mainoksia? Pitänee laatia jonkinlainen imagonpuhdistuskampanja....
Katseltavaksi kelpaavat ohjelmat tulevat Ylen kanavilta, ja jos joku hyvä elokuva sattuu tulemaan kaupalliselta, tallennan sen ja hypin mainokset ylitse.Jaa että niin hieno. Käytkö koskaan edes kakalla?
- First Person
realismus kirjoitti:
Katseltavaksi kelpaavat ohjelmat tulevat Ylen kanavilta, ja jos joku hyvä elokuva sattuu tulemaan kaupalliselta, tallennan sen ja hypin mainokset ylitse.Yleisivistykseen kuuluu kaikenlaisia asioita, myös perustiedot peleistä ja mainonnasta. Yleissivistyksen puute ei ole maailmoja mullistava asia. Kannattaako siitä kuitenkaan ylpeillä?
- Sanelma*
First Person kirjoitti:
Yleisivistykseen kuuluu kaikenlaisia asioita, myös perustiedot peleistä ja mainonnasta. Yleissivistyksen puute ei ole maailmoja mullistava asia. Kannattaako siitä kuitenkaan ylpeillä?
Hassua, nyt siis ihmisen taso mitataan pelaako videopelejä vai ei, minä kun olen tottunut vertaamaan lukeeko Suomen Kuvalehteä vai Hymyä. Mikäli Hymyä edes enää julkaistaan...
Ja ei, videopelien tuntemus ei kuulu yleissivistykseen, Dostojevski kuuluu :D
Tosin, sivistyneellä ihmisellä ei ole myöskään mitään tekemistä näillä älyvapailla palstoilla, joten... - First Person
Sanelma* kirjoitti:
Hassua, nyt siis ihmisen taso mitataan pelaako videopelejä vai ei, minä kun olen tottunut vertaamaan lukeeko Suomen Kuvalehteä vai Hymyä. Mikäli Hymyä edes enää julkaistaan...
Tosin, sivistyneellä ihmisellä ei ole myöskään mitään tekemistä näillä älyvapailla palstoilla, joten...Kylläpäs vain kuuluu, ainakin sillä tasolla, että tietää, mitä ne sisältävät. Aikoinaan olen nähnyt monen ns. sivistyneen ottavan kielteisen kannan peleihin niiden sisältämän väkivallan vuoksi. Kirjoituksistaan paljastui suuri tietämättämyys ja kuten sinulla, suuri usko oman sivistyksen ylivertaiseen voimaan.
Dostojevskistä ei ole paljon apua tässä asiassa. - Mies vain
First Person kirjoitti:
Kylläpäs vain kuuluu, ainakin sillä tasolla, että tietää, mitä ne sisältävät. Aikoinaan olen nähnyt monen ns. sivistyneen ottavan kielteisen kannan peleihin niiden sisältämän väkivallan vuoksi. Kirjoituksistaan paljastui suuri tietämättämyys ja kuten sinulla, suuri usko oman sivistyksen ylivertaiseen voimaan.
Dostojevskistä ei ole paljon apua tässä asiassa.Onhan muitakin kuin väkivaltapelejä, itse esim. pidän autopeleistä eniten. Tetris, Pacman, jne. olivat hyvää viihdettä aikoinaan eikä niissä ollut mitään väkivaltaisuutta. Pelasinhan minä poikasena kyllä ampumapelejäkin, Rambo pelit esim. mutta eipä minusta silti tullut hullua ammuskelijaa, en omista asetta eikä minua kiinnosta metsästys tai edes paintball vai mikä se maalitäplien ammuskeluharrastus olikaan nimeltään.
Peleissä on ollut jo ainakin 90-luvulta ikärajat mutta eri asia on miten niitä noudatetaan siellä kotona. Nykyään nettiin kytketyt pelikonsolit (ainakin Playstation Network PS3:lla) kysyvät iän tiliä luotaessa ja saattavat rajoittaa sisältöä sen mukaan, en ole kyllä siihen perehtynyt sen tarkemmin kun itsellä ei tarvetta sellaiseen.
Kukkahattutätien peleistä vouhkaaminen muistuttaa suuresti VHS-videoiden vastaavaa kohua 80-luvulla, there's always something... menkää kukkahattutädit vaikka töihin jotta teilläkin olisi parempaa tekemistä... - seiskan lukija
Sanelma* kirjoitti:
Tosin, sivistyneellä ihmisellä ei ole myöskään mitään tekemistä näillä älyvapailla palstoilla, joten...Venäläisiä klassikoita ja sinfoniaa ja pää piiloon pensaaseen. Siellä on mukava olla piilossa nykyajan hömpötyksiltä. Mikä menee yli hilseen on moukkien puuhastelua ja asia on sillä kuitattu.
Ihmisen taso- kommenttisi kertoo aika paljon. Kuinka ollakaan, sinun tasosi on yllättäen se korkein taso, johon muita alempia olentoja verrataan. - Yhdeksältä kotiin
Mies vain kirjoitti:
Onhan muitakin kuin väkivaltapelejä, itse esim. pidän autopeleistä eniten. Tetris, Pacman, jne. olivat hyvää viihdettä aikoinaan eikä niissä ollut mitään väkivaltaisuutta. Pelasinhan minä poikasena kyllä ampumapelejäkin, Rambo pelit esim. mutta eipä minusta silti tullut hullua ammuskelijaa, en omista asetta eikä minua kiinnosta metsästys tai edes paintball vai mikä se maalitäplien ammuskeluharrastus olikaan nimeltään.
Peleissä on ollut jo ainakin 90-luvulta ikärajat mutta eri asia on miten niitä noudatetaan siellä kotona. Nykyään nettiin kytketyt pelikonsolit (ainakin Playstation Network PS3:lla) kysyvät iän tiliä luotaessa ja saattavat rajoittaa sisältöä sen mukaan, en ole kyllä siihen perehtynyt sen tarkemmin kun itsellä ei tarvetta sellaiseen.
Kukkahattutätien peleistä vouhkaaminen muistuttaa suuresti VHS-videoiden vastaavaa kohua 80-luvulla, there's always something... menkää kukkahattutädit vaikka töihin jotta teilläkin olisi parempaa tekemistä...Ennen pelejä ja videoita oli hevimusiikki. Se, joka yllytti saatanallisiin rituaaleihin ja huumeiden käyttöön. Sitä ennen oli se kamala rokkenrolli, joka tuhosi nuorison siveellisen selkärangan.
Kukkahattutädin tärkeä tehtävä on valvoa moraalia. Nuorison ja muidenkin tulee käyttäytyä tädin hyväksymällä tavalla. Kirkonmenojen jälkeen saa mennä niitylle tanhuamaan, jos sattuu kaunis suvi-ilta. - tnmdrn
realismus kirjoitti:
Katseltavaksi kelpaavat ohjelmat tulevat Ylen kanavilta, ja jos joku hyvä elokuva sattuu tulemaan kaupalliselta, tallennan sen ja hypin mainokset ylitse.kaikki naiset kattoo teeveeshoppia ja tilailee kaiken maailman rojuja sieltä. älykästä touhua
- sanelma*
Minä pidän shakista. Isäni opetti sitä minulle ollessani pikkutyttö. Äiti opetti pelaamaan korttia ja täti povaamaan. Monipuolinen peruskasvatus :)
- DensoJore
Kuulepas nyt; se miksi miehet pelaa ja naiset ei johtuu pitkälti kultturaalisista syistä, jotka alkavat jo tuhansia vuosia sitten. silloin me suomalaiset syotiin juuria Uralilla. Intialaiset tai kinkit keksivät shakin, sotastrategiaa kuvaavaksi peliksi.
Putkiaivoselitys oli aika hauska, ehkö osuvakin.
ps. Judit Polgar on ollut parhaimmillaan maailman kuudenneksi vahvin pelaaja, ELO -luvun mukaan. Siihen lukuun (2700) soome -pojat eivät koskaan pääse. - Sherloc
Naiset ovat hieman tyhmempiä kuin miehet, mutta en usko, että yksinään tämä syy selittää ilmiön. Niinkuin joku jo sanoikin, naisia kiinnostavat eri asiat. Ammattilaisshakki edellytää pitkäaikaista omistautumista asialle, kunnianhimoa, kilpailumieltä, korkeaa paineensietokykyä ja keskittymistä muiden juttujen ohella.
Useimpien naisten elämän täyttävät juoruilu, shoppailu, ulkonäön ehostaminen, bilettäminen ja sohvalla löhöily/vastaava passiivinen toiminta. Vähemmän yllättäen tällaisesta tarjonnasta harvemmin valikoituu mitään shakkiosaajia. - Simple fact;
Shakkiin tarvitaan aivot.
- Chessmaster
Luulen sen johtuvan siitä, että jokaisella naisella pitäisi olla oikeus muuttaa Shakin sääntöjä aina silloin, kun joutuu alakynteen. Eli siis jatkuvasti.
Naisia pelottaa pelit, jossa joutuu kohtaamaan karulla tavalla omat älylliset rajoittuneisuutensa. Tästä syystä naiset suosivat mielummin sellaisia pelejä, joissa on vapaus tulkita sääntöja omaksi edukseen, kun joutuu alakynteen.
Shakissa on selkeät säännöt, ja naisille on sietämätön ajatus joutua tilanteeseen, jossa ei voi puhumisella ja väittelemällä muuttamaan mustaa valkoiseksi..- Hyi kak*** hyi.
Mainitsemasi "naisen piirteet" eivät suinkaan ole totta kaikkien naisten kohdalla, sen sijaan feministeistä 150% täyttää nuo vaatimukset.
- Mies vain
joo naiset on luusereita ja helvetin huonoja häviäjiä.
- miksi
miksi tämä on feminismi palstalla ei varmaa yritetä provosoida.....
- Troll #1
Runescapessa ei ole paljon tyttöjä, ihan vain tiedoksi.
- Pelit on hyväksi
Kyllä pelaaminen kuuluu yleissivistykseen. Tämä parin vuoden takainen tiivistelmä ei varmasti ole liian pitkä kenenkään luettavaksi:
http://www.arjentietoyhteiskunta.fi/files/168/Pelipahkina.pdf - pelityttttöö
Minä oon nainen ja oon pelannu videopelejä pienestä pitäen. Jo pienenä tyttösenä olin hyvä lähes kaikissa peleissä (ne eivät olleet mitään lastenpelejä vaan pelasin samoja pelejä kuin isänikin, joka pelailee yhtä paljon kuin minä) . Jossain vaiheessa iski peliriippuvuus, mutta siitä pääsin eroon parissa vuodessa. Shakkia ja korttipelejä rupesin pelaamaan myöhemmin ja kehityin niissä yhtä paljon kuin videopeleissäkin. Nykyään hallitsen lähes kaikki pelit ja rakastan shakkia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997823- 1075607
- 2754861
- 494823
- 753584
- 502838
- 622564
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412284