Oppiiko vaikean astman kanssa ikinä elämään?

köyhä&kipeä,vituttaa

Mielellummin opiskelisin, urheilisin ja kävisin töissä kuin sairastaisin jatkuvasti kuukausien flunssia. Lääkärikin totesi, että 99% astmaatikoista löytää sopivan lääkityksen ja lääketasapainon, valitettavasti minä satun kuulumaan siihen yhteen prosenttiin.

Ennen astman puhkeamista olin hyväkuntoinen, nyt en pysty harrastamaan minulle rakasta urheilulajia enää ollenkaan, en saa peruskuntoani niin hyväksi että kestäisin edes yhdet treenit hengissä.

Taas pyörii itsemurha päässä enemmän ja enemmän. Kun olisi edes hyvä ulkomuoto, niin alkaisin jonkun rikkaan miehen kotivaimoksi niin ei tarvisi välittää kuinka kalliita lääkkeet on tai mistä saa ruokaa pöytään ja voisin satunnaisesti kunnon mukaan tehdä työkeikkoja rakastamaltani alalta.

13

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä kuitenkin:)

      millainen lääkitys sinulla on? Voisiko olla jotain mitä ei ole vielä tutkittu tai kokeiltu??

    • 40 vuoden kokemus

      Pääset kokonaan eroon astmasta muuttamalla puhtaaseen ilmastoon. Lääkkeet ovat tarpeettomia ja niistä on vain haittaa aikaa myöten. Siis muuta pois kaupungista ja kerrostalosta. Pidä huone puhtaana kaikista hajuista. Yleensä omat kaupasta ostetut deorantit ja muut kemikaalit aiheuttavat astman oireet.Kysymys on liuottimien aiheuttamasta ongelmasta. Jos kotona on muita ilman pilaajia niin lähde muualle sillä he viis veisaavat sinun ongelmasta ja se jää ikuiseksi.

    • viljaton.

      Astma johtuu pääasiassa geenivirheistä, eikä allergeeneista, kuten tähän asti on luultu. Tutkohlman Karoliinisen insituutin uuden tutkimuksen mukaan kuusi geenivirhettä selittää 40 % lasten astmasta. Havainto selittää sitä, että geenivirheitä korjaavat ravintolisät, kuten D-vitamiini ja omega-3-rasvahapot (eritoten E-EPA-niminen kalaöljy), voivat ehkläistä ja lievitää astmaa ja vähentää lääkityksen tarvetta.

      Syö kalaa ja D-vitamiinia

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=158


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm


      Jätä viljat:


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      • kokemusta on

        Astma ei voi johtua geenivirheestä. Itse olin terve 35vuotta. Sitten astma tuli ja ilmeisesti minulle verenpaineen nousun vuoksi. Minulla oli näet Thorax autlet-syndrooma joka johtui kylkiluussa olleesta kyhmystä. Verenkierto käteen estyi ja lopulta aiheutti tulehduksia kaikkialle.
        Syitä on monia. Epäilen että lopulta aina sama henkitorven vioittuminen ja pysyvä arpeutuminen. Minulla oli pitkäaikainen käheys ennen astman ilmenemistä. Voihan toki astma vaikuttaa geeneihin ja vioittaa niitä. Viimeaikaiset tutkimukset tukevat tätä mahdollisuutta.
        Yksi syy astman lisääntymiseen on myös ruokavalio. Sen kanssa pelleily muuttaa solujen koostumuksen. Suurin syy on tietysti hengitysilman epäpuhtaudet.


    • ilmaaa

      Yleensä astma puhkeaa lapsena ja siihen todellakin auttaa ruokavalio ja lisäravinteet.

      Aikuisena puhkeaminen huolestuttais minua ainakin, koska silloin on joku "myrkky" elimistössä joka tuhoaa keuhkoja ja ottaisin kyllä selvää, mikä se on.

      Ja jos on tutkittu, että astama johtuu geenoivirheestä ja siihen auttaa tehokkaasti oikea ruokavalio ja lisöravinteet, niin se on sitten niin.

      Ja sinun kohdallasi se on joku muu.

      Mitä ilmaa hengität?

    • köyhä&kipeä,vituttaa

      Minulla on jaksaminen niin loppu. Kyykyttävät terveyskeskuksessa minkä ehtivät, muutaman lääkettä kokeiltu eikä oireita saada kuriin. Eivät suostu tekemään lähetettä erikoissairaanhoitoon, vaikka kuukausienkin mittaisia pahenemisia monta kertaa vuodessa. Olen todellakin enemmän sairaana kuin terveenä, mutta ilmeisesti edelleen liian hyvässä kunnossa kun eivät suostu hoitamaan.

      ps. veren yskiminen ei ole kivaa.

      • valinta on sinun

        Tuo on minullekin tuttua. Itse ratkaisin ongelman muuttamalla pois Espoosta 500km pohjoiseen puhtaaseen maalaisilmaan. Toki täälläkin on nuo sisäilmaongelmat joita kauppiaat tyrkyttävät meille. Lastulevyn haju,kauneudenhoitolemut, sanomalehden löyhkät,ruokien hajut ja kaupungissakin on joskus pakko käydä. Mutta kun pystyn nuo välttämään niin vointi on hyvä ja täysin ilman lääkkeitä joista minulle tuli vain lisäongelmia. Ihminen ei näköjään pysty elämään terveenä kaupungissa.


      • tule ulos
        valinta on sinun kirjoitti:

        Tuo on minullekin tuttua. Itse ratkaisin ongelman muuttamalla pois Espoosta 500km pohjoiseen puhtaaseen maalaisilmaan. Toki täälläkin on nuo sisäilmaongelmat joita kauppiaat tyrkyttävät meille. Lastulevyn haju,kauneudenhoitolemut, sanomalehden löyhkät,ruokien hajut ja kaupungissakin on joskus pakko käydä. Mutta kun pystyn nuo välttämään niin vointi on hyvä ja täysin ilman lääkkeitä joista minulle tuli vain lisäongelmia. Ihminen ei näköjään pysty elämään terveenä kaupungissa.

        Kuka on se ääliö joka antaa miinuksen tuosta kirjoituksesta?


    • astmainen_ei enää

      Kerronpa sulle aloittaja ja muillekkin tarinoita, omasta että läheisten elämästä astman kanssa.

      Itsellä aina ollut erit helppo astma mutta paheni 24v iässää Sain symbicortin joka on loistava!

      Mutta suurimman avun olen saanut vhh-ruokavaliosta yhdistettynä maidottomaan ruokavalioon! Multa siis parani astma, näin kävi myös kahdelle muulle! Toki siis lääkkeet varalla vielä mutta olo huikea! Tuohon ruokavalioon kun liittää vielä sen Buteyko hengitysharjoituksen niin luulisi jo vaikka millaiselta astmaatikolta paranevan!

      Itse olen siis infektioastmainen, allerginen, ja koiria taloudessa.

      Kokeilkaa rohkeasti!

      • Kaiken kokenut

        Vaurioituneet hengityselimet eivät parane lääkkeillä eikä ruokavaliolla. Hengitysilman laatu ratkaisee. Astmakohtaus on tulehdusreaktio ja ainoa oikea hoito on estää tulehdukset. Kuntoa pitää tietysti hoitaa ruokavaliolla ja elämäntavoilla. Astman hoidossa ei ole poppakonsteja. Kortisonikaan ei hyödytä .Jos keuhkot on tulessa niin pitäisi tutkia mikä bakteeri sinne on pesiutynyt vai onko joku muu syy ja hoitaa tulehdus oikein.


    • astma ja minä

      Kyllä pahankin astman saa hallintaa kunhan vaan jaksaa yrittää, tosin siihen menee helposti viisi vuotta. Minä kävin ensin vuoden terveyskeskusksessa ja sitten kun astma vaan paheni siirryin työterveyshuoltoon ja kun asia ei sieläkään toennut lopulta palasin terveyskeskuskseen ja sanoin haluavani allergiatesteihin, joita ei kyllä tehty terveyskeskusksessa, joten sain lähtetteen allergiasairaalaan, jolla tiellä ollaan vieläkin yli kymmenen vuoden jälkeen. Urheilulajeja joutuu kyllä vaihtamaan ja kuntoilun joutuu aloittamaan aina alusta kortisonikuurin jälkeen, mutta yrittämästä tai harrastamasta se ei estä. Kuhan katsoo, että ei ole kuumetta, niin kevyttä liikuntaa voi kyllä ja on pakkokin harrastaa jos haluaa astmansa parempaan kuntoon saada. Tehokkaisiin erikoishoitoihin pääsemisen ehtona on myös se, että jaksaa yrittää parantua, käydä töissä tai opiskella täysipäiväisesti sairaudesta huolimatta.

      Lääkekustannuksia kertyy vuodessa vajaa 700e koska silloin tulee kelan korvauskatto täyteen, joten siihen kyllä jokaisella on varaa, ja jos ei ole niin tarvittavat lääkekustannukset maksaa kyllä sosiaalitoimi. Parhaina vuosina korvauskatto on osaltani täyttynyt jo helmikuussa mutta nyt olen päässyt jo siihen, että ne täyttyvät vasta lokakuussa. Tämä vaikka astmalääkkeistä saan erityskorvauksenkin.

      Itsesäälissäkin voit rypeä, mutta siihen voisin suositella yhtä päivää vaikka lastenklinikan päivystyksessä ja katsellen kuinka todella oikeasti vaikeasti sairaatkin lapset jaksavat yrittää ja olla jopa iloisia sairaanakin.

      PS noita D-vitamiini yms hömpötyksiä kyllä voi kokeilla, mutta eivät ne vaikeaa astmaa tai muutakaan autoimmuunitautia muuksi muuta. Puhtaampi ilma voi auttaa, mutta opiskellakin pitää ja käydä töissä, ja minä ainakin kaipaan myös seuraa.

      • astmainen

        Astma on hermovika. Hengityselimien hermopäätteet ovat herkistyneet syystä tai toisesta. Ärsyyntyvät hermot aiheuttavat tahdottomasti keuhkoihin ja sydämeen kramppeja. Näitä voidaan estää parhaiten hengittämällä puhdasta ilmaa. Kortisonilla voidaan vähän auttaa mutta lima estää sen vaikutuksen monasti.Lisäksi lääkkeet aiheuttavat käytön myötä lisäongelmia. Minulla ei tule ikinä astmakohtausta kun olen puhtaassa ilmassa. Siedätyshoito on pahin virhe astman hoidossa. Valitettavasti ainakin Suomen astma-asiantuntijat ovat hakoteillä astman hoidossa.


      • Astma ja minä
        astmainen kirjoitti:

        Astma on hermovika. Hengityselimien hermopäätteet ovat herkistyneet syystä tai toisesta. Ärsyyntyvät hermot aiheuttavat tahdottomasti keuhkoihin ja sydämeen kramppeja. Näitä voidaan estää parhaiten hengittämällä puhdasta ilmaa. Kortisonilla voidaan vähän auttaa mutta lima estää sen vaikutuksen monasti.Lisäksi lääkkeet aiheuttavat käytön myötä lisäongelmia. Minulla ei tule ikinä astmakohtausta kun olen puhtaassa ilmassa. Siedätyshoito on pahin virhe astman hoidossa. Valitettavasti ainakin Suomen astma-asiantuntijat ovat hakoteillä astman hoidossa.

        Niin kai se on luulosairailla ja niitähän tässä maassa riittää. Joku oli ymmärtänyt oikein sen kohdan, että astmassa on keuhkoissa tulehdus ja se onkin totta, mutta se tulehdus ei välttämättä parane antibioottikuurilla hokkus pokkus, kun jotkut kuvittelevat. Tulipaloa keuhkoissa ei taatusti ole vaikka siltä tuntuisi :) ja se ei siis katoa vettä juomalla, vaikka veden juominen usein helpottaa oloa kohtauksen aikana. Toisaalta moni saa hyperventilaatiokohtauksen jos vähänkin ahdistaa ja juuri tämä oire poistuu kun juo, koska juodessa ei voi haukkoa henkeä.

        Infektioastmalla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisen astman kanssa, vaan siksi kutsutaan usein myös infektion aikana yleensä allergisilla henkilöillä esiintyviä astma-tyyppisiä oireita, jotka katoavat kun hengitystieinfektio katoaa. Siksi jotkut kokevatkin ihmeparantumisia pelkillä hengitettävillä kortisonisuihkeilla.

        Jotkut olivat selvästi ottaneet nokkinsa minun todellisesta astmapaketistani..varmaankin sen D-vitamiiniosan takia..sitä kun nykyään tyrkytetään ratkaisuksi kaikkeen. Vaikka olen vuosikausia syönnyt isoja D-vitamiiniannoksia ja kalkkitabeltteja estääkseni kortisonin sivuvaikutuksista mm osteoporoosia, en ole missään vaiheessa huomannut niiden parantavan mitenkään astmaani.

        Kyllä kierteestä pääsee, mutta helposti joutuu myös uuteen sellaiseen. Kerran jo onnistuin hävittämään kaikki oireeni kasvettuani aikuiseksi, mutta kun oireet palasivat entisen kaltaisina, niin tuskin on enää realistista odottaa niiden katoavan kun mittarissakin on jo 50v. Taatusti minulla kuitenkin on kokemusta astmasta ja sen hoidosta joka saralla. Eli sen kanssa oppii elämään jos haluaa, mutta mukautumista ja sinnikyyttä se vaatii


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe