APUA rv38 ja painoarvio 2700g :(

HUOLESTUNUT norre84

olin tänään ultrassa rv38 3. elikkäs mulla menee sf mitta yläkäyrillä mutta vauvan paino alakäyrällä???? onko muilla ollut samantapaista ja kätilö sanoi että kyllä siellä VARMAAN on jotain ongelmaa kun on niin pieni?!? sydän äänet/käyrä oli ok ja samoin istukan virtaus äänet vai mitkä nyt ovatkaan. sokerit mulla on hiukan heitellyt, mutta lääkitystä ei ole... siis olen aivan paniikissa että jokin on pahasti vialla!!!itkin silmät päästäni kotiin tultuani.

26

8124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ökljghg

Voi ei, älä itke! Ultra voi heittää todellakin alakanttiin! Niin mullakin meni, ja muistappa se että vauva voi kasvaa jopa 200g per vuorokausi! Ihmettelen kyl tota kätilöä?? minkälainen kätilö päästelee suustaan tollasta!!!!

• gugguuuu83

heh.. Turhaan huolit, vaavi kerkee kyl viel kasvaa hyvää vauhtia :D Mulla ekas painoarvios sanottii 3500g ja vauva 4220g sitten toisessa 3200g ja syntyessään 3890g :D

• Tuota...

Olipa todella asiaton kätilö!
      Jos oikeasti epäilisi että jokin on pielessä, niin tuossa vaiheessahan jo voisi käynnistää synnytyksenkin, eikä huolestuttaa odottavaa äitiä ja lähettää sitten kotiin niikuin mitään ei olisikaan!
      Minua ultrattiin 38 4 kun vedet meni, painoarvio 2600g.. Synnytystapa-arviointiultrassa (raskausdiabeteksen takia) 36 4 veikkasi 2900g. No, hiukan molemmat valehteli, poju syntyi 38 6, 3000g.

Sf-mitta ei minusta ole kovin luotettava, koska riippuu niin paljon mittaajasta, vauvan asennosta jne..

Jos lapsi liikkuu, sydänäänet kuuluu, vettä on riittävästi ja virtaukset ookoo, niin silloinhan ei pitäisi olla mikään hätä, ja jos tosiaan vauva ei kasva enää kohdussa eikäliiku tms, eli on aihetta epäillä että jotain on vialla, pitäisi saada se lapsi ulos sieltä eikä odottaa että synnytys käynnistyy itsekseen....

• h´äippä

Minun esikoinen huiteli yläkäyrän yläpuolella rv 38.
      Tyttö syntyi painoa oli 2850g :D se siitä yli neljä kiloisesta rohjakkeesta heh.

Nyt toinen raskaus menossa enkä usko koko sf mittoihin, ainakaan omiini. Kunhan kohtu kasvaa se on pääasia.

• Eihän..

se sf-mitta ja vauvan koko kulje todellakaan käsi kädessä. Jotkut vauvat on vain pienempiä, vaikka ihan terveitä olisivatkin.

• Toista odottava...

Esikoista oottaessa raskausviikolla 37 lääkärin painoarvio oli vauvalle n.2600-2700g ja sanoi että on tosi pieni ja luultavasti alle 3 kiloisena syntyy mut tyttö olikin 3230g eli aivan normaali painoinen vauva :) Jos vauva liikkuu ja itse voit hyvin tuskin on mitään ongelmaa :)

• Ei hätäpäivää

Meille syntyi 38 5 tyttö 2750g/48cm, täysin terve ja ihan passelin kokoinen vaikka melko alakäyrillä olikin. Siis alakäyrillä, normaalivaihtelun alarajoilla, mutta rajojen sisällä. Täysin normaali, "hyväksyttävä" ja sopiva siis. Istukan toiminta oli normaalia, sokeriaineenvaihdunnassa ei mitään vikaa, eikä tytöstäkään ole ainakaan neljän kuukauden ikään mennessä löytynyt moitteen sanaa. Aurinkoinen, hyvin kehittyvä ja tyytyväinen siro neiti. Meillä tuota sikiön painoa seurailtiin varmuuden vuoksi H28 alkaen, mutta koskaan ei kukaan onneksi maalaillut piruja taivaalle että lapsessa olisi jotain "vikaa", kuten ei ollutkaan. Ei kaikkien todellakaan tarvitse olla kolme ja puolikiloisia! Normaalivaihteluna pidetään 2,5-4,5kg, ja tiedän paaaaljonkin alle kolmikiloisina täysiaikaisina syntyneitä normaaleja terveitä lapsia. Ja kun vauvan paino nousee loppuraskaudessa noin 100-250g/vko, niin lasketussa ajassahan teidän vauveli olisi hyvinkin kolmen kilon hujakoilla tai yli.

Ja kuten sanottu, SF-mitta on karkea suuntaa-antava seula joka voi loppujen lopuksi jatkotutkimuksissa (ultrassa) osoittautua olevan täysin ristiriidassa vauvan koon kanssa. Siihen vaikuttaa kohdun asento ja sijainti, vauvan asento, lapsiveden määrä, mittaaja, mittausasento...

Oudolta kuulostaa kätilön kommentti, jos kerran istukan toiminta on ollut ok ja vauvan koko NORMAALI, niin mihinhän hän perustaa tuon ajatuksensa että jokin on pielessä?

• norre84

antoivat maanantaille uuden ultra ajan, koska kätilön mielestä vauva oli liian pieni ja sanoin että sokeriarvoni ovat heitelleet ja minulla ei ole määrätty insuliinia koska olen saanut pidettyä sen aiemmin kurissa syömisellä paitsi nyt ne ovat hieman olleet koholla sillon tällöin...ja sokerivihko ei ollut mukana minulla. puhui aika huonoa suomea mutta jotain hän sanoi toiselle lääkärille että ensi viikolla katsotaan käynnistystä jos niissä sokereissa on jotain?!? luulisi että olisi hieman tarkemmin osannut kertoa että miksi hänen mielestään on jotain onkelmaa kuten hän minulle sanoi...tuskin pelkällä sokerien katsomisella pystyy sanomaan juuri mitään koska sokerini eivät ole olleet jatkuvasti koholla...no toivotaan että kaikki on kunnossa

• tsemppi halit!

Meille syntyi esikoinen rv 39 ,terve vauva mitoin 2730g/47cm ja ei mitään ongelmia, eikä painon tai muunkaan takia seurannassa. pisteetkin oli synnärillä 9 :)

Että nyt vaan yrität olla murehtimatta asiattomista kommenteista, tai vaihtoehtoisesti soitat neuvolaan ja kysyt mitä kätilö niillä sanoilla tarkoitti! todella asiatonta kommenttia kätilöltä! Tiedän itsekkin että kaikki mitä "hoitohenkilökunta" suustaan päästää raskaana olevalle naiselle on tärkeää, itse tällä hetkellä odotan pääsyä uuteen ultraukseen sikiön munuais altaan takia ja kyllä on itketty, vaikka kaikki toitottaa että mitään huolta ei ole.. mutta eipä toitottanut ultraava kätilö vaan totes et "kylhän yhdelläkin munuaisella toimeen tulee.."

• Iloinen Wiivi

Minulla oli aikas täsmälleen samanlainen tilanne, sillä erotuksella että ultran teki ammattitaitoiselta vaikuttanut lääkäri, joka ei ollut tippaakaan huolissaan ;-)
      Painoarvio oli vähän alakäyrän yläpuolella, mutta vauvelin syntymäpainon tietäen todellinen paino on tuossa vaiheessa ollut varmasti huidellut alakäyrällä.

Minäkin jouduin ultraan ruokavaliolla hoidetun raskausdiabeteksen vuoksi. Sf-mitta oli vielä rv 38 yläkäyrillä, kun vauva ei ollut laskeutunut, mutta romahti kyllä siten ennen rv 40:tä reilusti keskikäyrän alle kun jälkikasvu asettui lähtökuoppiin. Neiti oli syntyessään rv 40 3 varsinainen hernekeppi: 2,9 kg ja 51 cm. Mutta täysin terve, 9 pisteen vauva!

Nyt 1 v 3 kk neiti on edelleen hoikka mutta perusterve iloinen ipana, jolla ei mitään atooppista ihottumaa pahempaa vaivaa ole ollut.

• isomahapikkubeibi

Mulla oli valtava maha ja sf-mitta aina todella suuri viikkoihin nähden. V35 lääkäri arvioi lapsen syntymäkooksi 3500g. Synnytykseen mentiin rv38 0 jolloin lääkäri ultrasi ja mittasi kooksi 3200g ja sanoi että nyt ei stemmaa, vauva on takuulla paljon suurempi. Kaksi tuntia myöhemmin vauva syntyi 2600g :) Eli mulla myös helkkarin iso maha ja pikkuruinen terve vauva!

• --------------------

no tuo sf mitta nyt on mikä on, vaihtelee mittaajan mukaan. mun tyttö 2830 rv 41 ja terve tirriäinen hän on! tietty jos sulla on joain ongelmia sokerin kanssa on hyvä et seurataan, mut ei se koko ratkase et kaikki olis hyvin :) tsemppiä loppuodotukseen!! ja yritä olla murehtimatta liikoja!

• norre84

juu sokerit on aina välillä yli rajojen, kylläkin johtuen siitä että olen syönyt silloin jotain hiilaripitoisempaa...mutta olen siitä neuvolassa sanonut ja he sanoivat vaan että turhaan sitä murehtia jos tietää syöneensä jotain mikä nostattaa verensokerin yli raja-arvojen...rv 28 4 mulla oli painoarvio ultra 1200g-1300g ja tosiaan nyt 38 3 oli se 2700g EHKÄ LÄHEMMÄS 3000g kun se kätilö sanoi että on vaikea mitata vatsan ympärystä. olin eilen kyllä aivan paniikissa että vauvalla ei ole kaikki hyvin ym. kun meille tuli kätilön kanssa "pieni" kielimuuri....hän puhui huonoa suomea ja tosiaan sanoi että on varmaan jotain onkelmaa.... ei noin saisi mielestäni pelotella ellei asiasta ole aivan varma.kun istukan virtaukset ja sydänkäyrä oli ok ja vauva liikkuu kuitenkin päivittäin aamulla, päivällä, illalla...ehkä nykyään hieman vähemmän koska nukkuu ja se on lähinnä sellaista muljaamista mikä on varmastikkin ok näillä viikoilla?!? kyllähän aina välillä tuntuu pieni jalkakin kyljessä :) mutta maanantaina uusi ultra. onkos muilla raskausajan diabeetikoilla ollut sokerien kanssa ongelmaa niin että vauvasta tuli pieni kokoinen mutta terve??? kiitoksia kun olette jaksaneet vastailla ja kertoa omia kokemuksianne, on helpottanut huomattavasti omaa oloa!!!!

• Iloinen Wiivi

Täytyy vielä lisätä, että synnärillä sattui (tai oli tarkoituksella satutettu?) samaan huoneeseen toinenkin raskausdiabetesta potenut nainen, jolla myöskin oli terve alle 3 kg vauva. Vertailimme sokeriarvojamme -hänellä suositusarvot olivat ylittyneet tiheämpään, ja insuliinihoidon aloitus oli ollut lähellä, minulla lähinnä aterian jälkeiset sokeriarvot silloin tällöin oli yli suositusten. Totesimme yhdessä, että jos meillä ei sokeriarvot edes joskus olisi olleet yli normien, lapsemme olisivat varmaan syntyneet painon puolesta keskosina :-)

• Momskis
        Iloinen Wiivi kirjoitti:

Täytyy vielä lisätä, että synnärillä sattui (tai oli tarkoituksella satutettu?) samaan huoneeseen toinenkin raskausdiabetesta potenut nainen, jolla myöskin oli terve alle 3 kg vauva. Vertailimme sokeriarvojamme -hänellä suositusarvot olivat ylittyneet tiheämpään, ja insuliinihoidon aloitus oli ollut lähellä, minulla lähinnä aterian jälkeiset sokeriarvot silloin tällöin oli yli suositusten. Totesimme yhdessä, että jos meillä ei sokeriarvot edes joskus olisi olleet yli normien, lapsemme olisivat varmaan syntyneet painon puolesta keskosina :-)

Minulla oli "raskausdiabetes" ekasta ja nyt tokasta.. En oikeasti usko et raskausdiabetekseeni,mutta noudatan toki nlan ruokavalio suunnitelmaa. Esikoinen syntyi 2700g ja terve ja mulla mukamas raskausdiapetes!

• jutdjkt
        Momskis kirjoitti:

Minulla oli "raskausdiabetes" ekasta ja nyt tokasta.. En oikeasti usko et raskausdiabetekseeni,mutta noudatan toki nlan ruokavalio suunnitelmaa. Esikoinen syntyi 2700g ja terve ja mulla mukamas raskausdiapetes!

Raskausdiabetes voi aiheuttaa myös sikiön kasvun hidastumista eikä vain makrosomiaa, eli yksi raskausadiabeteksen komplikaatio on istukan toiminnan heikkeneminen ja sen myötä sikiön pienikasvuisuus. Teidän vauvahan on ollut ihan normaalin kokoinen (ei siis LIIAN pieni), enkä tod tiedä sinun sokeriaineenvaihdunnastasi mitään, mutta periaatteessa vauvan sirous ei ole osoitus siitä etteikö raskausdiabetestä olisi ollut.

• sara88

Norre84, täällä sitä taas nähdään ;D
      Mulle kans sanottin pojasta että 40 vko paino arvio oli4,5kg! epäilivät ettei mahdu tulemaan siks mut käynnistettiin ja 3,7kg sieltä vaan onneks tuli, joten ultra heittelee aikalailla! ja eikö noilla viikoilla sitä rasvaa vasta kerry olan takaa? ;)

• Toffuliini

Hei.. Minullekki edellisessä raskaudessa tehtiin viikolla 37 painoarvio ja arvioitiin et vauvan paino olis 2900g, eli olis pitäny olla pieni vauva.. Mut sit ku synty ni oliki yli 4 kilonen, joten en usko et sun pitäis hirveen huolissaan olla.. Ja mulla on kans seurailtu verensokeria, koska ekassa raskaudessa epäiltiin raskausajan diabetesta..

• Ei vaan jummarra

Mitä se henkilökunta immeisiä pelottelee?! Viikoilla 37 2900g painoinen sikiö on erittäin normaalin kokoinen. Normaali syntymäpaino vaihtelee 2,5-4,5g, ja tuo teidän vauvelihan olisi tuon arvion perusteella lasketussa ajassa asettunut jonnekin lähemmäs 3,5 kiloa eli just eikä melkein keskiarvoon. Miten ihmeessä se on liian pieni?

• jjjvbnm

Mun vauva syntyi viikolla 38 ja painoi 2558 ja sai 9 pistettä väristä lähti toi yks piste:)) oli 2 päivää valohoidossa muuten kaikki oli ok:))

• ......

Mulla yksi lapsista arvioitiin ultrassa 3600 grammaiseksi ja muutamaa tuntia myöhemmin syntyi 4500 grammainen vauva. Toinen lapsista taas käynnistettiin rv 38 0, koska painoarvio oli 4300 (ja tuo 4500 grammaa painanut jäi jumiin synnytyksessä), mutta vauva olikin syntyessään vain noin 4 kg. Eli nuo ultran arviot voivat heittää aika lailla. Ja vaikka ei heittäisikään, niin sinullahan on tulossa aivan NORMAALIN kokoinen vauva. Jos on nyt tuon 2700 ja syntyy rv 40, niin on silloin noin 3 kg, mikä ei ole mitenkään liian pieni. Eli kun kaikki muukin näytti olevan hyvin, niin eiköhän kaikki ole kunnossa.

Ja jos kätilä puhui huonoa suomea, niin olisikohan hän tarkoittanut, että varmaan kaikki ON kunnossa?

• nppsi

Mulla oli rv38 0 painoarvio sama kuin sinulla 2700g. rv39 3 syntyi täysin terve ja hyvinvoiva 3100g tyttö. Tuttuni kaikki kolme poikaa ovat painaneet syntyessään 2800-2900g, kukaan ei yli kolmen kilon, ja kaikki olleet täysin normaalikokoisia. Huomaa, että riippuu suvusta minkä kokoisia vauvoja pidetään normaaleina ja mitä siitä poikkeavina. Minun norm. 3100g vauva oli tosi pieni kaverini 3500g vauvoihin verrattuina, ja ihmettelivät pientä painoa. Toisen tuttuni alle kolmekiloisiin verrattuna taas ihmettelivät että onpas sitten ihan "hyvänkokoinen" tyttö. Ja joka kerta tukevaksi kehuminen kuulosti siltä kuin vauvani olisi jotenkin normaalia isompi, vaikka lehtiä lukiessa saa huomata, että syntyneitten painot sijoittuvat keskimäärin 3,4-3,8kg tienoille.

• norre84

olin tosiaan tänään uudessa ultrassa jossa oli eri ultraaja, mutta hän vain katsoi ne virtaus äänet jotka oli ok. ei mitään muuta!!!! ei edes uutta painoarviota vaikka luki vielä itse paperista että aiempi ultraaja oli kirjoittanut siihen että epätarkka mittaus vatsan ympäriltä...olin aivan pöyristynyt että ensiksi minulle sanotaan että on joo jotain ongelmia ja nyt toinen ei edes katso painoa tai mitään muutakaan ja vielä kysyy vaan että mitä mieltä minä olen että kannattaako se käynnistää ennen LA 28.11... sanoin vaan että enhän minä sitä tiedä kunhan kaikki on kunnossa...no olisivat laittaneet uuden ajan to-pe mutta molemmat päivät oli täynnä niin antoivat uuden ajan juuri maanantaille jolloin olis LA...ja sanoivat että ellei ole itsestään syntynyt niin sitten varmaan käynnistellään silloin maanantaina....

• elä huolehdi liikaa

Esikoista veikkasivat 3,5-4 kiloiseksi neuvolassa ja syntyi raskausviikoilla 41 2 2820g painavana....nyt 10 kk vanha ja painaa vain 8,6kg enkä ole yhtään huolissani lapsesta eikä myöskään neuvola! On vaan isän puolelta geeninsä perinyt...

• norre84

moikka,tulin vaa ilmoittamaan että painoarvio meni tosi mönkään. terve tyttömme syntyi rv 39 3 24.11 ja paino yli 4kg että näin! kiitoksia kaikille jokka jaksoivat kirjitella tänne niistä oli paljin apua! oli meinaan aika hurja arvio,

• Ei hätäpäivää

Onnea koko perheelle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe