Voiko toipuva keliaakikko ottaa Retafer -rautavalmistetta?

rautaisannos

juttu on siis niin että on selvinnyt sairastavani keliakiaa, ja olen nyt jättänyt gluteenin pois ruokavaliostani.

Voiko keliaakikko käyttää Retafer-rautavalmistetta? kävin lääkeinfo-sivustolla katselemassa tuoteselostetta mutta en nyt saa selkoa että eihän siinä vain ole käytetty mitään gluteenipitoista ?

pakko alkaa rautaa nyt ottamaan, aloin ottaa monivitamiini/hivenaine -valmistettakin uudestaan (siinä ei ole gluteenia).

Eli jos joku tietää onko retafer keliaakikolle sopivaa ?

Ja onko siitä haittaa jos sitä ottaa näin tässä vaiheessa kun suolinukka ei varmastikaan ole täysin parantunut (jos lainkaan) ?

kun muistan lukeneeni että jos on mahahaavoja niin rautaa ei pitäisi ottaa, mutta mulla ei pitäis sellasia olla kuiteskaan mutta se nukkahan täytyy olla ihan surkees kunnos.

en oo viel mennyt gastroskopiaan, ja en tiedä menenkö. ainakaan en todellakaan aio syödä gluteenia tässä odotellessa, koska en tiedä kuinka monta kuukautta sinne joutuis jonottaan. en suostu kärsimään enää minuuttiakaan

2

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjfdajk

No jos olet gluteenittomalla ruokavaliolla monta kuukautta niin ei sun kannata gastroskopiaan mennä, koska suolinukka voi olla jo parantunut etkä saa diagnoosia. Sitä kautta et saa Kelalta korvausta etkä voi päästä kursseille jne. Joissain oppilaitoksissa pitää myös olla lääkärintodistus jotta saa gluteenittoman ruuan. Diagnoosin voi saada ainoastaan gastroskopian kautta joten keliaakikko et ole.
      Retaferia voit ottaa.

• maatisr

korvaus on olematon 21e kk .Sillä ei miehinen mies monta leipää saa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      177
      6512
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      923
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      849
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      240
      829
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe