Papit ulos yliopistoista!

Palstan aihetta läheisesti sivuten tämän päivän Aamulehdessä on piristävä puheenvuoro, jossa Itä-Suomen yliopiston terveyssosiologian professori Markku Myllykangas ja kliinisen fysiologian professori (emeritus) Esko Länsimies kommentoivat teologian asemaa yliopistoissa ja uskontojen sotkemista tieteisiin, nimeltä mainitaan useita kreationisteja.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194706435772/artikkeli/puheenaihe papit ulos yliopistosta .html

Kirjoituksessa on tietysti paljonkin tuttua, mutta on silti hyvä, että asiaa pidetään esillä: teologia (ja varsinkaan pappiskoulutus) ei todellakaan kuulu tiedeyliopistoihin ja kreationistit ovat riski mm. koulujen biologian opetukselle ja jopa lastenoikeuksille. Puolimatka on minunkin mielestäni aivan väärässä virassa.

En valitettavasti jaksa uskoa, että tämäkään kannanotto johtaa mihinkään, mutta hyvä, että Aamulehti ainakin antaa palstatilaa asialle.

24

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35

      Ateistit pois yliopistoista!
      Simppeliä.

      • Ei ketään henkilökohtaisen vakaumuksen takia pidä poistaa, mutta pappiskoulutus ei kuulu yliopistoihin eikä virheellistä tietoa kuten kreationismi pidä opettaa. Sitten, jos henkilö on kykenemätön erottamaan uskontoa ja tiedettä toisistaan, mennään sille vyöhykkeelle, jossa henkilön sopivuus tieteelliseen työhön on kyseenalainen.


    • kirkkohistoriaa

      Eikös teologian opiskelu ole nykyään lähinnä jotain kirkkohistorian ja muinaiskielten ja sen sellaisen opiskelua?

      • Usein on ja sitä työtä voitaisiin mainiosti jatkaa muissa tiedekunnissa.


    • Navajo Kynttilä

      Olisiko saatava vaihtoehtolääketiede yliopistoihin - miten rukouksella parannat lähimmäisesi?

      • Apo-Calypso

        Vertaileva "rukoustiede"? Kuinka paksu ja pitkä rukouksen täytyy olla, jotta raajansa tai silmänsä menettäneet saava raajansa ja silmänsä takaisin?

        Toimisiko voodoo oikeiden rukouksien avulla jos voodoo-nukkeen tökityt neulat ovat kastettu aitoon jeesuksen vereen (ks. ehtoollinen).?

        Olisiko orjuus sittenkin hyväksyttävää, jos orjien pitäjät rukoilisivat kiivaasti kaikkien ruoskimisten jälkeen?

        Olisiko pedofilia hyväksyttävää, jos rukoilisin oikin kovasti anteeksiantoa jokaisen lasten kuopimisen jälkeen, ja lahkoni vanhemmat olisivat valmiita antamaan "silkasta sympatiasta" anteeksi minulle ja itselleen?

        Siinäpä pohtimista jaakopille ja muille vastenmielisille valehteleville vajakeille.


    • 576675675675675767

      Onhan sitä parapsykologiaa vinguttu korkeakouluihin joissakin piireissä jo pitemmän aikaa.

    • Möttöskä 1

      Olen Aamulehden kanssa tuosta perusasiasta aika pitkälle samaa mieltä. Pappiskoulutus pitäisikin antaa herätysliikkeitten ja -järjestöjen yhteiseksi huoleksi. Papin virka ei tarvitse olla akateeminen sillä henkilökohtainen uskohan on tärkeintä.

      Muu siinä AL:n jutussa sitten olikin pelkkää ateistien päätöntä propagandaa, ilman todisteita tietenkin. Kuinkas muuten.

      • Oho, olen samaa mieltä ensimmäisestä kappaleestasi.


    • Yliopiston opetukseen olisi todella tehtävä monia muutoksia. Erityisesti huomiota olisi kiinnitettävä siihen, että kaikkien professorien ja opettajien tulisi olla elävässä uskossa, jotta he voisivat opettaa opiskelijoita käsittelemään opiskeluaihettaan terveellisen ja totuudenmukaisen elämänkatsomuksen mukaisesti

      Lääketieteen opiskeluihin tulisi lisätä rukouksella parantamisen linja sekä homoseksuaalisuudesta eheytymiseen tähtäävä linja.
      Psykologian tai filosofian tulisi sisältää myös kasvatusta ateismista vapautumiseen ja oikean terveellisen elämänkatsomuksen löytämiseen.
      Biologian opetksen tulisi vahvistaa uskoa Raamatun luomiskertomukseen ja sen tulisi selkeästi tuoda esiin evoluution harhat ja valheet

      Tässä muutamia korjausehdotuksia yliopistokoulutukseen. Toivottavasti opetushallituksesta joku lukee nämä ja ryhtyy toimenpiteisiin muutoksen aikaansaamiseksi.

      • LaD

        Oletpas vitsikäs kaveri :"D


      • pekka-

        No niin, nyt paljastui että "Jaakob" onkon vain trolli, joka parodioi kreationistia.
        Kukaan ei voi oikeasti olla tuota mieltä.


      • 9879797979779897878

        Taidat ollakin Niilo Paasivaara :-D


      • 9879797979779897878
        9879797979779897878 kirjoitti:

        Taidat ollakin Niilo Paasivaara :-D

        korjaan: Taidat ollakin Niilo Paasivirta :-D


      • 12

        Nyt tuli sellainen tursahdus Jaakobilta, että on pakko vetää johtopäätös: Jaakob onkin vain kretua parodioiva trolli.


      • asianharrastaja
        12 kirjoitti:

        Nyt tuli sellainen tursahdus Jaakobilta, että on pakko vetää johtopäätös: Jaakob onkin vain kretua parodioiva trolli.

        Sääli. Oikeita kreationisteja on taas yksi vähemmän. Tai ehkä usempikin, koska trolli harvoin lähettää vain yhdellä nimellä.


      • sivusta seuraaja
        pekka- kirjoitti:

        No niin, nyt paljastui että "Jaakob" onkon vain trolli, joka parodioi kreationistia.
        Kukaan ei voi oikeasti olla tuota mieltä.

        Agreed, ei kukaan. Täyttä hulluutta jos joku oikeasti on tuota mieltä. Itkisin varmaan ihan oikeesti jos tuo osoittautuisi miksikään muuksi kuin trolliksi


    • Nv-liitto

      Joo, hiljennetään ja alistetaan vaan kaikki jotka uskaltavat edes vähän kritisoida evoluutioteoriaa! Siperiaan ne, jotka meidän ylivertaisen virheetöntä evoteoriaa kiistää!

      • vaatimme!

        Me vaatimme että yli-opistoissa opetettaan tasa- verosesti siittä flakistonista ja eetteristä kans!


      • Evoluutioteoriaa saa kritisoida vastaisuudessakin, mutta tieteen metodologian puitteissa kiitos.


    • lunta tupaan

      Malttia puhdistusintoon

      Acatiimi 1/2011

      Esko Länsimies ja Markku Myllykangas tarjoavat meille eriskummallista tulkintaa länsimaisen kulttuurin historiasta. Heidän mielestään usko siihen, että maailmankaikkeus on älykkään olennon suunnittelema, syntyi vasta viime vuosisadalla Yhdysvalloissa. Todellisuudessahan jo Sokrates ja Platon kannattivat sitä. Kokeellisen luonnontieteen vallankumous toteutettiin tämän uskon varassa; mm. Kopernikus, Kepler, Galilei, Isaac Newton, Michael Faraday ja James Clerk Maxwell rakensivat tutkimuksensa sen vakaumuksen varaan, että maailmankaikkeudesta on mielekästä etsiä lainomaista järjestystä, koska se on älykkään olennon luomusta.

      Jos usko maailmankaikkeuden perimmäiseen järjellisyyteen on taikauskoa ja yliopistot pitäisi puhdistaa siitä, niin mitä jää jäljelle? Pitäisikö kreikkalaisen antiikin ja kokeellisen luonnontieteen vallankumouksen pääteokset hävittää kirjastoista ja kieltää niiden käsittely? Pitäisikö meidän kaikkien Myllykankaan ja Länsimiehen tavoin aktiivisesti unohtaa antiikin ja kristinuskon merkittävimpien tutkijoiden merkitys länsimaiselle kulttuurille?

      Yliopistojen puhdistamista kaikesta jumaluskoon viittaavasta yritettiin toteuttaa ateistisessa Neuvostoliitossa. Seurauksena olivat maailmanhistorian laajimmat ja verisimmät tiedevainot. Tieteellisen keskustelun taso romahti keskustelun ja kritiikin vapauden kieltävässä ilmapiirissä. Puhdistusten oikeuttamisessa käytettiin samaa ”taikauskon retoriikkaa”, mitä Länsimies ja Myllykangas suosivat. Mm. genetiikan tutkimus kiellettiin ja sen edustajia erotettiin viroistaan, vangittiin ja jopa tapettiin, koska genetiikan katsottiin edustavan ”papillista taikauskoa”. Genetiikan teoreettisia rakennelmia verrattiin ”uskonnollisiin käsityksiin kuolemattomasta sielusta”. Andrei Saharovin mukaan pelon lamauttama tiedeyhteisö ”antoi yksimielisen tukensa” silloinkin kun puhdistusintoilijat ” puhuivat järjettömyyksiä”. (Lähdeviitteet kirjassa Tiedekeskustelun avoimuuskoe, jossa asiaa käsitellään tarkemmin.)

      Länsimiehen ja Myllykankaan tunteenomainen retoriikka nivoutuu uusateismin mustavalkoiseen kysymyksenasetteluun: joko olet kanssamme samaa mieltä, tai sinun ajatuksiasi ei tarvitse ottaa vakavasti. Ranskalainen evolutionisti Thomas Lepeltier arvioi, että tällainen lähestymistapa vie meitä kohti yhteiskuntaa, jossa kaikki vallitseviin tieteellisiin teorioihin kohdistuva erimielisyys on kadonnut.
      Tieteen itsekriittisyys perustuu tieteentekijöiden väliselle kriittiselle keskustelulle, jossa omat perususkomukset altistetaan vastakkaisten näkökantojen tarjoamalle koettelulle. Edustamamme dialogisen pluralismin mukaan kukin tieteentekijä tekee tutkimustaan avoimesti omien perimmäisten uskomustensa varassa ja altistaa näkemyksensä toisenlaisista lähtökohdista tutkimustaan tekevien tieteentekijöiden kritiikille, jolloin niiden kriittinen arviointi tulee mahdolliseksi. Tiedeyliopistoa ei ole ilman älyllistä dialogia.

      Tapio Puolimatka Matti Leisola
      professori professori
      Jyväskylän yliopisto Aalto-yliopisto

      http://www.tapiopuolimatka.net/78

      • Esitettiinkö tuossa ensimmäistäkään syytä, miksi pappiskoulutusta olisi syytä jatkaa tiedeyliopistoissa? No ei

        Esitettiinkö tuossa ensimmäistäkään perustetta miksi kreationismi olisi jotakin muuta kuin pelkkää taikauskoa? No ei

        Esitettiinkö tuossa ensimmäistäkään perustetta miksi tieteen metodologiaa olisi muutettava ja ovet avattava herrojen edustamalle taikauskolle? No ei

        Leisola ja Puolimatka esiintyvät marttyyreina antaessaan kuvan, että kirjoituksessa olisi kyse Neuvostovenäjän kaltaisesta puhdistuksista, kun kyse on lähinnä rationaalisesta resurssien käytöstä. Yliopistojen resurssit ovat niukat, joten miksi ihmeessä niitä pitäisi tuhlata uskonnolliseen puuhasteluun?
        Teologinen tiedekunta voidaan mainiosti jakaa osiin siten, että pappiskoulutus poistetaan kokonaan ja muu toiminta jaetaan muihin tiedekuntiin. Kyse ei suinkaan ole "yliopistojen puhdistamista kaikesta jumaluskoon viittaavasta" kuten Leisola ja Puolimatka asian esittävät vaan sen poistamisesta yliopiston opetuksesta ja tutkimuksesta. Yksityishenkilöinä ihmiset ajatelkoot mitä lystäävät. Papin ammatti ei edellytä yliopistotasoista koulutusta eikä sen uskonnollinen luonne sovellu yliopistoihin, ei ole soveltunut pitkiin aikoihin. Uskonnonfilosofiset teokset voisivat jatkossakin olla yliopistojen kirjastoissa mm. historian- ja filofosofian tutkimuksen materiaalina, eikä historiaa tarvitse muutenkaan kieltää.

        Leisola ja Puolimatka esiintyvät uhreina eivätkä sano mitään omista rooleistaan Suomessa kansainvälisesti yhä verrattain suositun kreationismin puolestapuhujina. He eivät näe omaa vastuutaan niistä vahingoista, joita kreationismi tuo yhteiskunnalle, erityisesti kouluopetukselle. Puhuessaan "toisenlaisista lähtökohdista" (tai "dialogisesta pluralismista") he tarkoittavat tosiasiassa sitä, että tieteellinen metodologia pitäisi rikkoa heidän edustamansa kristillisen uskon yliluonnollisine selityksineen hyväksymiseksi tieteellisessä työssä kelvolliseksi lähtökohdaksi. Uskonnon "tieteellistämiseksi" pitäisi siis luopua hyvin toimivasta tieteen metodologiasta ja luopua tieteellisen tiedon arvioitavuudesta.

        Jo sellaisen vaatiminen on täydellisen absurdia ja röyhkeydessään uskomatonta!

        Se, ettei L&P:n taikausko taivu tieteen vaatimuksiin ei ole tieteen vaan heidän edustamansa taikauskon itsensä vika.


    • Ällistynyt

      Jossain radio-ohjelmassa haastateltiin ainakin toista (en muista kummasta oli kyse) noista "yliopistopappiskoulutusta" kritisoineista korkeimman muodollisen koulutuksen saaneista henkilöistä. Olin ällistynyt haastateltavan kielenkäytöstä, sillä jos kuultu olisi ollut luettavissa joltain keskustelupalstalta, niin mieleen olisi kyllä lähinnä tullut, että sellaisen tekstin takana voisi olla ehkä joku teini-ikäinen työtön kaljoitteluun keskittynyt koulupudokas. - Jos yliopisto'tiedettä' haluttaisiin 'puhdistaa', niin mihin tarvitaan vaikkapa sosiologiaa tai edes psykologiaa, entä kirjallisuuden tai musiikin historiaa, saati poliittista historiaa yms. - Olen joskus ennenkin pohdiskellut sitä, että yhteiskunnassamme on ollut mahdollista päästä sangen vastuullisillekin paikoille aika kapea-alaisella taustalla. Ajatellaan vaikka sitä, että ylioppilaaksi on voinut ainakin aiemmin päästä esim. matematiikalla, aineella ja parilla kielellä. Ei ole tarvinnut tietää (paitsi ehkä muiden aineiden yhteydessä muodollisesti läpäisyperiaatteella ohittaen) varsinaisesti oikeastaan mitään esim. psykologiasta, filosofiasta tai biologiasta eikä välttämättä juuri luonnontieteistäkään. Jos sitten jatko-opiskelu on ollut mahdollisimman kapea-alaisesti vaikkapa jotain koneenrakennusta, matematiikkaa tai laskentatointa, niin jos yksilö on sitten edennyt elämässään ilman erikoisia vastoinkäymisiä, niin herää kysymys tuollaisen yksilön sisäisen henkisen elämän ja rakenteen todellisuuksista.....?

      • En ole tuota haastattelua kuullut, mutta ehkä tuossa vastauksessasi hieman paistaa halu pitää uskonnot samantyyppisen keskustelun ulkopuolella kuin mitä muihin maailmankatsomuksiin liittyen on totuttu käymään. Esim. poliittisia mielipiteitä kohtaan kielenkäyttö ollut aina paljon ronskimpaa, kun taas uskontoja on totuttu käsittelemään silkkihansikkain.

        Lehtikirjoitus oli tietysti hieman provosoiva, mutta sisällössä on kuitenkin vinha pointti: miksi pappiskoulutuksen pitäisi kuulua resurssipulasta kärsivän yliopiston tehtäviin, kun yhteiskunta muuten moniarvoistuu ja kirkon ja valtion liitto muutenkin ohenee jatkuvasti? Papin ammatti on katsomuksellinen eikä se edellytä akateemista koulutusta t.s. jokin kristillinen oppilaitos voisi tarjota aivan sopivan pohjan.

        Luonnontieteiden puolella uskonnoilla ei sitten ole sitäkään vähää tekemistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      89
      8226
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      91
      6342
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6233
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4821
    5. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      44
      3284
    6. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3265
    7. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      2892
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2819
    9. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      48
      2770
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      49
      2750
    Aihe