Voiko uskova olla ylpeä? Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon, sanoo Sana.
Entä voiko uskova olla ylpeä Jeesuksesta? Ei voi. Tai voi tietenkin olla ylpeä Jeesuksesta, mutta se on lihallista ylpeyttä, joka ei ole Jumalasta. Jumalan Hengessä ei ole ylpeyttä. Mikään ei ole vastenmielisempi uskomattoman ihmisen silmissä, kuin Jumalastaan ylpeilevä uskova. Pyhä Henki ei tee ylpeäksi, vaan nöyräksi, sellaiseksi, joka asettuu samalle tasolle kanssaihmisten kanssa ja on nöyrä Jumalan edessä.
Ylpeys
9
92
Vastaukset
Tuosta kun ottaa Jumalan pois niin sopii hyväksi opiksi kaikille.
Tällä palstalla on joitain arvostelemiasi ylpeileviä uskovia, jotka vielä korottavat itsensä muiden yläpuolelle mm. Jaikal ja Il-Mari.Peku
En osoittanut tätä erityisesti kenellekkään, enkä halua arvostella ketään. On vaan huomannut, että ylpeys ei toimi uskossa. Uskomattomat vaan tahtoo kiertää kaukaa nokka pystyssä kävelevät uskovat.jari-pek-ka kirjoitti:
Peku
En osoittanut tätä erityisesti kenellekkään, enkä halua arvostella ketään. On vaan huomannut, että ylpeys ei toimi uskossa. Uskomattomat vaan tahtoo kiertää kaukaa nokka pystyssä kävelevät uskovat."Uskomattomat vaan tahtoo kiertää kaukaa nokka pystyssä kävelevät uskovat."
Suhtautuminen on yksilöllistä kellä tahansa "normaalilla", mihin tahansa pöyhkeilijään.
Annetaan hehtaari tyhjää tilaa leuhkijalle, vaikkei se sitä haluaisikaan.
"Mikään ei ole vastenmielisempi uskomattoman ihmisen silmissä, kuin Jumalastaan ylpeilevä uskova"
Ei se noin ole. Ei alkuunkaan. Aloittaja on käsittänyt asian aivan väärin.
Jokainen kansalainen saa olla ylpeä ideologiastaan ja sen merkkihenkilöistä. Siinä ei ole mitään vikaa.
Kristityn virhe tulee esille suurenmoisena pöyhkeytenä ja joka näkyy tälläkin palstalla. Pöyhkeys johdattaa kristittyä yli-ihmisrooliin. Hänen luulotteluunsa paremmasta ihmisrodusta kuin muut. Eikä se tähänkään pääty. Kristitty kuvittelee olevansa toisenkin kristityn yläpuolella.
Edelleen huono itsetunto johtaa kristityn käytöstä agressiivisyyteen ja yltiöpäiseen alemmusskomnpleksiin. Monet heistä vajoavat "minua vainotaan" kompleksiin.
Kristitty ei voi itselleen mitään. Oppi tekee hänestä sellaisen.
Myönteinen poikkeus ovat palstan ei-kolminaisoppineet. Heidän ei tarvitse valehdella oppikirjaansa raamattua vastaan ja ovat kai siksi valoisampia luonteita.
Ero jeesusonjumalauskoviin on silmiinpistävä myönteisyydessään.Luulen että ylpeys on aika salakavalaa, niin kuin myös katkeruus. Näistä on hyvä tehdä parannusta vaikka päivittäin jos havaitsee itsessään - uskova siinä kuin uskosta osatonkin.
"Mikään ei ole vastenmielisempi uskomattoman ihmisen silmissä, kuin Jumalastaan ylpeilevä uskova" Tätä kannattaa kysyä uskosta osattomilta.Kyllä, toit asian hyvin esille. Katkeruuden voi tosiaankin liittää ylpeyteen. Minäkin olin aikanaan katkera Jumalalle. Olin siis ylpeä ja halusin itselleni jotakin, mitä Jumala on jo Sanassaan luvannut, mutta tahdoin sen omilla ehdoillani ja rukoilin Jumalaa tekemään niin tai noin. Olin ylpeä.
Mutta kun nöyrryin ja lakkasin pyytämästä itselleni ja aloin kyselemään Jumalan tahtoa elämässäni, enkä tuputtanut enää omaa tahtoani, niin asiat alkoi selviämään. Aloinkin kiittää ainaisen anomisen sijaan ja rukoilla niitä asioita, joita Jumala sydämelle laskee. Voin sanoa, että mun rukouslista lyheni paljon ja taakka keveni, tai oikeastaan otettiin pois. Rukous ei ole minulle enää Herran kuorma.
-
>Tätä kannattaa kysyä uskosta osattomilta. <
Minäkin olen joskus ollut uskosta osaton, joten puhuin myös omasta kokemuksestani.
- Jumalan lapsi
No eihän uskova voi olla ylpeä, joka haluaa mennä tuhon tilaan tai menee, putoaa sieltä hyvin alas. Nöyriähän meidän kuuluu olla.
Ja kaikki kunnia kaikesta kuuluu yksin Jumalalle ei yhdellekään ihmiselle. Jos me yritämme ottaa itsellemme kunnian putous tulee taas. Amen. siunausta
Jos minä kerskaan, kerskaukseni olkoon Herra."Jos minä kerskaan, kerskaukseni olkoon Herra."
Jännä miten kerskailukin ulkoistetaan herralle. Tuosta sanonnasta saa käsityksen, että lupa on tullut ylhäältä olla pöyhkeä, ikään kuin uskova itse olisi tahdoton olento ottamatta huomioon muita ihmisiä
-enhän MINÄ kerskaa vaan Herra...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama837391Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1136072Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1494240Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2252916Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?362870Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782846Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta852560Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902298- 1862209
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431686