äimänä!

*ex om.hoitaja*

Äitini on yli 90-vuotias monisairas ymp. vrk. valv. palvelutalon asukas, käyn yleensä iltaisin auttamassa syöttämisessä häntä, kun kaikistellen ei pysty itse syömään, kun on jo niin huonokuntoinen/ väsynyt.

Hoitajat kertovat yleensä aina päivän tapahtumat...onko syön, vointi yms. asiat ja minusta se on hieno asia.

Tässä hoitopaikassa on tosi kivat hoitajat, paria hoitajaa lukuunottamatta, jotka nyt tässäkin minua "nyppii"

Tulin syöttämään, kys. hoitaja kertoi että äiti ei ollut syönyt / juonut mitään eilisen illan käynnin jälkeen ( 24h)
oli ollut niin väsynyt, pyöritellyt päätänsä ja suuhun ei olleet saaneet mitään laitettua, oli liian haastava hoidettava, olisi kuulema pitänyt olla kaksi hoitajaa syöttämässä, eikä siihen ole mahdollisuutta...
kuuntelin aivan ällikällä, enkä saanut sanottua mitään....kuitenkin minä sain syöettyä äidin ihan hyvin, kun pitelin toisella kädellä päätä paikallaan ja toisella syötin ja hyvin söi, äiti sanoi vielä että on kyllä kova nälkä! ei kyllä mikään ihme!

Olen luottanut siihen, että äiti saa hyvää hoitoa johon kuuluu mm. ruoka, mikä on kaiken a ja o , mutta mitä vielä...

Olen itse jo eläkkeellä, hoidin äitiäni kotona 8 v. siihen asti mihin kykenin omilla voimavaroillani, nyt kuitenkin aion käydä useammin, siis kaksi kertaa pv. syöttämässä häntä, en enää luota että äiti saa ravintoa tarpeeksi, minusta on jo liian pitkä ruokaväli yön aikaan ( äitilläni on diabettes) kun on 12 h iltapalan ja aamupalan väli, en usko että mitään ei saada syötettyä/ juotettua jos halua on edes yrittää, onhan se tietenkin helppo hoidettava, kun ei tartte vaihtaa vaippojakaan, kun ei mene nesteitäkään vrk. mitään.
En tarkoita, että kaikki hoitajat olisivat noin vastuuttomia, mutta pari kys. hoitajaa ja voi herranjestas jos nämä suharit sattuu vielä samaan ilta vuoroon, olen nähnyt yhtä sun toista....

Nyt otan asian käsittelyyn os.hoitajan ja om.hoitajan kanssa, kerron kaiken kokemani, onko tuo 24h ravinnotta pitäminen jo heitteillejättöä?
Joka tapauksessa näin ei saa tehdä enää äidilleni, kerron että jos häntä eivät saa syötettyä, niin minut voi hälyyttää vaikka päiväksi istumaan ja syöttämään / juottamaan hänen vierelleen, minulla on aina aikaa äidilleni, mutta aiemmin ei ole tullut mieleenikään, että tälläistä voi olla, koska päivällä on kuitenkin hoitajia töissä monta kertaa enempi mitä illalla ja mitä varten hoitajat sitten ovat töissä, jos ei sitä tärkeintä hoitoa anneta RAVINTOA ?

Vaikka tiedän ja ymmärrän, että hoitajia on vähän, mutta kuitenkin ne kaikista huonokuntoisemmat ja "haastavimmatkin" hoidettavat on hoidettava!

18

313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoi_ta_ja

Ihmistä ei voi voi eikä saa syöttää väkisin jo tukehtumisvaaran takia. Jos äitisi ei avaa suutaan, eikä suostu nielemään niin mitä mielestäsi hoitajien pitäisi tehdä. Työntää väkisin ruokaa ja juomaa, vai mitä. Äitisi on päättänyt olla syömättä ja juomatta, mutta kun sinä tulet , hän sinun mieliksesi syö ja juo.

• Vanha pieru

Olen jossain määrin samaa mieltä. vanhusta pitää kuunnella, ottaa hänen toiveensa ja tunteensa huomioon. Jos hän kieltäytyy syömästä, ei häntä saa väkisin syöttää. Jos on yhden vrk:n vaikka syömättä, seuraavana päivänä saattaa maistua. Ruokahaluttomuuteen voi olla monta syytä. Aina ei ole vika hoitajissa.

• Vanha pieru

Ei päivällä ole hoitajia monta kertaa enempi kuin illalla. Jos sinulle on mahdollista käydä syöttämässä äitiäsi, käy toki. Tällöin varmistat että äitisi saa yksilöllisen ja rauhallisen ruokahetken.
      Ja eikö hälytys ole tehty jo nyt kuvaamastasi tapauksesta päätellen.

• hengitystieltä

Jos vanhus kieltäytyy ruoasta, kyse ei ole ravinnotta pitämisestä. Siinä ei kaksikaan hoitajaa auta, jos vanhus roikottaa päätään ja pitää huulet yhteenpuristettuina. Suuta ei voi avata väkisin, ja vaikka suuhun saisi ruokaa tai juomaa ilman että vanhus osallistuu syömiseen, ruoka voi päätyä keuhkoihin.

Omaiselle voi olla vaikea hyväksyä syömättömyys ja lähestyvä kuolema.

• hölmö omainen

Koittaka nyt uskoa että ei laioksissa voida pittää kauan ihmisiä hengissä väkisin.Kun tota ikääkin on jo noin paljon.Ennen syötettiin ja laitettiin tiputuksiin se oli ennen ei 2011 enään.Ei kuivuminen tee kuulema kipeää sanoo semmoinen joka sen on kokenut.

• ex om.hoitaja

En tarkoitakkaan mitään pakkosyöttöä ja tiedän, että äitini ei syö mitään pakolla, ihan turha yrittääkkään.
      Kuitenkin jo hoitajan asenne, kun menin syöttämään kertoi kaiken, tarjottimella maitomuki ilman "nokkaa" neste ei mene ihan noin vaan tavan mukista.
      Huomautus " tuskinpa nytkään mitään tulee tästä" jne.

Omaisena olen kyllä kuullut tuon maininnan "onkan hänellä ikääkin jo" mikä on jo loukkaus sinänsä, ihan niinkuin ikään katsotaan hoivan määrä ja laatu ja tarvitseeko yleensä elää enää...nämä on hoitajien kommentteja!

Omaisena olen valmistautunut läheiseni kuolemaan jo pitkään ja hyväksyn luonnollisen kuoleman, (näin äitinikin on sanonut, että hän haluaa LUONNOLLISEN KUOLEMAN) mutta en hyväksy sitä, että jätetään hoitamatta!

• hoi_ta_ja

Et näköjään ymmärtänyt. Väkisin ei voi syöttää jos äitisi ei halua syödä. Se ei ole hoitamatta jättämistä!

• myös hoitaja

Olen huomannut samaa välinpitämättömyyttä hoitajilta, paljon on hoitajia väärällä alalla, oma hyvinvointi on etusijalla ( missä matalin aita siitä yli ) katsotaan mikä on helpointa ja jos on mahdollista vaan siitä laistetaan...ihan hoitajana voin tulla tähän mukaan!

Moni kauemminkin hoitoalalla ollut näyttää, että on jo leipiintynyt työhönsä ja sitten jos tällainen vielä opastaa nuorempia "väärällä" asenteella niin voivoi...
      meitä hoitajiakin on moneen kelkkaan...ikävä kyllä!

Hoitajienkin pitäisi omaista taito "hypätä hoidettavan asemaan" miltä minusta tuntuis jos tehdään näin tai näin...ja miten haluais itseään kohdeltavan samassa tilassa...

On kiva kun pystyt osallistumaan äitisi hoitoon jo ruokailutilanne on suuri apu kun omaiset käy avustamassa, siitäkin jäävä aika on monesti kallis aika jollekkin toiselle, ( jos se osataan hyödyntää)

• hölmö omainen

Juu en minäkään halua nälkä ja jano kuolemaa omaiselleni .Tämän minkä kirjoitin on minullekkin hoettu ja olen myös odottanut koska tulee se soitto että häntä ei enään ole.Olen myös loukkaantunut tästä.Tiedän myös että jossain hoitopaikassa ollaan ylpeitä jos saadaan hoitaa ikäihmisiä pitkänkin iän saavuttaneita.

• Vanha pieru

Silloin kun vanhuksen elämänkaari alkaa lähetsyä loppuan hidastuvat myös elintoiminnot ja kyllä vaan myös ruokahalu ja janontunne vähenevät. Kuinka moni arvelee jotta vanhus syö viimeisinä elinpäivinään ruoat ja juomat hyvällä ruokahalulla ja onko tätä syömättömyyttä ja juomattomuutta tarpeen hoitaa suoneen annettavalla tiputuksella, joka sinänsä ei ole tilanteessa mikään pelastus.

• j k

vai iin

• tyytyväinen omainen

Kun ihminen masentuu jota on yleensä hyvin myös vanhuksilla niin kuinkahan paljon tätä otetaan huomioon? Silloinkin alkaa syömättömyys sekä juominen loppuu.Onko tämäkin sitten sitä että saa alkaa kuolla kun on jo ikääkin?Kuinkahan paljon näitäkin vanhuksia on laitoksissa onhan kyllä heille järjestetty kaikkia ulkopuolista ohjelmaa mistä monikaan ei edes välitä.Minun omaisellani on vielä ollut erittäin hyvä ruokahalu ja saanut monipuolista ruokaa.

• Vanha pieru

Mielenkiintoinen kysymys. Totta on että syömättömyys ja juomattomuus voivat kuvantaa myös masennusta laitosvanhuksella. Ei ole kyse siitä että "annetaan lupa kuolla". Totta kai pitää yrittää hoitaa masennustakin jos kyse syömättömyyteen ja juomattomuuteen oletetaan olevan joku muu, esim masennus eikä normaaliin elämänkaareen kuuluva vanhuuden raihinaisuus.

Kysymys kuuluuukin nyt, että miten hoitaisit laitosvanhuksen masennusta, siis muutoin kuin lääkkeillä? Kenelle laitosvanhuksen masennuksen hoito mielestäsi kuuluu ja mitkä seikat masennusta vanhukselle aiheuttavat?

• ex om. hoitaja

Tavallisesta poikkeavaa väsymystä on ollut jo toista viikkoa pitkälti, olen yrittänyt vihjata, jo viikko sitten, että voisivat ottaa pissanäytteen ( tuntosarveni vaistoaa ) lupasivat...seuraavana iltana hoitaja ilmoitti, että ei otettukaan näytettä, kun oli aamulla virkeä!
      Kuitenkin väsymys on jatkunut ja jatkunut....
      Eilen kysyin näytteen otosta jälleen...joo näyte on otettu ja se on positiivinen, lääkäri antaa jos antaa kuurin keskiviikkona kun on lääkärin kierto!
      EIPÄ TÄSSÄ MIKÄÄN KIIRE HOPPU OLE!
      Äidillä on ollut luultavasti tuo tulehdus jo viikkoja ja ei vieläkään ole mikään kiire lääkitykselle, ONKO TÄLLAISTA JOKA PAIKASSA
      ONKO TÄMÄ TAVALLISTA?
      Jos sinä menet lääkäriin ja saat diagnoosin tulehdukseen, varmaan vaadit HETI lääkityksen jo kipujen takia, mutta kun on kyseessä potilas joka ei itse osaa valittaa kipujaan se annetaan olla kipujen kanssa!

• Vanha pieru

Nykysin ei välttämättä pissatulehdukseen aloiteta antibiotteja jos ei ole oireita. Siis oireetonta positiivistakaan löydöstä ei välttämättä lääkitä. Vaarana liian herkästi aloitetuista kuureista on nämä moniresistenttien mikrobien kehittymiset.

• tyytyväinen omainen

Tätäkin on minun omaisellani ollut jo monta kertaa ja tulehdus tekee myös ikäihmisellä sekavuutta.Onko tämä sinun omainen ollut jo pitkäänkin laitoksessa?Olen kuullut että kun joutuu laitos hoitoon niin alussa on tätä visrsatietulehdusta vaipatkin saattavat tehdä tätä.Juu eihän sitä tutkita heti vaikka on lääkärikin saatavilla heti.Jos saisit hänen juomaan runsaammin niin sekin auttaisi asiaa minun omaiseni on nyt tämän huomannut mutta kun muisti pettää.

• tyytyväinen omainen

Me jotka nyt hoidamme omaisamma ja käymme laitoksissa heitä katsomassa ollaanko mietitty että olemme mielestämme kohta myös hoidettavia ehkä.Ei tulevaisuus näytä herkulta.En usko että olot ainakaan paranevat.

• Vanha pieru
        tyytyväinen omainen kirjoitti:

Me jotka nyt hoidamme omaisamma ja käymme laitoksissa heitä katsomassa ollaanko mietitty että olemme mielestämme kohta myös hoidettavia ehkä.Ei tulevaisuus näytä herkulta.En usko että olot ainakaan paranevat.

Ei varmaan parane. Mistä jatkossa riittää hoitajia ja hoitopaikkoja kaikille tarvitseville? Kuka meitä hoitaa kun on sen aika?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe