Osaisiko kukaan kertoa, kun lukemani perusteella olen ymmärtänyt , että seura saattaa ohjeistaa jäseniä laittamaan henkivakuutuksissa seuran edunsaajaksi?
Jos tällainen on totta, ihmettelen tämän moraalista oikeutta.
Käsitykseni mukaan henkivakuutus on yleensä sellainen, että edunsaaja on vaimo/mies lapset jne. juuri ne jotka menetyksen johdosta ehkä "tarvitsevat "
rahallista apua selvitäkseen.
Eikö henkivakuutusta näillä termeillä joskus mainosteta?
Miten koette moraalisella ajatuksella ,että onko oikein "pyytää" olla edunsaaja, koska seura ei ole kuitenkaan se "avuntarpeessa" oleva. Onko kyseessä vain rahan tuoksu?
Edelleenkin sillä epäilyksellä, onko seura missään tällaisia ohjeistuksia antanut.
Tulee vain nopeasti sellainen mieleen , että jos mikä tahansa "yhteisö", vaikkapa Parkanon naisompelijat ry pyytää jäseniään laittamaan henkivakuutuksessa edunsaajaksi mainitun, ei kyseessä ole mikään muu kuin raha.. mikä muu motiivi siinä voisi olla?
Henkivakuutuksesta..
56
156
Vastaukset
- 86868688
Kyllä. Todistajat ehdottavat että seura voidaan merkitä edunsaajaksi henkivakuutuksessa. Oheisessa linkissä on jopa kuva ja teksti vuoden 2009 vartiotorniin jossa aiheesta lukee.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/raha/
On moraalisesti väärin että seura edes kehtaa ehdottaa moista. Kun läheinen kuolee on perheellä tarve apuun, ei vartiotorniseuralla. Läheisiä tämä asia koskettaa, ei seuraa. Röyhkeää miten seura kehtaa edes ehdottaa tuollaista!
Huomattava on myös seikka miten vartiotornissa asioita käsitellään. Tuossakin on otsikkona "näin jotkut haluavat antaa". Tuollainen ilmaisu on usein seuran käyttämä. Se pehmentää hieman taka-ajatusta kun esitetään se ei suinkaan seuran pyyntönä vaan rivitodistajan silmin. - selvät sanat
Suojele perhettäsi
Se millä tavalla suojelee perhettään kuolemansa varalta, on henkilökohtainen asia, mutta Edward-niminen kristitty sanoo:
”Minulla on henkivakuutus kahdeksanhenkisen perheeni hyväksi.
Vaimollani on pankkitilini käyttöoikeus. Jos siis kuolen, hän voi nostaa tililtä rahaa. – – Minulla on testamentti perheeni hyväksi.
Jos kuolen, kaikki, mitä minulta jää, on vaimoni ja lasteni.
Kirjoitin testamenttini viisi vuotta sitten. Sen valmisti eräs asianajaja, ja vaimollani ja pojallani on siitä kopio.
Tein testamentissani selväksi, että sukuni ei tule puuttua hautajaisiini.
Minä kuulun Jehovan järjestöön. Jos siis hautajaisteni toimittamiseen on käytettävissä vain yksi tai kaksi Jehovan todistajaa, se riittää.
Olen keskustellut tästä sukuni kanssa.”
Tällaiset järjestelyt ovat tavallaan lahja perheellesi. Suunnitelmien tekeminen mahdollisen kuoleman varalta ei tietenkään ole samanlainen lahja kuin suklaakonvehtirasia tai kukkavihko. Se on silti osoitus rakkaudestasi. Se todistaa, että haluat ’pitää huolta niistä, jotka ovat huonekuntasi jäseniä’ silloinkin, kun et enää ole heidän luonaan.
Näin opastaa Vartsikka 1998 15/1 s.22- mko0
Mielestäni omalle perheelle suunnattu henkivakuutus on oikea lahja ja varmasti tarpeeseen. Hengelliselle perheelle suunnattu lahja menee mitä ilmeisimmin sitten seuran tilille, eikä samassa seurakunnassa oleville jäsenille.
Siis oma perhe ja "seuran" perhe (pankkitili) on vähän eri asia.
En saa vaan mitenkään näyttämään asiaa moraalisesti oikeana omassa mielessäni.. - sorry vaan
mko0 kirjoitti:
Mielestäni omalle perheelle suunnattu henkivakuutus on oikea lahja ja varmasti tarpeeseen. Hengelliselle perheelle suunnattu lahja menee mitä ilmeisimmin sitten seuran tilille, eikä samassa seurakunnassa oleville jäsenille.
Siis oma perhe ja "seuran" perhe (pankkitili) on vähän eri asia.
En saa vaan mitenkään näyttämään asiaa moraalisesti oikeana omassa mielessäni..En millään saa näyttämään moraalisesti oikealta sitä, että sinulta pitäisi saada hyväksyntä sille kuka rahat saa.
- 577557
sorry vaan kirjoitti:
En millään saa näyttämään moraalisesti oikealta sitä, että sinulta pitäisi saada hyväksyntä sille kuka rahat saa.
et kommentoinut minulle, mutta kommentoin silti. eihän mko0 ole vaatinut että hänen pitäisi saada päättää kuka saa rahat, tietääkseni.
itsekin pidän moraalisesti vääränä sitä että rikas seura kehtaa edes ehdottaa henkivakuutuksen edunsaajaksi itseään. rakastava seura kyllä kannustaisi toimimaan siten että läheiset ja perhe on henkivakuutuksen edunsaaja. kun perheessä jossa vaikka isä kuolee on toimeentulokin usein tiukoilla sen jälkeen. tässä henkivakuutus olisi joku turva.
seura on rahan anhe valehtelija. - awerbg
sorry vaan kirjoitti:
En millään saa näyttämään moraalisesti oikealta sitä, että sinulta pitäisi saada hyväksyntä sille kuka rahat saa.
Jos ymmärsit että tässä on kyse mko0:n hyväksynnästä asiassa, ymmärsit väärin. Sisäistä lukemasi, ennenkuin syytät.
- mko0
577557 kirjoitti:
et kommentoinut minulle, mutta kommentoin silti. eihän mko0 ole vaatinut että hänen pitäisi saada päättää kuka saa rahat, tietääkseni.
itsekin pidän moraalisesti vääränä sitä että rikas seura kehtaa edes ehdottaa henkivakuutuksen edunsaajaksi itseään. rakastava seura kyllä kannustaisi toimimaan siten että läheiset ja perhe on henkivakuutuksen edunsaaja. kun perheessä jossa vaikka isä kuolee on toimeentulokin usein tiukoilla sen jälkeen. tässä henkivakuutus olisi joku turva.
seura on rahan anhe valehtelija."tässä henkivakuutus olisi joku turva."
-tämä on minun käsitykseni henkivakuutuksista. Ei mikään ylimääräinen "lahjoitus".
mielipiteet on sallittu palstan säännöissä...tietääkseni. - lisäävalhettarahalla
tilanne on harvinaisen yksinkertainen. kumpi on suuremmassa rahantarpeessa ja hädässä perheen vanhemman kuoltua. vauras vt-seura vai se perhe?
yksinkertaisesti se perhe mitä todennäköisemmin. miten seura siis kehtaa edes ehdottaa itseään henkivakuutuksen edunsaajaksi. että pääsisi lisää levittämään valheitaa? - 32
mko0 kirjoitti:
"tässä henkivakuutus olisi joku turva."
-tämä on minun käsitykseni henkivakuutuksista. Ei mikään ylimääräinen "lahjoitus".
mielipiteet on sallittu palstan säännöissä...tietääkseni.jep. Se oikeus ei koske yksin sinua, ja viestien poistot eivät auta asiaasi. Koska olet poistattanut muiden viestejä, sinunkin viesteistäsi on ilmoitettu.
- 20
awerbg kirjoitti:
Jos ymmärsit että tässä on kyse mko0:n hyväksynnästä asiassa, ymmärsit väärin. Sisäistä lukemasi, ennenkuin syytät.
ei mitään väärinymmärrystä, mko0:lla vain on liian suuret luulot itsestään
- 11
ei siinä mitään väärinymmärrystä ole, mk0:lla vain on liian suuret luulot itsestään
- 10
viestisi on ilmoitettu asiattomaksi
- 8
lisäävalhettarahalla kirjoitti:
tilanne on harvinaisen yksinkertainen. kumpi on suuremmassa rahantarpeessa ja hädässä perheen vanhemman kuoltua. vauras vt-seura vai se perhe?
yksinkertaisesti se perhe mitä todennäköisemmin. miten seura siis kehtaa edes ehdottaa itseään henkivakuutuksen edunsaajaksi. että pääsisi lisää levittämään valheitaa?muiden raha-asiat eivät kuulu sinulle.
- tytyghghgh
8 kirjoitti:
muiden raha-asiat eivät kuulu sinulle.
"muiden raha-asiat eivät kuulu sinulle."
ei minä kantaa ottanutkaan yksittäiseen tapaukseen ja raha-asioihin vaan VT seuran menettelytapoihin. siihen että seura asettaa itsensä tärkeämmäksi edunsaajaksi kuin perheen - 14
tytyghghgh kirjoitti:
"muiden raha-asiat eivät kuulu sinulle."
ei minä kantaa ottanutkaan yksittäiseen tapaukseen ja raha-asioihin vaan VT seuran menettelytapoihin. siihen että seura asettaa itsensä tärkeämmäksi edunsaajaksi kuin perheen"ei minä kantaa ottanutkaan yksittäiseen tapaukseen ja raha-asioihin vaan VT seuran menettelytapoihin. siihen että seura asettaa itsensä tärkeämmäksi edunsaajaksi kuin perheen "
En löytänyt tuollaista mainintaa, kai sinulla on faktoja väitteellesi? - mko0
32 kirjoitti:
jep. Se oikeus ei koske yksin sinua, ja viestien poistot eivät auta asiaasi. Koska olet poistattanut muiden viestejä, sinunkin viesteistäsi on ilmoitettu.
en ole ylläpitäjä . En voi poistaa viestejä.
Mitä pahaa minä olen sanonut ,että viestini pitää poistaa?
- Rakas Äiti :)
Jeesus piti huolen äidistään
”Mutta Jeesuksen kidutuspaalun luona seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar; Maria, Klopaksen vaimo, ja Maria Magdaleena. Niin Jeesus, nähdessään äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan lähellä, sanoi äidilleen: ’Nainen, katso! Poikasi!’ Sitten hän sanoi sille opetuslapselle: ’Katso! Äitisi!’
Ja siitä hetkestä lähtien se opetuslapsi [Johannes] otti hänet omaan kotiinsa.” (Johannes 19:25–27)
Jeesuksen omat velipuolet eivät siis olleet jeesuksen mielestä tarpeeksi hyviä pitämään huolta äidistään,
vaan hän uskoi tehtävän opetuslapselleen.
Testamentti tämäkin :)- mko0
"Testamentti tämäkin :)"
-Onko tämä jollakin tapaa verrattavissa siihen , missä vt-.seura on rahallinen edunsaaja? - 23
veli ponteva ei kuulu palstan aiheeseen
- rahat valtiolle-KO ?
Sunnuntaisuomalainen: Masentunut jää herkästi ilman henkivakuutusta
Sunnuntai 18.9.2011 klo 05.04
Masentunut jää usein ilman henkivakuutusta tai lainaturvaa, kertoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalainen.
Palvelujen hankkimista saattaa hankaloittaa esimerkiksi se, jos asiakas on sekä käyttänyt mielialalääkkeitä että käynyt terapiassa.
Sunnuntaisuomalaisen kartoituksen mukaan monet vakuutusyhtiöt pitävät periaatteessa mahdollisena, että masentunut saa henkivakuutuksen tai lainaturvan. Tällöin vakuutuksen hinta saattaa kuitenkin nousta. Lisäksi ehtona voi olla se, ettei mielialalääkitystä käyttävä ole ollut sairauslomalla.
Useat pankit ja vakuutusyhtiöt vaativat masennuksen jälkeen 1-5 vuoden karenssiajan, jonka jälkeen hakijan terveydentilaa voidaan tarkastella uudelleen.
Sunnuntaisuomalainen kuvaa epäkohtaa isoksi, sillä joka viides suomalainen tarvitsee mielenterveyspalveluita jossakin vaiheessa elämäänsä.
STT
http://www.iltalehti.fi/mieli/2011091814406177_md.shtml
Kaikki Suomessa ei siis ole tasa-arvoisia tässäkään asiassa - - § -
Nähdäkseni käytännössä Jehovan todistajat pääsääntöisesti testamenttaavat läheisensä edunsaajikisi.
Sitten tilanne on kyseenalaisempi mikäli potentiaali edunsaaja on Järjestöstä erotettu tai itse eronnut. Lienee ainakin joissakin tapausissa, maan perintölaista riippuen, todistaja saattaa sivuuttaa läheisensä osittain tai kokonaan Seuran eduksi. Mitään tilastoa näistä ei ole , puhumattakan luotettavaa sellaista.
Sitten ei liene kovin harvinaista, että jokin ei perillisiä omava henkilö merkitsee Seuran edunsaajaksi ajatellen summan menevän Jehovan Valtakunnan edistämiseen ja siten parhaaseen mahdolliseen käyttöön.
Aihe on kuitenkin sellainen josta mielestäni on myös aivan aihettomastikin esillä ns. pahaa verta ja jopa suoranaisia vääristelyjä ja mustamalaamista. - mko0
""Nähdäkseni käytännössä Jehovan todistajat pääsääntöisesti testamenttaavat läheisensä edunsaajikisi. ""
-näinhän sen tulisikin olla.
""Sitten tilanne on kyseenalaisempi mikäli potentiaali edunsaaja on Järjestöstä erotettu tai itse eronnut. Lienee ainakin joissakin tapausissa, maan perintölaista riippuen, todistaja saattaa sivuuttaa läheisensä osittain tai kokonaan Seuran eduksi""
-Tässä onkin se kohta, joka ihmetyttää. Henkivakuutus on turva jonka tarkoitus on ainakin itse asian mainostamisen suhteen perheen, "tarvitsevien" ja omaisten hyväksi tarkoitettu apu arjen haasteisiin. olenko väärässä?
Kumpaa varten henkivakuutus on tarkoitettu : Perheelle ja omaisille vai joillekkin rekisteröityneille yhdistyksille?- - § -
Luonnollisestikaan näistä tapauksista ei tule rakentaa suurentelevaa / liioittelevaa kuvaa jonka kautta pyrittäisiin luomaan mustamalavia yleistyksiä todistajien peritöasioista.
Juridisesti oikeustoimikelpoinen henkilö on vapa toimimaan haluamallaan tavalla lain puitteissa.
Kuitenkin moraalinen ja humaani ongelma syntyy niissä tapauksissa missä, mikäli ja kun Raamatun kirjoituksien vastainen karttamismenettely ja saatanalliseksi luokittelu vaikuttaa päätökseen perinnön märittelyssä ja varsinkin mikäli kyseesä olisi todella tarpessa oleva, joka ei kuitenkaan aina ole tilanne.
Tapaukset ovat kuitenkin yksilöllisiä ja tapauskohtaisa. Kuten edellä mainitsin, niin asiasta nostetaan ajoittain pahaa verta ja vääristeleviä ja ylsistäviä mustamaalauksia.
Toisaalta liene tilanne toimii joissakin tapauksissa samoista syistä myöskin toiseen suuntaan. Epäinhimillisen ja erityisen loukkaavan karttamisen koheeksi joutunut käyttää kaikki lailliset keinot syrjäyttääkseen läheiset karttajat perinnönjaosta. - mko0
- § - kirjoitti:
Luonnollisestikaan näistä tapauksista ei tule rakentaa suurentelevaa / liioittelevaa kuvaa jonka kautta pyrittäisiin luomaan mustamalavia yleistyksiä todistajien peritöasioista.
Juridisesti oikeustoimikelpoinen henkilö on vapa toimimaan haluamallaan tavalla lain puitteissa.
Kuitenkin moraalinen ja humaani ongelma syntyy niissä tapauksissa missä, mikäli ja kun Raamatun kirjoituksien vastainen karttamismenettely ja saatanalliseksi luokittelu vaikuttaa päätökseen perinnön märittelyssä ja varsinkin mikäli kyseesä olisi todella tarpessa oleva, joka ei kuitenkaan aina ole tilanne.
Tapaukset ovat kuitenkin yksilöllisiä ja tapauskohtaisa. Kuten edellä mainitsin, niin asiasta nostetaan ajoittain pahaa verta ja vääristeleviä ja ylsistäviä mustamaalauksia.
Toisaalta liene tilanne toimii joissakin tapauksissa samoista syistä myöskin toiseen suuntaan. Epäinhimillisen ja erityisen loukkaavan karttamisen koheeksi joutunut käyttää kaikki lailliset keinot syrjäyttääkseen läheiset karttajat perinnönjaosta.Mielestäni Henkivakuutus ja perintö on kaksi eri asiaa.
- - § -
mko0 kirjoitti:
Mielestäni Henkivakuutus ja perintö on kaksi eri asiaa.
Olet oikeassa, jostakin syystä ajattelin kommentoidessani perintöä otsikosta huolimatta. Ehkä siksi, että se on enempi ajoittain esillä.
Tokihan henkivakuutusta voi ainakin tietyssä määrin rinnastaa perintöön. Myös varakkaat ja hyvin toimentulevat tekevät henkivakuutuksia kahteen suuntaan siinä kuin "perus-palkannnauttija-asuntovelallisetkin."
Mielelestäni kuitenkin samat kommentoimani periaatteet on sovellettavissa siihenkin avauksen ajatusta ajatellen. - teille ei kuiteskaan
Mie oon luullu et henkivakuutus on jokaisen oma henkilökohtainen juttu.
Hyvä jos saa siis myös päättää, kelle haluaa rahat annettavaksi.
Kiva myös että saa vakuutuksesta itse rahaa jos ei kuole auton alle vaan vammautuu loppuiäkseen....
Kumman kärkkäitä on ihmiset puuttumaan toisten raha-asioihin?
Mun vakuutukset on mua itseäni varten,
pitääkin tarkistaa noi edunsaajajutut..... - mko0
- § - kirjoitti:
Olet oikeassa, jostakin syystä ajattelin kommentoidessani perintöä otsikosta huolimatta. Ehkä siksi, että se on enempi ajoittain esillä.
Tokihan henkivakuutusta voi ainakin tietyssä määrin rinnastaa perintöön. Myös varakkaat ja hyvin toimentulevat tekevät henkivakuutuksia kahteen suuntaan siinä kuin "perus-palkannnauttija-asuntovelallisetkin."
Mielelestäni kuitenkin samat kommentoimani periaatteet on sovellettavissa siihenkin avauksen ajatusta ajatellen."Mielelestäni kuitenkin samat kommentoimani periaatteet on sovellettavissa siihenkin avauksen ajatusta ajatellen."
Niin. Meillä on kaikilla oikeus mielipiteisiin ja oikeus tuoda ne esille. Sinulla on ihan hyvät mielipiteet.
Minun mielipiteeni on edelleen sama : Henkivakuutukset on tarkoitettu tukemaan perheen menetystä. Esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, missä työssä käyvä mies kuolee ja perheen tulot lakkaa olemattomiin, jossa äiti ja lapset jäävät yksin. tällaisessa tapauksessa henkivakuutus on hyvä turva ja menee moraalisesti oikein.Olen käsittänyt vakuutusten olevan tällaista varten.
yhdistysten tukemiseen henkivakuutus ei mielestäni kuulu. - 35
mko0 kirjoitti:
"Mielelestäni kuitenkin samat kommentoimani periaatteet on sovellettavissa siihenkin avauksen ajatusta ajatellen."
Niin. Meillä on kaikilla oikeus mielipiteisiin ja oikeus tuoda ne esille. Sinulla on ihan hyvät mielipiteet.
Minun mielipiteeni on edelleen sama : Henkivakuutukset on tarkoitettu tukemaan perheen menetystä. Esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, missä työssä käyvä mies kuolee ja perheen tulot lakkaa olemattomiin, jossa äiti ja lapset jäävät yksin. tällaisessa tapauksessa henkivakuutus on hyvä turva ja menee moraalisesti oikein.Olen käsittänyt vakuutusten olevan tällaista varten.
yhdistysten tukemiseen henkivakuutus ei mielestäni kuulu.Asia ei edelleenkään ole sinun päätettävissäsi. Sillä joka laskun maksaa on oikeus päättää kenelle rahat laittaa.
Useimmiten se perheellisellä lienee perhe. - 24
mko0 kirjoitti:
Mielestäni Henkivakuutus ja perintö on kaksi eri asiaa.
sinun mielipiteelläsi ei ole edelleenkään merkitystä
- 5
Se on tarkoitettu niille, jotka siihen korvauksen saajiksi on laitettu.
Asia ei ole sinun päätettävissäsi eikä kuulu edes sinulle. Jokaisella joka makdaa vakuutusta on oikeus itse päättää asiasta.
Eikä se katoa mihinkään viestien poistoilla. - - § -
mko0 kirjoitti:
"Mielelestäni kuitenkin samat kommentoimani periaatteet on sovellettavissa siihenkin avauksen ajatusta ajatellen."
yhdistysten tukemiseen henkivakuutus ei mielestäni kuulu.>> Minun mielipiteeni on edelleen sama : Henkivakuutukset on tarkoitettu tukemaan perheen menetystä.
Tilanteita on varmastikin erilaisia, perheellisiä ja perheettömiäkin vakuutuksen ottajia ja myöskin vakutuksen sisältö lienee vaihtelee. Yksi asia joka vaikuttaa asian arviointiin ja lähetymsitapaan on myös eri kulttuurit ja niiden toimintatavat jotka vaihtelvat ja eroavat toisistaan.
Toki tilanne jossa joku jättäisi tarpeessa olevat lähimäisensä paitsioon jo varakkaan Järjestön eduksi, olisi varsin vaikea yhtälö miellettäväksi. Tämä lienee kuitenkin erityisen poikkeusellista todistajien keskuudessa, paitsi ilmeisesti joissakin tapauksisa joissa läheinen on kartetun roolissa, vaan ei liene silloinkaan lainkaan systemaattisesti. - 575775757
5 kirjoitti:
Se on tarkoitettu niille, jotka siihen korvauksen saajiksi on laitettu.
Asia ei ole sinun päätettävissäsi eikä kuulu edes sinulle. Jokaisella joka makdaa vakuutusta on oikeus itse päättää asiasta.
Eikä se katoa mihinkään viestien poistoilla.siis jokaisella on oikeus tehdä rahoillaan mitä haluaa. siitä ei olekaan kysymys. kysymys on nyt siitä onko moraalisesti oikein että vt seura kannustaa laittamaan itsensä edunsaajaksi henkivakuutuksiin. se ei ole moraalisesti oikein että rikas seura tälläistä tavoittelee
- 26
575775757 kirjoitti:
siis jokaisella on oikeus tehdä rahoillaan mitä haluaa. siitä ei olekaan kysymys. kysymys on nyt siitä onko moraalisesti oikein että vt seura kannustaa laittamaan itsensä edunsaajaksi henkivakuutuksiin. se ei ole moraalisesti oikein että rikas seura tälläistä tavoittelee
Missä seura esittää että se pitää asettaa edunsaajaksi perheen edelle?
Kysymys siitä kuka saa perinnön kuka ei,ei ole mikään tämän päivän asia.
Ja koska nyt olemme tällä palstalla laitan tähän raamatusta erään esimerkin.Luukas:12:13:"Sitten joku ihmisjoukosta sanoi hänelle:Opettaja,käske veljeäni jakamaan perintö kanssani.14.Hän
(Jeesus)sanoi hänelle:Ihminen,kuka on minut asettanut teille tuomarik-
si tai osittajaksi?".- mko0
hydre. En puhunut perinnöstä vaan henkivakuutuksesta.
Jos minulla olisi jokin yhdistys,olisiko se moraalisesti oikein pyytää yhdistyksen jäseniä laittamaan henkivakuutuksessaan minun yhdistykseni edunsaajaksi? - mko0
mko0 kirjoitti:
hydre. En puhunut perinnöstä vaan henkivakuutuksesta.
Jos minulla olisi jokin yhdistys,olisiko se moraalisesti oikein pyytää yhdistyksen jäseniä laittamaan henkivakuutuksessaan minun yhdistykseni edunsaajaksi?ps. Omat tienaamat rahat, eli ns. Perintö .. Menkööt seuralle,yhdistkselle tai mihin tahansa perinnön jättäjä ne haluaa antaa. Henkivakuutus ei ole perintö,vain vakuutus ,jos jotain pahaa sattuu.. Enkä koe että tällaisessa tilanteessa millään yhdistyksellä olisi oikeus hyötyä esm toisen kuolemasta. Perhe siinä on kärsijänä ,jota varten henkivakuutuksia yleensä otetaan.
Jos joku lapseton ja sellainen ihminen,jolla ei lähisukulaisia ole,ottaa henkivakuutuksen ja laittaa yhdistyksen edunsaajaksi,ei siinä voi olla muuta ideaa kuin hommata yhdistykselle lisää rahaa - mko0
mko0 kirjoitti:
ps. Omat tienaamat rahat, eli ns. Perintö .. Menkööt seuralle,yhdistkselle tai mihin tahansa perinnön jättäjä ne haluaa antaa. Henkivakuutus ei ole perintö,vain vakuutus ,jos jotain pahaa sattuu.. Enkä koe että tällaisessa tilanteessa millään yhdistyksellä olisi oikeus hyötyä esm toisen kuolemasta. Perhe siinä on kärsijänä ,jota varten henkivakuutuksia yleensä otetaan.
Jos joku lapseton ja sellainen ihminen,jolla ei lähisukulaisia ole,ottaa henkivakuutuksen ja laittaa yhdistyksen edunsaajaksi,ei siinä voi olla muuta ideaa kuin hommata yhdistykselle lisää rahaaolenko siis ymmärtänyt täysin väärin,että henkivakuutukset on tarkoitettu sellaisille jotka menetyksestä kärsii henkisesti,fyysisesti ja taloudellisesti?
Jos olen ymmärtänyt väärin,niin oikaiskaa minua mielellään ihanperustellen.
En osaa kuvitella minkään yhdistyksen olevan kovinkaan henkisesti tai fyysisesti kärsivä.varsinkaan sellaisen yhdistyksen,jossa rahat menevät täysin tuntemattomille tileille .sellaisille joilla ei ole menehtyneen kanssa mitään osaa eikä arpaa.
Ihan rauhallisia vastauksia vain.. Turha tässä on rähistä...
Kyse oli siis henkivakuutuksesta.Jos joku nyt vaikka sinut laittaisi henkivakuu-
tuksen edunsaajaksi se ei minulle kuuluisi.Yhtä vähän jos ei laittaisi.Jos minulla
olisi jokin"yhdistys".Paljonkohan saisin siihen jäseniä.Kyllä ihmiset monille
yhdistyksille ja yhteisöille lahjoittavat sitä mitä on jälkeen jäänyt.Esim.henkiva-
kuutus.Muuten mitenkä "hengen"voi vakuuttaa?Onko kukaan asiaa miettinyt.
Eihän se ole ihmisen vallassa.
Nämä ovat niitä "ikuisuus"kysymyksiä.- mko0
Hyrte: Jos kuuluisit Martta-liittoon ( joka nyt tietenkin olisi hyvin epätodennäköistä :D ), niin olisiko mielestäsi oikein, että he pyytäisivät päästä edunsaajaksi henkivakuutuksessasi?
Eli jos kuolisit, Martta-liitto saisi ja hyötyisi kuolemastasi esim. 100 000€lla.
Silloinhan Martta-liitto voisi pyytää jokaista laittamaan heidät henkivakuutuksessa edunsaajaksi ja näin ollen kuittaisi tuon 100 000€ joka kerta.
näetkö Martta-liiton olevan henkinen,fyysinen ja taloudellinen kärsijä joka kuolemassa, jota varten henkivakuutuksen turva on (mielestäni) tehty?- - § -
En tunne sen paemmin suomalaista käytäntöä ja tapoja asian suhteen, mutta ei maailmalla ole lainkaan niin poikkeuksellista, että joku jättää perintönsä ja henkivakuutuksensa edunsaajaksi jonkin hyväksi näkemänsä yhdistyksen, hyväntekväisyys-sellaisen, lastenkodin, koulus, sairaalan, pienen synnyinkaupunkinsa tai vaikkapa paikallisen kirkon.
On hieman outoa millaista "mekkalaa" pidät asiasta, joka on ensinnäkin henkilökohtainen ja todistajien piirissä kuitenkin nähdäkseni varsin marginaalinen ja kaiken lisäksi koskenee pääsääntöisesti henkilöitä joilla ei ole perillisiä. Toisaalta henkivakuutuksen edunsaajaksi voi merkitä useamman kuin yhden tahon.
Ilmeisesti ajatuksenasi on ajatus varakkaan Järjestön ajatellusta rahanahnedesta (?). - mko0
- § - kirjoitti:
En tunne sen paemmin suomalaista käytäntöä ja tapoja asian suhteen, mutta ei maailmalla ole lainkaan niin poikkeuksellista, että joku jättää perintönsä ja henkivakuutuksensa edunsaajaksi jonkin hyväksi näkemänsä yhdistyksen, hyväntekväisyys-sellaisen, lastenkodin, koulus, sairaalan, pienen synnyinkaupunkinsa tai vaikkapa paikallisen kirkon.
On hieman outoa millaista "mekkalaa" pidät asiasta, joka on ensinnäkin henkilökohtainen ja todistajien piirissä kuitenkin nähdäkseni varsin marginaalinen ja kaiken lisäksi koskenee pääsääntöisesti henkilöitä joilla ei ole perillisiä. Toisaalta henkivakuutuksen edunsaajaksi voi merkitä useamman kuin yhden tahon.
Ilmeisesti ajatuksenasi on ajatus varakkaan Järjestön ajatellusta rahanahnedesta (?).""Ilmeisesti ajatuksenasi on ajatus varakkaan Järjestön ajatellusta rahanahnedesta (?).""
Ei suoranaisesti, vaan niin , että henkivakuutus on tarkoitettu ja tehty turvaamaan perheen toimeentulo niinkuin wiki ja lähivakuutus linkit esittää, eikä tukemaan rahallisesti mitään seuraa tai yhdistystä.
seuroilla ja yhdistyksillä ei taloudellinen tilanne heikkene jonkun kuolemasta (mitä varten vakuutus on), niin miksi saavat olla edunsaajana?
""On hieman outoa millaista "mekkalaa" pidät asiasta,""
keskustelen ihan mieluusti muustakin ,kunhan kivoja ja mielenkiintoisia aloituksia tulisi. tässä ketjussa keskustelen tästä.. sitä varten se aloitettiin.
Jos ei kukaan halua jatkaa keskustelua, tokkopa minä sitä sen enempää jatkan. - - § -
mko0 kirjoitti:
""Ilmeisesti ajatuksenasi on ajatus varakkaan Järjestön ajatellusta rahanahnedesta (?).""
Ei suoranaisesti, vaan niin , että henkivakuutus on tarkoitettu ja tehty turvaamaan perheen toimeentulo niinkuin wiki ja lähivakuutus linkit esittää, eikä tukemaan rahallisesti mitään seuraa tai yhdistystä.
seuroilla ja yhdistyksillä ei taloudellinen tilanne heikkene jonkun kuolemasta (mitä varten vakuutus on), niin miksi saavat olla edunsaajana?
""On hieman outoa millaista "mekkalaa" pidät asiasta,""
keskustelen ihan mieluusti muustakin ,kunhan kivoja ja mielenkiintoisia aloituksia tulisi. tässä ketjussa keskustelen tästä.. sitä varten se aloitettiin.
Jos ei kukaan halua jatkaa keskustelua, tokkopa minä sitä sen enempää jatkan.>> että henkivakuutus on tarkoitettu ja tehty turvaamaan perheen toimeentulo niinkuin wiki ja lähivakuutus linkit esittää...
Useimmiten näin vaan ei systemaattisesti. Elämäntilanteita kuin myös maita ja tapoja on erilaisia.
Tällä kuten joillakin muillakin vastaavilla palstoilla valitettavasti näkee, että Järjestön niskaan yritetään laittaa kaikkea mahdollista ja mahdotontakin, kaikki kelpaa, oljenkorretkin. Mielestäni myös kritiikissä tulee pyrkiä rehellisyyteen, objektiivisyyteen, tapasapuolisuuteen, tasapainoisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen.
Usein tälläkin palstalla saa lukea perättömiä väittämiä ja syytöksiä, että Seura olisi aktiivisesti ja jopa huijausmentaliteetilla vaanimassa iäkkäiden perintöjä, ulkopuolistenkin.
- mko0
tässä lähivakuutuksen "mainostus" henkivakuutuksesta
http://www.lahivakuutus.fi/FI/kotijaperhe/Saastajasijoita/Henkivakuutukset/Sivut/default.aspx
Ainakin tässä osoitetaan ja mainostetaan henkivakuutusta lähinnä perheen turvaksi.- mko0
"Henkivakuutuksia käytetään esimerkiksi turvaamaan toimeentulo, joka vakuutetun lähipiirissä saattaa vaarantua, jos vakuutettu kuolee"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkivakuutus
Hydre: tarvitseeko laittaa Martta-Liitto edunsaajaksi turvaamaan heidän toimeentulo? Entä vt-seura?
"mkoO.Jos kuuluisin Martta-liittoon?Se ettei miehiä kuulu Martta-liittoon ei ole tänä päivänä ollenkaan tavatonta.Luin kirjoituksen,että ainakin yksi mies kuului
silloin Martta-liittoon.Jos olisin aktiivinen jäsen Martta-liitossa luonnollisesti minä
laittaisin heidät edunsaajaksi.
Henkivakuutuksen saamisesta.Siis joka ottaa sen itselleen.
Luin sanomalehdestä kirjoituksen jossa eräs henkilö kysyi,tai väitti,että jos on
esim.käynyt terapiassa niin ei saa vakuutusta.(?)
En ottanut kyseistä kirjoitusta talteen,koska ajattelin,että ei tuollainen aihe nyt ketään kiinnosta.EN KUULU MARTTA-LIITTOON.- mko0
""""Jos olisin aktiivinen jäsen Martta-liitossa luonnollisesti minä
laittaisin heidät edunsaajaksi.""
Minä en henkilökohtaisesti ottaisi henkivakuutusta ja maksaisi siitä, että kuoltuani joku yhdistys hyötyisi siitä. Perheen ja lasten takia minulla on henkivakuutus joka kattaa taloudellisen tuen 107 000 eurolla. Heidän jatko on ainakin jotenkin turvattu, jos minulle jotain sattuu.
Kuten sanoin, minkään yhdistyksen takia ei minun puolestani ole tarvetta ottaa henkivakuutusta, koska yhdistys ei kärsisi taloudellista ahdinkoa tai surua.
Sinä laittaisit Martta-liiton edunsaajaksi... ehkä hieman "pakko"vastaus.
Mutta minun puolestani tämä oli nyt sitten tässä. hyvää jatkoa teille ja tavataan
muissa ketjuissa. - Martat ja Mikot
Sunnuntaisuomalainen: Masentunut jää herkästi ilman henkivakuutusta
Sunnuntai 18.9.2011 klo 05.04
Masentunut jää usein ilman henkivakuutusta tai lainaturvaa, kertoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalainen.
Palvelujen hankkimista saattaa hankaloittaa esimerkiksi se, jos asiakas on sekä käyttänyt mielialalääkkeitä että käynyt terapiassa.
Sunnuntaisuomalaisen kartoituksen mukaan monet vakuutusyhtiöt pitävät periaatteessa mahdollisena, että masentunut saa henkivakuutuksen tai lainaturvan. Tällöin vakuutuksen hinta saattaa kuitenkin nousta. Lisäksi ehtona voi olla se, ettei mielialalääkitystä käyttävä ole ollut sairauslomalla.
Useat pankit ja vakuutusyhtiöt vaativat masennuksen jälkeen 1-5 vuoden karenssiajan, jonka jälkeen hakijan terveydentilaa voidaan tarkastella uudelleen.
Sunnuntaisuomalainen kuvaa epäkohtaa isoksi, sillä joka viides suomalainen tarvitsee mielenterveyspalveluita jossakin vaiheessa elämäänsä.
STT
http://www.iltalehti.fi/mieli/2011091814406177_md.shtml
Viisainta salata käyntinsä psykiatrilla/psykologilla/terapiassa
sekä se että on syönyt mt-lääkkeitä.
potentiaalinen kuolijako?
kolariherkempi, vaikkei itse istuisi ratissa?
outoa logiikkaa vakuutusyhtiöiltä.....
Tämä keskusteluhan liikkui kuvitteellisella pohjalla.Päätyen lopulta tulokseen jos minä HYTRE olisin Martta-liiton jäsen miten toimisin tietyssä tilanteessa.Hyvää
illanjatkoa!- rruru
voi hitto että osaat olla venkula. se oli teoreettinen kysymys jonka idea oli tuoda esille se kysymys että onko moraalisesti oikein että läheisten turvaksi hankittu henkivakuutus laitettaisiinkin jonkin järjestön hyödyksi jolla jo ennestään on rahaa
- - § -
rruru kirjoitti:
voi hitto että osaat olla venkula. se oli teoreettinen kysymys jonka idea oli tuoda esille se kysymys että onko moraalisesti oikein että läheisten turvaksi hankittu henkivakuutus laitettaisiinkin jonkin järjestön hyödyksi jolla jo ennestään on rahaa
>> kysymys että onko moraalisesti oikein että läheisten turvaksi hankittu henkivakuutus laitettaisiinkin jonkin järjestön hyödyksi jolla jo ennestään on rahaa
Asia ei suinkaan ole noin yksioikoinen ja mustavalkoinen kuin se nyt yritetään tarkoitushakuisen oloisesti esittää.
Tilanteita ja olosuhteita on hyvin erilaisia ja sen lisäksi jokainen on vapaa laittamaan edunsaajaksi haluamansa tahon tilanteen mukaan, läheisen, Seuran, kirkon, hyväntekeväisyysyhdistyksen, sairaalan jne. Toisekseen on mahdollista merkitä useampi edunsaaja ja se tietenkin on vakuutuksenottajan oman harkinnan varassa.
Nyt tarvittaisiin myös faktaa osoittamaan tapauksia joissa tarpeessa olevat läheiset on sivuutettu Seuran eduksi ja lisäksi ja ennenkaikkea että se olisi merkittävämpää kuin vain marginaalitapauksia. - mko0
rruru kirjoitti:
""onko moraalisesti oikein että läheisten turvaksi hankittu henkivakuutus laitettaisiinkin jonkin järjestön hyödyksi jolla jo ennestään on rahaa""
Jokainen saa henkilökohtaisesti minun puolesta laittaa edunsaajaksi kenet tahtoo, mutta onko moraalisesti oikein "pyytää" olla edunsaaja , jos ei ole suhteessa henkivakuutettuun henkisesti, fyysisesti tai taloudellisesti kärsivä.
Ja nyt tämä on minun puolestani taas tässä :) - - § -
mko0 kirjoitti:
""onko moraalisesti oikein että läheisten turvaksi hankittu henkivakuutus laitettaisiinkin jonkin järjestön hyödyksi jolla jo ennestään on rahaa""
Jokainen saa henkilökohtaisesti minun puolesta laittaa edunsaajaksi kenet tahtoo, mutta onko moraalisesti oikein "pyytää" olla edunsaaja , jos ei ole suhteessa henkivakuutettuun henkisesti, fyysisesti tai taloudellisesti kärsivä.
Ja nyt tämä on minun puolestani taas tässä :)>> mutta onko moraalisesti oikein "pyytää" olla edunsaaja , jos ei ole suhteessa henkivakuutettuun henkisesti, fyysisesti tai taloudellisesti kärsivä.
Asia ei suinkaan ole noin yksioikoinen ja mustavalkoinen kuin se nyt yritetään tarkoitushakuisen oloisesti esittää.
Tilanteita ja olosuhteita on hyvin erilaisia ja sen lisäksi jokainen on vapaa laittamaan edunsaajaksi haluamansa tahon tilanteen mukaan, läheisen, Seuran, kirkon, hyväntekeväisyysyhdistyksen, sairaalan jne. Toisekseen on mahdollista merkitä useampi edunsaaja ja se tietenkin on vakuutuksenottajan oman harkinnan varassa.
Nyt tarvittaisiin myös faktaa osoittamaan tapauksia joissa tarpeessa olevat läheiset on sivuutettu Seuran eduksi ja lisäksi ja ennenkaikkea että se olisi merkittävämpää kuin vain marginaalitapauksia. - joininbrainwash
- § - kirjoitti:
>> mutta onko moraalisesti oikein "pyytää" olla edunsaaja , jos ei ole suhteessa henkivakuutettuun henkisesti, fyysisesti tai taloudellisesti kärsivä.
Nyt tarvittaisiin myös faktaa osoittamaan tapauksia joissa tarpeessa olevat läheiset on sivuutettu Seuran eduksi ja lisäksi ja ennenkaikkea että se olisi merkittävämpää kuin vain marginaalitapauksia.Et nyt ehkä ota huomioon, että Vartiotorni-seura tekee jäsenilleen selväksi, että tällaiset lahjoitukset ovat yhtä suuri kuin lahja Jehovalle, joka tekee asiasta ihan toisen sävyisen. Jos esität mielenhallinnan alaisuudessa oleville lahkosi jäsenille, että nimeämällä testamentin tai vakuutuksen edunsaajaksi lahkon, annat uhrilahjan Jehovalle, asia ei toisaalta ole ollenkaan niin värillinenkään, kuin haluat esittää.
"Uhrilahja Jehovalle
MITEN osoitat arvostavasi sitä, että joku on kohdellut sinua huomaavaisesti? Mietihän, millä tavoin Israelin sotapäälliköt ilmaisivat kiitollisuutensa oltuaan taistelussa midianilaisia vastaan. Taistelu käytiin sen jälkeen, kun israelilaiset olivat tehneet syntiä palvomalla Peorin Baalia. Jumala antoi kansalleen voiton, ja saatu saalis jaettiin 12 000 sotilaan ja muiden israelilaisten kesken. Jehovan ohjauksen mukaisesti sotilaat antoivat omasta osuudestaan määräosan papeille ja vastaavasti muut israelilaiset antoivat määräosan leeviläisille. (4. Moos. 31:1–5, 25–30.)
Sotapäälliköt halusivat kuitenkin tehdä enemmän. ”Palvelijasi ovat laskeneet huostassamme olevien sotilaiden määrän, eikä kenenkään meistä ole ilmoitettu puuttuvan”, he sanoivat Moosekselle. He päättivät esittää Jehovalle uhrilahjaksi kultaa ja erilaisia koristeita. Näiden kultakoristeiden kokonaispaino oli yli 190 kiloa. (4. Moos. 31:49–54.)
Nykyäänkin monet tahtovat osoittaa arvostuksensa sen johdosta, mitä Jehova on heidän hyväkseen tehnyt. Tällaista arvostusta ei tunneta ainoastaan Jumalan vihkiytyneiden palvelijoiden keskuudessa. Ajatellaanpa esimerkiksi erästä bussinkuljettajaa, jonka kyydissä ryhmä Bolognassa Italiassa vuonna 2009 pidetyn kansainvälisen konventin osanottajia kulki stadionille ja sieltä pois. Koska hän oli rauhallinen ja varovainen kuljettaja, matkustajat päättivät kirjoittaa kiitoskortin ja antaa hänelle palvelurahaa sekä kirjan Mitä Raamattu todella opettaa? Tähän kuljettaja sanoi: ”Otan mielihyvin vastaan kortin ja kirjan, mutta rahan palautan. Haluan lahjoittaa sen, niin että voitte jatkaa työtänne. Vaikka en ole Jehovan todistaja, haluan antaa tämän lahjoituksen, koska olen nähnyt, että teidän vaikuttimenanne on rakkaus.”
Voit osoittaa arvostuksesi sen johdosta, mitä Jehova on tehnyt hyväksesi, muun muassa antamalla lahjoituksia Jehovan todistajien maailmanlaajuiseen työhön (Matt. 24:14). Oheisessa tekstiruudussa on lueteltu tapoja, joilla jotkut päättävät antaa lahjoituksia.
NÄIN JOTKUT HALUAVAT ANTAA
LAHJOITUKSET MAAILMANLAAJUISEEN TYÖHÖN
Monet varaavat säännöllisesti jonkin summan pantavaksi lahjalaatikkoon, jossa on teksti ”Lahjoituksia maailmanlaajuiseen työhön”.
Suomessa toimivat seurakunnat lähettävät nämä varat kuukausittain Jehovan todistajien Suomen-haaratoimistoon. Vapaaehtoiset rahalahjoitukset voidaan panna Suomessa myös seuraaville pankkitileille:
Pankki IBAN-tilinumero SWIFT/BIC-koodi
Nordea FI08 2075 *** 32 NDEAFIHH
Sampo-pankki FI53 8000 *** 05 DABAFIHH
Ruotsissa lahjoitukset voidaan panna seuraavalle tilille: 17 *** (Nordea plusgiro).
Myös omaisuutta, esimerkiksi arvoesineitä ja arvopapereita, voidaan lahjoittaa. Näiden lahjoitusten yhteydessä tulisi mainita selvästi, että ne ovat lahjoituksia.
MUITA TAPOJA LAHJOITTAA
Ehdolliset lahjoitukset: Jos joku suunnittelee lähettävänsä rahaa Jehovan todistajat -uskonnolliselle yhdyskunnalle ehdollisena lahjoituksena, pyydämme häntä ennen rahan lähettämistä ottamaan yhteyttä haaratoimistoon.
Kiinteistöt ja asunto-osakkeet: Kiinteistöjä ja asunto-osakkeita, jotka voidaan myydä edelleen, voidaan lahjoittaa joko suoraan tai siten, että lahjoittaja pidättää itsellään elinikäisen hallinta- ja käyttöoikeuden. Ennen tällaisten lahjoitusten tekemistä tulisi ottaa yhteyttä haaratoimistoon.
Vakuutukset: Jehovan todistajat -uskonnollinen yhdyskunta voidaan nimetä henkivakuutuksen edunsaajaksi. Kaikista tällaisista järjestelyistä tulisi ilmoittaa haaratoimistoon.
Testamentit: Omaisuutta tai rahaa voidaan testamentata Jehovan todistajat -uskonnolliselle yhdyskunnalle. Testamentti tai sen kopio tulisi lähettää haaratoimistoon.
Jos haluat lisätietoja tai neuvoja näistä asioista, kirjoita osoitteeseen Jehovan todistajat, PL 68, 01301 Vantaa, tai soita numeroon 09 *** 885." Vatsikka 2010 15/11
- 27
En vieläkään löydä tuosta litaniasta sellaista, että seura kehottaisi ihmisiä asettamaan itsensä edunsaajaksi perheen kustannuksella.
Ehkä vastustajat kuvittelevat siihen ilmaantuvan tekstiä kun asiaa aikansa jankuttaa. Se menee kyllä jo aivopesun puolelle.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010470Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523595Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543361- 642885
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2152266- 1162213
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671648Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221476Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396